Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
macky skrev:
Läser på Vi bilägare att man nu kan få uppdateringarna som kom sent 2019 även på MY -19 och tidiga MY -20 (som min). Dvs 2 kWh upplåst av batteriet, avstängd främre motor vi konstant fart mm. Förstås på verkstan men bra iaf. Blir att höra av sig dit.
Oj, det låter lite för bra för att vara sant. Är det nån som kan bekräfta att det stämmer?
Ja jag tänkte direkt på dig :) håller tummarna iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Nu är bilen uppdaterad och personen på Audi hade ingen mer info än ”update for drivetrain”… dom är roliga, varför så hemligt? :)

Nu har jag bara kört ca 30km sen uppdateringen och började med 80% ( 320km gissad räckvidd) och står nu på 70% med gissad räckvidd på 282km. Med mitt körmönster och nuvarande årstid med lägre temperaturer så tror jag att den visat runt 240km tidigare i veckan vid 70%. Den är ju bara en gissad räckvidd så betyder inte så mycket. Återkommer när jag kört mer. Men skulle det visa sig att jag fått 30-40km längre räckvidd så är jag väldigt glad.

Men som sagt med den väldigt knapphändiga infon från Audi så har man ju ingen aning om uppdateringen verkligen betyder
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag ska få denna uppgradering på onsdag.

Tror jag testar att ladda med nästan tomt batteri före och efter.

Då borde det ju kunna synas.

Min tekniker så bara powertrain uppgradering, men det var rätt mycket jobb så han ville ha bilen en hel dag.

Skulle få lånebil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nilp skrev:
Nu är bilen uppdaterad och personen på Audi hade ingen mer info än ”update for drivetrain”… dom är roliga, varför så hemligt? :)

Nu har jag bara kört ca 30km sen uppdateringen och började med 80% ( 320km gissad räckvidd) och står nu på 70% med gissad räckvidd på 282km. Med mitt körmönster och nuvarande årstid med lägre temperaturer så tror jag att den visat runt 240km tidigare i veckan vid 70%. Den är ju bara en gissad räckvidd så betyder inte så mycket. Återkommer när jag kört mer. Men skulle det visa sig att jag fått 30-40km längre räckvidd så är jag väldigt glad.

Men som sagt med den väldigt knapphändiga infon från Audi så har man ju ingen aning om uppdateringen verkligen betyder
320km vid 80% låter väldigt mycket. Framförallt såhär års. Då har det helt klart blivit en förbättring. Spännande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Jag ska få denna uppgradering på onsdag.

Tror jag testar att ladda med nästan tomt batteri före och efter.

Då borde det ju kunna synas.

Min tekniker så bara powertrain uppgradering, men det var rätt mycket jobb så han ville ha bilen en hel dag.

Skulle få lånebil.
Måste du betala för detta eller är det en goodwill grej?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag uppfattade det som goodwill, men det kan ju bli bli en rejäl faktura förstås.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Jag uppfattade det som goodwill, men det kan ju bli bli en rejäl faktura förstås.
Jag ska höra med dem. Kostar det nåt så får det vara. Jag ska ju ändå inte behålla den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jag uppfattade det som goodwill, men det kan ju bli bli en rejäl faktura förstås.
Jag ska höra med dem. Kostar det nåt så får det vara. Jag ska ju ändå inte behålla den.
Beror väl lite på vad det kostar isf för det kan nog påverka värdet ganska mycket vid försäljning om det
är gjort (kontra att köparen ska göra det själv, om hen ens orkar sätta sig in i varför din bil har sämre
räckvidd än någon annan likvärdig bil osv) ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jag uppfattade det som goodwill, men det kan ju bli bli en rejäl faktura förstås.
Jag ska höra med dem. Kostar det nåt så får det vara. Jag ska ju ändå inte behålla den.
Beror väl lite på vad det kostar isf för det kan nog påverka värdet ganska mycket vid försäljning om det
är gjort (kontra att köparen ska göra det själv, om hen ens orkar sätta sig in i varför din bil har sämre
räckvidd än någon annan likvärdig bil osv) ;)
Goda nyheter. Jag ska kolla med min verkstad också.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Nect skrev:
Robertrimmevik skrev:
macky skrev:
Robertrimmevik skrev:
Tips till er som har slut på e-tron charging services gratis år. Jag tecknade flat large idag på Enel-x Juicepass. 145kWh för 45€ per månad. Inga bindningstider bara att ändra till pay per use när som helst. Ska även gå att boka stolpar. Vet inte dock om den funktionen funkar på Ionity. Jag kommer med en utvärdering efter jag varit i södra Sverige v.44.
Funkar detta bra kommer jag planera sommarsemester så jag får in 2 månader flat large. (Finns även flat small med 70 kWh för 25€)
Alltså 290kWh och 90€. Borde räcka hyffsat långt.
Bara att hoppas på att priserna ligger kvar till i sommar.

PS. Flat large blir tillgänglig 24h efter köp. Så vänta inte tills sista sekund.
Vill man ha laddkort kostar det 16€.
Tillkom även en växlingsavgift på 1,5% för mig.
Intressant, de hade ju ngt sommaren 2020 som var unlimited en månad för 30 EUR. Det var en bra deal men denna är ju också helt ok för en månad när man ska på långresa. Tack för heads up om e-tron charging service. Den ska sägas upp snart.
Framförallt är den bättre än Audis deal (för de flesta), i och med att man inte betalar någonting utöver sina kWh. Och sen att man slipper binda upp sig gör den ju helt överlägsen.

Jo Juicepass 30 var ju galet bra. Jag landade på 1kr/kWh den semestern.
Nått jag missar? Juicepass kostar ju 450kr/månaden? (Du får visserligen ladda för 145 kW i den avgiften. Men är fortfarande en hel
del som ska betalas per månad. Allt över 145 kW kostar 7,9 kr kWh?

Räknat på att 1 euro = 10 kr

Edit: kan iofs vara bra för semesterresorna så klart…. Sedan säga upp och betala dyra Ionity priset resten av året de få gånger det blir.

Hittar ingen stans hur man säger upp avtalet och när det sägs upp i så fall? Byter man till ett annat flat abonnemang så går bytet fort. Men står inget om man vill byta till pay per use för att slippa en månadsavgift när man inte kommer ladda?
Det står under villkoren där du väljer vilken rate du vill ha. Du kan även använda flat rate small, om du ska en kortare resa någon månad.
Enligt min mening blir det betydligt mycket billigare än ett Ionity abbonnemang om man kör som en normalbillist. Och hur man än vrider på det om du kör mycket så kan du alltid tanka dina 145kWh och sedan tanka någon annanstans än på ionity när de är slut. Man får ju dock ha lite koll på kilowatten.
Nu missade jag att säga upp e-tron charging service i tid ändå. Så jag har det ett år till. Jag får se det som att jag betalar 95kr i månaden i två år istället. :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jag uppfattade det som goodwill, men det kan ju bli bli en rejäl faktura förstås.
Jag ska höra med dem. Kostar det nåt så får det vara. Jag ska ju ändå inte behålla den.
Beror väl lite på vad det kostar isf för det kan nog påverka värdet ganska mycket vid försäljning om det
är gjort (kontra att köparen ska göra det själv, om hen ens orkar sätta sig in i varför din bil har sämre
räckvidd än någon annan likvärdig bil osv) ;)
Visst är det så, men det beror ju på vem man säljer bilen till. Om jag bara lämnar tillbaka den till Audi lär de knappast bry sig om vilken mjukvara som är installerad i bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

https://alltomelbil.se/nu-far-aldre-aud ... pdatering/

Ägare till Audi e-tron från 2019 och 2020 kan se fram emot en räckviddsboost. Det skriver Audi i ett pressmeddelande. En mjukvaruppdatering ska ge en ökad räckvidd med upp till till 20 kilometer. Ungefär motsvarande fem procent längre räckvidd.

Uppdateringen förändrar flera faktorer i bilens som förlänger räckvidden och optimerar förbrukningen. En av delarna är Audi ökar den användbara kapaciteten i bilens 95 kWh-batteriet. Efter uppdateringen ökar nettokapaciteten till 86 kWh.

Audi har också optimerat styrningen av den främre elmotorn. Vid normal körning stänger bilen efter uppdateringen av den främre motorn som blir nära inpå helt strömlös utan någon förbrukning. När bilen väl behöver den extra kraften kan den aktivera den främre motorn utan fördröjning.

Avslutningsvis har Audi också gjort förbättringar till bilens kylsystem som nu kan arbeta mer energisnålt och därmed sänka energiförbrukningen.

Mjukvaruuppdateringen går att få till alla Audi e-tron 55 quattro som är byggda mellan september 2018 (modellår 2019) och slutet av november 2019 (modellår 2020). Den är helt kostnadsfri men kräver att besök hos en Audi servicepartner.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Låter bra. Ska boka tid på måndag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Off Grid Byggaren skrev:
https://alltomelbil.se/nu-far-aldre-aud ... pdatering/

Ägare till Audi e-tron från 2019 och 2020 kan se fram emot en räckviddsboost. Det skriver Audi i ett pressmeddelande. En mjukvaruppdatering ska ge en ökad räckvidd med upp till till 20 kilometer. Ungefär motsvarande fem procent längre räckvidd.

Uppdateringen förändrar flera faktorer i bilens som förlänger räckvidden och optimerar förbrukningen. En av delarna är Audi ökar den användbara kapaciteten i bilens 95 kWh-batteriet. Efter uppdateringen ökar nettokapaciteten till 86 kWh.

Audi har också optimerat styrningen av den främre elmotorn. Vid normal körning stänger bilen efter uppdateringen av den främre motorn som blir nära inpå helt strömlös utan någon förbrukning. När bilen väl behöver den extra kraften kan den aktivera den främre motorn utan fördröjning.

Avslutningsvis har Audi också gjort förbättringar till bilens kylsystem som nu kan arbeta mer energisnålt och därmed sänka energiförbrukningen.

Mjukvaruuppdateringen går att få till alla Audi e-tron 55 quattro som är byggda mellan september 2018 (modellår 2019) och slutet av november 2019 (modellår 2020). Den är helt kostnadsfri men kräver att besök hos en Audi servicepartner.
Min har tillverkningsmånad feb 2020. Men jag är säker på att mitt batteri ligger på 83kWh. Har läst det nånstans men minns inte var. Men det stämmer också med min förbrukning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Låter bra. Ska boka tid på måndag.
Där ser man! :) :) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jag uppfattade det som goodwill, men det kan ju bli bli en rejäl faktura förstås.
Jag ska höra med dem. Kostar det nåt så får det vara. Jag ska ju ändå inte behålla den.
Beror väl lite på vad det kostar isf för det kan nog påverka värdet ganska mycket vid försäljning om det
är gjort (kontra att köparen ska göra det själv, om hen ens orkar sätta sig in i varför din bil har sämre
räckvidd än någon annan likvärdig bil osv) ;)
Visst är det så, men det beror ju på vem man säljer bilen till. Om jag bara lämnar tillbaka den till Audi lär de knappast bry sig om vilken mjukvara som är installerad i bilen.
Och priset blev ju gratis så… :) (annars hade du helt rätt förstås :) )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Nog för att man var lite sur när uppdateringen kom 2019 och man blev utan. Men ändå bra att se att de trots den kostnad de får ta nu erbjuder uppdatering. Man får tacka Tesla för det indirekt.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3287
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Audi e-tron

Inlägg av Maw »

macky skrev:
Nog för att man var lite sur när uppdateringen kom 2019 och man blev utan. Men ändå bra att se att de trots den kostnad de får ta nu erbjuder uppdatering. Man får tacka Tesla för det indirekt.
Ja, Tesla har visar vägen på ett sätt som också gynnat oss som är kunder till andra märken. Stort tack till Tesla för det :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

macky skrev:
Nog för att man var lite sur när uppdateringen kom 2019 och man blev utan. Men ändå bra att se att de trots den kostnad de får ta nu erbjuder uppdatering. Man får tacka Tesla för det indirekt.
Vi får väl se. Kanske tänker de att Audi som premiummärke måste hänga med.
Jag är inte så säker på att jag kommer få 170kw laddningskapacitet i min ID4…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Jag är inte så säker på att jag kommer få 170kw laddningskapacitet i min ID4…
Nej. Garanterat inte gratis. Förmodligen inte alls.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
taliz skrev:
Jag är inte så säker på att jag kommer få 170kw laddningskapacitet i min ID4…
Nej. Garanterat inte gratis. Förmodligen inte alls.
Nu har audi öppnat den här dörren iaf. Menar ni att VW skulle bete sig annorlunda? Sen är det här för e-tron ändå rätt kass när det tar 2 år innan det kommer.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

macky skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Jag är inte så säker på att jag kommer få 170kw laddningskapacitet i min ID4…
Nej. Garanterat inte gratis. Förmodligen inte alls.
Nu har audi öppnat den här dörren iaf. Menar ni att VW skulle bete sig annorlunda? Sen är det här för e-tron ändå rätt kass när det tar 2 år innan det kommer.
Bör väl finnas högre förväntningar på ett premiummärke än ett budgetmärke?
Problemet med etron är väl att den inte har OTA, dvs det är en stor kostnad för dem att ta in alla bilar.
ID-bilarna har ju dock det, men frågan är hur många komponenter det faktiskt täcker. Sen finns ju alltid risken att det krävs någon ny hårdvara också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Fast det var ju ett aktivt beslut som togs av Audi, att 2019-årsmodellerna skulle undantas från just denna uppdatering. Det har ju kommit andra uppdateringar som innehöll buggfixar, infotainmentsystemet och navigatorn har fått ny och bättre mjukvara osv. Varför just uppdateringen av drivlinan skulle vara förbehållen 2020-modellerna och senare, är fortfarande en gåta för mig. Den här förbättringen kom ju ganska tidigt, vad jag minns så var min bil inte ens ett halvår gammal då. Jag förde en del diskussioner med min verkstad som höll med mig att Audi sviker sina early adopters.
Men Audi påstod bestämt att denna uppdatering inte kunde genomföras eftersom den skulle innebära en förbättring av bilens räckvidd och därmed påverka bilens typgodkännande. Det är såklart ren bullshit och kan inte varit nåt annat än ett extremt fantasilöst svepskäl, som uppenbarligen inte längre gäller nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Fast det var ju ett aktivt beslut som togs av Audi, att 2019-årsmodellerna skulle undantas från just denna uppdatering. Det har ju kommit andra uppdateringar som innehöll buggfixar, infotainmentsystemet och navigatorn har fått ny och bättre mjukvara osv. Varför just uppdateringen av drivlinan skulle vara förbehållen 2020-modellerna och senare, är fortfarande en gåta för mig. Den här förbättringen kom ju ganska tidigt, vad jag minns så var min bil inte ens ett halvår gammal då. Jag förde en del diskussioner med min verkstad som höll med mig att Audi sviker sina early adopters.
Men Audi påstod bestämt att denna uppdatering inte kunde genomföras eftersom den skulle innebära en förbättring av bilens räckvidd och därmed påverka bilens typgodkännande. Det är såklart ren bullshit och kan inte varit nåt annat än ett extremt fantasilöst svepskäl, som uppenbarligen inte längre gäller nu.
Håller med att det låter som ett märkligt argument av Audi. Sedan går det ju uppenbarligen fint nu, utan att lagstiftningen ändrat sig på området.

Bra att det kommer nu, men tror Audi hade fått mer credd om de släppt detta tidigare till sina kunder (och nöjdare kunder).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

mati skrev:
Fast det var ju ett aktivt beslut som togs av Audi, att 2019-årsmodellerna skulle undantas från just denna uppdatering. Det har ju kommit andra uppdateringar som innehöll buggfixar, infotainmentsystemet och navigatorn har fått ny och bättre mjukvara osv. Varför just uppdateringen av drivlinan skulle vara förbehållen 2020-modellerna och senare, är fortfarande en gåta för mig. Den här förbättringen kom ju ganska tidigt, vad jag minns så var min bil inte ens ett halvår gammal då. Jag förde en del diskussioner med min verkstad som höll med mig att Audi sviker sina early adopters.
Men Audi påstod bestämt att denna uppdatering inte kunde genomföras eftersom den skulle innebära en förbättring av bilens räckvidd och därmed påverka bilens typgodkännande. Det är såklart ren bullshit och kan inte varit nåt annat än ett extremt fantasilöst svepskäl, som uppenbarligen inte längre gäller nu.
Var inte argumentet också då att det inte bara var mjukvara som krävdes för att få den längre räckvidden och därför som 2019 inte fick den utan enbart bilar som var under produktion?
Men det var också skitsnack (om de inte gör något mer med bilarna nu än att uppdatera programvaran)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Skriv svar