Ja jag tänkte direkt på dig håller tummarna iaf.mati skrev:Oj, det låter lite för bra för att vara sant. Är det nån som kan bekräfta att det stämmer?macky skrev:Läser på Vi bilägare att man nu kan få uppdateringarna som kom sent 2019 även på MY -19 och tidiga MY -20 (som min). Dvs 2 kWh upplåst av batteriet, avstängd främre motor vi konstant fart mm. Förstås på verkstan men bra iaf. Blir att höra av sig dit.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Nu är bilen uppdaterad och personen på Audi hade ingen mer info än ”update for drivetrain”… dom är roliga, varför så hemligt?
Nu har jag bara kört ca 30km sen uppdateringen och började med 80% ( 320km gissad räckvidd) och står nu på 70% med gissad räckvidd på 282km. Med mitt körmönster och nuvarande årstid med lägre temperaturer så tror jag att den visat runt 240km tidigare i veckan vid 70%. Den är ju bara en gissad räckvidd så betyder inte så mycket. Återkommer när jag kört mer. Men skulle det visa sig att jag fått 30-40km längre räckvidd så är jag väldigt glad.
Men som sagt med den väldigt knapphändiga infon från Audi så har man ju ingen aning om uppdateringen verkligen betyder
Nu har jag bara kört ca 30km sen uppdateringen och började med 80% ( 320km gissad räckvidd) och står nu på 70% med gissad räckvidd på 282km. Med mitt körmönster och nuvarande årstid med lägre temperaturer så tror jag att den visat runt 240km tidigare i veckan vid 70%. Den är ju bara en gissad räckvidd så betyder inte så mycket. Återkommer när jag kört mer. Men skulle det visa sig att jag fått 30-40km längre räckvidd så är jag väldigt glad.
Men som sagt med den väldigt knapphändiga infon från Audi så har man ju ingen aning om uppdateringen verkligen betyder
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Jag ska få denna uppgradering på onsdag.
Tror jag testar att ladda med nästan tomt batteri före och efter.
Då borde det ju kunna synas.
Min tekniker så bara powertrain uppgradering, men det var rätt mycket jobb så han ville ha bilen en hel dag.
Skulle få lånebil.
Tror jag testar att ladda med nästan tomt batteri före och efter.
Då borde det ju kunna synas.
Min tekniker så bara powertrain uppgradering, men det var rätt mycket jobb så han ville ha bilen en hel dag.
Skulle få lånebil.
Re: Audi e-tron
320km vid 80% låter väldigt mycket. Framförallt såhär års. Då har det helt klart blivit en förbättring. Spännande.Nilp skrev:Nu är bilen uppdaterad och personen på Audi hade ingen mer info än ”update for drivetrain”… dom är roliga, varför så hemligt?
Nu har jag bara kört ca 30km sen uppdateringen och började med 80% ( 320km gissad räckvidd) och står nu på 70% med gissad räckvidd på 282km. Med mitt körmönster och nuvarande årstid med lägre temperaturer så tror jag att den visat runt 240km tidigare i veckan vid 70%. Den är ju bara en gissad räckvidd så betyder inte så mycket. Återkommer när jag kört mer. Men skulle det visa sig att jag fått 30-40km längre räckvidd så är jag väldigt glad.
Men som sagt med den väldigt knapphändiga infon från Audi så har man ju ingen aning om uppdateringen verkligen betyder
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Måste du betala för detta eller är det en goodwill grej?Off Grid Byggaren skrev:Jag ska få denna uppgradering på onsdag.
Tror jag testar att ladda med nästan tomt batteri före och efter.
Då borde det ju kunna synas.
Min tekniker så bara powertrain uppgradering, men det var rätt mycket jobb så han ville ha bilen en hel dag.
Skulle få lånebil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Jag ska höra med dem. Kostar det nåt så får det vara. Jag ska ju ändå inte behålla den.Off Grid Byggaren skrev:Jag uppfattade det som goodwill, men det kan ju bli bli en rejäl faktura förstås.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Beror väl lite på vad det kostar isf för det kan nog påverka värdet ganska mycket vid försäljning om detmati skrev:Jag ska höra med dem. Kostar det nåt så får det vara. Jag ska ju ändå inte behålla den.Off Grid Byggaren skrev:Jag uppfattade det som goodwill, men det kan ju bli bli en rejäl faktura förstås.
är gjort (kontra att köparen ska göra det själv, om hen ens orkar sätta sig in i varför din bil har sämre
räckvidd än någon annan likvärdig bil osv)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Goda nyheter. Jag ska kolla med min verkstad också.Bjelke skrev:Beror väl lite på vad det kostar isf för det kan nog påverka värdet ganska mycket vid försäljning om detmati skrev:Jag ska höra med dem. Kostar det nåt så får det vara. Jag ska ju ändå inte behålla den.Off Grid Byggaren skrev:Jag uppfattade det som goodwill, men det kan ju bli bli en rejäl faktura förstås.
är gjort (kontra att köparen ska göra det själv, om hen ens orkar sätta sig in i varför din bil har sämre
räckvidd än någon annan likvärdig bil osv)
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Det står under villkoren där du väljer vilken rate du vill ha. Du kan även använda flat rate small, om du ska en kortare resa någon månad.Nect skrev:Nått jag missar? Juicepass kostar ju 450kr/månaden? (Du får visserligen ladda för 145 kW i den avgiften. Men är fortfarande en helRobertrimmevik skrev:Framförallt är den bättre än Audis deal (för de flesta), i och med att man inte betalar någonting utöver sina kWh. Och sen att man slipper binda upp sig gör den ju helt överlägsen.macky skrev:Intressant, de hade ju ngt sommaren 2020 som var unlimited en månad för 30 EUR. Det var en bra deal men denna är ju också helt ok för en månad när man ska på långresa. Tack för heads up om e-tron charging service. Den ska sägas upp snart.Robertrimmevik skrev:Tips till er som har slut på e-tron charging services gratis år. Jag tecknade flat large idag på Enel-x Juicepass. 145kWh för 45€ per månad. Inga bindningstider bara att ändra till pay per use när som helst. Ska även gå att boka stolpar. Vet inte dock om den funktionen funkar på Ionity. Jag kommer med en utvärdering efter jag varit i södra Sverige v.44.
Funkar detta bra kommer jag planera sommarsemester så jag får in 2 månader flat large. (Finns även flat small med 70 kWh för 25€)
Alltså 290kWh och 90€. Borde räcka hyffsat långt.
Bara att hoppas på att priserna ligger kvar till i sommar.
PS. Flat large blir tillgänglig 24h efter köp. Så vänta inte tills sista sekund.
Vill man ha laddkort kostar det 16€.
Tillkom även en växlingsavgift på 1,5% för mig.
Jo Juicepass 30 var ju galet bra. Jag landade på 1kr/kWh den semestern.
del som ska betalas per månad. Allt över 145 kW kostar 7,9 kr kWh?
Räknat på att 1 euro = 10 kr
Edit: kan iofs vara bra för semesterresorna så klart…. Sedan säga upp och betala dyra Ionity priset resten av året de få gånger det blir.
Hittar ingen stans hur man säger upp avtalet och när det sägs upp i så fall? Byter man till ett annat flat abonnemang så går bytet fort. Men står inget om man vill byta till pay per use för att slippa en månadsavgift när man inte kommer ladda?
Enligt min mening blir det betydligt mycket billigare än ett Ionity abbonnemang om man kör som en normalbillist. Och hur man än vrider på det om du kör mycket så kan du alltid tanka dina 145kWh och sedan tanka någon annanstans än på ionity när de är slut. Man får ju dock ha lite koll på kilowatten.
Nu missade jag att säga upp e-tron charging service i tid ändå. Så jag har det ett år till. Jag får se det som att jag betalar 95kr i månaden i två år istället.
Re: Audi e-tron
Visst är det så, men det beror ju på vem man säljer bilen till. Om jag bara lämnar tillbaka den till Audi lär de knappast bry sig om vilken mjukvara som är installerad i bilen.Bjelke skrev:Beror väl lite på vad det kostar isf för det kan nog påverka värdet ganska mycket vid försäljning om detmati skrev:Jag ska höra med dem. Kostar det nåt så får det vara. Jag ska ju ändå inte behålla den.Off Grid Byggaren skrev:Jag uppfattade det som goodwill, men det kan ju bli bli en rejäl faktura förstås.
är gjort (kontra att köparen ska göra det själv, om hen ens orkar sätta sig in i varför din bil har sämre
räckvidd än någon annan likvärdig bil osv)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
https://alltomelbil.se/nu-far-aldre-aud ... pdatering/
Ägare till Audi e-tron från 2019 och 2020 kan se fram emot en räckviddsboost. Det skriver Audi i ett pressmeddelande. En mjukvaruppdatering ska ge en ökad räckvidd med upp till till 20 kilometer. Ungefär motsvarande fem procent längre räckvidd.
Uppdateringen förändrar flera faktorer i bilens som förlänger räckvidden och optimerar förbrukningen. En av delarna är Audi ökar den användbara kapaciteten i bilens 95 kWh-batteriet. Efter uppdateringen ökar nettokapaciteten till 86 kWh.
Audi har också optimerat styrningen av den främre elmotorn. Vid normal körning stänger bilen efter uppdateringen av den främre motorn som blir nära inpå helt strömlös utan någon förbrukning. När bilen väl behöver den extra kraften kan den aktivera den främre motorn utan fördröjning.
Avslutningsvis har Audi också gjort förbättringar till bilens kylsystem som nu kan arbeta mer energisnålt och därmed sänka energiförbrukningen.
Mjukvaruuppdateringen går att få till alla Audi e-tron 55 quattro som är byggda mellan september 2018 (modellår 2019) och slutet av november 2019 (modellår 2020). Den är helt kostnadsfri men kräver att besök hos en Audi servicepartner.
Ägare till Audi e-tron från 2019 och 2020 kan se fram emot en räckviddsboost. Det skriver Audi i ett pressmeddelande. En mjukvaruppdatering ska ge en ökad räckvidd med upp till till 20 kilometer. Ungefär motsvarande fem procent längre räckvidd.
Uppdateringen förändrar flera faktorer i bilens som förlänger räckvidden och optimerar förbrukningen. En av delarna är Audi ökar den användbara kapaciteten i bilens 95 kWh-batteriet. Efter uppdateringen ökar nettokapaciteten till 86 kWh.
Audi har också optimerat styrningen av den främre elmotorn. Vid normal körning stänger bilen efter uppdateringen av den främre motorn som blir nära inpå helt strömlös utan någon förbrukning. När bilen väl behöver den extra kraften kan den aktivera den främre motorn utan fördröjning.
Avslutningsvis har Audi också gjort förbättringar till bilens kylsystem som nu kan arbeta mer energisnålt och därmed sänka energiförbrukningen.
Mjukvaruuppdateringen går att få till alla Audi e-tron 55 quattro som är byggda mellan september 2018 (modellår 2019) och slutet av november 2019 (modellår 2020). Den är helt kostnadsfri men kräver att besök hos en Audi servicepartner.
Re: Audi e-tron
Låter bra. Ska boka tid på måndag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Min har tillverkningsmånad feb 2020. Men jag är säker på att mitt batteri ligger på 83kWh. Har läst det nånstans men minns inte var. Men det stämmer också med min förbrukning.Off Grid Byggaren skrev:https://alltomelbil.se/nu-far-aldre-aud ... pdatering/
Ägare till Audi e-tron från 2019 och 2020 kan se fram emot en räckviddsboost. Det skriver Audi i ett pressmeddelande. En mjukvaruppdatering ska ge en ökad räckvidd med upp till till 20 kilometer. Ungefär motsvarande fem procent längre räckvidd.
Uppdateringen förändrar flera faktorer i bilens som förlänger räckvidden och optimerar förbrukningen. En av delarna är Audi ökar den användbara kapaciteten i bilens 95 kWh-batteriet. Efter uppdateringen ökar nettokapaciteten till 86 kWh.
Audi har också optimerat styrningen av den främre elmotorn. Vid normal körning stänger bilen efter uppdateringen av den främre motorn som blir nära inpå helt strömlös utan någon förbrukning. När bilen väl behöver den extra kraften kan den aktivera den främre motorn utan fördröjning.
Avslutningsvis har Audi också gjort förbättringar till bilens kylsystem som nu kan arbeta mer energisnålt och därmed sänka energiförbrukningen.
Mjukvaruuppdateringen går att få till alla Audi e-tron 55 quattro som är byggda mellan september 2018 (modellår 2019) och slutet av november 2019 (modellår 2020). Den är helt kostnadsfri men kräver att besök hos en Audi servicepartner.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Där ser man!mati skrev:Låter bra. Ska boka tid på måndag.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Och priset blev ju gratis så… (annars hade du helt rätt förstås )mati skrev:Visst är det så, men det beror ju på vem man säljer bilen till. Om jag bara lämnar tillbaka den till Audi lär de knappast bry sig om vilken mjukvara som är installerad i bilen.Bjelke skrev:Beror väl lite på vad det kostar isf för det kan nog påverka värdet ganska mycket vid försäljning om detmati skrev:Jag ska höra med dem. Kostar det nåt så får det vara. Jag ska ju ändå inte behålla den.Off Grid Byggaren skrev:Jag uppfattade det som goodwill, men det kan ju bli bli en rejäl faktura förstås.
är gjort (kontra att köparen ska göra det själv, om hen ens orkar sätta sig in i varför din bil har sämre
räckvidd än någon annan likvärdig bil osv)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Nog för att man var lite sur när uppdateringen kom 2019 och man blev utan. Men ändå bra att se att de trots den kostnad de får ta nu erbjuder uppdatering. Man får tacka Tesla för det indirekt.
Re: Audi e-tron
Ja, Tesla har visar vägen på ett sätt som också gynnat oss som är kunder till andra märken. Stort tack till Tesla för detmacky skrev:Nog för att man var lite sur när uppdateringen kom 2019 och man blev utan. Men ändå bra att se att de trots den kostnad de får ta nu erbjuder uppdatering. Man får tacka Tesla för det indirekt.
Re: Audi e-tron
Vi får väl se. Kanske tänker de att Audi som premiummärke måste hänga med.macky skrev:Nog för att man var lite sur när uppdateringen kom 2019 och man blev utan. Men ändå bra att se att de trots den kostnad de får ta nu erbjuder uppdatering. Man får tacka Tesla för det indirekt.
Jag är inte så säker på att jag kommer få 170kw laddningskapacitet i min ID4…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Nej. Garanterat inte gratis. Förmodligen inte alls.taliz skrev:Jag är inte så säker på att jag kommer få 170kw laddningskapacitet i min ID4…
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Nu har audi öppnat den här dörren iaf. Menar ni att VW skulle bete sig annorlunda? Sen är det här för e-tron ändå rätt kass när det tar 2 år innan det kommer.mati skrev:Nej. Garanterat inte gratis. Förmodligen inte alls.taliz skrev:Jag är inte så säker på att jag kommer få 170kw laddningskapacitet i min ID4…
Re: Audi e-tron
Bör väl finnas högre förväntningar på ett premiummärke än ett budgetmärke?macky skrev:Nu har audi öppnat den här dörren iaf. Menar ni att VW skulle bete sig annorlunda? Sen är det här för e-tron ändå rätt kass när det tar 2 år innan det kommer.mati skrev:Nej. Garanterat inte gratis. Förmodligen inte alls.taliz skrev:Jag är inte så säker på att jag kommer få 170kw laddningskapacitet i min ID4…
Problemet med etron är väl att den inte har OTA, dvs det är en stor kostnad för dem att ta in alla bilar.
ID-bilarna har ju dock det, men frågan är hur många komponenter det faktiskt täcker. Sen finns ju alltid risken att det krävs någon ny hårdvara också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Fast det var ju ett aktivt beslut som togs av Audi, att 2019-årsmodellerna skulle undantas från just denna uppdatering. Det har ju kommit andra uppdateringar som innehöll buggfixar, infotainmentsystemet och navigatorn har fått ny och bättre mjukvara osv. Varför just uppdateringen av drivlinan skulle vara förbehållen 2020-modellerna och senare, är fortfarande en gåta för mig. Den här förbättringen kom ju ganska tidigt, vad jag minns så var min bil inte ens ett halvår gammal då. Jag förde en del diskussioner med min verkstad som höll med mig att Audi sviker sina early adopters.
Men Audi påstod bestämt att denna uppdatering inte kunde genomföras eftersom den skulle innebära en förbättring av bilens räckvidd och därmed påverka bilens typgodkännande. Det är såklart ren bullshit och kan inte varit nåt annat än ett extremt fantasilöst svepskäl, som uppenbarligen inte längre gäller nu.
Men Audi påstod bestämt att denna uppdatering inte kunde genomföras eftersom den skulle innebära en förbättring av bilens räckvidd och därmed påverka bilens typgodkännande. Det är såklart ren bullshit och kan inte varit nåt annat än ett extremt fantasilöst svepskäl, som uppenbarligen inte längre gäller nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Håller med att det låter som ett märkligt argument av Audi. Sedan går det ju uppenbarligen fint nu, utan att lagstiftningen ändrat sig på området.mati skrev:Fast det var ju ett aktivt beslut som togs av Audi, att 2019-årsmodellerna skulle undantas från just denna uppdatering. Det har ju kommit andra uppdateringar som innehöll buggfixar, infotainmentsystemet och navigatorn har fått ny och bättre mjukvara osv. Varför just uppdateringen av drivlinan skulle vara förbehållen 2020-modellerna och senare, är fortfarande en gåta för mig. Den här förbättringen kom ju ganska tidigt, vad jag minns så var min bil inte ens ett halvår gammal då. Jag förde en del diskussioner med min verkstad som höll med mig att Audi sviker sina early adopters.
Men Audi påstod bestämt att denna uppdatering inte kunde genomföras eftersom den skulle innebära en förbättring av bilens räckvidd och därmed påverka bilens typgodkännande. Det är såklart ren bullshit och kan inte varit nåt annat än ett extremt fantasilöst svepskäl, som uppenbarligen inte längre gäller nu.
Bra att det kommer nu, men tror Audi hade fått mer credd om de släppt detta tidigare till sina kunder (och nöjdare kunder).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Var inte argumentet också då att det inte bara var mjukvara som krävdes för att få den längre räckvidden och därför som 2019 inte fick den utan enbart bilar som var under produktion?mati skrev:Fast det var ju ett aktivt beslut som togs av Audi, att 2019-årsmodellerna skulle undantas från just denna uppdatering. Det har ju kommit andra uppdateringar som innehöll buggfixar, infotainmentsystemet och navigatorn har fått ny och bättre mjukvara osv. Varför just uppdateringen av drivlinan skulle vara förbehållen 2020-modellerna och senare, är fortfarande en gåta för mig. Den här förbättringen kom ju ganska tidigt, vad jag minns så var min bil inte ens ett halvår gammal då. Jag förde en del diskussioner med min verkstad som höll med mig att Audi sviker sina early adopters.
Men Audi påstod bestämt att denna uppdatering inte kunde genomföras eftersom den skulle innebära en förbättring av bilens räckvidd och därmed påverka bilens typgodkännande. Det är såklart ren bullshit och kan inte varit nåt annat än ett extremt fantasilöst svepskäl, som uppenbarligen inte längre gäller nu.
Men det var också skitsnack (om de inte gör något mer med bilarna nu än att uppdatera programvaran)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24