Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Nice!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
1000 mil ingår. Detta är för företagare.
Nästan samma månadskostnad som en id3 för en bil som kostar en mille. 24 månader också. Ville bara dela med mig av en bra deal.
Nästan samma månadskostnad som en id3 för en bil som kostar en mille. 24 månader också. Ville bara dela med mig av en bra deal.
Re: Audi e-tron
Hej!
Ni som har kört e-tron ett tag hur funkar appen nu? Fortfarande ett lotteri om det går att starta förvärmen? Och vad brukar ni ha för förbrukning långkörning till fjälls vintertid? (Med lite moms) eller kan man lita på indatan som ABRP har?
Har spanat in Tesla länge, men tyvärr så går inte min bättre hälft med på en Tesla... Hon vill ha en SUV (Model X faller bort då vi båda inte gillar modellen/utseendet).
Lånade hem en E-tron 50 över en helg i våras och tyckte som många andra att bilen är fin med bra känsla (fast inte wow som efter provkörningen med model s ). Och just nu finns det riktigt fina erbjudande på E-tron 55 (basic). Men är lite kluven hur våra fjällresor funkar där vi måste stanna och ladda en gång till stugan (Åsarna där det bara finns en 50 kW-laddare). Stå och vänta i Laddkö med sambo och barn är inte lockande... Men såg nu att 22kW ombordsladdare kommer komma så då kan man ju åtminstone ladda hyfsat fort medan man väntar på 50 kW-laddaren ska bli ledig!
För att inte svära i kyrkan kollar jag även på lite större Plug in hybrider så som BMW X5 som har bra räckvidd på el som skulle funka till 80-90% av alla våra resor (men den är som bekant vääldigt dyr...)
Och det är ju elbil jag innerst inne vill ha!
Ni som har kört e-tron ett tag hur funkar appen nu? Fortfarande ett lotteri om det går att starta förvärmen? Och vad brukar ni ha för förbrukning långkörning till fjälls vintertid? (Med lite moms) eller kan man lita på indatan som ABRP har?
Har spanat in Tesla länge, men tyvärr så går inte min bättre hälft med på en Tesla... Hon vill ha en SUV (Model X faller bort då vi båda inte gillar modellen/utseendet).
Lånade hem en E-tron 50 över en helg i våras och tyckte som många andra att bilen är fin med bra känsla (fast inte wow som efter provkörningen med model s ). Och just nu finns det riktigt fina erbjudande på E-tron 55 (basic). Men är lite kluven hur våra fjällresor funkar där vi måste stanna och ladda en gång till stugan (Åsarna där det bara finns en 50 kW-laddare). Stå och vänta i Laddkö med sambo och barn är inte lockande... Men såg nu att 22kW ombordsladdare kommer komma så då kan man ju åtminstone ladda hyfsat fort medan man väntar på 50 kW-laddaren ska bli ledig!
För att inte svära i kyrkan kollar jag även på lite större Plug in hybrider så som BMW X5 som har bra räckvidd på el som skulle funka till 80-90% av alla våra resor (men den är som bekant vääldigt dyr...)
Och det är ju elbil jag innerst inne vill ha!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Audi e-tron
Köp en Model Y istället.Nect skrev:Hej!
Ni som har kört e-tron ett tag hur funkar appen nu? Fortfarande ett lotteri om det går att starta förvärmen? Och vad brukar ni ha för förbrukning långkörning till fjälls vintertid? (Med lite moms) eller kan man lita på indatan som ABRP har?
Har spanat in Tesla länge, men tyvärr så går inte min bättre hälft med på en Tesla... Hon vill ha en SUV (Model X faller bort då vi båda inte gillar modellen/utseendet).
Lånade hem en E-tron 50 över en helg i våras och tyckte som många andra att bilen är fin med bra känsla (fast inte wow som efter provkörningen med model s ). Och just nu finns det riktigt fina erbjudande på E-tron 55 (basic). Men är lite kluven hur våra fjällresor funkar där vi måste stanna och ladda en gång till stugan (Åsarna där det bara finns en 50 kW-laddare). Stå och vänta i Laddkö med sambo och barn är inte lockande... Men såg nu att 22kW ombordsladdare kommer komma så då kan man ju åtminstone ladda hyfsat fort medan man väntar på 50 kW-laddaren ska bli ledig!
För att inte svära i kyrkan kollar jag även på lite större Plug in hybrider så som BMW X5 som har bra räckvidd på el som skulle funka till 80-90% av alla våra resor (men den är som bekant vääldigt dyr...)
Och det är ju elbil jag innerst inne vill ha!
Re: Audi e-tron
Y finns inte att köpa än (byter bil nu i vår).NiklasTesla skrev:Köp en Model Y istället.Nect skrev:Hej!
Ni som har kört e-tron ett tag hur funkar appen nu? Fortfarande ett lotteri om det går att starta förvärmen? Och vad brukar ni ha för förbrukning långkörning till fjälls vintertid? (Med lite moms) eller kan man lita på indatan som ABRP har?
Har spanat in Tesla länge, men tyvärr så går inte min bättre hälft med på en Tesla... Hon vill ha en SUV (Model X faller bort då vi båda inte gillar modellen/utseendet).
Lånade hem en E-tron 50 över en helg i våras och tyckte som många andra att bilen är fin med bra känsla (fast inte wow som efter provkörningen med model s ). Och just nu finns det riktigt fina erbjudande på E-tron 55 (basic). Men är lite kluven hur våra fjällresor funkar där vi måste stanna och ladda en gång till stugan (Åsarna där det bara finns en 50 kW-laddare). Stå och vänta i Laddkö med sambo och barn är inte lockande... Men såg nu att 22kW ombordsladdare kommer komma så då kan man ju åtminstone ladda hyfsat fort medan man väntar på 50 kW-laddaren ska bli ledig!
För att inte svära i kyrkan kollar jag även på lite större Plug in hybrider så som BMW X5 som har bra räckvidd på el som skulle funka till 80-90% av alla våra resor (men den är som bekant vääldigt dyr...)
Och det är ju elbil jag innerst inne vill ha!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Tycker ID4 ser mkt bättre ut.dd88 skrev:Audi testar Q4 i Sverige nu i dagarna, ser bra ut.
https://audiclubna.org/audi-q4-e-tron-s ... in-sweden/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Appen funkar bättre nu. Om du tar e-tron 55 med 19 tum energisnåla fälgar så fixar du 30 mil vinterkörning i 100 km/h.Nect skrev:Hej!
Ni som har kört e-tron ett tag hur funkar appen nu? Fortfarande ett lotteri om det går att starta förvärmen? Och vad brukar ni ha för förbrukning långkörning till fjälls vintertid? (Med lite moms) eller kan man lita på indatan som ABRP har?
Har spanat in Tesla länge, men tyvärr så går inte min bättre hälft med på en Tesla... Hon vill ha en SUV (Model X faller bort då vi båda inte gillar modellen/utseendet).
Lånade hem en E-tron 50 över en helg i våras och tyckte som många andra att bilen är fin med bra känsla (fast inte wow som efter provkörningen med model s ). Och just nu finns det riktigt fina erbjudande på E-tron 55 (basic). Men är lite kluven hur våra fjällresor funkar där vi måste stanna och ladda en gång till stugan (Åsarna där det bara finns en 50 kW-laddare). Stå och vänta i Laddkö med sambo och barn är inte lockande... Men såg nu att 22kW ombordsladdare kommer komma så då kan man ju åtminstone ladda hyfsat fort medan man väntar på 50 kW-laddaren ska bli ledig!
För att inte svära i kyrkan kollar jag även på lite större Plug in hybrider så som BMW X5 som har bra räckvidd på el som skulle funka till 80-90% av alla våra resor (men den är som bekant vääldigt dyr...)
Och det är ju elbil jag innerst inne vill ha!
Då kan du ladda i Tönnebro eller nya Ionity Hudiksvall så kommer du fram. Förutsätter att du kan ladda vid stugan.
Re: Audi e-tron
Skönt att höra! , jag utgår ifrån Bollnäs så jag klarar mig med ett laddstopp påväg upp till Åre.Off Grid Byggaren skrev:Appen funkar bättre nu. Om du tar e-tron 55 med 19 tum energisnåla fälgar så fixar du 30 mil vinterkörning i 100 km/h.Nect skrev:Hej!
Ni som har kört e-tron ett tag hur funkar appen nu? Fortfarande ett lotteri om det går att starta förvärmen? Och vad brukar ni ha för förbrukning långkörning till fjälls vintertid? (Med lite moms) eller kan man lita på indatan som ABRP har?
Har spanat in Tesla länge, men tyvärr så går inte min bättre hälft med på en Tesla... Hon vill ha en SUV (Model X faller bort då vi båda inte gillar modellen/utseendet).
Lånade hem en E-tron 50 över en helg i våras och tyckte som många andra att bilen är fin med bra känsla (fast inte wow som efter provkörningen med model s ). Och just nu finns det riktigt fina erbjudande på E-tron 55 (basic). Men är lite kluven hur våra fjällresor funkar där vi måste stanna och ladda en gång till stugan (Åsarna där det bara finns en 50 kW-laddare). Stå och vänta i Laddkö med sambo och barn är inte lockande... Men såg nu att 22kW ombordsladdare kommer komma så då kan man ju åtminstone ladda hyfsat fort medan man väntar på 50 kW-laddaren ska bli ledig!
För att inte svära i kyrkan kollar jag även på lite större Plug in hybrider så som BMW X5 som har bra räckvidd på el som skulle funka till 80-90% av alla våra resor (men den är som bekant vääldigt dyr...)
Och det är ju elbil jag innerst inne vill ha!
Då kan du ladda i Tönnebro eller nya Ionity Hudiksvall så kommer du fram. Förutsätter att du kan ladda vid stugan.
Har skaffat en Garo 22kW laddbox med dynamisk lastbalansering till stugan. Så det enda som saknas är elbilen
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Testa en X om du vågar. Då tror jag ni ändrar er. Ni kommer gilla vad ni ser ut.Nect skrev:Hej!
Ni som har kört e-tron ett tag hur funkar appen nu? Fortfarande ett lotteri om det går att starta förvärmen? Och vad brukar ni ha för förbrukning långkörning till fjälls vintertid? (Med lite moms) eller kan man lita på indatan som ABRP har?
Har spanat in Tesla länge, men tyvärr så går inte min bättre hälft med på en Tesla... Hon vill ha en SUV (Model X faller bort då vi båda inte gillar modellen/utseendet).
Lånade hem en E-tron 50 över en helg i våras och tyckte som många andra att bilen är fin med bra känsla (fast inte wow som efter provkörningen med model s ). Och just nu finns det riktigt fina erbjudande på E-tron 55 (basic). Men är lite kluven hur våra fjällresor funkar där vi måste stanna och ladda en gång till stugan (Åsarna där det bara finns en 50 kW-laddare). Stå och vänta i Laddkö med sambo och barn är inte lockande... Men såg nu att 22kW ombordsladdare kommer komma så då kan man ju åtminstone ladda hyfsat fort medan man väntar på 50 kW-laddaren ska bli ledig!
För att inte svära i kyrkan kollar jag även på lite större Plug in hybrider så som BMW X5 som har bra räckvidd på el som skulle funka till 80-90% av alla våra resor (men den är som bekant vääldigt dyr...)
Och det är ju elbil jag innerst inne vill ha!
MX LR (Raven) 2019
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Snittförbrukningen hamnade på 4,03 kWh/mil.
Fegade efter 10 mil och laddade fullt med 15 mil kvar kom fram med 23% kvar på batteriet.
Känns som att det kommer att gå även i ett worst case scenario.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Förvärmningen funkar nu till ca 95% i appen. Med skotersläp tar man sig ca 21 mil. Med takbox vet jag inte, kanske 26-27 mil. Kyla tar inte så mycket, jag är mer orolig för dåligt väglag och kraftig motvind.Nect skrev:Hej!
Ni som har kört e-tron ett tag hur funkar appen nu? Fortfarande ett lotteri om det går att starta förvärmen? Och vad brukar ni ha för förbrukning långkörning till fjälls vintertid? (Med lite moms) eller kan man lita på indatan som ABRP har?
Har spanat in Tesla länge, men tyvärr så går inte min bättre hälft med på en Tesla... Hon vill ha en SUV (Model X faller bort då vi båda inte gillar modellen/utseendet).
Lånade hem en E-tron 50 över en helg i våras och tyckte som många andra att bilen är fin med bra känsla (fast inte wow som efter provkörningen med model s ). Och just nu finns det riktigt fina erbjudande på E-tron 55 (basic). Men är lite kluven hur våra fjällresor funkar där vi måste stanna och ladda en gång till stugan (Åsarna där det bara finns en 50 kW-laddare). Stå och vänta i Laddkö med sambo och barn är inte lockande... Men såg nu att 22kW ombordsladdare kommer komma så då kan man ju åtminstone ladda hyfsat fort medan man väntar på 50 kW-laddaren ska bli ledig!
För att inte svära i kyrkan kollar jag även på lite större Plug in hybrider så som BMW X5 som har bra räckvidd på el som skulle funka till 80-90% av alla våra resor (men den är som bekant vääldigt dyr...)
Och det är ju elbil jag innerst inne vill ha!
Hur långt har du till stugan? Finns det Tesla SuC på vägen dit? 22kW ombordladdare hade jag gärna haft på min vid ett worst case scenario. Nu får man inte heller någon fri SuC på MX. Jag hade gillat en MX då jag passerar 8 SuC i Storuman på vägen till fjällen, men avsaknad av service, högt pris och att den inte går in i mitt garage gjorde att jag valde bort den.
Vi är dock väldigt nöjda med våran e-tron 55.
Re: Audi e-tron
Coolt. 4 kWh/mil är ju inte så farligt som jag trodde, framförallt med tanke på vädret. Det måste vara skillnad på de senare bilarna jämfört med min tidig 2019. Jag är tämligen säker på att min bil inte hade klarat sig med den förbrukningen. Jag brukar oftast ligga runt 3,5-4kWh/mil även med mitt vanliga bilsläp. Och då är det torra 70-vägar och lätta grejer jag oftast kör. Det är faktiskt för mig ingen jättestor skillnad oavsett om jag drar vanliga släpet eller husvagnen. Men det kanske är så att mitt släp är lite trögrullat.Robertrimmevik skrev:Premiär med skotersläpet. Låg på 85-90 km/h, 19 tums fälgar, 3,0 i däcktryck, 2,5 däcktryck på släpet, -10 grader, ingen vind, skrovlig väg ej bart, 280 höjdmeter upp.
Snittförbrukningen hamnade på 4,03 kWh/mil.
Fegade efter 10 mil och laddade fullt med 15 mil kvar kom fram med 23% kvar på batteriet.
Känns som att det kommer att gå även i ett worst case scenario.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Intressant tanke. Kan vara värt att skaffa nya hjullager till släpet. Inte så svårt som man kan tro.mati skrev:Coolt. 4 kWh/mil är ju inte så farligt som jag trodde, framförallt med tanke på vädret. Det måste vara skillnad på de senare bilarna jämfört med min tidig 2019. Jag är tämligen säker på att min bil inte hade klarat sig med den förbrukningen. Jag brukar oftast ligga runt 3,5-4kWh/mil även med mitt vanliga bilsläp. Och då är det torra 70-vägar och lätta grejer jag oftast kör. Det är faktiskt för mig ingen jättestor skillnad oavsett om jag drar vanliga släpet eller husvagnen. Men det kanske är så att mitt släp är lite trögrullat.Robertrimmevik skrev:Premiär med skotersläpet. Låg på 85-90 km/h, 19 tums fälgar, 3,0 i däcktryck, 2,5 däcktryck på släpet, -10 grader, ingen vind, skrovlig väg ej bart, 280 höjdmeter upp.
Snittförbrukningen hamnade på 4,03 kWh/mil.
Fegade efter 10 mil och laddade fullt med 15 mil kvar kom fram med 23% kvar på batteriet.
Känns som att det kommer att gå även i ett worst case scenario.
MX LR (Raven) 2019
Re: Audi e-tron
)Robertrimmevik skrev:Förvärmningen funkar nu till ca 95% i appen. Med skotersläp tar man sig ca 21 mil. Med takbox vet jag inte, kanske 26-27 mil. Kyla tar inte så mycket, jag är mer orolig för dåligt väglag och kraftig motvind.Nect skrev:Hej!
Ni som har kört e-tron ett tag hur funkar appen nu? Fortfarande ett lotteri om det går att starta förvärmen? Och vad brukar ni ha för förbrukning långkörning till fjälls vintertid? (Med lite moms) eller kan man lita på indatan som ABRP har?
Har spanat in Tesla länge, men tyvärr så går inte min bättre hälft med på en Tesla... Hon vill ha en SUV (Model X faller bort då vi båda inte gillar modellen/utseendet).
Lånade hem en E-tron 50 över en helg i våras och tyckte som många andra att bilen är fin med bra känsla (fast inte wow som efter provkörningen med model s ). Och just nu finns det riktigt fina erbjudande på E-tron 55 (basic). Men är lite kluven hur våra fjällresor funkar där vi måste stanna och ladda en gång till stugan (Åsarna där det bara finns en 50 kW-laddare). Stå och vänta i Laddkö med sambo och barn är inte lockande... Men såg nu att 22kW ombordsladdare kommer komma så då kan man ju åtminstone ladda hyfsat fort medan man väntar på 50 kW-laddaren ska bli ledig!
För att inte svära i kyrkan kollar jag även på lite större Plug in hybrider så som BMW X5 som har bra räckvidd på el som skulle funka till 80-90% av alla våra resor (men den är som bekant vääldigt dyr...)
Och det är ju elbil jag innerst inne vill ha!
Hur långt har du till stugan? Finns det Tesla SuC på vägen dit? 22kW ombordladdare hade jag gärna haft på min vid ett worst case scenario. Nu får man inte heller någon fri SuC på MX. Jag hade gillat en MX då jag passerar 8 SuC i Storuman på vägen till fjällen, men avsaknad av service, högt pris och att den inte går in i mitt garage gjorde att jag valde bort den.
Vi är dock väldigt nöjda med våran e-tron 55.
Jag har ca 35 mil dörr till dörr.
Det är de som är lite synd när man utgår ifrån inlandet, dåligt med SuC och Sveg blir en omväg på ca 30min (får åka åt fel håll och sedan tillbaka). Enligt ABRP med E-tron 55 så måste jag i värsta fall ladda i 1h 10 min på 50 kW-laddaren i Åsarna för att ha 10% kvar vid ankomst. Det brukar ofta blåsa en hel del så man får räkna med lite motvind.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Jo det brukar tyvärr blåsa från nordväst. På din beskrivning låter det som att du har stuga i Åre. Du har 50kW-laddare i Kårböle, Rätan, Åsarna och Svenstavik, så är någon ur funktion klarar du dig bra och är det kö så kan du chansa på nästa. Sedan har du en 50kW-laddare i Järpen, vilket betyder att du kan gå för liten säkerhetsmarginal.(mycket värdefullt)Nect skrev:)Robertrimmevik skrev:Förvärmningen funkar nu till ca 95% i appen. Med skotersläp tar man sig ca 21 mil. Med takbox vet jag inte, kanske 26-27 mil. Kyla tar inte så mycket, jag är mer orolig för dåligt väglag och kraftig motvind.Nect skrev:Hej!
Ni som har kört e-tron ett tag hur funkar appen nu? Fortfarande ett lotteri om det går att starta förvärmen? Och vad brukar ni ha för förbrukning långkörning till fjälls vintertid? (Med lite moms) eller kan man lita på indatan som ABRP har?
Har spanat in Tesla länge, men tyvärr så går inte min bättre hälft med på en Tesla... Hon vill ha en SUV (Model X faller bort då vi båda inte gillar modellen/utseendet).
Lånade hem en E-tron 50 över en helg i våras och tyckte som många andra att bilen är fin med bra känsla (fast inte wow som efter provkörningen med model s ). Och just nu finns det riktigt fina erbjudande på E-tron 55 (basic). Men är lite kluven hur våra fjällresor funkar där vi måste stanna och ladda en gång till stugan (Åsarna där det bara finns en 50 kW-laddare). Stå och vänta i Laddkö med sambo och barn är inte lockande... Men såg nu att 22kW ombordsladdare kommer komma så då kan man ju åtminstone ladda hyfsat fort medan man väntar på 50 kW-laddaren ska bli ledig!
För att inte svära i kyrkan kollar jag även på lite större Plug in hybrider så som BMW X5 som har bra räckvidd på el som skulle funka till 80-90% av alla våra resor (men den är som bekant vääldigt dyr...)
Och det är ju elbil jag innerst inne vill ha!
Hur långt har du till stugan? Finns det Tesla SuC på vägen dit? 22kW ombordladdare hade jag gärna haft på min vid ett worst case scenario. Nu får man inte heller någon fri SuC på MX. Jag hade gillat en MX då jag passerar 8 SuC i Storuman på vägen till fjällen, men avsaknad av service, högt pris och att den inte går in i mitt garage gjorde att jag valde bort den.
Vi är dock väldigt nöjda med våran e-tron 55.
Jag har ca 35 mil dörr till dörr.
Det är de som är lite synd när man utgår ifrån inlandet, dåligt med SuC och Sveg blir en omväg på ca 30min (får åka åt fel håll och sedan tillbaka). Enligt ABRP med E-tron 55 så måste jag i värsta fall ladda i 1h 10 min på 50 kW-laddaren i Åsarna för att ha 10% kvar vid ankomst. Det brukar ofta blåsa en hel del så man får räkna med lite motvind.
30 min omväg till sveg laddar inte Tesla ikapp då dessa bilar laddar segt från ca 60% och upp.
MX och MY har klart bättre räckvidd men efter 3 år och ca 5-10% batteridegradering och förutsatt att e-tron körs med 19tum vinterdäck och att man kör någorlunda lagligt så tror jag inte skillnaden är större en 5-6 mil längre.
Re: Audi e-tron
Min enda fjällresa so far gav mig mellan 27-29 mils räckvidd (55, med 20 tum) med fullastat och takbox. Kallt på väg upp och väldigt slaskigt och blött på väg ner. Kom hem till sthlm med 3% om jag inte missminner. Ett stopp härjedalen-sthlm kan jag leva med. Gör förstås stor skillnad om man håller sig till landsväg istället för motorväg och håller hastighetsgränsen.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Släpet är dock bara ca 120 cm brett och utan kanter. (Hade heller ingen slalomutrustning) Men för att vara här uppe var det ganska optimala förhållanden. På hemvägen utan släp och ganska samma förhållanden låg jag på 2,86 kWh/mil fast då körde jag 20km/h fortare.(där hade jag hoppats på bättre)mati skrev:Coolt. 4 kWh/mil är ju inte så farligt som jag trodde, framförallt med tanke på vädret. Det måste vara skillnad på de senare bilarna jämfört med min tidig 2019. Jag är tämligen säker på att min bil inte hade klarat sig med den förbrukningen. Jag brukar oftast ligga runt 3,5-4kWh/mil även med mitt vanliga bilsläp. Och då är det torra 70-vägar och lätta grejer jag oftast kör. Det är faktiskt för mig ingen jättestor skillnad oavsett om jag drar vanliga släpet eller husvagnen. Men det kanske är så att mitt släp är lite trögrullat.Robertrimmevik skrev:Premiär med skotersläpet. Låg på 85-90 km/h, 19 tums fälgar, 3,0 i däcktryck, 2,5 däcktryck på släpet, -10 grader, ingen vind, skrovlig väg ej bart, 280 höjdmeter upp.
Snittförbrukningen hamnade på 4,03 kWh/mil.
Fegade efter 10 mil och laddade fullt med 15 mil kvar kom fram med 23% kvar på batteriet.
Känns som att det kommer att gå även i ett worst case scenario.
Dom förbättringar man gjorde till Sportback gjorde de även till vanliga e-tron. Kan förutom upplåsning av batteriet gjort någon mil till årsmodel 2020. Mina speglar kanske gör några km också.
(Glömde skriva innertemp i bilen. 21 grader)
Re: Audi e-tron
Kör ni 30 mil vintertid så gör ni det bra! Då finns inget att klaga på. Det innebär en snittförbrukning på strax över 300Wh/km (vilket kanske låter lite lågt på vintervägar).
Då är det främst laddnätverk som avgör skulle jag säga.
Annars toppen!
Då är det främst laddnätverk som avgör skulle jag säga.
Annars toppen!
Tesla Y LR -22 EAP
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Har efter noga uträkningar med färddator kontra verkliga mil kommit fram till att mitt batteri är låst med 12%. Min bil är tillverkad feb 2020. Vet någon här vart brytpunkten ligger för 9% låst.
Det gör mig egentligen inte så mycket, nu har jag 3% längre till batteridegraderingen. Lite snopet dock när man trott att man har 2,5 kWh mer att komma längre med. Eller så har jag det och min färddator går ca 0,1 kWh/mil fel.
Har heller inget artificiellt ljud på min. Är det standard nu?
Det gör mig egentligen inte så mycket, nu har jag 3% längre till batteridegraderingen. Lite snopet dock när man trott att man har 2,5 kWh mer att komma längre med. Eller så har jag det och min färddator går ca 0,1 kWh/mil fel.
Har heller inget artificiellt ljud på min. Är det standard nu?
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Riktigt bra med takbox! Har du en mycket slimmad variant? Takbox kanske gör mindre på förbrukningen än vad jag trott på en e-tron.macky skrev:Min enda fjällresa so far gav mig mellan 27-29 mils räckvidd (55, med 20 tum) med fullastat och takbox. Kallt på väg upp och väldigt slaskigt och blött på väg ner. Kom hem till sthlm med 3% om jag inte missminner. Ett stopp härjedalen-sthlm kan jag leva med. Gör förstås stor skillnad om man håller sig till landsväg istället för motorväg och håller hastighetsgränsen.
Re: Audi e-tron
30 mil är inget större problem. Nu har jag förvisso inte kört till fjällen, men jag körde ner till Tyskland förra vintern. Det var ingen snö, men regnigt, nollgradigt och allmänt uselt. Och då kom jag 30 verkliga mil på motorvägen. På sommarn kommer jag faktiskt inte så mycket längre på motorvägen, men då kör man ju fortare också när vädret tillåter.BrooklynS skrev:Kör ni 30 mil vintertid så gör ni det bra! Då finns inget att klaga på. Det innebär en snittförbrukning på strax över 300Wh/km (vilket kanske låter lite lågt på vintervägar).
Då är det främst laddnätverk som avgör skulle jag säga.
Annars toppen!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ja en rätt långsmal packline, så inte den största bulligaste. När jag åkte upp hade jag ungefär samma förbrukning men när man är på väg upp in i glesbygden blir man lite mindre sugen på att köra ner till 3% så då blev det ett extrastopp. Visste heller inte vilka laddmöjligheter som fanns i stugan. Men förbrukning på 2.7-2.9 var det och det gällde även däruppe när man åkte runt till olika anläggningar. Tror att så länge man håller sig på landsväg 80-100 så är det ganska rimlig förbrukning även med box.Robertrimmevik skrev:Riktigt bra med takbox! Har du en mycket slimmad variant? Takbox kanske gör mindre på förbrukningen än vad jag trott på en e-tron.macky skrev:Min enda fjällresa so far gav mig mellan 27-29 mils räckvidd (55, med 20 tum) med fullastat och takbox. Kallt på väg upp och väldigt slaskigt och blött på väg ner. Kom hem till sthlm med 3% om jag inte missminner. Ett stopp härjedalen-sthlm kan jag leva med. Gör förstås stor skillnad om man håller sig till landsväg istället för motorväg och håller hastighetsgränsen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Bollnäs minsannNect skrev:Skönt att höra! , jag utgår ifrån Bollnäs så jag klarar mig med ett laddstopp påväg upp till Åre.Off Grid Byggaren skrev:Appen funkar bättre nu. Om du tar e-tron 55 med 19 tum energisnåla fälgar så fixar du 30 mil vinterkörning i 100 km/h.Nect skrev:Hej!
Ni som har kört e-tron ett tag hur funkar appen nu? Fortfarande ett lotteri om det går att starta förvärmen? Och vad brukar ni ha för förbrukning långkörning till fjälls vintertid? (Med lite moms) eller kan man lita på indatan som ABRP har?
Har spanat in Tesla länge, men tyvärr så går inte min bättre hälft med på en Tesla... Hon vill ha en SUV (Model X faller bort då vi båda inte gillar modellen/utseendet).
Lånade hem en E-tron 50 över en helg i våras och tyckte som många andra att bilen är fin med bra känsla (fast inte wow som efter provkörningen med model s ). Och just nu finns det riktigt fina erbjudande på E-tron 55 (basic). Men är lite kluven hur våra fjällresor funkar där vi måste stanna och ladda en gång till stugan (Åsarna där det bara finns en 50 kW-laddare). Stå och vänta i Laddkö med sambo och barn är inte lockande... Men såg nu att 22kW ombordsladdare kommer komma så då kan man ju åtminstone ladda hyfsat fort medan man väntar på 50 kW-laddaren ska bli ledig!
För att inte svära i kyrkan kollar jag även på lite större Plug in hybrider så som BMW X5 som har bra räckvidd på el som skulle funka till 80-90% av alla våra resor (men den är som bekant vääldigt dyr...)
Och det är ju elbil jag innerst inne vill ha!
Då kan du ladda i Tönnebro eller nya Ionity Hudiksvall så kommer du fram. Förutsätter att du kan ladda vid stugan.
Har skaffat en Garo 22kW laddbox med dynamisk lastbalansering till stugan. Så det enda som saknas är elbilen
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Det var en jäkla högt säkrad stuga det!Nect skrev:...
Skönt att höra! , jag utgår ifrån Bollnäs så jag klarar mig med ett laddstopp påväg upp till Åre.
Har skaffat en Garo 22kW laddbox med dynamisk lastbalansering till stugan. Så det enda som saknas är elbilen
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Audi e-tron
Haha! Laddboxen är på 22kW, men huvudsäkringen ”bara 25 A”. Men blir bra fart ändå med lastbalanseringen. Måste ju ha bra kräm med värmepump och bastu!PapaD skrev:Det var en jäkla högt säkrad stuga det!Nect skrev:...
Skönt att höra! , jag utgår ifrån Bollnäs så jag klarar mig med ett laddstopp påväg upp till Åre.
Har skaffat en Garo 22kW laddbox med dynamisk lastbalansering till stugan. Så det enda som saknas är elbilen
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24