Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Var kan jag se en lista på HEMS produkter?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Zalman3 skrev:
Var kan jag se en lista på HEMS produkter?
Finns några listade i slutet på detta dokument:

https://cdn2.hubspot.net/hub/55819/docs ... oducts.pdf
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Nu har Audi öppnat förbokning av E-Tron GT:

https://www.audi.se/se/web/sv/models/re ... on-gt.html
Audi e-tron GT är framtidens Gran Turismo. I mötet mellan passion och teknik har vi skapat en supersportbil som fångar omgivningens uppmärksamhet med sitt unika uttryck – en perfekt kombination av sportighet och elegans.

Här förbokar du din nya Audi e-tron GT online och tar chansen att bli en av de första med helelektriska sportbilen från Audi Sport. Produktion av kundbilar börjar under andra kvartalet av 2021 och De första kundbilarna beräknas levereras under sommaren 2021. Efter att du fyllt i formuläret och skickat in kommer din valda återförsäljare att kontakta dig i samband med att e-tron GT öppnas upp för beställning. Ni kommer då gå igenom din beställning och skapa din unika elektriska Audi Sport Gran Turismo. Tilldelning av modellen är begränsad vilket endast möjliggör en bilbeställning per kund och förbokning. Din valda e-postadress ligger till grund för beställningsID, och går inte att ändra genom beställningsprocessen.

En tyst revolution är på väg.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Audi e-tron

Inlägg av Credde »

dd88 skrev:
Nu har Audi öppnat förbokning av E-Tron GT:

https://www.audi.se/se/web/sv/models/re ... on-gt.html
Audi e-tron GT är framtidens Gran Turismo. I mötet mellan passion och teknik har vi skapat en supersportbil som fångar omgivningens uppmärksamhet med sitt unika uttryck – en perfekt kombination av sportighet och elegans.

Här förbokar du din nya Audi e-tron GT online och tar chansen att bli en av de första med helelektriska sportbilen från Audi Sport. Produktion av kundbilar börjar under andra kvartalet av 2021 och De första kundbilarna beräknas levereras under sommaren 2021. Efter att du fyllt i formuläret och skickat in kommer din valda återförsäljare att kontakta dig i samband med att e-tron GT öppnas upp för beställning. Ni kommer då gå igenom din beställning och skapa din unika elektriska Audi Sport Gran Turismo. Tilldelning av modellen är begränsad vilket endast möjliggör en bilbeställning per kund och förbokning. Din valda e-postadress ligger till grund för beställningsID, och går inte att ändra genom beställningsprocessen.

En tyst revolution är på väg.
Väldigt nära att fylla i det formularet, måste bara tänka till! :twisted:
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Var nära på att anmäla/boka en.

Sen kom jag på, Trissen har inte skrapats än :D :D
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Audi e-tron

Inlägg av 4dy »

Martin E-tron skrev:
Var nära på att anmäla/boka en.

Sen kom jag på, Trissen har inte skrapats än :D :D
Boka kan man väl alltid göra? Tänker att den måste bli klart billigare än en Taycan?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Står i kön men kommer inte ta av första batchen, dels så vill jag se samhället återgå till något som liknar det normala (har inget behov av bil annars) och dels så lönar det sig alltid att vänta ett halvår för att ta del av kampanjer, får man inte en för 700-800 så är det inte aktuellt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Listpris vad jag läst är 1.2 mills eller mer.

Ska ja ha en sån bil måste jag tyvärr skrapa fram 3 st klöver i 4:an :D :D
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

4dy skrev:
Martin E-tron skrev:
Var nära på att anmäla/boka en.

Sen kom jag på, Trissen har inte skrapats än :D :D
Boka kan man väl alltid göra? Tänker att den måste bli klart billigare än en Taycan?
Vid förbokning tas ingen kostnad ut. Förbokningen är inte bindande vilket inte innebär skyldighet att beställa en bil vid orderöppnande.
Räknar med ett spann på 800kkr till 1200kkr.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Audi e-tron

Inlägg av 4dy »

dd88 skrev:
4dy skrev:
Martin E-tron skrev:
Var nära på att anmäla/boka en.

Sen kom jag på, Trissen har inte skrapats än :D :D
Boka kan man väl alltid göra? Tänker att den måste bli klart billigare än en Taycan?
Vid förbokning tas ingen kostnad ut. Förbokningen är inte bindande vilket inte innebär skyldighet att beställa en bil vid orderöppnande.
Räknar med ett spann på 800kkr till 1200kkr.

Det räknade jag ut ändå. Har bokat. Hade det varit bindande hade man väl åtminstone fått signera med bankid.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

har man inte kunnat reservera förrän nu? Jag reserverade i Norge i september.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Tror knappast att man får en RS för 1.2 Mkr. En halv miljon under Taycan turbo? Vilken no-brainer isf. Ryktas om 138000 Eur i Tyskland vilket kan jämföras med 149000 Eur för Taycan turbo. Den senare ligger på 1.7 Mkr så under 1.5 för GT RS vore väl en överraskning. Bättre rabatt på en audi förvisso. Men undra vad basvarianten börjar på.
Senast redigerad av macky, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

macky skrev:
Tror knappast att man får en RS för 1.2 Mkr. En halv miljon under Taycan turbo? Vilken no-brainer isf.
RS lär hamna på 1.6+ enligt ryktesmaskinen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

dd88 skrev:
macky skrev:
Tror knappast att man får en RS för 1.2 Mkr. En halv miljon under Taycan turbo? Vilken no-brainer isf.
RS lär hamna på 1.6+ enligt ryktesmaskinen.
Låter mer ”rimligt”. Om man skulle klämma in en basvariant så hade jag behövt vänta på en kombi. Hoppas att det kommer.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

i Tyskland så skulle priset för GT RS vara ca 140kEUR, sen tillkommer säkert en del extrautrustning, så den kanske landar på ca 165kEUR.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

GT RS är ju långt efter Taycan Turbo S prestandamässigt, tom efter vanliga Turbo.
Blir inte mkt rabatt på att välja Audi istf Porsche.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Håller med. Ser inte ut att bli någon som helst "varumärkesrabatt" på denna Audi.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Audi e-tron

Inlägg av 4dy »

martinot skrev:
Håller med. Ser inte ut att bli någon som helst "varumärkesrabatt" på denna Audi.

Brukar inte vara det heller. Titta på Q5 vs Macan och Q7 vs Cayenne och välj samma prestanda och utrustning ska ni få se hur lite det skiljer.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

4dy skrev:
martinot skrev:
Håller med. Ser inte ut att bli någon som helst "varumärkesrabatt" på denna Audi.

Brukar inte vara det heller. Titta på Q5 vs Macan och Q7 vs Cayenne och välj samma prestanda och utrustning ska ni få se hur lite det skiljer.
Skillnaden är desto större efter rabatt, Porsche ger inte många procent medan Audi kan närma sig 30%.

Återstår dock att se hur rabatterna är på E-Tron GT, kan tänka mig att dom kommer försöka hålla uppe priserna.

Personligen så är en E-Tron GT motsvarande Taycan 4s inte värd mer än miljonen. Dvs runt samma pris som en RS5.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

dd88 skrev:
4dy skrev:
martinot skrev:
Håller med. Ser inte ut att bli någon som helst "varumärkesrabatt" på denna Audi.

Brukar inte vara det heller. Titta på Q5 vs Macan och Q7 vs Cayenne och välj samma prestanda och utrustning ska ni få se hur lite det skiljer.
Skillnaden är desto större efter rabatt, Porsche ger inte många procent medan Audi kan närma sig 30%.

Återstår dock att se hur rabatterna är på E-Tron GT, kan tänka mig att dom kommer försöka hålla uppe priserna.

Personligen så är en E-Tron GT motsvarande Taycan 4s inte värd mer än miljonen. Dvs runt samma pris som en RS5.
Lyckades få bra rabatt på Cayenne och Panamera hybriderna men på Taycan gav de inget.
Det var dock när den var ny. Vet inte hur läget är nu. Men ser man på begagnatmarknaden så står sig Taycan sjukt bra. En jämförbar ny E-Tron GT kommer nog vara ca 300k mindre dyr än en ny Taycan när GT'n varit ute nått år.(då kampanjerna brukar komma)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Blir det samma hemska infotainment i GT som i övriga Audis?
Liten skärm långt ner med grådaskiga ikoner kändes deprimerande i vanliga etron IMO. Vad jag förstått är det samma i A6/7/8 Q7/8 osv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

taliz skrev:
Blir det samma hemska infotainment i GT som i övriga Audis?
Liten skärm långt ner med grådaskiga ikoner kändes deprimerande i vanliga etron IMO. Vad jag förstått är det samma i A6/7/8 Q7/8 osv.
Vad då är du intresserad av att boka en? ;) :mrgreen:
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

taliz skrev:
GT RS är ju långt efter Taycan Turbo S prestandamässigt, tom efter vanliga Turbo.
Blir inte mkt rabatt på att välja Audi istf Porsche.
Carwow mätte 2.88 till 60mph så den verkar vara i paritet med turbo. Finns ju inte officiella prestandasiffror än. Under 3.5s 0-100 säger audi. Vi får väl se men 3s verkar ju vara närmre sanningen.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Off Grid Byggaren skrev:
Robertrimmevik skrev:
20900kr för 22kW ombordladdare som tillval till E-tron.
Vet inte om jag vill eftermontera även om det skulle gå. Jag har dubbla ladduttag som krävs.

Deras nya reseladdare för 7900kr verkar dock faktiskt riktigt bra. Tror knappt man behöver en laddbox med en sådan. Bara en trefas. Om jag förstått rätt så har den lastbalansering inbyggd.
Är det denna du menar? Lastbalasering finns, men kräver då att du har ett kompatibelt Home Energy Management System.
Nya.JPG
e-tron laddningssystem connect.
Kollade priset att köpa den nya reseladdaren lös hos Audi. Med väggfäste blev det 26 000:- inklusive moms.

Priset 7800:- är om du köper ny bil och väljer bort originalladdaren.

Med Skatteverkets nya regler från 1 januari 2021 räknas portabel laddare som extrautrustning till bilen, och ska då även förmånskattas till fulla priset!

https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2020-11-04
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Spännande. Med tanke på att till och med Danmark backar från sin tidigare kurs och återinför en del skattelättnader för elbilar och laddning så är det ytterst anmärkningsvärt att Sverige går mot strömmen (haha). Men det är ju inget nytt iofs.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar