Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

har man inte kunnat reservera förrän nu? Jag reserverade i Norge i september.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Tror knappast att man får en RS för 1.2 Mkr. En halv miljon under Taycan turbo? Vilken no-brainer isf. Ryktas om 138000 Eur i Tyskland vilket kan jämföras med 149000 Eur för Taycan turbo. Den senare ligger på 1.7 Mkr så under 1.5 för GT RS vore väl en överraskning. Bättre rabatt på en audi förvisso. Men undra vad basvarianten börjar på.
Senast redigerad av macky, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

macky skrev:
Tror knappast att man får en RS för 1.2 Mkr. En halv miljon under Taycan turbo? Vilken no-brainer isf.
RS lär hamna på 1.6+ enligt ryktesmaskinen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

dd88 skrev:
macky skrev:
Tror knappast att man får en RS för 1.2 Mkr. En halv miljon under Taycan turbo? Vilken no-brainer isf.
RS lär hamna på 1.6+ enligt ryktesmaskinen.
Låter mer ”rimligt”. Om man skulle klämma in en basvariant så hade jag behövt vänta på en kombi. Hoppas att det kommer.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

i Tyskland så skulle priset för GT RS vara ca 140kEUR, sen tillkommer säkert en del extrautrustning, så den kanske landar på ca 165kEUR.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

GT RS är ju långt efter Taycan Turbo S prestandamässigt, tom efter vanliga Turbo.
Blir inte mkt rabatt på att välja Audi istf Porsche.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Håller med. Ser inte ut att bli någon som helst "varumärkesrabatt" på denna Audi.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Audi e-tron

Inlägg av 4dy »

martinot skrev:
Håller med. Ser inte ut att bli någon som helst "varumärkesrabatt" på denna Audi.

Brukar inte vara det heller. Titta på Q5 vs Macan och Q7 vs Cayenne och välj samma prestanda och utrustning ska ni få se hur lite det skiljer.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

4dy skrev:
martinot skrev:
Håller med. Ser inte ut att bli någon som helst "varumärkesrabatt" på denna Audi.

Brukar inte vara det heller. Titta på Q5 vs Macan och Q7 vs Cayenne och välj samma prestanda och utrustning ska ni få se hur lite det skiljer.
Skillnaden är desto större efter rabatt, Porsche ger inte många procent medan Audi kan närma sig 30%.

Återstår dock att se hur rabatterna är på E-Tron GT, kan tänka mig att dom kommer försöka hålla uppe priserna.

Personligen så är en E-Tron GT motsvarande Taycan 4s inte värd mer än miljonen. Dvs runt samma pris som en RS5.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

dd88 skrev:
4dy skrev:
martinot skrev:
Håller med. Ser inte ut att bli någon som helst "varumärkesrabatt" på denna Audi.

Brukar inte vara det heller. Titta på Q5 vs Macan och Q7 vs Cayenne och välj samma prestanda och utrustning ska ni få se hur lite det skiljer.
Skillnaden är desto större efter rabatt, Porsche ger inte många procent medan Audi kan närma sig 30%.

Återstår dock att se hur rabatterna är på E-Tron GT, kan tänka mig att dom kommer försöka hålla uppe priserna.

Personligen så är en E-Tron GT motsvarande Taycan 4s inte värd mer än miljonen. Dvs runt samma pris som en RS5.
Lyckades få bra rabatt på Cayenne och Panamera hybriderna men på Taycan gav de inget.
Det var dock när den var ny. Vet inte hur läget är nu. Men ser man på begagnatmarknaden så står sig Taycan sjukt bra. En jämförbar ny E-Tron GT kommer nog vara ca 300k mindre dyr än en ny Taycan när GT'n varit ute nått år.(då kampanjerna brukar komma)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Blir det samma hemska infotainment i GT som i övriga Audis?
Liten skärm långt ner med grådaskiga ikoner kändes deprimerande i vanliga etron IMO. Vad jag förstått är det samma i A6/7/8 Q7/8 osv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

taliz skrev:
Blir det samma hemska infotainment i GT som i övriga Audis?
Liten skärm långt ner med grådaskiga ikoner kändes deprimerande i vanliga etron IMO. Vad jag förstått är det samma i A6/7/8 Q7/8 osv.
Vad då är du intresserad av att boka en? ;) :mrgreen:
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

taliz skrev:
GT RS är ju långt efter Taycan Turbo S prestandamässigt, tom efter vanliga Turbo.
Blir inte mkt rabatt på att välja Audi istf Porsche.
Carwow mätte 2.88 till 60mph så den verkar vara i paritet med turbo. Finns ju inte officiella prestandasiffror än. Under 3.5s 0-100 säger audi. Vi får väl se men 3s verkar ju vara närmre sanningen.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Off Grid Byggaren skrev:
Robertrimmevik skrev:
20900kr för 22kW ombordladdare som tillval till E-tron.
Vet inte om jag vill eftermontera även om det skulle gå. Jag har dubbla ladduttag som krävs.

Deras nya reseladdare för 7900kr verkar dock faktiskt riktigt bra. Tror knappt man behöver en laddbox med en sådan. Bara en trefas. Om jag förstått rätt så har den lastbalansering inbyggd.
Är det denna du menar? Lastbalasering finns, men kräver då att du har ett kompatibelt Home Energy Management System.
Nya.JPG
e-tron laddningssystem connect.
Kollade priset att köpa den nya reseladdaren lös hos Audi. Med väggfäste blev det 26 000:- inklusive moms.

Priset 7800:- är om du köper ny bil och väljer bort originalladdaren.

Med Skatteverkets nya regler från 1 januari 2021 räknas portabel laddare som extrautrustning till bilen, och ska då även förmånskattas till fulla priset!

https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2020-11-04
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Spännande. Med tanke på att till och med Danmark backar från sin tidigare kurs och återinför en del skattelättnader för elbilar och laddning så är det ytterst anmärkningsvärt att Sverige går mot strömmen (haha). Men det är ju inget nytt iofs.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Audi e-tron

Inlägg av Banane »

Jag har sett det här erbjudandet. https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... e/93146792

3 791:-/mån plus moms för 1000 mil per år. 500 extra mil per år kostar dock 627:- plus moms vilket ger 18,81:-/mil inkl moms för varje extra mil.

Är inte det lite konstigt? Brukar inte Audi ta mycket mindre för övermilen? Runt 6-7:-/mil? Eller har jag uppfattat det fel?
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Jag har 7.5 kr ink moms per extramil i mitt avtal, dock privatavtal
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Martin E-tron skrev:
Jag har 7.5 kr ink moms per extramil i mitt avtal, dock privatavtal
7.5 på en E-Tron? Låter ju sjukt bra.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Skall tilläggas att det bara är 1000 mil/år som ingår men visst, ja tycker 7.5 kr per extramil e bra :)

Kör cirka 1200-1500 mil per år, då är 1 fjällen resa med i beräkningen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Martin E-tron skrev:
Skall tilläggas att det bara är 1000 mil/år som ingår men visst, ja tycker 7.5 kr per extramil e bra :)

Kör cirka 1200-1500 mil per år, då är 1 fjällen resa med i beräkningen.
Jag körde ca 800 mil/år tidigare. Med Teslan blev det över 3000 mil år. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Off Grid Byggaren skrev:
Robertrimmevik skrev:
20900kr för 22kW ombordladdare som tillval till E-tron.
Vet inte om jag vill eftermontera även om det skulle gå. Jag har dubbla ladduttag som krävs.

Deras nya reseladdare för 7900kr verkar dock faktiskt riktigt bra. Tror knappt man behöver en laddbox med en sådan. Bara en trefas. Om jag förstått rätt så har den lastbalansering inbyggd.
Är det denna du menar? Lastbalasering finns, men kräver då att du har ett kompatibelt Home Energy Management System.

Stöd finns just nu för Hager och SMA:

https://www.sma.de/fileadmin/content/gl ... 1930_W.pdf

https://www.hager-me.com/solutions/e-mo ... /56531.htm
Bilagan Nya.JPG finns inte längre
e-tron laddningssystem connect
7 800 SEK (i samband med köp av ny bil).

Lägg till i konfigurationen
Ersätter e-tron laddenhet comfort som är standard.

e-tron laddningssystem connect är ett mobilt Mode2-laddningssystem som innehåller en styrenhet, en fordonsanslutningskabel (2,5 m standard eller 7,5 m tillval) och två strömkontakter (hushålls- och industrikontakt) . Den stöder en laddningseffekt på upp till 22 kW (trefas). Kontrollenheten är utrustad med en 5-tums pekskärm. Dessutom erbjuder styrenheten intelligenta laddningsfunktioner, varav några kräver en internetanslutning eller ett kompatibelt Home Energy Management System (HEMS).

Anslutningen av e-tron-laddningssystemet kan användas både med industrikontakt CEE 16 A, 400 V (upp till 11 kW) och med industrikontakt CEE 32 A, 400 V (upp till 22 kW).

e-tron laddningssystem connect stöder följande intelligenta laddningsfunktioner:

Kostnadsoptimerad laddning:
När du planerar laddningsprocessen tar systemet hänsyn till nuvarande och framtida priser för din elleverantör. Med hänsyn tagen till önskade avgångstider laddas fordonet företrädesvis vid tider när elkostnaden är lägst. Du kan enkelt ställa in önskad avgångstid i fordonet eller i myAudi-appen. Connect-laddningssystemet får information om kundens elavgift via en praktisk manuell inmatning i myAudi eller via ett kompatibelt HEMS.

Integrerad laddningsenergiinspelning:
Registreringen av den laddade energin möjliggör att energikostnaderna, t.ex. dokument, export och t.ex. ska skickas till din arbetsgivare. Du kan se din laddningshistorik i myAudi och få den skickad via e-post därifrån.


Användning av solenergi:
Om du har ett solcellssystem kan du ytterligare optimera laddningsprocessen för din Audi e-tron. Med hjälp av solskenprognoser och önskad avgångstid beräknar e-tron laddningssystem connect en motsvarande laddningsplan, vilket leder till att maximera användningen av din egen solenergi. Du kan enkelt ställa in den avgångstid som krävs för detta i fordonet eller i myAudi-appen. (Ett kompatibelt HEMS måste finnas för användning).

Blackout-skydd:
e-tron-laddningssystemanslutningen kommunicerar med ett kompatibelt energihanteringssystem för hemmet och laddar alltid ditt fordon med den maximala elektriska effekten som finns i husinfrastrukturen. Om andra elektriska konsumenter slås på minskar systemet automatiskt laddningseffekten. Så snart de andra konsumenterna är avstängda ökar e-tron-laddningssystemanslutningen laddningseffekten till högsta möjliga värde. På detta sätt undviker systemet överbelastning av strömanslutningen och minskar samtidigt laddtiden för din elbil till ett minimum. (Ett kompatibelt HEMS måste finnas tillgänglig för användning).

PIN-skydd:
Genom att tilldela en fyrsiffrig PIN-kod kan du skydda laddningssystemet mot obehörig användning.

Mjukvaruuppdateringar:
Med hjälp av programuppdateringar är din e-tron-laddningssystemanslutning alltid uppdaterad.

Obs! För AC-laddning med upp till 22 kW måste bilen vara utrustad tillvalet 22 kW ombordladdare (KB4) samt att anslutning sker med industrikontakten CEE 32 A, 400 V till en 32 A strömanslutning som godkänts av en auktoriserad elektriker.
Då det fanns behov för en laddbox före årskiftet, och plötslig dök det upp ett laddningssystem connect lätt begagnad, och till bra pris, så slog jag till direkt.

Här kommer en recension:

Som reseladdare är den väldigt tung och klumpig, allt ligger i en väska, stor som en kabinväska. Den var konstigt paketerad med 2,5 m laddkabel som är jättetjock för 22 kW, och sedan i andra änden 1,0 m tunn kabel med röd 16 A europahandske. Vet inte vem som satt ihop detta paket, men det finns olika adaptrar och kabellängder att köpa till.

För mig passade det istället bra att använda den som fast en laddbox i garaget, och då funkar kabellängden bra. Har ju bara 11 kW laddare i min e-tron, fast blir det bilbyte och laddporten sitter någon annanstans på bilen måste laddboxen flyttas förstås.

Smidigt väggfäste och hållare för laddkontakten. När den startas upp gick det att välja Svenska som språk. De allra flesta inställningar går att göra från touchskärmen. Laddströmmen går att ställa i 1 Ampere steg, (i Tyska elbilar går inte laddströmmen att ställas inifrån bilen)

Den kan anslutas till Wi-Fi och har stöd för OTA-uppdateringar av själva laddboxen. Nu når mitt Wi-Fi inte ut till garaget, men den kan även agera som Wi-Fi hotspot och har inbyggd webserver så jag kunde ansluta ändå som standalone enhet. Om den ansluts till Wi-Fi med Internetåkomst går det även att para ihop den med appen till bilen.

Laddaren stödjer även PLC powerline kommuniktion till energihanterare för HEMS, något jag tänkte labba med lite längre fram.

Det finns en rejäl låsbar väggbox att köpa till, laddaren kan monteras inuti boxen och kan spärras med en pin-kod så ingen annan kan ladda.

Verkar finnas någon typ av stöd för Plug & Charge, går att registrera fordon som tillåts att ladda, och det går sedan att ta ut excelfil med hur mycket varje fordon har laddat.
20201213_181652.jpg
20201213_183258.jpg
Laddkapsling.JPG
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Inställningsbar laddström. Najs. Inget som Audis reseledare kan (förutom 50 och 100% ).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Fick detta idag:
Tack för ditt intresse för vår nya Audi GT med förhandsbokning plats. Jag kommer hjälpa dig med frågor och bil konfigurering när det blir tillgängligt runt v 6 2021. Tills det blir möjligt hoppas vi på löpande nyhetsbrev fån Audi!
Har du frågor mm så är du välkommen att kontakta mig på mail eller tele nedan.

P.S hörde att Q4 kanske kommer till försäljning v 8 redan med leverans ca Juni vet att du var intresserad av den.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

den laddaren ser ut som den man får till Taycan. Kan det vara samma tro?
Varför är skåpet så extremt stort? Skulle ju få plats med 3 inuti :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

HelectriC skrev:
den laddaren ser ut som den man får till Taycan. Kan det vara samma tro?
Varför är skåpet så extremt stort? Skulle ju få plats med 3 inuti :?

Det är samma hårdvara för Audi och Porsche, men mjukvaran är lite anpassad för respektive bilmärke.

Connect-modellen är ett extra tillval vid nyköp, det är standard reseladdaren som ingår till både Audi och Porsche.

3,30 in i denna film syns det varför boxen är så stor, den ska även rymma ett 3-fasuttag och att kunna slinga upp laddkabeln:
Box-ny.JPG
Porche.JPG
Nya.JPG
Skriv svar