Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav macky » 19 jun 2020 08:55

mati skrev:
Koriander skrev:Tack! Funkade fint i Norrköping. Värnamo var nedstängt pga påkörning. Fick bli Bee där men det spelade inte så stor roll eftersom det ändå var planerat matstopp. 65 mil på två laddningar med en 50:a blev det, över förväntan.

Det är nog ändå lite förväntat med tanke på temperaturerna ute. Just nu är det precis lagom för batterierna, varken för varmt eller för kallt. Min bil indikerar just nu en räckvidd på 33 mil vid 80% SOC. Det skulle motsvara 41 mil totalt. Det var likadant förra sommarn. Då körde jag 40 mil i sträck med 3 mil kvar i batteriet när jag anlände till laddaren.
Synd att det inte alltid ser ut såhär. En del av dessa siffror är till och med körning med släp, man ser nästan vilka. Den högsta stapeln var en kort tur på 1km grusväg med en massa stockar på släpet. Den sticker ut något. :lol:
Den näst-högsta på 24,8 var ett släp lastat med 800kg småsten. Helt galet att förbrukningen inte blev högre.
20200619_065407.png


Ja, vilken skillnad det är med sommar och varmt. Körde Sthlm till Sundborn igår via Enköping (knappt 22 mil) och hade 45% kvar vid framkomst (ABRP gissade 33%). Förbrukning på 21.3 med mellan 115 och 75 i hastighet hela vägen. Hade nått 40 mil iaf om det varit fortsatt landsväg jag skulle köra. Det med 21-tummare.
macky
 
Inlägg: 484
Blev medlem: 27 maj 2019 07:13

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist iAkita » 19 jun 2020 09:26

Koriander skrev:
KnightRider skrev:
Koriander skrev:Ska ut och åka lite längre med vår E-tron för första gången. Men verkar ha tappat laddkortet man fick från Audi. Kan man ladda på Ionity via Audi connect appen? Ingen lust att behöva betala 9 kr per kwh :(

Ladda ner appen ChargePoint så kan du ladda för 73 kronor per session.

9F7A5C0F-22DF-4A2C-87DC-7EB4D08653D6.png


Tack! Funkade fint i Norrköping. Värnamo var nedstängt pga påkörning. Fick bli Bee där men det spelade inte så stor roll eftersom det ändå var planerat matstopp. 65 mil på två laddningar med en 50:a blev det, över förväntan.


Ett tips inför nästa gång är att Eon har satt upp 4 st 175 kW laddare vid Rasta utanför Värnamo. De är än så länge gratis.
iAkita
elbilist
 
Inlägg: 937
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 19 jun 2020 20:56

Audi säger att de kan ladda e-tron i 150 kW under en stor del av laddtiden beror på att man har bra kylnining av batterierna.

Det är inte hela sanningen.

Tittar man på vilken temp Björn Nyland hade på sina batterier under laddning med V3 250 kW laddning, så maxade han inte tempen hela tiden.

Alltså skulle ännu bättre kylning inte ge så mycket snabbare laddning.
Det är även andra saker än tempen som begränsar laddhastigheten.

Och vore det bara temperaturen som är problemet, varför satte Audi inte in ännu bättre kylning så man kunde ladda i 270kW som Porsche kan?


Tesla laddar med 250 kW.
Maxar tempen runt 60%, sen sjunker tempen.
https://youtu.be/ACmymJtNglQ


Learn How the Audi e-tron Charges More Consistently Than Competitors.

However, one of the main points Audi made very clear was that fast, convenient charging has more to do with consistency than outright speed. If the car can charge at its highest rate of speed for longer, and do so more consistently, customers will get faster overall charges. While most EVs only charge at their max charging speed for short periods of time, both the Audi e-tron and e-tron Sportback can charge at their max 150 kW speed for almost the entire duration of the charge.

In ideal conditions, the Audi e-tron siblings can charge at 150 kW from between 5-70 percent state of charged (SOC). The goal with Audi was to be able to, at a fast-charger capable of 150 kW, charge up 110 kilometers of range (around 68 miles) in just ten minutes. Or, to charge from near-flat to 80-percent in 30 minutes. A full charge at one of these stations will take 45 minutes, simply because the last 30-percent needs to charge slower for battery health and longevity.

The key in getting the Audi e-tron to charge so quickly and so consistently is thermal management. As batteries are charged, they get incredibly hot, which makes the charging speed slow down for safety. However, the e-tron has outstanding battery thermal management. Using liquid cooling and a heat pump, Audi is able to keep temps down and charging speeds up for far longer than its competitors. That same thermal management is also why the e-tron (and the Porsche Tacyan, too) is able to perform at its max capacity for longer than its competitors.




https://www.quattrodaily.com/audi-e-tron-fast-charging/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 11061
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 19 jun 2020 21:02

Porsche kör med 800V. E-tron och Taycan laddar alltså med ungefär samma strömstyrka. Så sett är Porsches batterier troligen inte bättre än Audis.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Ioniq 5 First Edition beställt
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 13339
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Bjelke » 19 jun 2020 23:01

mati skrev:Porsche kör med 800V. E-tron och Taycan laddar alltså med ungefär samma strömstyrka. Så sett är Porsches batterier troligen inte bättre än Audis.

Klurigt värre asså...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 15581
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare taliz » 19 jun 2020 23:39

mati skrev:Porsche kör med 800V. E-tron och Taycan laddar alltså med ungefär samma strömstyrka. Så sett är Porsches batterier troligen inte bättre än Audis.


Det är faktiskt samma batterier. LG NCM622.
Som sagt samma som också sitter i Zoe, ioniq, eup/citigo/mii mfl.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 8730
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 23 jun 2020 12:32

KnightRider skrev:
Koriander skrev:Ska ut och åka lite längre med vår E-tron för första gången. Men verkar ha tappat laddkortet man fick från Audi. Kan man ladda på Ionity via Audi connect appen? Ingen lust att behöva betala 9 kr per kwh :(

Ladda ner appen ChargePoint så kan du ladda för 73 kronor per session.

9F7A5C0F-22DF-4A2C-87DC-7EB4D08653D6.png


Hur kan det vara så billigt? Vad är hållhaken? Skummade igenom terms men hittade inget konstigt mer än att man verkade vara tvungen att ha 100kr insatt på kontot. Är inte så bra på engelska när det gäller avtalsspråk.
Det här kommer ju göra att det blir kö på ionity i sommar. Vad håller ionity på med egentligen? Var det inte tänkt att de var till för samarbetspartners bilmärken i första hand. Blir ju bara dyrare att ladda på Audis abonnemang.
Robertrimmevik
elbilist
 
Inlägg: 401
Blev medlem: 24 sep 2019 11:16

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 23 jun 2020 13:16

Robertrimmevik skrev:Hur kan det vara så billigt? Vad är hållhaken?

Jag känner likadant. Det är nåt som inte stämmer.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Ioniq 5 First Edition beställt
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 13339
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare pubbe » 23 jun 2020 15:57

Jag laddade min 3:a vid ionity i Mariestad med chargepoint, hittills har dom dragit 100kr och jag har 17 kvar på kontot.

Har ingen aning om hur det hänger ihop men man kanske bara ska låta det vara?
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
 
Inlägg: 289
Blev medlem: 22 sep 2017 10:34

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare jpetters » 23 jun 2020 19:56

Samma för mig i maj. Laddade fyra gånger på Ionity och Chargepoint debiterade 100kr/gång varav 73kr gick åt till laddsessionen. Efter fyra laddningar har jag ca 100kr tillgodo. Sannolikt ett avtal som Ionity inte kommit ur och det är ju bara att utnyttja så länge det fungerar.
Model S: P100DL, Pearl white, 21" Black Arachnid
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
 
Inlägg: 1671
Blev medlem: 31 mar 2015 16:17
Ort: Zug, Switzerland
Referralkod: johan1662

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12man, Markus och 19 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.