Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

HenrikC skrev:
taliz skrev:
Ingen kräver att cyklister ska ha en oljudsgenerator. Om det hade varit ett faktiskt problem borde man nog börjat där kan man tycka.
Typ en ringklocka på cykelstyret?
Typ som tutan på ratten?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

MangeT skrev:
Kul att höra. Låter bra. Tror Du blir nöjd med den. Finns det app till med förvärmning? Kanske inte får tillgång till det på lånebilen dock.
Ja, det är klart att det finns en app. Men den kan jag inte testa förrän jag har fått min egen bil. Gissningsvis är den jämförbar med appen till e-Golfen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Audi e-tron

Inlägg av MangeT »

Förstår. Kul att det kommer mycket alternativ. Är en Ipace på ön där jag bor som susar omkring. Den är riktigt snygg tycker jag.
Själv planerar jag behålla S:en många år. Den har varit riktigt bra hittills och känns tight. Saknar dock elbaklucka ibland. Kanske ska klippa till på att låsa upp batteriet så att det blir en 75:a men har inte behövt det ännu och tror att behoven minskar med tiden då det borde komma upp fler laddställen.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Audi e-tron

Inlägg av HenrikC »

Tack för en bra recension! Låter verkligen som en spännande bil. Räckvidd är inte allt. Det känns som elbilsutbudet 2019 är något helt annat än 2017. Lätt att bli fartlind. Hur blir 2021 tro?

1950-talet kan slänga sig i väggen. 2020 har vi:

- Bilar som aldrig behöver tankas: Check!
- Bilar som låser upp sig när ägaren närmar sig: Check!
- Bilar som förstår vad föraren säger: Check!
- Bilar med holografiska displayer: Check!
- Bilar med haptiska displayer: Check!
- Självkörande bilar: Check!
- Bilar med raketmotor: Check!
- Atomdrivna flygande bilar: Coming soon?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Komfort är inte fel. Blir intressant att höra hur de känns efter några veckor/månader.
Om du kör den mer eller mindre än Teslan, hur de funkar på långresa utan SUC osv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Det där med att elbilar skall generera oljud triggar min konspiratoriska sida.
Lustigt nog är det ju bara avgasbilstillverkare som infört det.
Får en skarp känsla att de vill förlöjliga elbilar och dess ägare.

Ingen kräver att cyklister ska ha en oljudsgenerator. Om det hade varit ett faktiskt problem borde man nog börjat där kan man tycka.
Ehm, oljudet är/blir lagkrav på många ställen i världen. Det gäller för alla bilar som kan framföras helt eller delvis elektriskt, BEV, PHEV, HEV, FCEV. Gäller alltså även självladdande Toyotor när de inte självladdar utan bara kör på elmotorn. ;)

Tycker dock att hela grejen är tramsig och är på många ställen framlobbad av en väldigt liten del av befolkningen (blinda).
Det är framlobbat av avgasbilstillverkarna. De synskadade används som täckmantel.
Du missade den delen om att det gäller hybrider eller? Japan som var tidigt ute med det här har några av världens största tillverkare av just hybrider, har de lobbat fram det här för att göra sig själva löjliga?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

HenrikC skrev:
- Bilar som förstår vad föraren säger: Check!
Just det. Röststyrnigen verkar äntligen kommit upp till den nivån att den har passerat gimmick-stadiet och går att använda på riktigt.
Jag provade och mumlade lite halvslarvigt "ställ temperaturen på 22 grader", utan att jag egentligen hade förväntat mig att det skulle hända nåt. För den förstår väl inte svenska eller? Men jodå. En sekund senare svarade bilen och ändrade temperaturen. Det är imponerande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Walker »

mati skrev:
MangeT skrev:
Kul att höra. Låter bra. Tror Du blir nöjd med den. Finns det app till med förvärmning? Kanske inte får tillgång till det på lånebilen dock.
Ja, det är klart att det finns en app. Men den kan jag inte testa förrän jag har fått min egen bil. Gissningsvis är den jämförbar med appen till e-Golfen.
....stackare. Den appen är imo, ett skämt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Tack Mati ! :)
Ganska mycket som sopar mattan med Tesla, vilket inte var oväntat direkt heller :)
0-100 lite sämre men ändå fullt tillräckligt för dom allra flesta (även om jag ff tycker att dom kunde ha släppt på mer kräm vilket
jag också skrivit förr).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Detta är inte nåt direkt mot dig Bjelke, utan detta är en allmän reflektion, bara det att det du skrev triggade mig att skriva detta. ;)

Jag förstår inte hur det kan vara så att som det i mycket är på detta forumet, att man kan se några tiondelar snabbare acceleration som viktigare än det mesta annat med en bil. Tesla kommer ju undan med otroligt många fel och brister, dålig byggkvalitet, dålig service, kaos i leveranser osv. bara för att de lyckas bygga bilar som går lite fortare än alla andra.

Jag vet, vi har haft det uppe till diskussion förut, men jag kan inte fatta varför man inte i första hand är intresserad av en bil som fungerar i den vardag man har med bilen? Några mindre skillnader i prestanda kan väl inte vara så viktigt?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nu har bilen stått fulladdad sedan igår kväll, eller dvs det som anses vara 100%. Det första som slår mig är att det fortfarande står 100% i displayen. Ingen vampire drain så här långt alltså. Teslan hade efter så pass många timmar garanterat tappat 2-3 procentenheter. Det gör alltså inte Audin, vilket inte är helt oväntat, eftersom det verkar vara ganska unikt för Tesla vad jag har förstått.
Den uppskattade räckvidden nu är 330km. Utifrån vilken förbrukning den beräknas vet jag inte, men om man antar att snittförbrukningen igår var 26kWh/100km så borde den användbara kapaciteten ligga runt 86kWh, alltså något mer än vad de flesta hittills har påstått. Eller så var förbrukningen något lägre än vad bilen säger. Eller nånting där emellan.

Angående accelerationen håller jag som bekant med Jerker. Man får vara jättetydlig: Det här är ingen långsam bil! Att 0-100 siffrorna är sämre än i en Tesla beror troligtvis på att accelerationen från 0 är utformad som en S-kurva. Istället för att bryta nacken på alla passagerare så fort man trycker plattan i mattan avverkas de första metrarna lite mer lagom. Det är helt klart avsiktligt, troligen för att de allra flesta upplever detta som trevligare. Omkörningar - och det är väl egentligen det som är viktigare ur säkerhetssynvinkel - upplever man som likvärdigt som i en "vanlig" Tesla. Den sticker iväg som fanken. Jag satt i alla fall inte och tänkte, fan vilken slö bil. Snarare tvärtom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

Jerker skrev:
Detta är inte nåt direkt mot dig Bjelke, utan detta är en allmän reflektion, bara det att det du skrev triggade mig att skriva detta. ;)

Jag förstår inte hur det kan vara så att som det i mycket är på detta forumet, att man kan se några tiondelar snabbare acceleration som viktigare än det mesta annat med en bil. Tesla kommer ju undan med otroligt många fel och brister, dålig byggkvalitet, dålig service, kaos i leveranser osv. bara för att de lyckas bygga bilar som går lite fortare än alla andra.

Jag vet, vi har haft det uppe till diskussion förut, men jag kan inte fatta varför man inte i första hand är intresserad av en bil som fungerar i den vardag man har med bilen? Några mindre skillnader i prestanda kan väl inte vara så viktigt?
Fast acceleration och prestanda är ju bland det viktigaste med bilar och en av de större sakerna som särskiljer dem. Det är varför jag aldrig skulle köpa en Audi A6a men gärna betalar över en halvmiljon mer för en RS6a. Finns inte prestandan där är det en direkt diskning helt enkelt då det är något som används varje gång bilen körs.

Prestanda och infotainmentsystemet är för mig högst upp på listan. Sen interiör och sittposition osv.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

OfarligTesla skrev:
Jerker skrev:
Detta är inte nåt direkt mot dig Bjelke, utan detta är en allmän reflektion, bara det att det du skrev triggade mig att skriva detta. ;)

Jag förstår inte hur det kan vara så att som det i mycket är på detta forumet, att man kan se några tiondelar snabbare acceleration som viktigare än det mesta annat med en bil. Tesla kommer ju undan med otroligt många fel och brister, dålig byggkvalitet, dålig service, kaos i leveranser osv. bara för att de lyckas bygga bilar som går lite fortare än alla andra.

Jag vet, vi har haft det uppe till diskussion förut, men jag kan inte fatta varför man inte i första hand är intresserad av en bil som fungerar i den vardag man har med bilen? Några mindre skillnader i prestanda kan väl inte vara så viktigt?
Fast acceleration och prestanda är ju bland det viktigaste med bilar och en av de större sakerna som särskiljer dem. Det är varför jag aldrig skulle köpa en Audi A6a men gärna betalar över en halvmiljon mer för en RS6a. Finns inte prestandan där är det en direkt diskning helt enkelt då det är något som används varje gång bilen körs.

Prestanda och infotainmentsystemet är för mig högst upp på listan. Sen interiör och sittposition osv.
Men varför är dessa prestanda så viktiga? Jag kan helt enkelt inte förstå det. Jag vet ju att din åsikt inte är något som nån större del av befolkningen skulle hålla med om. För de flesta är helt andra egenskaper hos en bil viktigare. Detta forum är lite udda ur det perspektivet. Man kan säga att ytterst få kvinnor prioriterar detta vilket väl visar sig i att kvinnor öht sällan vistas på något forum alls som har med bilar att göra. Det verkar som att tekniken och sporten är nåt som mest attraherar män, men inte heller de flesta män.

Jag vet ju att väldigt många har hittat till Tesla för att de har ett bilintresse och inte ett miljöintresse. Jag kom ju från miljöintressesidan och har alltid betraktat bilar som nåt som är bra att ha och ofta nödvändigt, men det ska vara nåt som fyller mina praktiska behov, inte vara en leksak.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

Jerker skrev:
Men varför är dessa prestanda så viktiga? Jag kan helt enkelt inte förstå det. Jag vet ju att din åsikt inte är något som nån större del av befolkningen skulle hålla med om. För de flesta är helt andra egenskaper hos en bil viktigare. Detta forum är lite udda ur det perspektivet. Man kan säga att ytterst få kvinnor prioriterar detta vilket väl visar sig i att kvinnor öht sällan vistas på något forum alls som har med bilar att göra. Det verkar som att tekniken och sporten är nåt som mest attraherar män, men inte heller de flesta män.

Jag vet ju att väldigt många har hittat till Tesla för att de har ett bilintresse och inte ett miljöintresse. Jag kom ju från miljöintressesidan och har alltid betraktat bilar som nåt som är bra att ha och ofta nödvändigt, men det ska vara nåt som fyller mina praktiska behov, inte vara en leksak.
Bilar är ju helt klart leksaker, varför skulle man annars spendera hundratusentals (eller miljontals) kronor på dem? Olika personer vill bara att deras leksaker har olika egenskaper. Somliga prioriterar prestanda, andra att den är bekväm, har dragkrok, är en kombi osv.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Audi e-tron

Inlägg av kangru »

Jerker skrev:
OfarligTesla skrev:
Jerker skrev:
Detta är inte nåt direkt mot dig Bjelke, utan detta är en allmän reflektion, bara det att det du skrev triggade mig att skriva detta. ;)

Jag förstår inte hur det kan vara så att som det i mycket är på detta forumet, att man kan se några tiondelar snabbare acceleration som viktigare än det mesta annat med en bil. Tesla kommer ju undan med otroligt många fel och brister, dålig byggkvalitet, dålig service, kaos i leveranser osv. bara för att de lyckas bygga bilar som går lite fortare än alla andra.

Jag vet, vi har haft det uppe till diskussion förut, men jag kan inte fatta varför man inte i första hand är intresserad av en bil som fungerar i den vardag man har med bilen? Några mindre skillnader i prestanda kan väl inte vara så viktigt?
Fast acceleration och prestanda är ju bland det viktigaste med bilar och en av de större sakerna som särskiljer dem. Det är varför jag aldrig skulle köpa en Audi A6a men gärna betalar över en halvmiljon mer för en RS6a. Finns inte prestandan där är det en direkt diskning helt enkelt då det är något som används varje gång bilen körs.

Prestanda och infotainmentsystemet är för mig högst upp på listan. Sen interiör och sittposition osv.
Men varför är dessa prestanda så viktiga? Jag kan helt enkelt inte förstå det. Jag vet ju att din åsikt inte är något som nån större del av befolkningen skulle hålla med om. För de flesta är helt andra egenskaper hos en bil viktigare. Detta forum är lite udda ur det perspektivet. Man kan säga att ytterst få kvinnor prioriterar detta vilket väl visar sig i att kvinnor öht sällan vistas på något forum alls som har med bilar att göra. Det verkar som att tekniken och sporten är nåt som mest attraherar män, men inte heller de flesta män.

Jag vet ju att väldigt många har hittat till Tesla för att de har ett bilintresse och inte ett miljöintresse. Jag kom ju från miljöintressesidan och har alltid betraktat bilar som nåt som är bra att ha och ofta nödvändigt, men det ska vara nåt som fyller mina praktiska behov, inte vara en leksak.
Jag har noll intresse för bilar, har aldrig haft. Innan vår MS85D så hade vi en Prius PHEV - ingen kan anklaga den för att vara en kul bil. Jag har ännu inte kört en eTron så jag kan inte uttala mig om den. Det som gör mig upprörd när avgasbilföretagen försöker göra elbilar och inte för bättre bilar än vad dem gör är att jag ser det som en skyddsmekanism för deras avgasbilar - inte en reflektion av att man inte kan bygga bättre eller mer responsiva bilar. Audi vill fortsätta sälja och tjäna stora pengar på sina S och RS bilar och vill inte skapa en intern konkurent mot dessa. På samma sätt ser vi att Porsche inte skapar en konflikt mellan sina avgasbilar och sin kommande elbil genom att ta bort TCO argumentet - en elbil skall minsann kosta lika mycket att köra som en avgasbil och det kontrollerar vi med hur vi prissätter laddningen.

Storleken av batteriet ger hur mycket effekt du kan ta ut, det gör att 0-100km/h på en bil med 95kWh batterier enkelt kan bli bra mycket lägre än vad eTron är specad för, kanske vill Audi skapa en marknad för trim-kit och trim-dosor för eTron men jag har svårt att acceptera deras logik att fortsätta premiera avgasbilar istället för alternativen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
OfarligTesla skrev:
Jerker skrev:
Detta är inte nåt direkt mot dig Bjelke, utan detta är en allmän reflektion, bara det att det du skrev triggade mig att skriva detta. ;)

Jag förstår inte hur det kan vara så att som det i mycket är på detta forumet, att man kan se några tiondelar snabbare acceleration som viktigare än det mesta annat med en bil. Tesla kommer ju undan med otroligt många fel och brister, dålig byggkvalitet, dålig service, kaos i leveranser osv. bara för att de lyckas bygga bilar som går lite fortare än alla andra.

Jag vet, vi har haft det uppe till diskussion förut, men jag kan inte fatta varför man inte i första hand är intresserad av en bil som fungerar i den vardag man har med bilen? Några mindre skillnader i prestanda kan väl inte vara så viktigt?
Fast acceleration och prestanda är ju bland det viktigaste med bilar och en av de större sakerna som särskiljer dem. Det är varför jag aldrig skulle köpa en Audi A6a men gärna betalar över en halvmiljon mer för en RS6a. Finns inte prestandan där är det en direkt diskning helt enkelt då det är något som används varje gång bilen körs.

Prestanda och infotainmentsystemet är för mig högst upp på listan. Sen interiör och sittposition osv.
Men varför är dessa prestanda så viktiga? Jag kan helt enkelt inte förstå det. Jag vet ju att din åsikt inte är något som nån större del av befolkningen skulle hålla med om. För de flesta är helt andra egenskaper hos en bil viktigare. Detta forum är lite udda ur det perspektivet. Man kan säga att ytterst få kvinnor prioriterar detta vilket väl visar sig i att kvinnor öht sällan vistas på något forum alls som har med bilar att göra. Det verkar som att tekniken och sporten är nåt som mest attraherar män, men inte heller de flesta män.

Jag vet ju att väldigt många har hittat till Tesla för att de har ett bilintresse och inte ett miljöintresse. Jag kom ju från miljöintressesidan och har alltid betraktat bilar som nåt som är bra att ha och ofta nödvändigt, men det ska vara nåt som fyller mina praktiska behov, inte vara en leksak.
För de flesta bilköpare är nog inte prestanda så viktigt. De flesta bilköpare köper Golf, diesel-Volvo, Skoda eller något annat urbota tråkigt för att enkelt transportera sig från A->B.

För bilköpare som köper bilar för uppåt miljonen är situationen oftast en helt annan. Då betalar man för andra egenskaper, i mitt fall för att få en rolig bil att köra. För mig handlar det inte främst om att ta sig från A->B utan om att njuta när man gör det... "Man ska ha kul längs vägen" är ett bra motto för livet i största allmänhet imo.

Därför valde jag tidigare prestandabilar från tex BMW, Porsche, Lexus Jaguar. Elbilens stora fördel mot dessa är för mig främst den omedelbara accelerationen från noll. Väghållningen hade man redan förut.

Om jag struntade i acceleration så hade jag aldrig bytt till elbil från första början. Då struntar man som sagt i det som i mitt tycke är elbilens allra största fördel (förutom miljön). Nu kommer ju dock även ekonomin som ett starkt argument men så var det ju inte för några år sedan.

Personligen är det helt otänkbart att lägga uppåt miljonen på en långsam bil. Då hade jag mycket hellre sparat pengarna och kört omkring i en e-Niro eller Ioniq.

Sen är det såklart en gigantisk överdrift att de flesta skulle köpa en Tesla enbart för accelerationens skull. Teslan är ju så överlägsen på så många saker där var och en för sig kan vara helt avgörande, tex:

*Laddnätverket
*Förbrukningen/räckvidden
*Skärmen/naven/infotainment
*Prestandan
*Autopiloten
*OTA


Slutligen så är det, åtminstone för mig, värt mycket att slippa stöda de stora, trötta gamla fossiljättarna. Jag är stolt och glad över att ha råd att vara med och finansiera Teslas framgång med att vända hela industrin.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Jag kan köpa att man tycker att det är bättre med en acc på 5 sek än 15 (min Zoe), men att man river upp himmel och jord för några tiondelars skillnad?

Jag tycker självklart att det är väldigt bra att Tesla har gjort det de gjort och de har tvingats att följa en märklig logik för att få upp intresset för sina bilar, men jag kan inte förstå denna absurda dyrkan för prestanda och att jaga tiondelar och människors vilja att betala sjukt mycket pengar för det.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

Jerker skrev:
Jag kan köpa att man tycker att det är bättre med en acc på 5 sek än 15 (min Zoe), men att man river upp himmel och jord för några tiondelars skillnad?

Jag tycker självklart att det är väldigt bra att Tesla har gjort det de gjort och de har tvingats att följa en märklig logik för att få upp intresset för sina bilar, men jag kan inte förstå denna absurda dyrkan för prestanda och att jaga tiondelar och människors vilja att betala sjukt mycket pengar för det.
Ja men det är ju så det är. Jag kan inte förstå denna hets på kombi eller dragkrokar när man kan betala någon för att köra hem de prylar man vill ha eller prylarna man inte vill ha till tippen. Man köper en splirrans ny bil för flera hundra papp och det viktigaste är att spara några hundra då och då. Det finns ju de som kör runt med husvagn året om som säkert behöver det men de allra flesta (som min far) verkar ju mest göra det för att kunna köra en tvättmaskin då och då.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Vadå långsam bil? En e-tron är rappare än en SQ7. När man läser kommentarerna här låter det nästan som att den är okörbar på grund av för dålig prestanda. Och som vanligt har naturligtvis ingen ens provkört en e-tron. Det är ingen sportbil som sagt. Det var aldrig meningen heller, och det märker man när man kör den. Den är utformad som en komfortabel familjebil som råkar vara rappare än de flesta fossilbilar. Det är kanske inte meningen att den ska konkurrera med Audis prestandabilar. Precis på samma sätt som en e-Golf inte ska konkurrera med en GTI.
Visst är den dyr, men det måste ju finnas en anledning att folk ändå köper en e-tron och inte en Tesla. Bara här i Lidköping har hittills i år 10 stycken beställt en e-tron, det är riktigt många när man jämför med antalet Teslor eller andra bilar i den prisklassen. Det är kanske ändå så att många inte i första hand inte vill ha en racerbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
Jag kan köpa att man tycker att det är bättre med en acc på 5 sek än 15 (min Zoe), men att man river upp himmel och jord för några tiondelars skillnad
Vet inte vad du pratar om för tiondelar faktiskt...

En e-tron för en miljon tar väl uppåt sex sekunder på sig 0-100. En SL som kostar kanske 10-20% mer gör detsamma på typ 2,5 sekunder.

6 sekunder klarar ett antal billiga fossilbilar utan problem (Golf, Seat osv). 2,5 sekunder klarar bilar typ Bugatti Chiron i prisklassen 50-100 miljoner.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Jerker skrev:
Jag kan köpa att man tycker att det är bättre med en acc på 5 sek än 15 (min Zoe), men att man river upp himmel och jord för några tiondelars skillnad?

Jag tycker självklart att det är väldigt bra att Tesla har gjort det de gjort och de har tvingats att följa en märklig logik för att få upp intresset för sina bilar, men jag kan inte förstå denna absurda dyrkan för prestanda och att jaga tiondelar och människors vilja att betala sjukt mycket pengar för det.
Ja men det är ju så det är. Jag kan inte förstå denna hets på kombi eller dragkrokar när man kan betala någon för att köra hem de prylar man vill ha eller prylarna man inte vill ha till tippen. Man köper en splirrans ny bil för flera hundra papp och det viktigaste är att spara några hundra då och då. Det finns ju de som kör runt med husvagn året om som säkert behöver det men de allra flesta (som min far) verkar ju mest göra det för att kunna köra en tvättmaskin då och då.
Amen! Orka köra till tippen när det finns superbilliga tjänster för detta. Och husvagn? Brrrr....

Det borde ju inte vara så svårt att förstå att olika människor har olika prioriteringar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Att det här forumet skulle vara ett tillhåll för bilintresserade vill jag starkt dementera, Tesla lockar med något annat (även om jag själv fortfarande inte vet vad).

I mångt och mycket handlar det om förmånsvärde, hade det inte varit så pass lågt så hade majoriteten troligtvis fortfarande åkt runt i en tomhylsa från valfri tysk. Detta märks även när många jämför sin Tesla med tidigare bilar, äpplen och päron. Sen finns det givetvis undantag, men jag tycker att det blir onödigt stort när någon basunerar ut att dom minsann sålt sin tysk och ska aldrig köra fossilt igen. Samma sak ser man på andra forum men omvänt förhållande, blir bara en circle jerk grundat på subjektiva åsikter.

Gällande prestanda så håller jag med om att det ska röra på sig, men givetvis så ska det vara rimligt.
Legato skrev:
Jerker skrev:
Jag kan köpa att man tycker att det är bättre med en acc på 5 sek än 15 (min Zoe), men att man river upp himmel och jord för några tiondelars skillnad
Vet inte vad du pratar om för tiondelar faktiskt...

En e-tron för en miljon tar väl uppåt sex sekunder på sig 0-100. En SL som kostar kanske 10-20% mer gör detsamma på typ 2,5 sekunder.

6 sekunder klarar ett antal billiga fossilbilar utan problem (Golf, Seat osv). 2,5 sekunder klarar bilar typ Bugatti Chiron i prisklassen 50-100 miljoner.
En BMW M5 gör 0-100 på 2.8 sekunder och kostar en miljon, så onödigt att lägga ett så pass stort premium för 0.3 sekunder.
Senast redigerad av dd88, redigerad totalt 1 gånger.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Audi e-tron

Inlägg av Sofie »

mati skrev:
Vadå långsam bil? En e-tron är rappare än en SQ7. När man läser kommentarerna här låter det nästan som att den är okörbar på grund av för dålig prestanda. Och som vanligt har naturligtvis ingen ens provkört en e-tron. Det är ingen sportbil som sagt. Det var aldrig meningen heller, och det märker man när man kör den. Den är utformad som en komfortabel familjebil som råkar vara rappare än de flesta fossilbilar. Det är kanske inte meningen att den ska konkurrera med Audis prestandabilar. Precis på samma sätt som en e-Golf inte ska konkurrera med en GTI.
Visst är den dyr, men det måste ju finnas en anledning att folk ändå köper en e-tron och inte en Tesla. Bara här i Lidköping har hittills i år 10 stycken beställt en e-tron, det är riktigt många när man jämför med antalet Teslor eller andra bilar i den prisklassen. Det är kanske ändå så att många inte i första hand inte vill ha en racerbil.
Ja här verkar prestanda vara allt, att E-tron verkar dra förvånande mycket energi verkar bekymra väldigt få men det är för mig en dealbreaker.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

dd88 skrev:
Att det här forumet skulle vara ett tillhåll för bilintresserade vill jag starkt dementera, Tesla lockar med något annat (även om jag själv fortfarande inte vet vad).

I mångt och mycket handlar det om förmånsvärde, hade det inte varit så pass lågt så hade majoriteten troligtvis fortfarande åkt runt i en tomhylsa från valfri tysk. Detta märks även när många jämför sin Tesla med tidigare bilar, äpplen och päron. Sen finns det givetvis undantag, men jag tycker att det blir onödigt stort när någon basunerar ut att dom minsann sålt sin tysk och ska aldrig köra fossilt igen. Samma sak ser man på andra forum men omvänt förhållande, blir bara en circle jerk grundat på subjektiva åsikter.

Gällande prestanda så håller jag med om att det ska röra på sig, men givetvis så ska det vara rimligt.
Legato skrev:
Jerker skrev:
Jag kan köpa att man tycker att det är bättre med en acc på 5 sek än 15 (min Zoe), men att man river upp himmel och jord för några tiondelars skillnad
Vet inte vad du pratar om för tiondelar faktiskt...

En e-tron för en miljon tar väl uppåt sex sekunder på sig 0-100. En SL som kostar kanske 10-20% mer gör detsamma på typ 2,5 sekunder.

6 sekunder klarar ett antal billiga fossilbilar utan problem (Golf, Seat osv). 2,5 sekunder klarar bilar typ Bugatti Chiron i prisklassen 50-100 miljoner.
En BMW M5 gör 0-100 på 2.8 sekunder och kostar en miljon, så onödigt att lägga ett så pass stort premium för 0.3 sekunder.
Nej det gör den inte. 3,4 sekunder tar en BMW M5 0-100. Men du syftar säkert på någon trimmad specialversion.

Vet dock inte vad du pratar om för "premium", genom att du hänger här så förutsätter jag att du iaf greppat grunderna gällande TCO. BMWn är såklart långt, långt dyrare än en SL.

Till skillnad från dig så hade jag inte varit intresserad av den om den så kostade hälften. Jag har ägt M5 tidigare och har noll intresse av att göra det igen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
dd88 skrev:
Att det här forumet skulle vara ett tillhåll för bilintresserade vill jag starkt dementera, Tesla lockar med något annat (även om jag själv fortfarande inte vet vad).

I mångt och mycket handlar det om förmånsvärde, hade det inte varit så pass lågt så hade majoriteten troligtvis fortfarande åkt runt i en tomhylsa från valfri tysk. Detta märks även när många jämför sin Tesla med tidigare bilar, äpplen och päron. Sen finns det givetvis undantag, men jag tycker att det blir onödigt stort när någon basunerar ut att dom minsann sålt sin tysk och ska aldrig köra fossilt igen. Samma sak ser man på andra forum men omvänt förhållande, blir bara en circle jerk grundat på subjektiva åsikter.

Gällande prestanda så håller jag med om att det ska röra på sig, men givetvis så ska det vara rimligt.
Legato skrev:
Jerker skrev:
Jag kan köpa att man tycker att det är bättre med en acc på 5 sek än 15 (min Zoe), men att man river upp himmel och jord för några tiondelars skillnad
Vet inte vad du pratar om för tiondelar faktiskt...

En e-tron för en miljon tar väl uppåt sex sekunder på sig 0-100. En SL som kostar kanske 10-20% mer gör detsamma på typ 2,5 sekunder.

6 sekunder klarar ett antal billiga fossilbilar utan problem (Golf, Seat osv). 2,5 sekunder klarar bilar typ Bugatti Chiron i prisklassen 50-100 miljoner.
En BMW M5 gör 0-100 på 2.8 sekunder och kostar en miljon, så onödigt att lägga ett så pass stort premium för 0.3 sekunder.
Nej det gör den inte. 3,4 sekunder tar en BMW M5 0-100. Men du syftar säkert på någon trimmad specialversion.

Vet dock inte vad du pratar om för "premium", genom att du hänger här så förutsätter jag att du iaf greppat grunderna gällande TCO. BMWn är såklart långt, långt dyrare än en SL.

Till skillnad från dig så hade jag inte varit intresserad av den om den så kostade hälften. Jag har ägt M5 tidigare och har noll intresse av att göra det igen.
Skulle även gissa att de 3,4 sekunder BMW anger är när man använder launch control vilket gör den markant långsammare än så i normal körning.

Just nu är ju dessutom priset för M5an högre än för en S P100DL så det är inte bara kostnaden som är lägre för Teslan.
Skriv svar