Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 20 mar 2019 07:57

Nu har bilen stått fulladdad sedan igår kväll, eller dvs det som anses vara 100%. Det första som slår mig är att det fortfarande står 100% i displayen. Ingen vampire drain så här långt alltså. Teslan hade efter så pass många timmar garanterat tappat 2-3 procentenheter. Det gör alltså inte Audin, vilket inte är helt oväntat, eftersom det verkar vara ganska unikt för Tesla vad jag har förstått.
Den uppskattade räckvidden nu är 330km. Utifrån vilken förbrukning den beräknas vet jag inte, men om man antar att snittförbrukningen igår var 26kWh/100km så borde den användbara kapaciteten ligga runt 86kWh, alltså något mer än vad de flesta hittills har påstått. Eller så var förbrukningen något lägre än vad bilen säger. Eller nånting där emellan.

Angående accelerationen håller jag som bekant med Jerker. Man får vara jättetydlig: Det här är ingen långsam bil! Att 0-100 siffrorna är sämre än i en Tesla beror troligtvis på att accelerationen från 0 är utformad som en S-kurva. Istället för att bryta nacken på alla passagerare så fort man trycker plattan i mattan avverkas de första metrarna lite mer lagom. Det är helt klart avsiktligt, troligen för att de allra flesta upplever detta som trevligare. Omkörningar - och det är väl egentligen det som är viktigare ur säkerhetssynvinkel - upplever man som likvärdigt som i en "vanlig" Tesla. Den sticker iväg som fanken. Jag satt i alla fall inte och tänkte, fan vilken slö bil. Snarare tvärtom.
e-Golf -18
e-tron 55 -19
Ioniq 5 First Edition beställt
Model S 90D -16
Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 13408
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 20 mar 2019 08:05

Jerker skrev:Detta är inte nåt direkt mot dig Bjelke, utan detta är en allmän reflektion, bara det att det du skrev triggade mig att skriva detta. ;)

Jag förstår inte hur det kan vara så att som det i mycket är på detta forumet, att man kan se några tiondelar snabbare acceleration som viktigare än det mesta annat med en bil. Tesla kommer ju undan med otroligt många fel och brister, dålig byggkvalitet, dålig service, kaos i leveranser osv. bara för att de lyckas bygga bilar som går lite fortare än alla andra.

Jag vet, vi har haft det uppe till diskussion förut, men jag kan inte fatta varför man inte i första hand är intresserad av en bil som fungerar i den vardag man har med bilen? Några mindre skillnader i prestanda kan väl inte vara så viktigt?


Fast acceleration och prestanda är ju bland det viktigaste med bilar och en av de större sakerna som särskiljer dem. Det är varför jag aldrig skulle köpa en Audi A6a men gärna betalar över en halvmiljon mer för en RS6a. Finns inte prestandan där är det en direkt diskning helt enkelt då det är något som används varje gång bilen körs.

Prestanda och infotainmentsystemet är för mig högst upp på listan. Sen interiör och sittposition osv.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 3506
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Jerker » 20 mar 2019 08:29

OfarligTesla skrev:
Jerker skrev:Detta är inte nåt direkt mot dig Bjelke, utan detta är en allmän reflektion, bara det att det du skrev triggade mig att skriva detta. ;)

Jag förstår inte hur det kan vara så att som det i mycket är på detta forumet, att man kan se några tiondelar snabbare acceleration som viktigare än det mesta annat med en bil. Tesla kommer ju undan med otroligt många fel och brister, dålig byggkvalitet, dålig service, kaos i leveranser osv. bara för att de lyckas bygga bilar som går lite fortare än alla andra.

Jag vet, vi har haft det uppe till diskussion förut, men jag kan inte fatta varför man inte i första hand är intresserad av en bil som fungerar i den vardag man har med bilen? Några mindre skillnader i prestanda kan väl inte vara så viktigt?


Fast acceleration och prestanda är ju bland det viktigaste med bilar och en av de större sakerna som särskiljer dem. Det är varför jag aldrig skulle köpa en Audi A6a men gärna betalar över en halvmiljon mer för en RS6a. Finns inte prestandan där är det en direkt diskning helt enkelt då det är något som används varje gång bilen körs.

Prestanda och infotainmentsystemet är för mig högst upp på listan. Sen interiör och sittposition osv.


Men varför är dessa prestanda så viktiga? Jag kan helt enkelt inte förstå det. Jag vet ju att din åsikt inte är något som nån större del av befolkningen skulle hålla med om. För de flesta är helt andra egenskaper hos en bil viktigare. Detta forum är lite udda ur det perspektivet. Man kan säga att ytterst få kvinnor prioriterar detta vilket väl visar sig i att kvinnor öht sällan vistas på något forum alls som har med bilar att göra. Det verkar som att tekniken och sporten är nåt som mest attraherar män, men inte heller de flesta män.

Jag vet ju att väldigt många har hittat till Tesla för att de har ett bilintresse och inte ett miljöintresse. Jag kom ju från miljöintressesidan och har alltid betraktat bilar som nåt som är bra att ha och ofta nödvändigt, men det ska vara nåt som fyller mina praktiska behov, inte vara en leksak.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 9561
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 20 mar 2019 08:44

Jerker skrev:Men varför är dessa prestanda så viktiga? Jag kan helt enkelt inte förstå det. Jag vet ju att din åsikt inte är något som nån större del av befolkningen skulle hålla med om. För de flesta är helt andra egenskaper hos en bil viktigare. Detta forum är lite udda ur det perspektivet. Man kan säga att ytterst få kvinnor prioriterar detta vilket väl visar sig i att kvinnor öht sällan vistas på något forum alls som har med bilar att göra. Det verkar som att tekniken och sporten är nåt som mest attraherar män, men inte heller de flesta män.

Jag vet ju att väldigt många har hittat till Tesla för att de har ett bilintresse och inte ett miljöintresse. Jag kom ju från miljöintressesidan och har alltid betraktat bilar som nåt som är bra att ha och ofta nödvändigt, men det ska vara nåt som fyller mina praktiska behov, inte vara en leksak.


Bilar är ju helt klart leksaker, varför skulle man annars spendera hundratusentals (eller miljontals) kronor på dem? Olika personer vill bara att deras leksaker har olika egenskaper. Somliga prioriterar prestanda, andra att den är bekväm, har dragkrok, är en kombi osv.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 3506
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare kangru » 20 mar 2019 08:46

Jerker skrev:
OfarligTesla skrev:
Jerker skrev:Detta är inte nåt direkt mot dig Bjelke, utan detta är en allmän reflektion, bara det att det du skrev triggade mig att skriva detta. ;)

Jag förstår inte hur det kan vara så att som det i mycket är på detta forumet, att man kan se några tiondelar snabbare acceleration som viktigare än det mesta annat med en bil. Tesla kommer ju undan med otroligt många fel och brister, dålig byggkvalitet, dålig service, kaos i leveranser osv. bara för att de lyckas bygga bilar som går lite fortare än alla andra.

Jag vet, vi har haft det uppe till diskussion förut, men jag kan inte fatta varför man inte i första hand är intresserad av en bil som fungerar i den vardag man har med bilen? Några mindre skillnader i prestanda kan väl inte vara så viktigt?


Fast acceleration och prestanda är ju bland det viktigaste med bilar och en av de större sakerna som särskiljer dem. Det är varför jag aldrig skulle köpa en Audi A6a men gärna betalar över en halvmiljon mer för en RS6a. Finns inte prestandan där är det en direkt diskning helt enkelt då det är något som används varje gång bilen körs.

Prestanda och infotainmentsystemet är för mig högst upp på listan. Sen interiör och sittposition osv.


Men varför är dessa prestanda så viktiga? Jag kan helt enkelt inte förstå det. Jag vet ju att din åsikt inte är något som nån större del av befolkningen skulle hålla med om. För de flesta är helt andra egenskaper hos en bil viktigare. Detta forum är lite udda ur det perspektivet. Man kan säga att ytterst få kvinnor prioriterar detta vilket väl visar sig i att kvinnor öht sällan vistas på något forum alls som har med bilar att göra. Det verkar som att tekniken och sporten är nåt som mest attraherar män, men inte heller de flesta män.

Jag vet ju att väldigt många har hittat till Tesla för att de har ett bilintresse och inte ett miljöintresse. Jag kom ju från miljöintressesidan och har alltid betraktat bilar som nåt som är bra att ha och ofta nödvändigt, men det ska vara nåt som fyller mina praktiska behov, inte vara en leksak.


Jag har noll intresse för bilar, har aldrig haft. Innan vår MS85D så hade vi en Prius PHEV - ingen kan anklaga den för att vara en kul bil. Jag har ännu inte kört en eTron så jag kan inte uttala mig om den. Det som gör mig upprörd när avgasbilföretagen försöker göra elbilar och inte för bättre bilar än vad dem gör är att jag ser det som en skyddsmekanism för deras avgasbilar - inte en reflektion av att man inte kan bygga bättre eller mer responsiva bilar. Audi vill fortsätta sälja och tjäna stora pengar på sina S och RS bilar och vill inte skapa en intern konkurent mot dessa. På samma sätt ser vi att Porsche inte skapar en konflikt mellan sina avgasbilar och sin kommande elbil genom att ta bort TCO argumentet - en elbil skall minsann kosta lika mycket att köra som en avgasbil och det kontrollerar vi med hur vi prissätter laddningen.

Storleken av batteriet ger hur mycket effekt du kan ta ut, det gör att 0-100km/h på en bil med 95kWh batterier enkelt kan bli bra mycket lägre än vad eTron är specad för, kanske vill Audi skapa en marknad för trim-kit och trim-dosor för eTron men jag har svårt att acceptera deras logik att fortsätta premiera avgasbilar istället för alternativen.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
 
Inlägg: 1083
Blev medlem: 08 aug 2015 12:57
Ort: Uppsala
Referralkod: per597

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Legato » 20 mar 2019 08:56

Jerker skrev:
OfarligTesla skrev:
Jerker skrev:Detta är inte nåt direkt mot dig Bjelke, utan detta är en allmän reflektion, bara det att det du skrev triggade mig att skriva detta. ;)

Jag förstår inte hur det kan vara så att som det i mycket är på detta forumet, att man kan se några tiondelar snabbare acceleration som viktigare än det mesta annat med en bil. Tesla kommer ju undan med otroligt många fel och brister, dålig byggkvalitet, dålig service, kaos i leveranser osv. bara för att de lyckas bygga bilar som går lite fortare än alla andra.

Jag vet, vi har haft det uppe till diskussion förut, men jag kan inte fatta varför man inte i första hand är intresserad av en bil som fungerar i den vardag man har med bilen? Några mindre skillnader i prestanda kan väl inte vara så viktigt?


Fast acceleration och prestanda är ju bland det viktigaste med bilar och en av de större sakerna som särskiljer dem. Det är varför jag aldrig skulle köpa en Audi A6a men gärna betalar över en halvmiljon mer för en RS6a. Finns inte prestandan där är det en direkt diskning helt enkelt då det är något som används varje gång bilen körs.

Prestanda och infotainmentsystemet är för mig högst upp på listan. Sen interiör och sittposition osv.


Men varför är dessa prestanda så viktiga? Jag kan helt enkelt inte förstå det. Jag vet ju att din åsikt inte är något som nån större del av befolkningen skulle hålla med om. För de flesta är helt andra egenskaper hos en bil viktigare. Detta forum är lite udda ur det perspektivet. Man kan säga att ytterst få kvinnor prioriterar detta vilket väl visar sig i att kvinnor öht sällan vistas på något forum alls som har med bilar att göra. Det verkar som att tekniken och sporten är nåt som mest attraherar män, men inte heller de flesta män.

Jag vet ju att väldigt många har hittat till Tesla för att de har ett bilintresse och inte ett miljöintresse. Jag kom ju från miljöintressesidan och har alltid betraktat bilar som nåt som är bra att ha och ofta nödvändigt, men det ska vara nåt som fyller mina praktiska behov, inte vara en leksak.


För de flesta bilköpare är nog inte prestanda så viktigt. De flesta bilköpare köper Golf, diesel-Volvo, Skoda eller något annat urbota tråkigt för att enkelt transportera sig från A->B.

För bilköpare som köper bilar för uppåt miljonen är situationen oftast en helt annan. Då betalar man för andra egenskaper, i mitt fall för att få en rolig bil att köra. För mig handlar det inte främst om att ta sig från A->B utan om att njuta när man gör det... "Man ska ha kul längs vägen" är ett bra motto för livet i största allmänhet imo.

Därför valde jag tidigare prestandabilar från tex BMW, Porsche, Lexus Jaguar. Elbilens stora fördel mot dessa är för mig främst den omedelbara accelerationen från noll. Väghållningen hade man redan förut.

Om jag struntade i acceleration så hade jag aldrig bytt till elbil från första början. Då struntar man som sagt i det som i mitt tycke är elbilens allra största fördel (förutom miljön). Nu kommer ju dock även ekonomin som ett starkt argument men så var det ju inte för några år sedan.

Personligen är det helt otänkbart att lägga uppåt miljonen på en långsam bil. Då hade jag mycket hellre sparat pengarna och kört omkring i en e-Niro eller Ioniq.

Sen är det såklart en gigantisk överdrift att de flesta skulle köpa en Tesla enbart för accelerationens skull. Teslan är ju så överlägsen på så många saker där var och en för sig kan vara helt avgörande, tex:

*Laddnätverket
*Förbrukningen/räckvidden
*Skärmen/naven/infotainment
*Prestandan
*Autopiloten
*OTA


Slutligen så är det, åtminstone för mig, värt mycket att slippa stöda de stora, trötta gamla fossiljättarna. Jag är stolt och glad över att ha råd att vara med och finansiera Teslas framgång med att vända hela industrin.
Senast redigerad av Legato 20 mar 2019 09:06, redigerad totalt 1 gång.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Brilliantsvart Audi e-tron Proline 55 quattro 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 6752
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö
Referralkod: bo2814

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Jerker » 20 mar 2019 09:06

Jag kan köpa att man tycker att det är bättre med en acc på 5 sek än 15 (min Zoe), men att man river upp himmel och jord för några tiondelars skillnad?

Jag tycker självklart att det är väldigt bra att Tesla har gjort det de gjort och de har tvingats att följa en märklig logik för att få upp intresset för sina bilar, men jag kan inte förstå denna absurda dyrkan för prestanda och att jaga tiondelar och människors vilja att betala sjukt mycket pengar för det.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 9561
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 20 mar 2019 09:09

Jerker skrev:Jag kan köpa att man tycker att det är bättre med en acc på 5 sek än 15 (min Zoe), men att man river upp himmel och jord för några tiondelars skillnad?

Jag tycker självklart att det är väldigt bra att Tesla har gjort det de gjort och de har tvingats att följa en märklig logik för att få upp intresset för sina bilar, men jag kan inte förstå denna absurda dyrkan för prestanda och att jaga tiondelar och människors vilja att betala sjukt mycket pengar för det.


Ja men det är ju så det är. Jag kan inte förstå denna hets på kombi eller dragkrokar när man kan betala någon för att köra hem de prylar man vill ha eller prylarna man inte vill ha till tippen. Man köper en splirrans ny bil för flera hundra papp och det viktigaste är att spara några hundra då och då. Det finns ju de som kör runt med husvagn året om som säkert behöver det men de allra flesta (som min far) verkar ju mest göra det för att kunna köra en tvättmaskin då och då.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 3506
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 20 mar 2019 09:09

Vadå långsam bil? En e-tron är rappare än en SQ7. När man läser kommentarerna här låter det nästan som att den är okörbar på grund av för dålig prestanda. Och som vanligt har naturligtvis ingen ens provkört en e-tron. Det är ingen sportbil som sagt. Det var aldrig meningen heller, och det märker man när man kör den. Den är utformad som en komfortabel familjebil som råkar vara rappare än de flesta fossilbilar. Det är kanske inte meningen att den ska konkurrera med Audis prestandabilar. Precis på samma sätt som en e-Golf inte ska konkurrera med en GTI.
Visst är den dyr, men det måste ju finnas en anledning att folk ändå köper en e-tron och inte en Tesla. Bara här i Lidköping har hittills i år 10 stycken beställt en e-tron, det är riktigt många när man jämför med antalet Teslor eller andra bilar i den prisklassen. Det är kanske ändå så att många inte i första hand inte vill ha en racerbil.
e-Golf -18
e-tron 55 -19
Ioniq 5 First Edition beställt
Model S 90D -16
Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 13408
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Legato » 20 mar 2019 09:11

Jerker skrev:Jag kan köpa att man tycker att det är bättre med en acc på 5 sek än 15 (min Zoe), men att man river upp himmel och jord för några tiondelars skillnad


Vet inte vad du pratar om för tiondelar faktiskt...

En e-tron för en miljon tar väl uppåt sex sekunder på sig 0-100. En SL som kostar kanske 10-20% mer gör detsamma på typ 2,5 sekunder.

6 sekunder klarar ett antal billiga fossilbilar utan problem (Golf, Seat osv). 2,5 sekunder klarar bilar typ Bugatti Chiron i prisklassen 50-100 miljoner.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Brilliantsvart Audi e-tron Proline 55 quattro 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 6752
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö
Referralkod: bo2814

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Swede1 och 18 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.