Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Ngn som laddat ned den uppdatetade appen. Nytt gui. Tråkiga är att jag inte får kontakt med bilen efter uppdateringen. Tillbaka till 2019 men nu med uppdaterad grafik. :(
Funkar bra för mig. Och GUI:t är något mindre horribelt nu. Inte riktigt lika mycket onödigt skrollande upp och ner. Nu får man skrolla till höger och vänster istället. :roll:
Dom vill få bort monotona rörelser :lol:
Ja just det. Man smetar ut skiten lite mer åt alla håll. :lol:
Men allvarligt talat. Man hade kunnat få exakt samma mängd information på en sida i den vanlig mobiltelefon. Det hade blivit snyggare och mindre rörigt. Varför måste man t.ex. visa SOC med en superstor analog visare som tar upp halva skärmen? Andra halvan tas upp av bilden på bilen utan att den ens tillför nånting. Jag vet ju hur bilen ser ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Ngn som laddat ned den uppdatetade appen. Nytt gui. Tråkiga är att jag inte får kontakt med bilen efter uppdateringen. Tillbaka till 2019 men nu med uppdaterad grafik. :(
Funkar bra för mig. Och GUI:t är något mindre horribelt nu. Inte riktigt lika mycket onödigt skrollande upp och ner. Nu får man skrolla till höger och vänster istället. :roll:
Dom vill få bort monotona rörelser :lol:
Ja just det. Man smetar ut skiten lite mer åt alla håll. :lol:
Men allvarligt talat. Man hade kunnat få exakt samma mängd information på en sida i den vanlig mobiltelefon. Det hade blivit snyggare och mindre rörigt. Varför måste man t.ex. visa SOC med en superstor analog visare som tar upp halva skärmen? Andra halvan tas upp av bilden på bilen utan att den ens tillför nånting. Jag vet ju hur bilen ser ut.
Räddas ju lite av snabbmenyn som man kan dra upp. Såg också att man kunde ändra temp på förvärmningen från appen nu. Det är ju trevligt. Tycker att allt är mycket snabbare nu.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

macky skrev:
Räddas ju lite av snabbmenyn som man kan dra upp. Såg också att man kunde ändra temp på förvärmningen från appen nu. Det är ju trevligt. Tycker att allt är mycket snabbare nu.
Jaha, snabbmenyn hade jag missat i röran. Jo, den underlättar. Att man nu kan ändra tempen är bra, eller snarare dåligt att det inte gick tidigare. Men vad är komfortklimatisering för nåt nu då? Jag får upp två stolar när jag aktiverar det. Men man kan inte klicka på dem, för den som trodde att det hade med stolsvärme att göra. Tydligen går det inte att välja.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
macky skrev:
Räddas ju lite av snabbmenyn som man kan dra upp. Såg också att man kunde ändra temp på förvärmningen från appen nu. Det är ju trevligt. Tycker att allt är mycket snabbare nu.
Jaha, snabbmenyn hade jag missat i röran. Jo, den underlättar. Att man nu kan ändra tempen är bra, eller snarare dåligt att det inte gick tidigare. Men vad är komfortklimatisering för nåt nu då? Jag får upp två stolar när jag aktiverar det. Men man kan inte klicka på dem, för den som trodde att det hade med stolsvärme att göra. Tydligen går det inte att välja.
Den blir ljusare/mörkare om man klickar på stolen, borde vara på/av. Antar att man kan låta sin bättre hälft få kallt säte om man vill. Spara lite elektroner om man kör själv också...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

macky skrev:
Den blir ljusare/mörkare om man klickar på stolen, borde vara på/av. Antar att man kan låta sin bättre hälft få kallt säte om man vill. Spara lite elektroner om man kör själv också...
Inte för mig. Jag kan inte klicka på stolarna, eller bättre sagt, det händer ingenting när jag gör det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10785
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Ngn som laddat ned den uppdatetade appen. Nytt gui. Tråkiga är att jag inte får kontakt med bilen efter uppdateringen. Tillbaka till 2019 men nu med uppdaterad grafik. :(
Funkar bra för mig. Och GUI:t är något mindre horribelt nu. Inte riktigt lika mycket onödigt skrollande upp och ner. Nu får man skrolla till höger och vänster istället. :roll:
Dom vill få bort monotona rörelser :lol:
Ja just det. Man smetar ut skiten lite mer åt alla håll. :lol:
Men allvarligt talat. Man hade kunnat få exakt samma mängd information på en sida i den vanlig mobiltelefon. Det hade blivit snyggare och mindre rörigt. Varför måste man t.ex. visa SOC med en superstor analog visare som tar upp halva skärmen? Andra halvan tas upp av bilden på bilen utan att den ens tillför nånting. Jag vet ju hur bilen ser ut.
För att man kommit fram till att man behöver ha en stor skärm och har man det behöver man ju fylla den med något...
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Audi e-tron

Inlägg av themax »

mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Är det 100% el var ända frågan.
Precis. Sen kommer standardfrågan. Hur långt kommer man? Va? Bara 35 mil? Och så går de vidare. Det händer ibland. :lol:

.
Jag har slutat svara så. Jag svarar alltid att jag kört 9300 mil på två år, sen måste de förtydliga sig ;-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

themax skrev:
mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Är det 100% el var ända frågan.
Precis. Sen kommer standardfrågan. Hur långt kommer man? Va? Bara 35 mil? Och så går de vidare. Det händer ibland. :lol:

.
Jag har slutat svara så. Jag svarar alltid att jag kört 9300 mil på två år, sen måste de förtydliga sig ;-)
Bra svar!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

taliz skrev:
themax skrev:
mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Är det 100% el var ända frågan.
Precis. Sen kommer standardfrågan. Hur långt kommer man? Va? Bara 35 mil? Och så går de vidare. Det händer ibland. :lol:

.
Jag har slutat svara så. Jag svarar alltid att jag kört 9300 mil på två år, sen måste de förtydliga sig ;-)
Bra svar!
Förr i tiden brukade jag svara "hur långt du vill". Men jag har insett att folk blir lite stötta när man svarar så. Det var ju inte det de ville veta.
Så nuförtiden brukar jag säga 30-40 mil. Och om de därefter fortfarande lyssnar så kan man ju förtydliga att det faktiskt går att ladda batteriet när det är tomt. Det är förvånansvärt många som fortfarande tror att det tar flera timmar att ladda. När man då säger att man får grovt 1 mil per minut vid en snabbladdare brukar de lugna ner sig. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
MWall skrev:
Esterox skrev:
MWall skrev:
Esterox skrev:
Inte så konstigt om man kikar lite på forumet samt i en hel del trådar på Facebook. Många tesla-ägare som blir medlemmar i alla märkesspecifika forum och skriver enbart om sin tesla.

Är det du Peter W? :lol:

Jag har nämnt Tesla i i3-gruppen på FB ibland. Det är ofrånkomligt.
Haha playback, nej ingen Peter här inte.

Att nämna tesla är något annat tycker jag.
Men det är ofta många tesla-ägare eller tesla-fans som blir motsvarigheten till den där bränslegruppen 2.0 eller vad den heter.

Allt måste inte vara så extremt.
För kontext så är Peter W en notorisk Tesla-hatare som håller till i i3-gruppen. :)

Jag håller med. Många entusiastiska Tesla-ägare gör mer skada än nytta i diverse kommentarsfält.
Är den galningen fortfarande igång? Han var även admin för svenska i-Pace-gruppen, med samma brinnande Tesla-hat även där...
Alltid lika fascinerad av människor som är mer upptagna av att hata/ogilla saker, än att älska/gilla saker. Lite tragikomiskt på något sätt. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5396
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi e-tron

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev:
Niklas Z skrev:
mati skrev:
Med tanke på att företagsleasing blir tämligen ointressant med de nya förmånsreglerna så är privatleasing det minst dåliga alternativet tror jag. Kontantköp skulle jag av principskäl föredra, jag vill nämligen inte ha några skulder, och jag vill äga mina grejer. Men det har jag tyvärr inte råd med. Privatleasing är det enda som kvarstår. Och man har fördelen att man slipper tänka på andrahandsvärdet som ju är väldigt osäkert.
Fast ett osäkert andrahandsvärde lär ju ändå slå igenom på den avgift leasingbolaget vill ta ut.
Inte alls säkert. Jag tänker t.ex. på e-tron som går att privatleasa nästan gratis just nu. Inte kan värdetappet beräknas vara så lågt på nya bilar samtidigt som min två år gamla e-tron är nästan omöjlig att sälja. Nej, tillverkarna sponsrar elbilar just nu för att slippa betala utsläppsböter. Men då är det tydligen leasing som gäller. Kontantköp känns ganska ointressant i dagsläget.
Någon som vet på ett ungefär hur mycket det kostar att privatleasa en E-Tron "nästan gratis" just nu?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5396
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi e-tron

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev:
Någon som vet på ett ungefär hur mycket det kostar att privatleasa en E-Tron "nästan gratis" just nu?
Never mind... Jag fick svar i 'privatleasing-tråden'.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Någon som vet på ett ungefär hur mycket det kostar att privatleasa en E-Tron "nästan gratis" just nu?
Never mind... Jag fick svar i 'privatleasing-tråden'.
Vad hamnade billigaste leasingen på, och var det finansiell eller operationell? Mil?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Audi e-tron

Inlägg av Henriksson »

Jag hade tur att kunna privatleasa en fullutrustad demobil från Lecab, Karlstad för 6.700kr/mån, 24 mån. Övermil 20kr. Att köpa den skulle ha kostat strax över 18.000kr/mån.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5396
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi e-tron

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Någon som vet på ett ungefär hur mycket det kostar att privatleasa en E-Tron "nästan gratis" just nu?
Never mind... Jag fick svar i 'privatleasing-tråden'.
Vad hamnade billigaste leasingen på, och var det finansiell eller operationell? Mil?
Du hittar svaret jag fick här:

viewtopic.php?f=27&t=24426&start=70#p508340
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Audi e-tron

Inlägg av jbark »

Henriksson skrev:
Jag hade tur att kunna privatleasa en fullutrustad demobil från Lecab, Karlstad för 6.700kr/mån, 24 mån. Övermil 20kr. Att köpa den skulle ha kostat strax över 18.000kr/mån.
Låter som en bra deal. Var det 1000mil/år? Antar att de var e-tron 50?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Fick mail från Audi idag:
Mail.JPG
Jag uppmanades sedan att göra några tillval i samband med tidsbokningen:
Toppupp.JPG
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Ska du slå till? Ser ut som en bra deal. ;)

Jag fick en inbjudan igår 8 mars att jag är välkommen att beskåda nya e-tron GT den 12-13 februari. Jo, det kan ju bli lite problematiskt såvida man inte har tillgång till en tidsmaskin. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Vad är det för ny app ni pratar om?

Detta är senaste jag kan hitta:
Screenshot_20210304-224854_Google Play Store.jpg
Vad märkligt. Jag har Version 4.0.0 på min Huawei P30 Pro. Android 10.
Idag dök den nya appen upp i min Samsung med Android.

Har någon testat den nya online - färdboken?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Fick mail från Audi idag:
Mail.JPG
Jag uppmanades sedan att göra några tillval i samband med tidsbokningen:
Toppupp.JPG
Underbart! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Halectric
elbilist
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 feb 2021 18:53

Re: Audi e-tron

Inlägg av Halectric »

Beställde en 55:a i december med byggtid under vecka 5 och preliminär leverans vecka 9. Fick besked att bilen var färdigmonterad under vecka 6 men efter det vet inte min Audihandlare nånting var bilen befinner sig eller när den kommer. Är det någon mer än jag som går och väntar på bil/besked?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Du har verkligen valt ett forumnamn som liknar på mitt. Du får passa dig så du inte blir missuppfattad för att vara mig, jag är ju en notorisk idiot bland vissa eftersom jag övergivit Tesla :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Du har verkligen valt ett forumnamn som liknar på mitt. Du får passa dig så du inte blir missuppfattad för att vara mig, jag är ju en notorisk idiot bland vissa eftersom jag övergivit Tesla :lol:
Du är ju som tur är inte ensam. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Uppdaterad app säger att man nu kan parkera bilen med appen vid trånga lägen om man har parkering assistans nerladdad.

Nåt som testat ?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Martin E-tron skrev:
Uppdaterad app säger att man nu kan parkera bilen med appen vid trånga lägen om man har parkering assistans nerladdad.

Nåt som testat ?
Äh va? Var nånstans ser du det? Vad menar du med parkeringsassistans nerladdad?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar