Audi e-tron
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Audi e-tron
Audis bilar kommer sannolikt inom kort att ha betydligt bättre räckvidd. Jag skulle inte köpa etron nu. Hoppas att nya S/X är lika tyst som Audin dock. Kan absolut tänka mig annan elbil, men nu är det SuC som ger matchen till Tesla.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Audi e-tron
Nä köpa går inte såklart. Men operationell leasing är riskfri restvärdesmässigt. Jag behöver bara räckvidd på sommaren och då kan man i regel hyra en bil väldigt fördelaktigt.Gustafsson skrev:Audis bilar kommer sannolikt inom kort att ha betydligt bättre räckvidd. Jag skulle inte köpa etron nu. Hoppas att nya S/X är lika tyst som Audin dock. Kan absolut tänka mig annan elbil, men nu är det SuC som ger matchen till Tesla.
Re: Audi e-tron
Är ju inte länge till PPE-bilarna kommer nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Är ändå imponerad att de nu satsar på 300kW-laddare. Mycket positivt för en marknaden som i de regionerna, 250-350kW, varit förbehållna SuC och Ionity.macky skrev:Eonmartinot skrev:Kul!
Riktigt bra nyhet!
Vem är det som handhar dessa?
Tycker detta är en stor dag för elbilsladdning i Sverige, och en stor bra nyhet!
Både SuC och Ionity behöver verkligen konkurrens. Inte en dag för tidigt!
En sak som jag dock är lite frågande till (mitt i allt detta vettiga och positiva); 300kW CHAdeMO?
Hur tänkte de där?
Vilka kunder kan utnyttja det, eller är det något på bilmarknaden som jag missat helt?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Har Eon 300kW, 400V laddare?martinot skrev:Är ändå imponerad att de nu satsar på 300kW-laddare. Mycket positivt för en marknaden som i de regionerna, 250-350kW, varit förbehållna SuC och Ionity.macky skrev:Eonmartinot skrev:Kul!
Riktigt bra nyhet!
Vem är det som handhar dessa?
Tycker detta är en stor dag för elbilsladdning i Sverige, och en stor bra nyhet!
Både SuC och Ionity behöver verkligen konkurrens. Inte en dag för tidigt!
En sak som jag dock är lite frågande till (mitt i allt detta vettiga och positiva); 300kW CHAdeMO?
Hur tänkte de där?
Vilka kunder kan utnyttja det, eller är det något på bilmarknaden som jag missat helt?
Eller är det 800V?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Haft vår Etron 55 några dagar nu, fantastisk bil.
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
Re: Audi e-tron
Vet inte. Har inte sett någon info om det.Zalman3 skrev:Har Eon 300kW, 400V laddare?martinot skrev:Är ändå imponerad att de nu satsar på 300kW-laddare. Mycket positivt för en marknaden som i de regionerna, 250-350kW, varit förbehållna SuC och Ionity.macky skrev:Eonmartinot skrev:Kul!
Riktigt bra nyhet!
Vem är det som handhar dessa?
Tycker detta är en stor dag för elbilsladdning i Sverige, och en stor bra nyhet!
Både SuC och Ionity behöver verkligen konkurrens. Inte en dag för tidigt!
En sak som jag dock är lite frågande till (mitt i allt detta vettiga och positiva); 300kW CHAdeMO?
Hur tänkte de där?
Vilka kunder kan utnyttja det, eller är det något på bilmarknaden som jag missat helt?
Eller är det 800V?
Har bara laddat på deras 150kW-laddare, och de var på 400V.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
E-trons inbyggda räckviddsberäkning stämmer ofta rätt bra.johanfh skrev:Haft vår Etron 55 några dagar nu, fantastisk bil.
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
Den brukar göra beräkningar på dina sista 50 km körning.
Om du lägger in en rutt med motorväg drar den av några mil till.
30 mil är max räckvidd med motorväg om du inte kör ecodriving.
Körde denna sträcka igår:
Re: Audi e-tron
Ganska normala siffror för en 55:a skulle jag vilja påstå. Min står på 230km vid 70% just nu. Det motsvarar alltså ca 330km vid 100%. Det blir bättre när det är varmare och när man kör en längre sträcka. Förutsatt man är försiktig med högerfoten.johanfh skrev:Haft vår Etron 55 några dagar nu, fantastisk bil.
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
375 km för vår M3 vid 80%. Klarar ju inte alls lika mycket last som en e-tron, så är nog en dålig och lite haltande jämförelse (en stor SUV drar ju alltid mer än en effektiv sedan, även fast man går över till el). Men å andra sidan är jag aldrig lätt på foten.mati skrev:Ganska normala siffror för en 55:a skulle jag vilja påstå. Min står på 230km vid 70% just nu. Det motsvarar alltså ca 330km vid 100%. Det blir bättre när det är varmare och när man kör en längre sträcka. Förutsatt man är försiktig med högerfoten.johanfh skrev:Haft vår Etron 55 några dagar nu, fantastisk bil.
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
Gillar e-tron och faktiskt en riktigt bra och fin bil (som dessutom laddar effektivt med sin raka laddkurva), men skall bli intressant att jämföra räckvidden med din kommande Ioniq5 mati, och även MY när den nu kommer (oklart om det blir i år, eller nästa).
När får du leverans av din Iq5, mati? Hinner du jämföra samtidigt med din e-tron innan du säljer den så hade det ju varit riktigt intressant.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Börjar bli sjukt roligt med alla nya elbilar som är påväg ut. Och för varje ny bilmodell har tekniken tagit ett språng. Precis som gamla goda tiden med kapplöpningen till 1 GHz processorerna!martinot skrev:375 km för vår M3 vid 80%. Klarar ju inte alls lika mycket last som en e-tron, så är nog en dålig och lite haltande jämförelse (en stor SUV drar ju alltid mer än en effektiv sedan, även fast man går över till el). Men å andra sidan är jag aldrig lätt på foten.mati skrev:Ganska normala siffror för en 55:a skulle jag vilja påstå. Min står på 230km vid 70% just nu. Det motsvarar alltså ca 330km vid 100%. Det blir bättre när det är varmare och när man kör en längre sträcka. Förutsatt man är försiktig med högerfoten.johanfh skrev:Haft vår Etron 55 några dagar nu, fantastisk bil.
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
Gillar e-tron och faktiskt en riktigt bra och fin bil (som dessutom laddar effektivt med sin raka laddkurva), men skall bli intressant att jämföra räckvidden med din kommande Ioniq5 mati, och även MY när den nu kommer (oklart om det blir i år, eller nästa).
När får du leverans av din Iq5, mati? Hinner du jämföra samtidigt med din e-tron innan du säljer den så hade det ju varit riktigt intressant.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Jag tänker så här: ca 60 min laddtid på en stäcka på drygt 700km tycker jag är helt ok. Diskussionen om räckvidd hit och dit känns mest som en fråga när man inte kört elbil tidigare och är ALLTID den första frågan jag får av bekanta när dom ser vår Etron. Har hittills så 1,5 år senare aldrig haft räckviddsångest någonstans. Nä Etron har inte längsta räckvidden jämfört med vissa andra (på en laddning) men problemet uppkommer nästan enbart om man ska köra Exakt 35-40 mil motorväg, då måste du ladda på vägen. Och en annan bil hade kanske klarat sig hela vägen fram. Då har du tappat 15 min senare jämfört med din kompis. Men om du har problem med att anlända 15 min senare på en sträcka mellan Malmö till Göteborg...trist, ganska inrutad och stressad vardag?Off Grid Byggaren skrev:E-trons inbyggda räckviddsberäkning stämmer ofta rätt bra.johanfh skrev:Haft vår Etron 55 några dagar nu, fantastisk bil.
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
Den brukar göra beräkningar på dina sista 50 km körning.
Om du lägger in en rutt med motorväg drar den av några mil till.
30 mil är max räckvidd med motorväg om du inte kör ecodriving.
Körde denna sträcka igår:
Med tanke på Etron förmånliga laddkurva vid snabbladdning så är det klart få elbilar som är snabbare på stäckor 60 mil och över.
Re: Audi e-tron
Håller med, mina långresor har ofta karaktären av 50-65 mil. Det blir ett stopp som innehåller lunch och laddning till 100%. Hade jag kuskat runt i landet hela tiden i jobbet hade man kanske gärna haft 10-20 mil till. Men jag tror tyvärr att många inte kommer våga sig på elbilar förrän de kan köra sthlm-åre på vintern med minst 20% SoC vid ankomsten.Nilp skrev:Jag tänker så här: ca 60 min laddtid på en stäcka på drygt 700km tycker jag är helt ok. Diskussionen om räckvidd hit och dit känns mest som en fråga när man inte kört elbil tidigare och är ALLTID den första frågan jag får av bekanta när dom ser vår Etron. Har hittills så 1,5 år senare aldrig haft räckviddsångest någonstans. Nä Etron har inte längsta räckvidden jämfört med vissa andra (på en laddning) men problemet uppkommer nästan enbart om man ska köra Exakt 35-40 mil motorväg, då måste du ladda på vägen. Och en annan bil hade kanske klarat sig hela vägen fram. Då har du tappat 15 min senare jämfört med din kompis. Men om du har problem med att anlända 15 min senare på en sträcka mellan Malmö till Göteborg...trist, ganska inrutad och stressad vardag?Off Grid Byggaren skrev:E-trons inbyggda räckviddsberäkning stämmer ofta rätt bra.johanfh skrev:Haft vår Etron 55 några dagar nu, fantastisk bil.
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
Den brukar göra beräkningar på dina sista 50 km körning.
Om du lägger in en rutt med motorväg drar den av några mil till.
30 mil är max räckvidd med motorväg om du inte kör ecodriving.
Körde denna sträcka igår:
Med tanke på Etron förmånliga laddkurva vid snabbladdning så är det klart få elbilar som är snabbare på stäckor 60 mil och över.
Re: Audi e-tron
Preliminärt i september. Jag säljer e-tron så fort det går, men jag försöker ha den kvar fram till juli iaf. Ja, skillnaden i förbrukningen blir intressant. E-tron snittar runt 25kWh/100km så som jag kör. Jag förväntar mig en förbrukning under 20 för Ioniq.martinot skrev:När får du leverans av din Iq5, mati? Hinner du jämföra samtidigt med din e-tron innan du säljer den så hade det ju varit riktigt intressant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jo, riktigt kul när utvecklingen går framåt (och bra att Tesla äntligen börjar få lite konkurrens)!Nect skrev:Börjar bli sjukt roligt med alla nya elbilar som är påväg ut. Och för varje ny bilmodell har tekniken tagit ett språng. Precis som gamla goda tiden med kapplöpningen till 1 GHz processorerna!martinot skrev:375 km för vår M3 vid 80%. Klarar ju inte alls lika mycket last som en e-tron, så är nog en dålig och lite haltande jämförelse (en stor SUV drar ju alltid mer än en effektiv sedan, även fast man går över till el). Men å andra sidan är jag aldrig lätt på foten.mati skrev:Ganska normala siffror för en 55:a skulle jag vilja påstå. Min står på 230km vid 70% just nu. Det motsvarar alltså ca 330km vid 100%. Det blir bättre när det är varmare och när man kör en längre sträcka. Förutsatt man är försiktig med högerfoten.johanfh skrev:Haft vår Etron 55 några dagar nu, fantastisk bil.
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
Gillar e-tron och faktiskt en riktigt bra och fin bil (som dessutom laddar effektivt med sin raka laddkurva), men skall bli intressant att jämföra räckvidden med din kommande Ioniq5 mati, och även MY när den nu kommer (oklart om det blir i år, eller nästa).
När får du leverans av din Iq5, mati? Hinner du jämföra samtidigt med din e-tron innan du säljer den så hade det ju varit riktigt intressant.
Här är ett rätt intressant test av laddningseffekt kombinerat med energieffektivitet, och där vinner faktiskt Mercedes stort över alla andra (inklusive M3, ID3 och Taycan):
https://www.p3-group.com/wp-content/upl ... 1-en-1.pdf
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Nya Ionic 5 borde hamna högt upp på en sådan lista.
Men detta är teoretiska värden, i verkligheten kan tyvärr inte dessa effekter uppnås på alla laddstationer och elbilsbatterier.
Men detta är teoretiska värden, i verkligheten kan tyvärr inte dessa effekter uppnås på alla laddstationer och elbilsbatterier.
Re: Audi e-tron
Japp, och Taycan 2wd eller en e-tron GT. En del lägre förbrukning än turbo s. Fast än mer imponerande med Ionic 5 beaktat priset. De verkar ju hålla vad de lovar också.Off Grid Byggaren skrev:Nya Ionic 5 borde hamna högt upp på en sådan lista.
Men detta är teoretiska värden, i verkligheten kan tyvärr inte dessa effekter uppnås på alla laddstationer och elbilsbatterier.
Re: Audi e-tron
Lustigt, såg precis en test gjord av Motor.no som visar helt andra siffror. Mercan var dock inte medmartinot skrev:Jo, riktigt kul när utvecklingen går framåt (och bra att Tesla äntligen börjar få lite konkurrens)!Nect skrev:Börjar bli sjukt roligt med alla nya elbilar som är påväg ut. Och för varje ny bilmodell har tekniken tagit ett språng. Precis som gamla goda tiden med kapplöpningen till 1 GHz processorerna!martinot skrev:375 km för vår M3 vid 80%. Klarar ju inte alls lika mycket last som en e-tron, så är nog en dålig och lite haltande jämförelse (en stor SUV drar ju alltid mer än en effektiv sedan, även fast man går över till el). Men å andra sidan är jag aldrig lätt på foten.mati skrev:Ganska normala siffror för en 55:a skulle jag vilja påstå. Min står på 230km vid 70% just nu. Det motsvarar alltså ca 330km vid 100%. Det blir bättre när det är varmare och när man kör en längre sträcka. Förutsatt man är försiktig med högerfoten.johanfh skrev:Haft vår Etron 55 några dagar nu, fantastisk bil.
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
Gillar e-tron och faktiskt en riktigt bra och fin bil (som dessutom laddar effektivt med sin raka laddkurva), men skall bli intressant att jämföra räckvidden med din kommande Ioniq5 mati, och även MY när den nu kommer (oklart om det blir i år, eller nästa).
När får du leverans av din Iq5, mati? Hinner du jämföra samtidigt med din e-tron innan du säljer den så hade det ju varit riktigt intressant.
Här är ett rätt intressant test av laddningseffekt kombinerat med energieffektivitet, och där vinner faktiskt Mercedes stort över alla andra (inklusive M3, ID3 och Taycan):
https://www.p3-group.com/wp-content/upl ... 1-en-1.pdf
https://motor.no/elbil/sa-langt-kommer- ... ing/198212
Re: Audi e-tron
Det är inte teoretiska värden som jag uppfattar det?Off Grid Byggaren skrev:Nya Ionic 5 borde hamna högt upp på en sådan lista.
Men detta är teoretiska värden, i verkligheten kan tyvärr inte dessa effekter uppnås på alla laddstationer och elbilsbatterier.
De har ju just gjort praktiska laddtester som jag förstått analysen och utredningen (läs PDF med rapporten jag länkade till).
Kan ha absolut fel, men det är så jag tolkar underlaget iaf. (rätta mig gärna om jag läst fel).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Här en svensk artikel om den tyska rapporten (för de som vill ha en sammanfattning och inte orkar läsa på engelska):
https://www.vibilagare.se/nyheter/30-mi ... -nast-sist
https://www.vibilagare.se/nyheter/30-mi ... -nast-sist
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Tack för bra läsning!martinot skrev:Här en svensk artikel om den tyska rapporten (för de som vill ha en sammanfattning och inte orkar läsa på engelska):
https://www.vibilagare.se/nyheter/30-mi ... -nast-sist
Om artikeln stämmer så är det precis så där ett test ska utföras. Att räckvidd/laddhastighet/förbrukning jämförs. För på långresor är det som har betydelse!
Oväntat att id3 med största batteriet hamna i toppen och att Model 3 LR bara precis slog id3:an
med en hårsmån!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Det är inte alltid man har dessa förutsättningar:
Bilarna stod i garage i tolv timmar under natten med en temperatur på 20 grader. Yttertemperaturen var mellan noll och fem grader. Bilarna hade alla låg batterinivå när de på morgonen kördes på autobahn tills batteripaketen hade nått en temperatur på mellan 20 och 30 grader, men tyvärr hade vi ingen information från tillverkarna om batteripaketens temperatur. Sedan laddades bilarna vid två olika laddare.”
Dyraste bilarna laddar snabbast
Allra bäst blev Audi e-tron, som laddat över 30 mil på en halvtimme och som laddat elva mil redan efter tio minuter. Tuffaste konkurrenten Mercedes EQC är betydligt långsammare: den har bara laddat knappt åtta mil på tio minuter och efter en är räckvidden knappt 22 mil.
Bilarna stod i garage i tolv timmar under natten med en temperatur på 20 grader. Yttertemperaturen var mellan noll och fem grader. Bilarna hade alla låg batterinivå när de på morgonen kördes på autobahn tills batteripaketen hade nått en temperatur på mellan 20 och 30 grader, men tyvärr hade vi ingen information från tillverkarna om batteripaketens temperatur. Sedan laddades bilarna vid två olika laddare.”
Dyraste bilarna laddar snabbast
Allra bäst blev Audi e-tron, som laddat över 30 mil på en halvtimme och som laddat elva mil redan efter tio minuter. Tuffaste konkurrenten Mercedes EQC är betydligt långsammare: den har bara laddat knappt åtta mil på tio minuter och efter en är räckvidden knappt 22 mil.
Re: Audi e-tron
Sant, men så länge bilarna testas med samma förutsättningar så blir åtminstone resultaten sinsemellan jämförbara. Sen kan man nog inte utgå för att uppnå det i verkliga livet. Typ samma som WLTP.Off Grid Byggaren skrev:Det är inte alltid man har dessa förutsättningar:
Bilarna stod i garage i tolv timmar under natten med en temperatur på 20 grader. Yttertemperaturen var mellan noll och fem grader. Bilarna hade alla låg batterinivå när de på morgonen kördes på autobahn tills batteripaketen hade nått en temperatur på mellan 20 och 30 grader, men tyvärr hade vi ingen information från tillverkarna om batteripaketens temperatur. Sedan laddades bilarna vid två olika laddare.”
Dyraste bilarna laddar snabbast
Allra bäst blev Audi e-tron, som laddat över 30 mil på en halvtimme och som laddat elva mil redan efter tio minuter. Tuffaste konkurrenten Mercedes EQC är betydligt långsammare: den har bara laddat knappt åtta mil på tio minuter och efter en är räckvidden knappt 22 mil.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Jo, tycker de verkar ha ungefär samma storlek, men tydligen så drar ID3 mycket mindre (kompenserar för att den laddar långsammare).Nect skrev:Tack för bra läsning!martinot skrev:Här en svensk artikel om den tyska rapporten (för de som vill ha en sammanfattning och inte orkar läsa på engelska):
https://www.vibilagare.se/nyheter/30-mi ... -nast-sist
Om artikeln stämmer så är det precis så där ett test ska utföras. Att räckvidd/laddhastighet/förbrukning jämförs. För på långresor är det som har betydelse!
Oväntat att id3 med största batteriet hamna i toppen och att Model 3 LR bara precis slog id3:an
med en hårsmån!
Så faktiskt imponerande effektiv och snål verkar ID3 vara.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Sådär då är bilen äntligen hemma!
Körde ca 20 mil hem från handlaren och det var en väldigt skön upplevelse, speciellt ljudmässigt att åka på motorväg och enbart höra däckljudet
En snabbfråga, går det få så att bilen varnar för fartkameror?
Körde ca 20 mil hem från handlaren och det var en väldigt skön upplevelse, speciellt ljudmässigt att åka på motorväg och enbart höra däckljudet
En snabbfråga, går det få så att bilen varnar för fartkameror?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24