Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Robertrimmevik skrev:
Goblin skrev:
Robertrimmevik skrev:
Goblin skrev:
Trodde Audi hade fixat den jäkla laddporten. Idag hände inte ett skit när jag tryckte på knappen för att lossa handsken. Fick tillslut dra i gula snöret och då lossnade den. Börjar misstänka att det är själva knappen som är totalt kass då den inte avger ett klickljud alla gånger.. Blir väl till att motvilligt att kontakta service-verkstan....

Uppdatering: Luckan går inte att öppna alls nu med knappen. När jag väl får upp den med röda snöret så reagerar den inte på laddkabeln. Tur att jag har tillräckligt för att ta mig till verkstaden förhoppningsvis....
Ska få åtgärd på det. Kanske borde skippa den då min har funkat klockrent. Dumt att jinksa något som funkar.
Ja, funkar den så hade jag kanske inte brytt mig. Samtidigt vill man kanske inte att detta ska hända på en långresa.

Hur som helst så är det pinsamt att det fortfarande verkar vara ett problem - vår bil har knappt gått 400mil... Laddporten på vår Nissan Leaf 2 känns betydligt mer robust...
Tråkigt.
Tur att jag har dubbla laddportar. Kanske Audis strategi att få sälja in den extrautrustningen.(det är säkrast att ha två)
Det kan dock bli väldigt långt hem om den vänstra ger upp. :roll:
Var ju faktiskt ett utmärkt exempel på nyttan med två portar! Bra med helgardering på en så viktig funktion som laddningen! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Goblin »

Hehe, ja två portar hade varit perfekt!:) Dock borde Audi fixa så man kan öppna luckan via appen eller via nyckeln istället...

Plastknappen går att ta bort och innanför var det fullt med vatten så inte så konstigt att den inte funkar... Skrattade för mig själv när jag såg vilken utomordentligt kass konstruktion det är... Bara en tunn gummitätning som tätar av och jag kan tänka mig att om man vinklar högtryckstvätten lite fel så kommer det tryckas in vatten där...
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Två portar hjälper tyvärr inte. När min laddport var trasig funkade inte den andra heller. Den trasiga blockerade nämligen den andra porten så att den inte gick att öppna. Jag hade ingen nytta av den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Jobbigt med laddporten. Min har funkat so far och jag har varit flitig med högtrycken. Har sett att senare bilar har en liten uppbuktande sladdsymbol i plasten på knappen. Väldigt ful men kanske ett tecken på att ngt även åtgärdats under.
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Goblin »

macky skrev:
Jobbigt med laddporten. Min har funkat so far och jag har varit flitig med högtrycken. Har sett att senare bilar har en liten uppbuktande sladdsymbol i plasten på knappen. Väldigt ful men kanske ett tecken på att ngt även åtgärdats under.
Min är ju av ju bara några månader gammal och har den där sladdsymbolen så det är mycket möjligt att någon på inköp har jagat kostnadsbesperingar (som vanligt på fel ställe). Undrar om detta fel har något med att instrumentpanelen lyste upp som ett flipperspel för en tid sedan och visade varenda felmeddelande som den kunde hitta (bästa var "Varning: Ett hjul har lossnat!" HAHA! :lol: )
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Goblin skrev:
macky skrev:
Jobbigt med laddporten. Min har funkat so far och jag har varit flitig med högtrycken. Har sett att senare bilar har en liten uppbuktande sladdsymbol i plasten på knappen. Väldigt ful men kanske ett tecken på att ngt även åtgärdats under.
Min är ju av ju bara några månader gammal och har den där sladdsymbolen så det är mycket möjligt att någon på inköp har jagat kostnadsbesperingar (som vanligt på fel ställe). Undrar om detta fel har något med att instrumentpanelen lyste upp som ett flipperspel för en tid sedan och visade varenda felmeddelande som den kunde hitta (bästa var "Varning: Ett hjul har lossnat!" HAHA! :lol: )
Jag hade kanske hoppats att de förbättrat och inte försämrat :D. Låter som att det kommit in vatten där det inte ska. Ett hjul lossnat är ju bra att få reda på. Tur att det inte var två.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Ingen toppenkonstruktion direkt. Måste knacka upp den varje gång jag kommer från garaget. Måste lära mig att torka av den innan jag åker iväg om jag ska ladda på vägen eller jobbet. Skulle tro att motorn brinner snart nog annars.

Var dock med om en liknande grej på min förra bil med tanklocket. Den frös fast och jag tog mig hem på ångorna. Tinade upp bilen men fick ändå inte upp locket. Googlade mig fram till att jag var tvungen att låsa och låsa upp med centrallåset. Man glömmer lätt att många problem fanns redan innan elbilen. Och så förväntar man sig att en bil för 1 mille då ska minsann sådana skitfel inte finnas.
Skulle tro att skitfel finns på alla bilar oavsett bränsle eller prisklass.

En annan grej som stör mig på e-tron är att du inte kan få upp status % på batteriet i virtuella cockpitten. Som förövrigt kallas plus och ska ha en massa inställningar. Har jag t ex navigation framme så måste jag trycka förbi 3 menyer för att få fram något så väsentligt som hur många % jag har kvar på batteriet. Hur f-n tänkte dom där.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Den hade man gärna haft tydligare. Lagt en snabbknapp på nedre skärmen till att visa den. Jag tittar egentligen bara på långresa om man stretchar räckvidden.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vad är det för skillnad att titta där istället för på räkneverket med återstående räckvidden i km som visas hela tiden?

Det räkneverket stämmer ju väldigt bra.

Känns det tryggare med % ?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
En annan grej som stör mig på e-tron är att du inte kan få upp status % på batteriet i virtuella cockpitten. Som förövrigt kallas plus och ska ha en massa inställningar. Har jag t ex navigation framme så måste jag trycka förbi 3 menyer för att få fram något så väsentligt som hur många % jag har kvar på batteriet. Hur f-n tänkte dom där.
Men du vet att du kan skapa en favorit (eller genväg) till batteristatus-menyn? Då är den bara en knapptryckning bort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
En annan grej som stör mig på e-tron är att du inte kan få upp status % på batteriet i virtuella cockpitten. Som förövrigt kallas plus och ska ha en massa inställningar. Har jag t ex navigation framme så måste jag trycka förbi 3 menyer för att få fram något så väsentligt som hur många % jag har kvar på batteriet. Hur f-n tänkte dom där.
Men du vet att du kan skapa en favorit (eller genväg) till batteristatus-menyn? Då är den bara en knapptryckning bort.
Ah okej. Tack för info. Får nog lov att börja läsa manualen igen. Har inte lärt mig skapa genvägar. :oops:

Sen en fråga kring laddning. Tycker mig sett någonstans på forumet att batteriet mår sämre av att laddas kallt. Tar e-tron hand om det själv eller ska man förvärma bilen innan man börjar ladda om batteriet är kallt.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
En annan grej som stör mig på e-tron är att du inte kan få upp status % på batteriet i virtuella cockpitten. Som förövrigt kallas plus och ska ha en massa inställningar. Har jag t ex navigation framme så måste jag trycka förbi 3 menyer för att få fram något så väsentligt som hur många % jag har kvar på batteriet. Hur f-n tänkte dom där.
Men du vet att du kan skapa en favorit (eller genväg) till batteristatus-menyn? Då är den bara en knapptryckning bort.
Ah okej. Tack för info. Får nog lov att börja läsa manualen igen. Har inte lärt mig skapa genvägar. :oops:

Sen en fråga kring laddning. Tycker mig sett någonstans på forumet att batteriet mår sämre av att laddas kallt. Tar e-tron hand om det själv eller ska man förvärma bilen innan man börjar ladda om batteriet är kallt.
E-tron har hand om det själv. Antingen värmer eller kyler den batteriet vid behov.

När jag snabbladdar 150 kW brukar jag köra lite hårdare i cirka 15 minuter före laddpauserna. Vet inte om det gör någon skillnad, ganska snart växlar den över till att kyla batteriet istället.

För hemmaladdning brukar jag istället köra laddningstimern med avresetiden, så blir batteriet förvärmt innan jag ska åka på morgonen.

E-tron är ju väldigt noga med att värma batteriet när det ska laddas ur under körningen också.

25 to 35 degrees centigrade is the optimal effective range for the e-tron batteries. Due to elaborate thermal management, Audi achieves this in both high-load and extremely cold- weather conditions.2 juni 2020
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Ja en stor anledning till att etron är så törstig är ju för att den konstant optimerar batteritempen. Om det är bra eller dåligt kan man argumentera i oändlighet om.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Ja en stor anledning till att etron är så törstig är ju för att den konstant optimerar batteritempen. Om det är bra eller dåligt kan man argumentera i oändlighet om.

Ja, den drar ur snabbare, men laddar också snabbare (mer rak laddkurva jämfört med Tesla, som peakar högre, men dyker mycket snabbare än e-tron).

Det man borde kika på, för att göra det rättvist, är inte med vilken effekt man laddar, hur snabbt man når en viss procent, eller hur snabbt man når en viss kWh. Alla de parametrarna är ganska ointressanta om man jämför mellan helt olika bilmodeller och helt olika batteripaket.

Det enda man borde kika på är hur länge måste man ladda på en snabbladdare för att komma mina X antal mil som jag har kvar hem (eller till annan destination)?

Eller alternativt det omvända förhållandet; hur många mil får man i räckvidd om man stannar och laddar i X antal minuter (tex. om man tar en fika på 20 min.)?


Då får man ett för slutanvändaren och bilisten praktisk siffra som är relevant och direkt kopplat till verkligheten.

Nu är det bara att samla ihop ett gäng av våra olika elbilar och dra till en Ionity-laddplats och jämföra lite! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Audi e-tron

Inlägg av Hertsh »

martinot skrev:
Nu är det bara att samla ihop ett gäng av våra olika elbilar och dra till en Ionity-laddplats och jämföra lite! :)
Samla inget stort gäng, då blir det kö.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Det enda man borde kika på är hur länge måste man ladda på en snabbladdare för att komma mina X antal mil som jag har kvar hem (eller till annan destination)?

Eller alternativt det omvända förhållandet; hur många mil får man i räckvidd om man stannar och laddar i X antal minuter (tex. om man tar en fika på 20 min.)?
Ja, e-trons stora trumfkort (i mina ögon) är att den laddar med konstant hastighet för <80% SOC. Och även över 80% går det mycket snabbare än vad de flesta andra bilar klarar av ens i toppeffekt.
Detta gör att man kan utnyttja hela batteriet på långfärd utan att förlora tid. Jag räknar att man får knappt en mil per minut, oavsett SOC.
Med alla andra bilar försöker man ju alltid att hålla sig inom det lilla området där batteriet laddas som snabbast.
Nackdelen å andra sidan är att det är glest mellan laddarna som kan leverera den höga effekten som e-tron vill ha, åtminstone i Sverige, och att e-tron därför alltför ofta måste ladda mer eller mindre fullt för att kunna ta sig till nästa laddare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
En annan grej som stör mig på e-tron är att du inte kan få upp status % på batteriet i virtuella cockpitten. Som förövrigt kallas plus och ska ha en massa inställningar. Har jag t ex navigation framme så måste jag trycka förbi 3 menyer för att få fram något så väsentligt som hur många % jag har kvar på batteriet. Hur f-n tänkte dom där.
Men du vet att du kan skapa en favorit (eller genväg) till batteristatus-menyn? Då är den bara en knapptryckning bort.
Tack. Nu har jag genväg.
Räknade fel förut. Det var 4 knapptryckningar innan. Nu blir det 2 om man inte har genvägsfältet framme. En klar förbättring men inte optimalt. ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
En annan grej som stör mig på e-tron är att du inte kan få upp status % på batteriet i virtuella cockpitten. Som förövrigt kallas plus och ska ha en massa inställningar. Har jag t ex navigation framme så måste jag trycka förbi 3 menyer för att få fram något så väsentligt som hur många % jag har kvar på batteriet. Hur f-n tänkte dom där.
Men du vet att du kan skapa en favorit (eller genväg) till batteristatus-menyn? Då är den bara en knapptryckning bort.
Tack. Nu har jag genväg.
Räknade fel förut. Det var 4 knapptryckningar innan. Nu blir det 2 om man inte har genvägsfältet framme. En klar förbättring men inte optimalt. ;)
Nej, det är inte optimalt, det håller jag med om. Min bil visar dessutom alltid en dialogruta med ett felmeddelande där bilen påstår att denna funktion inte är tillgänglig, vilket naturligtvis är bullshit. Jag måste alltid klicka bort felmeddelandet först innan jag kan se batteristatusen. Det är alltså fortfarande 2-3 knapptryckningar, åtminstone för mig.
Jag förstår ärligt talat inte varför det är så svårt för biltillverkarna att låta kunden välja om man vill se batteristatus i % eller återstående räckvidd i km, dvs så som Tesla gör. Än värre är det i e-Golf där det inte går överhuvudtaget att se batteristatus i %. Det har VW tack och lov ändrat i ID3, men även där är procentvisningen en dold funktion nånstans i menyträdet. I instrumentpanelen visas det inte förrän batteriet är nästan tomt. Jag menar, varför först då? Vad är meningen med detta?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

taliz skrev:
Ja en stor anledning till att etron är så törstig är ju för att den konstant optimerar batteritempen. Om det är bra eller dåligt kan man argumentera i oändlighet om.
Håller inte helt med om det. Tycker att det är kupén som tar hutlöst med el. Även då jag förvärmt tar det några km innan den stabiliserar sig.
Trycker jag av värmen när jag kör med kall bil så syns det knappt på energimätaren att batteriet tar nånting. Kupén däremot, den tar 1-2 kWh/mil lite beroende på hur kallt det är.
Håller på att testar nu. Då vi har fått riktig vinter.
Min gissning är att med småkörningar på 3-8km, med lite förvärmning 5-15 min, oftast från 10 gradigt garage, 21 grader i kupén och laddförluster. Så kommer snittförbrukningen hamna på över 5 kWh/mil.
Ska sedan testa utan förvärmning och bara sätesvärme. Min gissning är då runt 3 kWh/mil med laddförluster inräknat.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
En annan grej som stör mig på e-tron är att du inte kan få upp status % på batteriet i virtuella cockpitten. Som förövrigt kallas plus och ska ha en massa inställningar. Har jag t ex navigation framme så måste jag trycka förbi 3 menyer för att få fram något så väsentligt som hur många % jag har kvar på batteriet. Hur f-n tänkte dom där.
Men du vet att du kan skapa en favorit (eller genväg) till batteristatus-menyn? Då är den bara en knapptryckning bort.
Tack. Nu har jag genväg.
Räknade fel förut. Det var 4 knapptryckningar innan. Nu blir det 2 om man inte har genvägsfältet framme. En klar förbättring men inte optimalt. ;)
Nej, det är inte optimalt, det håller jag med om. Min bil visar dessutom alltid en dialogruta med ett felmeddelande där bilen påstår att denna funktion inte är tillgänglig, vilket naturligtvis är bullshit. Jag måste alltid klicka bort felmeddelandet först innan jag kan se batteristatusen. Det är alltså fortfarande 2-3 knapptryckningar, åtminstone för mig.
Jag förstår ärligt talat inte varför det är så svårt för biltillverkarna att låta kunden välja om man vill se batteristatus i % eller återstående räckvidd i km, dvs så som Tesla gör. Än värre är det i e-Golf där det inte går överhuvudtaget att se batteristatus i %. Det har VW tack och lov ändrat i ID3, men även där är procentvisningen en dold funktion nånstans i menyträdet. I instrumentpanelen visas det inte förrän batteriet är nästan tomt. Jag menar, varför först då? Vad är meningen med detta?
Men på Porsche finns procenten i cockpitten. VAG måste anse att Porscheförare kan hantera mer information när man kör.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Men på Porsche finns procenten i cockpitten. VAG måste anse att Porscheförare kan hantera mer information när man kör.
Eller så kostar det närmare en miljon att implementera denna funktion. Det är därför Taycan är så dyr. Det är säkert så att det krävs helt annan hårdvara för att kunna visa ytterligare 4 bytes i lilla skärmen. Det är helt omöjligt att få till i vanliga bilar, troligen ökar det energiförbrukningen också. Och så har man nog inte den nödvändiga kompentensen heller, alla hundratals utvecklare som har jobbat med detta jobbar ju hos Porsche. Typ så...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av PapaD »

Eller, så fanns det i Leaf som är töntig så det vill ingen införa för att vara lik en elbil. Men Porsche är inte så känsliga för vad folk tycker och inför det iaf. Så då kanske det kommer hos andra...för Porsche är cool. 8-)
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Vinterdäck på
Vinterdäck.jpg
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Audi e-tron

Inlägg av Anderzzon »

mati skrev:
Jag förstår ärligt talat inte varför det är så svårt för biltillverkarna att låta kunden välja om man vill se batteristatus i % eller återstående räckvidd i km, dvs så som Tesla gör.
Tycker Leaf gör det bra där. Då ser man både räckvidd och procent samtidigt, det klarar inte ens Tesla av.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Audi e-tron

Inlägg av Hertsh »

Anderzzon skrev:
mati skrev:
Jag förstår ärligt talat inte varför det är så svårt för biltillverkarna att låta kunden välja om man vill se batteristatus i % eller återstående räckvidd i km, dvs så som Tesla gör.
Tycker Leaf gör det bra där. Då ser man både räckvidd och procent samtidigt, det klarar inte ens Tesla av.
Kommer i v11 enligt rykten och Elons twitter
MX LR (Raven) 2019
Skriv svar