Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

macky skrev:
nu har jag vid två tillfällen snabbladdat på ionity efter att ha kört endast ca 30 min innan. Det är ngn minus ute och jag har toppat på ”endast” 120 kW som byggts upp successivt från 80 vid start. Började på ca 50% SoC. Ngn med e-tron som upplevt samma. Är batteriet för kallt? Har varit på Ionity södertälje båda gångerna kan tilläggas. Ska testa annan vid tillfälle men de tre gånger jag kört andra Ionityladdare innan har laddningen toppat på 155 kW. Coldgate?
När jag laddade hos Ionity i Karlstad förra veckan stannade effekten vid 80kW. Sen jobbade den upp sig, men den kom aldrig över 110kW. Då hade jag kört 10 mil med husvagn, kallt batteri kan man alltså utesluta. Jag åkte sedan vidare till Kristinehamn och laddade färdigt. Där hoppade laddeffekten direkt upp till över 150kW som vanligt. Det var alltså Ionity-laddaren som inte kunde leverera mer effekt. Jag såg också att spänningen var endast runt 410V. Det brukar vara mer i vanliga fall. Dålig kräm helt enkelt. Inte bilens fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Ok, skönt att veta att det förmodligen inte är bilen. Å andra sidan trist om Ionity har skruvat ned effekten eller ngt. Får testa annan vid tillfälle.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

macky skrev:
Ok, skönt att veta att det förmodligen inte är bilen. Å andra sidan trist om Ionity har skruvat ned effekten eller ngt. Får testa annan vid tillfälle.
Jag har varit med om det en gång förut, i Fredricia i Danmark. I båda fallen klagade bilen faktiskt över för låg effekt i laddaren. Men meddelandet visas bara en kort stund precis efter att laddningen har påbörjats. Det är lätt att missa det eftersom man troligen står vid laddaren och undrar vad som händer.

I fallet med Karlstad laddade jag även dagen innan detta hände, och då funkade allt som vanligt, dvs fullt kräm. Det är alltså troligen ett temporärt problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

blåljusfolket i Norge har lite åsikter om den étron dom testar, runt 9 min
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nickej19
Inlägg: 14
Blev medlem: 09 nov 2019 13:07

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nickej19 »

Hej på Er,
Nu har jag också kommit in i elbilsvärlden och blivit med e-tron. Kommer närmast från A6 allroad och Q7. Har läst och följt tråden ett tag och har hjälpt mig mycket för att försöka förstå och anpassa sig till detta nya liv, tack för bra tråd och information.
Har kört ca 300 mil på 6v och kan inte annat än konstatera att det är en riktigt vass bil. Finns egentligen bara en nackdel och det är förbrukningen. I motorvägsfart (115-120 med farthållare) ligger den konstant mellan 3,0-3,4 beroende lite på väder och vind. Finns det hpc laddare längs vägen är detta inget större problem men om man enbart kan välja 50kw och lägre blir stoppen lite väl långa.
Ska prova en sväng till Holland om några veckor så då får jag lite mer referenser.
Annars supernöjd.
489855E5-9AAB-4BB1-B9BF-354C0DD7DE2C.jpeg
Senast redigerad av Nickej19, redigerad totalt 2 gång.
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Audi e-tron

Inlägg av Hok »

taliz skrev:
blåljusfolket i Norge har lite åsikter om den étron dom testar, runt 9 min
Om man ska vara lite nyanserad så har de samma åsikt om Model X. Att räckvidden är sämre än Model S och det var därför de valde en Model S.
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Nickej19 skrev:
C31A20BC-397B-49FC-8CB2-3335AB577D6F.jpeg
Hej på Er,
Nu har jag också kommit in i elbilsvärlden och blivit med e-tron. Kommer närmast från A6 allroad och Q7. Har läst och följt tråden ett tag och har hjälpt mig mycket för att försöka förstå och anpassa sig till detta nya liv, tack för bra tråd och information.
Har kört ca 300 mil på 6v och kan inte annat än konstatera att det är en riktigt vass bil. Finns egentligen bara en nackdel och det är förbrukningen. I motorvägsfart (115-120 med farthållare) ligger den konstant mellan 3,0-3,4 beroende lite på väder och vind. Finns det hpc laddare längs vägen är detta inget större problem men om man enbart kan välja 50kw och lägre blir stoppen lite väl långa.
Ska prova en sväng till Holland om några veckor så då får jag lite mer referenser.
Annars supernöjd.
C31A20BC-397B-49FC-8CB2-3335AB577D6F.jpeg
Grattis till fin bil! Ser ut att vara manhattangrå som jag också har, eller? Tycker att förbrukningen är ok (har också 21” på sommarhjulen) men jag har inte varit över 30 i snitt på långfärd och då kör jag 115 eller 125 på farthållaren. Använd efficiencyläget och adaptiv farthållare. Sen har alla mina längre motorvägsresor innefattat att köra igenom Stockholm så man ligger på lägre förbrukning först innan man kommer ut på riktig motorväg. Körde precis från Nyk till Sthlm i riktigt regnrusk samt motvind men var ”bara” uppe i 31,5 som mest. Så över 30 ska man inte behöva ligga om inte förhållanden är väldigt dåliga.
Nickej19
Inlägg: 14
Blev medlem: 09 nov 2019 13:07

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nickej19 »

Tack, stämmer Manhattan grå. Riktigt nöjd med denna färg.
Tack för tipset, ska prova det läget vid nästa längre trip. Ska också tilläggas att mina motorvägs stinter inte varit längre än 8-9 mil i taget, påverkar också kanske men borde inte tycker jag.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Körde förra helgen Gävle t/r med vinterdäck på 19 tums fälgar.

Då det är 120 långa sträckor på E4 norrut så låg jag runt 125-130.

Nu fanns det 11 kW laddstolpe vid Gävle konserthus som var destinationen, så det var inga bekymmer. (förutom glappkontakt i den fasta laddkabeln)

Lite knappt annars att komma 33 mil i högre farter på en laddning.
Gavleresan.jpg
Gavle_.jpg
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Nickej19
Inlägg: 14
Blev medlem: 09 nov 2019 13:07

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nickej19 »

Ser ju bra ut. Verkar som däck storleken faktiskt betyder en hel del som även tidigare noterats i tråden.
Ska skifta om två veckor och blir spännande att se vad det innebär.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

Alltså jag kommer garanterat få massa mothugg här nu. Men jag har länge funderat på detta påstående och på E-tron verkar det påverka mycket.

”Elbilen är överlägsen fossilbilen när det gäller verkningsgrad”

Alltså att elbilen tar vara på betydligt mer effekt än vad en fossilbil gör. Men någonstans funderar jag på om detta verkligen stämmer i slutändan.
Att elmotorn är effektiv det köper jag fullt ut, men är det rätt att jämföra elmotorn mot fossilmotorn? Kanske man måste jämföra hela paketet med batteri också. För ett kallt batteri kommer inte ge lika många mil som ett varmt, men förbrukningen kanske visar samma oavsett?
Ex en fossilbil är ju inte alls lika känslig mot kallt/varmt klimat eller snöslask och regn. Stora och små hjul osv.

Jag märker extremt stort tapp på el i min hybrid i olika väder. Men bränslet påverkar inte alls i samma utsträckning.

Vad säger ni ?
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Stevvee skrev:
Alltså jag kommer garanterat få massa mothugg här nu. Men jag har länge funderat på detta påstående och på E-tron verkar det påverka mycket.

”Elbilen är överlägsen fossilbilen när det gäller verkningsgrad”

Alltså att elbilen tar vara på betydligt mer effekt än vad en fossilbil gör. Men någonstans funderar jag på om detta verkligen stämmer i slutändan.
Att elmotorn är effektiv det köper jag fullt ut, men är det rätt att jämföra elmotorn mot fossilmotorn? Kanske man måste jämföra hela paketet med batteri också. För ett kallt batteri kommer inte ge lika många mil som ett varmt, men förbrukningen kanske visar samma oavsett?
Ex en fossilbil är ju inte alls lika känslig mot kallt/varmt klimat eller snöslask och regn. Stora och små hjul osv.

Jag märker extremt stort tapp på el i min hybrid i olika väder. Men bränslet påverkar inte alls i samma utsträckning.

Vad säger ni ?

Värmen har du gratis i en fossilbil eftersom verkningsgraden just är så låg. Har även för mig att verkningsgraden höjs en aning med lite tyngre motstånd. Dvs slask, släpvagn, högre hastighet osv blir inte lika utslagsgivande.

Dock värms ju batteriet så den tappar inte av den anledningen.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Det korta svaret är att fossilförbrukningen visst stiger 2-3 ggr på vintern. När motorn blir genomvarm drar den inte mer än annars. Kupévärmen förbrukar inte någon energi ytterligare eftersom den är spillvärme som annars bara kyles bort. Men inte heller elbilen drar så mycket när den väl blir varm. På vintern går det att köra med obetydligt ( <ca 10 %) högre förbrukning. Kupévärmen måste tas från ytterligare energitillförsel, kanske 0,5-1 kW när bilen väl är varm. Mycket mer när den är kall.
En hybrid blir väldigt känslig för dessa skillnader då batteriet är så litet, för en riktig elbil har det mindre betydelse, men är märkbart.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

En fossilbil kamouflerar det ökade energibehovet som uppstår i höga hastigheter, med större hjul, körning med släp, i snöslask osv. Det beror på att en förbränningsmotor får bättre verkningsgrad under hög last. Man kan uttrycka det såhär: i vanlig körning i lagom hastighet är en fossilmotor extremt dålig. Förbrukningen är ganska hög i förhållande till hur mycket motorn behöver jobba. Vid högre belastning blir motorn allt mindre dålig, dvs förbrukningen ökar inte i samma takt som energibehovet eftersom verkningsgraden samtidigt ökar.
En elmotor har visserligen inte heller konstant verkningsgrad över hela effektområdet, men kurvan är mycket plattare än hos en förbränningsmotor. Förenklat skulle man kunna säga att det går åt dubbelt så mycket el när det går dubbelt så tungt. Och det är ju bara logiskt att det är så. Det är också därför man kan öka räckvidden genom att köra långsammare. I en fossilbil är det inte riktigt alltid så.
Det är därför man upplever att en elmotor blir "sämre" i allehanda jobbiga körsituationer. Men egentligen är det bara en direkt återspegling av det ökade energibehovet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

När man kört avgasbil efter man kört elbil ett tag noterar, och förstår, man mer gällande vädrets påverkan på förbrukning.
Plötsligt såg man att bilen tex drog 0,6l/mil istf 0,5 när det var blött. Låter som en struntsak, men det är ju faktiskt 20% mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Många avgasbilar på den Nordiska marknaden har även en extra fossildriven värmare som drar igång.

Den förbrukningen redovisas normalt inte på färddatorn heller. Handlar väl om 0,4-0,6 liter per timme.

Många har även eldriven motor & kupévärmare som kan förbruka några kWh redan innan bilen har startas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Samt att färddatorn i en fossilbil inte sällan redovisar fantasisiffror. Tanka fullt och kolla hur mycket soppa som har gått åt. Det är det enda som funkar. Jag har gjort det så länge jag haft körkort, och det har aldrig stämt överens med vad bilens färddator visat. Ibland inte ens nära.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
Samt att färddatorn i en fossilbil inte sällan redovisar fantasisiffror. Tanka fullt och kolla hur mycket soppa som har gått åt. Det är det enda som funkar. Jag har gjort det så länge jag haft körkort, och det har aldrig stämt överens med vad bilens färddator visat. Ibland inte ens nära.
Kör på det viset och min färddator stämmer faktiskt skrämmande bra. Pendlar i dagsläget 11 mil om dagen så har rätt bra koll på förbrukningen och hur långt jag kommer.

Får se om jag tänker annorlunda den dagen det står en elbil på uppfarten
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av DSV »

För att sätta det i perspektiv, min S drar motsvarande 0.18 liter bensin per mil sommartid och i värsta fall upp mot 0.25 l/mil vintertid.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

DSV skrev:
För att sätta det i perspektiv, min S drar motsvarande 0.18 liter bensin per mil sommartid och i värsta fall upp mot 0.25 l/mil vintertid.
Jo men frågan är kan du använda 100% utav batteriet även vintertid eller ligger det en dold ”förbrukning” där ? Jag upplever att mitt batteri tappar snabbare när det är kallt ute (ja det värms nog ej upp”
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av DSV »

Stevvee skrev:
DSV skrev:
För att sätta det i perspektiv, min S drar motsvarande 0.18 liter bensin per mil sommartid och i värsta fall upp mot 0.25 l/mil vintertid.
Jo men frågan är kan du använda 100% utav batteriet även vintertid eller ligger det en dold ”förbrukning” där ? Jag upplever att mitt batteri tappar snabbare när det är kallt ute (ja det värms nog ej upp”
Jag tycker de siffrorna stämmer bra med räckvidsförändringen jag ser. Dryga 40mil sommar blir neråt 30mil vinter.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Ett batteri tappar ju inte laddning när det är kallt. Det som kan hända är att en del av laddningen inte är tillgänglig i ett stelfruset batteri. Men när batteriet värms upp, antingen via laddsladden eller genom körning, så blir den frysta delen tillgänglig igen. Vidare så kan ett kallt batteri inte leverera samma effekt som ett varmt, samma gäller vid laddning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
Ett batteri tappar ju inte laddning när det är kallt. Det som kan hända är att en del av laddningen inte är tillgänglig i ett stelfruset batteri. Men när batteriet värms upp, antingen via laddsladden eller genom körning, så blir den frysta delen tillgänglig igen. Vidare så kan ett kallt batteri inte leverera samma effekt som ett varmt, samma gäller vid laddning.
Värms alla batterier upp ?
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

DSV skrev:
Stevvee skrev:
DSV skrev:
För att sätta det i perspektiv, min S drar motsvarande 0.18 liter bensin per mil sommartid och i värsta fall upp mot 0.25 l/mil vintertid.
Jo men frågan är kan du använda 100% utav batteriet även vintertid eller ligger det en dold ”förbrukning” där ? Jag upplever att mitt batteri tappar snabbare när det är kallt ute (ja det värms nog ej upp”
Jag tycker de siffrorna stämmer bra med räckvidsförändringen jag ser. Dryga 40mil sommar blir neråt 30mil vinter.
Tappet sådär låter så himla mycket emellanåt. Men förbrukningen är mindre än en småbil. Men man märker nog inte tappet på samma sätt som det låter då man sällan gör sådana långresor. Jag gör ibland det resorna där laddning skulle krångla till även om jag har tiden för att ladda.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Stevvee skrev:
mati skrev:
Ett batteri tappar ju inte laddning när det är kallt. Det som kan hända är att en del av laddningen inte är tillgänglig i ett stelfruset batteri. Men när batteriet värms upp, antingen via laddsladden eller genom körning, så blir den frysta delen tillgänglig igen. Vidare så kan ett kallt batteri inte leverera samma effekt som ett varmt, samma gäller vid laddning.
Värms alla batterier upp ?
Indirekt, ja. Alla batterier har inre resistens, vilket innebär att de blir varma både vid laddning och urladdning. I bilar som har vätskebaserat temperaturmanagement kan man dock skynda på processen ytterligare genom att värma upp vätskan med hjälp av t.ex. en värmepump. Men det förbrukar energi. Fördelen är att man har full effekt och regen långt tidigare än i bilar som saknar batteriuppvärmning.

Det behöver dock inte alltid vara en fördel. E-tron förbrukar mycket energi eftersom den värmer upp batteriet så fort man börjar köra. Vill man bara köra en kortare sträcka är detta ganska onödigt. Vår e-Golf däremot har ingen batteriuppvärmning och den förbrukar ungefär lika mycket även på vintern. Det som drar energi är naturligtvis kupévärmen, men det är inte många Watt, mer än så blir det inte. De mindre vinterfälgarna kan kompensera för detta. Vi ligger fortfarande på ungefär samma förbrukning som på sommarn, så länge vägarna är torra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar