Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

SwedishAdvocate skrev:
T_E skrev:
Någon som har koll på leveranstiderna? Eller finns det bilar i lager?
Tyvärr kan man ju inte sortera ut endast E-tron på bytbil.com. Man får med även e-tron GT och Q4 e-tron i sökresultatet. Totalt finns det ~65 bilar där med 0 mil eller 1 mil. Av dem har ca 50-55 0 mil... Om man kikar några sekunder så verkar det flesta vara den E-tron som den här tråden handlar om...
"E-Tron 55" + SUV?
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

T_E skrev:
Någon som har koll på leveranstiderna? Eller finns det bilar i lager?
Runt mars/april och kampanjen skulle gälla hela Q1 så gissar att faceliftade e-tron och/eller Q6 kommer att börja säljas efter det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

dfa skrev:
T_E skrev:
Någon som har koll på leveranstiderna? Eller finns det bilar i lager?
Runt mars/april och kampanjen skulle gälla hela Q1 så gissar att faceliftade e-tron och/eller Q6 kommer att börja säljas efter det.
Mm blir spännande att se vad faceliften erbjuder.
Senaste ryktena säger att det blir ny drivlina, men att batterikapaciteten skall vara samma(dock nya celler).
Men räckvidden skall vara ca 50% bättre. Minst sagt rejäl förbättring av effektiviteten om det nu stämmer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Nect skrev:
dfa skrev:
Är det en ny kampanj på e-tron 55 igång?
Ser ett nytt erbjudande som är 782tkr för en 55 quattro proline, och den låg väl på 825tkr förut om jag inte minns fel.
De kör även hyfsade kampanjer på privatleasing av E-tron 55 nu (inte lika bra som tidigare men inte mycket dyrare än förmånsbil).
6795:- månad för 1000 mil/år.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... j/98692058
Lite intressant fast jag har bokat en beg men det faller på att behöva låsa upp sig i 3 år, ska man göra det vill man nog ha en -22 och då lär man inte få miljöbilsbonus så då landar den på över 12 med 2500 mil, och då vart det inte så billigt längre. -r det någon som har en E-tron och bara kör 1000 mil, förutom ev Mati då senaste året.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Då jag ofta sätter mig i bilen igen efter några timmars jobb ute hos kunderna så är det ju skönt att förvärma en stund.

Om jag slår på rumpvärmen samtidigt räcker ofta 5 minuter.

Appen har fungerat bra under hösten, men ett problem jag stöter på är att just rumpvärme måste jag slå på separat varje gång numer.

I den tidigare appen ställde jag in värme på förarstolen,
och det funkade jämt tills jag avaktiverade.

Har ni hittat något knep?
Screenshot_20211207-221459_myAudi.jpg
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Off Grid Byggaren skrev:
Då jag ofta sätter mig i bilen igen efter några timmars jobb ute hos kunderna så är det ju skönt att förvärma en stund.

Om jag slår på rumpvärmen samtidigt räcker ofta 5 minuter.

Appen har fungerat bra under hösten, men ett problem jag stöter på är att just rumpvärme måste jag slå på separat varje gång numer.

I den tidigare appen ställde jag in värme på förarstolen,
och det funkade jämt tills jag avaktiverade.

Har ni hittat något knep?
Screenshot_20211207-221459_myAudi.jpg
Min håller valet med stolsvärme på. Nu vågar jag inte pilla påd det. ;)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Kör du med iPhone eller Android?

Det är när jag kör med snabbknappen på förstasidan och med Android det inte funkar.
Screenshot_20211208-112931_myAudi.jpg
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Off Grid Byggaren skrev:
Kör du med iPhone eller Android?

Det är när jag kör med snabbknappen på förstasidan och med Android det inte funkar.
Screenshot_20211208-112931_myAudi.jpg
iphone
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Har sett ett inlägg om den uppdaterade E-tron men nörmjag söker på e-tron så får jag ingen träff så jag lägger det här.

Var inne på Audi-handlaren idag och pratade om lev tid på den uppdaterade E-tron med längre räckvidd, lite intressant att jag gör detta innan jag har fått min men öndå.
Det han sa var att det batteripaketet skulle komma till A6 plattformen och prognos på denna är 2023-2024 så lång väntan på räckvidd, och då kanske det är överflödigt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ska bli intressant när faceliftet presenteras officiellt.

Vissa påstår ju 600 km WLTP.

Detta läste jag nu på nätet, 4-6 mil bättre räckvidd nämns av Auto motor & sport. (Verkar mer rimligt om det blir samma batteristorlek på 95 kWh fortfarande)

Det är nya strålkastare och en ny grill i stil med Audi Q4 E-Tron.

De främre och bakre stötfångare har också designats om, och bakljusen får en ny layout.

Lite ny inredning och infoteiment.

Nya batterier och effektivare elmotorer. Tillsammans med reviderad mjukvara bör räckvidden öka rejält. Istället för 441 km kan mellan 480 och 500 kilometer vara möjligt.

https://www.auto-motor-und-sport.de/neu ... back-2022/
Screenshot_20211211-154315_Chrome.jpg
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

Dafro skrev:
Har sett ett inlägg om den uppdaterade E-tron men nörmjag söker på e-tron så får jag ingen träff så jag lägger det här.

Var inne på Audi-handlaren idag och pratade om lev tid på den uppdaterade E-tron med längre räckvidd, lite intressant att jag gör detta innan jag har fått min men öndå.
Det han sa var att det batteripaketet skulle komma till A6 plattformen och prognos på denna är 2023-2024 så lång väntan på räckvidd, och då kanske det är överflödigt.
Tror att det kanske blandas ihop
Vad jag har förstått skall det komma en (hel elektrisk) Q6 e-tron baserad på den nya PPE plattformen, vilken skall börja tillverkas under 2022.
Det kommer även komma en "A6" e-tron på samma plattform senare, kanske 2023.

Förutom detta ryktas det som en uppdatering/facelift av "fat e-tron", dvs den nuvarande baserad på MLB-evo plattformen, och att denna facelift skall komma till nästa årsmodell. Förväntar mig ingen magisk uppdateringen av räckvidden om det inte skickas i ett rejält större batteriopack.
Tanken med faceliftenvad jag förstår är att nuvarande e-tron skall kunna leva vidare till Q8 (?) e-tron börjar tillverkas
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

dfa skrev:
Dafro skrev:
Har sett ett inlägg om den uppdaterade E-tron men nörmjag söker på e-tron så får jag ingen träff så jag lägger det här.

Var inne på Audi-handlaren idag och pratade om lev tid på den uppdaterade E-tron med längre räckvidd, lite intressant att jag gör detta innan jag har fått min men öndå.
Det han sa var att det batteripaketet skulle komma till A6 plattformen och prognos på denna är 2023-2024 så lång väntan på räckvidd, och då kanske det är överflödigt.
Tror att det kanske blandas ihop
Vad jag har förstått skall det komma en (hel elektrisk) Q6 e-tron baserad på den nya PPE plattformen, vilken skall börja tillverkas under 2022.
Det kommer även komma en "A6" e-tron på samma plattform senare, kanske 2023.

Förutom detta ryktas det som en uppdatering/facelift av "fat e-tron", dvs den nuvarande baserad på MLB-evo plattformen, och att denna facelift skall komma till nästa årsmodell. Förväntar mig ingen magisk uppdateringen av räckvidden om det inte skickas i ett rejält större batteriopack.
Tanken med faceliftenvad jag förstår är att nuvarande e-tron skall kunna leva vidare till Q8 (?) e-tron börjar tillverkas
Går rykten om att batterikapaciteten ökar till 112 kWh.
På nedan länk står alla förändringar som skett mellan fatboy’s årsmodeller. Inklusive rykten gällande facelift.
https://electrichasgoneaudi.net/models/ ... mychanges/
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Audi öppnar lyxladdning i Tyskland!

Det får bli korta besök i loungen med 320 kW laddeffekten.

https://electrek.co/2021/12/17/audi-ope ... rs-lounge/
Screenshot_20211217-211122_Chrome.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Bra initiativ! :)

Kan ju konkurrera ut Tesla SuC med bättre premiumservice (om de också bygger tillräckligt många både laddpunkter, och stationer).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gargamel »

martinot skrev:
Bra initiativ! :)

Kan ju konkurrera ut Tesla SuC med bättre premiumservice (om de också bygger tillräckligt många både laddpunkter, och stationer).
Och inte 2 laddare per plats.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiklasTesla »

Off Grid Byggaren skrev:
Audi öppnar lyxladdning i Tyskland!

Det får bli korta besök i loungen med 320 kW laddeffekten.

https://electrek.co/2021/12/17/audi-ope ... rs-lounge/
Screenshot_20211217-211122_Chrome.jpg
Ca 1000st sådan vid motorvägarna kring Europa och jag skall fundera på att byta från Tesla. Lycka till VAG
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

NiklasTesla skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Audi öppnar lyxladdning i Tyskland!

Det får bli korta besök i loungen med 320 kW laddeffekten.

https://electrek.co/2021/12/17/audi-ope ... rs-lounge/
Screenshot_20211217-211122_Chrome.jpg
Ca 1000st sådan vid motorvägarna kring Europa och jag skall fundera på att byta från Tesla. Lycka till VAG
Du menar, typ som om när Tesla öppnar upp SuC nätet för andra då, antar jag :trollface:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

dfa skrev:

Du menar, typ som om när Tesla öppnar upp SuC nätet för andra då, antar jag :trollface:
Tesla är väldigt olika bra med olika saker; bra på vissa och mindre bra på andra.

Det fungerar grymt bra med SuC idag, medans service är blandat (service av bilarna alltså, inte SuC), och vissa saker som automatiska vindrutetorkare rent av fungerar uselt i mörker.

Man kan alltså inte anta att 100% av allt som Tesla lägger händerna på kommer fungera 100% perfekt. Sanningen är att det varierar.

Kommer avvakta med att se hur det går i verkligheten, innan jag antar det ena (att det kommer fortsätta vara lika bra som idag för Teslaägare som nu när SuC är reserverat för Teslor) eller det andra (att det kommer att bli lika tillgängligt och bra för andra icke-Tesla-ägare) för givet.

Tar inte ut något enda i förskott - vis av tidigare erfarenhet med Tesla. Det kan gå precis hur som.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Rejäl prishöjning på Audi e-tron chargin service.

25% höjning på AC laddning.

Ionity laddningen var det dock ingen höjning på.

Transit abonnemanget:
Screenshot_20211217-233707_Drive.jpg
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

NiklasTesla skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Audi öppnar lyxladdning i Tyskland!

Det får bli korta besök i loungen med 320 kW laddeffekten.

https://electrek.co/2021/12/17/audi-ope ... rs-lounge/
Screenshot_20211217-211122_Chrome.jpg
Ca 1000st sådan vid motorvägarna kring Europa och jag skall fundera på att byta från Tesla. Lycka till VAG
Kan inte finnas inte nog med laddstationer för att jag ska byta till VAG. Så mycket strul, så dåliga verkstäder... Nej tack.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av improwise »

Är det fortfarande lika mycket problem med Etronen eller har Audi börjat få ordning på allt nu? Känns det fortfarande som en "konverterad" elbil eller en riktig elbil?
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

improwise skrev:
Är det fortfarande lika mycket problem med Etronen eller har Audi börjat få ordning på allt nu? Känns det fortfarande som en "konverterad" elbil eller en riktig elbil?
Jag har haft noll problem med min E-tron 55 2021. Däremot så funkar appen lite när den vill…(fast efter senaste appuppdateringen fungerar den oftare).

Använder appen främst för att starta klimatet, men det går även göra genom att låsa upp bilen via nyckeln och sen låsa den igen (om man aktiverar det i MMI). Då går kliman igång och körs i 5 min. Behöver man mer efter det låser man upp bilen igen så går den 5 min till osv. Bra att ha i reserv och veta att man alltid får värma/kyla oavsett om appen funkar eller ej. (Eller om teckning saknas på mobilnätet. Brukar faktiskt använda nyckeln mest för den hittar jag oftare än mobilen :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

MWall skrev:
NiklasTesla skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Audi öppnar lyxladdning i Tyskland!

Det får bli korta besök i loungen med 320 kW laddeffekten.

https://electrek.co/2021/12/17/audi-ope ... rs-lounge/
Screenshot_20211217-211122_Chrome.jpg
Ca 1000st sådan vid motorvägarna kring Europa och jag skall fundera på att byta från Tesla. Lycka till VAG
Kan inte finnas inte nog med laddstationer för att jag ska byta till VAG. Så mycket strul, så dåliga verkstäder... Nej tack.
Håller med om dåliga verkstäder, strul har jag också haft tidigare, får se hur det blir med E-tron. Men om vi bortser från laddnötverket så är väl inte ett visst amerikanskt elbilsmärke könda för att inte strula och verkstäder finns det inte så gott om heller utan vissa får åka riktigt långt.
27,8 kWp solceller
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Audi e-tron

Inlägg av Henriksson »

Har en E-tron 55 2020 som är en välutrustad demobil från Lecab.

Det akutaste strulet var när hela laddluckssystemet brakade ihop, på de tidiga modellerna var de elektriska kontakterna för dåligt tätade så det kom in fukt. De bytte ut hela laddluckan på båda sidor. Snabbladdning gick inte att utföra, däremot AC laddning på andra sidan.

Åtgärder gjorda i samband med service.

1. Takluckans dränering
2. Kamerabackspeglarna, fukt i kamera, utbytt

Alla åtgärder har varit kända problem så de har åtgärdats utan någon större felsökning och utan kostnad. Fri lånebil varje gång.

Fungerat väldigt bra hos Norrbil, Norrtälje.

Inga fel direkt relaterat till att det är en elbil utan allt är relaterat till fuktproblem.

Efter programuppdateringarna har förbrukningen minska drastiskt, tidigare låg man mellan 24-27 kWh/mil och nu trots vintertemperatur mellan 20-25 kWh/mil.

Jag är väldigt nöjd med bilen, allt fungerar väldigt bra, den viktigaste orsaken är kanske att jag privatleasar bilen till en låg kostnad. Skulle aldrig våga köpa en elbil oavsett fabrikat då värdeminskning samt reparationskostnader är en för stor risk.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nect skrev:
improwise skrev:
Är det fortfarande lika mycket problem med Etronen eller har Audi börjat få ordning på allt nu? Känns det fortfarande som en "konverterad" elbil eller en riktig elbil?
Jag har haft noll problem med min E-tron 55 2021. Däremot så funkar appen lite när den vill…(fast efter senaste appuppdateringen fungerar den oftare).

Använder appen främst för att starta klimatet, men det går även göra genom att låsa upp bilen via nyckeln och sen låsa den igen (om man aktiverar det i MMI). Då går kliman igång och körs i 5 min. Behöver man mer efter det låser man upp bilen igen så går den 5 min till osv. Bra att ha i reserv och veta att man alltid får värma/kyla oavsett om appen funkar eller ej. (Eller om teckning saknas på mobilnätet. Brukar faktiskt använda nyckeln mest för den hittar jag oftare än mobilen :lol:
Går att köra värmen i 30 minuter. Sätt dig i bilen med stängda dörrar, starta bilen och stäng av. Då kommer en meny upp på MMI där du kan köra värmen upp till 30 minuter.

Förardörren får inte öppnas före du aktiverat värmen.

Tryck en gång på knappen och vänta några sekunder.

Tycker att appen funkar bra nu, sällan jag behöver starta värmen manuellt.
Skriv svar