Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Och jag såg en privatägd (tror jag, ingen tryckt grafik på bilen iaf) utanför Bengtsfors i fredags.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Audi e-tron

Inlägg av p1457 »

Då har även jag provkört Audis lilla bit av poop. Jag har inte samma erfarenhet av bilar i det här segmentet som en del av er andra - har provkört S och X en gång och kör till vardags Passat GTE.

Tittade in på Möller bil i Eskilstuna som meddelat att de fått in ett exemplar v9. Första intrycket är att den är snygg. Jag började med att kolla av de praktiska sakerna: bagaget är större än jag förväntade mig från bilderna jag sett. Skulle räcka för oss som har tre barn. Utrymmet under golvet är konstigt utformat och skulle av mig nog bara användas till typ spännband.
Frunken är pytteliten och väldigt omständlig att komma in i. Vad kan man ha där? Varningstriangel och ett par dunkar spolarvätska kanske. En laddkabel som man sällan använder. Jag skulle inte ha primära laddkabeln där.
Baksätet fick godkänt av barnen. Det är vår elvaåring som sitter i mitten och han fick plats trots mittkonsolen vid benen. Men jag tror han skulle börja klaga när bilen inte känns ny och häftig längre.
I utrymmen vinner tesla, förutom på fack i interiören. Audin hade en smart hållare för mobilen i mittfacket bl a.

Ett stort plus hos Audi var att jag utan att boka en tid ändå fick ta en provtur. Säljaren brydde sig inte om att följa med. "kör i 30-45 minuter så du hinner känna på den". Lite skillnad mot Teslas förbestämda rutter.

Jag gillar inte alls att behöva kliva så högt upp för att komma in i bilen. Jag gillar egentligen inte alls SUVar så jag hade inte förväntat mig annat.
Instrumenteringen är snygg. Många knappar, men inte värre än andra bilar. Jag gillade den haptiska feedbacken på touchskärmen. Bra att man behöver trycka till lite, blir lättare att undvika feltryck.
Menyerna känns lite gammalmodiga. Undre mittskärmen verkar bara vara för klimatet. Onödigt stor isåfall. Känns också onödigt att knappa sig till undermenyer som bara har ett val i sig.
Jag satt väldigt skönt, bra med armstöd och tillräckligt med inställningar för mig.

Jag blev ombedd att köra i sportläget "dynamic". Det var ända sättet att göra bilen rättvisa, speciellt eftersom jag provkört tesla. Säljaren hade fått lära sig att e-tron är mycket tyngre och därför långsammare. Och den var långsammare. Även om det såklart är bra drag i den så känns den väldigt stor och tung. Inte särskilt sportig. Det som gör den mest rättvisa är ju motorväg. Den går väldigt tyst, och att öka från 90 till 140 var otroligt smidigt. Bilen blev inte alls skakig eller högljudd i höga farter.

Andra plus är hud:en. Har inte testat det tidigare och det var riktigt sjysst. Även att kunna mata in adresser i naven genom att kludda med fingrarna var en bra upplevelse.

Vi får se om dom svarar tesla på priset.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Audi e-tron

Inlägg av bjelkeman »

Träffade någon på Mall of Scandinavia idag som hade precis provkört en e-Tron. Hen skulle byta från en väldigt stor och traditionell SUV. Tyckte att e-tron kändes som vilken SUV som helst och tänkte istället ta en Tesla Model S.

Hjälpte lite med att förklara om min upplevelse att äga en Model S. Verkar som hen var rätt nöjd. Hoppas på en till Model S ägare snart.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

bjelkeman skrev:
Träffade någon på Mall of Scandinavia idag som hade precis provkört en e-Tron. Hen skulle byta från en väldigt stor och traditionell SUV. Tyckte att e-tron kändes som vilken SUV som helst och tänkte istället ta en Tesla Model S.

Hjälpte lite med att förklara om min upplevelse att äga en Model S. Verkar som hen var rätt nöjd. Hoppas på en till Model S ägare snart.
Låter som hen helt enkelt ville sluta köra SUV (vettig människa för övrigt). :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
esaiasmaximus
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 okt 2017 14:50

Re: Audi e-tron

Inlägg av esaiasmaximus »

mati skrev:
Jag vet inte om jag gillar designen, men jag har iaf anmält mig till nyhetsbrevet. Jag kan inte låta bli att tänka på att bilen heter bajs på franska. Hoppas att det är oavsiktligt. :?
Dom köper inga tyska bilar ändå så Kbry...
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

esaiasmaximus skrev:
mati skrev:
Jag vet inte om jag gillar designen, men jag har iaf anmält mig till nyhetsbrevet. Jag kan inte låta bli att tänka på att bilen heter bajs på franska. Hoppas att det är oavsiktligt. :?
Dom köper inga tyska bilar ändå så Kbry...
Nä de köper ju bara sisådär 400 000 bilar från Tyska tillverkare per år...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
mjoakim
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 feb 2019 09:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av mjoakim »

Hörde igår från en audihandlare att e-tron kommer med Matrix LED-strålkastare som standard men är avaktiverat om man inte gjort tillvalet.

Nu till det intressanta, man kommer kunna hyra denna funktionen per vecka eller månad t ex om man ska köra till fjällen. Väldigt intressant och en ny affärsmodell.
Användarvisningsbild
Addex86
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 nov 2017 21:59
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Addex86 »

mjoakim skrev:
Hörde igår från en audihandlare att e-tron kommer med Matrix LED-strålkastare som standard men är avaktiverat om man inte gjort tillvalet.

Nu till det intressanta, man kommer kunna hyra denna funktionen per vecka eller månad t ex om man ska köra till fjällen. Väldigt intressant och en ny affärsmodell.
Det hade jag velat haft fast för autopiloten på teslan när jag åkte upp på sportlovet!
Detta var ju dock innan prissänkningen, så nu har jag köpt till det iaf :)
Model S 75D Midnight Silver -18 -Såld
Beställt Model Y LR Blå 20"
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

mjoakim skrev:
Hörde igår från en audihandlare att e-tron kommer med Matrix LED-strålkastare som standard men är avaktiverat om man inte gjort tillvalet.

Nu till det intressanta, man kommer kunna hyra denna funktionen per vecka eller månad t ex om man ska köra till fjällen. Väldigt intressant och en ny affärsmodell.

Detta fick jag reda på redan innan beställning, så vi beställde utan. Det håller ner leasingkostnaderna och vi kan "hyra" det när det behövs. Väldigt sällan för vår del.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av halper »

Ojdå, nu kommer "prenumerationsmodellen" till bilar också.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Audi e-tron

Inlägg av HenrikC »

Aha, en ny affärsidé: Sälj bilen totalt barskrapad och gör "allt" som inte är lagkrav till prenumeration: luftkonditioneringen, de förbättade strålkastarna, förarstödet, den utökade batterikapaciten, fyrhjulsdriften, sätesvärmen och entertainmentsystemet. Sen kan tillverkaren sluta erbjuda prenumerationerna några år efter att bilen gått ur produktion. Den får behålla bromsar, krockkuddar, torkare och defroster så att den fortfarande är laglig att framföra. Starkt incitament att köpa en ny bil... :twisted:
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

HenrikC skrev:
Aha, en ny affärsidé: Sälj bilen totalt barskrapad och gör "allt" som inte är lagkrav till prenumeration: luftkonditioneringen, de förbättade strålkastarna, förarstödet, den utökade batterikapaciten, fyrhjulsdriften, sätesvärmen och entertainmentsystemet. Sen kan tillverkaren sluta erbjuda prenumerationerna några år efter att bilen gått ur produktion. Den får behålla bromsar, krockkuddar, torkare och defroster så att den fortfarande är laglig att framföra. Starkt incitament att köpa en ny bil... :twisted:
Eller så köper du utrustningen när du köper bilen.

En fördel är ju att man som begagnatköpare kan aktivera utrustning som förstaägaren inte brydde sig om.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

HenrikC skrev:
Aha, en ny affärsidé: Sälj bilen totalt barskrapad och gör "allt" som inte är lagkrav till prenumeration: luftkonditioneringen, de förbättade strålkastarna, förarstödet, den utökade batterikapaciten, fyrhjulsdriften, sätesvärmen och entertainmentsystemet. Sen kan tillverkaren sluta erbjuda prenumerationerna några år efter att bilen gått ur produktion. Den får behålla bromsar, krockkuddar, torkare och defroster så att den fortfarande är laglig att framföra. Starkt incitament att köpa en ny bil... :twisted:
Hur går det med förmånsvärdet om jag bara prenumererar på
fler hk, luftkonditioneringen, de förbättrade strålkastarna, förarstödet, den utökade batterikapaciten, fyrhjulsdriften, sätesvärmen och entertainmentsystemet.
ibland?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av andersm »

Förmånsvärdet för extrautrustning beräknas från anskaffningskostnad för utrustningen.

Skatteverkets hemsida verkar inte ha någon vägledning vad som händer om man byter extrautrustning, bara om den anställde byter bil.

Antar att det finns tre möjligheter:

1: Man räknar på nåt sätt ut vad det skulle kostat att köpa tjänsten som prenumererats på, och förmånsbeskattas det beloppet. Känns konstigt.

2: Man Lägger på den månatliga hyreskostnaden på det månatliga förmånsvärdet. Känns också konstigt.

3: Hyra av tjänster till bil räknas inte som extrautrustning. Du förmånsbeskattas värder av hyran av tjänsterna.

Nån som har nån annan teori?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

andersm skrev:
Förmånsvärdet för extrautrustning beräknas från anskaffningskostnad för utrustningen.

Skatteverkets hemsida verkar inte ha någon vägledning vad som händer om man byter extrautrustning, bara om den anställde byter bil.

Antar att det finns tre möjligheter:

1: Man räknar på nåt sätt ut vad det skulle kostat att köpa tjänsten som prenumererats på, och förmånsbeskattas det beloppet. Känns konstigt.

2: Man Lägger på den månatliga hyreskostnaden på det månatliga förmånsvärdet. Känns också konstigt.

3: Hyra av tjänster till bil räknas inte som extrautrustning. Du förmånsbeskattas värder av hyran av tjänsterna.

Nån som har nån annan teori?
Rimligaste skulle jag säga är att du den månad du hyrt extrautrustning får lägga till kostnaden för det tillbehöret vid beräkning av förmånsvärdet för den innevarande månaden.

Har man tillgång till en bil endast några dagar av en månad så får man ju ändå betala hela förmånsvärdet för den månaden. Då känns det analogt att man får betala för ett tillbehör oavsett om man haft det några timmar eller en hel kalendermånad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Ojojoj, nu närmar det sig. Min bil står redan i exporthamnen Emden i Tyskland. Snart så.... :D :)

Jag har ju ingen bil alls just nu, men min ÅF hade lovat mig att jag skulle få låna en bil (med drag) när som helst. Bara att den bilen i så fall tyvärr inte skulle vara fossilfri. Det finns ju inte direkt många elbilar som en VAG-återförsäljare kan låna ut.
Nu behöver jag en bil på onsdag och jag ringde dem för att få långa ett ånglok eller vad det nu skulle bli. Men så kom han på den otoligt trevliga idén att jag skulle ju kunna ta med mig hem en av deras två demo e-tron som lånebil. Jag tappade nästan hakan. Behålla den hela dagen och över natten? På riktigt?
Jag får nog prioritera om lite. Jag har en bil att provköra. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Åhh fyyy faaaan...

Har aldrig läst på om det där riktigt. Ska det bli ett och samma ljud som alla tillverkare måste använda eller får varje tillverkare välja "sitt" ljud inom ett visst ramverk?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

mati skrev:
Ojojoj, nu närmar det sig. Min bil står redan i exporthamnen Emden i Tyskland. Snart så.... :D :)

Jag har ju ingen bil alls just nu, men min ÅF hade lovat mig att jag skulle få låna en bil (med drag) när som helst. Bara att den bilen i så fall tyvärr inte skulle vara fossilfri. Det finns ju inte direkt många elbilar som en VAG-återförsäljare kan låna ut.
Nu behöver jag en bil på onsdag och jag ringde dem för att få långa ett ånglok eller vad det nu skulle bli. Men så kom han på den otoligt trevliga idén att jag skulle ju kunna ta med mig hem en av deras två demo e-tron som lånebil. Jag tappade nästan hakan. Behålla den hela dagen och över natten? På riktigt?
Jag får nog prioritera om lite. Jag har en bil att provköra. :)
Kul, det blir spännande att höra vad du tycker! Har du fått någon datum för leverans? Min lämnade fabriken idag men jag vet inte när jag kan hämta ut den.
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

helix skrev:
Hoppas det går att stänga av...
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
Ojojoj, nu närmar det sig. Min bil står redan i exporthamnen Emden i Tyskland. Snart så.... :D :)

Jag har ju ingen bil alls just nu, men min ÅF hade lovat mig att jag skulle få låna en bil (med drag) när som helst. Bara att den bilen i så fall tyvärr inte skulle vara fossilfri. Det finns ju inte direkt många elbilar som en VAG-återförsäljare kan låna ut.
Nu behöver jag en bil på onsdag och jag ringde dem för att få långa ett ånglok eller vad det nu skulle bli. Men så kom han på den otoligt trevliga idén att jag skulle ju kunna ta med mig hem en av deras två demo e-tron som lånebil. Jag tappade nästan hakan. Behålla den hela dagen och över natten? På riktigt?
Jag får nog prioritera om lite. Jag har en bil att provköra. :)
Vad roligt! Du får komma förbi och provladda!
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

helix skrev:

Det där ljudet var sjukt irriterande. Jag tyckte Konan hade ett jobbigt ljud, men eTron slår alltså det. Face Palm på det ljudet, fy sjutton! Kan man dra en säkring?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Muhlegg skrev:
Kul, det blir spännande att höra vad du tycker! Har du fått någon datum för leverans? Min lämnade fabriken idag men jag vet inte när jag kan hämta ut den.
Nope, men den gick genom slutkontrollen i Bryssel den 13 mars och nur står den i hamnen i Emden. Den har alltså redan åkt en bra bit och det gick ju rätt fort. Därifrån skeppas den till Halmstad och sedan direkt till Lidköping. Jag hoppas och tror att den kommer nån gång i början av april. Teslan fick jag den 27 mars och med tanke på att man betalar förmånsvärde för hela månaden, vilket jag inte visste då, vill jag inte råka ut för samma sak igen.

@Klintan, jag kommer förbi när jag har fått min bil.

Angående brumbrum-ljudet har jag för mig att denna dumma EU-regel även föreskriver att ljudet måste gå att stängas av, fast bara tillfälligt, dvs nästa gång man starta bilen brummar den igen. Men i e-tron har jag hittills inte hittat hur man gör detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Åhh fyyy faaaan...

Har aldrig läst på om det där riktigt. Ska det bli ett och samma ljud som alla tillverkare måste använda eller får varje tillverkare välja "sitt" ljud inom ett visst ramverk?
Det finns ingen standard. Alla gör som de vill. Enda kravet är mig veterligen att det ska låta som en förbränningsmotor, men inte närmare specat på vilket sätt. När man t.ex. tar en Renault Zoe så har de ju verkligen lyckats med att inte låta som nånting man känner igen.
En grannfru har en sådan. Och här omkring brukar det oftast vara knäpptyst med tanke på att det knappt bor nån här. Då kan man ibland höra ett konstigt wao-wao-wao-wao från någonstans och man undrar vad det är som låter. Det är alltså Zoen när hon sakta rullar på grusvägen genom skogen bakom oss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Simon »

Undrar om inte skrikljudet från barnet skulle vara mer effektivt för att få folk att akta sig för bilen.
Skriv svar