Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Vilka fina bilder, en guldgruva av info. Var fick du tag på dem?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/ ... 0-9999.pdfPapaD skrev:Vilka fina bilder, en guldgruva av info. Var fick du tag på dem?
Re: Audi e-tron
Grymt informativ! Får deras transportstyrelse verkligen ha den för spridning? Jag försökte hitta den via www.nhtsa.gov och via google men den dök inte upp. Hur fanken lyckades du?
Önskar att jag hade något liknande över ID3. Tusen tack!
Önskar att jag hade något liknande över ID3. Tusen tack!
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Audi e-tron
Off Grid Byggaren; du är grym informationskälla och informationsgrävare!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Ah okej nu behöver jag lite hjälp här.
Har en Tesla Model S 100D -18 med 8500 mil på mätaren. Letar ny elbil egentligen av den anledningen att försäkringen har stuckit iväg (27 k / året). Jag kör mycket bil på grund av två olika tjänster på olika orter. Ca 120 mil i veckan.
Har kollat lite på en E-Tron 50 -20 på grund av betydligt billigare försäkring (halvförsäkring 6000 kr året och hel sen 13000 kr) men också för jag faktiskt tycker det är skönt att sitta lite högre upp plus den är snygg.
Då handlar det mesta om;
- Räckvidd? (vet min Tesla är klart bättre) men klarar den 20 mil på motorväg i 130.km/h? (Den sträckan jag har till och från orterna).
- autopiloten? (Grym på Teslan)
Annat jag behöver veta mellan E-tron 50 och en Tesla S?
Tacksam för svar.
Har en Tesla Model S 100D -18 med 8500 mil på mätaren. Letar ny elbil egentligen av den anledningen att försäkringen har stuckit iväg (27 k / året). Jag kör mycket bil på grund av två olika tjänster på olika orter. Ca 120 mil i veckan.
Har kollat lite på en E-Tron 50 -20 på grund av betydligt billigare försäkring (halvförsäkring 6000 kr året och hel sen 13000 kr) men också för jag faktiskt tycker det är skönt att sitta lite högre upp plus den är snygg.
Då handlar det mesta om;
- Räckvidd? (vet min Tesla är klart bättre) men klarar den 20 mil på motorväg i 130.km/h? (Den sträckan jag har till och från orterna).
- autopiloten? (Grym på Teslan)
Annat jag behöver veta mellan E-tron 50 och en Tesla S?
Tacksam för svar.
Re: Audi e-tron
Jag har kört ca 2500mil med min 50, jag tror att en 55 hade passat bättre för någon som kör så mycket motorväg! Säg 130 i 20 mil och sträng vinter.... Mmmm den blir nog tuff, då måste du landa på 320wh/km och under... Inte omöjligt men absolut på gränsen.
Hade jag varit dig så hade jag kikat på en 55.
Audis körassistenter funkar super, du blir inte besviken.
Vet inte hur mycket du laddar på snabbladdare? Där har ju Tesla bra mycket bättre nätverk!
Hade jag varit dig så hade jag kikat på en 55.
Audis körassistenter funkar super, du blir inte besviken.
Vet inte hur mycket du laddar på snabbladdare? Där har ju Tesla bra mycket bättre nätverk!
Re: Audi e-tron
Den största frågan är väl om du har Ionity-laddare på lämplig plats längs de vanligaste sträckorna du kör i jobbet. Om du har det funkar nog e-tron 55 bra. Har du inte det så tror jag personligen du kommer bli frustrerad av den avsevärt sämre räckvidden.Elexotico skrev:Ah okej nu behöver jag lite hjälp här.
Har en Tesla Model S 100D -18 med 8500 mil på mätaren. Letar ny elbil egentligen av den anledningen att försäkringen har stuckit iväg (27 k / året). Jag kör mycket bil på grund av två olika tjänster på olika orter. Ca 120 mil i veckan.
Har kollat lite på en E-Tron 50 -20 på grund av betydligt billigare försäkring (halvförsäkring 6000 kr året och hel sen 13000 kr) men också för jag faktiskt tycker det är skönt att sitta lite högre upp plus den är snygg.
Då handlar det mesta om;
- Räckvidd? (vet min Tesla är klart bättre) men klarar den 20 mil på motorväg i 130.km/h? (Den sträckan jag har till och från orterna).
- autopiloten? (Grym på Teslan)
Annat jag behöver veta mellan E-tron 50 och en Tesla S?
Tacksam för svar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Jag instämmer. 20 mil känns kanske lite tajt ändå. Ta en 55:a.
Audis "autopilot" är grym. Framförallt farthållaren är helt fantastisk. Man kan bokstavligen låta bilen sköta gas och broms oavsett vilka vägar man kör på. Den funkar även på små 70-vägar med korsningar och allt. Även rondeller hanteras klanderfritt. Det enda den inte gör är att stanna helt och hållet för rödljus eller stopskyltar. Den bromsar in, men sista metern får man bromsa själv.
E-tron 55 laddar extremt snabbt i princip hela vägen upp till max. Man behöver inte planera laddningen lika noggrant som med andra elbilar, som ju oftast bara laddar riktigt snabbt under 50%.
Från noll till max tar mindre än 45 minuter.
Kom ihåg att e-tron är beroende av att det finns HPC-laddare, vilket det inte finns så vansinnigt många av i Sverige. Man vill inte stå och slöladda med 50kW.
Kom också ihåg att snabbladdning kostar skjortan eftersom du inte kan ladda på SuC. Om du kör mycket kan du teckna e-tron charging service avtalet som kostar 199kr/månad. Då laddar du för 3:30kr/kWh hos Ionity. Men hos alla andra laddoperatörer som har 150kW-laddare kostar det oftast mer än att tanka diesel för en e-tron som ju inte tillhör de snålaste elbilarna.
För övrigt är e-tron en grym långfärdsbil. Tyst, bekväm, komfortabel. Man kan bo i den om man vill.
Audis "autopilot" är grym. Framförallt farthållaren är helt fantastisk. Man kan bokstavligen låta bilen sköta gas och broms oavsett vilka vägar man kör på. Den funkar även på små 70-vägar med korsningar och allt. Även rondeller hanteras klanderfritt. Det enda den inte gör är att stanna helt och hållet för rödljus eller stopskyltar. Den bromsar in, men sista metern får man bromsa själv.
E-tron 55 laddar extremt snabbt i princip hela vägen upp till max. Man behöver inte planera laddningen lika noggrant som med andra elbilar, som ju oftast bara laddar riktigt snabbt under 50%.
Från noll till max tar mindre än 45 minuter.
Kom ihåg att e-tron är beroende av att det finns HPC-laddare, vilket det inte finns så vansinnigt många av i Sverige. Man vill inte stå och slöladda med 50kW.
Kom också ihåg att snabbladdning kostar skjortan eftersom du inte kan ladda på SuC. Om du kör mycket kan du teckna e-tron charging service avtalet som kostar 199kr/månad. Då laddar du för 3:30kr/kWh hos Ionity. Men hos alla andra laddoperatörer som har 150kW-laddare kostar det oftast mer än att tanka diesel för en e-tron som ju inte tillhör de snålaste elbilarna.
För övrigt är e-tron en grym långfärdsbil. Tyst, bekväm, komfortabel. Man kan bo i den om man vill.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ah men 55 är lite dyrare. Hade hoppats att inte lägga allt för mkt (om ens något) i mellanskillnaden..mati skrev:Jag instämmer. 20 mil känns kanske lite tajt ändå. Ta en 55:a.
Audis "autopilot" är grym. Framförallt farthållaren är helt fantastisk. Man kan bokstavligen låta bilen sköta gas och broms oavsett vilka vägar man kör på. Den funkar även på små 70-vägar med korsningar och allt. Även rondeller hanteras klanderfritt. Det enda den inte gör är att stanna helt och hållet för rödljus eller stopskyltar. Den bromsar in, men sista metern får man bromsa själv.
E-tron 55 laddar extremt snabbt i princip hela vägen upp till max. Man behöver inte planera laddningen lika noggrant som med andra elbilar, som ju oftast bara laddar riktigt snabbt under 50%.
Från noll till max tar mindre än 45 minuter.
Kom ihåg att e-tron är beroende av att det finns HPC-laddare, vilket det inte finns så vansinnigt många av i Sverige. Man vill inte stå och slöladda med 50kW.
Kom också ihåg att snabbladdning kostar skjortan eftersom du inte kan ladda på SuC. Om du kör mycket kan du teckna e-tron charging service avtalet som kostar 199kr/månad. Då laddar du för 3:30kr/kWh hos Ionity. Men hos alla andra laddoperatörer som har 150kW-laddare kostar det oftast mer än att tanka diesel för en e-tron som ju inte tillhör de snålaste elbilarna.
För övrigt är e-tron en grym långfärdsbil. Tyst, bekväm, komfortabel. Man kan bo i den om man vill.
Hur långt kommer man på en 55a?
Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
Re: Audi e-tron
Du har en Fortum med två stationer i Kristinehamn (150 kW), en i Västerås (125? kW) med två som alltid är trasig minst en av dessa. Eller söder om Mälaren finns det två Eon i Eskilstuna som jag inte testat på 150 kW? Fler vet jag inte på vägen mellan Sveriges två största städer. Välkommen till oss som inte kör Tesla... *viskar* "Han kommer bli så besviken..."
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 1 gånger.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Vägen över Borås - Jönköping har väl lite fler laddare? Nu har ju Audi och VW öppnat upp alla deras 50 kW laddare också.
Nu ska väl inte 50kW laddarna dömmas ut helt och hållet. Med bra planering så kan det ju bli en lunchpaus eller arbetspaus under 60-70 minuter vid en sådan laddare.
Denna förbrukning är rätt rimlig, med de extra energisnåla 19 tums fälgarna kan det bli några mil till.
Nu ska väl inte 50kW laddarna dömmas ut helt och hållet. Med bra planering så kan det ju bli en lunchpaus eller arbetspaus under 60-70 minuter vid en sådan laddare.
Denna förbrukning är rätt rimlig, med de extra energisnåla 19 tums fälgarna kan det bli några mil till.
Re: Audi e-tron
Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt inser jag. Jo, alla snabbladdare fungerar naturligtvis. Men det tar 3 gånger så lång tid när du laddar på en 50kW laddare (e-tron 55 laddar med max 150kW). Istället för knappt 1mil/minut får du alltså bara 3km/minut. Det kan bli extremt segt.Elexotico skrev:Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Yepp det är sant. 150kw finns de inga av (typ) fattar jag det som..mati skrev:Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt inser jag. Jo, alla snabbladdare fungerar naturligtvis. Men det tar 3 gånger så lång tid när du laddar på en 50kW laddare (e-tron 55 laddar med max 150kW). Istället för knappt 1mil/minut får du alltså bara 3km/minut. Det kan bli extremt segt.Elexotico skrev:Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
Nu är det inget aber för laddar ju sällan snabbladdning. Mest priset som är i vägen nu
Re: Audi e-tron
Förstår inte riktigt hur du menar. Du skrev innan att du har "20 mil till och från orterna". Menar du att du på alla ställen du åker till har tillgång till 11 kW laddning på plats och att du alltid är borta så länge att du kan ladda fullt där då?Elexotico skrev:Yepp det är sant. 150kw finns de inga av (typ) fattar jag det som..mati skrev:Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt inser jag. Jo, alla snabbladdare fungerar naturligtvis. Men det tar 3 gånger så lång tid när du laddar på en 50kW laddare (e-tron 55 laddar med max 150kW). Istället för knappt 1mil/minut får du alltså bara 3km/minut. Det kan bli extremt segt.Elexotico skrev:Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
Nu är det inget aber för laddar ju sällan snabbladdning. Mest priset som är i vägen nu
För annars blir det ju i praktiken omöjligt att skippa snabbladdning längs resan med en e-tron?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Har en 11kw laddstolpeb utanför ena lägenheten (2.5 kr Eon) och sen en annan utanför andra lägenheten (Bee, 399 kr / månaden), så jaLegato skrev:Förstår inte riktigt hur du menar. Du skrev innan att du har "20 mil till och från orterna". Menar du att du på alla ställen du åker till har tillgång till 11 kW laddning på plats och att du alltid är borta så länge att du kan ladda fullt där då?Elexotico skrev:Yepp det är sant. 150kw finns de inga av (typ) fattar jag det som..mati skrev:Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt inser jag. Jo, alla snabbladdare fungerar naturligtvis. Men det tar 3 gånger så lång tid när du laddar på en 50kW laddare (e-tron 55 laddar med max 150kW). Istället för knappt 1mil/minut får du alltså bara 3km/minut. Det kan bli extremt segt.Elexotico skrev:Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
Nu är det inget aber för laddar ju sällan snabbladdning. Mest priset som är i vägen nu
För annars blir det ju i praktiken omöjligt att skippa snabbladdning längs resan med en e-tron?
Re: Audi e-tron
Aha, var alltså alltid samma två orter du åker mellan hela tiden. Då förstår jag! Då lär väl en e-tron 50 funka också, bara du är lite flexibel och kan tänka dig att köra långsammare i snö/slask tex.Elexotico skrev:Har en 11kw laddstolpeb utanför ena lägenheten (2.5 kr Eon) och sen en annan utanför andra lägenheten (Bee, 399 kr / månaden), så jaLegato skrev:Förstår inte riktigt hur du menar. Du skrev innan att du har "20 mil till och från orterna". Menar du att du på alla ställen du åker till har tillgång till 11 kW laddning på plats och att du alltid är borta så länge att du kan ladda fullt där då?Elexotico skrev:Yepp det är sant. 150kw finns de inga av (typ) fattar jag det som..mati skrev:Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt inser jag. Jo, alla snabbladdare fungerar naturligtvis. Men det tar 3 gånger så lång tid när du laddar på en 50kW laddare (e-tron 55 laddar med max 150kW). Istället för knappt 1mil/minut får du alltså bara 3km/minut. Det kan bli extremt segt.Elexotico skrev:Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
Nu är det inget aber för laddar ju sällan snabbladdning. Mest priset som är i vägen nu
För annars blir det ju i praktiken omöjligt att skippa snabbladdning längs resan med en e-tron?
Bra läge att bara uppgradera din S till en ny annars... Är ju bra betalt på andrahandsmarknaden och nypriset har ju precis sänkts med ca 40k samtidigt som räckvidden ökat ordentligt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Eller tror iaf att det är 11kw(?) Blev osäker nu.Legato skrev:Förstår inte riktigt hur du menar. Du skrev innan att du har "20 mil till och från orterna". Menar du att du på alla ställen du åker till har tillgång till 11 kW laddning på plats och att du alltid är borta så länge att du kan ladda fullt där då?Elexotico skrev:Yepp det är sant. 150kw finns de inga av (typ) fattar jag det som..mati skrev:Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt inser jag. Jo, alla snabbladdare fungerar naturligtvis. Men det tar 3 gånger så lång tid när du laddar på en 50kW laddare (e-tron 55 laddar med max 150kW). Istället för knappt 1mil/minut får du alltså bara 3km/minut. Det kan bli extremt segt.Elexotico skrev:Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
Nu är det inget aber för laddar ju sällan snabbladdning. Mest priset som är i vägen nu
För annars blir det ju i praktiken omöjligt att skippa snabbladdning längs resan med en e-tron?
Teslan hinner iaf alltid ladda upp till 80% de timmarna jag är på respektive plats
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Ah okej intressant. Frågan är bara hur mkt långsammare
Sträckan är Kungsbacka - Helsingborg så inte mkt snö däremot regn och blåst. Och.... Den där jävla Hallandsåsen som förbrukningen verkligen hatar
Ah vet nya Teslan. Problemet är att den är dyrare så mer pengar ska till. Dessutom kostar en halvförsäkring på Teslan lika mycket som en hemförsäkring på E-tron..
Sträckan är Kungsbacka - Helsingborg så inte mkt snö däremot regn och blåst. Och.... Den där jävla Hallandsåsen som förbrukningen verkligen hatar
Ah vet nya Teslan. Problemet är att den är dyrare så mer pengar ska till. Dessutom kostar en halvförsäkring på Teslan lika mycket som en hemförsäkring på E-tron..
Re: Audi e-tron
Kommer du bara upp för hallandsåsen så är det inga bekymmer. E-tron har supereffektiv regenerering som gör att man får det mesta tillbaka på vägen ner.Elexotico skrev:Ah okej intressant. Frågan är bara hur mkt långsammare
Sträckan är Kungsbacka - Helsingborg så inte mkt snö däremot regn och blåst. Och.... Den där jävla Hallandsåsen som förbrukningen verkligen hatar
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Har du provkört en etron?
Provat EQC?
Provat EQC?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Det låter som du bör kolla runt med andra försäkringsbolag.Elexotico skrev:Ah okej intressant. Frågan är bara hur mkt långsammare
Sträckan är Kungsbacka - Helsingborg så inte mkt snö däremot regn och blåst. Och.... Den där jävla Hallandsåsen som förbrukningen verkligen hatar
Ah vet nya Teslan. Problemet är att den är dyrare så mer pengar ska till. Dessutom kostar en halvförsäkring på Teslan lika mycket som en hemförsäkring på E-tron..
Jag betalar under 1000:-/månad och då är det ändå den dyraste och motorstarkaste Teslan (XP100DL).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021