Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Fredrik j skrev:
Robertrimmevik skrev:
Fredrik j skrev:
Det kan bli krångligt. En kommun måste ta ut marknadsmässiga kostnader i branscher där det finns privata alternativ. Att ge bort något som betalas av skattemedel är olagligt.
Hur ser ett marknadsmässigt ladd-elpris ut? Är det straffskatt på ladd-el?
Tesla, Lidl, destinationer och många fler har fri laddning. Så vinner man kunder. Turister är kunder i en kommun. Bra laddmöjliheter kan locka nya invånare och det ger nya skattemedel.
Bensinmackarna kommer förmodligen förvandlas till affärer och restauranger med lite biltillbehör när fossila bilar försvinner. Oops fri el igen(fast inbakat i priset).
När Juicepass 30 är slut tar resterande operatörer ut ockerpris.
Har staten infört en miljöbilsbonus för att sedan tvinga kommunerna att ta ut ockerpris nu under omställningen från fossilt?
Har man som elbilist avsagt sig rätten till att värma sin bil vid en motorvärmarstolpe om man jobbar åt kommunen? Är överskjutande el stöld? Finns det någon kommun som reglerar det? Finns det över huvud taget något tak för hur mycket el en fossilbilist får använda till att värma bilen?

Det kan ju mycket väl vara så att om 15-20 år när bilarna har minst dubbla räckvidden, bra destinationsladdning och vi har km skatt. Då är laddnätverken bara en service till gamla e-trons och dylikt. Fast då får nog dessa bilar mest gå som andrabilar. :D
El är el punkt.
Men jag citerar Fredrik och Henrik

"Billigt finns inte. Det betyder kostnaden är dold. Dyrt det finns däremot"
( I det här fallet var det dom danska grisarna som fick betala)

Så betala kommer vi att få göra på ett eller annat sätt. Och kommuner som sätter upp laddstolpar som ingen kommer att använda är dyrt.
För en kommun är det en balansgång att erbjuda allmän service samtidigt som man med skattemedel inte konkurrerar ut en privat verksamhet.
Man kan tycka det är snurrigt speciellt om det har ett gott syfte. Tills man själv drabbas kanske.
Men jag håller med dig om att nån gratisstolpe här och där ju knappast är ett problem.
22kWh kanske men 2kWh omöjligt. Finns ju inte ens en privat aktör i tätorten som erbjuder laddplatser till dygnspendlare. Pendlare har inget annat val än att betala kommunens ockerpris eller då kanske stjäla el från en av kommunen hyrd motorvärmarstolpe.

Men med närmare eftertanke finns det kanske någon näringsidkare på orten som kan tänkas tillåta laddning från motorvärmarstolpe så länge laddkabeln har JFB-B(audi-e-trons kabel har det). Då borde ju det sätta det marknadsmässiga priset. En sådan p-plats torde landa på 400-500kr här i glesbygden. Då har vi minst halverat priset. Och landar på runt 2kr/KWh. Som någon klok själ just nämnde är ett rimligt pris.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Det kan bli krångligt. En kommun måste ta ut marknadsmässiga kostnader i branscher där det finns privata alternativ. Att ge bort något som betalas av skattemedel är olagligt.
Och när det inte finns några privata alternativ då? Får kommunen ta ockerpriser då? För det är så det ser ut.
Det är som sagt så att grannkommunerna Lidköping och Skara bjuder på strömmen vid deras laddstolpar. I grannkommunen Skövde står en kommunalägd 50kW-laddare som också är gratis. Menar du att dessa kommuner agerar olagligt?
Götene, Vara och Mariestad tar istället ockerpriser för AC-laddning, vilket resulterar i att deras stolpar inte används överhuvudtaget. Det är slöseri med skattepengar, vilket i min mening är mycket värre än att bjuda på strömmen vilket i sin tur gynnar centrumhandeln.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Och när det inte finns några privata alternativ då? Får kommunen ta ockerpriser då? För det är så det ser ut.
Det är som sagt så att grannkommunerna Lidköping och Skara bjuder på strömmen vid deras laddstolpar. I grannkommunen Skövde står en kommunalägd 50kW-laddare som också är gratis. Menar du att dessa kommuner agerar olagligt?
Götene, Vara och Mariestad tar istället ockerpriser för AC-laddning, vilket resulterar i att deras stolpar inte används överhuvudtaget. Det är slöseri med skattepengar, vilket i min mening är mycket värre än att bjuda på strömmen vilket i sin tur gynnar centrumhandeln.
Jag försvarar inte beteendet. Jag bara förklarar en möjlig orsak.
Om man i Skövde sätter upp en gratisstolpe intill en kommersiell stolpe så skulle det kunna vara olagligt, ja.
Slöseri med skattepengar är inte olagligt eftersom en majoritet av medborgarna godkänner det.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av mans71 »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Det kan bli krångligt. En kommun måste ta ut marknadsmässiga kostnader i branscher där det finns privata alternativ. Att ge bort något som betalas av skattemedel är olagligt.
Och när det inte finns några privata alternativ då? Får kommunen ta ockerpriser då? För det är så det ser ut.
Det är som sagt så att grannkommunerna Lidköping och Skara bjuder på strömmen vid deras laddstolpar. I grannkommunen Skövde står en kommunalägd 50kW-laddare som också är gratis. Menar du att dessa kommuner agerar olagligt?
Götene, Vara och Mariestad tar istället ockerpriser för AC-laddning, vilket resulterar i att deras stolpar inte används överhuvudtaget. Det är slöseri med skattepengar, vilket i min mening är mycket värre än att bjuda på strömmen vilket i sin tur gynnar centrumhandeln.
Fredrik har ju rätt där, och egentligen ska ju inte kommunen överhuvudtaget verka i en bransch där det finns privata aktörer. Kommunens gratis-stolpe motverkar ju aktivt en etablering av t.ex Bee, och därmed förstörs också skatteintäkter som ju är det stat och kommunen finansieras av...
Model S P85DL+
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Audi e-tron

Inlägg av 12man »

Kommuner spenderar ju massa pengar på saker som är tvivelaktigare än nån gratis/billig laddstolpe/ar..

Vätgasstation i Mariestad och Umeå någon?

Men OT
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

mans71 skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Det kan bli krångligt. En kommun måste ta ut marknadsmässiga kostnader i branscher där det finns privata alternativ. Att ge bort något som betalas av skattemedel är olagligt.
Och när det inte finns några privata alternativ då? Får kommunen ta ockerpriser då? För det är så det ser ut.
Det är som sagt så att grannkommunerna Lidköping och Skara bjuder på strömmen vid deras laddstolpar. I grannkommunen Skövde står en kommunalägd 50kW-laddare som också är gratis. Menar du att dessa kommuner agerar olagligt?
Götene, Vara och Mariestad tar istället ockerpriser för AC-laddning, vilket resulterar i att deras stolpar inte används överhuvudtaget. Det är slöseri med skattepengar, vilket i min mening är mycket värre än att bjuda på strömmen vilket i sin tur gynnar centrumhandeln.
Fredrik har ju rätt där, och egentligen ska ju inte kommunen överhuvudtaget verka i en bransch där det finns privata aktörer. Kommunens gratis-stolpe motverkar ju aktivt en etablering av t.ex Bee, och därmed förstörs också skatteintäkter som ju är det stat och kommunen finansieras av...
Var har Bee installerat 5-6 laddare som är bättre än kommunens? Aneby har 4 stolpar 22kW x2. Menar du att Bee eller något annat företag vill installera 4 50KW laddare i Aneby. Jag tror inte det.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mans71 skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Det kan bli krångligt. En kommun måste ta ut marknadsmässiga kostnader i branscher där det finns privata alternativ. Att ge bort något som betalas av skattemedel är olagligt.
Och när det inte finns några privata alternativ då? Får kommunen ta ockerpriser då? För det är så det ser ut.
Det är som sagt så att grannkommunerna Lidköping och Skara bjuder på strömmen vid deras laddstolpar. I grannkommunen Skövde står en kommunalägd 50kW-laddare som också är gratis. Menar du att dessa kommuner agerar olagligt?
Götene, Vara och Mariestad tar istället ockerpriser för AC-laddning, vilket resulterar i att deras stolpar inte används överhuvudtaget. Det är slöseri med skattepengar, vilket i min mening är mycket värre än att bjuda på strömmen vilket i sin tur gynnar centrumhandeln.
Fredrik har ju rätt där, och egentligen ska ju inte kommunen överhuvudtaget verka i en bransch där det finns privata aktörer. Kommunens gratis-stolpe motverkar ju aktivt en etablering av t.ex Bee, och därmed förstörs också skatteintäkter som ju är det stat och kommunen finansieras av...
Att hindra en etablering av Bee skulle ju också gynna elbilismen. Dom tar ju också ockerpriser. ;)
En poäng som ni missar här är väll att i glesbygden är det ingen som vill etablera några laddplatser för dagspendlare. Då måste väll kommunen få ge den servicen.
Dom har förövrigt gratis parkering här. Måste ju också vara olagligt. Hindrar ju etablering det också.
Och sjukt orättvist för de skattebetalare som inte äger bil. Finns absolut ingen vinning för dom.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Och när det inte finns några privata alternativ då? Får kommunen ta ockerpriser då? För det är så det ser ut.
Det är som sagt så att grannkommunerna Lidköping och Skara bjuder på strömmen vid deras laddstolpar. I grannkommunen Skövde står en kommunalägd 50kW-laddare som också är gratis. Menar du att dessa kommuner agerar olagligt?
Götene, Vara och Mariestad tar istället ockerpriser för AC-laddning, vilket resulterar i att deras stolpar inte används överhuvudtaget. Det är slöseri med skattepengar, vilket i min mening är mycket värre än att bjuda på strömmen vilket i sin tur gynnar centrumhandeln.
Jag försvarar inte beteendet. Jag bara förklarar en möjlig orsak.
Om man i Skövde sätter upp en gratisstolpe intill en kommersiell stolpe så skulle det kunna vara olagligt, ja.
Slöseri med skattepengar är inte olagligt eftersom en majoritet av medborgarna godkänner det.
Nu är det inte Götene kommun som har installerat stolpen, utan det är Götene Elförening, alltså ett medlemsägt bolag. Men det är kommunen som tillhandahåller marken osv, såvitt jag förstår det. Vem det är som får intäkterna, om det nu fanns sådana, vet jag däremot inte. Det som gör mig misstänksam är att båda kommunerna Götene och Mariestad använder sig av samma något ovanliga betaltjänst Park+Charge, fast i Mariestad är laddningen en smula billigare än i Götene, men båda kommunerna började ta betalt exakt samtidigt. Det är ju "kompiskommuner", och jag antar att Götenes elit, som sitter i kommunhuset och fattar enormt viktiga beslut, tittar med avund på kompisarnas fina vätgasstation. Det är inte för intet att man rätt så ofta kan se en Mariestad-Mirai parkera utanför kommunhuset. Man får en smärre chock varje gång. Det jag tror är att man egentligen inte är det minsta intresserad av att det finns laddinfrastruktur i kommunen. Och jag antar att stolpen så småningom kommer försvinna igen, den används ju inte ändå.
Som kontrast kan jag berätta att vi satt på en restaurang i Lidköping idag, med utsikt över laddstolpen på torget. Vi laddade inte där, men under tiden vi åt var det ett ständigt in- och utkopplande, det kom bilar hela tiden. Stolpen var aldrig ledig längre än några sekunder. Och det är det som stör mig. Behovet finns. Men genom att ta hutlöst betalt för laddning ger Götene bort eventuella besökare till Lidköping.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Och när det inte finns några privata alternativ då? Får kommunen ta ockerpriser då? För det är så det ser ut.
Det är som sagt så att grannkommunerna Lidköping och Skara bjuder på strömmen vid deras laddstolpar. I grannkommunen Skövde står en kommunalägd 50kW-laddare som också är gratis. Menar du att dessa kommuner agerar olagligt?
Götene, Vara och Mariestad tar istället ockerpriser för AC-laddning, vilket resulterar i att deras stolpar inte används överhuvudtaget. Det är slöseri med skattepengar, vilket i min mening är mycket värre än att bjuda på strömmen vilket i sin tur gynnar centrumhandeln.
Jag försvarar inte beteendet. Jag bara förklarar en möjlig orsak.
Om man i Skövde sätter upp en gratisstolpe intill en kommersiell stolpe så skulle det kunna vara olagligt, ja.
Slöseri med skattepengar är inte olagligt eftersom en majoritet av medborgarna godkänner det.
Nu är det inte Götene kommun som har installerat stolpen, utan det är Götene Elförening, alltså ett medlemsägt bolag. Men det är kommunen som tillhandahåller marken osv, såvitt jag förstår det. Vem det är som får intäkterna, om det nu fanns sådana, vet jag däremot inte. Det som gör mig misstänksam är att båda kommunerna Götene och Mariestad använder sig av samma något ovanliga betaltjänst Park+Charge, fast i Mariestad är laddningen en smula billigare än i Götene, men båda kommunerna började ta betalt exakt samtidigt. Det är ju "kompiskommuner", och jag antar att Götenes elit, som sitter i kommunhuset och fattar enormt viktiga beslut, tittar med avund på kompisarnas fina vätgasstation. Det är inte för intet att man rätt så ofta kan se en Mariestad-Mirai parkera utanför kommunhuset. Man får en smärre chock varje gång. Det jag tror är att man egentligen inte är det minsta intresserad av att det finns laddinfrastruktur i kommunen. Och jag antar att stolpen så småningom kommer försvinna igen, den används ju inte ändå.
Som kontrast kan jag berätta att vi satt på en restaurang i Lidköping idag, med utsikt över laddstolpen på torget. Vi laddade inte där, men under tiden vi åt var det ett ständigt in- och utkopplande, det kom bilar hela tiden. Stolpen var aldrig ledig längre än några sekunder. Och det är det som stör mig. Behovet finns. Men genom att ta hutlöst betalt för laddning ger Götene bort eventuella besökare till Lidköping.
Var likadant igår i Lidköping. Gick förbi laddstolpen några gånger under gårdagen och den var upptagen hela tiden av olika bilar.
NiclasS
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 sep 2019 19:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiclasS »

Någon annan som har problem med missljud från instrumentpanelen?



Ska in på verkstad nästa vecka för montering av dragkrok och samtidig ska de få titta på det glappande bakljuset och oljud från vänster framvagn.

Tänkte visa dem videon också.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Nope! Min är knäpptyst. Du har inte gjort misstaget som en norrman gjorde, lagt skramlande nycklar i lilla facket till vänster om ratten? De felsökte hans bil länge innan de hittade att nycklarna var problemet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Såg detta i mitt LinkedIn flöde.

Electric offensive continues ++ We are very happy that our first fully electric series production model is popular all over the world. In the first half of 2020, we delivered 17,641 E-tron models to customers worldwide.

Gissar att Norge är topp-1 marknad. :)
NiclasS
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 sep 2019 19:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiclasS »

Mr S skrev:
Nope! Min är knäpptyst. Du har inte gjort misstaget som en norrman gjorde, lagt skramlande nycklar i lilla facket till vänster om ratten? De felsökte hans bil länge innan de hittade att nycklarna var problemet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej så enkelt är det tyvärr inte.

Tyvärr är detta som så många andra missljud i en bil att de kommer och går. Detta ljud är tydligast i 20-25 grader i utomhus temperatur. Med vanlig otur kommer den säkert vara 10 grader och regn när jag ska till verkstaden.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Audi e-tron

Inlägg av Teslaspolen »

En fråga ur det blå; är det någon som har provat övernattning i sin e-tron? Bjørn gör sådana tester lite då och då, men till e-tron saknas det vad jag vet. Kanske har jag missat?

Bekvämt (relativt..)? Hur fungerar A/C? Hos Tesla och nyare Kia/Hyundai finns ju camper mode för att hålla igång klimatanläggningen.

Frågan är kanske inte så knasig som först kan tes (sova i miljonkronors-bil?!). Jag har två scenarion som är helt rimliga, och något som vi saknat flertalet gånger med en 6-sätes X.

1. Du är ute på någon festival. Här ikring har vi till exempel den berömda Bingsjöstämman som ofta innebär musik och drickande med bekanta utomhus till sena natten. Visst kan man ta med tält, men förr om åren så har vi bäddat i bakluckan och sovit en natt, enkelt och snabbt. För att inte tala om bekvämt om man kan ha A/C på.

2. Du är ute på långresa, kanske genom Europa. Inget hotell bokat, utan istället bestämmer man sig för att köra tills man är för trötta, bäddar i ordning på någon rastplats och tar sig ett par timmars sömn innan resan fortsätter, kanske emot Kroatien eller Spanien. Kräver då minimalt med planering och väldigt händigt om man är 1-2 personer som är ute och reser.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

E-tron har tyvärr inte camper mode. ACn fungerar som i Teslas bilar innan camper mode blev till, dvs den stängs av efter 30 minuter. Det duger när hunden sitter kvar i bilen, för det tar ju sällan så lång tid, framförallt inte när man vet att det finns risk för att det blir varmt, men för övernattning i bilen måste man i så fall ha bilen igång om man vill ha AC hela natten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Audi e-tron

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
E-tron har tyvärr inte camper mode. ACn fungerar som i Teslas bilar innan camper mode blev till, dvs den stängs av efter 30 minuter. Det duger när hunden sitter kvar i bilen, för det tar ju sällan så lång tid, framförallt inte när man vet att det finns risk för att det blir varmt, men för övernattning i bilen måste man i så fall ha bilen igång om man vill ha AC hela natten.
Bra att det finns för hund eller om man har passagerare som inte ska med in i matbutiken eller liknande. :) Antar att man kan köra en liten hack för övernattning; lämna bilen på, lås dörrar och stäng av belysningen ute?
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Varför måste man ha ac på om man sover i en parkerad bil på natten? Det går ju utmärkt att sova i en husvagn.
Är det på grund av rutorna eller avsaknaden av isolering?
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Varför måste man ha ac på om man sover i en parkerad bil på natten? Det går ju utmärkt att sova i en husvagn.
Är det på grund av rutorna eller avsaknaden av isolering?
Ventilation/avfuktning? Blir väl superfuktigt i en bil. Man kan väl ha rutorna öppna iofs. Om det är varmt nog.

Antagligen blir det snorvarmt på morgonen också om solen skiner på bilen.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Curik »

Måste ju säga att e-tronen är rätt läcker! Just denna var lite extra speciell då den blockerade sista laddparet på SuC i Norrköping... kanske Mati som är ute och åker av gammal vana? :D
IMG_20200729_175554.jpg
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10306
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Varför måste man ha ac på om man sover i en parkerad bil på natten? Det går ju utmärkt att sova i en husvagn.
Är det på grund av rutorna eller avsaknaden av isolering?
Har du aldrig provat?

Det blir extremt fuktigt och väldigt snabbt dålig luft. Man måste i praktiken ha fönster öppna och det är ju inte alltid så kul (av flera skäl).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Audi e-tron

Inlägg av 12man »

Fredrik j skrev:
Varför måste man ha ac på om man sover i en parkerad bil på natten? Det går ju utmärkt att sova i en husvagn.
Är det på grund av rutorna eller avsaknaden av isolering?
Totala inneslutna luftvolymen kanske?

2a på den
Senast redigerad av 12man, redigerad totalt 1 gånger.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Audi e-tron

Inlägg av [JM] »

Jag vet åtminstone en forummedlem som ibland sover i sin X pga just AC när det är tropisk värme på natten i sverige.
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Fattar när det är tropisk värme men jag får intrycket att det inte går att sova i bilen utan ac.
Svenska sommarnätter är ju ganska behagliga temperaturmässigt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10306
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Fattar när det är tropisk värme men jag får intrycket att det inte går att sova i bilen utan ac.
Svenska sommarnätter är ju ganska behagliga temperaturmässigt.
Det är som sagt inte temperaturen som är problemet...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar