I denna reklamfilm så säger Audi att elversionen av Quattro klarar att
Audi e-tron SUV: Range Tranquility1000 times/sec electric AWD
Moderator: Redaktion
Audi e-tron SUV: Range Tranquility1000 times/sec electric AWD
Matrix får inte fungera där det finns gatlampor.helix skrev:Fråga till er som kör E-tron... Hur är det med värme/kyla i bilen när man står parkerad? Kan man ha klimatanläggningen på även när bilen är avstängd? Exempelvis vid laddning eller om man bara sitter i bilen och väntar på någon och inte vill svettas/frysa beroende på årstid.
En annan grej jag undrar är också gällande Matrix-lamporna. Måste det vara kolmörkt för att de ska fungera med på/av med olika zoner av lampor? Om man exempelvis kör på en halvt upplyst motorväg är de aktiva då eller är det bara halvljuset? Jag kör mestadels runt Stockholm och oftast på upplysta vägar och väldigt sällan ute i skogen/landsvägar och undrar om det i dessa situationer är värt att betala extra för Matrix? Kör man ute där det är bäckmörkt med lite trafik så kan man ju ändå köra på fullt helljus/heljusautomatik och då spelar inte Matrix någon avgörande roll i en sådan situation heller? Vet att Matrix är skitbra, men försöker förstå om det för mitt användande är onödiga pengar eller om man ska lägga ut extra för det här?
Värme/kyla fungerar bra vid laddning eller om någon sitter kvar i bilen. Går också givetvis att sätta igång remote via 30 min intervall.helix skrev:Fråga till er som kör E-tron... Hur är det med värme/kyla i bilen när man står parkerad? Kan man ha klimatanläggningen på även när bilen är avstängd? Exempelvis vid laddning eller om man bara sitter i bilen och väntar på någon och inte vill svettas/frysa beroende på årstid.
En annan grej jag undrar är också gällande Matrix-lamporna. Måste det vara kolmörkt för att de ska fungera med på/av med olika zoner av lampor? Om man exempelvis kör på en halvt upplyst motorväg är de aktiva då eller är det bara halvljuset? Jag kör mestadels runt Stockholm och oftast på upplysta vägar och väldigt sällan ute i skogen/landsvägar och undrar om det i dessa situationer är värt att betala extra för Matrix? Kör man ute där det är bäckmörkt med lite trafik så kan man ju ändå köra på fullt helljus/heljusautomatik och då spelar inte Matrix någon avgörande roll i en sådan situation heller? Vet att Matrix är skitbra, men försöker förstå om det för mitt användande är onödiga pengar eller om man ska lägga ut extra för det här?
Aha, okay, bra att veta. Då känns det som 95% av min körning inte skulle göra någon skillnad med Matrix, eller om jag bara har dynamiska LED. Tror det räcker alldeles utmärkt med att ha auto helljus och dynamiska kurvljus får jag ändå standard.Stevvee skrev:Matrix får inte fungera där det finns gatlampor.helix skrev:Fråga till er som kör E-tron... Hur är det med värme/kyla i bilen när man står parkerad? Kan man ha klimatanläggningen på även när bilen är avstängd? Exempelvis vid laddning eller om man bara sitter i bilen och väntar på någon och inte vill svettas/frysa beroende på årstid.
En annan grej jag undrar är också gällande Matrix-lamporna. Måste det vara kolmörkt för att de ska fungera med på/av med olika zoner av lampor? Om man exempelvis kör på en halvt upplyst motorväg är de aktiva då eller är det bara halvljuset? Jag kör mestadels runt Stockholm och oftast på upplysta vägar och väldigt sällan ute i skogen/landsvägar och undrar om det i dessa situationer är värt att betala extra för Matrix? Kör man ute där det är bäckmörkt med lite trafik så kan man ju ändå köra på fullt helljus/heljusautomatik och då spelar inte Matrix någon avgörande roll i en sådan situation heller? Vet att Matrix är skitbra, men försöker förstå om det för mitt användande är onödiga pengar eller om man ska lägga ut extra för det här?
Tack! Det låter som det fungerar likvärdigt som med Tesla då. Anledningen jag frågade är för jag har för mig jag läste någonstans att det var bökigt att ha värme på i bilen om man satt i bilen en stund när den laddar, men jag blandar kanske ihop det med något annat.Nilp skrev:Värme/kyla fungerar bra vid laddning eller om någon sitter kvar i bilen. Går också givetvis att sätta igång remote via 30 min intervall.helix skrev:Fråga till er som kör E-tron... Hur är det med värme/kyla i bilen när man står parkerad? Kan man ha klimatanläggningen på även när bilen är avstängd? Exempelvis vid laddning eller om man bara sitter i bilen och väntar på någon och inte vill svettas/frysa beroende på årstid.
En annan grej jag undrar är också gällande Matrix-lamporna. Måste det vara kolmörkt för att de ska fungera med på/av med olika zoner av lampor? Om man exempelvis kör på en halvt upplyst motorväg är de aktiva då eller är det bara halvljuset? Jag kör mestadels runt Stockholm och oftast på upplysta vägar och väldigt sällan ute i skogen/landsvägar och undrar om det i dessa situationer är värt att betala extra för Matrix? Kör man ute där det är bäckmörkt med lite trafik så kan man ju ändå köra på fullt helljus/heljusautomatik och då spelar inte Matrix någon avgörande roll i en sådan situation heller? Vet att Matrix är skitbra, men försöker förstå om det för mitt användande är onödiga pengar eller om man ska lägga ut extra för det här?
helix skrev:Fråga till er som kör E-tron... Hur är det med värme/kyla i bilen när man står parkerad? Kan man ha klimatanläggningen på även när bilen är avstängd? Exempelvis vid laddning eller om man bara sitter i bilen och väntar på någon och inte vill svettas/frysa beroende på årstid.
En annan grej jag undrar är också gällande Matrix-lamporna. Måste det vara kolmörkt för att de ska fungera med på/av med olika zoner av lampor? Om man exempelvis kör på en halvt upplyst motorväg är de aktiva då eller är det bara halvljuset? Jag kör mestadels runt Stockholm och oftast på upplysta vägar och väldigt sällan ute i skogen/landsvägar och undrar om det i dessa situationer är värt att betala extra för Matrix? Kör man ute där det är bäckmörkt med lite trafik så kan man ju ändå köra på fullt helljus/heljusautomatik och då spelar inte Matrix någon avgörande roll i en sådan situation heller? Vet att Matrix är skitbra, men försöker förstå om det för mitt användande är onödiga pengar eller om man ska lägga ut extra för det här?
Tack för bra input! Tycker det låter som det funkar alldeles utmärkt då. Har förstått att appen är lite lynnig, men förhoppningsvis hittar de en lösning så det blir mer stabilt.Off Grid Byggaren skrev:helix skrev:Fråga till er som kör E-tron... Hur är det med värme/kyla i bilen när man står parkerad? Kan man ha klimatanläggningen på även när bilen är avstängd? Exempelvis vid laddning eller om man bara sitter i bilen och väntar på någon och inte vill svettas/frysa beroende på årstid.
En annan grej jag undrar är också gällande Matrix-lamporna. Måste det vara kolmörkt för att de ska fungera med på/av med olika zoner av lampor? Om man exempelvis kör på en halvt upplyst motorväg är de aktiva då eller är det bara halvljuset? Jag kör mestadels runt Stockholm och oftast på upplysta vägar och väldigt sällan ute i skogen/landsvägar och undrar om det i dessa situationer är värt att betala extra för Matrix? Kör man ute där det är bäckmörkt med lite trafik så kan man ju ändå köra på fullt helljus/heljusautomatik och då spelar inte Matrix någon avgörande roll i en sådan situation heller? Vet att Matrix är skitbra, men försöker förstå om det för mitt användande är onödiga pengar eller om man ska lägga ut extra för det här?
Audi är mästare på att ha olika tillval. Du får kolla noga vad som ingår, det finns tillbehören parkeringsklimatanläggning och comfort parkeringsklimatanläggning.
Comfort innebär att det även går att sätta på stols och rattvärme i förväg. (Även dessa prylar är flera olika tillval, finns för bara framsäten eller alla fyra säten)
På min E55 MY19 Proline ingår comfort parkeringsklimatanläggning och stolsvärme fram. (Jag köpte till baksätesvärme också)
Då går det att trycka på en knapp i bilen så går värme eller kyla igång under 30 minuter. Går att trycka igen så går den 30 minuter till.
Du kan även att ställa in avresetid på bilens inbyggda timer, och om appen behagar fungera så går det att starta från den också. (Appen har väl funkat vid cirka 75% av tillfällena sedan maj för min del)
Sitter laddsladden i och det finns ström tillgängligt tar den då el från elnätet, annars från batteriet.
Matrix LED helljus stängs av när det finns gatubelysning.
När det är vägsträckor utan gatubelysning fungerar Matrix väldigt bra, även om det är mycket trafik.
Om det är en sån exklusiv och dyr bil som Taycan borde väl även Matrix LED bockas för?helix skrev:
Tack för bra input! Tycker det låter som det funkar alldeles utmärkt då. Har förstått att appen är lite lynnig, men förhoppningsvis hittar de en lösning så det blir mer stabilt.
Jag har beställt en Taycan och håller på att ändra i specen innan den låser för produktion och tillvalen är inte riktigt samma som på E-tron även om en del är snarlikt. Tror "parkeringsklimatanläggning" är standard. Det finns åtminstone inget sådant tillval att göra så jag hoppas det följer med
Ja, man borde väl göra det, men tänkte dra gränsen någonstans. Blir lätt att det rinner iväg och tillvalslistan är jobbigt långOff Grid Byggaren skrev:Om det är en sån exklusiv och dyr bil som Taycan borde väl även Matrix LED bockas för?helix skrev:
Tack för bra input! Tycker det låter som det funkar alldeles utmärkt då. Har förstått att appen är lite lynnig, men förhoppningsvis hittar de en lösning så det blir mer stabilt.
Jag har beställt en Taycan och håller på att ändra i specen innan den låser för produktion och tillvalen är inte riktigt samma som på E-tron även om en del är snarlikt. Tror "parkeringsklimatanläggning" är standard. Det finns åtminstone inget sådant tillval att göra så jag hoppas det följer med
Ja, det stämmer nog, men så mycket som 70 är det inte. Jag bor utmed en 70-väg och för det mesta håller jag mig runt 50 när det är mörkt, pga alla djur som flänger omkring här. Och då funkar matrix LED alltid. Men jag har märkt att den släcks ned när man kör riktigt sakta.helix skrev:Det är väl också så att Matrix inte är aktiva under någon viss hastighet? Typ 70km/h eller så?
Är det samma app/infrastruktur på Audi som det är till VW?helix skrev:Tack för bra input! Tycker det låter som det funkar alldeles utmärkt då. Har förstått att appen är lite lynnig, men förhoppningsvis hittar de en lösning så det blir mer stabilt.
Inte konstigt din förbrukning är så låg, som sagt.mati skrev:Jag bor utmed en 70-väg och för det mesta håller jag mig runt 50
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/4qlm ... for-el-suvÄgare av Audi e-tron rasar efter flera buggar med företagets app. Nu är biltillverkaren ledsen och hävdar att felet har åtgärdats.
Ett problem med online-systemet Audi Connect har inneburit att flera Audi-ägare, inklusive e-tron-ägare, i praktiken inte kan lita på larmstatusvarningar, öppna dörrar / fönster och plats.
Dessutom fungerade inte laddhantering, timer eller förvärmning heller, eftersom appen inte kontaktade servern.
- Felet du refererar till är nu fixat. Det berodde på utmaningar med en server i centrala Tyskland, vilket tyvärr ledde till viss driftstopp i appen. Efter korrigeringen fungerar appen nu som normalt, skriver Audi kommunikationschef Morten Moum till Tek.no.
Zalman3 skrev:https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/4qlm ... for-el-suvÄgare av Audi e-tron rasar efter flera buggar med företagets app. Nu är biltillverkaren ledsen och hävdar att felet har åtgärdats.
Ett problem med online-systemet Audi Connect har inneburit att flera Audi-ägare, inklusive e-tron-ägare, i praktiken inte kan lita på larmstatusvarningar, öppna dörrar / fönster och plats.
Dessutom fungerade inte laddhantering, timer eller förvärmning heller, eftersom appen inte kontaktade servern.
- Felet du refererar till är nu fixat. Det berodde på utmaningar med en server i centrala Tyskland, vilket tyvärr ledde till viss driftstopp i appen. Efter korrigeringen fungerar appen nu som normalt, skriver Audi kommunikationschef Morten Moum till Tek.no.
Rätt logiskt då en etron tom är billigare än en XC60 i Norge.Wilson skrev:För en tid sedan flaggade jag, här i tråden, för att e-tron håll på att hamna i topp i oktober månads registreringsstatistik i Norge.
Jag tänkte bara återkomma med en summering ytd, för i skuggan av Teslas framgångar med Model 3, tror jag att inte alla förstår vad e-tron har lyckats med där borta.
Det blev som sagt vinst i oktober med 873 bilar. Gott så, men man har faktiskt levererat hela året.
Hittills jan-okt har man sålt 4577 e-tron och bilen ligger på en 4:e plats i statistiken. Modellen utgör hela 74 % av Audis registreringar under året.
Vill man göra en jämförelse med svenska förhållanden, kan man lite enkelt fördubbla försäljningstalen för året (både Norge och dess bilmarknad är ca hälften av Sveriges). Då är man uppe i samma härad som Volvo XC60, som händelsevis även den ligger på fjärde plats i den svenska statistiken.
E-tron i Sverige då? Ja 559 bilar är inte helt dumt. Man slår iaf Q7/Q8 med mariginal. Totalt sett är det 3,8% av Audis, bilar (feb-okt), men räknar man i försäljningsvärde istf antal, är andelen större än så.
Tydligen inte just nujuristen skrev:Elbilar säljer otroligt bra i Norge. Man får hoppas på mycket ostlig vind framöver, så den rena norgeluften blåser in över Sverige...
En väldigt stor faktor är garanterat att det knappt levererats Model 3 till Europa under oktober. Det har ju varit den elbil som sålts överlägset mest i Norge 2019.nek0 skrev:Tydligen inte just nujuristen skrev:Elbilar säljer otroligt bra i Norge. Man får hoppas på mycket ostlig vind framöver, så den rena norgeluften blåser in över Sverige...
https://teknikensvarld.se/ras-for-elbilar-i-norge/
nek0 skrev:Tydligen inte just nujuristen skrev:Elbilar säljer otroligt bra i Norge. Man får hoppas på mycket ostlig vind framöver, så den rena norgeluften blåser in över Sverige...
https://teknikensvarld.se/ras-for-elbilar-i-norge/
+1Legato skrev:En väldigt stor faktor är garanterat att det knappt levererats Model 3 till Europa under oktober. Det har ju varit den elbil som sålts överlägset mest i Norge 2019.nek0 skrev:Tydligen inte just nujuristen skrev:Elbilar säljer otroligt bra i Norge. Man får hoppas på mycket ostlig vind framöver, så den rena norgeluften blåser in över Sverige...
https://teknikensvarld.se/ras-for-elbilar-i-norge/
Intressant att de totalt missat det i artikeln...