Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Audi skryter om att dras Quattro system för sin elbil Audi e-tron är helt överlägset fossilbilarnas Quattro.
I denna reklamfilm så säger Audi att elversionen av Quattro klarar att
1000 times/sec electric AWD
Audi e-tron SUV: Range Tranquility
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

Fråga till er som kör E-tron... Hur är det med värme/kyla i bilen när man står parkerad? Kan man ha klimatanläggningen på även när bilen är avstängd? Exempelvis vid laddning eller om man bara sitter i bilen och väntar på någon och inte vill svettas/frysa beroende på årstid.

En annan grej jag undrar är också gällande Matrix-lamporna. Måste det vara kolmörkt för att de ska fungera med på/av med olika zoner av lampor? Om man exempelvis kör på en halvt upplyst motorväg är de aktiva då eller är det bara halvljuset? Jag kör mestadels runt Stockholm och oftast på upplysta vägar och väldigt sällan ute i skogen/landsvägar och undrar om det i dessa situationer är värt att betala extra för Matrix? Kör man ute där det är bäckmörkt med lite trafik så kan man ju ändå köra på fullt helljus/heljusautomatik och då spelar inte Matrix någon avgörande roll i en sådan situation heller? Vet att Matrix är skitbra, men försöker förstå om det för mitt användande är onödiga pengar eller om man ska lägga ut extra för det här?
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

helix skrev:
Fråga till er som kör E-tron... Hur är det med värme/kyla i bilen när man står parkerad? Kan man ha klimatanläggningen på även när bilen är avstängd? Exempelvis vid laddning eller om man bara sitter i bilen och väntar på någon och inte vill svettas/frysa beroende på årstid.

En annan grej jag undrar är också gällande Matrix-lamporna. Måste det vara kolmörkt för att de ska fungera med på/av med olika zoner av lampor? Om man exempelvis kör på en halvt upplyst motorväg är de aktiva då eller är det bara halvljuset? Jag kör mestadels runt Stockholm och oftast på upplysta vägar och väldigt sällan ute i skogen/landsvägar och undrar om det i dessa situationer är värt att betala extra för Matrix? Kör man ute där det är bäckmörkt med lite trafik så kan man ju ändå köra på fullt helljus/heljusautomatik och då spelar inte Matrix någon avgörande roll i en sådan situation heller? Vet att Matrix är skitbra, men försöker förstå om det för mitt användande är onödiga pengar eller om man ska lägga ut extra för det här?
Matrix får inte fungera där det finns gatlampor.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

helix skrev:
Fråga till er som kör E-tron... Hur är det med värme/kyla i bilen när man står parkerad? Kan man ha klimatanläggningen på även när bilen är avstängd? Exempelvis vid laddning eller om man bara sitter i bilen och väntar på någon och inte vill svettas/frysa beroende på årstid.

En annan grej jag undrar är också gällande Matrix-lamporna. Måste det vara kolmörkt för att de ska fungera med på/av med olika zoner av lampor? Om man exempelvis kör på en halvt upplyst motorväg är de aktiva då eller är det bara halvljuset? Jag kör mestadels runt Stockholm och oftast på upplysta vägar och väldigt sällan ute i skogen/landsvägar och undrar om det i dessa situationer är värt att betala extra för Matrix? Kör man ute där det är bäckmörkt med lite trafik så kan man ju ändå köra på fullt helljus/heljusautomatik och då spelar inte Matrix någon avgörande roll i en sådan situation heller? Vet att Matrix är skitbra, men försöker förstå om det för mitt användande är onödiga pengar eller om man ska lägga ut extra för det här?
Värme/kyla fungerar bra vid laddning eller om någon sitter kvar i bilen. Går också givetvis att sätta igång remote via 30 min intervall.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

Stevvee skrev:
helix skrev:
Fråga till er som kör E-tron... Hur är det med värme/kyla i bilen när man står parkerad? Kan man ha klimatanläggningen på även när bilen är avstängd? Exempelvis vid laddning eller om man bara sitter i bilen och väntar på någon och inte vill svettas/frysa beroende på årstid.

En annan grej jag undrar är också gällande Matrix-lamporna. Måste det vara kolmörkt för att de ska fungera med på/av med olika zoner av lampor? Om man exempelvis kör på en halvt upplyst motorväg är de aktiva då eller är det bara halvljuset? Jag kör mestadels runt Stockholm och oftast på upplysta vägar och väldigt sällan ute i skogen/landsvägar och undrar om det i dessa situationer är värt att betala extra för Matrix? Kör man ute där det är bäckmörkt med lite trafik så kan man ju ändå köra på fullt helljus/heljusautomatik och då spelar inte Matrix någon avgörande roll i en sådan situation heller? Vet att Matrix är skitbra, men försöker förstå om det för mitt användande är onödiga pengar eller om man ska lägga ut extra för det här?
Matrix får inte fungera där det finns gatlampor.
Aha, okay, bra att veta. Då känns det som 95% av min körning inte skulle göra någon skillnad med Matrix, eller om jag bara har dynamiska LED. Tror det räcker alldeles utmärkt med att ha auto helljus och dynamiska kurvljus får jag ändå standard.

Det är väl också så att Matrix inte är aktiva under någon viss hastighet? Typ 70km/h eller så?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

Nilp skrev:
helix skrev:
Fråga till er som kör E-tron... Hur är det med värme/kyla i bilen när man står parkerad? Kan man ha klimatanläggningen på även när bilen är avstängd? Exempelvis vid laddning eller om man bara sitter i bilen och väntar på någon och inte vill svettas/frysa beroende på årstid.

En annan grej jag undrar är också gällande Matrix-lamporna. Måste det vara kolmörkt för att de ska fungera med på/av med olika zoner av lampor? Om man exempelvis kör på en halvt upplyst motorväg är de aktiva då eller är det bara halvljuset? Jag kör mestadels runt Stockholm och oftast på upplysta vägar och väldigt sällan ute i skogen/landsvägar och undrar om det i dessa situationer är värt att betala extra för Matrix? Kör man ute där det är bäckmörkt med lite trafik så kan man ju ändå köra på fullt helljus/heljusautomatik och då spelar inte Matrix någon avgörande roll i en sådan situation heller? Vet att Matrix är skitbra, men försöker förstå om det för mitt användande är onödiga pengar eller om man ska lägga ut extra för det här?
Värme/kyla fungerar bra vid laddning eller om någon sitter kvar i bilen. Går också givetvis att sätta igång remote via 30 min intervall.
Tack! Det låter som det fungerar likvärdigt som med Tesla då. Anledningen jag frågade är för jag har för mig jag läste någonstans att det var bökigt att ha värme på i bilen om man satt i bilen en stund när den laddar, men jag blandar kanske ihop det med något annat.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

helix skrev:
Fråga till er som kör E-tron... Hur är det med värme/kyla i bilen när man står parkerad? Kan man ha klimatanläggningen på även när bilen är avstängd? Exempelvis vid laddning eller om man bara sitter i bilen och väntar på någon och inte vill svettas/frysa beroende på årstid.

En annan grej jag undrar är också gällande Matrix-lamporna. Måste det vara kolmörkt för att de ska fungera med på/av med olika zoner av lampor? Om man exempelvis kör på en halvt upplyst motorväg är de aktiva då eller är det bara halvljuset? Jag kör mestadels runt Stockholm och oftast på upplysta vägar och väldigt sällan ute i skogen/landsvägar och undrar om det i dessa situationer är värt att betala extra för Matrix? Kör man ute där det är bäckmörkt med lite trafik så kan man ju ändå köra på fullt helljus/heljusautomatik och då spelar inte Matrix någon avgörande roll i en sådan situation heller? Vet att Matrix är skitbra, men försöker förstå om det för mitt användande är onödiga pengar eller om man ska lägga ut extra för det här?

Audi är mästare på att ha olika tillval. Du får kolla noga vad som ingår, det finns tillbehören parkeringsklimatanläggning och comfort parkeringsklimatanläggning.

Comfort innebär att det även går att sätta på stols och rattvärme i förväg. (Även dessa prylar är flera olika tillval, finns för bara framsäten eller alla fyra säten)

På min E55 MY19 Proline ingår comfort parkeringsklimatanläggning och stolsvärme fram. (Jag köpte till baksätesvärme också)

Då går det att trycka på en knapp i bilen så går värme eller kyla igång under 30 minuter. Går att trycka igen så går den 30 minuter till.

Du kan även att ställa in avresetid på bilens inbyggda timer, och om appen behagar fungera så går det att starta från den också. (Appen har väl funkat vid cirka 75% av tillfällena sedan maj för min del)

Sitter laddsladden i och det finns ström tillgängligt tar den då el från elnätet, annars från batteriet.


Matrix LED helljus stängs av när det finns gatubelysning.

När det är vägsträckor utan gatubelysning fungerar Matrix väldigt bra, även om det är mycket trafik.

Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

Off Grid Byggaren skrev:
helix skrev:
Fråga till er som kör E-tron... Hur är det med värme/kyla i bilen när man står parkerad? Kan man ha klimatanläggningen på även när bilen är avstängd? Exempelvis vid laddning eller om man bara sitter i bilen och väntar på någon och inte vill svettas/frysa beroende på årstid.

En annan grej jag undrar är också gällande Matrix-lamporna. Måste det vara kolmörkt för att de ska fungera med på/av med olika zoner av lampor? Om man exempelvis kör på en halvt upplyst motorväg är de aktiva då eller är det bara halvljuset? Jag kör mestadels runt Stockholm och oftast på upplysta vägar och väldigt sällan ute i skogen/landsvägar och undrar om det i dessa situationer är värt att betala extra för Matrix? Kör man ute där det är bäckmörkt med lite trafik så kan man ju ändå köra på fullt helljus/heljusautomatik och då spelar inte Matrix någon avgörande roll i en sådan situation heller? Vet att Matrix är skitbra, men försöker förstå om det för mitt användande är onödiga pengar eller om man ska lägga ut extra för det här?

Audi är mästare på att ha olika tillval. Du får kolla noga vad som ingår, det finns tillbehören parkeringsklimatanläggning och comfort parkeringsklimatanläggning.

Comfort innebär att det även går att sätta på stols och rattvärme i förväg. (Även dessa prylar är flera olika tillval, finns för bara framsäten eller alla fyra säten)

På min E55 MY19 Proline ingår comfort parkeringsklimatanläggning och stolsvärme fram. (Jag köpte till baksätesvärme också)

Då går det att trycka på en knapp i bilen så går värme eller kyla igång under 30 minuter. Går att trycka igen så går den 30 minuter till.

Du kan även att ställa in avresetid på bilens inbyggda timer, och om appen behagar fungera så går det att starta från den också. (Appen har väl funkat vid cirka 75% av tillfällena sedan maj för min del)

Sitter laddsladden i och det finns ström tillgängligt tar den då el från elnätet, annars från batteriet.


Matrix LED helljus stängs av när det finns gatubelysning.

När det är vägsträckor utan gatubelysning fungerar Matrix väldigt bra, även om det är mycket trafik.

Tack för bra input! Tycker det låter som det funkar alldeles utmärkt då. Har förstått att appen är lite lynnig, men förhoppningsvis hittar de en lösning så det blir mer stabilt.

Jag har beställt en Taycan och håller på att ändra i specen innan den låser för produktion och tillvalen är inte riktigt samma som på E-tron även om en del är snarlikt. Tror "parkeringsklimatanläggning" är standard. Det finns åtminstone inget sådant tillval att göra så jag hoppas det följer med :)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

helix skrev:

Tack för bra input! Tycker det låter som det funkar alldeles utmärkt då. Har förstått att appen är lite lynnig, men förhoppningsvis hittar de en lösning så det blir mer stabilt.

Jag har beställt en Taycan och håller på att ändra i specen innan den låser för produktion och tillvalen är inte riktigt samma som på E-tron även om en del är snarlikt. Tror "parkeringsklimatanläggning" är standard. Det finns åtminstone inget sådant tillval att göra så jag hoppas det följer med :)
Om det är en sån exklusiv och dyr bil som Taycan borde väl även Matrix LED bockas för?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

Off Grid Byggaren skrev:
helix skrev:

Tack för bra input! Tycker det låter som det funkar alldeles utmärkt då. Har förstått att appen är lite lynnig, men förhoppningsvis hittar de en lösning så det blir mer stabilt.

Jag har beställt en Taycan och håller på att ändra i specen innan den låser för produktion och tillvalen är inte riktigt samma som på E-tron även om en del är snarlikt. Tror "parkeringsklimatanläggning" är standard. Det finns åtminstone inget sådant tillval att göra så jag hoppas det följer med :)
Om det är en sån exklusiv och dyr bil som Taycan borde väl även Matrix LED bockas för?
Ja, man borde väl göra det, men tänkte dra gränsen någonstans. Blir lätt att det rinner iväg och tillvalslistan är jobbigt lång :?

Har testat Panamera tidigare både med/utan Matrix och fick aldrig igång Matrix, men det berodde nog främst på att jag körde på upplysta vägar. Får försöka hitta en bil att provköra igen med Matrix. Nu blir det mörkt tidigt också så enklare att prova vid den här årstiden :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

helix skrev:
Det är väl också så att Matrix inte är aktiva under någon viss hastighet? Typ 70km/h eller så?
Ja, det stämmer nog, men så mycket som 70 är det inte. Jag bor utmed en 70-väg och för det mesta håller jag mig runt 50 när det är mörkt, pga alla djur som flänger omkring här. Och då funkar matrix LED alltid. Men jag har märkt att den släcks ned när man kör riktigt sakta.
Däremot så tror jag att man måste en gång ha kommit över 50 eller 60km/h för att de ska aktiveras. Sen kan man köra långsammare igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av mans71 »

helix skrev:
Tack för bra input! Tycker det låter som det funkar alldeles utmärkt då. Har förstått att appen är lite lynnig, men förhoppningsvis hittar de en lösning så det blir mer stabilt.
Är det samma app/infrastruktur på Audi som det är till VW?
Model S P85DL+
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Inte helt säker men man kan ju tycka att de borde använda samma infrastruktur. VW köpte ju för övrigt Göteborhsföretaget WirelessCar förra året (som bland annat gjort VCCs VOC) samt har samarbete med Microsoft med deras Azure plattform. Vet att de satsar rätt hårt på det här just nu så förhoppningsvis blir det bättre inom en nära framtid.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Jag bor utmed en 70-väg och för det mesta håller jag mig runt 50
Inte konstigt din förbrukning är så låg, som sagt. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Hursomhelst så funkar appen igen sen i fredags. Det kan vara inbillning men jag tycker att responstiderna har blivit bättre också.
Även väder- och trafikappen i bilen fungerar igen. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Ägare av Audi e-tron rasar efter flera buggar med företagets app. Nu är biltillverkaren ledsen och hävdar att felet har åtgärdats.
Ett problem med online-systemet Audi Connect har inneburit att flera Audi-ägare, inklusive e-tron-ägare, i praktiken inte kan lita på larmstatusvarningar, öppna dörrar / fönster och plats.
Dessutom fungerade inte laddhantering, timer eller förvärmning heller, eftersom appen inte kontaktade servern.
- Felet du refererar till är nu fixat. Det berodde på utmaningar med en server i centrala Tyskland, vilket tyvärr ledde till viss driftstopp i appen. Efter korrigeringen fungerar appen nu som normalt, skriver Audi kommunikationschef Morten Moum till Tek.no.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/4qlm ... for-el-suv
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av Wilson »

För en tid sedan flaggade jag, här i tråden, för att e-tron håll på att hamna i topp i oktober månads registreringsstatistik i Norge.

Jag tänkte bara återkomma med en summering ytd, för i skuggan av Teslas framgångar med Model 3, tror jag att inte alla förstår vad e-tron har lyckats med där borta.

Det blev som sagt vinst i oktober med 873 bilar. Gott så, men man har faktiskt levererat hela året.

Hittills jan-okt har man sålt 4577 e-tron och bilen ligger på en 4:e plats i statistiken. Modellen utgör hela 74 % av Audis registreringar under året.

Vill man göra en jämförelse med svenska förhållanden, kan man lite enkelt fördubbla försäljningstalen för året (både Norge och dess bilmarknad är ca hälften av Sveriges). Då är man uppe i samma härad som Volvo XC60, som händelsevis även den ligger på fjärde plats i den svenska statistiken.

E-tron i Sverige då? Ja 559 bilar är inte helt dumt. Man slår iaf Q7/Q8 med mariginal. Totalt sett är det 3,8% av Audis, bilar (feb-okt), men räknar man i försäljningsvärde istf antal, är andelen större än så.
Norwaysales.png
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Zalman3 skrev:
Ägare av Audi e-tron rasar efter flera buggar med företagets app. Nu är biltillverkaren ledsen och hävdar att felet har åtgärdats.
Ett problem med online-systemet Audi Connect har inneburit att flera Audi-ägare, inklusive e-tron-ägare, i praktiken inte kan lita på larmstatusvarningar, öppna dörrar / fönster och plats.
Dessutom fungerade inte laddhantering, timer eller förvärmning heller, eftersom appen inte kontaktade servern.
- Felet du refererar till är nu fixat. Det berodde på utmaningar med en server i centrala Tyskland, vilket tyvärr ledde till viss driftstopp i appen. Efter korrigeringen fungerar appen nu som normalt, skriver Audi kommunikationschef Morten Moum till Tek.no.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/4qlm ... for-el-suv

Det är lätt att bli bekväm med appen, fast bilen fungerar förstås utan den också.

Jag ställer alltid in laddningsplaneringen i bilens skärm när jag parkerar, och läser av indikeringslampan vid laddporten när jag stoppat i laddkontakten så jag vet att allt fungerar.

Laddtimer, parkeringsvärme och förvärmning kan även ställas in inuti bilen.

För min del är det endast fjärrstart av värmen efter kundbesök jag brukar använda appen till.

Och kollar även ibland att laddningen fungerar med appen efter ett tag, det är förstås en viktigt funktion.

Helt klart finns det mycket som kunde förbättras med appen, men den känns stabilare och snabbare nu efter förra veckans stopp.

Körjournalen är ett skämt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Wilson skrev:
För en tid sedan flaggade jag, här i tråden, för att e-tron håll på att hamna i topp i oktober månads registreringsstatistik i Norge.

Jag tänkte bara återkomma med en summering ytd, för i skuggan av Teslas framgångar med Model 3, tror jag att inte alla förstår vad e-tron har lyckats med där borta.

Det blev som sagt vinst i oktober med 873 bilar. Gott så, men man har faktiskt levererat hela året.

Hittills jan-okt har man sålt 4577 e-tron och bilen ligger på en 4:e plats i statistiken. Modellen utgör hela 74 % av Audis registreringar under året.

Vill man göra en jämförelse med svenska förhållanden, kan man lite enkelt fördubbla försäljningstalen för året (både Norge och dess bilmarknad är ca hälften av Sveriges). Då är man uppe i samma härad som Volvo XC60, som händelsevis även den ligger på fjärde plats i den svenska statistiken.

E-tron i Sverige då? Ja 559 bilar är inte helt dumt. Man slår iaf Q7/Q8 med mariginal. Totalt sett är det 3,8% av Audis, bilar (feb-okt), men räknar man i försäljningsvärde istf antal, är andelen större än så.
Norwaysales.png
Rätt logiskt då en etron tom är billigare än en XC60 i Norge.
X är för många lite för stor och lite för dyr. Därför säljer den sämre nu när det finns alternativ.
Skulle dock tippa på att Y kommer göra att etron tappar betydligt även i Norge.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av juristen »

Elbilar säljer otroligt bra i Norge. Man får hoppas på mycket ostlig vind framöver, så den rena norgeluften blåser in över Sverige... ;)
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

juristen skrev:
Elbilar säljer otroligt bra i Norge. Man får hoppas på mycket ostlig vind framöver, så den rena norgeluften blåser in över Sverige... ;)
Tydligen inte just nu
https://teknikensvarld.se/ras-for-elbilar-i-norge/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
juristen skrev:
Elbilar säljer otroligt bra i Norge. Man får hoppas på mycket ostlig vind framöver, så den rena norgeluften blåser in över Sverige... ;)
Tydligen inte just nu
https://teknikensvarld.se/ras-for-elbilar-i-norge/
En väldigt stor faktor är garanterat att det knappt levererats Model 3 till Europa under oktober. Det har ju varit den elbil som sålts överlägset mest i Norge 2019.

Intressant att de totalt missat det i artikeln...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
juristen skrev:
Elbilar säljer otroligt bra i Norge. Man får hoppas på mycket ostlig vind framöver, så den rena norgeluften blåser in över Sverige... ;)
Tydligen inte just nu
https://teknikensvarld.se/ras-for-elbilar-i-norge/

Bra. Slipper det bli sån trängsel vid laddarna.

Noterar också att artikelförfattaren gör samma tankevurpa som många andra. Att det behövs fler snabbladdare på landsbygden för att folk där också ska kunna ha elbil...

Sjukt att den där "åka till macken"-fixeringen sitter så hårt.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:
juristen skrev:
Elbilar säljer otroligt bra i Norge. Man får hoppas på mycket ostlig vind framöver, så den rena norgeluften blåser in över Sverige... ;)
Tydligen inte just nu
https://teknikensvarld.se/ras-for-elbilar-i-norge/
En väldigt stor faktor är garanterat att det knappt levererats Model 3 till Europa under oktober. Det har ju varit den elbil som sålts överlägset mest i Norge 2019.

Intressant att de totalt missat det i artikeln...
+1
Tänkte också på det plus att man kanske sparar elbilar för Eu nästa år.
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av Wilson »

Tycker att det är alldeles för tidigt att tala om en inbromsning för elbilsförsäljningen i Norge efter en månad. Vet inte vad Christina Bu (Norska elbilsföreningen) snackar om när hon kopplar utvecklingen till sämre elbilsförmåner, men det är väl hennes jobb att säga så.

Precis som ni säger är det som händer att Model 3 står för en extrem andel av försäljningen, och de månader de inte levereras i Norge, ser det ut som att hela elbilsmarknaden bromsar in. Model 3 levereras som vi vet i stora volymer innan kvartalssluten.
I mars hade 3an en marknadsandel på 29%, i juni 20% och i september 21%. Klart som tusan att det ser ut som att elbilarna dalar när Tesla inte levererar.

Model 3 tar inte bara kunder av fossilbilar, utan så klart även av andra elbilar. Leaf har tappat 49% hittills i år. Man har helt enkelt prisat bort sig. En 62kWh Tekna kostar på kronan lika mycket som en SR+.
eGolf håller ställningarna hyfsat tack vare kraftiga rabatter. Och koreanerna har svårt att leverera. Kunderna handlar alltså fortfarande elbilar (Tesla), men blir tvungna att vänta ytterligare någon månad till kvartalssluten.

SR+ har knappt börja levereras i Norge. Endast 844 av 14000 3or i Norge är SR+. Så när den kommer i volymer, hämtar sig siffrorna snabbt... Återstår bara att se om bilarna kommer innan årsskiftet.
Skriv svar