Fick ungefär samma siffror i veckan.
Men jag körde 35 mil t o r till Göteborg förra helgen och hamnade runt 28 i snitt. Fast då ville jag bara komma hem och körde i S-läge utan hänsyn till hastighetsbegränsningarna.
(Detta är självklart bara ett skämt. Jag skulle aldrig komma på tanken att köra fortare än de tillåtna 80km/h på E20 norr om Götborg.)
Hehe, körde just Lomma>Stockholm med min M3P. Drog just 280/km. Dock i regn, motvind och 140-150 på farthållaren.
När regnet försvann sjönk förbrukningen till ca 220-230.
Kör ofta Malmö - Växjö via E4an. 25 mil enkel resa. Hur bra funkar det med en 55a och 125-130 i hastighet ungefär 75% av sträckan, resten 100 km/h. Behöver man ladda? Väderförhållande, 5 gr och blött.
Jag tror inte att du behöver ladda. Man brukar kunna köra ungefär 30 mil i dessa förhållanden. Regn och motvind gillar den inte, men 25 mil ska inte vara nåt problem. Jag kan inte säga hur det blir i en massa minusgrader dock. Vintern har ju lyst med sin frånvaro hittills.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag tror inte att du behöver ladda. Man brukar kunna köra ungefär 30 mil i dessa förhållanden. Regn och motvind gillar den inte, men 25 mil ska inte vara nåt problem. Jag kan inte säga hur det blir i en massa minusgrader dock. Vintern har ju lyst med sin frånvaro hittills.
Kör ofta Malmö - Växjö via E4an. 25 mil enkel resa. Hur bra funkar det med en 55a och 125-130 i hastighet ungefär 75% av sträckan, resten 100 km/h. Behöver man ladda? Väderförhållande, 5 gr och blött.
Håller med Mati. Kört sträckan norr om Sthlm till Ionity Mantorp på E4:an fram och tillbaka 1,5ggr under senhöst och vintern med blandat väder, lite blött ngn gång och lite motvind. Sträckan påminner om den du beskriver. Totalt 25 mil med 20 mil 110-120 och resten motorväg genom Sthlm i ca 80-100. Har haft en förbrukning på ca 28-29. Kört både med 20 och 21" och hållit 5-10 över på mätaren. Marginal på ca 4-5 mil.
Kör ofta Malmö - Växjö via E4an. 25 mil enkel resa. Hur bra funkar det med en 55a och 125-130 i hastighet ungefär 75% av sträckan, resten 100 km/h. Behöver man ladda? Väderförhållande, 5 gr och blött.
Håller med Mati. Kört sträckan norr om Sthlm till Ionity Mantorp på E4:an fram och tillbaka 1,5ggr under senhöst och vintern med blandat väder, lite blött ngn gång och lite motvind. Sträckan påminner om den du beskriver. Totalt 25 mil med 20 mil 110-120 och resten motorväg genom Sthlm i ca 80-100. Har haft en förbrukning på ca 28-29. Kört både med 20 och 21" och hållit 5-10 över på mätaren. Marginal på ca 4-5 mil.
Dock väldigt stor skillnad på 110-120 vs 125-130.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Känner mig lite som ”dieselmannen” ibland. Vill ha mer range!
Även med Model 3 LR skulle jag gärna ha ca dubbla åtminstone.
Vill helst kunna köra ca 4 timmar i ca 160kmh.
Kör ofta Malmö - Växjö via E4an. 25 mil enkel resa. Hur bra funkar det med en 55a och 125-130 i hastighet ungefär 75% av sträckan, resten 100 km/h. Behöver man ladda? Väderförhållande, 5 gr och blött.
Håller med Mati. Kört sträckan norr om Sthlm till Ionity Mantorp på E4:an fram och tillbaka 1,5ggr under senhöst och vintern med blandat väder, lite blött ngn gång och lite motvind. Sträckan påminner om den du beskriver. Totalt 25 mil med 20 mil 110-120 och resten motorväg genom Sthlm i ca 80-100. Har haft en förbrukning på ca 28-29. Kört både med 20 och 21" och hållit 5-10 över på mätaren. Marginal på ca 4-5 mil.
Dock väldigt stor skillnad på 110-120 vs 125-130.
När jag skriver 110-120 avser det hastighetsgränsen. Min fart 5-10 över på mätaren hela vägen. I Sthlm lite mer moms. Sist körde jag Norrköping-Södertälje med 137 (udda fart jag vet) på farthållaren med medvind och hade 29 i förbrukning. Men det är ju bara att köra 5 mil i tänkt hastighet och se vad man ligger på och justera hastigheten om det behövs. 25 mil motorväg är lugnt även på vintern. Brasklapp att det inte varit kallt på riktigt denna vinter.
Kör ofta Malmö - Växjö via E4an. 25 mil enkel resa. Hur bra funkar det med en 55a och 125-130 i hastighet ungefär 75% av sträckan, resten 100 km/h. Behöver man ladda? Väderförhållande, 5 gr och blött.
Jag har kört exakt den sträckan flera gånger i liknande hastighet med vår 55:a. Aldrig varit några problem att komma fram utan att ladda.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Bilen är ju verkligen bra och komforten är ju något utöver det vanliga!
Dock är appen katastrof, den är extremt instabil och oftast går det ej att få kontakt med bilen. Detta är irriterande när man skall planera laddning osv.
Fick min Tibber box inkopplad idag, den är ju föredömligt enkel och bra!
Fråga gällande förvärmning av batteriet, sker detta både om man sätter laddtimern för fullladdat batteri vid en viss tid och även vid förvärmning av kupén?
Finns också något som kallas elektrisk temperaturreglering att välja i appen för laddtimern, vad innebär detta val?
Har ju noterat ett förbrukning blir väldigt hög med kallt batteri och korta sträckor.
Dock är appen katastrof, den är extremt instabil och oftast går det ej att få kontakt med bilen. Detta är irriterande när man skall planera laddning osv.
Är det unikt för étron eller samma problem med avgasbilarna?
Tycker man hört om det lääänge nu.
Elektrisk temperaturreglering är samma sak som förvärmning. Begreppet kommer troligen från fossilvärlden. Det är såväl kupén som batteriet som värms upp när förvärmningen är aktiverad.
Appen har strulat till och från de senaste veckorna. Det är ett generellt Audi-problem, inte specifikt för e-tron. De verkar ha massiva serverbekymmer. Bara konstigt att de inte får ordning på detta. Appen för e-Golfen funkar numera helt perfekt, den var också lite småseg och strulade ett tag, men nu funkar den bra. Tydligen delar Audi och VW inte samma platform för apparna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vi måste ha haft tur med vår Audi för jag kan bara minnas en gång de senaste månaderna som appen har strulat.
Tycker dock att den är långsam, kan ta 30 sekunder att uppdatera så man kan se om bilen är låst eller har några varningsmeddelanden.
Har ju satt upp en automatisering här hemma som värmer bilen efter frugans jobbkalender så att bilen är varm när hon slutar jobbet, hade det inte funkat så hade jag hört det...
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Elektrisk temperaturreglering är samma sak som förvärmning. Begreppet kommer troligen från fossilvärlden. Det är såväl kupén som batteriet som värms upp när förvärmningen är aktiverad.
Appen har strulat till och från de senaste veckorna. Det är ett generellt Audi-problem, inte specifikt för e-tron. De verkar ha massiva serverbekymmer. Bara konstigt att de inte får ordning på detta. Appen för e-Golfen funkar numera helt perfekt, den var också lite småseg och strulade ett tag, men nu funkar den bra. Tydligen delar Audi och VW inte samma platform för apparna.
Appen var bedrövlig under hösten, funkade 3 dagar och sen bortkopplad i två typ. Ofta på helgen så i tyska forum spekulerades det om att de saknade testmiljö och körde lite test och uppdateringar på helgen på produktionsservrarna.
Men sen innan jul har det funkat prickfritt, använder den varje dag. Kolla med supporten om det fortsätter.
Har ju satt upp en automatisering här hemma som värmer bilen efter frugans jobbkalender...
Hur har du gjort det? Har Audi ett API man kan använda sig av?
Finns ett enkelt sätt och det är att lägga en gammal telefon i bilen.
Använder själv iOS men funkar även på Android.
Kortfattat:
Du måste ha jobbkalendern synkad till enheten, sen använder du Shortcuts (appen), för att kontrollera kalendern och sätta på värmen via Audi-appen. Finns inget API.
Sen kan man lägga på ytterligare komplexitet, kontroll av plats (värmen sätter bara igång om den står inom en radio av 1km från hennes jobb), temperatur (värmen aktiveras bara om under 5+) osv.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Har ju satt upp en automatisering här hemma som värmer bilen efter frugans jobbkalender...
Hur har du gjort det? Har Audi ett API man kan använda sig av?
Finns ett enkelt sätt och det är att lägga en gammal telefon i bilen.
Använder själv iOS men funkar även på Android.
Kortfattat:
Du måste ha jobbkalendern synkad till enheten, sen använder du Shortcuts (appen), för att kontrollera kalendern och sätta på värmen via Audi-appen. Finns inget API.
Sen kan man lägga på ytterligare komplexitet, kontroll av plats (värmen sätter bara igång om den står inom en radio av 1km från hennes jobb), temperatur (värmen aktiveras bara om under 5+) osv.
Aha, det är så du gör. Något komplicerat med jag fattar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aha, det är så du gör. Något komplicerat med jag fattar.
Om man vill nörda ner sig lite mer (och det vill man ju) så finns det en community-plugin till Home assistant. Går att styra klimat och lite smått och gott och med möjligheterna i Home Assistant kan du ju automatisera lite hur du vill. Inte kommit dit än, just nu läser jag bara status.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
VW Passat GTE Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line