Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Ja det händer ju en del med ”de andra” laddnätverken som man inte noterar. Ex 4 nya 300kW laddare i S-tälje.
Re: Audi e-tron
Kul!
Riktigt bra nyhet!
Vem är det som handhar dessa?
Riktigt bra nyhet!
Vem är det som handhar dessa?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Blir väldigt spännande att se i sommar hur det ser ut på ionity med tanke på alla elbilar som säljs. Men får man vara lite positiv så kanske det innebär att fler aktörer bygger laddstationer när de ser att efterfrågan finns!MWall skrev:Har räknat lite och ekonomiskt går det i princip på ett ut att behålla Teslan i ytterligare 2 år (räknar med ca 75' om året i värdeminskning och att den är värd ~600' i inbyte nu) och att ta en E-Tron 55 på operationell leasing i 24 mån. https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... e/93146792Ghia64 skrev:Så kan det helt klart vara. Problemet är vär att det alternativet finns inte på marknaden? A6 är säkert 1 år bort, Model S håller inte måttet komfort/ljudmässigt (samt inget drag). Hade det funnits en lågbyggd variant skulle den helt klart varit aktuell.MWall skrev:Ghia64 skrev:Jag har kört Model S i två år, och provkört E-tron två ggr (21"). E-tron är ju galet tyst och komfortabel, vilket är det som gör att jag överväger bilen. Helt klart min referens när det gäller komfort. Räckvidden är helt klart inget vidare, men vårt körmönster gör att det inte blir jättestor skillnad om bilen klarar 10 mil till. Kör vi upp till Sälen får vi stanna och ladda oavsett vilken bil vi väljer, och den typen av resor rör det sig om en till två ggr per år. Så den dåliga räckvidden kan jag acceptera. Men jag känner inte att jag behöver 22"....
Ja, jag kan tänka mig en E-Tron också till rätt pris. Behöver inte heller några 22" (tycker de jag sett är ganska fula). Men nog hade jag föredragit en lågbyggd bil med samma räckvidd som Model S. Kollar man på fossil-SUV:ar så brukar de väl ha sämre komfort än motsvarande lågbyggda bil både vad gäller fjädringskomfort och ljud? Olika tillverkare har väl olika strategier men hos BMW så gör de SUV:arna ganska hårda i fjädringen för att behålla åtminstone lite dynamik i köregenskaperna. Annars blir det vingligt... Och kraftiga dämpare och stötdämpare innebär oftast att vibrationer fortplantar sig mer också. Så nog kan en elektrisk A6 bli ännu mer komfortabel än E-Tron?
Det enda som skiljer är att en ev Europatripp blir knepigare och dyrare med Audin. Har ju fri SuC på min Tesla. Med Audin kostar det 199:-/mån plus ~10 kronor milen? Kör man då 600 mil så blir det 6000 spänn. Plus 2400 i avgift.
Å andra sidan slipper jag köra Tesla utan garanti... Det kan nog bli lika dyrt.
Det som är läskigast är ändå resor inom Sverige och det underdimensionerade Ionity-nätverket...
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Bara 21kr/mil om man kör etron?macky skrev:Ja det händer ju en del med ”de andra” laddnätverken som man inte noterar. Ex 4 nya 300kW laddare i S-tälje.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Bara om sladden räcker till uttagettaliz skrev:Bara 21kr/mil om man kör etron?macky skrev:Ja det händer ju en del med ”de andra” laddnätverken som man inte noterar. Ex 4 nya 300kW laddare i S-tälje.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Jag tror jag har kommit på en bra lösning!
https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... e/93146792
Jag köper till så jag har 1500 eller 2000 mil per år och sen hyr vi en dieselkombi med fria mil under juli. Då kan jag ställa av Audin och slippa förmån för en månad. Jag slipper även ha Ionity-abonnemang för under resten av året snabbladdar jag i princip inte alls.
Eller så behåller vi Teslan och kör gratis på el. Jag vet faktiskt inte vad som är bäst. Men jag tror jag måste ta mig iväg och provköra en E-Tron ändå.
https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... e/93146792
Jag köper till så jag har 1500 eller 2000 mil per år och sen hyr vi en dieselkombi med fria mil under juli. Då kan jag ställa av Audin och slippa förmån för en månad. Jag slipper även ha Ionity-abonnemang för under resten av året snabbladdar jag i princip inte alls.
Eller så behåller vi Teslan och kör gratis på el. Jag vet faktiskt inte vad som är bäst. Men jag tror jag måste ta mig iväg och provköra en E-Tron ändå.
Re: Audi e-tron
Snacka om i-landsproblemMWall skrev:Jag tror jag har kommit på en bra lösning!
https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... e/93146792
Jag köper till så jag har 1500 eller 2000 mil per år och sen hyr vi en dieselkombi med fria mil under juli. Då kan jag ställa av Audin och slippa förmån för en månad. Jag slipper även ha Ionity-abonnemang för under resten av året snabbladdar jag i princip inte alls.
Eller så behåller vi Teslan och kör gratis på el. Jag vet faktiskt inte vad som är bäst. Men jag tror jag måste ta mig iväg och provköra en E-Tron ändå.
Du kommer nog bli nöjd oavsett ditt val. Båda bilarna är fina
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Det är lite som när städarna kommer kl 08.00 nu när man jobbar hemma. Är drygt på riktigt.Nect skrev:Snacka om i-landsproblemMWall skrev:Jag tror jag har kommit på en bra lösning!
https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... e/93146792
Jag köper till så jag har 1500 eller 2000 mil per år och sen hyr vi en dieselkombi med fria mil under juli. Då kan jag ställa av Audin och slippa förmån för en månad. Jag slipper även ha Ionity-abonnemang för under resten av året snabbladdar jag i princip inte alls.
Eller så behåller vi Teslan och kör gratis på el. Jag vet faktiskt inte vad som är bäst. Men jag tror jag måste ta mig iväg och provköra en E-Tron ändå.
Du kommer nog bli nöjd oavsett ditt val. Båda bilarna är fina
Re: Audi e-tron
Japp, och 18-19kr/mil om man kör en ID4. Kanske finns ngt abonnemang att teckna.taliz skrev:Bara 21kr/mil om man kör etron?macky skrev:Ja det händer ju en del med ”de andra” laddnätverken som man inte noterar. Ex 4 nya 300kW laddare i S-tälje.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Audi e-tron
Audis bilar kommer sannolikt inom kort att ha betydligt bättre räckvidd. Jag skulle inte köpa etron nu. Hoppas att nya S/X är lika tyst som Audin dock. Kan absolut tänka mig annan elbil, men nu är det SuC som ger matchen till Tesla.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Audi e-tron
Nä köpa går inte såklart. Men operationell leasing är riskfri restvärdesmässigt. Jag behöver bara räckvidd på sommaren och då kan man i regel hyra en bil väldigt fördelaktigt.Gustafsson skrev:Audis bilar kommer sannolikt inom kort att ha betydligt bättre räckvidd. Jag skulle inte köpa etron nu. Hoppas att nya S/X är lika tyst som Audin dock. Kan absolut tänka mig annan elbil, men nu är det SuC som ger matchen till Tesla.
Re: Audi e-tron
Är ju inte länge till PPE-bilarna kommer nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Är ändå imponerad att de nu satsar på 300kW-laddare. Mycket positivt för en marknaden som i de regionerna, 250-350kW, varit förbehållna SuC och Ionity.macky skrev:Eonmartinot skrev:Kul!
Riktigt bra nyhet!
Vem är det som handhar dessa?
Tycker detta är en stor dag för elbilsladdning i Sverige, och en stor bra nyhet!
Både SuC och Ionity behöver verkligen konkurrens. Inte en dag för tidigt!
En sak som jag dock är lite frågande till (mitt i allt detta vettiga och positiva); 300kW CHAdeMO?
Hur tänkte de där?
Vilka kunder kan utnyttja det, eller är det något på bilmarknaden som jag missat helt?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Har Eon 300kW, 400V laddare?martinot skrev:Är ändå imponerad att de nu satsar på 300kW-laddare. Mycket positivt för en marknaden som i de regionerna, 250-350kW, varit förbehållna SuC och Ionity.macky skrev:Eonmartinot skrev:Kul!
Riktigt bra nyhet!
Vem är det som handhar dessa?
Tycker detta är en stor dag för elbilsladdning i Sverige, och en stor bra nyhet!
Både SuC och Ionity behöver verkligen konkurrens. Inte en dag för tidigt!
En sak som jag dock är lite frågande till (mitt i allt detta vettiga och positiva); 300kW CHAdeMO?
Hur tänkte de där?
Vilka kunder kan utnyttja det, eller är det något på bilmarknaden som jag missat helt?
Eller är det 800V?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Haft vår Etron 55 några dagar nu, fantastisk bil.
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
Re: Audi e-tron
Vet inte. Har inte sett någon info om det.Zalman3 skrev:Har Eon 300kW, 400V laddare?martinot skrev:Är ändå imponerad att de nu satsar på 300kW-laddare. Mycket positivt för en marknaden som i de regionerna, 250-350kW, varit förbehållna SuC och Ionity.macky skrev:Eonmartinot skrev:Kul!
Riktigt bra nyhet!
Vem är det som handhar dessa?
Tycker detta är en stor dag för elbilsladdning i Sverige, och en stor bra nyhet!
Både SuC och Ionity behöver verkligen konkurrens. Inte en dag för tidigt!
En sak som jag dock är lite frågande till (mitt i allt detta vettiga och positiva); 300kW CHAdeMO?
Hur tänkte de där?
Vilka kunder kan utnyttja det, eller är det något på bilmarknaden som jag missat helt?
Eller är det 800V?
Har bara laddat på deras 150kW-laddare, och de var på 400V.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
E-trons inbyggda räckviddsberäkning stämmer ofta rätt bra.johanfh skrev:Haft vår Etron 55 några dagar nu, fantastisk bil.
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
Den brukar göra beräkningar på dina sista 50 km körning.
Om du lägger in en rutt med motorväg drar den av några mil till.
30 mil är max räckvidd med motorväg om du inte kör ecodriving.
Körde denna sträcka igår:
Re: Audi e-tron
Ganska normala siffror för en 55:a skulle jag vilja påstå. Min står på 230km vid 70% just nu. Det motsvarar alltså ca 330km vid 100%. Det blir bättre när det är varmare och när man kör en längre sträcka. Förutsatt man är försiktig med högerfoten.johanfh skrev:Haft vår Etron 55 några dagar nu, fantastisk bil.
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
375 km för vår M3 vid 80%. Klarar ju inte alls lika mycket last som en e-tron, så är nog en dålig och lite haltande jämförelse (en stor SUV drar ju alltid mer än en effektiv sedan, även fast man går över till el). Men å andra sidan är jag aldrig lätt på foten.mati skrev:Ganska normala siffror för en 55:a skulle jag vilja påstå. Min står på 230km vid 70% just nu. Det motsvarar alltså ca 330km vid 100%. Det blir bättre när det är varmare och när man kör en längre sträcka. Förutsatt man är försiktig med högerfoten.johanfh skrev:Haft vår Etron 55 några dagar nu, fantastisk bil.
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
Gillar e-tron och faktiskt en riktigt bra och fin bil (som dessutom laddar effektivt med sin raka laddkurva), men skall bli intressant att jämföra räckvidden med din kommande Ioniq5 mati, och även MY när den nu kommer (oklart om det blir i år, eller nästa).
När får du leverans av din Iq5, mati? Hinner du jämföra samtidigt med din e-tron innan du säljer den så hade det ju varit riktigt intressant.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Börjar bli sjukt roligt med alla nya elbilar som är påväg ut. Och för varje ny bilmodell har tekniken tagit ett språng. Precis som gamla goda tiden med kapplöpningen till 1 GHz processorerna!martinot skrev:375 km för vår M3 vid 80%. Klarar ju inte alls lika mycket last som en e-tron, så är nog en dålig och lite haltande jämförelse (en stor SUV drar ju alltid mer än en effektiv sedan, även fast man går över till el). Men å andra sidan är jag aldrig lätt på foten.mati skrev:Ganska normala siffror för en 55:a skulle jag vilja påstå. Min står på 230km vid 70% just nu. Det motsvarar alltså ca 330km vid 100%. Det blir bättre när det är varmare och när man kör en längre sträcka. Förutsatt man är försiktig med högerfoten.johanfh skrev:Haft vår Etron 55 några dagar nu, fantastisk bil.
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
Gillar e-tron och faktiskt en riktigt bra och fin bil (som dessutom laddar effektivt med sin raka laddkurva), men skall bli intressant att jämföra räckvidden med din kommande Ioniq5 mati, och även MY när den nu kommer (oklart om det blir i år, eller nästa).
När får du leverans av din Iq5, mati? Hinner du jämföra samtidigt med din e-tron innan du säljer den så hade det ju varit riktigt intressant.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Jag tänker så här: ca 60 min laddtid på en stäcka på drygt 700km tycker jag är helt ok. Diskussionen om räckvidd hit och dit känns mest som en fråga när man inte kört elbil tidigare och är ALLTID den första frågan jag får av bekanta när dom ser vår Etron. Har hittills så 1,5 år senare aldrig haft räckviddsångest någonstans. Nä Etron har inte längsta räckvidden jämfört med vissa andra (på en laddning) men problemet uppkommer nästan enbart om man ska köra Exakt 35-40 mil motorväg, då måste du ladda på vägen. Och en annan bil hade kanske klarat sig hela vägen fram. Då har du tappat 15 min senare jämfört med din kompis. Men om du har problem med att anlända 15 min senare på en sträcka mellan Malmö till Göteborg...trist, ganska inrutad och stressad vardag?Off Grid Byggaren skrev:E-trons inbyggda räckviddsberäkning stämmer ofta rätt bra.johanfh skrev:Haft vår Etron 55 några dagar nu, fantastisk bil.
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
Den brukar göra beräkningar på dina sista 50 km körning.
Om du lägger in en rutt med motorväg drar den av några mil till.
30 mil är max räckvidd med motorväg om du inte kör ecodriving.
Körde denna sträcka igår:
Med tanke på Etron förmånliga laddkurva vid snabbladdning så är det klart få elbilar som är snabbare på stäckor 60 mil och över.
Re: Audi e-tron
Håller med, mina långresor har ofta karaktären av 50-65 mil. Det blir ett stopp som innehåller lunch och laddning till 100%. Hade jag kuskat runt i landet hela tiden i jobbet hade man kanske gärna haft 10-20 mil till. Men jag tror tyvärr att många inte kommer våga sig på elbilar förrän de kan köra sthlm-åre på vintern med minst 20% SoC vid ankomsten.Nilp skrev:Jag tänker så här: ca 60 min laddtid på en stäcka på drygt 700km tycker jag är helt ok. Diskussionen om räckvidd hit och dit känns mest som en fråga när man inte kört elbil tidigare och är ALLTID den första frågan jag får av bekanta när dom ser vår Etron. Har hittills så 1,5 år senare aldrig haft räckviddsångest någonstans. Nä Etron har inte längsta räckvidden jämfört med vissa andra (på en laddning) men problemet uppkommer nästan enbart om man ska köra Exakt 35-40 mil motorväg, då måste du ladda på vägen. Och en annan bil hade kanske klarat sig hela vägen fram. Då har du tappat 15 min senare jämfört med din kompis. Men om du har problem med att anlända 15 min senare på en sträcka mellan Malmö till Göteborg...trist, ganska inrutad och stressad vardag?Off Grid Byggaren skrev:E-trons inbyggda räckviddsberäkning stämmer ofta rätt bra.johanfh skrev:Haft vår Etron 55 några dagar nu, fantastisk bil.
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
Den brukar göra beräkningar på dina sista 50 km körning.
Om du lägger in en rutt med motorväg drar den av några mil till.
30 mil är max räckvidd med motorväg om du inte kör ecodriving.
Körde denna sträcka igår:
Med tanke på Etron förmånliga laddkurva vid snabbladdning så är det klart få elbilar som är snabbare på stäckor 60 mil och över.
Re: Audi e-tron
Preliminärt i september. Jag säljer e-tron så fort det går, men jag försöker ha den kvar fram till juli iaf. Ja, skillnaden i förbrukningen blir intressant. E-tron snittar runt 25kWh/100km så som jag kör. Jag förväntar mig en förbrukning under 20 för Ioniq.martinot skrev:När får du leverans av din Iq5, mati? Hinner du jämföra samtidigt med din e-tron innan du säljer den så hade det ju varit riktigt intressant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jo, riktigt kul när utvecklingen går framåt (och bra att Tesla äntligen börjar få lite konkurrens)!Nect skrev:Börjar bli sjukt roligt med alla nya elbilar som är påväg ut. Och för varje ny bilmodell har tekniken tagit ett språng. Precis som gamla goda tiden med kapplöpningen till 1 GHz processorerna!martinot skrev:375 km för vår M3 vid 80%. Klarar ju inte alls lika mycket last som en e-tron, så är nog en dålig och lite haltande jämförelse (en stor SUV drar ju alltid mer än en effektiv sedan, även fast man går över till el). Men å andra sidan är jag aldrig lätt på foten.mati skrev:Ganska normala siffror för en 55:a skulle jag vilja påstå. Min står på 230km vid 70% just nu. Det motsvarar alltså ca 330km vid 100%. Det blir bättre när det är varmare och när man kör en längre sträcka. Förutsatt man är försiktig med högerfoten.johanfh skrev:Haft vår Etron 55 några dagar nu, fantastisk bil.
Har laddat det i väggen i väntan på laddbox. Nu är den 100% och det står räckvidd 318km i appen. Beror detta på kylan ute eller varför är det inte lite längre?
Gillar e-tron och faktiskt en riktigt bra och fin bil (som dessutom laddar effektivt med sin raka laddkurva), men skall bli intressant att jämföra räckvidden med din kommande Ioniq5 mati, och även MY när den nu kommer (oklart om det blir i år, eller nästa).
När får du leverans av din Iq5, mati? Hinner du jämföra samtidigt med din e-tron innan du säljer den så hade det ju varit riktigt intressant.
Här är ett rätt intressant test av laddningseffekt kombinerat med energieffektivitet, och där vinner faktiskt Mercedes stort över alla andra (inklusive M3, ID3 och Taycan):
https://www.p3-group.com/wp-content/upl ... 1-en-1.pdf
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik