Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Hur ser det ut med bilar som säljs i Norge, räknas utsläppen även där?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Audi e-tron

Inlägg av 12man »

ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
Det är kanonbra att etron säljer fint. Det ger en tydlig signal till industrin (inkl Tesla) att folk vill ha bra elbilar. För Teslas del tror jag man behöver fokusera ännu mer på premiumkänsla än man gjort. Tänker ljudnivå, invändig design, lasermatrislysen night vision, dragkrok (mS) å sånt.
Ja, även om e-tron säljs bara hälften så bra som Model X i USA så är det ändå förhållandevis bra. Jag har inte siffrorna för Europa i huvudet, men jag har för mig att Model X inte är någon större succé, då ligger e-tron bättre till. Och visst är det så att man vill ha en viss premiumkänsla och -utrustning när man kommer upp i dessa prisnivåer, det går ju inte komma ifrån. E-tron är ingen Toyota när det gäller antal fel eller struligheter. Det känns verkligen som att de hade lite brådis att få bilen ut på marknaden (det säger min verkstad, min bil är inte så värst strulbenägen som vissa andra exemplar verkar vara). Men oavsett så plockar den poäng när det gäller premiumkänsla. Nu går ju den mörka årstiden tack och lov mot sitt slut, men ack vad jag älskar mina LED-matrix lampor och Night Vision kameran. Eller de små detaljerna som när man drar i vindrutespolarspaken och alla kameror och lampor tvättas rent också. Där har Tesla en bra bit kvar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

I Norge kostar ju en étron 100k mindre än billigaste Volvo XC60.
Model X är betydligt dyrare.
Klart som korvspad att den säljer bra. Finns just nu inga riktiga konkurrenter faktiskt om man vill ha en mellanstor BEV SUV, och det är det väldigt många som vill.
Det är inte för inte Tesla accelererat utrullningen av Y rejält.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
I Norge kostar ju en étron 100k mindre än billigaste Volvo XC60.
Model X är betydligt dyrare.
Klart som korvspad att den säljer bra. Finns just nu inga riktiga konkurrenter faktiskt om man vill ha en mellanstor BEV SUV.
Det är inte för inte Tesla accelererat utrullningen av Y rejält.

Du hittade alltså en pro-Tesla vinkel på detta också? Imponerande. :D
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Verdi skrev:
taliz skrev:
I Norge kostar ju en étron 100k mindre än billigaste Volvo XC60.
Model X är betydligt dyrare.
Klart som korvspad att den säljer bra. Finns just nu inga riktiga konkurrenter faktiskt om man vill ha en mellanstor BEV SUV.
Det är inte för inte Tesla accelererat utrullningen av Y rejält.

Du hittade alltså en pro-Tesla vinkel på detta också? Imponerande. :D
Det är ju ett teslaforum, allt måste förhållas till tesla. Annars har det inget värde. :D Själv är jag mer intresserad av hur det förhåller sig inom audis försäljning och där är ju e-tron klart ledande beaktat modeller med liknande pris. Visst det finns skattemässiga subventioner gällande förmånsvärde men ändå intressant att den säljer så mycket mer än tex q8 eller q7. Enda audisuven som sålde lite bättre var q5 i januari. Hoppas att det gör avtryck för framtida modeller.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Är det någon som har planer på fjällsemster med sin Etron på kommande sportlov? Intressant att höra lite rapporter om förbrukning osv.

Vi ska inte åka förrän v12 så hade varit kul med lite input. :)
Nickej19
Inlägg: 14
Blev medlem: 09 nov 2019 13:07

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nickej19 »

Japp, ska upp till sälen v8 men funderar på att ta Touaregen istället. Dels med tanke på min höga förbrukning, kommer aldrig under 30 hur jag än kör, samt kasst med stolpar efter Karlstad. Surt om man kommer till Malung och där är kö. Sedan är där knappt någon laddmöjlighet väl på plats. Endast 2 st 3,7 stolpar om man inte tar en tur ner till sälen by. Känns som skistar har lite att jobba på.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Nilp skrev:
Är det någon som har planer på fjällsemster med sin Etron på kommande sportlov? Intressant att höra lite rapporter om förbrukning osv.

Vi ska inte åka förrän v12 så hade varit kul med lite input. :)
Åker från Sthlm till Härjedalen på tisdag med box och full packning. Ska rapportera. Har kört med boxen i julas på motorväg utan ngn dramatisk ökning. Men vi får se, väder och vind rår man inte på. Siktar på ”laddkorridoren” i dalarna först och sen lite stöd i Noppikoski eller i Sveg. ABRP säger att man skulle klara Sthlm-Funäs med ett stopp men finns bara schuko däruppe i stugan så jag vill inte komma upp med för låg SoC så det blir ett extra stopp.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
Gustafsson skrev:
Det är kanonbra att etron säljer fint. Det ger en tydlig signal till industrin (inkl Tesla) att folk vill ha bra elbilar. För Teslas del tror jag man behöver fokusera ännu mer på premiumkänsla än man gjort. Tänker ljudnivå, invändig design, lasermatrislysen night vision, dragkrok (mS) å sånt.
Ja, även om e-tron säljs bara hälften så bra som Model X i USA så är det ändå förhållandevis bra. Jag har inte siffrorna för Europa i huvudet, men jag har för mig att Model X inte är någon större succé, då ligger e-tron bättre till. Och visst är det så att man vill ha en viss premiumkänsla och -utrustning när man kommer upp i dessa prisnivåer, det går ju inte komma ifrån. E-tron är ingen Toyota när det gäller antal fel eller struligheter. Det känns verkligen som att de hade lite brådis att få bilen ut på marknaden (det säger min verkstad, min bil är inte så värst strulbenägen som vissa andra exemplar verkar vara). Men oavsett så plockar den poäng när det gäller premiumkänsla. Nu går ju den mörka årstiden tack och lov mot sitt slut, men ack vad jag älskar mina LED-matrix lampor och Night Vision kameran. Eller de små detaljerna som när man drar i vindrutespolarspaken och alla kameror och lampor tvättas rent också. Där har Tesla en bra bit kvar.
Här är siffrorna för förra året i Europa, eTron kom på plats 9 bland samtliga laddbara bilar och Model S kom på plats 20, Model X kom utanför plats 20 så hur dåligt det gick vet jag inte.

http://ev-sales.blogspot.com/2020/01/eu ... -2019.html

Kollar vi i världen så kom Model S på plats 20 och Model X på plats 11, detta samtidigt som eTron kom på plats 23. Ska bli väldigt intressant att se eTrons försäljning nu under 2020.

http://ev-sales.blogspot.com/2020/01/gl ... -2019.html
Bogge
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 jul 2016 09:57

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bogge »

Nu finns 4 st 22kw stolpar i Lindvallen, provkörde i julas 8-)

https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.a ... eabeee71de

Nickej19 skrev:
Japp, ska upp till sälen v8 men funderar på att ta Touaregen istället. Dels med tanke på min höga förbrukning, kommer aldrig under 30 hur jag än kör, samt kasst med stolpar efter Karlstad. Surt om man kommer till Malung och där är kö. Sedan är där knappt någon laddmöjlighet väl på plats. Endast 2 st 3,7 stolpar om man inte tar en tur ner till sälen by. Känns som skistar har lite att jobba på.
Model Y Vit Perfomance -22
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

vigge50 skrev:
Här är siffrorna för förra året i Europa, eTron kom på plats 9 bland samtliga laddbara bilar och Model S kom på plats 20, Model X kom utanför plats 20 så hur dåligt det gick vet jag inte.
Det var väldans. Att det går så bra för e-tron viste jag inte. Och detta trots att så många försöker prata skit om den, och trots den höga prislappen.
Att Model X och framförallt S har hamnat så långt nere på listan var också lite oväntat för mig. Jag trodde att de såldes bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
vigge50 skrev:
Här är siffrorna för förra året i Europa, eTron kom på plats 9 bland samtliga laddbara bilar och Model S kom på plats 20, Model X kom utanför plats 20 så hur dåligt det gick vet jag inte.
Det var väldans. Att det går så bra för e-tron viste jag inte. Och detta trots att så många försöker prata skit om den, och trots den höga prislappen.
Att Model X och framförallt S har hamnat så långt nere på listan var också lite oväntat för mig. Jag trodde att de såldes bättre.
Finns ett liv utanför bubblan Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Stevvee skrev:
mati skrev:
vigge50 skrev:
Här är siffrorna för förra året i Europa, eTron kom på plats 9 bland samtliga laddbara bilar och Model S kom på plats 20, Model X kom utanför plats 20 så hur dåligt det gick vet jag inte.
Det var väldans. Att det går så bra för e-tron viste jag inte. Och detta trots att så många försöker prata skit om den, och trots den höga prislappen.
Att Model X och framförallt S har hamnat så långt nere på listan var också lite oväntat för mig. Jag trodde att de såldes bättre.
Finns ett liv utanför bubblan Bild
Jag lever själv utanför bubblan. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av BrooklynS »

mati skrev:
vigge50 skrev:
Här är siffrorna för förra året i Europa, eTron kom på plats 9 bland samtliga laddbara bilar och Model S kom på plats 20, Model X kom utanför plats 20 så hur dåligt det gick vet jag inte.
Det var väldans. Att det går så bra för e-tron viste jag inte. Och detta trots att så många försöker prata skit om den, och trots den höga prislappen.
Att Model X och framförallt S har hamnat så långt nere på listan var också lite oväntat för mig. Jag trodde att de såldes bättre.
Inte ett dugg oväntat med tanke på att de är gamla och Model 3 har tagit över.

Begreppet ”laddbara” bilar är väldigt bedrägligt - skall man jämföra så är det rena elbilar och absoluta antal.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av iAkita »

BrooklynS skrev:
mati skrev:
vigge50 skrev:
Här är siffrorna för förra året i Europa, eTron kom på plats 9 bland samtliga laddbara bilar och Model S kom på plats 20, Model X kom utanför plats 20 så hur dåligt det gick vet jag inte.
Det var väldans. Att det går så bra för e-tron viste jag inte. Och detta trots att så många försöker prata skit om den, och trots den höga prislappen.
Att Model X och framförallt S har hamnat så långt nere på listan var också lite oväntat för mig. Jag trodde att de såldes bättre.
Inte ett dugg oväntat med tanke på att de är gamla och Model 3 har tagit över.

Begreppet ”laddbara” bilar är väldigt bedrägligt - skall man jämföra så är det rena elbilar och absoluta antal.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Det intressanta är att 7 av de 8 mest sålda laddbara bilarna i Europa var rena elbilar. Bara Outlander slog sig in på den listan. Sverige är ganska unikt i Europa med hög andel laddhybrider. Frågan är om det kommer hålla i sig eller om laddhybriderna kommer få ett rejält uppsving även i resten av Europa i år.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
Stevvee skrev:
mati skrev:
vigge50 skrev:
Här är siffrorna för förra året i Europa, eTron kom på plats 9 bland samtliga laddbara bilar och Model S kom på plats 20, Model X kom utanför plats 20 så hur dåligt det gick vet jag inte.
Det var väldans. Att det går så bra för e-tron viste jag inte. Och detta trots att så många försöker prata skit om den, och trots den höga prislappen.
Att Model X och framförallt S har hamnat så långt nere på listan var också lite oväntat för mig. Jag trodde att de såldes bättre.
Finns ett liv utanför bubblan Bild
Jag lever själv utanför bubblan. :)
Jo det vet jag. Du kan ju även vara kritisk till Tesla. Många lever dock i en fantasivärld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Stevvee skrev:
Jo det vet jag. Du kan ju även vara kritisk till Tesla. Många lever dock i en fantasivärld
Jag är nog i mångas ögon alldeles för kritisk till Tesla. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Audi e-tron

Inlägg av PhR34k »

Har själv en Model x. Men fick se ett erbjudande en kollega fick på en E-Tron 50 S-line som var sinnessjukt bra.

Gick att förlänga till 3 år också. Bild

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Det är billigt, men 1000 mil är inte mycket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

PhR34k skrev:
Har själv en Model x. Men fick se ett erbjudande en kollega fick på en E-Tron 50 S-line som var sinnessjukt bra.

Gick att förlänga till 3 år också. Bild

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Tycker det är riktigt smutsigt att man så utstuderat vill mygla med bidraget. Snart kommer väl 9-månaderslease också.

Tragiskt också att man fortfarande inte löst detta från regeringens sidan. Borde väl inte vara så svårt? Antingen förbjuda export första 3-4 åren, eller införa att man blir återbetalningsskyldig om man exporterar de första åren.

Men ja, riktigt billigt med under 100 kkr för det första året och under 50k efterföljande år!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Audi e-tron

Inlägg av frippan »

Nilp skrev:
Är det någon som har planer på fjällsemster med sin Etron på kommande sportlov? Intressant att höra lite rapporter om förbrukning osv.

Vi ska inte åka förrän v12 så hade varit kul med lite input. :)
Sitter och laddar en 55:a i Trysil nu.
Blev två laddningar på vägen upp.

Eskilstuna-karlstad-sysslebäck-trysil

Takbox och 4 personer i bilen.

Som model 3 ägare så är det en väldigt annorlunda känsla att köra den. Framför allt nu när man är van med One pedal driving.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Audi e-tron

Inlägg av PhR34k »

mati skrev:
Det är billigt, men 1000 mil är inte mycket.
Nä 1000 mil är inget men 6kr extra milen så lägg till 2000mil = 12000kr

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Det är billigt, men 1000 mil är inte mycket.
Jag höll på att nappa på en sån. 4590:- i månaden utan första förhöjd avgift. Men det var helt utan extrautrustning.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

PhR34k skrev:
mati skrev:
Det är billigt, men 1000 mil är inte mycket.
Nä 1000 mil är inget men 6kr extra milen så lägg till 2000mil = 12000kr

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Så billiga övermil? Tesla vill ha 16:- per mil över gränsen.
Skriv svar