Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
dd88 skrev:
Tycker mest det är komiskt att många är så selektiva när det kommer till miljö. Min signatur är fortfarande lika aktuell.
Säger han som lätt skulle kunna köra elbil men väljer att inte göra det.
Nu kör jag ingen bil alls, när det kommer till transport så är det nog det mest miljövänliga alternativet.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Tycker mest det är komiskt att många är så selektiva när det kommer till miljö. Min signatur är fortfarande lika aktuell.
Säger han som lätt skulle kunna köra elbil men väljer att inte göra det.
Nu kör jag ingen bil alls, när det kommer till transport så är det nog det mest miljövänliga alternativet.
Åhå, gjort dig av med Mercan, Audin och Volvon?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Tycker mest det är komiskt att många är så selektiva när det kommer till miljö. Min signatur är fortfarande lika aktuell.
Säger han som lätt skulle kunna köra elbil men väljer att inte göra det.
Nu kör jag ingen bil alls, när det kommer till transport så är det nog det mest miljövänliga alternativet.
Åhå, gjort dig av med Mercan, Audin och Volvon?
Mercedes var i vintras, Volvon hade jag bara en månad.

Audin är frugans.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Det bästa är givetvis att alla gör vad de förmår för att minska sina klimatavtryck. Att miljövänner, som ju faktiskt drar åt samma håll, ägnar sig åt att smutskasta varandras sätt att vara miljövänlig på spelar bara oljelobbyn i händerna.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

taliz skrev:
ermase skrev:
I en elbilsstudiecirkel som jag deltog i/ledde fördjupade vi oss i livscykelanalyser. Vår slutsats var att kör man mindre än 1000 mil per år lönar det sig Miljömässigt väldigt lite att byta till en elbil speciellt inte en elbil med ett stort batteri. Ett batteri degraderas av tiden inte bara antal laddcykler. Denna beräkning gäller alltså om man behåller sin fossilbil (inte en V8). Står valet mellan att köpa en ny fossilbil och en ny elbil blir beräkning lite annorlunda. Att köpa en ny fossilbil idag är rent miljömässigt riktigt korkat.
Räknade ni då in etablering av oljefält, transport och raffinering, utsläpp/läckage från oljetankers, avdunstning från en varm motor, oljebyten vid service etc? Eller var det bara utsläpp från avgasröret?
Räknade ni med hälsokostnaderna för alla som tvingas andas in utsläppen?
Jag tycker det finns en faktor till. För varje elbil jag köper så försvinner det förhoppningsvis nånstans en avgasbil. Och även om jag kanske inte kör så mycket som en del andra (jag kör ändå fortfarande mer än genomsnittet) så har jag ju en elbil som någon kan köpa begagnad när jag säljer den. Nya elbilar är för dyra att köpa för gemene man. Nu har jag ju mer eller mindre råd med en ny och dyr elbil, även om det svider rejält i min plånbok. De flesta andra tycker dock inte att det är värt det att "offra" sig och köpa en alldeles för dyr elbil, eller så har de helt enkelt inte råd, och så köper de en avgasbil istället. Men eftersom jag tycker att det är värt det så skapar jag en möjlighet för andra att köra elbil också så småningom. Inte nu, men om ett eller två år. Dessutom är man ju nån slags "missionär" genom att köra elbil. Man visar för andra att elbilar finns och att de fungerar i vardagen. Skulle jag nu byta tillbaka till en avgasbil, bara för att jag inte kör 4000 mil om året med min elbil så skulle det ju bli vatten på kvarnen för alla som hela tiden "visste" att elbilar inte fungerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Jerker skrev:
Det bästa är givetvis att alla gör vad de förmår för att minska sina klimatavtryck. Att miljövänner, som ju faktiskt drar åt samma håll, ägnar sig åt att smutskasta varandras sätt att vara miljövänlig på spelar bara oljelobbyn i händerna.
Jag vet inte om ”alla gör vad dom förmår” kommer vara tillräckligt, tyvärr. Gäller bara att vara konsekvent och inte hyckla i frågan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

dd88 skrev:
Jerker skrev:
Det bästa är givetvis att alla gör vad de förmår för att minska sina klimatavtryck. Att miljövänner, som ju faktiskt drar åt samma håll, ägnar sig åt att smutskasta varandras sätt att vara miljövänlig på spelar bara oljelobbyn i händerna.
Jag vet inte om ”alla gör vad dom förmår” kommer vara tillräckligt, tyvärr. Gäller bara att vara konsekvent och inte hyckla i frågan.
Grejen är ju den att alla miljövänner inte är överens om vad som är bäst att göra. Jag är t.ex. inte överens med dig om din övertygelse som du ger uttryck för i din signatur, men jag avstår från att gå i polemik med dig eftersom jag inte anser att det tjänar det övergripande målet. Bättre att alla fokuserar på att jobba för en bättre miljö på det sätt som man själv tror på och anser vara bäst och som man har möjlighet att göra. Även om då många, kanske alla, inte gör det som skulle ge maximal utdelning så är det iaf bättre än om man ägnar kraft åt att förgöra varandra inom miljörörelsen. Miljörörelsen visar idag upp oroande likheter med den s.k. bokstavsvänstern på 1970-talet, och det är inte bra.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
ermase skrev:
I en elbilsstudiecirkel som jag deltog i/ledde fördjupade vi oss i livscykelanalyser. Vår slutsats var att kör man mindre än 1000 mil per år lönar det sig Miljömässigt väldigt lite att byta till en elbil speciellt inte en elbil med ett stort batteri. Ett batteri degraderas av tiden inte bara antal laddcykler. Denna beräkning gäller alltså om man behåller sin fossilbil (inte en V8). Står valet mellan att köpa en ny fossilbil och en ny elbil blir beräkning lite annorlunda. Att köpa en ny fossilbil idag är rent miljömässigt riktigt korkat.
Räknade ni då in etablering av oljefält, transport och raffinering, utsläpp/läckage från oljetankers, avdunstning från en varm motor, oljebyten vid service etc? Eller var det bara utsläpp från avgasröret?
Räknade ni med hälsokostnaderna för alla som tvingas andas in utsläppen?
Jag tycker det finns en faktor till. För varje elbil jag köper så försvinner det förhoppningsvis nånstans en avgasbil. Och även om jag kanske inte kör så mycket som en del andra (jag kör ändå fortfarande mer än genomsnittet) så har jag ju en elbil som någon kan köpa begagnad när jag säljer den. Nya elbilar är för dyra att köpa för gemene man. Nu har jag ju mer eller mindre råd med en ny och dyr elbil, även om det svider rejält i min plånbok. De flesta andra tycker dock inte att det är värt det att "offra" sig och köpa en alldeles för dyr elbil, eller så har de helt enkelt inte råd, och så köper de en avgasbil istället. Men eftersom jag tycker att det är värt det så skapar jag en möjlighet för andra att köra elbil också så småningom. Inte nu, men om ett eller två år. Dessutom är man ju nån slags "missionär" genom att köra elbil. Man visar för andra att elbilar finns och att de fungerar i vardagen. Skulle jag nu byta tillbaka till en avgasbil, bara för att jag inte kör 4000 mil om året med min elbil så skulle det ju bli vatten på kvarnen för alla som hela tiden "visste" att elbilar inte fungerar.
Japp, som sagt ju fler som väljer elbil desto snabbare går utvecklingen och omställningen.
Det här med undersökningar/studier som visar att avgasdrift ibland kan vara fördelaktigt sätter bara griller i huvudet på folk.
I praktiken är det inget att överhuvudtaget fundera på, miljön vinner ALLTID på längre sikt på att folk väljer eldrift.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

taliz skrev:
I praktiken är det inget att överhuvudtaget fundera på, miljön vinner ALLTID på längre sikt på att folk väljer eldrift.
Helt klart är det så. Och ju fortare det går desto bättre. Man kan alltid hävda att det finns fall där en avgasbil fortfarande är bättre för miljön än en elbil. Men det gäller nu idag. Imorgon kan det se helt annorlunda ut. Tibors nyhetsartikel om Sveriges sista kolkraftverk är ett bra exempel på det. Allt fler länder stänger ner sina kolkraftverk. Idag är det kanske i vissa fall på kort sikt fortfarande sämre med en elbil rent utsläppsmässigt. Men under elbilens livstid kommer detta förändras rejält. Ju renare elen blir desto bättre för elbilen. Men en fossilbil som man köper idag kommer aldrig bli bättre, den kommer att förpesta luften lika mycket även om 10-15 år. Det är kanske till och med så att fossilbilarna som säljs idag inte kommer att rulla lika länge som elbilarna som säljs idag, helt enkelt eftersom marknaden försvinner, ingen vill ha dem om 10 år, utsläppskraven blir så strikta att man inte får använda dem längre i städerna osv. Då skrotas de kanske i förtid vilket inte vore så himla bra heller. Att köpa en ny fossilkärra tycker jag är rejält korkat. Hybrider, okej, de kan ju ändå gå på el och har sina användningsområden där de gör nytta. Men jag kan förstå att man behåller sin gamla fossilbil ett tag till, i väntan på rätt elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Jerker skrev:
dd88 skrev:
Jerker skrev:
Det bästa är givetvis att alla gör vad de förmår för att minska sina klimatavtryck. Att miljövänner, som ju faktiskt drar åt samma håll, ägnar sig åt att smutskasta varandras sätt att vara miljövänlig på spelar bara oljelobbyn i händerna.
Jag vet inte om ”alla gör vad dom förmår” kommer vara tillräckligt, tyvärr. Gäller bara att vara konsekvent och inte hyckla i frågan.
Grejen är ju den att alla miljövänner inte är överens om vad som är bäst att göra. Jag är t.ex. inte överens med dig om din övertygelse som du ger uttryck för i din signatur, men jag avstår från att gå i polemik med dig eftersom jag inte anser att det tjänar det övergripande målet. Bättre att alla fokuserar på att jobba för en bättre miljö på det sätt som man själv tror på och anser vara bäst och som man har möjlighet att göra. Även om då många, kanske alla, inte gör det som skulle ge maximal utdelning så är det iaf bättre än om man ägnar kraft åt att förgöra varandra inom miljörörelsen. Miljörörelsen visar idag upp oroande likheter med den s.k. bokstavsvänstern på 1970-talet, och det är inte bra.
Jag förstår vad du menar, men det innebär samtidigt att man inte kan klandra någon som in i det sista envisas med att köra fossilt så länge den skippar en utlandssemester och äter en vegetarisk rätt i veckan, "alla måste göra något".

Sen håller jag med om att miljörörelsen är extremt duktigt på att punktmarkera åtgärder och samtidigt vara rätt värdelös på att se helheten, oftast bättre att vara bra på mycket en bäst på något.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Två veckor och 175mil med e-tron 55.
Mer nöjd än vad jag förväntat mig. Förväntningarna var dock ganska låga efter all kritik som jag läst på nätet, både här och på audiforumet och inte minst med den nu legendariska blocketannonsen.
Riktigt glad att jag annullerade A7 tfsi e, speciellt efter att dom släppte A6 hybriden som kombi(vilket dom inte skulle göra). Går inte att lita på audi, men det vet nog alla snart. Tur för dom att dom bygger snygga och bekväma bilar.
Tur också att jag tog en befintlig e-tron med 0-100km/h på 5,7 sec. ( tillverkad 20/02)Nu har dom höjt den till 6,6 sec.
Förmodligen för att nya e-tron s ska bli mer attraktiv som gör 4,5 sec.
Frågade här och halva audi-Sverige om medföljande ladd-dosa har jfb typ b, ingen visste, fick till och med mail från en chefsmekaniker i Stockholm som hört med audi centralt. Det svaret jag fick där var att bilen var säker och byggd för att inte läcka likström.
När jag fick bilen och läste manualen så stod det klart och tydligt att den har både typ a och b. :roll:
Hela organisationen har väldigt mycket kvar att lära sig om elbilism. Oj vilket försprång tesla har.
Har inte startat appen än då vi råkade slänga bort koden som tydligen följde med nycklarna. Men det går bra att programmera och ställa timer i bilen. Kommer dock vara nödvändigt i vinter. Hoppas appen funkar bättre än vad många säger. Ny kod på g.

Räckvidd hittills bättre än väntat. Körde 31 mil till Östersund på snitt 2,3 hade 7 mil kvar på batteriet. 0 till +3 grader blandat med sol, snö och hagel. Mestadels sidvind. Jag har 21tums fälgar men tog det lungt.
Körde till Umeå t o r från Lycksele i bra väder men hårt 110-130km/h med maxade omkörningar och snittade 2,6
Har märkt att det verkar vara ganska stor skillnad på förbrukningen om det är förvärmt batteri och om bilen är varmkörd eller inte. Ungefär som på vilken bil som helst. Nu hoppas jag att 19tums vinterdäck väger upp lite av förlusterna för kallt klimat och snö. I vinter blir det rapport med riktiga kallkörningar och dra släp med skoter i snöväder. Min plan är 26mil med 30min med mat och laddning på 50kw laddaren i Storuman.

Helt galet skön bil att köra. Hade en 16 års a6 allroad innan. Stor skillnad. Den blir knappt stötig ens i dynamic mode. Kör mest det läget hela tiden. Känns riktigt rapp i omkörningar och inte speciellt tung. I comfort mode däremot känns tyngden desto mer.

Jag fick tag på en kvoterad bil som någorlunda matchade min önskelista. Bra utrustad med advance men hade jag ändrat något så hade jag hellre haft hud istället för virtuella backspeglar och akustikrutor istället för softclose. Testade en med akustikglas gick otroligt tyst.

Nu är det bara att hoppas på att ionity kommer till sina sinnes fulla bruk och ger ett konkurrenskraftigt pris. Typ tar bort 12månaderstvånget och påslagen på bee. Så tror jag att min kalkyl håller med ett inbyte på 440k kr efter fem år.
Om ordningen är återställd med tanke på covid19 då.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Ang 0-100, är det inte så att alla etron 55 klarar det på 5,7 i dynamic mode, men i normal mode så är det 6,6? Eller har dom tagit bort dynamic mode på de nya? Verkar konstigt :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

HelectriC skrev:
Ang 0-100, är det inte så att alla etron 55 klarar det på 5,7 i dynamic mode, men i normal mode så är det 6,6? Eller har dom tagit bort dynamic mode på de nya? Verkar konstigt :?
Du har nog rätt. Läste 6,6 på någon spec och fick för mig.. :oops:
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Audi e-tron

Inlägg av cosmos »

Även jag har lämnat Tesla och har nu en e-tron 55 sedan en månad. Allt är till belåtenhet. Bilen är oerhört bekväm att köra och stolarna är mycket bättre för mig jämfört med model s. Har kört ca 400 mil redan. Jag har också advance paket och 21 tum. Förbrukningen är ok med runt 22-23 i snitt över 10 mil. Det enda jag saknar är superchargers. Jäklar vad bekvämt det var. Har inte laddat på Ionity ännu menblir kul att prova.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

dd88 skrev:
Tycker mest det är komiskt att många är så selektiva när det kommer till miljö. Min signatur är fortfarande lika aktuell.
Jag förstår inte riktigt ditt argument, varje åtgärd i rätt riktning är väl bra, oavsett om man "gör rätt" i alla delar av sin existens?

Om man behöver en bil är det väl bra att man väljer en elbil före en fossilbil, oavsett vad man äter, hur mycket man flyger, etc?

Det bästa är väl förstås att både bli vegan, inte ha bil öht, sluta flyga helt, lappa och laga sina kläder tills dom faller av kroppen, etc, men det är uppoffringar som jag tror få är beredda att göra.

Jag anser att varje handling i rätt riktning har ett egenvärde, så länge man inte använder dom som ursäkt att "göra fel" på andra ställen, men det upplever iaf inte jag vara normen för elbilsägare, snarare tvärtom: att skaffa elbil, oavsett ursprunglig drivkraft (teknik, prestanda, status, etc), tenderar att väcka/förstärka viljan att bli mer miljövänlig även inom andra områden.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av mans71 »

fth skrev:
dd88 skrev:
Tycker mest det är komiskt att många är så selektiva när det kommer till miljö. Min signatur är fortfarande lika aktuell.
Jag förstår inte riktigt ditt argument, varje åtgärd i rätt riktning är väl bra, oavsett om man "gör rätt" i alla delar av sin existens?

Om man behöver en bil är det väl bra att man väljer en elbil före en fossilbil, oavsett vad man äter, hur mycket man flyger, etc?

Det bästa är väl förstås att både bli vegan, inte ha bil öht, sluta flyga helt, lappa och laga sina kläder tills dom faller av kroppen, etc, men det är uppoffringar som jag tror få är beredda att göra.

Jag anser att varje handling i rätt riktning har ett egenvärde, så länge man inte använder dom som ursäkt att "göra fel" på andra ställen, men det upplever iaf inte jag vara normen för elbilsägare, snarare tvärtom: att skaffa elbil, oavsett ursprunglig drivkraft (teknik, prestanda, status, etc), tenderar att väcka/förstärka viljan att bli mer miljövänlig även inom andra områden.

/fth
Precis. Det blir så lätt relegion. Fanatism.

Det bästa för miljön är att ladda en pistol, sätta mot tinningen och trycka av. Människan-miljön, 0-1.

(är ockso vegetarian, men vad jag föredrar att äta hör inte hit)
Model S P85DL+
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Svenssons »

mans71 skrev:

Precis. Det blir så lätt relegion. Fanatism.

Det bästa för miljön är att ladda en pistol, sätta mot tinningen och trycka av. Människan-miljön, 0-1.

(är ockso vegetarian, men vad jag föredrar att äta hör inte hit)
Är det inte bättre att hoppa från ättestupet eller helt sluta äta? Det kan väl inte vara helt miljövänligt att konsumera ett pistolskott? ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
mans71 skrev:

Precis. Det blir så lätt relegion. Fanatism.

Det bästa för miljön är att ladda en pistol, sätta mot tinningen och trycka av. Människan-miljön, 0-1.

(är ockso vegetarian, men vad jag föredrar att äta hör inte hit)
Är det inte bättre att hoppa från ättestupet eller helt sluta äta? Det kan väl inte vara helt miljövänligt att konsumera ett pistolskott? ;)
Hur man än gör så lämnar man ifrån sig en massa miljöfarligt avfall oavsett. Tänk bara alla tungmetaller som lagras i kroppen. Vart tar de vägen när man checkar ut?. Men även hår och ben har svårt att förmultna, det är säkert inte bra det heller. Och så tar man upp 2kvm landyta i minst 25 år till. Kremering är än värre. Massa rök och avgaser, säkert fossileldat dessutom.
Det bästa hade ju varit om man aldrig hade fötts. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Audi e-tron

Inlägg av cosmos »

mati skrev:
Svenssons skrev:
mans71 skrev:

Precis. Det blir så lätt relegion. Fanatism.

Det bästa för miljön är att ladda en pistol, sätta mot tinningen och trycka av. Människan-miljön, 0-1.

(är ockso vegetarian, men vad jag föredrar att äta hör inte hit)
Är det inte bättre att hoppa från ättestupet eller helt sluta äta? Det kan väl inte vara helt miljövänligt att konsumera ett pistolskott? ;)
Hur man än gör så lämnar man ifrån sig en massa miljöfarligt avfall oavsett. Tänk bara alla tungmetaller som lagras i kroppen. Vart tar de vägen när man checkar ut?. Men även hår och ben har svårt att förmultna, det är säkert inte bra det heller. Och så tar man upp 2kvm landyta i minst 25 år till. Kremering är än värre. Massa rök och avgaser, säkert fossileldat dessutom.
Det bästa hade ju varit om man aldrig hade fötts. ;)
Finns inget att tiilägga efter Matis slutsats. Underbar humor. :D
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Man kan ju undra vad vi människor är till för och vad meningen med livet är. När allt kommer omkring så är livet bara en sexuellt överförd, livslång sjukdom med dödlig utgång. :?
Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Re: Audi e-tron

Inlägg av Lars Json »

Svenssons skrev:
mans71 skrev:

Precis. Det blir så lätt relegion. Fanatism.

Det bästa för miljön är att ladda en pistol, sätta mot tinningen och trycka av. Människan-miljön, 0-1.

(är ockso vegetarian, men vad jag föredrar att äta hör inte hit)
Är det inte bättre att hoppa från ättestupet eller helt sluta äta? Det kan väl inte vara helt miljövänligt att konsumera ett pistolskott? ;)
Ättestupan känns ju lite förlegad idag. Numera transporteras vi till äldreboenden och samhället uppnår nästan samma effekt...
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Svenssons »

Lars Json skrev:
Svenssons skrev:
mans71 skrev:

Precis. Det blir så lätt relegion. Fanatism.

Det bästa för miljön är att ladda en pistol, sätta mot tinningen och trycka av. Människan-miljön, 0-1.

(är ockso vegetarian, men vad jag föredrar att äta hör inte hit)
Är det inte bättre att hoppa från ättestupet eller helt sluta äta? Det kan väl inte vara helt miljövänligt att konsumera ett pistolskott? ;)
Ättestupan känns ju lite förlegad idag. Numera transporteras vi till äldreboenden och samhället uppnår nästan samma effekt...
Tanken med ättestupan är väl att man själv tar sig dit och gör affären kort. Moderna versionen känns lite mer utdragen och inte helt miljöanpassat...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Re: Audi e-tron

Inlägg av Lars Json »

Svenssons skrev:
Lars Json skrev:
Svenssons skrev:
mans71 skrev:

Precis. Det blir så lätt relegion. Fanatism.

Det bästa för miljön är att ladda en pistol, sätta mot tinningen och trycka av. Människan-miljön, 0-1.

(är ockso vegetarian, men vad jag föredrar att äta hör inte hit)
Är det inte bättre att hoppa från ättestupet eller helt sluta äta? Det kan väl inte vara helt miljövänligt att konsumera ett pistolskott? ;)
Ättestupan känns ju lite förlegad idag. Numera transporteras vi till äldreboenden och samhället uppnår nästan samma effekt...
Tanken med ättestupan är väl att man själv tar sig dit och gör affären kort. Moderna versionen känns lite mer utdragen och inte helt miljöanpassat...
Nja, i min värld så förde den yngre generationen de "oförmögna" till ättestupan för att spara på resurser. Det är väl nästan så man kan uppleva det som sker på äldreboenden idag?
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Svenssons »

Lars Json skrev:
Svenssons skrev:
Tanken med ättestupan är väl att man själv tar sig dit och gör affären kort. Moderna versionen känns lite mer utdragen och inte helt miljöanpassat...
Nja, i min värld så förde den yngre generationen de "oförmögna" till ättestupan för att spara på resurser. Det är väl nästan så man kan uppleva det som sker på äldreboenden idag?
Oavsett vad vi tycker att ättestupa är eller hur den ska användas så är det nog så att i realiteten är det bara en myt...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Ättestupa enligt Lars Ekborg:

Skriv svar