Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

johanfh
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 nov 2020 20:33

Re: Audi e-tron

Inlägg av johanfh »

Otroligt nöjd med vår Etron 55.
Vid vilken hastighet är elförbrukningen som lägst tror ni/vet ni? :) Vilken hastighet ska man hålla för att komma så långt som möjligt på en laddning dvs?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

johanfh skrev:
Otroligt nöjd med vår Etron 55.
Vid vilken hastighet är elförbrukningen som lägst tror ni/vet ni? :) Vilken hastighet ska man hålla för att komma så långt som möjligt på en laddning dvs?
40 km/h? :?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

johanfh skrev:
Otroligt nöjd med vår Etron 55.
Vid vilken hastighet är elförbrukningen som lägst tror ni/vet ni? :) Vilken hastighet ska man hålla för att komma så långt som möjligt på en laddning dvs?

Runt 70 kmh är nog allra lägst.

Men vid långresa så brukar max 95 kmh ge bra räckvidd.

När jag kör 72 mils resa går det nästan lika fort att komma fram i 95 kmh än 125 kmh, då jag med lägre hastigheten klarar mig på två laddstopp.

Annars blir det tre laddstopp, det skiljer endast 10 minuter och spar många kWh.

Går förstås att optimera i ABRP

Max 125 kmh:
ABRP.png
Max 95 kmh:
image (4).png
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Skulle vilja säga samma sak. Över 100km/h drar förbrukningen iväg och räckvidden minskar kraftigt. Svensk landsvägshastighet, dvs 80-90, är ganska optimal.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gargamel »

Skulle säkert vara liknande siffror på min EQC, men jag känner mig som en rullande blockad om jag inte låg i skyltad hastighet..
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Gargamel skrev:
Skulle säkert vara liknande siffror på min EQC, men jag känner mig som en rullande blockad om jag inte låg i skyltad hastighet..
Så länge man håller sig till landsvägar så är ju oftast 80-90 den skyltade hastigheten, så man borde inte vara en rullande blockad. Den som ändå vill köra fortare får väl köra om då, men det kan jag knappast ta hänsyn till. Och på motorvägen finns ju en omkörningsfil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Audi e-tron

Inlägg av Niklas Z »

Vad är förbrukningen i jämn fart 110 eller 120 km/h en normal sommardag (+20° och vindstilla)?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Ocean
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 mar 2018 09:22
Ort: Danderyd

Re: Audi e-tron

Inlägg av Ocean »

Min 2019 etron med 21” drog ca 2,6-2,8 kWh per mil i ca 120 km/h. Helt klart en ”hastighetskänslig” bil, med lite motvind blev det lätt 3 kWh/mil
Tesla Model S75D -18
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Min 2021 drog 36,5 i snitt igår på en 20 mil sträcka... mest 110 och även ett par mil 120.

Dock rejäl motvind och spöregn så man knappt såg något.

Men väldigt komfortabel att åka i, enda man hör är lite svagt däckljud. Första gången jag kan prata i normal samtalsnivå när man pratar i telefonen/via bilens mikrofon. :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Jag har 19" original (jag vet dom är jättefula) och ligger 250-260wh/km. Dvs ingen större skillnad mot 21" då vilket är en besvikelse för mig :D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

Nilp skrev:
Jag har 19" original (jag vet dom är jättefula) och ligger 250-260wh/km. Dvs ingen större skillnad mot 21" då vilket är en besvikelse för mig :D
Du råkar inte veta vad din drar i typ 135-140 km/h? Undersöker olika bilar åt en familjemedlem och ett stort frågetecken på de flesta bilar är ju lite vad de drar i motorvägsfart.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Nej det vet jag inte.
Intressanta frågan är väl hur snabbt man kan ta sig fram till det tilltänkta resmålet. är det 5-10 mil ja då är det väl bara att blåsa på om man känner behov av det och du kommer fram oavsett fröbrukning. är det låt säga 60 mil då tror jag inte det är optimalt ur tidperspektiv att snitta 140km/h, dvs det blir troligtvis fler laddstopp än att köra 120km/h och därmed ett laddstopp mindre och kommer ändå fram fortare.

För min nyfikenhet, var i Sverige går det att hålla en snitthastighet på 140km/h? Då tänker jag inte på det rent lagmässiga utan trafikrytm och trafiktäthet. Kör en del i södra Sverige på E4 och E6 och då är det ganska mycket trafik i ytterfilen av långsammare lastbilar eller andra långsammare fordon. snitt på 140 känns inte möjligt i praktiken.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Nilp skrev:
Nej det vet jag inte.
Intressanta frågan är väl hur snabbt man kan ta sig fram till det tilltänkta resmålet. är det 5-10 mil ja då är det väl bara att blåsa på om man känner behov av det och du kommer fram oavsett fröbrukning. är det låt säga 60 mil då tror jag inte det är optimalt ur tidperspektiv att snitta 140km/h, dvs det blir troligtvis fler laddstopp än att köra 120km/h och därmed ett laddstopp mindre och kommer ändå fram fortare.

För min nyfikenhet, var i Sverige går det att hålla en snitthastighet på 140km/h? Då tänker jag inte på det rent lagmässiga utan trafikrytm och trafiktäthet. Kör en del i södra Sverige på E4 och E6 och då är det ganska mycket trafik i ytterfilen av långsammare lastbilar eller andra långsammare fordon. snitt på 140 känns inte möjligt i praktiken.

Problemet som jag ser det för E-Tron är inte förbrukningen utan att det inte finns så många laddare. Fanns det ALLTID en 150kW-laddare när man behövde ladda så vore det inga problem eftersom den laddar så snabbt. Men så är det ju inte riktigt...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

Nilp skrev:
Nej det vet jag inte.
Intressanta frågan är väl hur snabbt man kan ta sig fram till det tilltänkta resmålet. är det 5-10 mil ja då är det väl bara att blåsa på om man känner behov av det och du kommer fram oavsett fröbrukning. är det låt säga 60 mil då tror jag inte det är optimalt ur tidperspektiv att snitta 140km/h, dvs det blir troligtvis fler laddstopp än att köra 120km/h och därmed ett laddstopp mindre och kommer ändå fram fortare.

För min nyfikenhet, var i Sverige går det att hålla en snitthastighet på 140km/h? Då tänker jag inte på det rent lagmässiga utan trafikrytm och trafiktäthet. Kör en del i södra Sverige på E4 och E6 och då är det ganska mycket trafik i ytterfilen av långsammare lastbilar eller andra långsammare fordon. snitt på 140 känns inte möjligt i praktiken.
Ja, det är ju det som är intressant med att veta förbrukningen, man vill inte känna att det går snabbare att köra 120 km/h än 140 km/h utan jag tycker att punkten där det vänder skall ligga högre än så.

Tycker det går bra att göra på de flesta ställen om man bara tänker på trafikrytmen om man nu inte pratar kring städerna och mitt i rusningstrafik när alla ska mellan hemmet och jobbet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

johanfh skrev:
Otroligt nöjd med vår Etron 55.
Vid vilken hastighet är elförbrukningen som lägst tror ni/vet ni? :) Vilken hastighet ska man hålla för att komma så långt som möjligt på en laddning dvs?
Skall man komma så långt som möjligt på en fulladdad bil (som jag tolkar din fråga) så tror jag att MWall har rätt i att det är någonstans runt 20-50 km/h (lite beroende på hur mycket AC eller uppvärmning av bil drar i förhållande till sin förbrukning att komma framåt).

Skall man däremot ladda på vägen och komma fram så snabbt som möjligt, så beror det på laddinfrastrukturen. För en bil som laddar snabbt (som e-tron, Tesla, etc.) och som har tillgång på effektiva snabbladdare längs vägen (Ionity, etc.) så kommer man oftast snabbast fram om man håller runt 160-180 km/h i snitt.

Det förutsätter dock att man inte har problem med hastighetsbegränsningar, polis, etc. samt att det inte är kö till laddarna.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

MWall skrev:
Nilp skrev:
Nej det vet jag inte.
Intressanta frågan är väl hur snabbt man kan ta sig fram till det tilltänkta resmålet. är det 5-10 mil ja då är det väl bara att blåsa på om man känner behov av det och du kommer fram oavsett fröbrukning. är det låt säga 60 mil då tror jag inte det är optimalt ur tidperspektiv att snitta 140km/h, dvs det blir troligtvis fler laddstopp än att köra 120km/h och därmed ett laddstopp mindre och kommer ändå fram fortare.

För min nyfikenhet, var i Sverige går det att hålla en snitthastighet på 140km/h? Då tänker jag inte på det rent lagmässiga utan trafikrytm och trafiktäthet. Kör en del i södra Sverige på E4 och E6 och då är det ganska mycket trafik i ytterfilen av långsammare lastbilar eller andra långsammare fordon. snitt på 140 känns inte möjligt i praktiken.

Problemet som jag ser det för E-Tron är inte förbrukningen utan att det inte finns så många laddare. Fanns det ALLTID en 150kW-laddare när man behövde ladda så vore det inga problem eftersom den laddar så snabbt. Men så är det ju inte riktigt...
Det beror väl på vart du tänker köra? På vägarna i södra Sverige där du kan köra +120km/h (vilket jag läser in som motorväg) har jag hittills inte haft problem med laddare vilket är främst Ionity och Eon. Men du har en poäng i att det beror ju på var OfarligTeslas familjemedlem kör övervägande.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Nilp skrev:
MWall skrev:
Nilp skrev:
Nej det vet jag inte.
Intressanta frågan är väl hur snabbt man kan ta sig fram till det tilltänkta resmålet. är det 5-10 mil ja då är det väl bara att blåsa på om man känner behov av det och du kommer fram oavsett fröbrukning. är det låt säga 60 mil då tror jag inte det är optimalt ur tidperspektiv att snitta 140km/h, dvs det blir troligtvis fler laddstopp än att köra 120km/h och därmed ett laddstopp mindre och kommer ändå fram fortare.

För min nyfikenhet, var i Sverige går det att hålla en snitthastighet på 140km/h? Då tänker jag inte på det rent lagmässiga utan trafikrytm och trafiktäthet. Kör en del i södra Sverige på E4 och E6 och då är det ganska mycket trafik i ytterfilen av långsammare lastbilar eller andra långsammare fordon. snitt på 140 känns inte möjligt i praktiken.

Problemet som jag ser det för E-Tron är inte förbrukningen utan att det inte finns så många laddare. Fanns det ALLTID en 150kW-laddare när man behövde ladda så vore det inga problem eftersom den laddar så snabbt. Men så är det ju inte riktigt...
Det beror väl på vart du tänker köra? På vägarna i södra Sverige där du kan köra +120km/h (vilket jag läser in som motorväg) har jag hittills inte haft problem med laddare vilket är främst Ionity och Eon. Men du har en poäng i att det beror ju på var OfarligTeslas familjemedlem kör övervägande.
Jag kör långt nästan enbart på semestern. Tror att det blir rätt stora problem på Ionity i sommar. Utan att veta såklart.

På vintern kan det bli en tripp till Trysil. Är väl inte omöjligt med E-Tron men jag skulle nog vara lite nervös innan.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

OfarligTesla skrev:
Nilp skrev:
Jag har 19" original (jag vet dom är jättefula) och ligger 250-260wh/km. Dvs ingen större skillnad mot 21" då vilket är en besvikelse för mig :D
Du råkar inte veta vad din drar i typ 135-140 km/h? Undersöker olika bilar åt en familjemedlem och ett stort frågetecken på de flesta bilar är ju lite vad de drar i motorvägsfart.
WLTP är ju svaret på frågan när du vill jämföra förbrukning mellan bilar. Du kommer inte att kunna få ett specifikare svar än så.

Det går inte att svara mer exakt än så eftersom om du frågar random elbilsförare på gatan om hur mycket bilen drar blir motfrågan "vid vilken temperatur/vind/regnmängd/storlek på däck?" så du kan inte jämföra förbrukning utan att ha liknande yttre faktorer. Därför WLTP.

Men vid 135km/h då? lägg en faktor, säg 20%, på alla bilars WLTP rakt av eller nått.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

dfa skrev:

WLTP är ju svaret på frågan när du vill jämföra förbrukning mellan bilar. Du kommer inte att kunna få ett specifikare svar än så.

Det går inte att svara mer exakt än så eftersom om du frågar random elbilsförare på gatan om hur mycket bilen drar blir motfrågan "vid vilken temperatur/vind/regnmängd/storlek på däck?" så du kan inte jämföra förbrukning utan att ha liknande yttre faktorer. Därför WLTP.

Men vid 135km/h då? lägg en faktor, säg 20%, på alla bilars WLTP rakt av eller nått.
Nej WLTP är inte svaret på frågan eftersom ökningen med hastighet inte är linjär vilket gör att deras olika design kommer spela större och större roll ju snabbare man kör. I lägre hastigheter kommer rullmotstånd vara en relativt stor faktor medan i högre hastighet kommer luftmotstånd vara den enskilt största faktorn och rullmotståndet står för en liten andel. Det är även en hel drös massa andra effekter som går in i WLTP mätningen som blir mindre och mindre relevanta ju snabbare man kör, t.ex. energin som går till uppvärmning/kyla av kupé och batteriet. Det behöver inte ens vara så att en bil som har 20% högre WLTP än en annan kommer ens en km längre när man kör dem båda i 135 km/h.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Audi e-tron

Inlägg av Niklas Z »

dfa skrev:
WLTP är ju svaret på frågan när du vill jämföra förbrukning mellan bilar. Du kommer inte att kunna få ett specifikare svar än så.

Det går inte att svara mer exakt än så eftersom om du frågar random elbilsförare på gatan om hur mycket bilen drar blir motfrågan "vid vilken temperatur/vind/regnmängd/storlek på däck?" så du kan inte jämföra förbrukning utan att ha liknande yttre faktorer. Därför WLTP.

Men vid 135km/h då? lägg en faktor, säg 20%, på alla bilars WLTP rakt av eller nått.
Kruxet är att det framför allt är i motorvägsfart som förbrukningen och dess påverkan på räckvidden är intressant, i alla fall när vi talar om bilar som e-tron, Tesla, mfl. Körcykler som endast innehåller måttligt med motorväg är då inte så intressanta. Dessutom spelar aerodynamiken förhållandevis större roll i motorvägsfart än i lägre, vilket gör att olika bilar avviker olika mycket från WLTP.
Samtidigt är ju förbrukning i jämn fart motorväg tämligen enkel att mäta. Bestäm bara väderförhållanden och använd plan väg.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

dfa skrev:
OfarligTesla skrev:
Nilp skrev:
Jag har 19" original (jag vet dom är jättefula) och ligger 250-260wh/km. Dvs ingen större skillnad mot 21" då vilket är en besvikelse för mig :D
Du råkar inte veta vad din drar i typ 135-140 km/h? Undersöker olika bilar åt en familjemedlem och ett stort frågetecken på de flesta bilar är ju lite vad de drar i motorvägsfart.
WLTP är ju svaret på frågan när du vill jämföra förbrukning mellan bilar. Du kommer inte att kunna få ett specifikare svar än så.

Det går inte att svara mer exakt än så eftersom om du frågar random elbilsförare på gatan om hur mycket bilen drar blir motfrågan "vid vilken temperatur/vind/regnmängd/storlek på däck?" så du kan inte jämföra förbrukning utan att ha liknande yttre faktorer. Därför WLTP.

Men vid 135km/h då? lägg en faktor, säg 20%, på alla bilars WLTP rakt av eller nått.

Gjorde lite amatörberäkningar och E-Tron har ca 30% högre luftmotstånd än dagens Model S (som dels har lägre Cd-värde men också är klart lägre = mindre frontarea) . Ökar man hastigheten från 100 km/h till 140 km/h så ökar luftmotståndet med ca 62%. Dvs hög hastighet straffar E-Tron ganska mycket mätt i Wh/km jämfört med en snålare bil.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

MWall skrev:
Nilp skrev:
MWall skrev:
Nilp skrev:
Nej det vet jag inte.
Intressanta frågan är väl hur snabbt man kan ta sig fram till det tilltänkta resmålet. är det 5-10 mil ja då är det väl bara att blåsa på om man känner behov av det och du kommer fram oavsett fröbrukning. är det låt säga 60 mil då tror jag inte det är optimalt ur tidperspektiv att snitta 140km/h, dvs det blir troligtvis fler laddstopp än att köra 120km/h och därmed ett laddstopp mindre och kommer ändå fram fortare.

För min nyfikenhet, var i Sverige går det att hålla en snitthastighet på 140km/h? Då tänker jag inte på det rent lagmässiga utan trafikrytm och trafiktäthet. Kör en del i södra Sverige på E4 och E6 och då är det ganska mycket trafik i ytterfilen av långsammare lastbilar eller andra långsammare fordon. snitt på 140 känns inte möjligt i praktiken.

Problemet som jag ser det för E-Tron är inte förbrukningen utan att det inte finns så många laddare. Fanns det ALLTID en 150kW-laddare när man behövde ladda så vore det inga problem eftersom den laddar så snabbt. Men så är det ju inte riktigt...
Det beror väl på vart du tänker köra? På vägarna i södra Sverige där du kan köra +120km/h (vilket jag läser in som motorväg) har jag hittills inte haft problem med laddare vilket är främst Ionity och Eon. Men du har en poäng i att det beror ju på var OfarligTeslas familjemedlem kör övervägande.
Jag kör långt nästan enbart på semestern. Tror att det blir rätt stora problem på Ionity i sommar. Utan att veta såklart.

På vintern kan det bli en tripp till Trysil. Är väl inte omöjligt med E-Tron men jag skulle nog vara lite nervös innan.
Bara för att vara tydlig, ja Audi E-tron SUV är TÖRSTIG framförallt vid högre hastigheter. Det tror jag alla som är på detta forum har fattat för länge sen.

Men det intressanta här är att 99 av 100 elbils diskussioner jag hamnar i med vänner och bekanta (och delvis även som observation även här på forumet) startar som en mer faktaorienterad fråga "hur långt kan jag köra" eller "hur lång tid tar det att ladda" osv. Men sen blir det, som nu mer känslomässigt och upplevelse baserat. Vad är stora problem för dig? vad är lång väntetid för dig? Kan man sätta det i större sammanhang, om du kan ladda hemma 350 dagar per år och laddar främst publikt på sommar och vinter semester 5-10 ggr per år och du får vänta 20 min för att en laddare ska bli ledig vid en handfull tillfällen är det ett problem? KAnske eller kanske inte, det vet inte jag. Det får du avgöra. Men den frågställningen är långt ifrån vad förbrukningen är i ett teoretiskt klimat scenario i 120km/h....
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

ABRP är svaret, där kan ni lägga in hastighet, vägförhållande, hur mycket packning som finns i bilen, väglag, motvind etc.

Ska Ionity nås, blir det på vissa sträckor reducerad hastighet, om jag väljer 140 km/h som hastighet.
ABRP.JPG
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gargamel »

mati skrev:
Gargamel skrev:
Skulle säkert vara liknande siffror på min EQC, men jag känner mig som en rullande blockad om jag inte låg i skyltad hastighet..
Så länge man håller sig till landsvägar så är ju oftast 80-90 den skyltade hastigheten, så man borde inte vara en rullande blockad. Den som ändå vill köra fortare får väl köra om då, men det kan jag knappast ta hänsyn till. Och på motorvägen finns ju en omkörningsfil.
Bara motorväg som gäller dit jag åker.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Gargamel skrev:
mati skrev:
Gargamel skrev:
Skulle säkert vara liknande siffror på min EQC, men jag känner mig som en rullande blockad om jag inte låg i skyltad hastighet..
Så länge man håller sig till landsvägar så är ju oftast 80-90 den skyltade hastigheten, så man borde inte vara en rullande blockad. Den som ändå vill köra fortare får väl köra om då, men det kan jag knappast ta hänsyn till. Och på motorvägen finns ju en omkörningsfil.
Bara motorväg som gäller dit jag åker.
Jamen dåså. Då är det ju lätt. Man lägger sig bakom en lastbil och så får man trevligt låg förbrukning utan att vara i vägen för andra. Största problemet är att det inte alltid finns en lastbil att ligga bakom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar