Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

En kul grej är att Audi till och med har kapslat in elmaskin och inverter i ett ljuddämpande material, det visar kanske lite på hur petiga de är på den fronten... :)
ladda ned.jpeg
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Sjukt bra! :)
Det är en enkel och billig åtgärd som verkligen Tesla skulle ha gjort också, speciellt när man har vätskekylda motorer där värmen
inte behöver stråla ut osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
En kul grej är att Audi till och med har kapslat in elmaskin och inverter i ett ljuddämpande material, det visar kanske lite på hur petiga de är på den fronten... :)
ladda ned.jpeg
Kanske en anledning till den begränsade prestandan?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Audi e-tron

Inlägg av Leo »

Jag har tolkat det som att e-Tron i princip är ett ”stand alone-bygge”. Hyfsat Optimerad/konstruerad som en ren elbil. Dvs ingen modifierad befintlig plattform. (Typ e-Golf) Däremot delar e-Tron garanterat många komponenter från befintliga plattformar. (Tagit saker från hyllan för att föenkla, förbilliga och snabba på konstruktion/process) Eftersom jag gissar att e-Tron började utvecklas innan ID-plattformen bestämdes.

ID-familjen som kommer är däremot helt skräddarsydd för eldrift, precis som Tesla. Där det känns mycket som copy/paste och med ambitionen att få till en ”folk-elbil” utan ”prestandafokus”.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
En kul grej är att Audi till och med har kapslat in elmaskin och inverter i ett ljuddämpande material, det visar kanske lite på hur petiga de är på den fronten... :)
ladda ned.jpeg
Kanske en anledning till den begränsade prestandan?
Det har jag svårt att tro. Prestandan är väl vad Audi har ansett att den ska vara och dimensionerat för. Vi får se om det kommer en prestandaversion av e-tron, vissa påstår det. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: Audi e-tron

Inlägg av Oykkh47 »

Leo skrev:
Jag har tolkat det som att e-Tron i princip är ett ”stand alone-bygge”. Hyfsat Optimerad/konstruerad som en ren elbil. Dvs ingen modifierad befintlig plattform. (Typ e-Golf) Däremot delar e-Tron garanterat många komponenter från befintliga plattformar. (Tagit saker från hyllan för att föenkla, förbilliga och snabba på konstruktion/process) Eftersom jag gissar att e-Tron började utvecklas innan ID-plattformen bestämdes.

ID-familjen som kommer är däremot helt skräddarsydd för eldrift, precis som Tesla. Där det känns mycket som copy/paste och med ambitionen att få till en ”folk-elbil” utan ”prestandafokus”.
Den är ju gjord på MLB plattformen. En ren fossil plattform helt enkelt. Därför blir den både dyr och en del missar i sin konstruktion. Men jag skulle hellre köra e-tron än model 3..
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
En kul grej är att Audi till och med har kapslat in elmaskin och inverter i ett ljuddämpande material, det visar kanske lite på hur petiga de är på den fronten... :)
ladda ned.jpeg
Kanske en anledning till den begränsade prestandan?
Det har jag svårt att tro. Prestandan är väl vad Audi har ansett att den ska vara och dimensionerat för. Vi får se om det kommer en prestandaversion av e-tron, vissa påstår det. :)
"Prestanda-SUV" är ju en oxymoron. :lol:
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
En kul grej är att Audi till och med har kapslat in elmaskin och inverter i ett ljuddämpande material, det visar kanske lite på hur petiga de är på den fronten... :)
ladda ned.jpeg
Kanske en anledning till den begränsade prestandan?
Det har jag svårt att tro. Prestandan är väl vad Audi har ansett att den ska vara och dimensionerat för. Vi får se om det kommer en prestandaversion av e-tron, vissa påstår det. :)
"Prestanda-SUV" är ju en oxymoron. :lol:
Haha jag håller med, men vissa anser ju att en SUV ska kunna accelerera 0-100 på 4 sekunder. :) Sen att en SUV aldrig blir en bra prestandabil är en annan femma.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Oykkh47 skrev:
Leo skrev:
Jag har tolkat det som att e-Tron i princip är ett ”stand alone-bygge”. Hyfsat Optimerad/konstruerad som en ren elbil. Dvs ingen modifierad befintlig plattform. (Typ e-Golf) Däremot delar e-Tron garanterat många komponenter från befintliga plattformar. (Tagit saker från hyllan för att föenkla, förbilliga och snabba på konstruktion/process) Eftersom jag gissar att e-Tron började utvecklas innan ID-plattformen bestämdes.

ID-familjen som kommer är däremot helt skräddarsydd för eldrift, precis som Tesla. Där det känns mycket som copy/paste och med ambitionen att få till en ”folk-elbil” utan ”prestandafokus”.
Den är ju gjord på MLB plattformen. En ren fossil plattform helt enkelt. Därför blir den både dyr och en del missar i sin konstruktion. Men jag skulle hellre köra e-tron än model 3..
Bara nyfiken, vilka arv från en fossilbilsplattform har gjort att den har missar i konstruktionen?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Gadget
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 01 feb 2017 16:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gadget »

Audi har säkert inte gjort ett dåligt jobb, tvärtom mycket verkar genomtänkt och MLBEvo plattformen är ju en utveckling av MLB för att kunna supportera elektisk drivlina utöver bensin/diesel. Men det betyder rimligtvis att det uppstår en del kompromisser på totalen sett jämfört med om plattformen är från början enbart avsedd för elektriska drivlinor. Jämför med vad VW själva skriver om den nya MEB plattformen, som t.ex då kan göras betydligt mer utrymmeseffektiv. Men det handlar gissningsvis även om fler saker än utrymmen.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Gadget skrev:
Audi har säkert inte gjort ett dåligt jobb, tvärtom mycket verkar genomtänkt och MLBEvo plattformen är ju en utveckling av MLB för att kunna supportera elektisk drivlina utöver bensin/diesel. Men det betyder rimligtvis att det uppstår en del kompromisser på totalen sett jämfört med om plattformen är från början enbart avsedd för elektriska drivlinor. Jämför med vad VW själva skriver om den nya MEB plattformen, som t.ex då kan göras betydligt mer utrymmeseffektiv. Men det handlar gissningsvis även om fler saker än utrymmen.
Jo jag förstår teorin bakom resonemanget. :) Men det lät som att Oykkh47 hade konkreta exempel, vore intressant att höra dem!
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Audi e-tron

Inlägg av Henrik Torphammar »

Återstår att se hur mycket av MEB som verkligen blir elbil eller om dom snirklat sig tillbaka till nån plattform som blir en kombo typ Niro/kona/leaf/soul... eller om vi säger mer lik golf än Tesla.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

Gadget skrev:
Audi har säkert inte gjort ett dåligt jobb, tvärtom mycket verkar genomtänkt och MLBEvo plattformen är ju en utveckling av MLB för att kunna supportera elektisk drivlina utöver bensin/diesel. Men det betyder rimligtvis att det uppstår en del kompromisser på totalen sett jämfört med om plattformen är från början enbart avsedd för elektriska drivlinor. Jämför med vad VW själva skriver om den nya MEB plattformen, som t.ex då kan göras betydligt mer utrymmeseffektiv. Men det handlar gissningsvis även om fler saker än utrymmen.
Detsamma kan ju i så fall säga om tesla, som trots att de bara haft eldrift i tanke ändå inte lyckats fullt ut med att göra ett optimalt chassi. Om vi nu bara diskuterar just det och inte de tekniska lösningarna.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Henrik Torphammar skrev:
Återstår att se hur mycket av MEB som verkligen blir elbil eller om dom snirklat sig tillbaka till nån plattform som blir en kombo typ Niro/kona/leaf/soul... eller om vi säger mer lik golf än Tesla.
MEB är ju redan presenterad. Vilken plattform från en annan tillverkare man tycker att den är "lik" är ju oväsentligt, så länge det går att bygga riktigt bra elbilar med den som bas.

Bild
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av vigge50 »

Till eTron kommer ett laddkort som tillåter dig ladda hos en mängd olika leverantörer runt om i Europa men billigt blir det inte. Om du ska ladda på Ioniqs laddare så ska du först betala €17,95 per månad, sen €8 per startad laddning och sen ytterligare €0,33 per kWh. Ägarna får väll vara glada att de går att ladda med full effekt nästan hela vägen så att det inte blir optimalt med flera korta stopp. Vet inte om det är så i Europa men i USA ska det ingå fri laddning första året så då blir det lugnt men efteråt...

https://electrek.co/2019/02/01/audi-cha ... ctric-suv/
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Jag tror att artikeln är fel. Det ska kosta 8 eur per laddning på Ionity egna stationer som introduktion. När det priset upphör kommer det kosta 0,33 per kWh.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 27 maj 2017 20:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av Cay »

Hur intressant är de första versionerna av e-tron egentligen?

Jag har i veckan fått offert från två ÅF, oberoende från varandra, med leverans i juni.
Båda har lämnat 5% rabatt på listpriset (brutto ca 1230kkr). Jag älskar night vision, Matrisstrålkastare, den mjukare fjädringen jämfört med MX, den tystare coupen, massagesäten och Bang&Olufsenljudet hos Audi. Ändå överväger jag att beställa en ny X100 pga: lägre vikt, avsevärt snabbare acceleration, avsevärt bättre laddförmåga (22kWh för AC utanför Tesla SuC)- till skillnad från e-trons 11.

Tänker jag fel?
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av vigge50 »

Cay skrev:
Hur intressant är de första versionerna av e-tron egentligen?

Jag har i veckan fått offert från två ÅF, oberoende från varandra, med leverans i juni.
Båda har lämnat 5% rabatt på listpriset (brutto ca 1230kkr). Jag älskar night vision, Matrisstrålkastare, den mjukare fjädringen jämfört med MX, den tystare coupen, massagesäten och Bang&Olufsenljudet hos Audi. Ändå överväger jag att beställa en ny X100 pga: lägre vikt, avsevärt snabbare acceleration, avsevärt bättre laddförmåga (22kWh för AC utanför Tesla SuC)- till skillnad från e-trons 11.

Tänker jag fel?
Tesla har sen ett bra tag tillbaka max 16,5 kW.
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Audi e-tron

Inlägg av kallekula »

Cay skrev:
Tänker jag fel?
Just nu hade jag valt X alla gånger och då främst pga laddningsnätverket. Innan ionity når upp till samma täckning som Suc så funkar etron bara som andrabil.

Sen hade jag aldrig tagit i något från VW-koncernen med tång men det är en annan femma. Det där med avgasskandalen verkar de flesta inte bry sig om.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Cay skrev:
Hur intressant är de första versionerna av e-tron egentligen?

Jag har i veckan fått offert från två ÅF, oberoende från varandra, med leverans i juni.
Båda har lämnat 5% rabatt på listpriset (brutto ca 1230kkr). Jag älskar night vision, Matrisstrålkastare, den mjukare fjädringen jämfört med MX, den tystare coupen, massagesäten och Bang&Olufsenljudet hos Audi. Ändå överväger jag att beställa en ny X100 pga: lägre vikt, avsevärt snabbare acceleration, avsevärt bättre laddförmåga (22kWh för AC utanför Tesla SuC)- till skillnad från e-trons 11.

Tänker jag fel?
"Brutto ca 1230 kkr" tycker jag säger allt... Som jag sagt så många ggr så är ju e-Tron i praktiken minst lika dyr som X trots att den är mycket mindre, har högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.

Nog för att bättre lampor och en tystare cupé är trevligt men för mig kommer inte de fördelarna ens nära fördelarna för X ovan. Gällande ljudet så tycker jag premiumljudet i X är riktigt bra. Har inte testat senaste B&O i Audi, men ljudet i min X är klart bättre än det "Individual HiFi" jag hade i min BMW för över 40.000:- i alla fall.

Sen håller jag med KalleKulla om att man av ren princip inte gärna köper VW. För mig handlar det även om att serviceupplevelsen varit så extremt mycket sämre än hos Tesla. Efter 4 VAG-bilar lovade jag mig själv att aldrig utsätta mig för det igen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 27 maj 2017 20:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av Cay »

Legato: ”...högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.”.

Nu låter du som ingenjörerna på Ericsson, vars klagomål jag hört i snart tio år: det är för dålig stabilitet, -kamera, -gränssnitt, -maillösning, etc.

-Ja, jo det handlar om iPhone.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Cay skrev:
Legato: ”...högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.”.

Nu låter du som ingenjörerna på Ericsson, vars klagomål jag hört i snart tio år: det är för dålig stabilitet, -kamera, -gränssnitt, -maillösning, etc.

-Ja, jo det handlar om iPhone.
Förstår faktiskt inte poängen. iPhone var inte en Ericsson-kopia, det var något helt nytt. Det är ju Tesla som innoverar och de andra som kopierar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Vet inte hur jag kunde glömma Autopiloten för övrigt. Det är ytterligare en fördel Tesla som i sig själv för mig överväger de fördelar Audin har.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 27 maj 2017 20:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av Cay »

Legato skrev:
Cay skrev:
Legato: ”...högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.”.

Nu låter du som ingenjörerna på Ericsson, vars klagomål jag hört i snart tio år: det är för dålig stabilitet, -kamera, -gränssnitt, -maillösning, etc.

-Ja, jo det handlar om iPhone.
Förstår faktiskt inte poängen. iPhone var inte en Ericsson-kopia, det var något helt nytt. Det är ju Tesla som innoverar och de andra som kopierar.
E-tron är ingen Teslakopia, precis som att telefonen inte var någon telegrafikopia. De är olika generationer av olika behov.
-Poängen är just att det mesta var nytt med iPhone- men inget var bra nog - för ingenjörerna. Kunderna tyckte, som vi vet, annat.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Cay skrev:
Legato skrev:
Cay skrev:
Legato: ”...högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.”.

Nu låter du som ingenjörerna på Ericsson, vars klagomål jag hört i snart tio år: det är för dålig stabilitet, -kamera, -gränssnitt, -maillösning, etc.

-Ja, jo det handlar om iPhone.
Förstår faktiskt inte poängen. iPhone var inte en Ericsson-kopia, det var något helt nytt. Det är ju Tesla som innoverar och de andra som kopierar.
E-tron är ingen Teslakopia, precis som att telefonen inte var någon telegrafikopia. De är olika generationer av olika behov.
-Poängen är just att det mesta var nytt med iPhone- men inget var bra nog - för ingenjörerna. Kunderna tyckte, som vi vet, annat.
Kunderna valde iPhone det är helt korrekt. Men kunderna väljer ju också Tesla så nej, jag förstår fortfarande inte vad du menar.

Förklara gärna vad du tycker är revolutionerande med E-Tron. För mig är det en sämre kopia på allt utom belysning och ljudnivå. Sen är "väcka föraren med säkerhetsbältet" en kul grej, men inget är ju revolutionerande på något sätt?

Med iPhone tror jag tom Ericsson-ingenjörerna fattade att det var något nytt på gott och ont. Vad är nytt med Audin?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar