Tillbaka från funäsfjällen. Denna gång blev det bara ett stopp och det i Rättvik. Första delen 26 mil och 2.76 i förbrukning. Riktigt dåliga vägar med is och spår i isen samt kraftigt regn ovanpå. Blåste på rätt bra också. Andra delen drygt 27 mil och förbrukning på 2.8 jämnt. Blöta vägar och mycket blåsigt. Kom hem med 5% kvar i batteriet. Fullpackad bil och takbox. Är mycket nöjd med bilen även för långresa till fjällen. Väl däruppe är den ju helt fantastisk med låg tyngdpunkt och massor av grepp trots dubbfritt. Fjädringen på usla norrländska vägar är som en dröm. Vill ut och åka igen.
Riktigt kul att höra.
Får ju säga förbrukningen inte känns avskräckande med tanke på både väder och underlag.
Tillbaka från funäsfjällen. Denna gång blev det bara ett stopp och det i Rättvik. Första delen 26 mil och 2.76 i förbrukning. Riktigt dåliga vägar med is och spår i isen samt kraftigt regn ovanpå. Blåste på rätt bra också. Andra delen drygt 27 mil och förbrukning på 2.8 jämnt. Blöta vägar och mycket blåsigt. Kom hem med 5% kvar i batteriet. Fullpackad bil och takbox. Är mycket nöjd med bilen även för långresa till fjällen. Väl däruppe är den ju helt fantastisk med låg tyngdpunkt och massor av grepp trots dubbfritt. Fjädringen på usla norrländska vägar är som en dröm. Vill ut och åka igen.
Riktigt kul att höra.
Får ju säga förbrukningen inte känns avskräckande med tanke på både väder och underlag.
Nej, förklaras delvis av att första delen så var hastigheten rätt låg då det var mycket halt och en hel del trafik. Tre bilar som snurrat på olika ställen. Men torra vägar och lite mindre vind hade ju dragit ned det med säkert 10% ändå. Det här var lite worst case bortsett från massor av blötsnö kanske. Kul att ladda gratis i stugan också.
Om jag startar bilen och kör ngn km utan kupevärme på är det ändå förvärmning av batterierna då?
Den kommer ju inte hinna spendera så mkt energi på så kort tid oavsett.
Precis.
Ja man får helt galen förbrukning på korta sträckor körde 3km i veckan i låg fart typ 50km/h och då hade jag förbrukning på 490wh/km
Men som sagt då det är så kort tid och sträcka så spelar det ingen större roll
Jovisst är det så men vill ju ändå inte göra av med mer än nödvändigt.
Men går förvärmning av batterierna oavsett kupevärme eller ej?
Som jag förstår det så är bilens prio ett att alltid se till att batteriet kan laddas med optimal temperatur. Bilen har ingen aning om hur och vart du vill köra, därför är det full batterivärmning så fort bilen startas. Vet inte om man har den i range mode t.ex. om den då inte värmer batteriet. har faktiskt inte testat. Men min upplevelse är att vid kallt väder (ca 5 grader där jag bor) så är det rejäl förbrukning på korta sträcker men det jämnar snabbt ut sig. Kör oftast ca 3 mil till jobbet och då har det jämnat ut sig.
Oavsett korta sträcker kostar mer. visar bilen 300km räckvidd ska man inte tro att kan man köra 30km 10 gånger med kallt batteri start. kanske 8 är då mer troligt.
så här 600 mil senare med bara skånskvinter körning brukar billen gissa 280-290km räckvidd vid 80%
Precis, bilen har ingen aning om hur och var jag vill köra. Därmed borde det vara önskvärt att kunna styra batterivärmning manuellt. Får hoppas den möjligheten kommer i nån uppdatering.
Beställde en e-tron 55 förra veckan. Har inte fått besked ännu om när den beräknas kunna leverans. Min fråga är om någon vet om det bara går att plugga in min tesla Wallbox i bilen. Har för mig jag läste att Mati gjorde detta. Någon som vet?
Beställde en e-tron 55 förra veckan. Har inte fått besked ännu om när den beräknas kunna leverans. Min fråga är om någon vet om det bara går att plugga in min tesla Wallbox i bilen. Har för mig jag läste att Mati gjorde detta. Någon som vet?
Helt rätt, jag gör detta. Funkar hur bra som helst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ny här och planerar att beställa en e-tron om ca 1mån. Jag var för någon vecka sen i kontakt med en säljare som nämnde ca 3 mån leveranstid, men sen råkade jag snubbla över en ganska färsk artikel där de skriver att Audi fortfarande har leveransproblem. Såg precis att även Jaguar har problem att få fram batterier från samma fabrik (LG)... Läser man allt detta så låter 3mån optimistiskt om inte VW har förtur (jobbar inom VW koncernen).
Ny här och planerar att beställa en e-tron om ca 1mån. Jag var för någon vecka sen i kontakt med en säljare som nämnde ca 3 mån leveranstid, men sen råkade jag snubbla över en ganska färsk artikel där de skriver att Audi fortfarande har leveransproblem. Såg precis att även Jaguar har problem att få fram batterier från samma fabrik (LG)... Läser man allt detta så låter 3mån optimistiskt om inte VW har förtur (jobbar inom VW koncernen).
Någon som hört något mer ang leveranstid?
Är det 50 modellen eller 55? 50 verkar ha kort lev-tid
Jag beställde en 55a förra veckan. Idag fick jag besked att bilen preliminärt ska produceras vecka 23. Innebär hämtning i augusti om det inte blir ännu senare. Fick också höra av Audi att dom har stora förseningar från leverantören av de stora batterierna, men inte med de till 50. Får väl hoppas Teslan håller ihop fram tills dess. När jag beställde förra veckan trodde säljaren på maj eller juni.
Jag beställde en 55a förra veckan. Idag fick jag besked att bilen preliminärt ska produceras vecka 23. Innebär hämtning i augusti om det inte blir ännu senare. Fick också höra av Audi att dom har stora förseningar från leverantören av de stora batterierna, men inte med de till 50. Får väl hoppas Teslan håller ihop fram tills dess. När jag beställde förra veckan trodde säljaren på maj eller juni.
Tack cosmos! Då får jag beställa den här veckan...
Troligtvis en Proline med följande:
Tonade rutor
Backkamera
20 tums-fälgar (de för 1800)
Ev.sportsäten
Jag beställde en 55a förra veckan. Idag fick jag besked att bilen preliminärt ska produceras vecka 23. Innebär hämtning i augusti om det inte blir ännu senare. Fick också höra av Audi att dom har stora förseningar från leverantören av de stora batterierna, men inte med de till 50. Får väl hoppas Teslan håller ihop fram tills dess. När jag beställde förra veckan trodde säljaren på maj eller juni.
Tack cosmos! Då får jag beställa den här veckan...
Troligtvis en Proline med följande:
Tonade rutor
Backkamera
20 tums-fälgar (de för 1800)
Ev.sportsäten
Vad tar du för färg?
Jag tog en svart med nerlackering
Optik paket
Sportstolar läder alcantara
Svart innertak
Proline
20 tum hjul
Tonade rutor
Förvaringspaket
Drag
Jag beställde en 55a förra veckan. Idag fick jag besked att bilen preliminärt ska produceras vecka 23. Innebär hämtning i augusti om det inte blir ännu senare. Fick också höra av Audi att dom har stora förseningar från leverantören av de stora batterierna, men inte med de till 50. Får väl hoppas Teslan håller ihop fram tills dess. När jag beställde förra veckan trodde säljaren på maj eller juni.
Tack cosmos! Då får jag beställa den här veckan...
Troligtvis en Proline med följande:
Tonade rutor
Backkamera
20 tums-fälgar (de för 1800)
Ev.sportsäten
Vad tar du för färg?
Jag tog en svart med nerlackering
Optik paket
Sportstolar läder alcantara
Svart innertak
Proline
20 tum hjul
Tonade rutor
Förvaringspaket
Drag
Kommer också välja svart, jäkligt opraktisk färg men e-tronen är jäkligt snygg i svart. Sen har mina senaste 3 bilar varit vita så nu är det dags för ombyte. Hmm visste inte att man kunde välja nedlackad i proline?
Anledningen till att jag också funderar på sportstolar är för min rygg är jäkligt känslig för dåliga stolar, har bara provsuttit standardstolarna. Är det värt att uppgradera till sport?
Jag är också 190 cm och går på sportstolarna. Teslastolarna och jag blir aldrig kompisar. Kör med en kudde i svanken på längre resor. Dom är för mjuka för mig. Audins är hårdare och kommer säkert passa mig bättre
Det är ett fint elektrisk ställbart svankstöd på e-tron sportstolarna. Går både att ställa i höjdled och hur mycket stöd i i själva svanken du vill ha.
Möjligen att sidostöden gör att kroppen sitter mer stilla i stolen och man blir lite stel på långresor. Eller så är det åldern, men några laddstopp med lite rörelse så funkar 80 mils etapper också.
Även mina standardstolar har ett sådant svankstöd. Samma inställningsmöjligheter.
Jag har kört några 100-mils etapper och det funkade bra, trots att min rygg inte är den bästa. Benen blir visserligen lite stela när man sitter hela dagen, men det är väl normalt antar jag.
Bra att man ändå måste stanna för att ladda. Jag fattar inte hur petrolheadsen gör, sitta och köra 100 mil i sträck utan att stanna en enda gång skulle jag inte palla. Hur klarar man det?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Även mina standardstolar har ett sådant svankstöd. Samma inställningsmöjligheter.
Jag har kört några 100-mils etapper och det funkade bra, trots att min rygg inte är den bästa. Benen blir visserligen lite stela när man sitter hela dagen, men det är väl normalt antar jag.
Bra att man ändå måste stanna för att ladda. Jag fattar inte hur petrolheadsen gör, sitta och köra 100 mil i sträck utan att stanna en enda gång skulle jag inte palla. Hur klarar man det?
Det är väl ingen som kör 100 mil i sträck. Jag brukar köra 135 mil på 18-20 timmar och brukar ha 100-110km/h i snitt hastighet. Det brukar bli många stopp. Stannar efter max 2 timmars körning . Tro inte på allt du hör eller läser på nätet
Såg en svart etron för ett tag sen. Sämsta färgen IMO. Den såg väldigt ”budget” ut. Den hade iofs 19” också som ju är katastrof-fula.
Röd/orange med chromedelete och 21” är däremot riktigt najs.
Såg en svart (nytvättad) etron idag i morgonrusningen. Kmr inte ihåg vilka fälgar den hade, men den såg riktigt elegant ut och de röda bakljusen är en mycket snygg kontrast mot det svarta. Dock kvarstår problemet med hur opraktiskt det är med svart färg... Är ju bara fin precis när den är nytvättad...
@Mati: Tack för input ang standardstolarna!:)
Senast redigerad av Goblin, redigerad totalt 1 gånger.