Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Nect skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Goblin skrev:
E-tron är en galet fin lyxkryssare som har otroligt bra laddkurva, men om inte Ionity har hunnit minst dubblera sina laddstolpar vid varje station till nästa sommar så förutspår jag att det kommer bli (ännu mer) kaos längs med E4/E20... Redan i somras var det kaos när jag åkte till västkusten (läs långa köer till laddstolparna). Jag ska inte byta bil förrens nästa höst så jag håller tummarna att de löst problemet till sommaren då jag helst slipper vänta på att segladdande bilar så som iD4/enyaq etc ska bli klara...
Du kan glömma att Ionity kommer fördubbla antalet laddare per station speciellt till sommaren.
Dom är förberedda för 6 laddare däremot och utökningen har redan börjat.

Förutsätter att bygget av nya stationer kommer igång nu när blackrock är bekräftad som investerar.
De har nog i alla fall hunnit fördubbla sitt laddpris till sommaren! :lol:

Såg förresten att Jämtkraft tillsammans med Skistar ska sätta upp tillfälliga laddplatser i vinter. Där de söker/önskar input på vart dessa ska placeras. Man får knappa in vilken av Skistars anläggning man ska till och vilken väg man tar dit. Sedan önskemål på placering efter den rutten. Faktiskt jäkligt smart.
Dubbla laddpriset är kanske inte så dumt när tillgängligheten ör som den är.
27,8 kWp solceller
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

Är det en ny kampanj på e-tron 55 igång?
Ser ett nytt erbjudande som är 782tkr för en 55 quattro proline, och den låg väl på 825tkr förut om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

dfa skrev:
Är det en ny kampanj på e-tron 55 igång?
Ser ett nytt erbjudande som är 782tkr för en 55 quattro proline, och den låg väl på 825tkr förut om jag inte minns fel.
Det kan säkert stämma. VAG brukar ha sina bästa priser och kampanjer på VW och Audi elbilar i just december varje år. Är man intresserad av en så är det bra att hålla utkik och slå till denna månaden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
dfa skrev:
Är det en ny kampanj på e-tron 55 igång?
Ser ett nytt erbjudande som är 782tkr för en 55 quattro proline, och den låg väl på 825tkr förut om jag inte minns fel.
Det kan säkert stämma. VAG brukar ha sina bästa priser och kampanjer på VW och Audi elbilar i just december varje år. Är man intresserad av en så är det bra att hålla utkik och slå till denna månaden.
782 isf 825 känns ju som en fis i rymden ungefär, men det kan ju dyka upp något bättre såklart :) fast
oddsen för det i år känns små tyvärr…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
dfa skrev:
Är det en ny kampanj på e-tron 55 igång?
Ser ett nytt erbjudande som är 782tkr för en 55 quattro proline, och den låg väl på 825tkr förut om jag inte minns fel.
Det kan säkert stämma. VAG brukar ha sina bästa priser och kampanjer på VW och Audi elbilar i just december varje år. Är man intresserad av en så är det bra att hålla utkik och slå till denna månaden.
782 isf 825 känns ju som en fis i rymden ungefär, men det kan ju dyka upp något bättre såklart :) fast
oddsen för det i år känns små tyvärr…

779 900:- ? :lol:

https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... i/98493430
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
dfa skrev:
Är det en ny kampanj på e-tron 55 igång?
Ser ett nytt erbjudande som är 782tkr för en 55 quattro proline, och den låg väl på 825tkr förut om jag inte minns fel.
Det kan säkert stämma. VAG brukar ha sina bästa priser och kampanjer på VW och Audi elbilar i just december varje år. Är man intresserad av en så är det bra att hålla utkik och slå till denna månaden.
782 isf 825 känns ju som en fis i rymden ungefär, men det kan ju dyka upp något bättre såklart :) fast
oddsen för det i år känns små tyvärr…

779 900:- ? :lol:

https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... i/98493430
Shit! Prisras :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

dfa skrev:
Är det en ny kampanj på e-tron 55 igång?
Ser ett nytt erbjudande som är 782tkr för en 55 quattro proline, och den låg väl på 825tkr förut om jag inte minns fel.
De kör även hyfsade kampanjer på privatleasing av E-tron 55 nu (inte lika bra som tidigare men inte mycket dyrare än förmånsbil).
6795:- månad för 1000 mil/år.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... j/98692058
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
T_E
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 aug 2016 20:53

Re: Audi e-tron

Inlägg av T_E »

Någon som har koll på leveranstiderna? Eller finns det bilar i lager?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi e-tron

Inlägg av SwedishAdvocate »

T_E skrev:
Någon som har koll på leveranstiderna? Eller finns det bilar i lager?
Tyvärr kan man ju inte sortera ut endast E-tron på bytbil.com. Man får med även e-tron GT och Q4 e-tron i sökresultatet. Totalt finns det ~65 bilar där med 0 mil eller 1 mil. Av dem har ca 50-55 0 mil... Om man kikar några sekunder så verkar det flesta vara den E-tron som den här tråden handlar om...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi e-tron

Inlägg av SwedishAdvocate »

Om sökfunktionen på wayke.com fungerar så finns det 12 st 55:or med 0-1 mil...

Vet dock inte om alla bilar finns på wayke...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

SwedishAdvocate skrev:
T_E skrev:
Någon som har koll på leveranstiderna? Eller finns det bilar i lager?
Tyvärr kan man ju inte sortera ut endast E-tron på bytbil.com. Man får med även e-tron GT och Q4 e-tron i sökresultatet. Totalt finns det ~65 bilar där med 0 mil eller 1 mil. Av dem har ca 50-55 0 mil... Om man kikar några sekunder så verkar det flesta vara den E-tron som den här tråden handlar om...
"E-Tron 55" + SUV?
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

T_E skrev:
Någon som har koll på leveranstiderna? Eller finns det bilar i lager?
Runt mars/april och kampanjen skulle gälla hela Q1 så gissar att faceliftade e-tron och/eller Q6 kommer att börja säljas efter det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

dfa skrev:
T_E skrev:
Någon som har koll på leveranstiderna? Eller finns det bilar i lager?
Runt mars/april och kampanjen skulle gälla hela Q1 så gissar att faceliftade e-tron och/eller Q6 kommer att börja säljas efter det.
Mm blir spännande att se vad faceliften erbjuder.
Senaste ryktena säger att det blir ny drivlina, men att batterikapaciteten skall vara samma(dock nya celler).
Men räckvidden skall vara ca 50% bättre. Minst sagt rejäl förbättring av effektiviteten om det nu stämmer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Nect skrev:
dfa skrev:
Är det en ny kampanj på e-tron 55 igång?
Ser ett nytt erbjudande som är 782tkr för en 55 quattro proline, och den låg väl på 825tkr förut om jag inte minns fel.
De kör även hyfsade kampanjer på privatleasing av E-tron 55 nu (inte lika bra som tidigare men inte mycket dyrare än förmånsbil).
6795:- månad för 1000 mil/år.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... j/98692058
Lite intressant fast jag har bokat en beg men det faller på att behöva låsa upp sig i 3 år, ska man göra det vill man nog ha en -22 och då lär man inte få miljöbilsbonus så då landar den på över 12 med 2500 mil, och då vart det inte så billigt längre. -r det någon som har en E-tron och bara kör 1000 mil, förutom ev Mati då senaste året.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Då jag ofta sätter mig i bilen igen efter några timmars jobb ute hos kunderna så är det ju skönt att förvärma en stund.

Om jag slår på rumpvärmen samtidigt räcker ofta 5 minuter.

Appen har fungerat bra under hösten, men ett problem jag stöter på är att just rumpvärme måste jag slå på separat varje gång numer.

I den tidigare appen ställde jag in värme på förarstolen,
och det funkade jämt tills jag avaktiverade.

Har ni hittat något knep?
Screenshot_20211207-221459_myAudi.jpg
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Off Grid Byggaren skrev:
Då jag ofta sätter mig i bilen igen efter några timmars jobb ute hos kunderna så är det ju skönt att förvärma en stund.

Om jag slår på rumpvärmen samtidigt räcker ofta 5 minuter.

Appen har fungerat bra under hösten, men ett problem jag stöter på är att just rumpvärme måste jag slå på separat varje gång numer.

I den tidigare appen ställde jag in värme på förarstolen,
och det funkade jämt tills jag avaktiverade.

Har ni hittat något knep?
Screenshot_20211207-221459_myAudi.jpg
Min håller valet med stolsvärme på. Nu vågar jag inte pilla påd det. ;)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Kör du med iPhone eller Android?

Det är när jag kör med snabbknappen på förstasidan och med Android det inte funkar.
Screenshot_20211208-112931_myAudi.jpg
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Off Grid Byggaren skrev:
Kör du med iPhone eller Android?

Det är när jag kör med snabbknappen på förstasidan och med Android det inte funkar.
Screenshot_20211208-112931_myAudi.jpg
iphone
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Har sett ett inlägg om den uppdaterade E-tron men nörmjag söker på e-tron så får jag ingen träff så jag lägger det här.

Var inne på Audi-handlaren idag och pratade om lev tid på den uppdaterade E-tron med längre räckvidd, lite intressant att jag gör detta innan jag har fått min men öndå.
Det han sa var att det batteripaketet skulle komma till A6 plattformen och prognos på denna är 2023-2024 så lång väntan på räckvidd, och då kanske det är överflödigt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ska bli intressant när faceliftet presenteras officiellt.

Vissa påstår ju 600 km WLTP.

Detta läste jag nu på nätet, 4-6 mil bättre räckvidd nämns av Auto motor & sport. (Verkar mer rimligt om det blir samma batteristorlek på 95 kWh fortfarande)

Det är nya strålkastare och en ny grill i stil med Audi Q4 E-Tron.

De främre och bakre stötfångare har också designats om, och bakljusen får en ny layout.

Lite ny inredning och infoteiment.

Nya batterier och effektivare elmotorer. Tillsammans med reviderad mjukvara bör räckvidden öka rejält. Istället för 441 km kan mellan 480 och 500 kilometer vara möjligt.

https://www.auto-motor-und-sport.de/neu ... back-2022/
Screenshot_20211211-154315_Chrome.jpg
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

Dafro skrev:
Har sett ett inlägg om den uppdaterade E-tron men nörmjag söker på e-tron så får jag ingen träff så jag lägger det här.

Var inne på Audi-handlaren idag och pratade om lev tid på den uppdaterade E-tron med längre räckvidd, lite intressant att jag gör detta innan jag har fått min men öndå.
Det han sa var att det batteripaketet skulle komma till A6 plattformen och prognos på denna är 2023-2024 så lång väntan på räckvidd, och då kanske det är överflödigt.
Tror att det kanske blandas ihop
Vad jag har förstått skall det komma en (hel elektrisk) Q6 e-tron baserad på den nya PPE plattformen, vilken skall börja tillverkas under 2022.
Det kommer även komma en "A6" e-tron på samma plattform senare, kanske 2023.

Förutom detta ryktas det som en uppdatering/facelift av "fat e-tron", dvs den nuvarande baserad på MLB-evo plattformen, och att denna facelift skall komma till nästa årsmodell. Förväntar mig ingen magisk uppdateringen av räckvidden om det inte skickas i ett rejält större batteriopack.
Tanken med faceliftenvad jag förstår är att nuvarande e-tron skall kunna leva vidare till Q8 (?) e-tron börjar tillverkas
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

dfa skrev:
Dafro skrev:
Har sett ett inlägg om den uppdaterade E-tron men nörmjag söker på e-tron så får jag ingen träff så jag lägger det här.

Var inne på Audi-handlaren idag och pratade om lev tid på den uppdaterade E-tron med längre räckvidd, lite intressant att jag gör detta innan jag har fått min men öndå.
Det han sa var att det batteripaketet skulle komma till A6 plattformen och prognos på denna är 2023-2024 så lång väntan på räckvidd, och då kanske det är överflödigt.
Tror att det kanske blandas ihop
Vad jag har förstått skall det komma en (hel elektrisk) Q6 e-tron baserad på den nya PPE plattformen, vilken skall börja tillverkas under 2022.
Det kommer även komma en "A6" e-tron på samma plattform senare, kanske 2023.

Förutom detta ryktas det som en uppdatering/facelift av "fat e-tron", dvs den nuvarande baserad på MLB-evo plattformen, och att denna facelift skall komma till nästa årsmodell. Förväntar mig ingen magisk uppdateringen av räckvidden om det inte skickas i ett rejält större batteriopack.
Tanken med faceliftenvad jag förstår är att nuvarande e-tron skall kunna leva vidare till Q8 (?) e-tron börjar tillverkas
Går rykten om att batterikapaciteten ökar till 112 kWh.
På nedan länk står alla förändringar som skett mellan fatboy’s årsmodeller. Inklusive rykten gällande facelift.
https://electrichasgoneaudi.net/models/ ... mychanges/
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Audi öppnar lyxladdning i Tyskland!

Det får bli korta besök i loungen med 320 kW laddeffekten.

https://electrek.co/2021/12/17/audi-ope ... rs-lounge/
Screenshot_20211217-211122_Chrome.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Bra initiativ! :)

Kan ju konkurrera ut Tesla SuC med bättre premiumservice (om de också bygger tillräckligt många både laddpunkter, och stationer).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gargamel »

martinot skrev:
Bra initiativ! :)

Kan ju konkurrera ut Tesla SuC med bättre premiumservice (om de också bygger tillräckligt många både laddpunkter, och stationer).
Och inte 2 laddare per plats.
Skriv svar