Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Tror också du har fel. En majoritet av alla trafikolyckor inträffar i tätort.
Med döda och svårt skadade?
Ja. Troligtvis är dom döda fotgängare och cyklister men betydligt fler nackar förstörs i tätortstrafik.
Skulle jag tro.
Vänta lite går fotgängare och cyklister med bakåt eller framåt vända barnstolar?
Trodde att vi seriöst pratade om barsäkerheten i bilen.
Det trodde jag också...?
Och ja, dom värsta olyckorna sker väl i högre hastigheter, om vi pratar om skadorna på passagerare I bilen...? Värst är väl frontalkrock och singelolycka med tvärstopp mot träd och dylikt, dvs krockar i färdriktningen...
Relativt få olyckor sker i högre hastigheter. Motorvägar är ju dom säkraste av alla vägar. Frontalkrock kan man ju undvika genom att så ofta som möjligt köra på mötesfria vägar. Men att bli påkörd bakifrån riskerar man i alla situationer och man har liten möjligher att påverka det själv.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10300
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
nek0 skrev:
Fredrik j skrev:

Ja. Troligtvis är dom döda fotgängare och cyklister men betydligt fler nackar förstörs i tätortstrafik.
Skulle jag tro.
Vänta lite går fotgängare och cyklister med bakåt eller framåt vända barnstolar?
Trodde att vi seriöst pratade om barsäkerheten i bilen.
Det trodde jag också...?
Och ja, dom värsta olyckorna sker väl i högre hastigheter, om vi pratar om skadorna på passagerare I bilen...? Värst är väl frontalkrock och singelolycka med tvärstopp mot träd och dylikt, dvs krockar i färdriktningen...
Relativt få olyckor sker i högre hastigheter. Motorvägar är ju dom säkraste av alla vägar. Frontalkrock kan man ju undvika genom att så ofta som möjligt köra på mötesfria vägar. Men att bli påkörd bakifrån riskerar man i alla situationer och man har liten möjligher att påverka det själv.
Fast du blandar ju och ger här.

Det är sant som du skriver att dödliga olyckor sker frekvent i tätort med gångtrafikanter och cyklister. Det har ju dock exakt noll relevans när vi diskuterar hur man placerar ett barn säkrast i bilen.

Då är det den allvarligaste typen av bilolyckor som är relevanta och då är det just högfartsolyckor. I den kategorin är det långt fler frontalkrockar än påkörningar bakifrån. Vanligaste är iofs seriekrockar där man har båda delar...

Oavsett vilket så är ju det hela en ickefråga. Små barn sitter säkrast bakåtvända i baksätet. Det är ju säkerhetsorganisationer, biltillverkare och barnstols-tillverkare rörande eniga om.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Som jag skrev håller jag med. Min barn sitter bakåtvända. Försöker bara förklara att det finns krockfall där framåtvänt är bättre och att det inte är helt galet.

Det var nek0 som undrade var flest döda och svårt skadade förolyckas i trafiken och det är inte på landsväg i frontalkrock.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
Som jag skrev håller jag med. Min barn sitter bakåtvända. Försöker bara förklara att det finns krockfall där framåtvänt är bättre och att det inte är helt galet.

Det var nek0 som undrade var flest döda och svårt skadade förolyckas i trafiken och det är inte på landsväg i frontalkrock.
Nej det undrar jag inte alls över. Efter snart 35 år bakom ratten vet man ett och annat. Du har glidit från diskussionen och vi pratar inte ens om samma sak
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Diskuterar ni här vilka olyckor som är vanligare? Det väl väl ganska uppenbart att frontalkrock är en mycket vanligare olycksform än att bli påkörd bakifrån. Enkel logik.
Kom ihåg att den som kör in i en annan bil, oavsett från vilket håll, alltid upplever en frontalkrock.
En olycka mellan två bilar är alltså antingen en frontalkrock för den ena och en påkörning bakifrån (eller från sidan) för den andra, eller så är det en frontalkrock för båda. För minst 50% av de inblandade är det alltså en frontalkrock, oavsett vilken typ av väg man kör på. Sen tillkommer såklart singelolyckorna, dvs krock med ett träd eller annat fast föremål. Och det brukar också vara frontalkrockar.
Det är lite förenklat såklart. I masskrockar och andra konstiga situationer kan det bli en annan bild.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Walker »

Intressant tråd om just Audi e-tron.
Är det bara den som krockar? :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Den som kör på har ju helt andra möjligheter att förhindra olyckan genom sitt körsätt och risktagande än den som blir påkörd.
Den som blir påkörd kan oftast inte påverka situationen alls.
Kör man med insidan och har en modern bil så går det ju att i väldigt stor utsträckning att undvika att köra på någon.
Man får väl försöka bedöma sin egen personliga risk för olycka och vad det då skulle handla om.
För mig skulle det nog bli högre risk för bakifrån vilket i verkligheten faktiskt är den enda olyckstyp jag hittils drabbats av. Trots det har jag haft min egna barn i bakåtvänd.
Om någon gör en annan bedömning kan jag tycka det är rationellt.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Frågan som dök upp var ju att i E-tron bilar med digitala backspeglar blir den högra spegeln skymd av en bakåtvänd bilbarnstol i höger framsäte. Och varför inte Audi tänkt på detta.

Förklaringen enligt Mati var ju att Tyska ägare av dyrare Audibilar oftast inte har några barn överhuvudtaget, och om de ändå skulle ha några barn placeras de alltid i baksätet.

Tidigare var det i Tyskland även helt förbjudet med barn i framsätet, på senare år tillåts dock bakåtvänd bilbarnstol i höger framsäte.

Så bakåtvänd bilbarnstol verkar ändå väldigt vanligt, men var den placeras skiljer åt mot Sverige.

Det går även att utläsa från E-trons instruktionsbok, Audi tycket att det endast undantagsvis ska placeras en bakåtvänd bilbarnstol i höger framsäte. Och då måste krockkudden vara urkopplad först.

Audi hävdar att det är säkrare att placera den bakåtvända bilbarnstolen i baksätet vilket funkar bra i E-tron rymliga baksäte.
IOSFIX.jpg
Bilstol.jpg
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av hooked »

Appen verkar inte helt stabil för E-tron. Många norrmän som klagar :lol:
https://www.captiongenerator.com/157725 ... Audi-Appen
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

hooked skrev:
Appen verkar inte helt stabil för E-tron. Många norrmän som klagar :lol:
https://www.captiongenerator.com/157725 ... Audi-Appen
Jag säger som Hitler, hur svårt kan det va. Bild

Men ska man spekulera lite så kanske de håller på att byta underleverantör?
VW köpte väl WirelessCar(de som byggt VOC) från Volvo för inte jättelängesen. Kanske de håller på med att integrera det helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Audi e-tron

Inlägg av Leo »

Säkraste platsen i en bil generellt är mittplatsen bak. Helt enkelt för att man har mest plåt och deformationszoner omkring sig där.

Tyskarna har tyvärr hakat upp sig på och MEST fokuserat på just det och tyvärr då tappat bort diskussioner/tankar om +/- fram/bakåtvänt, outvecklat skelett, tungt huvud, distraktion kontra bekvämlighet för föräldrar osv.

I Sverige kan vi i många sammanhang anses ligga i framkant. Tack vare Volvo, Folksam olika barnstolstillverkare osv.

Där tyskar är väldigt traditionella och konservativa att ta till sig andra länders (i vissa fall) betydligt bättre/modernare synsätt/teknologier osv.

Jobbat med ”utlandstyskar” stationerade i Sverige som efter ganska få månader snart börjar svära åt de tröga/dumma tyskarna ”hemma” som inte begriper bättre, inte vill/kan/förstår osv. :roll:
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Nu blev det konstigt...
7A333E1C-1F33-4CC9-8251-6478026A4C4C.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Audi e-tron

Inlägg av Hertsh »

Tror de fallit i sär skriv nings fällan pga dålig över sättning från ett annat språk som skriver i sär sina ord.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

hooked skrev:
Appen verkar inte helt stabil för E-tron. Många norrmän som klagar :lol:
https://www.captiongenerator.com/157725 ... Audi-Appen
Appen har krånglat från början, fick bilen i maj. Då jag har 2-3 kundbesök per dag, och nu i nollgradigt är det skönt att kunna slå på värmen 10 minuter innan avresa.

Cirka 25-30% av de tillfällen jag använt appen har det inte funkat. Audis server kan inte få kontakt med bilen kommer upp som felmeddelande.

Värre är nu att min e-tron efter 900 i övrigt problemfria mil fått massa konstiga felmeddelanden.

Det verkar triggas av att jag trycker på bromsen, började i onsdags på hemväg. Ett hjul satt löst var ett av många felmeddelanden, stannande direkt och kollade alla hjul. Det finns ju däcktjuvar som kan förbereda stölder, men alla hjul satt fast. Då jag nästan var hemma körde jag sista sträckan sakta och kollade med ett fälgkors att bultarna var riktigt dragna.

Torsdagen var jag på tjänsteresa 15 mil, hoppades på att det skulle vara något tillfälligt.

Men det kom samma fel 4 gånger på hemvägen, och avslutas varje gång med att bilen går över till nödläge med 2-hjulsdrift. Ett litet ryck känns när den slår av ena motorn men i övrigt gick det bra att fortsätta köra manuellt. Försvann även efter en omstart.

Ringde (!) Audiverkstaden som ligger nära mig och fick en akuttid direkt på fredag morgon 07:00

E-tron specialisten kunde läsa ut alla felmeddelanden och nollställde bilen. Audi har precis släppts en omfattande uppgradering till E-tron med både mjukvara och några kopplingstycken och sensorer som ska bytas ut.

Jag fick tid på onsdag nästa vecka för dessa åtgärder och hoppas det hjälper. Har även kommit en uppgradering för de som har digitala speglar.

Teknikern tyckte jag kan köra vidare så länge, felen dyker dock upp fortfarande ungefär i denna ordning:
Felmedelanden.jpg
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Hertsh skrev:
Tror de fallit i sär skriv nings fällan pga dålig över sättning från ett annat språk som skriver i sär sina ord.
Kul blir det o beroende när inre språk polisen kommer fram!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Aanuka
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 sep 2019 23:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Aanuka »

Off Grid Byggaren skrev:
hooked skrev:
Appen verkar inte helt stabil för E-tron. Många norrmän som klagar :lol:
https://www.captiongenerator.com/157725 ... Audi-Appen
Appen har krånglat från början, fick bilen i maj. Då jag har 2-3 kundbesök per dag, och nu i nollgradigt är det skönt att kunna slå på värmen 10 minuter innan avresa.

Cirka 25-30% av de tillfällen jag använt appen har det inte funkat. Audis server kan inte få kontakt med bilen kommer upp som felmeddelande.

Värre är nu att min e-tron efter 900 i övrigt problemfria fel fått massa konstiga felmeddelanden.

Det verkar triggas av att jag trycker på bromsen, började i onsdags på hemväg. Ett hjul satt löst var ett av många felmeddelanden, stannande direkt och kollade alla hjul. Det finns ju däcktjuvar som kan förbereda stölder, men alla hjul satt fast. Då jag nästan var hemma körde jag sista sträckan sakta och kollade med ett fälgkors att bultarna var riktigt dragna.

Torsdagen var jag på tjänsteresa 15 mil, hoppades på att det skulle vara något tillfälligt.

Men det kom samma fel 4 gånger på hemvägen, och avslutas varje gång med att bilen går över till nödläge med 2-hjulsdrift. Ett litet ryck känns när den slår av ena motorn men i övrigt gick det bra att fortsätta köra manuellt. Försvann även efter en omstart.

Ringde (!) Audiverkstaden som ligger nära mig och fick en akuttid direkt på fredag morgon 07:00

E-tron specialisten kunde läsa ut alla felmeddelanden och nollställde bilen. Audi har precis släppts en omfattande uppgradering till E-tron med både mjukvara och några kopplingstycken och sensorer som ska bytas ut.

Jag fick tid på onsdag nästa vecka för dessa åtgärder och hoppas det hjälper. Har även kommit en uppgradering för de som har digitala speglar.

Teknikern tyckte jag kan köra vidare så länge, felen dyker dock upp fortfarande ungefär i denna ordning:
Tråkigt med så mycket fel som poppar upp!

Du råkar inte veta när denna uppdatering kom, vad den innehöll? Det har ryktas om en BMS uppdatering, frågan är om det kommer i denna?
Har leverans av min bokad till den 2e december, får nog plinga till och se till att ÅF ser över allting innan dess.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Är det någon som vet om Etron kan systemuppdatera OTA eller måste man in på verkstad?
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Leo skrev:
Säkraste platsen i en bil generellt är mittplatsen bak. Helt enkelt för att man har mest plåt och deformationszoner omkring sig där.
Om mittplatsen har försträckare och kraftbegränsare och inga kompromisser i bältessetupen
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Tråkigt med så mycket fel som poppar upp!

Du råkar inte veta när denna uppdatering kom, vad den innehöll? Det har ryktas om en BMS uppdatering, frågan är om det kommer i denna?
Har leverans av min bokad till den 2e december, får nog plinga till och se till att ÅF ser över allting innan dess.
Uppdateringen kom tydligen under förra veckan. Var en rätt lång lista med kryptiska benämningar, vet inte vad som igår.

Det går inte att uppdatera OTA på detta i nuläget, endast GPS-kartorna och multimedia verkar ha den funktionen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Leo skrev:
Jobbat med ”utlandstyskar” stationerade i Sverige som efter ganska få månader snart börjar svära åt de tröga/dumma tyskarna ”hemma” som inte begriper bättre, inte vill/kan/förstår osv. :roll:
Jag är ju själv en sådan utlandstysk och jag känner väl igen detta. Visserligen har jag alltid vetat att Tyskland på ett märkligt sätt är extremt konservativt och att man är vansinnigt rädd för allt som är nytt, men med lite distans blir detta bara ännu tydligare. Varje gång vi åker ner blir jag på ett eller annat sätt förbannad över deras "efterblivenhet". Ibland tror man bara inte att det är sant. Saker som är sjäkvklara för oss existerar inte där. Det är också därför jag tror att elbilar inte kommer bli en vanlig syn på tyska vägar på många många år. Tyskarnas överdrivna rädsla för ny teknik och oviljan att släppa det gamla kommer vara den största bromsklossen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Off Grid Byggaren skrev:
Tråkigt med så mycket fel som poppar upp!

Du råkar inte veta när denna uppdatering kom, vad den innehöll? Det har ryktas om en BMS uppdatering, frågan är om det kommer i denna?
Har leverans av min bokad till den 2e december, får nog plinga till och se till att ÅF ser över allting innan dess.
Uppdateringen kom tydligen under förra veckan. Var en rätt lång lista med kryptiska benämningar, vet inte vad som igår.

Det går inte att uppdatera OTA på detta i nuläget, endast GPS-kartorna och multimedia verkar ha den funktionen.
Ok, om du får mer info om vad uppdateringen innebär hade det varit intressant att veta samt din upplevelse efter uppdateringen. På en så pass ny produkt och teknik så vill man ju ha en jämn ström av uppdateringar och inte vänta på nästa service tillfälle som enligt min bil är 701 dagar bort :)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Audi e-tron

Inlägg av Leo »

Då vi kom in på SWISH, mobilt Bank-id, skattesystem, register av olika sort, användarvillkor mm så blev ändå kommentaren från samma utlandsstationerade tyskar ”No No No! Would absolutely not work i Germany” dvs de gillade ändå inte tanken på såna ”system/upplägg” som lämnar ”spår”.

Samtidigt brukar jag säga WW2, STASI-register mm. Så inget konstigt att man i Tyskland har ”hög integritet” och en viss (sund) skepsis till staten och registrering i allmänna register, övervakning osv.

Men OM det stämmer innebär det nog reella problem för tyska bilindustrin med ”ny teknik” som elbilar, uppkopplade bilar, digitalisering, självkörande bilar, låsa upp bilen med Telefonen osv. Dvs ALLT som Tesla i princip satsar fullt ut på.

Lägg sen ihop det med lite inhemsk stolthet och rädsla för förändring och bortfall av arbetstillfällen...

Så innebär det nog att den inhemska bilmarknaden i Tyskland blir en av de mest svårflörtade om vi uttrycker det så.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Så är det absolut. I Tyskland står "Datenschutz" över allt annat. Det betyder att information rörande såväl privatpersoner som företag är hemlig och får inte spridas. Det är den raka motsatsen till den svenska offentlighetsprincipen. I Tyskland är det precis tvärtom. I princip allt är skyddat.
För en svensk är detta helt otänkbart, men i Tyskland får t.ex. ingen veta vad en person tjänar. Det är hemligt. Likaså adresser. Webbsajter som hitta.se eller ratsit eller liknande skulle vara otänkbara i Tyskland. Det enda som finns är en digital variant av telefonkatalogen. Men jag tror att man fortfarande inte får söka baklänges, dvs via telefonnumret. Det finns en anledning varför Google Street View inte finns i Tyskland. Det uppfattas som integritetskränkande. Digialt BankId eller betaltjänster som swish skulle man i Tyskland uppfatta som värsta skräckscenariot.
Staten har väldigt lite koll på invånarna, det finns inga exakta, och framförallt inga centralt tillgängliga siffror över till exempel befolkningsmängden eller vem som bor var. Personnummer som i Sverige finns inte. Namn och adress får räcka. Allting som har med skatter och pensioner osv att göra är en superkomplicerad cirkus eftersom ingenting lagras centralt. Jag hat sparat alla mina gamla lönebesked (på papper såklart) för att kunna bevisa att jag har bott och jobbat i Tyskland, den dagen jag vill gå i pension finns annars en stor risk att det inte finns några bevis för att jag har ett pensionsanspråk. Alla invånare rekommenderas att göra detta. Det har alltså ingenting att göra med att jag inte längre bor där.
Listan med orimligheter skulle kunna göras hur lång som helst. Orimligt för en svensk alltså. För en tysk är det svenska systemet ett otänkbart alternativ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Det var bara 3år sedan jag var tvungen att besöka en märkesverkstad längs autobahn som bara accepterade kontanter. Möjligen hade man något faktureringssystem för tyskar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Det var bara 3år sedan jag var tvungen att besöka en märkesverkstad längs autobahn som bara accepterade kontanter. Möjligen hade man något faktureringssystem för tyskar.
Nej, cash is king. Alla går omkring med en massa kontanter hela tiden. Att betala t.ex. en ny bil kontant är absolut inget konstigt och många gånger vanligare än att man ens kan betala med kort. Annars är det banköverföring som gäller. Däremot så är "Bankeinzug" eller "Einzugsermächtigung", det vi kallar för autogiro, extremt vanligt och används mer eller mindre per automatik så fort nånting ska betalas regelbundet. Då är de inte lika nojiga att det skulle kunna missbrukas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar