Hade en E-Tron klarat 30 mil i alla väder så...Esterox skrev:Resan från 30-40 mil räcker gott och väl för elbilar, till att bli minst 50 mil räckvidd har också gått fort från teslaägare.MWall skrev:Legato skrev:Måste för övrigt tillägga att jag tycker det är otroligt skönt att ha så snabb laddning över hela registret. Inte ens 90-100% går ju långsamt! Skönt att helt slippa optimera laddningen också när den håller maxfart i hela intervallet 5-80%.
Är helt klart nöjd att vi tog vår e-tron och inte vår X på denna resa. Hoppas jag slipper äta upp det påståendet imorgon dock när vi ska köra genom hela Spanien, här är det ju glest med Ionity.
Är dock också fundersam till hur batterierna kommer hålla på sikt, det blir ju dock i realiteten någon annans problem även om det blir tråkigt både för miljön och elbilars rykte om det visar sig vara ett generellt problem med e-tron.
Resan från en närmast fanatisk Tesla-ägare till "nöjd över att jag inte tog Teslan" har gått fort.
I vilket fall, hur upplevs Audins räckvidd i motorvägsfart? Tänker att den skulle må mycket bra av sisådär 10 mil extra. Men det kanske fungerar bra nog?
Jag har 27 mil (och några hundra höjdmeter uppför) till mitt föräldrahem. Enligt ABRP så klarar sig inte en E-Tron 55 dit utan att behöva stanna och ladda lite på vintern trots att jag då startar med 100% och håller hastighetsgränsen. Visst kan man väl sitta och köra 100 km/h på motorvägen istället men...
Samma sak om jag vill ta barnen och åka till Kungsberget (285 km) över dagen. Krävs inget särskilt långt stopp men det kan ju vara kö och strul också... Känns skönt att inte vara beroende av snabbladdare på de vanligaste "långkörningarna".
Med min Model S så har jag gott om marginal för båda körningarna. Kan till och med starta med 90% SOC och köra lite för fort och ändå ha en hel del i batteriet när jag kommer fram.
Ska man köra ännu längre, typ ner i Europa, så spelar räckvidden mindre roll egentligen. Åtminstone så länge det finns laddare tillgängliga.