Det är ju inte lätt att sälja begagnade bilar i dag, så får du ett skapligt inbytespris är väl det smidigast. Då kan du lägga tiden på dina kunder istället.
Det är väl snarare lättare än någonsin?
Bara lägga på kvd, netbil, klaravik eller annan valfri auktionssite. Eller så ringer man någon handlare som betalar i förskott och hämtar i hela landet, som tex fordonsbolaget.
Man får ju dessutom väldigt bra betalt nu när alla vill ha beggad bil pga covid.
Är det verkligen så just nu?
Beror väl på vad det är för bil. Min åf berättade samma sak. Begagnade bilar liksom bara vänder på parkeringen. De säljs direkt. Det är helt galet, sa han.
Min fråga var då såklart varför de inte kan sälja min e-tron lika lätt. Men det är väl en typ av bil som inte alls är lika lättsåld. Export till Norge är enda lösningen enligt honom. Det som verkar gå bra att sälja är nyare fossilbilar utan malus.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är ju inte lätt att sälja begagnade bilar i dag, så får du ett skapligt inbytespris är väl det smidigast. Då kan du lägga tiden på dina kunder istället.
Det är väl snarare lättare än någonsin?
Bara lägga på kvd, netbil, klaravik eller annan valfri auktionssite. Eller så ringer man någon handlare som betalar i förskott och hämtar i hela landet, som tex fordonsbolaget.
Man får ju dessutom väldigt bra betalt nu när alla vill ha beggad bil pga covid.
Är det verkligen så just nu?
Beror väl på vad det är för bil. Min åf berättade samma sak. Begagnade bilar liksom bara vänder på parkeringen. De säljs direkt. Det är helt galet, sa han.
Min fråga var då såklart varför de inte kan sälja min e-tron lika lätt. Men det är väl en typ av bil som inte alls är lika lättsåld. Export till Norge är enda lösningen enligt honom. Det som verkar gå bra att sälja är nyare fossilbilar utan malus.
Är väl malus som gör begagnade fossilbilar så populära. Begagnade elbilar lider väl av det omvända.
Ni som har e-tron 55, laddar ni alltid till 100% ?
Borde inte göra så mycket eftersom det egentligen bara är ca 91% av den totala kapaciteten?
Nej. För att jag inte behöver. Uppskattad räckvidd för 55:an så här års (några minusgrader och våt vägbana) är ca 250 - 300km beroende på hastighet. Så långt kör jag inte till vardags. Brukar ladda till 70 eller 80%.
Ni som har e-tron 55, laddar ni alltid till 100% ?
Borde inte göra så mycket eftersom det egentligen bara är ca 91% av den totala kapaciteten?
Nej, 80 till vardags. 100 endast när jag ska på långresa och när jag snabbladdar under långresa. Vet inte var gränserna går men är ju framförallt inte bra att låta bilen stå med 100% SoC.
Jag brukar ha 70% då det normalt inte blir så långa sträckor för mig.
Och så är det bra med lite utrymme kvar i batteriet, då jag av någon underlig anledning ofta hamnar på gratis laddplatser när jag är ute och jobbar. Då åker reglaget upp förstås!
Ni som har e-tron 55, laddar ni alltid till 100% ?
Borde inte göra så mycket eftersom det egentligen bara är ca 91% av den totala kapaciteten?
Nej, varför plåga batteriet i onödan? Bilen rekommenderar max 80% för vardagsladdning.
Mest en fundering då 100% inte är 100% laddning och bör inte skada batteriet så pass mycket. Men 80-90% enligt bilen borde nog som ni säger vara lämpligt 90% laddning enligt bilen är ca 80% av den faktiska kapaciteten av batteriet. Lutar nog åt att beställa en så lite därav min fråga
Fick en bra offert som är svår att tacka nej till. Så Audi måste köra rejäla rabatter centralt. Skiljer nästan 4K/mån i leasingavgift kontra offerten jag fick i våras.
Audi har låst upp till 86.5 kWh av 95 som får användas från år 2021.
Buffert finns både i botten och toppen, troligen då 4,25 kWh.
Varje full laddcykel till 100% sliter aningen på Litium-batteriet.
Därför är det en god idé att dra ned lite på vardagsladdningen om inte räckvidden blir problem.
Alla verkar ha sin egen laddstratergi, viktigaste är ju att det funkar i praktiken. Batteriet ska väl ändå användas brukar jag tänka på Ionity, när laddaren visar 154 kW laddeffekt.
Vintertid brukar jag sätta i laddkabeln hemma i kallgaraget varje natt då förvärmningen då tar energin direkt från elnätet.
Sommartid laddar jag bara när det behövs, kan bli en gång i veckan.
Audi har låst upp till 86.5 kWh av 95 som får användas från år 2021.
Buffert finns både i botten och toppen, troligen då 4,25 kWh.
Varje full laddcykel till 100% sliter aningen på Litium-batteriet.
Därför är det en god idé att dra ned lite på vardagsladdningen om inte räckvidden blir problem.
Alla verkar ha sin egen laddstratergi, viktigaste är ju att det funkar i praktiken. Batteriet ska väl ändå användas brukar jag tänka på Ionity, när laddaren visar 154 kW laddeffekt.
Vintertid brukar jag sätta i laddkabeln hemma i kallgaraget varje natt då förvärmningen då tar energin direkt från elnätet.
Sommartid laddar jag bara när det behövs, kan bli en gång i veckan.
Av gammal vana sätter jag in laddsladden varje gång jag kommer hem och så laddas bilen till 80%. Det är egentligen helt onödigt, det skulle gott räcka med 50% och påfyllning en eller två gånger i månaden. Men jag vill vara på den säkra sidan.
Golfen, som vi använder dagligen, laddas alltid till 80% så fort vi kommer hem. Jag har helt slutat med att ladda på natten. Elnätet har blivit så opålitligt på sistone. Rätt vad det är så går strömmen och så har man kanske en oladdad bil på morgonen. Problemet är då inte att strömmen är borta jättelänge, utan att alla förbrukare kickar igång samtidigt när den väl kommer tillbaka. Det finns alltid en stor risk att huvudsäkringen går. Och det är ju lite obra när det händer på natten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ni som har e-tron 55, laddar ni alltid till 100% ?
Borde inte göra så mycket eftersom det egentligen bara är ca 91% av den totala kapaciteten?
Nej, varför plåga batteriet i onödan? Bilen rekommenderar max 80% för vardagsladdning.
Mest en fundering då 100% inte är 100% laddning och bör inte skada batteriet så pass mycket. Men 80-90% enligt bilen borde nog som ni säger vara lämpligt 90% laddning enligt bilen är ca 80% av den faktiska kapaciteten av batteriet. Lutar nog åt att beställa en så lite därav min fråga
Fick en bra offert som är svår att tacka nej till. Så Audi måste köra rejäla rabatter centralt. Skiljer nästan 4K/mån i leasingavgift kontra offerten jag fick i våras.
Jag fick en ny offert idag med, via Volkswagen finans (istället för Autoplan). En ganska basic e-tron 55 Proline 24 mån / 1500 mil inkl. serviceavtal för 4891 kr/mån exkl moms (inräknat miljöpremie) - Får man fråga hur din såg ut?
Ni som har e-tron 55, laddar ni alltid till 100% ?
Borde inte göra så mycket eftersom det egentligen bara är ca 91% av den totala kapaciteten?
Nej, varför plåga batteriet i onödan? Bilen rekommenderar max 80% för vardagsladdning.
Mest en fundering då 100% inte är 100% laddning och bör inte skada batteriet så pass mycket. Men 80-90% enligt bilen borde nog som ni säger vara lämpligt 90% laddning enligt bilen är ca 80% av den faktiska kapaciteten av batteriet. Lutar nog åt att beställa en så lite därav min fråga
Fick en bra offert som är svår att tacka nej till. Så Audi måste köra rejäla rabatter centralt. Skiljer nästan 4K/mån i leasingavgift kontra offerten jag fick i våras.
Jag fick en ny offert idag med, via Volkswagen finans (istället för Autoplan). En ganska basic e-tron 55 Proline 24 mån / 1500 mil inkl. serviceavtal för 4891 kr/mån exkl moms (inräknat miljöpremie) - Får man fråga hur din såg ut?
Inga problem!
E-tron 55 S line, extra utrustning: 68 000:-.
24 mån / 1500 mil per år.
ca 6 400kr/mån exkl. moms inkl. service och försäkring (miljöbonus som första förhöjda hyra).
Ni som har e-tron 55, laddar ni alltid till 100% ?
Borde inte göra så mycket eftersom det egentligen bara är ca 91% av den totala kapaciteten?
Nej, varför plåga batteriet i onödan? Bilen rekommenderar max 80% för vardagsladdning.
Mest en fundering då 100% inte är 100% laddning och bör inte skada batteriet så pass mycket. Men 80-90% enligt bilen borde nog som ni säger vara lämpligt 90% laddning enligt bilen är ca 80% av den faktiska kapaciteten av batteriet. Lutar nog åt att beställa en så lite därav min fråga
Fick en bra offert som är svår att tacka nej till. Så Audi måste köra rejäla rabatter centralt. Skiljer nästan 4K/mån i leasingavgift kontra offerten jag fick i våras.
Jag fick en ny offert idag med, via Volkswagen finans (istället för Autoplan). En ganska basic e-tron 55 Proline 24 mån / 1500 mil inkl. serviceavtal för 4891 kr/mån exkl moms (inräknat miljöpremie) - Får man fråga hur din såg ut?
Inga problem!
E-tron 55 S line, extra utrustning: 68 000:-.
24 mån / 1500 mil per år.
ca 6 400kr/mån exkl. moms inkl. service och försäkring (miljöbonus som första förhöjda hyra).
Tack! Det var ju kanske lite bättre än min då. Direkt via Volkswagen finans antar jag? Jag sitter med Autoplan här och hur jag än vrider å vänder på det så blir det en sämre deal med dem.
Jag fick en ny offert idag med, via Volkswagen finans (istället för Autoplan). En ganska basic e-tron 55 Proline 24 mån / 1500 mil inkl. serviceavtal för 4891 kr/mån exkl moms (inräknat miljöpremie) - Får man fråga hur din såg ut?
Inga problem!
E-tron 55 S line, extra utrustning: 68 000:-.
24 mån / 1500 mil per år.
ca 6 400kr/mån exkl. moms inkl. service och försäkring (miljöbonus som första förhöjda hyra).
Tack! Det var ju kanske lite bättre än min då. Direkt via Volkswagen finans antar jag? Jag sitter med Autoplan här och hur jag än vrider å vänder på det så blir det en sämre deal med dem.
Jag har idag för första gången på mycket lång tid gjort en längre tur med min e-tron. Göteborg tur och retur, 306km. Jag startade med 100% SoC och trodde i min enfald att batteriet skulle räcka mer än tillräckligt, men det visade sig vara en grov missbedömning. Snittförbrukningen hamnade på 24,5kWh/100km, vilket med tanke på det extremt dåliga vädret inte är alltför dåligt. Jag är van från tidigare turer att e-tron är ganska pessimistisk i sin räckviddsberäkning, men idag sjönk den kvarstående räckvidden snabbare än jag kunde sänka hastigheten. Jag fick ligga bakom lastbilar hela tiden, förbrukningen sjönk som förväntat, ändå så tappade jag oupphörligt räckvidd. Jag klarade mig hem med enbart 12 km marginal, 4% SoC. Det ger en total batterikpacitet på endast 78kWh. Jag vet att jag hade 83kWh för ett år sedan. Skillnaden är inte direkt liten om man får säga så.
Antigen så var förbrukningen högre än redovisat eller så har mitt batteri tappat en hel del kapacitet och BMS:en fick lära sig detta under färden. Det var 3-4 plusgrader. Kan det ha med temperaturen att göra? Jag har kört i betydligt kallare väder tidigare och inte sett detta fenomen. Vad är det som har hänt tro? Inte kan ha batteriet tappat så mycket efter enbart 2600 mil?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har idag för första gången på mycket lång tid gjort en längre tur med min e-tron. Göteborg tur och retur, 306km. Jag startade med 100% SoC och trodde i min enfald att batteriet skulle räcka mer än tillräckligt, men det visade sig vara en grov missbedömning. Snittförbrukningen hamnade på 24,5kWh/100km, vilket med tanke på det extremt dåliga vädret inte är alltför dåligt. Jag är van från tidigare turer att e-tron är ganska pessimistisk i sin räckviddsberäkning, men idag sjönk den kvarstående räckvidden snabbare än jag kunde sänka hastigheten. Jag fick ligga bakom lastbilar hela tiden, förbrukningen sjönk som förväntat, ändå så tappade jag oupphörligt räckvidd. Jag klarade mig hem med enbart 12 km marginal, 4% SoC. Det ger en total batterikpacitet på endast 78kWh. Jag vet att jag hade 83kWh för ett år sedan. Skillnaden är inte direkt liten om man får säga så.
Antigen så var förbrukningen högre än redovisat eller så har mitt batteri tappat en hel del kapacitet och BMS:en fick lära sig detta under färden. Det var 3-4 plusgrader. Kan det ha med temperaturen att göra? Jag har kört i betydligt kallare väder tidigare och inte sett detta fenomen. Vad är det som har hänt tro? Inte kan ha batteriet tappat så mycket efter enbart 2600 mil?
Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till
Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till
Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till
Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.
När din bil stått oanvänd så länge kanske en del av elektronerna har fastnat i något av skikten inuti Litium-batteriet.
Du skulle kanske testa att ladda på Ionity så det ruskar om inuti batteriet!
När din bil stått oanvänd så länge kanske en del av elektronerna har fastnat i något av skikten inuti Litium-batteriet.
Du skulle kanske testa att ladda på Ionity så det ruskar om inuti batteriet!
Vet inte om det fungerar så. Det kanske blir bara värre när man stressar ett trött batteri med en massa effekt. Bortsett från att det inte finns någon Ionity som jag passerar. Mariestad är åt fel håll och jag åker ju inte upp dit bara för att ladda. Batteriet skulle ändå aldrig hinna bli varmt.
Jag är mer inne på att ladda långsamt upp till 100% igen. Just nu är den på 50% med en uppskattad räckvidd på 166 km, alltså 33 mil vid fulladdat. Det låter lite mer rimligt med den förbrukningen jag haft. Extrapolerat skulle det motsvara 82,6 kWh tillgängligt. Och det är ju precis det man ska förvänta sig.
Update: Jag har laddat till 70% nu. Mer än så vill jag inte ladda nu eftersom jag inte kommer använda bilen förrän fredag nästa vecka, och då ska jag åka ner till Go:tegorg igen. Hursomhelst så är bilen fortfarande inne på en maximal räckvidd runt 33 mil. Extrapolerat tillgänglig maximal kapacitet ~82kWh. Lite oklart eftersom jag inte riktigt vet vilken förbrukning den beräknade räckvidden beräknas på. Men jag antar att det är min förbrukning från igår. Det kanske var falskt larm och allting hade sin orsak i ett fullständigt okalibrerat batteri. Då vet man i alla fall att det är en bra idé att tömma batteriet helt och hållet någon gång ibland.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till
Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.
Oroväckande! Finns det något sätt att mäta detta, typ genom obd eller kan man be att få det uppmätt på Audi? Och hur ser garantin ut, är det 70% kvar av 95kWh eller 70% av netto? Borde vara det förstnämnda då det är olika mycket upplåst på samma batteri men olika mycket upplåst.
Och nu när du var nära torsk, hur funkar det med bogsering på e-tron?
Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till
Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.
Oroväckande! Finns det något sätt att mäta detta, typ genom obd eller kan man be att få det uppmätt på Audi? Och hur ser garantin ut, är det 70% kvar av 95kWh eller 70% av netto? Borde vara det förstnämnda då det är olika mycket upplåst på samma batteri men olika mycket upplåst.
Och nu när du var nära torsk, hur funkar det med bogsering på e-tron?
Lugn. Mati tycker sig alltid se extrema degraderingar på sina elbilar. En riktig otursgubbe.
Lugn. Mati tycker sig alltid se extrema degraderingar på sina elbilar. En riktig otursgubbe.
Vadå, hur menar du nu? Var nånstans tycker du att jag ser extrema degraderingar på mina elbilar? Att min Model S90D hade tappat en massa kapacitet efter ganska kort tid är väl inget konstigt med tanke på att 90-batteriet är erkänt kasst.
E-Golfen har fortfarande samma räckvidd efter 6000 mil och tre år, den har inte tappat någonting alls såvitt jag kan se. Och jag har aldrig sagt nånting annat heller.
Nu verkar ju e-tron ha besinnat sig som det ser ut nu. Jag ska testa nästa vecka igen. Blir spännande om det blir samma beteende igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14