Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av miksch »

Tenkte meg en batteridreven Stiga snøfreser til vinteren. Er det noen av dere som har prøvd en slik?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

miksch skrev:
Tenkte meg en batteridreven Stiga snøfreser til vinteren. Er det noen av dere som har prøvd en slik?
Jag går i samma funderingar, också med tanke på att det är samma 80V-batteri som i gräsklipparen och motorsågen. Jag har inte testat snöslungan, men jag är så nöjd med gräsklipparen att jag kan tänka mig att chansa.
Ännu hellre skulle jag vilja ha en Stiga Park 220e, men priset på över 120k är helt enkelt inte ens i närheten av vad jag anser vore rimligt och acceptabelt. De har dessutom höjt priset med sisådär 50% sedan förra året. Och redan då var den på tok för dyr.

Lite OT nu. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Strömsunds kommun i Jämtland

Inlägg av Teslaspolen »

Off Grid Byggaren skrev:
Mötte en timmerbil fulllastad med nedtagna telefonstolpar, känns som att inlandets små samhällen monteras ned.
Eller så har man dragit in fiberkabel och snyggat upp efter gatorna genom att bli av med alla gamla synliga, fula kablar. ;)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Strömsunds kommun i Jämtland

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Teslaspolen skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Mötte en timmerbil fulllastad med nedtagna telefonstolpar, känns som att inlandets små samhällen monteras ned.
Eller så har man dragit in fiberkabel och snyggat upp efter gatorna genom att bli av med alla gamla synliga, fula kablar. ;)
Tyvärr går fiberutbyggnaden långsamt i Strömsunds kommun. Har följt utvecklingen där i 20 år.

Mindre byar får troligen nöja sig med mobilradionätet.

Större orter byggs det lite fiber, tyvärr gjorde entreprenören som bygger fiber där konkurs för en tid sedan och ny entreprenör fått handlas upp.

Visst EU stöd finns dock för glesbygden.

Elnäten har faktiskt moderniserats rejält, istället för blanktråd i otillgänglig terräng är det nya stolplinjer med isolerade högspänningskablar längs vägarna. Så infrastruktur för elbilar börjar komma, och stabilare elnät för alla anslutna kunder.
20190715_221404.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Vi måste verkligen hälsa på snart igen Mati! :)
Vi ska ner till Halmstad snart och skulle kunna ta en sväng förbi er kanske? ;)
Visst, gärna. Vore trevligt att snacka lite skit igen. :)
Will do :) kommer med en P100DL :mrgreen:
Ett acceptabelt transportmedel. :D
Riktigt trevligt att träffas igen! :)
Och riktigt imponerad av e-tron :) rejält byggd och bra lull lull, skön komfort och tyst var den också...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Vi måste verkligen hälsa på snart igen Mati! :)
Vi ska ner till Halmstad snart och skulle kunna ta en sväng förbi er kanske? ;)
Visst, gärna. Vore trevligt att snacka lite skit igen. :)
Will do :) kommer med en P100DL :mrgreen:
Ett acceptabelt transportmedel. :D
Riktigt trevligt att träffas igen! :)
Och riktigt imponerad av e-tron :) rejält byggd och bra lull lull, skön komfort och tyst var den också...
Ja, det var kul att träffas. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Jeppe_E skrev:
När väl VW, Mercedes och BMW kommer med elbilar, då kommer tyskarna att tycka det är toppen med elbilar.
Därför är det viktigt att Volvo kommer igång med sin elektrifiering för Sveriges del.
Jag tycker mig ha märkt ett annat problem under våran nuvarande roadtrip, just nu i Hamburg men på väg mot Holland. Tyskarna har bråttom. Både på de stora vägarna samt i städerna. De som för närvarande kör Audi A6, Q7 osv och blåser på i 150 längst ute till vänster lär inte köpa en e-Tron med dess nuvarande räckvidd i de hastigheterna. Främst pga laddstationerna om man vill ha bra kapacitet. Ta ex sträckan Hamburg - Rheine -> Holland. Man kan köra Hamburg - Bremen - Osnabruck - Rheine alternativt via Hannover - Osnabruck - Rheine.

Tesla har tre laddare mellan Hamburg och Rheine om man kör via Bremen, fyra om man räknar Hamburg SuC. Två st om man kör via Hannover. Ionity har noll stationer mellan Hamburg och Rheine vilket är 27 mil om man kör vägen via Bremen.

Måste säga att jag blev förvånad över att Ionity inte bygger ut laddare snabbare i Tyskland. Hade förväntat mig betydligt mer med tanke på e-Tron. Men det kanske hinner lösa sig innan ID.3 lanseringen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

I praktiken kör man inte jättefort längre än några mil, sen är det oftast stopp pga bilköer. Snitthastigheten på tyska autobahn är enligt min erfarenhet generellt lägre än på svenska motorvägar där man kan hålla konstant 120-130. Det går inte i Tyskland förutom kanske på nätterna eller helgerna när lastbilarna inte får köra. Tyskarna är mycket väl medvetna om detta. Många gasar på när tillfället ges, men alla vet att det inte varar länge.
Man kör inte fort för att man har bråttom. Man kör fort för att det är tillåtet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

mati skrev:
I praktiken kör man inte jättefort längre än några mil, sen är det oftast stopp pga bilköer. Snitthastigheten på tyska autobahn är enligt min erfarenhet generellt lägre än på svenska motorvägar där man kan hålla konstant 120-130. Det går inte i Tyskland förutom kanske på nätterna eller helgerna när lastbilarna inte får köra. Tyskarna är mycket väl medvetna om detta. Många gasar på när tillfället ges, men alla vet att det inte varar länge.
Man kör inte fort för att man har bråttom. Man kör fort för att det är tillåtet.
Sant för gamla Västtyskland, inte sant för gamla Östtyskland skulle jag säga om man generaliserar... I gamla öst kan man ofta blåsa på i hög hastighet långa sträckor även dagtid.

Sen spelar ju inte låg snittfart så stor roll. Även korta sträckor i 200+ drar extremt mycket ström i en bil med e-tronens frontarea.

Har skrivit om detta tidigare. Jag tycker det var den största negativa överraskningen med e-tron att den har så usel räckvidd i hög fart. Just med tanke på Autobahn var det något jag verkligen trodde man skulle prioriterat.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
Har skrivit om detta tidigare. Jag tycker det var den största negativa överraskningen med e-tron att den har så usel räckvidd i hög fart. Just med tanke på Autobahn var det något jag verkligen trodde man skulle prioriterat.
Tycker det är än mer förbluffande att utbyggnaden av IONITY inte sker längs vanliga rutter, med jämna avstånd mellan stationer, likt Tesla gjort med Superchargers. Istället byggs de i kluster runt om städer, vilket lämnar långa sträckor mellan städer utan täckning. Det tillsammans med etrons begränsade räckvidd känns som en riktigt dålig kombo när man ska ut på road trip.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Legato skrev:
Sen spelar ju inte låg snittfart så stor roll. Även korta sträckor i 200+ drar extremt mycket ström i en bil med e-tronens frontarea.
Gissar på att vi hade ganska hög snittfart genom Tyskland trots att vi nog inte körde över 150. Och den ganska ryckiga körningen gjorde att förbrukningen var relativt hög, om än aldrig över 2 kWh/mil över en längre period. Som du säger, snittfarten säger inte nödvändigtvis hela sanningen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

taliz skrev:
Tycker det är än mer förbluffande att utbyggnaden av IONITY inte sker längs vanliga rutter, med jämna avstånd mellan stationer, likt Tesla gjort med Superchargers. Istället byggs de i kluster runt om städer, vilket lämnar långa sträckor mellan städer utan täckning. Det tillsammans med etrons begränsade räckvidd känns som en riktigt dålig kombo när man ska ut på road trip.
Ja det stora problemet är laddinfrastrukturen. Jag träffade på en svensk med en Model S 60 när vi laddade i Holland. Hade kört runt i Europa många gånger, Italien mm. E-Tron laddar betydligt snabbare än S 60 och bör ha längre räckvidd även i 120-130 km/h. Så nog hade det fungerat bra även med e-Tron om laddarna bara fanns på plats. Med VW's kapital borde de ha kunnat åtgärda detta innan lanseringen av e-Tron.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
I praktiken kör man inte jättefort längre än några mil, sen är det oftast stopp pga bilköer. Snitthastigheten på tyska autobahn är enligt min erfarenhet generellt lägre än på svenska motorvägar där man kan hålla konstant 120-130. Det går inte i Tyskland förutom kanske på nätterna eller helgerna när lastbilarna inte får köra. Tyskarna är mycket väl medvetna om detta. Många gasar på när tillfället ges, men alla vet att det inte varar länge.
Man kör inte fort för att man har bråttom. Man kör fort för att det är tillåtet.
Vi åkte Flensburg och ut via Trier till Luxemburg. Var stört omöjligt att ha ett rullsnitt över 100 km/h trots att det var söndag. Tror vi snittade 90 trots sträckor där jag körde 170 km/h. På franska sidan kan man ha ett rullsnitt på 120 km/h utan att köra för fort. Otroligt skönt. Dessutom slipper man de där missilerna som kommer i 200+ km/h. Autobahn är sjukt överskattat. Mycket trafik och otroligt många vägarbeten.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Audi e-tron

Inlägg av hed »

Ja autobahn är helt otroligt dålig. Blir lite bättre söder om Hannover, men fortfarande "vägarbeten". Fattar inte vad de gör egentligen. De har typ bara smalnat av vägen, ser inte ut som det görs något arbete..
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
..Otroligt skönt. Dessutom slipper man de där missilerna som kommer i 200+ km/h. Autobahn är sjukt överskattat. Mycket trafik och otroligt många vägarbeten.
Ja speciellt angenämt är det inte. Blev en helt annan rytm direkt vi kom över till Holland. Hade precis samma känsla som du nämner, inga missiler..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Legato skrev:
mati skrev:
I praktiken kör man inte jättefort längre än några mil, sen är det oftast stopp pga bilköer. Snitthastigheten på tyska autobahn är enligt min erfarenhet generellt lägre än på svenska motorvägar där man kan hålla konstant 120-130. Det går inte i Tyskland förutom kanske på nätterna eller helgerna när lastbilarna inte får köra. Tyskarna är mycket väl medvetna om detta. Många gasar på när tillfället ges, men alla vet att det inte varar länge.
Man kör inte fort för att man har bråttom. Man kör fort för att det är tillåtet.
Sant för gamla Västtyskland, inte sant för gamla Östtyskland skulle jag säga om man generaliserar... I gamla öst kan man ofta blåsa på i hög hastighet långa sträckor även dagtid.

Sen spelar ju inte låg snittfart så stor roll. Även korta sträckor i 200+ drar extremt mycket ström i en bil med e-tronens frontarea.

Har skrivit om detta tidigare. Jag tycker det var den största negativa överraskningen med e-tron att den har så usel räckvidd i hög fart. Just med tanke på Autobahn var det något jag verkligen trodde man skulle prioriterat.
Det stämmer såklart att låg snittfart inte automatiskt betyder låg förbrukning. (Ironiskt nog påstås dock just detta alltför ofta när diskussionen om en generell hastighetsgräns på tyska autobahn hettar till. Det sägs att eftersom snitthastigheten redan är så låg skulle en hastighetsbegränsning inte sänka snitthastigheten och därmed skulle förbrukningen och utsläppen inte minska heller. Fullkomligt idiotiskt. Men detta bara som en kuriosa.)
Det jag menade var egentligen att man kan hålla en lägre maxhastighet i en elbil som e-tron utan att förlora nämndvärt med tid. Man behöver inte blåsa på i 200 knyck bara för att det går, det ger liksom oftast ingen större tidsvinst. Och i 130-140 verkar förbrukningen inte vara särskilt hög. 130 är rikthastighet på autobahn. Även om det inte är förbjudet att köra fortare så är det ändå på egen risk, dvs man kan förlora sitt försäkringskydd om det händer nåt, osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Laban skrev:
... Med VW's kapital borde de ha kunnat åtgärda detta innan lanseringen av e-Tron.
Vad ska de göra då? Muta tjänstemän som inte vill ge bygglov? Eller köpa markägare så att de går med på att det ska grävas ner högspänningskablar tvärs över deras fastighet? Hur mycket ramaskri skulle inte det utlösa?
Allt går inte att lösa med en massa pengar, även om VW & Co hittills har levt i den tron.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Vad ska de göra då? Muta tjänstemän som inte vill ge bygglov? Eller köpa markägare så att de går med på att det ska grävas ner högspänningskablar tvärs över deras fastighet? Hur mycket ramaskri skulle inte det utlösa?
Allt går inte att lösa med en massa pengar, även om VW & Co hittills har levt i den tron.
Kanske är så jävligt, även om jag inte är helt säker på att viljan är så stor som man kunde hoppas på. I så fall har det betydligt större betydelse att vara först ut än vi kanske har trott.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

Själv tycker jag det är rätt galet vad mycket de hunnit med på så kort tid, visst är det inte heltäckande ännu men det går snabbt. Trodde inte de skulle hinna med så många stationer så snabbt faktiskt.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

mati skrev:
130 är rikthastighet på autobahn. Även om det inte är förbjudet att köra fortare så är det ändå på egen risk, dvs man kan förlora sitt försäkringskydd om det händer nåt, osv.
Nu har jag bara kört Puttgarden -> Rheine -> Holland så detta blir väl lite anekdotiskt från min sida. Men jag skulle nog också säga 120-130 km/h som rikthastighet. Visst finns det några som kör betydligt snabbare än så men gissningvis kör 95+% sällan mer än 130. Men Q7, Porsche Cayenne förarna verkar tillhöra de sista 5%'en och e-Tron befinner sig väl i den klassen modellmässigt samt prismässigt.

Men redan 130 km/h är väl lite av ett problem med e-Tron. Enligt Björn Nyland's test drog den 3.08 kWh/mil i 120 km/h. Sen finns det andra tester som visar lägre siffror men Björn kör så vitt jag vet alltid en tur och retur sträcka vilket bör eliminera vind/höjdskillnader. Hittade även ett exempel där den drog 3.4 kWh/mil i 130 km/h men personen ifråga körde i Sport Mode vilket tydligen kan påverka förbrukningen en hel del.

Next Move testade i 120 km/h genomsnittshastighet på Autobahn under totalt 10 mil. 3.01 kWh/mil



Model X förbrukade 2.48 kWh/mil på samma sträcka.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

OfarligTesla skrev:
Själv tycker jag det är rätt galet vad mycket de hunnit med på så kort tid, visst är det inte heltäckande ännu men det går snabbt. Trodde inte de skulle hinna med så många stationer så snabbt faktiskt.
Håller med, om man kollar var de stod för 6 månader sen så är det imponerande. Svårt att dra slutsatser om placeringarna av laddstationer innan nätverket är ”färdigt”. Ionitys ambition har ju iaf varit att ha stationer med ca 10-15 mils mellanrum på de stora vägarna. Vad som styr vilken station som öppnar när kan man bara spekulera om. Ibland tar det 6-8 veckor att bygga medan tex Örebro tagit 7+ månader. Jag tror att det kommer bli mycket bra och självklart finns det affärsmässiga överväganden gällande expansionstakten. Ser ju ut som att det kommer vara ett bra nätverk i tid till VW:s volymmodeller kommer ut.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Laban skrev:
mati skrev:
130 är rikthastighet på autobahn. Även om det inte är förbjudet att köra fortare så är det ändå på egen risk, dvs man kan förlora sitt försäkringskydd om det händer nåt, osv.
Nu har jag bara kört Puttgarden -> Rheine -> Holland så detta blir väl lite anekdotiskt från min sida. Men jag skulle nog också säga 120-130 km/h som rikthastighet. Visst finns det några som kör betydligt snabbare än så men gissningvis kör 95+% sällan mer än 130. Men Q7, Porsche Cayenne förarna verkar tillhöra de sista 5%'en och e-Tron befinner sig väl i den klassen modellmässigt samt prismässigt.

Men redan 130 km/h är väl lite av ett problem med e-Tron. Enligt Björn Nyland's test drog den 3.08 kWh/mil i 120 km/h. Sen finns det andra tester som visar lägre siffror men Björn kör så vitt jag vet alltid en tur och retur sträcka vilket bör eliminera vind/höjdskillnader. Hittade även ett exempel där den drog 3.4 kWh/mil i 130 km/h men personen ifråga körde i Sport Mode vilket tydligen kan påverka förbrukningen en hel del.

Next Move testade i 120 km/h genomsnittshastighet på Autobahn under totalt 10 mil. 3.01 kWh/mil





Model X förbrukade 2.48 kWh/mil på samma sträcka.
Du borde kolla in ex den film jag lagt upp tidigare i tråden från folk som faktiskt kör bilen i praktiken och pendlar på autobahn. Vår, sommar verkar det röra sig om ca 2.3-2.5 snarare än 3.0 i 130. Möjligt att den drar så mycket mer på vintern med kallt batteri. Blir intressant att se för egen del.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Laban skrev:
Nu har jag bara kört Puttgarden -> Rheine -> Holland så detta blir väl lite anekdotiskt från min sida. Men jag skulle nog också säga 120-130 km/h som rikthastighet.
Du missförstod mig. Rikthastighet betyder att det är den hastigheten man bör hålla. Det är dock inte förbjudet att köra fortare, dvs man blir inte bötfälld. Rikthastighet kännetecknas av en blå fyrkantig skylt med vita siffror. Man skiter dock i att sätta upp dessa, eftersom alla vet att det är så. Men vid gränsövergångar osv står de.
Den som för fortare än rikthastighet (dvs 130) får dock räkna med att t.ex. försäkringsskyddet inte gäller när en skada, t.ex. vid olycka, kan härledas till att föraren körde fortare än rikthastighet.
Men redan 130 km/h är väl lite av ett problem med e-Tron. Enligt Björn Nyland's test drog den 3.08 kWh/mil i 120 km/h.
Jag vet inte hur människan kör, eller om han hade ett osynligt släp efter sin bil, men den siffran är totalt orealistisk som jag ser det. Det är en gåta för mig hur man kan komma upp i dessa siffror. Kanske när det är smällkallt, ingen aning. Jag körde genom hela Danmark med farthållaren inställd på 130-140. Omkörningar gick fortare. Jag hade dessutom motvind. Bilen drog nånstans runt 23kWh/100km, vilket jag anser är helt okej. Höjskillnader kan vi rimligen utesluta med tanke på Danmarks tämligen tråkiga geografi.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

mati skrev:
. Det är en gåta för mig hur man kan komma upp i dessa siffror. Kanske när det är smällkallt, ingen aning. Jag körde genom hela Danmark med farthållaren inställd på 130-140. Omkörningar gick fortare. Jag hade dessutom motvind. Bilen drog nånstans runt 23kWh/100km, vilket jag anser är helt okej. Höjskillnader kan vi rimligen utesluta med tanke på Danmarks tämligen tråkiga geografi.
Det är inte bara han som har nått de siffrorna. Jag gav flera exempel med förbrukningar i den trakten, ex Next Move som hade 120 km/h i genomsnittshastighet.. Deras test var visserligen vintertid men det var knappast -20C.

Sen kanske det har skett förbättringar i mjukvaran som förbättrat dessa siffror. Om de exempelvis har haft extremt överbeskyddande batterikylning, värmning initialt som förbrukade mycket energi.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

En genomsnittlig hastighet på 120 innebär ju inte nödvändigtvis att de har kört 120 hela tiden. De kan lika väl ha kört 180 vissa perioder och rullat i snigelfart (dvs bilkö) däremellan. Det är ju så det brukar se ut i vanliga fall. Och då förstår jag hur de kan komma upp i dessa förbrukningssiffror. Att komma upp i 120 i snitt är inte helt lätt alla gånger, såvida man inte kompenserar med att köra rejält fort där det går.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar