Jag instämmer. 20 mil känns kanske lite tajt ändå. Ta en 55:a.
Audis "autopilot" är grym. Framförallt farthållaren är helt fantastisk. Man kan bokstavligen låta bilen sköta gas och broms oavsett vilka vägar man kör på. Den funkar även på små 70-vägar med korsningar och allt. Även rondeller hanteras klanderfritt. Det enda den inte gör är att stanna helt och hållet för rödljus eller stopskyltar. Den bromsar in, men sista metern får man bromsa själv.
E-tron 55 laddar extremt snabbt i princip hela vägen upp till max. Man behöver inte planera laddningen lika noggrant som med andra elbilar, som ju oftast bara laddar riktigt snabbt under 50%.
Från noll till max tar mindre än 45 minuter.
Kom ihåg att e-tron är beroende av att det finns HPC-laddare, vilket det inte finns så vansinnigt många av i Sverige. Man vill inte stå och slöladda med 50kW.
Kom också ihåg att snabbladdning kostar skjortan eftersom du inte kan ladda på SuC. Om du kör mycket kan du teckna e-tron charging service avtalet som kostar 199kr/månad. Då laddar du för 3:30kr/kWh hos Ionity. Men hos alla andra laddoperatörer som har 150kW-laddare kostar det oftast mer än att tanka diesel för en e-tron som ju inte tillhör de snålaste elbilarna.
För övrigt är e-tron en grym långfärdsbil. Tyst, bekväm, komfortabel. Man kan bo i den om man vill.
Ah men 55 är lite dyrare. Hade hoppats att inte lägga allt för mkt (om ens något) i mellanskillnaden..
Hur långt kommer man på en 55a?
Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
Du har en Fortum med två stationer i Kristinehamn (150 kW), en i Västerås (125? kW) med två som alltid är trasig minst en av dessa. Eller söder om Mälaren finns det två Eon i Eskilstuna som jag inte testat på 150 kW? Fler vet jag inte på vägen mellan Sveriges två största städer. Välkommen till oss som inte kör Tesla... *viskar* "Han kommer bli så besviken..."
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 1 gånger.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Vägen över Borås - Jönköping har väl lite fler laddare? Nu har ju Audi och VW öppnat upp alla deras 50 kW laddare också.
Nu ska väl inte 50kW laddarna dömmas ut helt och hållet. Med bra planering så kan det ju bli en lunchpaus eller arbetspaus under 60-70 minuter vid en sådan laddare.
Denna förbrukning är rätt rimlig, med de extra energisnåla 19 tums fälgarna kan det bli några mil till.
Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt inser jag. Jo, alla snabbladdare fungerar naturligtvis. Men det tar 3 gånger så lång tid när du laddar på en 50kW laddare (e-tron 55 laddar med max 150kW). Istället för knappt 1mil/minut får du alltså bara 3km/minut. Det kan bli extremt segt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt inser jag. Jo, alla snabbladdare fungerar naturligtvis. Men det tar 3 gånger så lång tid när du laddar på en 50kW laddare (e-tron 55 laddar med max 150kW). Istället för knappt 1mil/minut får du alltså bara 3km/minut. Det kan bli extremt segt.
Yepp det är sant. 150kw finns de inga av (typ) fattar jag det som..
Nu är det inget aber för laddar ju sällan snabbladdning. Mest priset som är i vägen nu
Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt inser jag. Jo, alla snabbladdare fungerar naturligtvis. Men det tar 3 gånger så lång tid när du laddar på en 50kW laddare (e-tron 55 laddar med max 150kW). Istället för knappt 1mil/minut får du alltså bara 3km/minut. Det kan bli extremt segt.
Yepp det är sant. 150kw finns de inga av (typ) fattar jag det som..
Nu är det inget aber för laddar ju sällan snabbladdning. Mest priset som är i vägen nu
Förstår inte riktigt hur du menar. Du skrev innan att du har "20 mil till och från orterna". Menar du att du på alla ställen du åker till har tillgång till 11 kW laddning på plats och att du alltid är borta så länge att du kan ladda fullt där då?
För annars blir det ju i praktiken omöjligt att skippa snabbladdning längs resan med en e-tron?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt inser jag. Jo, alla snabbladdare fungerar naturligtvis. Men det tar 3 gånger så lång tid när du laddar på en 50kW laddare (e-tron 55 laddar med max 150kW). Istället för knappt 1mil/minut får du alltså bara 3km/minut. Det kan bli extremt segt.
Yepp det är sant. 150kw finns de inga av (typ) fattar jag det som..
Nu är det inget aber för laddar ju sällan snabbladdning. Mest priset som är i vägen nu
Förstår inte riktigt hur du menar. Du skrev innan att du har "20 mil till och från orterna". Menar du att du på alla ställen du åker till har tillgång till 11 kW laddning på plats och att du alltid är borta så länge att du kan ladda fullt där då?
För annars blir det ju i praktiken omöjligt att skippa snabbladdning längs resan med en e-tron?
Har en 11kw laddstolpeb utanför ena lägenheten (2.5 kr Eon) och sen en annan utanför andra lägenheten (Bee, 399 kr / månaden), så ja
Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt inser jag. Jo, alla snabbladdare fungerar naturligtvis. Men det tar 3 gånger så lång tid när du laddar på en 50kW laddare (e-tron 55 laddar med max 150kW). Istället för knappt 1mil/minut får du alltså bara 3km/minut. Det kan bli extremt segt.
Yepp det är sant. 150kw finns de inga av (typ) fattar jag det som..
Nu är det inget aber för laddar ju sällan snabbladdning. Mest priset som är i vägen nu
Förstår inte riktigt hur du menar. Du skrev innan att du har "20 mil till och från orterna". Menar du att du på alla ställen du åker till har tillgång till 11 kW laddning på plats och att du alltid är borta så länge att du kan ladda fullt där då?
För annars blir det ju i praktiken omöjligt att skippa snabbladdning längs resan med en e-tron?
Har en 11kw laddstolpeb utanför ena lägenheten (2.5 kr Eon) och sen en annan utanför andra lägenheten (Bee, 399 kr / månaden), så ja
Aha, var alltså alltid samma två orter du åker mellan hela tiden. Då förstår jag! Då lär väl en e-tron 50 funka också, bara du är lite flexibel och kan tänka dig att köra långsammare i snö/slask tex.
Bra läge att bara uppgradera din S till en ny annars... Är ju bra betalt på andrahandsmarknaden och nypriset har ju precis sänkts med ca 40k samtidigt som räckvidden ökat ordentligt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt inser jag. Jo, alla snabbladdare fungerar naturligtvis. Men det tar 3 gånger så lång tid när du laddar på en 50kW laddare (e-tron 55 laddar med max 150kW). Istället för knappt 1mil/minut får du alltså bara 3km/minut. Det kan bli extremt segt.
Yepp det är sant. 150kw finns de inga av (typ) fattar jag det som..
Nu är det inget aber för laddar ju sällan snabbladdning. Mest priset som är i vägen nu
Förstår inte riktigt hur du menar. Du skrev innan att du har "20 mil till och från orterna". Menar du att du på alla ställen du åker till har tillgång till 11 kW laddning på plats och att du alltid är borta så länge att du kan ladda fullt där då?
För annars blir det ju i praktiken omöjligt att skippa snabbladdning längs resan med en e-tron?
Eller tror iaf att det är 11kw(?) Blev osäker nu.
Teslan hinner iaf alltid ladda upp till 80% de timmarna jag är på respektive plats
Ah okej intressant. Frågan är bara hur mkt långsammare
Sträckan är Kungsbacka - Helsingborg så inte mkt snö däremot regn och blåst. Och.... Den där jävla Hallandsåsen som förbrukningen verkligen hatar
Ah vet nya Teslan. Problemet är att den är dyrare så mer pengar ska till. Dessutom kostar en halvförsäkring på Teslan lika mycket som en hemförsäkring på E-tron..
Ah okej intressant. Frågan är bara hur mkt långsammare
Sträckan är Kungsbacka - Helsingborg så inte mkt snö däremot regn och blåst. Och.... Den där jävla Hallandsåsen som förbrukningen verkligen hatar
Kommer du bara upp för hallandsåsen så är det inga bekymmer. E-tron har supereffektiv regenerering som gör att man får det mesta tillbaka på vägen ner.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ah okej intressant. Frågan är bara hur mkt långsammare
Sträckan är Kungsbacka - Helsingborg så inte mkt snö däremot regn och blåst. Och.... Den där jävla Hallandsåsen som förbrukningen verkligen hatar
Ah vet nya Teslan. Problemet är att den är dyrare så mer pengar ska till. Dessutom kostar en halvförsäkring på Teslan lika mycket som en hemförsäkring på E-tron..
Det låter som du bör kolla runt med andra försäkringsbolag.
Jag betalar under 1000:-/månad och då är det ändå den dyraste och motorstarkaste Teslan (XP100DL).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ah okej intressant. Frågan är bara hur mkt långsammare
Sträckan är Kungsbacka - Helsingborg så inte mkt snö däremot regn och blåst. Och.... Den där jävla Hallandsåsen som förbrukningen verkligen hatar
Ah vet nya Teslan. Problemet är att den är dyrare så mer pengar ska till. Dessutom kostar en halvförsäkring på Teslan lika mycket som en hemförsäkring på E-tron..
Det låter som du bör kolla runt med andra försäkringsbolag.
Jag betalar under 1000:-/månad och då är det ändå den dyraste och motorstarkaste Teslan (XP100DL).
Kollat överallt, problemet är ju milen (4500-5000 / året)
Ah okej intressant. Frågan är bara hur mkt långsammare
Sträckan är Kungsbacka - Helsingborg så inte mkt snö däremot regn och blåst. Och.... Den där jävla Hallandsåsen som förbrukningen verkligen hatar
Ah vet nya Teslan. Problemet är att den är dyrare så mer pengar ska till. Dessutom kostar en halvförsäkring på Teslan lika mycket som en hemförsäkring på E-tron..
Det låter som du bör kolla runt med andra försäkringsbolag.
Jag betalar under 1000:-/månad och då är det ändå den dyraste och motorstarkaste Teslan (XP100DL).
Kollat överallt, problemet är ju milen (4500-5000 / året)
Vad fick du för pris från Watercircles?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ah okej intressant. Frågan är bara hur mkt långsammare
Sträckan är Kungsbacka - Helsingborg så inte mkt snö däremot regn och blåst. Och.... Den där jävla Hallandsåsen som förbrukningen verkligen hatar
Ah vet nya Teslan. Problemet är att den är dyrare så mer pengar ska till. Dessutom kostar en halvförsäkring på Teslan lika mycket som en hemförsäkring på E-tron..
Det låter som du bör kolla runt med andra försäkringsbolag.
Jag betalar under 1000:-/månad och då är det ändå den dyraste och motorstarkaste Teslan (XP100DL).
Kollat överallt, problemet är ju milen (4500-5000 / året)
Vad fick du för pris från Watercircles?
22 eller 23, kommer inte ihåg exakt. Men hos TH har jag alla andra försäkringar så får 20% i rabatt. Ung, många mil, första bil osv, extra körare under 25....
Ah okej intressant. Frågan är bara hur mkt långsammare
Sträckan är Kungsbacka - Helsingborg så inte mkt snö däremot regn och blåst. Och.... Den där jävla Hallandsåsen som förbrukningen verkligen hatar
Ah vet nya Teslan. Problemet är att den är dyrare så mer pengar ska till. Dessutom kostar en halvförsäkring på Teslan lika mycket som en hemförsäkring på E-tron..
Det låter som du bör kolla runt med andra försäkringsbolag.
Jag betalar under 1000:-/månad och då är det ändå den dyraste och motorstarkaste Teslan (XP100DL).
Kollat överallt, problemet är ju milen (4500-5000 / året)
Vad fick du för pris från Watercircles?
22 eller 23, kommer inte ihåg exakt. Men hos TH har jag alla andra försäkringar så får 20% i rabatt. Ung, många mil, första bil osv, extra körare under 25....
Men lite off-topic nu
22 för halvförsäkring hos Watercircles på en standard S100D? Det låter väldigt, väldigt konstigt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021