Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Audi e-tron

Inlägg av wector »

bylund skrev:
wector skrev:
Eller så kör man på nitrogen så håller det jämnare tryck. Bild
Eller kväve som det heter på svenska, vilket luft består till 80 % av. Menar du att syre skulle ändra sig påtagligt mer än kväve vid olika temperaturer? Ideala gaslagen verkar inte riktigt ge stöd för det, och kväve och syre skiljer ju inte jättemycket i vikt.
Ja! Missade att få in ironin...
Men oavsett så, mer kväve = stabilare tryck.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av bylund »

wector skrev:
bylund skrev:
wector skrev:
Eller så kör man på nitrogen så håller det jämnare tryck. Bild
Eller kväve som det heter på svenska, vilket luft består till 80 % av. Menar du att syre skulle ändra sig påtagligt mer än kväve vid olika temperaturer? Ideala gaslagen verkar inte riktigt ge stöd för det, och kväve och syre skiljer ju inte jättemycket i vikt.
Ja! Missade att få in ironin...
Men oavsett så, mer kväve = stabilare tryck.
Jag blev lite nyfiken på detta. Och det verkar snarare vara frånvaron av fukt i kvävet, då det framställs genom att kyla ner luft och få fram flytande kväve, snarare än frånvaro av syre.
http://fragelada.fysik.org/index.asp?id=17710
Sedan torde skillnaden ändå vara marginell, så om man inte söker tusendelar på varvtiderna på en formel-1-bana, så kan man nog göra roligare saker för de hundringar däckhandlaren ska ha för fylla med kväve.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Finns det något elbolag som har rabatt på el om man har e-tron? Som Jämtkraft har för VW och Skekraft har för Tesla och Seat.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av PapaD »

Robertrimmevik skrev:
Finns det något elbolag som har rabatt på el om man har e-tron? Som Jämtkraft har för VW och Skekraft har för Tesla och Seat.
Jmtkraft fattade jag inte vitsen med. De var ju apdyra, månadsavgift för att få betala... What? Kändes som lurendrejeri.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Om du väljer E.on som elhandelsbolag för din bostad eller fritidshus så lämnar de 1:- rabatt per kWh vid sina DC-laddare.

Gäller för valfritt bilmärke.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Sedan torde skillnaden ändå vara marginell, så om man inte söker tusendelar på varvtiderna på en formel-1-bana, så kan man nog göra roligare saker för de hundringar däckhandlaren ska ha för fylla med kväve.
Jag kollade också upp det och drog exakt samma slutsats.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Audi e-tron

Inlägg av Anderzzon »

Off Grid Byggaren skrev:
Om du väljer E.on som elhandelsbolag för din bostad eller fritidshus så lämnar de 1:- rabatt per kWh vid sina DC-laddare.

Gäller för valfritt bilmärke.
Den rabatten gäller dock ej för deras 50kW+ laddare.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

Moelito skrev:

Synd bara att de bara har A4:or som lånebilar. De brukar skratta lite nervöst när jag frågar om jag inte kan få en annan e-tron som lånebil:-)
Det lustiga/tragiska är är Europcar har e-trons, så när/om man lämnar in en Audi hos VWs skadeverkstad på Grafiskavägen kan man få låna en om man är snäll. Fast man får väl ta 1/3 av kostnaden själv eller nått beroende på försäkringsbolaget. Oavsett så finns det att låna.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Anderzzon skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Om du väljer E.on som elhandelsbolag för din bostad eller fritidshus så lämnar de 1:- rabatt per kWh vid sina DC-laddare.

Gäller för valfritt bilmärke.
Den rabatten gäller dock ej för deras 50kW+ laddare.
Ja, det gäller verkligen att ha stenkoll innan du stoppar i laddkabeln någonstans!
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

dfa skrev:
Moelito skrev:

Synd bara att de bara har A4:or som lånebilar. De brukar skratta lite nervöst när jag frågar om jag inte kan få en annan e-tron som lånebil:-)
Det lustiga/tragiska är är Europcar har e-trons, så när/om man lämnar in en Audi hos VWs skadeverkstad på Grafiskavägen kan man få låna en om man är snäll. Fast man får väl ta 1/3 av kostnaden själv eller nått beroende på försäkringsbolaget. Oavsett så finns det att låna.
Så de har börjat med det nu? I våras fick jag iaf en Passat GTE så att jag åtminstone hade möjlighet att köra på el.


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

dfa skrev:
Moelito skrev:

Synd bara att de bara har A4:or som lånebilar. De brukar skratta lite nervöst när jag frågar om jag inte kan få en annan e-tron som lånebil:-)
Det lustiga/tragiska är är Europcar har e-trons, så när/om man lämnar in en Audi hos VWs skadeverkstad på Grafiskavägen kan man få låna en om man är snäll. Fast man får väl ta 1/3 av kostnaden själv eller nått beroende på försäkringsbolaget. Oavsett så finns det att låna.
De två gånger jag lämnat in bilen, en gång för service och en gång för byte av ljuslist baklucka har jag fått e-tron som lånebil. Verkar vara policyn också hos ÅF. Hade iofs gärna testat annat i samma prisklass men en basic a4 är ju inte så spännande.
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

macky skrev:
dfa skrev:
Moelito skrev:

Synd bara att de bara har A4:or som lånebilar. De brukar skratta lite nervöst när jag frågar om jag inte kan få en annan e-tron som lånebil:-)
Det lustiga/tragiska är är Europcar har e-trons, så när/om man lämnar in en Audi hos VWs skadeverkstad på Grafiskavägen kan man få låna en om man är snäll. Fast man får väl ta 1/3 av kostnaden själv eller nått beroende på försäkringsbolaget. Oavsett så finns det att låna.
De två gånger jag lämnat in bilen, en gång för service och en gång för byte av ljuslist baklucka har jag fått e-tron som lånebil. Verkar vara policyn också hos ÅF. Hade iofs gärna testat annat i samma prisklass men en basic a4 är ju inte så spännande.
Hos Audi Göteborg?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
NiclasS
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 sep 2019 19:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiclasS »

Har haft E-tron inne två gånger på garantiärenden och har båda gångerna fått E-tron som courtesy car. Detta från Audi Danderyd.
Tackade nej till självriskreduceringen först men när jag kom ut och såg att bilen saknade klassiska backspeglar gick jag tillbaka in och tecknade försäkringen. Var väldig obekväm att backa ut från den trånga parkeringsplatsen med de virtuella backspeglarna.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Va hade du bilen inne för ? 2 ggr redan ?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag har haft min e-tron inne för garantiärenden minst ett halvdussin gånger eller så, och jag har aldrig fått en e-tron som lånebil. Enda gången jag hade en e-tron demobil var när de inte klarade av att sätta drag på min. Det finns öht inte så många lånebilar hos min åf, och inga e-tronsar alls tror jag. Man får ta det man får. Allt från A2, Q2, Q3 till Q5 har jag haft. Det är okej för mig. Bara jag kommer hem igen så. Det är ju bara över dagen och då överlever man nog med en bensinbil med manuell låda. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Audi e-tron

Inlägg av Credde »

mati skrev:
Jag har haft min e-tron inne för garantiärenden minst ett halvdussin gånger eller så, och jag har aldrig fått en e-tron som lånebil. Enda gången jag hade en e-tron demobil var när de inte klarade av att sätta drag på min. Det finns öht inte så många lånebilar hos min åf, och inga e-tronsar alls tror jag. Man får ta det man får. Allt från A2, Q2, Q3 till Q5 har jag haft. Det är okej för mig. Bara jag kommer hem igen så. Det är ju bara över dagen och då överlever man nog med en bensinbil med manuell låda. :lol:
Du vet väl, att dom gör det helt medvetet för att du ska bli jättenöjd och glad när du hämtar E-Tron'en igen :mrgreen:
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Moelito skrev:
Hos Audi Göteborg?
Nej, Norrbil. Men verkar ju vara samma hos Audi Sthlm. Audi Gbg är väl VW-ägt precis som Audi Sthlm?
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

NiclasS skrev:
Har haft E-tron inne två gånger på garantiärenden och har båda gångerna fått E-tron som courtesy car. Detta från Audi Danderyd.
Tackade nej till självriskreduceringen först men när jag kom ut och såg att bilen saknade klassiska backspeglar gick jag tillbaka in och tecknade försäkringen. Var väldig obekväm att backa ut från den trånga parkeringsplatsen med de virtuella backspeglarna.
Man vänjer sig med de virtuella speglarna. Tvekade först att ta denna bil nör de hade dom, men bilen var ganska rätt i övrigt.
Jag skulle inte välja bort dom om jag kunde ändra mig. Skulle säga att de är extra bra i trånga utrymmen. I och med att de är smalare så behöver jag inte fälla in dom när jag ska in och ut genom garaget så nu kan jag använda backspeglarna där.
Hoppas att e-tron gt kommer med en upphottad version av virtuella speglar. Tycker Gemeras är riktigt snygga.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Credde skrev:
mati skrev:
Jag har haft min e-tron inne för garantiärenden minst ett halvdussin gånger eller så, och jag har aldrig fått en e-tron som lånebil. Enda gången jag hade en e-tron demobil var när de inte klarade av att sätta drag på min. Det finns öht inte så många lånebilar hos min åf, och inga e-tronsar alls tror jag. Man får ta det man får. Allt från A2, Q2, Q3 till Q5 har jag haft. Det är okej för mig. Bara jag kommer hem igen så. Det är ju bara över dagen och då överlever man nog med en bensinbil med manuell låda. :lol:
Du vet väl, att dom gör det helt medvetet för att du ska bli jättenöjd och glad när du hämtar E-Tron'en igen :mrgreen:
Ja, jo, det går ju inte komma ifrån att man drar en lättnadens suck när man får köra hem i en bil som inte låter som en traktor. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Slog rekord igår på förbrukningen. 5,3 kWh/mil.
Kvällsbestyr med handling och skjutsning av barn. +3 grader, ej förvärmning, start från varmgarage, tung snömodd 5-15cm. Sträcka 14km.

Gjorde samma typ av körning ikväll efter att det snöröjts. Fortfarande regn och bitvis slask. 3,7 kWh/ mil.

Får nog räkna med en snittförbrukning runt 3,5 i stan i vinter. Fortfarande mycket bra jämfört med en 400 hästars Q8.

Körde 70mil landsväg, motorväg. Hälften snöbeklädd väg, resterande blöt väg. Snitt 2,7kwh/mil. 10km/h över hastighetsgränsen. Helt ok tycker jag.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Robertrimmevik skrev:
Slog rekord igår på förbrukningen. 5,3 kWh/mil.
Kvällsbestyr med handling och skjutsning av barn. +3 grader, ej förvärmning, start från varmgarage, tung snömodd 5-15cm. Sträcka 14km.

Gjorde samma typ av körning ikväll efter att det snöröjts. Fortfarande regn och bitvis slask. 3,7 kWh/ mil.

Får nog räkna med en snittförbrukning runt 3,5 i stan i vinter. Fortfarande mycket bra jämfört med en 400 hästars Q8.

Körde 70mil landsväg, motorväg. Hälften snöbeklädd väg, resterande blöt väg. Snitt 2,7kwh/mil. 10km/h över hastighetsgränsen. Helt ok tycker jag.
Helt off tonic, stor skillnad på vädret i landet nu. Hos mig blommar rosbuskarna för tredje gången i år. :D
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Robertrimmevik skrev:
NiclasS skrev:
Har haft E-tron inne två gånger på garantiärenden och har båda gångerna fått E-tron som courtesy car. Detta från Audi Danderyd.
Tackade nej till självriskreduceringen först men när jag kom ut och såg att bilen saknade klassiska backspeglar gick jag tillbaka in och tecknade försäkringen. Var väldig obekväm att backa ut från den trånga parkeringsplatsen med de virtuella backspeglarna.
Man vänjer sig med de virtuella speglarna. Tvekade först att ta denna bil nör de hade dom, men bilen var ganska rätt i övrigt.
Jag skulle inte välja bort dom om jag kunde ändra mig. Skulle säga att de är extra bra i trånga utrymmen. I och med att de är smalare så behöver jag inte fälla in dom när jag ska in och ut genom garaget så nu kan jag använda backspeglarna där.
Hoppas att e-tron gt kommer med en upphottad version av virtuella speglar. Tycker Gemeras är riktigt snygga.
Också haft låne e-tron med virtuella speglarna. Kändes som att det borde gå att vänja sig. De har ju några fördelar också.

Jag hade släpvagnskörning de dagarna också, på en site fick jag backa 300 meter med släp på smal väg. Det var ovant med dessa speglar. Slutade med att jag hängde ut genom sidorutan. Det går inte att backa med öppen dörr på e-tron.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nilp skrev:
Helt off tonic, stor skillnad på vädret i landet nu. Hos mig blommar rosbuskarna för tredje gången i år. :D
Jag klippte gräset igår. Och även här blommar det fortfarande. :D
11-12 grader varmt. Att sätta på vinterdäck känns helt avlägset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
NiclasS
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 sep 2019 19:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiclasS »

Martin E-tron skrev:
Va hade du bilen inne för ? 2 ggr redan ?
Första gången fixade de ljusrampen och påstod att de fixade den knackande instrumentpanel. Instrumentpanel var tyst någon dag sen var missljudet tillbaka. Ljudet uppstår över 23 grader så jag får avvakta tills i vår innan den åker tillbaka för att försöka bli fixat igen.

Andra gången bytes vänster länkarm fram, delen beställdes redan första gången men tog några veckor att komma upp från Tyskland. Den trasiga länkarmen gjorde att bilen lät som en gammal Volvo med klonkande över ojämnheter.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

NiclasS skrev:
Martin E-tron skrev:
Va hade du bilen inne för ? 2 ggr redan ?
Första gången fixade de ljusrampen och påstod att de fixade den knackande instrumentpanel. Instrumentpanel var tyst någon dag sen var missljudet tillbaka. Ljudet uppstår över 23 grader så jag får avvakta tills i vår innan den åker tillbaka för att försöka bli fixat igen.

Andra gången bytes vänster länkarm fram, delen beställdes redan första gången men tog några veckor att komma upp från Tyskland. Den trasiga länkarmen gjorde att bilen lät som en gammal Volvo med klonkande över ojämnheter.
Då var din bil ändå ganska felfri. Ljusrampen är ett standardfel, det räknas nästan som en egenskap att den inte fungerar.
Min var hittills inne för
- bälteslås som saknades på passagerarsidan (hittades under en panel)
- ljusrampen
- trasig laddport
- oljud i förardörren (3 gånger)
- ett år senare ett klonkljud i förardörren (försvann när man öppnade fönstret en aning)
- spökande radar
- en massa mjukvarufel (skärm som hakar upp sig osv)
- lös plastdetalj som förmodligen har blivit skadad i samband med dragkroksmonteringen
- trasig puck som man ställer bilen på när man lyfter den med domkraft. Den bara försvann och hela bilen brakade ner in i domkraften. Tack och lov hände inte så mycket.
Resten har jag förträngt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar