Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Två veckor och 175mil med e-tron 55.
Mer nöjd än vad jag förväntat mig. Förväntningarna var dock ganska låga efter all kritik som jag läst på nätet, både här och på audiforumet och inte minst med den nu legendariska blocketannonsen.
Riktigt glad att jag annullerade A7 tfsi e, speciellt efter att dom släppte A6 hybriden som kombi(vilket dom inte skulle göra). Går inte att lita på audi, men det vet nog alla snart. Tur för dom att dom bygger snygga och bekväma bilar.
Tur också att jag tog en befintlig e-tron med 0-100km/h på 5,7 sec. ( tillverkad 20/02)Nu har dom höjt den till 6,6 sec.
Förmodligen för att nya e-tron s ska bli mer attraktiv som gör 4,5 sec.
Frågade här och halva audi-Sverige om medföljande ladd-dosa har jfb typ b, ingen visste, fick till och med mail från en chefsmekaniker i Stockholm som hört med audi centralt. Det svaret jag fick där var att bilen var säker och byggd för att inte läcka likström.
När jag fick bilen och läste manualen så stod det klart och tydligt att den har både typ a och b. :roll:
Hela organisationen har väldigt mycket kvar att lära sig om elbilism. Oj vilket försprång tesla har.
Har inte startat appen än då vi råkade slänga bort koden som tydligen följde med nycklarna. Men det går bra att programmera och ställa timer i bilen. Kommer dock vara nödvändigt i vinter. Hoppas appen funkar bättre än vad många säger. Ny kod på g.

Räckvidd hittills bättre än väntat. Körde 31 mil till Östersund på snitt 2,3 hade 7 mil kvar på batteriet. 0 till +3 grader blandat med sol, snö och hagel. Mestadels sidvind. Jag har 21tums fälgar men tog det lungt.
Körde till Umeå t o r från Lycksele i bra väder men hårt 110-130km/h med maxade omkörningar och snittade 2,6
Har märkt att det verkar vara ganska stor skillnad på förbrukningen om det är förvärmt batteri och om bilen är varmkörd eller inte. Ungefär som på vilken bil som helst. Nu hoppas jag att 19tums vinterdäck väger upp lite av förlusterna för kallt klimat och snö. I vinter blir det rapport med riktiga kallkörningar och dra släp med skoter i snöväder. Min plan är 26mil med 30min med mat och laddning på 50kw laddaren i Storuman.

Helt galet skön bil att köra. Hade en 16 års a6 allroad innan. Stor skillnad. Den blir knappt stötig ens i dynamic mode. Kör mest det läget hela tiden. Känns riktigt rapp i omkörningar och inte speciellt tung. I comfort mode däremot känns tyngden desto mer.

Jag fick tag på en kvoterad bil som någorlunda matchade min önskelista. Bra utrustad med advance men hade jag ändrat något så hade jag hellre haft hud istället för virtuella backspeglar och akustikrutor istället för softclose. Testade en med akustikglas gick otroligt tyst.

Nu är det bara att hoppas på att ionity kommer till sina sinnes fulla bruk och ger ett konkurrenskraftigt pris. Typ tar bort 12månaderstvånget och påslagen på bee. Så tror jag att min kalkyl håller med ett inbyte på 440k kr efter fem år.
Om ordningen är återställd med tanke på covid19 då.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Ang 0-100, är det inte så att alla etron 55 klarar det på 5,7 i dynamic mode, men i normal mode så är det 6,6? Eller har dom tagit bort dynamic mode på de nya? Verkar konstigt :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

HelectriC skrev:
Ang 0-100, är det inte så att alla etron 55 klarar det på 5,7 i dynamic mode, men i normal mode så är det 6,6? Eller har dom tagit bort dynamic mode på de nya? Verkar konstigt :?
Du har nog rätt. Läste 6,6 på någon spec och fick för mig.. :oops:
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Audi e-tron

Inlägg av cosmos »

Även jag har lämnat Tesla och har nu en e-tron 55 sedan en månad. Allt är till belåtenhet. Bilen är oerhört bekväm att köra och stolarna är mycket bättre för mig jämfört med model s. Har kört ca 400 mil redan. Jag har också advance paket och 21 tum. Förbrukningen är ok med runt 22-23 i snitt över 10 mil. Det enda jag saknar är superchargers. Jäklar vad bekvämt det var. Har inte laddat på Ionity ännu menblir kul att prova.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

dd88 skrev:
Tycker mest det är komiskt att många är så selektiva när det kommer till miljö. Min signatur är fortfarande lika aktuell.
Jag förstår inte riktigt ditt argument, varje åtgärd i rätt riktning är väl bra, oavsett om man "gör rätt" i alla delar av sin existens?

Om man behöver en bil är det väl bra att man väljer en elbil före en fossilbil, oavsett vad man äter, hur mycket man flyger, etc?

Det bästa är väl förstås att både bli vegan, inte ha bil öht, sluta flyga helt, lappa och laga sina kläder tills dom faller av kroppen, etc, men det är uppoffringar som jag tror få är beredda att göra.

Jag anser att varje handling i rätt riktning har ett egenvärde, så länge man inte använder dom som ursäkt att "göra fel" på andra ställen, men det upplever iaf inte jag vara normen för elbilsägare, snarare tvärtom: att skaffa elbil, oavsett ursprunglig drivkraft (teknik, prestanda, status, etc), tenderar att väcka/förstärka viljan att bli mer miljövänlig även inom andra områden.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av mans71 »

fth skrev:
dd88 skrev:
Tycker mest det är komiskt att många är så selektiva när det kommer till miljö. Min signatur är fortfarande lika aktuell.
Jag förstår inte riktigt ditt argument, varje åtgärd i rätt riktning är väl bra, oavsett om man "gör rätt" i alla delar av sin existens?

Om man behöver en bil är det väl bra att man väljer en elbil före en fossilbil, oavsett vad man äter, hur mycket man flyger, etc?

Det bästa är väl förstås att både bli vegan, inte ha bil öht, sluta flyga helt, lappa och laga sina kläder tills dom faller av kroppen, etc, men det är uppoffringar som jag tror få är beredda att göra.

Jag anser att varje handling i rätt riktning har ett egenvärde, så länge man inte använder dom som ursäkt att "göra fel" på andra ställen, men det upplever iaf inte jag vara normen för elbilsägare, snarare tvärtom: att skaffa elbil, oavsett ursprunglig drivkraft (teknik, prestanda, status, etc), tenderar att väcka/förstärka viljan att bli mer miljövänlig även inom andra områden.

/fth
Precis. Det blir så lätt relegion. Fanatism.

Det bästa för miljön är att ladda en pistol, sätta mot tinningen och trycka av. Människan-miljön, 0-1.

(är ockso vegetarian, men vad jag föredrar att äta hör inte hit)
Model S P85DL+
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Svenssons »

mans71 skrev:

Precis. Det blir så lätt relegion. Fanatism.

Det bästa för miljön är att ladda en pistol, sätta mot tinningen och trycka av. Människan-miljön, 0-1.

(är ockso vegetarian, men vad jag föredrar att äta hör inte hit)
Är det inte bättre att hoppa från ättestupet eller helt sluta äta? Det kan väl inte vara helt miljövänligt att konsumera ett pistolskott? ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
mans71 skrev:

Precis. Det blir så lätt relegion. Fanatism.

Det bästa för miljön är att ladda en pistol, sätta mot tinningen och trycka av. Människan-miljön, 0-1.

(är ockso vegetarian, men vad jag föredrar att äta hör inte hit)
Är det inte bättre att hoppa från ättestupet eller helt sluta äta? Det kan väl inte vara helt miljövänligt att konsumera ett pistolskott? ;)
Hur man än gör så lämnar man ifrån sig en massa miljöfarligt avfall oavsett. Tänk bara alla tungmetaller som lagras i kroppen. Vart tar de vägen när man checkar ut?. Men även hår och ben har svårt att förmultna, det är säkert inte bra det heller. Och så tar man upp 2kvm landyta i minst 25 år till. Kremering är än värre. Massa rök och avgaser, säkert fossileldat dessutom.
Det bästa hade ju varit om man aldrig hade fötts. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Audi e-tron

Inlägg av cosmos »

mati skrev:
Svenssons skrev:
mans71 skrev:

Precis. Det blir så lätt relegion. Fanatism.

Det bästa för miljön är att ladda en pistol, sätta mot tinningen och trycka av. Människan-miljön, 0-1.

(är ockso vegetarian, men vad jag föredrar att äta hör inte hit)
Är det inte bättre att hoppa från ättestupet eller helt sluta äta? Det kan väl inte vara helt miljövänligt att konsumera ett pistolskott? ;)
Hur man än gör så lämnar man ifrån sig en massa miljöfarligt avfall oavsett. Tänk bara alla tungmetaller som lagras i kroppen. Vart tar de vägen när man checkar ut?. Men även hår och ben har svårt att förmultna, det är säkert inte bra det heller. Och så tar man upp 2kvm landyta i minst 25 år till. Kremering är än värre. Massa rök och avgaser, säkert fossileldat dessutom.
Det bästa hade ju varit om man aldrig hade fötts. ;)
Finns inget att tiilägga efter Matis slutsats. Underbar humor. :D
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Man kan ju undra vad vi människor är till för och vad meningen med livet är. När allt kommer omkring så är livet bara en sexuellt överförd, livslång sjukdom med dödlig utgång. :?
Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Re: Audi e-tron

Inlägg av Lars Json »

Svenssons skrev:
mans71 skrev:

Precis. Det blir så lätt relegion. Fanatism.

Det bästa för miljön är att ladda en pistol, sätta mot tinningen och trycka av. Människan-miljön, 0-1.

(är ockso vegetarian, men vad jag föredrar att äta hör inte hit)
Är det inte bättre att hoppa från ättestupet eller helt sluta äta? Det kan väl inte vara helt miljövänligt att konsumera ett pistolskott? ;)
Ättestupan känns ju lite förlegad idag. Numera transporteras vi till äldreboenden och samhället uppnår nästan samma effekt...
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Svenssons »

Lars Json skrev:
Svenssons skrev:
mans71 skrev:

Precis. Det blir så lätt relegion. Fanatism.

Det bästa för miljön är att ladda en pistol, sätta mot tinningen och trycka av. Människan-miljön, 0-1.

(är ockso vegetarian, men vad jag föredrar att äta hör inte hit)
Är det inte bättre att hoppa från ättestupet eller helt sluta äta? Det kan väl inte vara helt miljövänligt att konsumera ett pistolskott? ;)
Ättestupan känns ju lite förlegad idag. Numera transporteras vi till äldreboenden och samhället uppnår nästan samma effekt...
Tanken med ättestupan är väl att man själv tar sig dit och gör affären kort. Moderna versionen känns lite mer utdragen och inte helt miljöanpassat...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Re: Audi e-tron

Inlägg av Lars Json »

Svenssons skrev:
Lars Json skrev:
Svenssons skrev:
mans71 skrev:

Precis. Det blir så lätt relegion. Fanatism.

Det bästa för miljön är att ladda en pistol, sätta mot tinningen och trycka av. Människan-miljön, 0-1.

(är ockso vegetarian, men vad jag föredrar att äta hör inte hit)
Är det inte bättre att hoppa från ättestupet eller helt sluta äta? Det kan väl inte vara helt miljövänligt att konsumera ett pistolskott? ;)
Ättestupan känns ju lite förlegad idag. Numera transporteras vi till äldreboenden och samhället uppnår nästan samma effekt...
Tanken med ättestupan är väl att man själv tar sig dit och gör affären kort. Moderna versionen känns lite mer utdragen och inte helt miljöanpassat...
Nja, i min värld så förde den yngre generationen de "oförmögna" till ättestupan för att spara på resurser. Det är väl nästan så man kan uppleva det som sker på äldreboenden idag?
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Svenssons »

Lars Json skrev:
Svenssons skrev:
Tanken med ättestupan är väl att man själv tar sig dit och gör affären kort. Moderna versionen känns lite mer utdragen och inte helt miljöanpassat...
Nja, i min värld så förde den yngre generationen de "oförmögna" till ättestupan för att spara på resurser. Det är väl nästan så man kan uppleva det som sker på äldreboenden idag?
Oavsett vad vi tycker att ättestupa är eller hur den ska användas så är det nog så att i realiteten är det bara en myt...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Ättestupa enligt Lars Ekborg:

Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Re: Audi e-tron

Inlägg av Lars Json »

Svenssons skrev:
Lars Json skrev:
Svenssons skrev:
Tanken med ättestupan är väl att man själv tar sig dit och gör affären kort. Moderna versionen känns lite mer utdragen och inte helt miljöanpassat...
Nja, i min värld så förde den yngre generationen de "oförmögna" till ättestupan för att spara på resurser. Det är väl nästan så man kan uppleva det som sker på äldreboenden idag?
Oavsett vad vi tycker att ättestupa är eller hur den ska användas så är det nog så att i realiteten är det bara en myt...
Förmodligen...
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Ättestupa enligt Lars Ekborg:

Det är en klassiker.

Norsk dramatisering av ättestupan...

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Man kan ju undra vad vi människor är till för och vad meningen med livet är. När allt kommer omkring så är livet bara en sexuellt överförd, livslång sjukdom med dödlig utgång. :?
Livets uppkomst är en slump, ett samspel av olika faktorer som råkar vara gynsamma för att liv i den mening som vi definierar det, uppstår.
Men människans uppkomst kan ju inte ha varit nåt annat än ett olycksfall. Ett misslyckande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

mati skrev:
Jerker skrev:
Man kan ju undra vad vi människor är till för och vad meningen med livet är. När allt kommer omkring så är livet bara en sexuellt överförd, livslång sjukdom med dödlig utgång. :?
Livets uppkomst är en slump, ett samspel av olika faktorer som råkar vara gynsamma för att liv i den mening som vi definierar det, uppstår.
Men människans uppkomst kan ju inte ha varit nåt annat än ett olycksfall. Ett misslyckande.
Hyfsat pessimistiska världsåskådningar ni uttrycker, jag hoppas att ni skämtar :D

Min syn är att universum skulle vara helt meningslöst utan intelligenta, levande varelser som kan se, förstå, och uppskatta det.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Jerker skrev:
Ättestupa enligt Lars Ekborg:

Få humorinslag som håller så hög nivå under så lång tid. Ironin är helt underbar och än mer aktuell i dagens glesbygd med starkt SD-fäste. :lol:
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Åter till topic.
Någon som vet hur batteri-degraderingen ter sig på en e-tron. Tas det från bruttokapaciteten eller nettokapaciteten eller från både och?
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Jag kan inte svara på din fråga. Men jag kan säga att vi snart haft vår 55:a i ett år, 20000 km och märker ingen degradering.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Robertrimmevik skrev:
Jerker skrev:
Ättestupa enligt Lars Ekborg:

Få humorinslag som håller så hög nivå under så lång tid. Ironin är helt underbar och än mer aktuell i dagens glesbygd med starkt SD-fäste. :lol:
Ja, att herrar Gamlin och Wolgers var ironiska råder det väl inga tvivel om. Det intressanta är vad publiken skrattar mest åt, och varför. Det som drar ner mest entusiastiska skratt är när han kallar Fatima för hottentott och därefter säger att man ska göra med dem som de gör med hotentotterna i Amerika. Undrar varför det var så roligt på 60-talet?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Mr S skrev:
Jag kan inte svara på din fråga. Men jag kan säga att vi snart haft vår 55:a i ett år, 20000 km och märker ingen degradering.
Samma här. 2000 mil och ingen degradering som man märker av.

Vi har gjort vår första husvagnsrunda iår. Det var ju så snorkallt hela våren och vi kände inte för det, det blev alltså ingenting förrän nu. Senast vi åkte med husvagn var i slutet på oktober. Då var det runt nollgradigt och förbrukningen pendlade omkring 40-45kWh/100km.
Idag var det 20 grader. Vi tog en Corona-anpassad tur på 10 mil enkel väg. Man ska ju inte åka så långt säger de. Det gick alltså bara till Tiveden denna gången. En lagom lång tur med husvagn som inte kräver någon snabbladdning.. (F*ck Ionity :P )
Ditvägen gick via E20, lätt motvind, ungefär 50m höjdskillnad uppför. Efter prick 100,5km var vi framme och bilen visade 51% kvarvarande batteri. Drygt 40kWh/100km, dvs lite mer än 20 mils räckvidd. Helt ok.
Idag åkte vi hem. Nu landade förbrukningen på 33 kWh/100km. Höjdskillnaden till vår fördel och lätt medvind kompenserade för igår. De första 3 milen tog vi dessutom lite mindre vägar, jag körde mellan 60 och 80, och då låg förbrukningen bara runt 30kWh/100km. Sen kom vi ut på E20 igen och jag körde resten av sträckan med farthållare, dvs bilen bestämde hastigheten. Det var ändå oväntat låg förbrukning. Ungefär 37kWh/100km i snitt totalt alltså. Detta var nog de mest optimala förhållanden man kan tänka sig. Runt 20 grader, och torra vägar. Men då vet man i alla fall storleksordningen på räckvidden med husvagn.
Intressant att se hur annorlunda farthållaren beter sig när man drar släp. Bilen kör mycket lugnare än vanligt. Redan 400-500m inför en korsning eller avfart börjar den redan sakta ner. Mycket tidigare än vanligt. Den tar avfarterna så försiktigt att man med gott samvete kan låta bilen köra själv. Ganska häftigt att den gör så. Det blir extremt avslappnad körning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja det är ju så att e-tron har viss självkörningsförmåga. Adaptiv förarassistent med adaptiv farthållare, filhållnings- assistent etc.

Är allt aktiverat och jag har kört vägsträckan en gång tidigare, då verkar den lärt sig riktigt bra att sakta ned med endast regen inför rondeller och trafikljus.

Och jag har även märkt att den anpassar sig för släpet också.
Skriv svar