"E-Tron 55" + SUV?SwedishAdvocate skrev:Tyvärr kan man ju inte sortera ut endast E-tron på bytbil.com. Man får med även e-tron GT och Q4 e-tron i sökresultatet. Totalt finns det ~65 bilar där med 0 mil eller 1 mil. Av dem har ca 50-55 0 mil... Om man kikar några sekunder så verkar det flesta vara den E-tron som den här tråden handlar om...T_E skrev:Någon som har koll på leveranstiderna? Eller finns det bilar i lager?
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Re: Audi e-tron
Runt mars/april och kampanjen skulle gälla hela Q1 så gissar att faceliftade e-tron och/eller Q6 kommer att börja säljas efter det.T_E skrev:Någon som har koll på leveranstiderna? Eller finns det bilar i lager?
Re: Audi e-tron
Mm blir spännande att se vad faceliften erbjuder.dfa skrev:Runt mars/april och kampanjen skulle gälla hela Q1 så gissar att faceliftade e-tron och/eller Q6 kommer att börja säljas efter det.T_E skrev:Någon som har koll på leveranstiderna? Eller finns det bilar i lager?
Senaste ryktena säger att det blir ny drivlina, men att batterikapaciteten skall vara samma(dock nya celler).
Men räckvidden skall vara ca 50% bättre. Minst sagt rejäl förbättring av effektiviteten om det nu stämmer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Lite intressant fast jag har bokat en beg men det faller på att behöva låsa upp sig i 3 år, ska man göra det vill man nog ha en -22 och då lär man inte få miljöbilsbonus så då landar den på över 12 med 2500 mil, och då vart det inte så billigt längre. -r det någon som har en E-tron och bara kör 1000 mil, förutom ev Mati då senaste året.Nect skrev:De kör även hyfsade kampanjer på privatleasing av E-tron 55 nu (inte lika bra som tidigare men inte mycket dyrare än förmånsbil).dfa skrev:Är det en ny kampanj på e-tron 55 igång?
Ser ett nytt erbjudande som är 782tkr för en 55 quattro proline, och den låg väl på 825tkr förut om jag inte minns fel.
6795:- månad för 1000 mil/år.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... j/98692058
27,8 kWp solceller
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Då jag ofta sätter mig i bilen igen efter några timmars jobb ute hos kunderna så är det ju skönt att förvärma en stund.
Om jag slår på rumpvärmen samtidigt räcker ofta 5 minuter.
Appen har fungerat bra under hösten, men ett problem jag stöter på är att just rumpvärme måste jag slå på separat varje gång numer.
I den tidigare appen ställde jag in värme på förarstolen,
och det funkade jämt tills jag avaktiverade.
Har ni hittat något knep?
Om jag slår på rumpvärmen samtidigt räcker ofta 5 minuter.
Appen har fungerat bra under hösten, men ett problem jag stöter på är att just rumpvärme måste jag slå på separat varje gång numer.
I den tidigare appen ställde jag in värme på förarstolen,
och det funkade jämt tills jag avaktiverade.
Har ni hittat något knep?
Re: Audi e-tron
Min håller valet med stolsvärme på. Nu vågar jag inte pilla påd det.Off Grid Byggaren skrev:Då jag ofta sätter mig i bilen igen efter några timmars jobb ute hos kunderna så är det ju skönt att förvärma en stund.
Om jag slår på rumpvärmen samtidigt räcker ofta 5 minuter.
Appen har fungerat bra under hösten, men ett problem jag stöter på är att just rumpvärme måste jag slå på separat varje gång numer.
I den tidigare appen ställde jag in värme på förarstolen,
och det funkade jämt tills jag avaktiverade.
Har ni hittat något knep?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Kör du med iPhone eller Android?
Det är när jag kör med snabbknappen på förstasidan och med Android det inte funkar.
Det är när jag kör med snabbknappen på förstasidan och med Android det inte funkar.
Re: Audi e-tron
iphoneOff Grid Byggaren skrev:Kör du med iPhone eller Android?
Det är när jag kör med snabbknappen på förstasidan och med Android det inte funkar.
Re: Audi e-tron
Har sett ett inlägg om den uppdaterade E-tron men nörmjag söker på e-tron så får jag ingen träff så jag lägger det här.
Var inne på Audi-handlaren idag och pratade om lev tid på den uppdaterade E-tron med längre räckvidd, lite intressant att jag gör detta innan jag har fått min men öndå.
Det han sa var att det batteripaketet skulle komma till A6 plattformen och prognos på denna är 2023-2024 så lång väntan på räckvidd, och då kanske det är överflödigt.
Var inne på Audi-handlaren idag och pratade om lev tid på den uppdaterade E-tron med längre räckvidd, lite intressant att jag gör detta innan jag har fått min men öndå.
Det han sa var att det batteripaketet skulle komma till A6 plattformen och prognos på denna är 2023-2024 så lång väntan på räckvidd, och då kanske det är överflödigt.
27,8 kWp solceller
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Ska bli intressant när faceliftet presenteras officiellt.
Vissa påstår ju 600 km WLTP.
Detta läste jag nu på nätet, 4-6 mil bättre räckvidd nämns av Auto motor & sport. (Verkar mer rimligt om det blir samma batteristorlek på 95 kWh fortfarande)
Det är nya strålkastare och en ny grill i stil med Audi Q4 E-Tron.
De främre och bakre stötfångare har också designats om, och bakljusen får en ny layout.
Lite ny inredning och infoteiment.
Nya batterier och effektivare elmotorer. Tillsammans med reviderad mjukvara bör räckvidden öka rejält. Istället för 441 km kan mellan 480 och 500 kilometer vara möjligt.
https://www.auto-motor-und-sport.de/neu ... back-2022/
Vissa påstår ju 600 km WLTP.
Detta läste jag nu på nätet, 4-6 mil bättre räckvidd nämns av Auto motor & sport. (Verkar mer rimligt om det blir samma batteristorlek på 95 kWh fortfarande)
Det är nya strålkastare och en ny grill i stil med Audi Q4 E-Tron.
De främre och bakre stötfångare har också designats om, och bakljusen får en ny layout.
Lite ny inredning och infoteiment.
Nya batterier och effektivare elmotorer. Tillsammans med reviderad mjukvara bör räckvidden öka rejält. Istället för 441 km kan mellan 480 och 500 kilometer vara möjligt.
https://www.auto-motor-und-sport.de/neu ... back-2022/
Re: Audi e-tron
Tror att det kanske blandas ihopDafro skrev:Har sett ett inlägg om den uppdaterade E-tron men nörmjag söker på e-tron så får jag ingen träff så jag lägger det här.
Var inne på Audi-handlaren idag och pratade om lev tid på den uppdaterade E-tron med längre räckvidd, lite intressant att jag gör detta innan jag har fått min men öndå.
Det han sa var att det batteripaketet skulle komma till A6 plattformen och prognos på denna är 2023-2024 så lång väntan på räckvidd, och då kanske det är överflödigt.
Vad jag har förstått skall det komma en (hel elektrisk) Q6 e-tron baserad på den nya PPE plattformen, vilken skall börja tillverkas under 2022.
Det kommer även komma en "A6" e-tron på samma plattform senare, kanske 2023.
Förutom detta ryktas det som en uppdatering/facelift av "fat e-tron", dvs den nuvarande baserad på MLB-evo plattformen, och att denna facelift skall komma till nästa årsmodell. Förväntar mig ingen magisk uppdateringen av räckvidden om det inte skickas i ett rejält större batteriopack.
Tanken med faceliftenvad jag förstår är att nuvarande e-tron skall kunna leva vidare till Q8 (?) e-tron börjar tillverkas
Re: Audi e-tron
Går rykten om att batterikapaciteten ökar till 112 kWh.dfa skrev:Tror att det kanske blandas ihopDafro skrev:Har sett ett inlägg om den uppdaterade E-tron men nörmjag söker på e-tron så får jag ingen träff så jag lägger det här.
Var inne på Audi-handlaren idag och pratade om lev tid på den uppdaterade E-tron med längre räckvidd, lite intressant att jag gör detta innan jag har fått min men öndå.
Det han sa var att det batteripaketet skulle komma till A6 plattformen och prognos på denna är 2023-2024 så lång väntan på räckvidd, och då kanske det är överflödigt.
Vad jag har förstått skall det komma en (hel elektrisk) Q6 e-tron baserad på den nya PPE plattformen, vilken skall börja tillverkas under 2022.
Det kommer även komma en "A6" e-tron på samma plattform senare, kanske 2023.
Förutom detta ryktas det som en uppdatering/facelift av "fat e-tron", dvs den nuvarande baserad på MLB-evo plattformen, och att denna facelift skall komma till nästa årsmodell. Förväntar mig ingen magisk uppdateringen av räckvidden om det inte skickas i ett rejält större batteriopack.
Tanken med faceliftenvad jag förstår är att nuvarande e-tron skall kunna leva vidare till Q8 (?) e-tron börjar tillverkas
På nedan länk står alla förändringar som skett mellan fatboy’s årsmodeller. Inklusive rykten gällande facelift.
https://electrichasgoneaudi.net/models/ ... mychanges/
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Audi öppnar lyxladdning i Tyskland!
Det får bli korta besök i loungen med 320 kW laddeffekten.
https://electrek.co/2021/12/17/audi-ope ... rs-lounge/
Det får bli korta besök i loungen med 320 kW laddeffekten.
https://electrek.co/2021/12/17/audi-ope ... rs-lounge/
Re: Audi e-tron
Bra initiativ!
Kan ju konkurrera ut Tesla SuC med bättre premiumservice (om de också bygger tillräckligt många både laddpunkter, och stationer).
Kan ju konkurrera ut Tesla SuC med bättre premiumservice (om de också bygger tillräckligt många både laddpunkter, och stationer).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Och inte 2 laddare per plats.martinot skrev:Bra initiativ!
Kan ju konkurrera ut Tesla SuC med bättre premiumservice (om de också bygger tillräckligt många både laddpunkter, och stationer).
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Audi e-tron
Ca 1000st sådan vid motorvägarna kring Europa och jag skall fundera på att byta från Tesla. Lycka till VAGOff Grid Byggaren skrev:Audi öppnar lyxladdning i Tyskland!
Det får bli korta besök i loungen med 320 kW laddeffekten.
https://electrek.co/2021/12/17/audi-ope ... rs-lounge/
Re: Audi e-tron
Du menar, typ som om när Tesla öppnar upp SuC nätet för andra då, antar jag :trollface:NiklasTesla skrev:Ca 1000st sådan vid motorvägarna kring Europa och jag skall fundera på att byta från Tesla. Lycka till VAGOff Grid Byggaren skrev:Audi öppnar lyxladdning i Tyskland!
Det får bli korta besök i loungen med 320 kW laddeffekten.
https://electrek.co/2021/12/17/audi-ope ... rs-lounge/
Re: Audi e-tron
Tesla är väldigt olika bra med olika saker; bra på vissa och mindre bra på andra.dfa skrev:
Du menar, typ som om när Tesla öppnar upp SuC nätet för andra då, antar jag :trollface:
Det fungerar grymt bra med SuC idag, medans service är blandat (service av bilarna alltså, inte SuC), och vissa saker som automatiska vindrutetorkare rent av fungerar uselt i mörker.
Man kan alltså inte anta att 100% av allt som Tesla lägger händerna på kommer fungera 100% perfekt. Sanningen är att det varierar.
Kommer avvakta med att se hur det går i verkligheten, innan jag antar det ena (att det kommer fortsätta vara lika bra som idag för Teslaägare som nu när SuC är reserverat för Teslor) eller det andra (att det kommer att bli lika tillgängligt och bra för andra icke-Tesla-ägare) för givet.
Tar inte ut något enda i förskott - vis av tidigare erfarenhet med Tesla. Det kan gå precis hur som.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Rejäl prishöjning på Audi e-tron chargin service.
25% höjning på AC laddning.
Ionity laddningen var det dock ingen höjning på.
Transit abonnemanget:
25% höjning på AC laddning.
Ionity laddningen var det dock ingen höjning på.
Transit abonnemanget:
Re: Audi e-tron
Kan inte finnas inte nog med laddstationer för att jag ska byta till VAG. Så mycket strul, så dåliga verkstäder... Nej tack.NiklasTesla skrev:Ca 1000st sådan vid motorvägarna kring Europa och jag skall fundera på att byta från Tesla. Lycka till VAGOff Grid Byggaren skrev:Audi öppnar lyxladdning i Tyskland!
Det får bli korta besök i loungen med 320 kW laddeffekten.
https://electrek.co/2021/12/17/audi-ope ... rs-lounge/
Re: Audi e-tron
Är det fortfarande lika mycket problem med Etronen eller har Audi börjat få ordning på allt nu? Känns det fortfarande som en "konverterad" elbil eller en riktig elbil?
Re: Audi e-tron
Jag har haft noll problem med min E-tron 55 2021. Däremot så funkar appen lite när den vill…(fast efter senaste appuppdateringen fungerar den oftare).improwise skrev:Är det fortfarande lika mycket problem med Etronen eller har Audi börjat få ordning på allt nu? Känns det fortfarande som en "konverterad" elbil eller en riktig elbil?
Använder appen främst för att starta klimatet, men det går även göra genom att låsa upp bilen via nyckeln och sen låsa den igen (om man aktiverar det i MMI). Då går kliman igång och körs i 5 min. Behöver man mer efter det låser man upp bilen igen så går den 5 min till osv. Bra att ha i reserv och veta att man alltid får värma/kyla oavsett om appen funkar eller ej. (Eller om teckning saknas på mobilnätet. Brukar faktiskt använda nyckeln mest för den hittar jag oftare än mobilen
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Håller med om dåliga verkstäder, strul har jag också haft tidigare, får se hur det blir med E-tron. Men om vi bortser från laddnötverket så är väl inte ett visst amerikanskt elbilsmärke könda för att inte strula och verkstäder finns det inte så gott om heller utan vissa får åka riktigt långt.MWall skrev:Kan inte finnas inte nog med laddstationer för att jag ska byta till VAG. Så mycket strul, så dåliga verkstäder... Nej tack.NiklasTesla skrev:Ca 1000st sådan vid motorvägarna kring Europa och jag skall fundera på att byta från Tesla. Lycka till VAGOff Grid Byggaren skrev:Audi öppnar lyxladdning i Tyskland!
Det får bli korta besök i loungen med 320 kW laddeffekten.
https://electrek.co/2021/12/17/audi-ope ... rs-lounge/
27,8 kWp solceller
-
- elbilist
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 03 mar 2021 13:09
Re: Audi e-tron
Har en E-tron 55 2020 som är en välutrustad demobil från Lecab.
Det akutaste strulet var när hela laddluckssystemet brakade ihop, på de tidiga modellerna var de elektriska kontakterna för dåligt tätade så det kom in fukt. De bytte ut hela laddluckan på båda sidor. Snabbladdning gick inte att utföra, däremot AC laddning på andra sidan.
Åtgärder gjorda i samband med service.
1. Takluckans dränering
2. Kamerabackspeglarna, fukt i kamera, utbytt
Alla åtgärder har varit kända problem så de har åtgärdats utan någon större felsökning och utan kostnad. Fri lånebil varje gång.
Fungerat väldigt bra hos Norrbil, Norrtälje.
Inga fel direkt relaterat till att det är en elbil utan allt är relaterat till fuktproblem.
Efter programuppdateringarna har förbrukningen minska drastiskt, tidigare låg man mellan 24-27 kWh/mil och nu trots vintertemperatur mellan 20-25 kWh/mil.
Jag är väldigt nöjd med bilen, allt fungerar väldigt bra, den viktigaste orsaken är kanske att jag privatleasar bilen till en låg kostnad. Skulle aldrig våga köpa en elbil oavsett fabrikat då värdeminskning samt reparationskostnader är en för stor risk.
Det akutaste strulet var när hela laddluckssystemet brakade ihop, på de tidiga modellerna var de elektriska kontakterna för dåligt tätade så det kom in fukt. De bytte ut hela laddluckan på båda sidor. Snabbladdning gick inte att utföra, däremot AC laddning på andra sidan.
Åtgärder gjorda i samband med service.
1. Takluckans dränering
2. Kamerabackspeglarna, fukt i kamera, utbytt
Alla åtgärder har varit kända problem så de har åtgärdats utan någon större felsökning och utan kostnad. Fri lånebil varje gång.
Fungerat väldigt bra hos Norrbil, Norrtälje.
Inga fel direkt relaterat till att det är en elbil utan allt är relaterat till fuktproblem.
Efter programuppdateringarna har förbrukningen minska drastiskt, tidigare låg man mellan 24-27 kWh/mil och nu trots vintertemperatur mellan 20-25 kWh/mil.
Jag är väldigt nöjd med bilen, allt fungerar väldigt bra, den viktigaste orsaken är kanske att jag privatleasar bilen till en låg kostnad. Skulle aldrig våga köpa en elbil oavsett fabrikat då värdeminskning samt reparationskostnader är en för stor risk.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Går att köra värmen i 30 minuter. Sätt dig i bilen med stängda dörrar, starta bilen och stäng av. Då kommer en meny upp på MMI där du kan köra värmen upp till 30 minuter.Nect skrev:Jag har haft noll problem med min E-tron 55 2021. Däremot så funkar appen lite när den vill…(fast efter senaste appuppdateringen fungerar den oftare).improwise skrev:Är det fortfarande lika mycket problem med Etronen eller har Audi börjat få ordning på allt nu? Känns det fortfarande som en "konverterad" elbil eller en riktig elbil?
Använder appen främst för att starta klimatet, men det går även göra genom att låsa upp bilen via nyckeln och sen låsa den igen (om man aktiverar det i MMI). Då går kliman igång och körs i 5 min. Behöver man mer efter det låser man upp bilen igen så går den 5 min till osv. Bra att ha i reserv och veta att man alltid får värma/kyla oavsett om appen funkar eller ej. (Eller om teckning saknas på mobilnätet. Brukar faktiskt använda nyckeln mest för den hittar jag oftare än mobilen
Förardörren får inte öppnas före du aktiverat värmen.
Tryck en gång på knappen och vänta några sekunder.
Tycker att appen funkar bra nu, sällan jag behöver starta värmen manuellt.