Håller med, om man kollar var de stod för 6 månader sen så är det imponerande. Svårt att dra slutsatser om placeringarna av laddstationer innan nätverket är ”färdigt”. Ionitys ambition har ju iaf varit att ha stationer med ca 10-15 mils mellanrum på de stora vägarna. Vad som styr vilken station som öppnar när kan man bara spekulera om. Ibland tar det 6-8 veckor att bygga medan tex Örebro tagit 7+ månader. Jag tror att det kommer bli mycket bra och självklart finns det affärsmässiga överväganden gällande expansionstakten. Ser ju ut som att det kommer vara ett bra nätverk i tid till VW:s volymmodeller kommer ut.OfarligTesla skrev:Själv tycker jag det är rätt galet vad mycket de hunnit med på så kort tid, visst är det inte heltäckande ännu men det går snabbt. Trodde inte de skulle hinna med så många stationer så snabbt faktiskt.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Re: Audi e-tron
Du borde kolla in ex den film jag lagt upp tidigare i tråden från folk som faktiskt kör bilen i praktiken och pendlar på autobahn. Vår, sommar verkar det röra sig om ca 2.3-2.5 snarare än 3.0 i 130. Möjligt att den drar så mycket mer på vintern med kallt batteri. Blir intressant att se för egen del.Laban skrev:Nu har jag bara kört Puttgarden -> Rheine -> Holland så detta blir väl lite anekdotiskt från min sida. Men jag skulle nog också säga 120-130 km/h som rikthastighet. Visst finns det några som kör betydligt snabbare än så men gissningvis kör 95+% sällan mer än 130. Men Q7, Porsche Cayenne förarna verkar tillhöra de sista 5%'en och e-Tron befinner sig väl i den klassen modellmässigt samt prismässigt.mati skrev:130 är rikthastighet på autobahn. Även om det inte är förbjudet att köra fortare så är det ändå på egen risk, dvs man kan förlora sitt försäkringskydd om det händer nåt, osv.
Men redan 130 km/h är väl lite av ett problem med e-Tron. Enligt Björn Nyland's test drog den 3.08 kWh/mil i 120 km/h. Sen finns det andra tester som visar lägre siffror men Björn kör så vitt jag vet alltid en tur och retur sträcka vilket bör eliminera vind/höjdskillnader. Hittade även ett exempel där den drog 3.4 kWh/mil i 130 km/h men personen ifråga körde i Sport Mode vilket tydligen kan påverka förbrukningen en hel del.
Next Move testade i 120 km/h genomsnittshastighet på Autobahn under totalt 10 mil. 3.01 kWh/mil
Model X förbrukade 2.48 kWh/mil på samma sträcka.
Re: Audi e-tron
Du missförstod mig. Rikthastighet betyder att det är den hastigheten man bör hålla. Det är dock inte förbjudet att köra fortare, dvs man blir inte bötfälld. Rikthastighet kännetecknas av en blå fyrkantig skylt med vita siffror. Man skiter dock i att sätta upp dessa, eftersom alla vet att det är så. Men vid gränsövergångar osv står de.Laban skrev:Nu har jag bara kört Puttgarden -> Rheine -> Holland så detta blir väl lite anekdotiskt från min sida. Men jag skulle nog också säga 120-130 km/h som rikthastighet.
Den som för fortare än rikthastighet (dvs 130) får dock räkna med att t.ex. försäkringsskyddet inte gäller när en skada, t.ex. vid olycka, kan härledas till att föraren körde fortare än rikthastighet.
Jag vet inte hur människan kör, eller om han hade ett osynligt släp efter sin bil, men den siffran är totalt orealistisk som jag ser det. Det är en gåta för mig hur man kan komma upp i dessa siffror. Kanske när det är smällkallt, ingen aning. Jag körde genom hela Danmark med farthållaren inställd på 130-140. Omkörningar gick fortare. Jag hade dessutom motvind. Bilen drog nånstans runt 23kWh/100km, vilket jag anser är helt okej. Höjskillnader kan vi rimligen utesluta med tanke på Danmarks tämligen tråkiga geografi.Men redan 130 km/h är väl lite av ett problem med e-Tron. Enligt Björn Nyland's test drog den 3.08 kWh/mil i 120 km/h.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Det är inte bara han som har nått de siffrorna. Jag gav flera exempel med förbrukningar i den trakten, ex Next Move som hade 120 km/h i genomsnittshastighet.. Deras test var visserligen vintertid men det var knappast -20C.mati skrev:. Det är en gåta för mig hur man kan komma upp i dessa siffror. Kanske när det är smällkallt, ingen aning. Jag körde genom hela Danmark med farthållaren inställd på 130-140. Omkörningar gick fortare. Jag hade dessutom motvind. Bilen drog nånstans runt 23kWh/100km, vilket jag anser är helt okej. Höjskillnader kan vi rimligen utesluta med tanke på Danmarks tämligen tråkiga geografi.
Sen kanske det har skett förbättringar i mjukvaran som förbättrat dessa siffror. Om de exempelvis har haft extremt överbeskyddande batterikylning, värmning initialt som förbrukade mycket energi.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
En genomsnittlig hastighet på 120 innebär ju inte nödvändigtvis att de har kört 120 hela tiden. De kan lika väl ha kört 180 vissa perioder och rullat i snigelfart (dvs bilkö) däremellan. Det är ju så det brukar se ut i vanliga fall. Och då förstår jag hur de kan komma upp i dessa förbrukningssiffror. Att komma upp i 120 i snitt är inte helt lätt alla gånger, såvida man inte kompenserar med att köra rejält fort där det går.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jag tror att ni jämför äpplen och päron. 120 km/h i snitt mätt med GPS eller beräknat utifrån avstånd är något helt annat än 120 km/h på hastighetsmätaren. Jag tror faktiskt att alla Mati, Björn och Nextmove talar sanning. Hastighetsmätaren är förmodligen är lite optimistisk på bilen så 130 km/h på adaptiv farthållare (vilken jag antar är baserad på hastighetsmätaren) är förmodligen lägre än 120 km/h i snitt beräknat utifrån körd sträcka.
Det kan också vara så att sommarvärmen bidragit eller att Mati har höjt däcktrycket. Plus att Audi kan ha fixat buggar/energitjuvar i mjukvaran och optimerat sedan bilarna började levereras. Man kan också ha kalibrerat energimätaren eller BMS'en. Det är lätt att mäta fel i en elmätare som inte kalibrerats. Ström gånger spänning är lätt i teorin, men i verkligheten är strömshuntar temperaturberoende, halleffektgivare oprecisa och att integrera data från t.ex. rogowskispolar är ett matematisk äventyr.
Min slutsats är i alla fall att eTron är minst så bra som de första testerna visade och kan vara betydligt bättre.
Det kan också vara så att sommarvärmen bidragit eller att Mati har höjt däcktrycket. Plus att Audi kan ha fixat buggar/energitjuvar i mjukvaran och optimerat sedan bilarna började levereras. Man kan också ha kalibrerat energimätaren eller BMS'en. Det är lätt att mäta fel i en elmätare som inte kalibrerats. Ström gånger spänning är lätt i teorin, men i verkligheten är strömshuntar temperaturberoende, halleffektgivare oprecisa och att integrera data från t.ex. rogowskispolar är ett matematisk äventyr.
Min slutsats är i alla fall att eTron är minst så bra som de första testerna visade och kan vara betydligt bättre.
Audi e-tron
Borde ju rimligen varit samma problem för Tesla i så fall. Men de lyckades konstigt nog få till laddare längs vanliga rutter med jämna avstånd.mati skrev:Vad ska de göra då? Muta tjänstemän som inte vill ge bygglov? Eller köpa markägare så att de går med på att det ska grävas ner högspänningskablar tvärs över deras fastighet? Hur mycket ramaskri skulle inte det utlösa?Laban skrev:... Med VW's kapital borde de ha kunnat åtgärda detta innan lanseringen av e-Tron.
Allt går inte att lösa med en massa pengar, även om VW & Co hittills har levt i den tron.
Min personliga uppfattning är att ionity och dess ägare uppriktigt skiter i kunderna. Projektet är greenwashing så det står härliga till.
PS. 230wh/km i 130-140kmh?! Det klarar jag nog knappt i min M3P.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Ja detta är inte helt lätt. Jag kan ex kolla på energimätaren (kurvan) och få ett genomsnitt för de senaste 5 milen och sedan kolla trippmätaren och få en annan siffra, oftast en del högre. Björn N var väldigt noga med det, "man måste kolla på trippmätaren".HenrikC skrev:Jag tror att ni jämför äpplen och päron. 120 km/h i snitt mätt med GPS eller beräknat utifrån avstånd är något helt annat än 120 km/h på hastighetsmätaren. Jag tror faktiskt att alla Mati, Björn och Nextmove talar sanning. Hastighetsmätaren är förmodligen är lite optimistisk på bilen så 130 km/h på adaptiv farthållare (vilken jag antar är baserad på hastighetsmätaren) är förmodligen lägre än 120 km/h i snitt beräknat utifrån körd sträcka.
Next Move gjorde ett annat test med fler bilar, sommartid (släpptes 29:e Maj):
https://nextmove.de/autobahn-test-audi- ... -ev-world/
+8C, ingen AC på. Däcktryck enligt rekommendation. Farthållare på 130 km/h gav en genomsnittshastighet på 115 km/h.
Räckvidd:
30 mil i den genomsnittshastigheten får man ändå säga är helt ok. Med laddhastigheten som e-Tron har hade det fungerat utan problem om laddinfrastrukturen finns på plats. Gäller bara att bo på rätt plats i Tyskland, inte i Frankrike eller Italien, Spanien,..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Greenwashing eller skiter i kunderna skulle jag nog inte säga. Men jag tror inte att detta beror på bygglov eller nätproblem utan att man helt enkelt ännu inte går in för detta 100%. Ionity består heller inte bara av VW utan BMW, Mercedes , Ford också. Kan tänka mig att det skiljer en del mellan dessa vad gäller viljan att göra något i dagsläget. Ford har väl noll elbilar på marknaden, BMW pratar om laddhybrider. Har Mercedes EQC ens börjat säljas ännu ?taliz skrev:Borde ju rimligen varit samma problem för Tesla i så fall. Men de lyckades konstigt nog få till laddare längs vanliga rutter med jämna avstånd.
Min personliga uppfattning är att ionity och dess ägare uppriktigt skiter i kunderna. Projektet är greenwashing så det står härliga till.
Men jag tror mycket på ID.3 och vad den innebär för VW koncernen. Och vad det i sin tur borde innebära för utbyggnaden av laddintrastrukturen. Jag har också ändrat lite uppfattning om hur den typen av bilar används efter våran körning i Tyskland. Kanske inte att man ser extremt många Golfar på Autobahn men det finns en och annan. Och jag blev omkörd två gånger av Smart bilar när vi körde 100 km/h. Så ska ID.3 bli folkelbilen VW pratar om så måste det finnas laddare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Jag har gjort en hel del mätningar med min Zoe och kommit fram till att det enda pålitliga är att mäta sträckan med Google Maps/Eniros karta och att ställa det mot återladdade kWh.
Vad gäller snitthastighet så har jag tidigare i såna här diskussioner här på forumet påpekat att 10-20 km/h högre eftersträvad hastigheten snabbt äts upp av små incidenter på vägen som tvingar en att tillfälligt sänka hastigheten. Det är alltså lätt att lura sig själv att man ska komma så mycket snabbare fram genom att "momsa" på hastighetsbegränsningen. Det enda sättet som jag har lyckats få en genomsnittshastighet att stämma med vad farthållaren är inställd på är när jag har mätt på flygande start och stopp och när jag inte tvingats sänka hastigheten nån gång under mätsträckan. Bara det att börja mäta tiden när man lämnar en laddstation och ska köra ut på motorvägen och gör samma i slutet sänker genomsnittshastigheten förvånansvärt mycket.
Att försöka kompensera "småstopp" under färd för att upprätthålla en viss snitthastighet kan kosta mycket i förbrukad energi. Man ska då accelerera upp igen och till en högre hastighet under en stund för att "köra ikapp" och sånt kan slå väldigt hårt på förbrukningen, särskilt i högre hastigheter.
Tillsammans med andra påpekanden om brister i mättekniken i bilen så är det nog oerhört svårt att göra vetenskapligt jämförbara mätningar av förbrukning. Det som i slutänden trots allt är det verkligt intressanta vad det tar i tid att ta sig från A till B inkl. laddtid och ställtid etc. Och eftersom jag kör en Zoe med max 22 kW laddeffekt så kan jag säga att den viktigaste faktorn i den ekvationen är hur lång tid det tar att ladda.
Vad gäller snitthastighet så har jag tidigare i såna här diskussioner här på forumet påpekat att 10-20 km/h högre eftersträvad hastigheten snabbt äts upp av små incidenter på vägen som tvingar en att tillfälligt sänka hastigheten. Det är alltså lätt att lura sig själv att man ska komma så mycket snabbare fram genom att "momsa" på hastighetsbegränsningen. Det enda sättet som jag har lyckats få en genomsnittshastighet att stämma med vad farthållaren är inställd på är när jag har mätt på flygande start och stopp och när jag inte tvingats sänka hastigheten nån gång under mätsträckan. Bara det att börja mäta tiden när man lämnar en laddstation och ska köra ut på motorvägen och gör samma i slutet sänker genomsnittshastigheten förvånansvärt mycket.
Att försöka kompensera "småstopp" under färd för att upprätthålla en viss snitthastighet kan kosta mycket i förbrukad energi. Man ska då accelerera upp igen och till en högre hastighet under en stund för att "köra ikapp" och sånt kan slå väldigt hårt på förbrukningen, särskilt i högre hastigheter.
Tillsammans med andra påpekanden om brister i mättekniken i bilen så är det nog oerhört svårt att göra vetenskapligt jämförbara mätningar av förbrukning. Det som i slutänden trots allt är det verkligt intressanta vad det tar i tid att ta sig från A till B inkl. laddtid och ställtid etc. Och eftersom jag kör en Zoe med max 22 kW laddeffekt så kan jag säga att den viktigaste faktorn i den ekvationen är hur lång tid det tar att ladda.
Re: Audi e-tron
Att laddhastigheten är viktig förstår man av att batteristorlek spelar ingen roll( i teorin) bara laddhastighet, för den som vill komma snabbast från A till B.Jerker skrev:Jag har gjort en hel del mätningar med min Zoe och kommit fram till att det enda pålitliga är att mäta sträckan med Google Maps/Eniros karta och att ställa det mot återladdade kWh.
Vad gäller snitthastighet så har jag tidigare i såna här diskussioner här på forumet påpekat att 10-20 km/h högre eftersträvad hastigheten snabbt äts upp av små incidenter på vägen som tvingar en att tillfälligt sänka hastigheten. Det är alltså lätt att lura sig själv att man ska komma så mycket snabbare fram genom att "momsa" på hastighetsbegränsningen. Det enda sättet som jag har lyckats få en genomsnittshastighet att stämma med vad farthållaren är inställd på är när jag har mätt på flygande start och stopp och när jag inte tvingats sänka hastigheten nån gång under mätsträckan. Bara det att börja mäta tiden när man lämnar en laddstation och ska köra ut på motorvägen och gör samma i slutet sänker genomsnittshastigheten förvånansvärt mycket.
Att försöka kompensera "småstopp" under färd för att upprätthålla en viss snitthastighet kan kosta mycket i förbrukad energi. Man ska då accelerera upp igen och till en högre hastighet under en stund för att "köra ikapp" och sånt kan slå väldigt hårt på förbrukningen, särskilt i högre hastigheter.
Tillsammans med andra påpekanden om brister i mättekniken i bilen så är det nog oerhört svårt att göra vetenskapligt jämförbara mätningar av förbrukning. Det som i slutänden trots allt är det verkligt intressanta vad det tar i tid att ta sig från A till B inkl. laddtid och ställtid etc. Och eftersom jag kör en Zoe med max 22 kW laddeffekt så kan jag säga att den viktigaste faktorn i den ekvationen är hur lång tid det tar att ladda.
Om båda startar med tomma batterier.
I praktiken är givetvis ett stort batteri bra, men på långresa, så är oftast den som kan ladda snabbast, en vinnare, nu när i princip alla elbilar går +30 mil i verkligheten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Med nuvarande täthet på nätverket (100+ kW laddare) så är ändå räckvidd trevligt att ha. Man kör inte alltid raka vägen. I Danmark åkte vi exempelvis till vårat boende i Rödby, sedan tillbaka några mil till Knuthenborgs safaripark. Runt där i 4-5 timmar vilket tog en hel del energi. Sedan ned mot Rödby-Puttgarden -> Hamburg. Hade ~3 mil räckvidd kvar när vi nådde Braak Supercharger.Zalman3 skrev:I praktiken är givetvis ett stort batteri bra, men på långresa, så är oftast den som kan ladda snabbast, en vinnare, nu när i princip alla elbilar går +30 mil i verkligheten.
Sen är man, eller åtminstone vi, bekväma. Vi har endast laddat vid SuC på hela resan från Luleå till Amsterdam. Tror inte att vi kommer att göra något annat på tillbakavägen. Möjligtvis försöker jag leta reda på en Ionity laddare en gång för att testa 200 kW laddningen.
Förresten intressant att notera hur det ser ut i Holland som ju är rätt tätbefolkat. Borde vara större problem med bygglov, markägare där kan man tycka:
Fastned, verkar ha två-tre CCS laddare/station, en del på 175 kW men vanligast 50 kW:
Tesla
Systemfel i Tyskland ??
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Ja. När man går genom ett vanligt bostads- eller villaområde i Tyskland ser man sanningen. Golf, Golf, Skoda Octavia, Golf, Opel Astra, Golf, Passat, Golf, Golf, Audi A4, BMW 3 serie, Golf, Golf...Laban skrev:... Jag har också ändrat lite uppfattning om hur den typen av bilar används efter våran körning i Tyskland. Kanske inte att man ser extremt många Golfar på Autobahn men det finns en och annan. Och jag blev omkörd två gånger av Smart bilar när vi körde 100 km/h. Så ska ID.3 bli folkelbilen VW pratar om så måste det finnas laddare.
Det är så det ser ut. De som blåser förbi i vänsterfilen på autobahn är inte representativa för den tyska fordonsparken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ja, det tror jag. Fastned bygger ju laddare även i Tyskland, men det går trögt även för dem. Brist på ambition från Fastneds sida kan det knappast handla om. Det är massor med byråkratiska hinder som bromsar utbyggnaden. I Sverige gnälls alltid över att det finns för mycket byråkrati och för många regler här. Det är ingenting mot vad tyskarna håller på med. Där är byråkrati och komplicerade regler en avancerad kulturform.Laban skrev:Systemfel i Tyskland ??
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Ska bli intressant att se vad folk säger när Ionity är klara om något år, då har de helt plötsligt ett mycket bättre laddnät än Tesla eftersom deras laddare redan klarar 350 kW. Med tanke på hur lång tid det tog Tesla att få det laddnätet de har idag och hur det ser ut med deras likviditet skall man nog inte räkna med att SuC v3 blir heltäckande på rätt lång tid.
Kommer vara intressant om något år när det är dags för mig att välja nästa bil, då finns nog laddnätet på plats för att välja något annat än Tesla för mig. Audi E-Tron GT och Porsche Taycan kommer vara intressanta eftersom båda verkar ju komma med 800v, om de då har samma laddkurva som E-tron kommer det gå riktigt fort vid laddstolpen.
Kommer vara intressant om något år när det är dags för mig att välja nästa bil, då finns nog laddnätet på plats för att välja något annat än Tesla för mig. Audi E-Tron GT och Porsche Taycan kommer vara intressanta eftersom båda verkar ju komma med 800v, om de då har samma laddkurva som E-tron kommer det gå riktigt fort vid laddstolpen.
Re: Audi e-tron
Det borde rimligen vara så att VW, BMW, Mercedes, Fords sammanlagda insats borde ge ett bättre resultat än Teslas i förlängningen. Blir besviken om de inte har gått om Tesla inom 2-3 år. Sen är det väl bara en fördel för Tesla eftersom Tesla är den tillverkare som tillverkar bilar i volym som klarar högre laddhastigheter. Notera ex att även Taycan kommer kommer att vara begränsad till 250 kW initialt:OfarligTesla skrev:Ska bli intressant att se vad folk säger när Ionity är klara om något år, då har de helt plötsligt ett mycket bättre laddnät än Tesla eftersom deras laddare redan klarar 350 kW. Med tanke på hur lång tid det tog Tesla att få det laddnätet de har idag och hur det ser ut med deras likviditet skall man nog inte räkna med att SuC v3 blir heltäckande på rätt lång tid.
https://electrek.co/2019/07/17/porsche- ... ed-350-kw/
Volymbilarna från VW verkar bli begränsade till 125 kW (ID.3) alternativt 150 kW, Q4 e-Tron exempelvis. Sen kan man diskutera om begränsade är rätt ord. Vi har klarat oss extremt bra med de 117 kW 3:an kan ladda upp till ca 50%. 3:ans laddkurva redan med dagens SuC laddare. Med V3 hade vi troligtvis fått avbryta några gånger mitt under lunch/middag.
Borde rimligen vara samma med e-Tron + Ionity och 150 kW. @mati ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Håller med om en hel del du skrivit i inläggen innan detta i tråden, men om du med "går om" menar att Ionity skulle ha fler laddare än SUCs redan om 2-3 år så tror vi helt olika.Laban skrev:Det borde rimligen vara så att VW, BMW, Mercedes, Fords sammanlagda insats borde ge ett bättre resultat än Teslas i förlängningen. Blir besviken om de inte har gått om Tesla inom 2-3 år. Sen är det väl bara en fördel för Tesla eftersom Tesla är den tillverkare som tillverkar bilar i volym som klarar högre laddhastigheter. Notera ex att även Taycan kommer kommer att vara begränsad till 250 kW initialt:OfarligTesla skrev:Ska bli intressant att se vad folk säger när Ionity är klara om något år, då har de helt plötsligt ett mycket bättre laddnät än Tesla eftersom deras laddare redan klarar 350 kW. Med tanke på hur lång tid det tog Tesla att få det laddnätet de har idag och hur det ser ut med deras likviditet skall man nog inte räkna med att SuC v3 blir heltäckande på rätt lång tid.
https://electrek.co/2019/07/17/porsche- ... ed-350-kw/
Volymbilarna från VW verkar bli begränsade till 125 kW (ID.3) alternativt 150 kW, Q4 e-Tron exempelvis. Sen kan man diskutera om begränsade är rätt ord. Vi har klarat oss extremt bra med de 117 kW 3:an kan ladda upp till ca 50%. 3:ans laddkurva redan med dagens SuC laddare. Med V3 hade vi troligtvis fått avbryta några gånger mitt under lunch/middag.
Borde rimligen vara samma med e-Tron + Ionity och 150 kW. @mati ?
Ionity hade som mål att ha lika många laddare i slutet av 2020 som Tesla hade i början av 2018. Har inte hängt med så noga, men mitt intryck är att Ionity lyckats följa planerna hyfsat? Under samma tid har ju dock SUC växt snabbt också och jag ser inget som talar för att man skulle sluta bygga ut SUC i närtid.
Om båda skulle fortsätta bygga laddnätverk i nuvarande takt handlar det nog snarare om 5-10 år. Personligen tror jag dock inte man ska utgå ifrån att Ionity är en långsiktig satsning, jag tror mycket väl det kan vara så att man vill säkerställa en vettig infrastruktur så att bilarna går att sälja, för att sedan sälja av nätverket till exempelvis ett elbolag. Tror inte det spelar så stor roll dock, om 5-10 år kommer nog inte tillgång till laddare vara ett problem oavsett vilket bilmärke man väljer.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Min tanke är att Ionity måste accelerera utbyggnaden i samband med ID.3 och andra kommande modeller inom koncernen. Och det måste påbörjas nästa år senast. Sen kan du ha rätt i att det kanske dröjer lite längre än 2-3 år.Legato skrev:Om båda skulle fortsätta bygga laddnätverk i nuvarande takt handlar det nog snarare om 5-10 år. Personligen tror jag dock inte man ska utgå ifrån att Ionity är en långsiktig satsning, jag tror mycket väl det kan vara så att man vill säkerställa en vettig infrastruktur så att bilarna går att sälja, för att sedan sälja av nätverket till exempelvis ett elbolag. Tror inte det spelar så stor roll dock, om 5-10 år kommer nog inte tillgång till laddare vara ett problem oavsett vilket bilmärke man väljer.
Håller även med om resonemanget angående ägande av laddinfrastruktur. Tror inte det ligger i VWs intresse att äga detta långsiktigt. Frågan är väl när/om de vågar släppa detta till en extern part.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Är det inte dags att sluta lägga så stora förhoppningar på ID3? I funktion och pris blir den inte bättre än en Leaf eller eNiro, och inte i närheten av Model 3.Laban skrev:Min tanke är att Ionity måste accelerera utbyggnaden i samband med ID.3 och andra kommande modeller inom koncernen. Och det måste påbörjas nästa år senast. Sen kan du ha rätt i att det kanske dröjer lite längre än 2-3 år.Legato skrev:Om båda skulle fortsätta bygga laddnätverk i nuvarande takt handlar det nog snarare om 5-10 år. Personligen tror jag dock inte man ska utgå ifrån att Ionity är en långsiktig satsning, jag tror mycket väl det kan vara så att man vill säkerställa en vettig infrastruktur så att bilarna går att sälja, för att sedan sälja av nätverket till exempelvis ett elbolag. Tror inte det spelar så stor roll dock, om 5-10 år kommer nog inte tillgång till laddare vara ett problem oavsett vilket bilmärke man väljer.
Håller även med om resonemanget angående ägande av laddinfrastruktur. Tror inte det ligger i VWs intresse att äga detta långsiktigt. Frågan är väl när/om de vågar släppa detta till en extern part.
Dessutom kommer det vara väldigt låg volym närmaste åren.
Själv skulle jag inte bli det minsta förvånad om valfritt oljebolag köper upp ionity.
Voilà, ny intäktskälla. De gör ju lite trevande steg på den fronten redan. Att skatterna är mycket lägre på el än bensin/diesel gör ju att de kan ta bra betalt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Tror inte de kommer kunna ha lika många stationer eller laddplatser som Tesla på lång lång tid men det kommer iaf fungera att åka mellan laddare och laddarna ger högre effekt vilket räcker för mig.Laban skrev:Det borde rimligen vara så att VW, BMW, Mercedes, Fords sammanlagda insats borde ge ett bättre resultat än Teslas i förlängningen. Blir besviken om de inte har gått om Tesla inom 2-3 år. Sen är det väl bara en fördel för Tesla eftersom Tesla är den tillverkare som tillverkar bilar i volym som klarar högre laddhastigheter. Notera ex att även Taycan kommer kommer att vara begränsad till 250 kW initialt:OfarligTesla skrev:Ska bli intressant att se vad folk säger när Ionity är klara om något år, då har de helt plötsligt ett mycket bättre laddnät än Tesla eftersom deras laddare redan klarar 350 kW. Med tanke på hur lång tid det tog Tesla att få det laddnätet de har idag och hur det ser ut med deras likviditet skall man nog inte räkna med att SuC v3 blir heltäckande på rätt lång tid.
https://electrek.co/2019/07/17/porsche- ... ed-350-kw/
Volymbilarna från VW verkar bli begränsade till 125 kW (ID.3) alternativt 150 kW, Q4 e-Tron exempelvis. Sen kan man diskutera om begränsade är rätt ord. Vi har klarat oss extremt bra med de 117 kW 3:an kan ladda upp till ca 50%. 3:ans laddkurva redan med dagens SuC laddare. Med V3 hade vi troligtvis fått avbryta några gånger mitt under lunch/middag.
Borde rimligen vara samma med e-Tron + Ionity och 150 kW. @mati ?
Taycan kommer initialt vara begränsad till 250 kW ja men laddkurvan kan ju vara riktigt trevlig ändå, skall bli kul att se vad som komma skall.
Re: Audi e-tron
Blir intressant att se om S och X med 250kw laddning m.m. presenteras innan eller strax efter Taycan.OfarligTesla skrev:Tror inte de kommer kunna ha lika många stationer eller laddplatser som Tesla på lång lång tid men det kommer iaf fungera att åka mellan laddare och laddarna ger högre effekt vilket räcker för mig.Laban skrev:Det borde rimligen vara så att VW, BMW, Mercedes, Fords sammanlagda insats borde ge ett bättre resultat än Teslas i förlängningen. Blir besviken om de inte har gått om Tesla inom 2-3 år. Sen är det väl bara en fördel för Tesla eftersom Tesla är den tillverkare som tillverkar bilar i volym som klarar högre laddhastigheter. Notera ex att även Taycan kommer kommer att vara begränsad till 250 kW initialt:OfarligTesla skrev:Ska bli intressant att se vad folk säger när Ionity är klara om något år, då har de helt plötsligt ett mycket bättre laddnät än Tesla eftersom deras laddare redan klarar 350 kW. Med tanke på hur lång tid det tog Tesla att få det laddnätet de har idag och hur det ser ut med deras likviditet skall man nog inte räkna med att SuC v3 blir heltäckande på rätt lång tid.
https://electrek.co/2019/07/17/porsche- ... ed-350-kw/
Volymbilarna från VW verkar bli begränsade till 125 kW (ID.3) alternativt 150 kW, Q4 e-Tron exempelvis. Sen kan man diskutera om begränsade är rätt ord. Vi har klarat oss extremt bra med de 117 kW 3:an kan ladda upp till ca 50%. 3:ans laddkurva redan med dagens SuC laddare. Med V3 hade vi troligtvis fått avbryta några gånger mitt under lunch/middag.
Borde rimligen vara samma med e-Tron + Ionity och 150 kW. @mati ?
Taycan kommer initialt vara begränsad till 250 kW ja men laddkurvan kan ju vara riktigt trevlig ändå, skall bli kul att se vad som komma skall.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Japp, tror tyvärr inte vi kommer se massvis med SuC v3 laddare närmsta tiden dock.taliz skrev:Blir intressant att se om S och X med 250kw laddning m.m. presenteras innan eller strax efter Taycan.
Som med allt annat är ju förändring kul, nu har jag ju haft min i över 1 år, då börjar jag vilja byta och testa något nytt så om det finns något annat kul så vill jag nog testa det också. Sen vore ju en tystare bil inte helt fel heller.
Re: Audi e-tron
Ja alltså jag skulle vilja påstå att man med e-tron har nått någon sorts gräns. Det tar drygt en kvart att ladda 20 mil. Man hinner inte göra nåt vettigt under den tiden, men det tar ändå för lång tid så att man skulle kunna stå brevid bilen och vänta, så som när man tankar en fossilbil.Laban skrev:Borde rimligen vara samma med e-Tron + Ionity och 150 kW. @mati ?
Går det fortare än en kvart så måste det gå mycket fortare, typ några minuter bara.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
So? De kan ju ladda på ionity också.OfarligTesla skrev:Japp, tror tyvärr inte vi kommer se massvis med SuC v3 laddare närmsta tiden dock.taliz skrev:Blir intressant att se om S och X med 250kw laddning m.m. presenteras innan eller strax efter Taycan.
Som med allt annat är ju förändring kul, nu har jag ju haft min i över 1 år, då börjar jag vilja byta och testa något nytt så om det finns något annat kul så vill jag nog testa det också. Sen vore ju en tystare bil inte helt fel heller.
Ponera att S och X i höst kommer med låt säga 130kwh batteri, 250kw CCS, tre motorer och 1000+ hk, ny interiör, 0-100 ~2sek osv...
Är då en Taycan eller Audi GT med 95kwh, 0-100 ~3,5 sek, betydligt sämre utrymme samt rejält högre pris särskilt lockande?
Själv tror jag det lär bli något sånt, Tesla väntar bara på att stjäla rampljuset likt de gjorde i våras när de lanserade 250kw laddning strax efter etron...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
"130kwh batteri, 250kw CCS, tre motorer och 1000+ hk, ny interiör, 0-100 ~2sek"
Kommer Tesla med dessa specs...då beställer jag direkt!
Kommer Tesla med dessa specs...då beställer jag direkt!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension