Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

4fun skrev:
Jag har förmånsbil på jobbet. Jag kan välja en bil för TCO 7800 sek / månad 48 månader. Vet att det är ganska oklart hur de räknar, men tror ni jag kan få in en e tron inom det priset ?
Borde gå. Min kostar 4k per månad i leasing samt 7k förmånsvärde. Endast försäkring tillkommer. 24 månader och ingen restvärdesrisk.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

4fun skrev:
Jag har förmånsbil på jobbet. Jag kan välja en bil för TCO 7800 sek / månad 48 månader. Vet att det är ganska oklart hur de räknar, men tror ni jag kan få in en e tron inom det priset ?
Håll utkik och leta runt bland olika bra erbjudanden på leasing. Tror det skall gå fint och inte vara något som helst problem.

Finns många Audi-handlare som konkurrerar, och ofta någon som ha bra erbjudanden på leasing (ibland även med stöd från VW Sverige, då de ogärna sänker fastpriset/kontaktpriset, men ofta subventionerar leasing).

Här är ett exempel på ett äldre erbjudande jag kika på i början av året (inte för egen räkning, då jag inte är ute efter en SUV), och det var faktiskt grymt prisvärt för en riktigt bra och fin bil:

https://lecab.se/erbjudande/audi-e-tron ... proline-2/

Pris: Fr. 799 000 kr
Business Lease: Fr. 3 791 kr/mån exkl. moms. (1000 mil/år, löptid 24 mån).
Förmånsvärde: Netto 3 458 kr/mån.

Utrustad med bl.a.:

Adaptiv luftfjädring
20” aluminiumfälgar
Assistanspaket Tour
El-inställbara framsäten med minnesfunktion för förarsäte
LED-strålkastare
MMI navigation
Takreling i eloxerad aluminium
Interiörbelysningspaket
Audi sound system
(Erbjudandet gäller svart färg. Annan färg eller utrustning mot pristillägg).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
4fun
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 27 dec 2020 12:58

Re: Audi e-tron

Inlägg av 4fun »

Tack !
Jag ska kolla runt. Ser ni något erbjudande får ni gärna skrika till

Mvh
4fun
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Audi e-tron

Inlägg av Credde »

Ni som har åkt med takbox hur är eran förbrukning ungefär på vintern med en E-Tron 55? Likadan någon som har förbrukning med ett cykelställ på dragkroken (2 cyklar) på sommaren? Försöker titta lite på ABRP för olika resor.

Börjar titta lite efter ny bil istället för min Model S och kravet är dragkrok och även såklart möjlighet till takbox (har även en hund). Jag får kanske nämligen möjlighet till en förmånsbil och även om Model Y är ett alternativ så är det inte bekräftat när dragkroken kommer - och tyvärr i vanlig Tesla anda så vågar man inte lita på något datum. Vill helst inte gå till en laddhybrid heller.

Jag vet, att en E-Tron är ganska törstig, men den är ett alternativ.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Credde skrev:
Ni som har åkt med takbox hur är eran förbrukning ungefär på vintern med en E-Tron 55? Likadan någon som har förbrukning med ett cykelställ på dragkroken (2 cyklar) på sommaren? Försöker titta lite på ABRP för olika resor.

Börjar titta lite efter ny bil istället för min Model S och kravet är dragkrok och även såklart möjlighet till takbox (har även en hund). Jag får kanske nämligen möjlighet till en förmånsbil och även om Model Y är ett alternativ så är det inte bekräftat när dragkroken kommer - och tyvärr i vanlig Tesla anda så vågar man inte lita på något datum. Vill helst inte gå till en laddhybrid heller.

Jag vet, att en E-Tron är ganska törstig, men den är ett alternativ.
Bra fråga som jag också undrar över inför vinternsresor. :)

Har gjort ett par ”längre” resor nu med min 55:a och så länge man kan ladda på HPC’s (min 150 kW) så spelar inte den höga förbrukning någon roll , bilen laddar så jäkla fort. Hittills har laddningen blivit klar för att kunna fortsätta resan innan toabesöket + kaffe är inköpt/avklarat
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Nect skrev:
Credde skrev:
Ni som har åkt med takbox hur är eran förbrukning ungefär på vintern med en E-Tron 55? Likadan någon som har förbrukning med ett cykelställ på dragkroken (2 cyklar) på sommaren? Försöker titta lite på ABRP för olika resor.

Börjar titta lite efter ny bil istället för min Model S och kravet är dragkrok och även såklart möjlighet till takbox (har även en hund). Jag får kanske nämligen möjlighet till en förmånsbil och även om Model Y är ett alternativ så är det inte bekräftat när dragkroken kommer - och tyvärr i vanlig Tesla anda så vågar man inte lita på något datum. Vill helst inte gå till en laddhybrid heller.

Jag vet, att en E-Tron är ganska törstig, men den är ett alternativ.
Bra fråga som jag också undrar över inför vinternsresor. :)

Har gjort ett par ”längre” resor nu med min 55:a och så länge man kan ladda på HPC’s (min 150 kW) så spelar inte den höga förbrukning någon roll , bilen laddar så jäkla fort. Hittills har laddningen blivit klar för att kunna fortsätta resan innan toabesöket + kaffe är inköpt/avklarat
Jag får för mig att e-tron är lite mindre sårbar procentuellt då den redan är tung och har högt luftmotstånd.
Läste nån tråd här om en M3 som tog kopiöst mycket mer med ett par cyklar på kroken.
Åkte själv med ett par cyklar på kroken 30 mil med E-Tron. Märkte knappt av nån skillnad i förbrukning då.

Har inga takräcken än men tycker mig läst här att den klarade sig ganska bra med takbox.

Skulle även vara intressant att jämföra E-Tron mot andra effektivare elbilar när man drar släp.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Credde skrev:
Ni som har åkt med takbox hur är eran förbrukning ungefär på vintern med en E-Tron 55? Likadan någon som har förbrukning med ett cykelställ på dragkroken (2 cyklar) på sommaren? Försöker titta lite på ABRP för olika resor.

Börjar titta lite efter ny bil istället för min Model S och kravet är dragkrok och även såklart möjlighet till takbox (har även en hund). Jag får kanske nämligen möjlighet till en förmånsbil och även om Model Y är ett alternativ så är det inte bekräftat när dragkroken kommer - och tyvärr i vanlig Tesla anda så vågar man inte lita på något datum. Vill helst inte gå till en laddhybrid heller.

Jag vet, att en E-Tron är ganska törstig, men den är ett alternativ.
Har hunnit köra några turer med box på vintern varav en lång till fjällen. Vill minnas att jag låg på 27-29 i förbrukning. Körde Stockholm till Tännäskröket i Härjedalen och det var normala vintertemperaturer. Iom mest landsväg så blir inte förbrukningen så förfärlig. Kan tänka mig att längre stinter på motorvägen i 120+ med box drar upp det en bra bit över 30 däremot.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

macky skrev:
Credde skrev:
Ni som har åkt med takbox hur är eran förbrukning ungefär på vintern med en E-Tron 55? Likadan någon som har förbrukning med ett cykelställ på dragkroken (2 cyklar) på sommaren? Försöker titta lite på ABRP för olika resor.

Börjar titta lite efter ny bil istället för min Model S och kravet är dragkrok och även såklart möjlighet till takbox (har även en hund). Jag får kanske nämligen möjlighet till en förmånsbil och även om Model Y är ett alternativ så är det inte bekräftat när dragkroken kommer - och tyvärr i vanlig Tesla anda så vågar man inte lita på något datum. Vill helst inte gå till en laddhybrid heller.

Jag vet, att en E-Tron är ganska törstig, men den är ett alternativ.
Har hunnit köra några turer med box på vintern varav en lång till fjällen. Vill minnas att jag låg på 27-29 i förbrukning. Körde Stockholm till Tännäskröket i Härjedalen och det var normala vintertemperaturer. Iom mest landsväg så blir inte förbrukningen så förfärlig. Kan tänka mig att längre stinter på motorvägen i 120+ med box drar upp det en bra bit över 30 däremot.
Låter riktigt bra, med 19 eller 20”?
Jag har världens fetaste box med typ 0 aerodynamik så elddopet blir till vintern med 20” och dubb för mig :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Audi e-tron

Inlägg av Credde »

macky skrev:
Credde skrev:
Ni som har åkt med takbox hur är eran förbrukning ungefär på vintern med en E-Tron 55? Likadan någon som har förbrukning med ett cykelställ på dragkroken (2 cyklar) på sommaren? Försöker titta lite på ABRP för olika resor.

Börjar titta lite efter ny bil istället för min Model S och kravet är dragkrok och även såklart möjlighet till takbox (har även en hund). Jag får kanske nämligen möjlighet till en förmånsbil och även om Model Y är ett alternativ så är det inte bekräftat när dragkroken kommer - och tyvärr i vanlig Tesla anda så vågar man inte lita på något datum. Vill helst inte gå till en laddhybrid heller.

Jag vet, att en E-Tron är ganska törstig, men den är ett alternativ.
Har hunnit köra några turer med box på vintern varav en lång till fjällen. Vill minnas att jag låg på 27-29 i förbrukning. Körde Stockholm till Tännäskröket i Härjedalen och det var normala vintertemperaturer. Iom mest landsväg så blir inte förbrukningen så förfärlig. Kan tänka mig att längre stinter på motorvägen i 120+ med box drar upp det en bra bit över 30 däremot.
Tack för svaren :-)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Nect skrev:
macky skrev:
Credde skrev:
Ni som har åkt med takbox hur är eran förbrukning ungefär på vintern med en E-Tron 55? Likadan någon som har förbrukning med ett cykelställ på dragkroken (2 cyklar) på sommaren? Försöker titta lite på ABRP för olika resor.

Börjar titta lite efter ny bil istället för min Model S och kravet är dragkrok och även såklart möjlighet till takbox (har även en hund). Jag får kanske nämligen möjlighet till en förmånsbil och även om Model Y är ett alternativ så är det inte bekräftat när dragkroken kommer - och tyvärr i vanlig Tesla anda så vågar man inte lita på något datum. Vill helst inte gå till en laddhybrid heller.

Jag vet, att en E-Tron är ganska törstig, men den är ett alternativ.
Har hunnit köra några turer med box på vintern varav en lång till fjällen. Vill minnas att jag låg på 27-29 i förbrukning. Körde Stockholm till Tännäskröket i Härjedalen och det var normala vintertemperaturer. Iom mest landsväg så blir inte förbrukningen så förfärlig. Kan tänka mig att längre stinter på motorvägen i 120+ med box drar upp det en bra bit över 30 däremot.
Låter riktigt bra, med 19 eller 20”?
Jag har världens fetaste box med typ 0 aerodynamik så elddopet blir till vintern med 20” och dubb för mig :lol:
20”, dubbfria. Boxen ngn enkel men långsmal Packline.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Nect skrev:
macky skrev:
Credde skrev:
Ni som har åkt med takbox hur är eran förbrukning ungefär på vintern med en E-Tron 55? Likadan någon som har förbrukning med ett cykelställ på dragkroken (2 cyklar) på sommaren? Försöker titta lite på ABRP för olika resor.

Börjar titta lite efter ny bil istället för min Model S och kravet är dragkrok och även såklart möjlighet till takbox (har även en hund). Jag får kanske nämligen möjlighet till en förmånsbil och även om Model Y är ett alternativ så är det inte bekräftat när dragkroken kommer - och tyvärr i vanlig Tesla anda så vågar man inte lita på något datum. Vill helst inte gå till en laddhybrid heller.

Jag vet, att en E-Tron är ganska törstig, men den är ett alternativ.
Har hunnit köra några turer med box på vintern varav en lång till fjällen. Vill minnas att jag låg på 27-29 i förbrukning. Körde Stockholm till Tännäskröket i Härjedalen och det var normala vintertemperaturer. Iom mest landsväg så blir inte förbrukningen så förfärlig. Kan tänka mig att längre stinter på motorvägen i 120+ med box drar upp det en bra bit över 30 däremot.
Låter riktigt bra, med 19 eller 20”?
Jag har världens fetaste box med typ 0 aerodynamik så elddopet blir till vintern med 20” och dubb för mig :lol:
Hemmabygge? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Bjelke skrev:
Nect skrev:
macky skrev:
Credde skrev:
Ni som har åkt med takbox hur är eran förbrukning ungefär på vintern med en E-Tron 55? Likadan någon som har förbrukning med ett cykelställ på dragkroken (2 cyklar) på sommaren? Försöker titta lite på ABRP för olika resor.

Börjar titta lite efter ny bil istället för min Model S och kravet är dragkrok och även såklart möjlighet till takbox (har även en hund). Jag får kanske nämligen möjlighet till en förmånsbil och även om Model Y är ett alternativ så är det inte bekräftat när dragkroken kommer - och tyvärr i vanlig Tesla anda så vågar man inte lita på något datum. Vill helst inte gå till en laddhybrid heller.

Jag vet, att en E-Tron är ganska törstig, men den är ett alternativ.
Har hunnit köra några turer med box på vintern varav en lång till fjällen. Vill minnas att jag låg på 27-29 i förbrukning. Körde Stockholm till Tännäskröket i Härjedalen och det var normala vintertemperaturer. Iom mest landsväg så blir inte förbrukningen så förfärlig. Kan tänka mig att längre stinter på motorvägen i 120+ med box drar upp det en bra bit över 30 däremot.
Låter riktigt bra, med 19 eller 20”?
Jag har världens fetaste box med typ 0 aerodynamik så elddopet blir till vintern med 20” och dubb för mig :lol:
Hemmabygge? :lol:
Haha inte så illa! Men en Thule pacific 700
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Nect skrev:
macky skrev:
Credde skrev:
Ni som har åkt med takbox hur är eran förbrukning ungefär på vintern med en E-Tron 55? Likadan någon som har förbrukning med ett cykelställ på dragkroken (2 cyklar) på sommaren? Försöker titta lite på ABRP för olika resor.

Börjar titta lite efter ny bil istället för min Model S och kravet är dragkrok och även såklart möjlighet till takbox (har även en hund). Jag får kanske nämligen möjlighet till en förmånsbil och även om Model Y är ett alternativ så är det inte bekräftat när dragkroken kommer - och tyvärr i vanlig Tesla anda så vågar man inte lita på något datum. Vill helst inte gå till en laddhybrid heller.

Jag vet, att en E-Tron är ganska törstig, men den är ett alternativ.
Har hunnit köra några turer med box på vintern varav en lång till fjällen. Vill minnas att jag låg på 27-29 i förbrukning. Körde Stockholm till Tännäskröket i Härjedalen och det var normala vintertemperaturer. Iom mest landsväg så blir inte förbrukningen så förfärlig. Kan tänka mig att längre stinter på motorvägen i 120+ med box drar upp det en bra bit över 30 däremot.
Låter riktigt bra, med 19 eller 20”?
Jag har världens fetaste box med typ 0 aerodynamik så elddopet blir till vintern med 20” och dubb för mig :lol:
Hemmabygge? :lol:
Haha, vi hade ett sådant hemmabygge när jag var liten. Den var obligatorisk när vi åkte på semester. En fyrkantig aluminiumlåda som gick precis in i ett vanligt såntdär gammaldags takräcke. Lådan var öppen och det staplades grejer friskt i den. Väskor, kartonger, konserver, allt. Till sist surrades allting ihop med en tjock presenning och en kilometer snöre. Det blev nästan som en kub på taket och jag undrar idag vad den där klumpen kan ha vägt och vad som hade hänt om man hade behövt bromsa riktigt hårt. Konstigt att vi aldrig har blivit stoppade. Säkerheten var nog inte riktigt lika viktig på 70- och 80-talet.
Hade man klämt en sådan konstruktion på en elbil idag så hade förbrukningen förmodligen legat runt 5 kWh/mil. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Träffade en som laddade e-tron på EON 150 kW laddare idag.

Han startade laddningem med Audi e-tron chargin service från appen.

Vad är det för taxa som gäller då?
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Off Grid Byggaren skrev:
Träffade en som laddade e-tron på EON 150 kW laddare idag.

Han startade laddningem med Audi e-tron chargin service från appen.

Vad är det för taxa som gäller då?
6kr / kWh
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Nect skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Träffade en som laddade e-tron på EON 150 kW laddare idag.

Han startade laddningem med Audi e-tron chargin service från appen.

Vad är det för taxa som gäller då?
6kr / kWh
Är det oavsett vilket av abonnemangen man har?
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Robertrimmevik skrev:
Nect skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Träffade en som laddade e-tron på EON 150 kW laddare idag.

Han startade laddningem med Audi e-tron chargin service från appen.

Vad är det för taxa som gäller då?
6kr / kWh
Är det oavsett vilket av abonnemangen man har?
Japp, samma pris både med city och transit.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

Nect skrev:
Robertrimmevik skrev:
Nect skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Träffade en som laddade e-tron på EON 150 kW laddare idag.

Han startade laddningem med Audi e-tron chargin service från appen.

Vad är det för taxa som gäller då?
6kr / kWh
Är det oavsett vilket av abonnemangen man har?
Japp, samma pris både med city och transit.
Är du säker? Har gjort det ett par gånger (kommer inte ihåg exakt datum) en kollade igenom mina fakturor och ser inte någon notering om högre pris så jag hade gissat på ordinarie taxa oavsett om du använde kortet eller appen.
Kör på 12 månaders "gratis" Transitavtal en månad till.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

dfa skrev:
Nect skrev:
Robertrimmevik skrev:
Nect skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Träffade en som laddade e-tron på EON 150 kW laddare idag.

Han startade laddningem med Audi e-tron chargin service från appen.

Vad är det för taxa som gäller då?
6kr / kWh
Är det oavsett vilket av abonnemangen man har?
Japp, samma pris både med city och transit.
Är du säker? Har gjort det ett par gånger (kommer inte ihåg exakt datum) en kollade igenom mina fakturor och ser inte någon notering om högre pris så jag hade gissat på ordinarie taxa oavsett om du använde kortet eller appen.
Kör på 12 månaders "gratis" Transitavtal en månad till.

Audi appen nyttjar samma konto som kortet. Du behöver antingen city eller transit för att starta laddningen via app eller kort. Enligt vad priserna som anges för city och transit så är det samma taxa per kWh i ”grupp 1” som Eon tillhör.

Egentligen är det bara Ionity som blir billigare med Transit.

City:
3085FB70-2DA5-434F-ABB2-8C4BCD807F98.jpeg
Transit:
45629225-78CD-494F-AE20-64F7228D80D7.jpeg
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av wheels »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Nect skrev:
macky skrev:
Credde skrev:
Ni som har åkt med takbox hur är eran förbrukning ungefär på vintern med en E-Tron 55? Likadan någon som har förbrukning med ett cykelställ på dragkroken (2 cyklar) på sommaren? Försöker titta lite på ABRP för olika resor.

Börjar titta lite efter ny bil istället för min Model S och kravet är dragkrok och även såklart möjlighet till takbox (har även en hund). Jag får kanske nämligen möjlighet till en förmånsbil och även om Model Y är ett alternativ så är det inte bekräftat när dragkroken kommer - och tyvärr i vanlig Tesla anda så vågar man inte lita på något datum. Vill helst inte gå till en laddhybrid heller.

Jag vet, att en E-Tron är ganska törstig, men den är ett alternativ.
Har hunnit köra några turer med box på vintern varav en lång till fjällen. Vill minnas att jag låg på 27-29 i förbrukning. Körde Stockholm till Tännäskröket i Härjedalen och det var normala vintertemperaturer. Iom mest landsväg så blir inte förbrukningen så förfärlig. Kan tänka mig att längre stinter på motorvägen i 120+ med box drar upp det en bra bit över 30 däremot.
Låter riktigt bra, med 19 eller 20”?
Jag har världens fetaste box med typ 0 aerodynamik så elddopet blir till vintern med 20” och dubb för mig :lol:
Hemmabygge? :lol:
Haha, vi hade ett sådant hemmabygge när jag var liten. Den var obligatorisk när vi åkte på semester. En fyrkantig aluminiumlåda som gick precis in i ett vanligt såntdär gammaldags takräcke. Lådan var öppen och det staplades grejer friskt i den. Väskor, kartonger, konserver, allt. Till sist surrades allting ihop med en tjock presenning och en kilometer snöre. Det blev nästan som en kub på taket och jag undrar idag vad den där klumpen kan ha vägt och vad som hade hänt om man hade behövt bromsa riktigt hårt. Konstigt att vi aldrig har blivit stoppade. Säkerheten var nog inte riktigt lika viktig på 70- och 80-talet.
Hade man klämt en sådan konstruktion på en elbil idag så hade förbrukningen förmodligen legat runt 5 kWh/mil. :lol:
:D Farsan byggde också en sådan fast i plywood, också med en presenning, för att det regnade ju alltid genom Tyskland :D
Det var en Merca 200D med 65 ärliga dieselhästkrafter. Det gick inte fort kan jag säga
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

wheels skrev:
:D Farsan byggde också en sådan fast i plywood, också med en presenning, för att det regnade ju alltid genom Tyskland :D
Det var en Merca 200D med 65 ärliga dieselhästkrafter. Det gick inte fort kan jag säga
Plywood-lådan var innan, men den ruttnande sönder. Så ersattes den med aluminiumlådan.
65 hästar är ju massor. Vi hade en Open Ascona 1.6D med 54 dieselhästar. Den klarade vansinniga 120 knyck när man satt ensam i den. Men med packning och takbox kom den sällan upp i 90. Jösses så slö den var. Hallandsåsen var rena mardrömmen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
wheels skrev:
:D Farsan byggde också en sådan fast i plywood, också med en presenning, för att det regnade ju alltid genom Tyskland :D
Det var en Merca 200D med 65 ärliga dieselhästkrafter. Det gick inte fort kan jag säga
Plywood-lådan var innan, men den ruttnande sönder. Så ersattes den med aluminiumlådan.
65 hästar är ju massor. Vi hade en Open Ascona 1.6D med 54 dieselhästar. Den klarade vansinniga 120 knyck när man satt ensam i den. Men med packning och takbox kom den sällan upp i 90. Jösses så slö den var. Hallandsåsen var rena mardrömmen.
Det var helt klart bättre förr :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Off Grid Byggaren skrev:
Träffade en som laddade e-tron på EON 150 kW laddare idag.

Han startade laddningem med Audi e-tron chargin service

Vad är det för taxa som gäller då?
6kr / kWh[/quote]
Är det oavsett vilket av abonnemangen man har?[/quote]

Japp, samma pris både med city och transit.[/quote][/quote]

Ok, man får betala 75 öre per kWh för bekvämligheten med ett abonnemang.

Med E.on laddkort kostar det 5,25

Laddas det 50 kWh kostar det 37,50:- extra, inte så farligt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
wheels skrev:
:D Farsan byggde också en sådan fast i plywood, också med en presenning, för att det regnade ju alltid genom Tyskland :D
Det var en Merca 200D med 65 ärliga dieselhästkrafter. Det gick inte fort kan jag säga
Plywood-lådan var innan, men den ruttnande sönder. Så ersattes den med aluminiumlådan.
65 hästar är ju massor. Vi hade en Open Ascona 1.6D med 54 dieselhästar. Den klarade vansinniga 120 knyck när man satt ensam i den. Men med packning och takbox kom den sällan upp i 90. Jösses så slö den var. Hallandsåsen var rena mardrömmen.
Det var helt klart bättre förr :lol:
Ja du, inte i det här fallet. Bilen var 5-växlad, men det gick faktiskt oftast inte att använda högsta växeln eftersom bilen helt enkelt inte klarade av att hålla hastigheten då. Femman funkade bara i hastigheter upp till 80 eller så. Helt sjukt. Man var verkligen en trafikfara.
Jag växte upp med såhär slöa bilar och jag körde en sådan fram tills jag var närmare 30. Från det perspektivet känns det helt märkligt när en del (även här på forumet) klagar över att t.ex. e-tron är för slö och att den accelererar för dåligt. Jag kommer väl ihåg vad det betyder när en bil är seg på riktigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
wheels skrev:
:D Farsan byggde också en sådan fast i plywood, också med en presenning, för att det regnade ju alltid genom Tyskland :D
Det var en Merca 200D med 65 ärliga dieselhästkrafter. Det gick inte fort kan jag säga
Plywood-lådan var innan, men den ruttnande sönder. Så ersattes den med aluminiumlådan.
65 hästar är ju massor. Vi hade en Open Ascona 1.6D med 54 dieselhästar. Den klarade vansinniga 120 knyck när man satt ensam i den. Men med packning och takbox kom den sällan upp i 90. Jösses så slö den var. Hallandsåsen var rena mardrömmen.
Det var helt klart bättre förr :lol:
Ja du, inte i det här fallet. Bilen var 5-växlad, men det gick faktiskt oftast inte att använda högsta växeln eftersom bilen helt enkelt inte klarade av att hålla hastigheten då. Femman funkade bara i hastigheter upp till 80 eller så. Helt sjukt. Man var verkligen en trafikfara.
Jag växte upp med såhär slöa bilar och jag körde en sådan fram tills jag var närmare 30. Från det perspektivet känns det helt märkligt när en del (även här på forumet) klagar över att t.ex. e-tron är för slö och att den accelererar för dåligt. Jag kommer väl ihåg vad det betyder när en bil är seg på riktigt.
Ja herregud asså! :lol:
I den jämförelsen känns min första bil, en Amazon, som en räcer ju :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar