Allt är väl norrland utanför tullarna? Flyttade i somras, glömt att ändra.MWall skrev:Ligger Huddinge i Östersund?
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Re: Audi e-tron
Bodes_dad skrev:Allt är väl norrland utanför tullarna? Flyttade i somras, glömt att ändra.MWall skrev:Ligger Huddinge i Östersund?
Antar att du sålde elbilen när du flyttade dit? För int gå de väl å kör fjollbil i Norrland? Måste även vara jobbigt att det konstant är -30 grader och svåra förhållanden. För det har man ju hört att det är där uppe.
Re: Audi e-tron
Sålde min S i våras men inte så mkt av de anledningarna, tänkte att vi skulle ha två bilar och då kändes S inte som en av dem, plus att det viskades om ny modell och Y, med facit i hand skulle jag haft kvar den. Nuvarande disel VW varnar för motorstyrningsfel och går ner på 25% effekt på kalla dagar och jag mår dåligt varje morgon man kör den till dagis.MWall skrev:Bodes_dad skrev:Allt är väl norrland utanför tullarna? Flyttade i somras, glömt att ändra.MWall skrev:Ligger Huddinge i Östersund?
Antar att du sålde elbilen när du flyttade dit? För int gå de väl å kör fjollbil i Norrland? Måste även vara jobbigt att det konstant är -30 grader och svåra förhållanden. För det har man ju hört att det är där uppe.
Re: Audi e-tron
Erbjudande på 4465 kr/mån ex moms som businesslease motsvarar för mig ca 5849 kr netto privat/månad (inräknat skatt på förmånsvärde, skatt på förmån, soc. kostnad på förmån mm) - vilket blir ganska exakt samma då som de flesta privat-leasingerbjudandena ligger på om 5895 kr/mån.
Lägger man på lite fler mil och utrustning så verkar det nästan bli billigare å ta den privat... Sjukt att vi har passerat den milstolpen.
Lägger man på lite fler mil och utrustning så verkar det nästan bli billigare å ta den privat... Sjukt att vi har passerat den milstolpen.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2272
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Vi åker ofta fem vuxna på långresor. Tricket är att utnyttja funktionen att framstolarna är höj och sänkbara. De går att höja runt en decimeter, då funkar det jättebra att sitta lite längre fram än i bakersta läget på framstolarna.Bodes_dad skrev:Provkörde den i fredags och hade lite samma reflektioner, bekväm fram och tyst, men känns trång i baksäte och bagage (kan det verkligen vara 600L??). Funderar på hur mkt sämre förbrukningen blir med takbox. Men de deals som finns gör ju att det ändå känns intressant. Fått offert på operationell leasing på en ok utrustad proline för 4292kr/månad ex moms i snitt för perioden (24m 1000mil/år). Bra, men måste räkna lite på om det kanske är ännu bättre att ta bilen privat och slippa förmånsskatt och ta milersättning. Kör inte så långt till vardags, men bor i Östersund och är skralt med (snabbare) laddare om man letar sig bort från E45/E14.
Detta gör väldigt mycket för benutrymmet i baksätet. Den kortaste som är 172 cm får sitta på mittplatsen, då det inte finns någon kardantunnel är den platsen också bra, fast det är nog maxlängden på håret.
Tänkt dock på att baksätersvärme inte är standard, utan måste köpas till!
https://images.app.goo.gl/gHJuCs6eKSPSdUmT9
Bagageutrymmet är väldigt brett och lättlastat, det rymmer mer än du tror. Sedan finns även ett stort utrymme under golvet, där kan mycket stuvas in som alla pjäxor till exempel. Det utrymmet var ju tänkt för vätgastankarna till H-tron varianten på denna plattform.
E-tron har ju också en liten frunk under huven, fast jag har oftast bara laddkablarna där.
Men nuvarnade regler är ju förmånsbil mest gynsamt.
Re: Audi e-tron
Ska nog tillägga dels är nästa 2m lång och att jag idag har en multivan och bara 4 säten i den, så är lite bortskämd med bagageutrymme.
Om jag då kör businesslease på e-tron (känns rätt då den nog kommer vara något akterseglad sen när Q4 kommer), är det skattemässigt bättre att byta in den multivan som bolaget köpt kontant som en förhöjd första hyra (värd typ 330k), eller är det bättre att sälja den själv? Tänker att jag då kommer åka på vinstskatt på den pengen men kanske resonerar fel?
Om jag då kör businesslease på e-tron (känns rätt då den nog kommer vara något akterseglad sen när Q4 kommer), är det skattemässigt bättre att byta in den multivan som bolaget köpt kontant som en förhöjd första hyra (värd typ 330k), eller är det bättre att sälja den själv? Tänker att jag då kommer åka på vinstskatt på den pengen men kanske resonerar fel?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2272
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Med plåttak blir det lite bättre innerhöjd, du får väl provsitta med någon i baksätet.Bodes_dad skrev:Ska nog tillägga dels är nästa 2m lång och att jag idag har en multivan och bara 4 säten i den, så är lite bortskämd med bagageutrymme.
Om jag då kör businesslease på e-tron (känns rätt då den nog kommer vara något akterseglad sen när Q4 kommer), är det skattemässigt bättre att byta in den multivan som bolaget köpt kontant som en förhöjd första hyra (värd typ 330k), eller är det bättre att sälja den själv? Tänker att jag då kommer åka på vinstskatt på den pengen men kanske resonerar fel?
Din Multivan ska väl säljas hur som helst, så har du skrivit av den mer än vad den är värd just nu blir det förstås lite ökad vinst i bolaget det året för mellanskillnaden.
Kan väl balanseras med en högre första hyra förstås, då 1/36 av den kostanden får dras varje månad. (Bokföringsmässigt brukar jag ta den kostnaden en gång per år)
Det är ju inte lätt att sälja begagnade bilar i dag, så får du ett skapligt inbytespris är väl det smidigast. Då kan du lägga tiden på dina kunder istället.
Re: Audi e-tron
Det är väl snarare lättare än någonsin?Off Grid Byggaren skrev:Det är ju inte lätt att sälja begagnade bilar i dag, så får du ett skapligt inbytespris är väl det smidigast. Då kan du lägga tiden på dina kunder istället.
Bara lägga på kvd, netbil, klaravik eller annan valfri auktionssite. Eller så ringer man någon handlare som betalar i förskott och hämtar i hela landet, som tex fordonsbolaget.
Man får ju dessutom väldigt bra betalt nu när alla vill ha beggad bil pga covid.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2272
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Är det verkligen så just nu?taliz skrev:Det är väl snarare lättare än någonsin?Off Grid Byggaren skrev:Det är ju inte lätt att sälja begagnade bilar i dag, så får du ett skapligt inbytespris är väl det smidigast. Då kan du lägga tiden på dina kunder istället.
Bara lägga på kvd, netbil, klaravik eller annan valfri auktionssite. Eller så ringer man någon handlare som betalar i förskott och hämtar i hela landet, som tex fordonsbolaget.
Man får ju dessutom väldigt bra betalt nu när alla vill ha beggad bil pga covid.
Re: Audi e-tron
Ja så är det faktiskt.Off Grid Byggaren skrev:Är det verkligen så just nu?taliz skrev:Det är väl snarare lättare än någonsin?Off Grid Byggaren skrev:Det är ju inte lätt att sälja begagnade bilar i dag, så får du ett skapligt inbytespris är väl det smidigast. Då kan du lägga tiden på dina kunder istället.
Bara lägga på kvd, netbil, klaravik eller annan valfri auktionssite. Eller så ringer man någon handlare som betalar i förskott och hämtar i hela landet, som tex fordonsbolaget.
Man får ju dessutom väldigt bra betalt nu när alla vill ha beggad bil pga covid.
Satt på middag för några dagar sedan med tre personer i branschen. En som äger ett bolag som kör transporterna åt en av de största, samt två som ägde varsin mindre handlare.
Alla hade haft sina överlägset bästa år någonsin 2020. Det överlägset största problemet är att få tag på bilar tydligen, att sälja går lätt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Beror väl på vad det är för bil. Min åf berättade samma sak. Begagnade bilar liksom bara vänder på parkeringen. De säljs direkt. Det är helt galet, sa han.Off Grid Byggaren skrev:Är det verkligen så just nu?taliz skrev:Det är väl snarare lättare än någonsin?Off Grid Byggaren skrev:Det är ju inte lätt att sälja begagnade bilar i dag, så får du ett skapligt inbytespris är väl det smidigast. Då kan du lägga tiden på dina kunder istället.
Bara lägga på kvd, netbil, klaravik eller annan valfri auktionssite. Eller så ringer man någon handlare som betalar i förskott och hämtar i hela landet, som tex fordonsbolaget.
Man får ju dessutom väldigt bra betalt nu när alla vill ha beggad bil pga covid.
Min fråga var då såklart varför de inte kan sälja min e-tron lika lätt. Men det är väl en typ av bil som inte alls är lika lättsåld. Export till Norge är enda lösningen enligt honom. Det som verkar gå bra att sälja är nyare fossilbilar utan malus.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
mati skrev:Beror väl på vad det är för bil. Min åf berättade samma sak. Begagnade bilar liksom bara vänder på parkeringen. De säljs direkt. Det är helt galet, sa han.Off Grid Byggaren skrev:Är det verkligen så just nu?taliz skrev:Det är väl snarare lättare än någonsin?Off Grid Byggaren skrev:Det är ju inte lätt att sälja begagnade bilar i dag, så får du ett skapligt inbytespris är väl det smidigast. Då kan du lägga tiden på dina kunder istället.
Bara lägga på kvd, netbil, klaravik eller annan valfri auktionssite. Eller så ringer man någon handlare som betalar i förskott och hämtar i hela landet, som tex fordonsbolaget.
Man får ju dessutom väldigt bra betalt nu när alla vill ha beggad bil pga covid.
Min fråga var då såklart varför de inte kan sälja min e-tron lika lätt. Men det är väl en typ av bil som inte alls är lika lättsåld. Export till Norge är enda lösningen enligt honom. Det som verkar gå bra att sälja är nyare fossilbilar utan malus.
Är väl malus som gör begagnade fossilbilar så populära. Begagnade elbilar lider väl av det omvända.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2272
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Är det inte så att begagnat marknaden är väldigt begränsad för prisnivån över 350 000:- om det inte är extrema sportbilar?
Det har väl alltid varit svårt att sälja en nyare lågmilad miljonbil till ett vettigt pris?
En e-tron för 350 000:- skulle nog vara snabbt såld.
Det har väl alltid varit svårt att sälja en nyare lågmilad miljonbil till ett vettigt pris?
En e-tron för 350 000:- skulle nog vara snabbt såld.
Re: Audi e-tron
Ni som har e-tron 55, laddar ni alltid till 100% ?
Borde inte göra så mycket eftersom det egentligen bara är ca 91% av den totala kapaciteten?
Borde inte göra så mycket eftersom det egentligen bara är ca 91% av den totala kapaciteten?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Nej. För att jag inte behöver. Uppskattad räckvidd för 55:an så här års (några minusgrader och våt vägbana) är ca 250 - 300km beroende på hastighet. Så långt kör jag inte till vardags. Brukar ladda till 70 eller 80%.Nect skrev:Ni som har e-tron 55, laddar ni alltid till 100% ?
Borde inte göra så mycket eftersom det egentligen bara är ca 91% av den totala kapaciteten?
Re: Audi e-tron
Nej, 80 till vardags. 100 endast när jag ska på långresa och när jag snabbladdar under långresa. Vet inte var gränserna går men är ju framförallt inte bra att låta bilen stå med 100% SoC.Nect skrev:Ni som har e-tron 55, laddar ni alltid till 100% ?
Borde inte göra så mycket eftersom det egentligen bara är ca 91% av den totala kapaciteten?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2272
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Jag brukar ha 70% då det normalt inte blir så långa sträckor för mig.
Och så är det bra med lite utrymme kvar i batteriet, då jag av någon underlig anledning ofta hamnar på gratis laddplatser när jag är ute och jobbar. Då åker reglaget upp förstås!
Och så är det bra med lite utrymme kvar i batteriet, då jag av någon underlig anledning ofta hamnar på gratis laddplatser när jag är ute och jobbar. Då åker reglaget upp förstås!
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Audi e-tron
Håller med, ser t.ex ut till att vara ganska många Model S och X ute på blocket och många har varit ute länge.Off Grid Byggaren skrev:Är det inte så att begagnat marknaden är väldigt begränsad för prisnivån över 350 000:- om det inte är extrema sportbilar?
Det har väl alltid varit svårt att sälja en nyare lågmilad miljonbil till ett vettigt pris?
En e-tron för 350 000:- skulle nog vara snabbt såld.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Audi e-tron
Nej, varför plåga batteriet i onödan? Bilen rekommenderar max 80% för vardagsladdning.Nect skrev:Ni som har e-tron 55, laddar ni alltid till 100% ?
Borde inte göra så mycket eftersom det egentligen bara är ca 91% av den totala kapaciteten?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Mest en fundering då 100% inte är 100% laddning och bör inte skada batteriet så pass mycket. Men 80-90% enligt bilen borde nog som ni säger vara lämpligt 90% laddning enligt bilen är ca 80% av den faktiska kapaciteten av batteriet. Lutar nog åt att beställa en så lite därav min frågamati skrev:Nej, varför plåga batteriet i onödan? Bilen rekommenderar max 80% för vardagsladdning.Nect skrev:Ni som har e-tron 55, laddar ni alltid till 100% ?
Borde inte göra så mycket eftersom det egentligen bara är ca 91% av den totala kapaciteten?
Fick en bra offert som är svår att tacka nej till. Så Audi måste köra rejäla rabatter centralt. Skiljer nästan 4K/mån i leasingavgift kontra offerten jag fick i våras.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2272
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Audi har låst upp till 86.5 kWh av 95 som får användas från år 2021.
Buffert finns både i botten och toppen, troligen då 4,25 kWh.
Varje full laddcykel till 100% sliter aningen på Litium-batteriet.
Därför är det en god idé att dra ned lite på vardagsladdningen om inte räckvidden blir problem.
Alla verkar ha sin egen laddstratergi, viktigaste är ju att det funkar i praktiken. Batteriet ska väl ändå användas brukar jag tänka på Ionity, när laddaren visar 154 kW laddeffekt.
Vintertid brukar jag sätta i laddkabeln hemma i kallgaraget varje natt då förvärmningen då tar energin direkt från elnätet.
Sommartid laddar jag bara när det behövs, kan bli en gång i veckan.
Buffert finns både i botten och toppen, troligen då 4,25 kWh.
Varje full laddcykel till 100% sliter aningen på Litium-batteriet.
Därför är det en god idé att dra ned lite på vardagsladdningen om inte räckvidden blir problem.
Alla verkar ha sin egen laddstratergi, viktigaste är ju att det funkar i praktiken. Batteriet ska väl ändå användas brukar jag tänka på Ionity, när laddaren visar 154 kW laddeffekt.
Vintertid brukar jag sätta i laddkabeln hemma i kallgaraget varje natt då förvärmningen då tar energin direkt från elnätet.
Sommartid laddar jag bara när det behövs, kan bli en gång i veckan.
Re: Audi e-tron
Kanoners!Off Grid Byggaren skrev:Audi har låst upp till 86.5 kWh av 95 som får användas från år 2021.
Buffert finns både i botten och toppen, troligen då 4,25 kWh.
Varje full laddcykel till 100% sliter aningen på Litium-batteriet.
Därför är det en god idé att dra ned lite på vardagsladdningen om inte räckvidden blir problem.
Alla verkar ha sin egen laddstratergi, viktigaste är ju att det funkar i praktiken. Batteriet ska väl ändå användas brukar jag tänka på Ionity, när laddaren visar 154 kW laddeffekt.
Vintertid brukar jag sätta i laddkabeln hemma i kallgaraget varje natt då förvärmningen då tar energin direkt från elnätet.
Sommartid laddar jag bara när det behövs, kan bli en gång i veckan.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Av gammal vana sätter jag in laddsladden varje gång jag kommer hem och så laddas bilen till 80%. Det är egentligen helt onödigt, det skulle gott räcka med 50% och påfyllning en eller två gånger i månaden. Men jag vill vara på den säkra sidan.
Golfen, som vi använder dagligen, laddas alltid till 80% så fort vi kommer hem. Jag har helt slutat med att ladda på natten. Elnätet har blivit så opålitligt på sistone. Rätt vad det är så går strömmen och så har man kanske en oladdad bil på morgonen. Problemet är då inte att strömmen är borta jättelänge, utan att alla förbrukare kickar igång samtidigt när den väl kommer tillbaka. Det finns alltid en stor risk att huvudsäkringen går. Och det är ju lite obra när det händer på natten.
Golfen, som vi använder dagligen, laddas alltid till 80% så fort vi kommer hem. Jag har helt slutat med att ladda på natten. Elnätet har blivit så opålitligt på sistone. Rätt vad det är så går strömmen och så har man kanske en oladdad bil på morgonen. Problemet är då inte att strömmen är borta jättelänge, utan att alla förbrukare kickar igång samtidigt när den väl kommer tillbaka. Det finns alltid en stor risk att huvudsäkringen går. Och det är ju lite obra när det händer på natten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jag fick en ny offert idag med, via Volkswagen finans (istället för Autoplan). En ganska basic e-tron 55 Proline 24 mån / 1500 mil inkl. serviceavtal för 4891 kr/mån exkl moms (inräknat miljöpremie) - Får man fråga hur din såg ut?Nect skrev:Mest en fundering då 100% inte är 100% laddning och bör inte skada batteriet så pass mycket. Men 80-90% enligt bilen borde nog som ni säger vara lämpligt 90% laddning enligt bilen är ca 80% av den faktiska kapaciteten av batteriet. Lutar nog åt att beställa en så lite därav min frågamati skrev:Nej, varför plåga batteriet i onödan? Bilen rekommenderar max 80% för vardagsladdning.Nect skrev:Ni som har e-tron 55, laddar ni alltid till 100% ?
Borde inte göra så mycket eftersom det egentligen bara är ca 91% av den totala kapaciteten?
Fick en bra offert som är svår att tacka nej till. Så Audi måste köra rejäla rabatter centralt. Skiljer nästan 4K/mån i leasingavgift kontra offerten jag fick i våras.
Re: Audi e-tron
Inga problem!spinx skrev:Jag fick en ny offert idag med, via Volkswagen finans (istället för Autoplan). En ganska basic e-tron 55 Proline 24 mån / 1500 mil inkl. serviceavtal för 4891 kr/mån exkl moms (inräknat miljöpremie) - Får man fråga hur din såg ut?Nect skrev:Mest en fundering då 100% inte är 100% laddning och bör inte skada batteriet så pass mycket. Men 80-90% enligt bilen borde nog som ni säger vara lämpligt 90% laddning enligt bilen är ca 80% av den faktiska kapaciteten av batteriet. Lutar nog åt att beställa en så lite därav min frågamati skrev:Nej, varför plåga batteriet i onödan? Bilen rekommenderar max 80% för vardagsladdning.Nect skrev:Ni som har e-tron 55, laddar ni alltid till 100% ?
Borde inte göra så mycket eftersom det egentligen bara är ca 91% av den totala kapaciteten?
Fick en bra offert som är svår att tacka nej till. Så Audi måste köra rejäla rabatter centralt. Skiljer nästan 4K/mån i leasingavgift kontra offerten jag fick i våras.
E-tron 55 S line, extra utrustning: 68 000:-.
24 mån / 1500 mil per år.
ca 6 400kr/mån exkl. moms inkl. service och försäkring (miljöbonus som första förhöjda hyra).
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24