Att enbart välja bil på den parametern är inget för mig…Jag tar hellre en Porsche som laddar 1 mil/minut än en Dacia som är effektiv som få och kan ladda 2 mil/minut. Den snabbare laddningen ger mig absolut noll i körglädje. Är båda t ex en Porsche med olika tillval som ger snabbare laddning så kan det vara aktuellt beroende på priset på tillvalet.taliz skrev:Du kan välja en bil som alltid laddar med 1mil/minut, eller en bil som alltid laddar 1-2mil/minut. Vilken väljer du?Nect skrev:”Nu gör du en tankevurpa. Det du skriver är ju att du, enligt dig, får bättre räckvidd/minut vid högre SOC. Som sagt, räckvidd/minut är det enda som är relevant.”taliz skrev:What? Det har jag inte påstått.Nect skrev:
Det förstår jag, men du verkar inte läsa svaren som skrivs…
Det jag hakar upp på är ditt påstående att räckvidd/min inte har med SOC eller hur laddstoppen sker. Samtidigt som det viktigaste är räckvidd/minut. Det påverkar i största grad din räckvidd/minut du får med samma bil. Att bil A är snabbare än B har aldrig varit med MINA svar…
Jag gör med ett sista försök…
Med e-tron behöver du inte fundera på hur du ska komma fram snabbast. Men övriga får du optimera din laddning. Vilken av bilarna som är snabbast har därmed inte varit med i MIN diskussion.
Så nu släpper vi det här…
Det jag försökt säga är om tex etron laddar med 1mil/minut oavsett SOC, så laddar Y också med minst 1mil/minut oavsett SOC(pga att den är så mkt snålare). Men vill du optimera så kan du ladda Y med 2mil/minut.
Dvs Y laddar aldrig långsammare än etron hur du än gör.
Ditt svar på mitt. Att om en bil stannar och segladdar 80-100% under 20 min så ger det kortare räckvidd/min än om den ridit på laddkurvans topp och ladda oftare och kortare.
Dvs SOC har betydelse för räckvidd/minut.
Om du läser mina svar så har inget av dem egentligen handlat om bil A mot B. Utan att räckvidd/minut är inte allt. Och är det bara det som gäller måste laddningen optimeras!
Men om man jämför bil A mot B är det precis som du säger en aspekt som vissa värderar mer än andra. Men det har aldrig varit en del av min diskussion eller svar. Hade jag påtalat det här tidigare så kanske vi sluppit några svar fram och tillbaka!
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Man kan alltid hoppas! Men tror säkert den kommer bli rejält tung med något bättre förbrukning. Namnbytet ger de säkert även en bra möjlighet att höja priset en bit norrut.taliz skrev:Tror dom satsat riktigt mkt på att få bättre aerodynamik. Med nya effektivare motorer får dom också lägre förbrukning i drivlinan.Legato skrev:På sista laddstoppet på hela resan (Casabermeja) stötte vi på två kamouflage-folierade Audis. Blev så exalterad att jag glömde starta laddningen...
Visade sig vara nya versionen av e-tron.
Var för "snäll" för att fota när testföraren bad oss att inte göra det, men han berättade en del (kanske är allt känt, har ej läst på):
* Namnet kommer bli Q8 E-tron.
* Interiör nästan identisk.
* Lite längre kaross.
* Förbättrad räckvidd.
* Nya kameraspeglar (som han påstod var väldigt bra, ändrar tydligen dynamiskt hur vid vinkel de visar osv beroende på trafiksituationen).
* Diffusor under bak.
* Ny grill.
* Ny utformning av side-skirts.
* Dubbla luftintag vid framhjulen.
Tyckte det var svårt att se någon större skillnad på utseendet men han påstod att det syns bättre utan kamouflage.
Kanske blir batteripacket lite större, men att man även passar på att göra det lättare.
Summa summarum kan det säkert ge 10 mil till.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Men nu var det inte det som var frågan. Frågan var vilken laddkurva du väljer. Den som alltid ger 1mil/minut, eller den som alltid ger 1-2mil/minut.Nect skrev:Att enbart välja bil på den parametern är inget för mig…Jag tar hellre en Porsche som laddar 1 mil/minut än en Dacia som är effektiv som få och kan ladda 2 mil/minut. Den snabbare laddningen ger mig absolut noll i körglädje!taliz skrev:Du kan välja en bil som alltid laddar med 1mil/minut, eller en bil som alltid laddar 1-2mil/minut. Vilken väljer du?Nect skrev:”Nu gör du en tankevurpa. Det du skriver är ju att du, enligt dig, får bättre räckvidd/minut vid högre SOC. Som sagt, räckvidd/minut är det enda som är relevant.”taliz skrev:What? Det har jag inte påstått.Nect skrev:
Det förstår jag, men du verkar inte läsa svaren som skrivs…
Det jag hakar upp på är ditt påstående att räckvidd/min inte har med SOC eller hur laddstoppen sker. Samtidigt som det viktigaste är räckvidd/minut. Det påverkar i största grad din räckvidd/minut du får med samma bil. Att bil A är snabbare än B har aldrig varit med MINA svar…
Jag gör med ett sista försök…
Med e-tron behöver du inte fundera på hur du ska komma fram snabbast. Men övriga får du optimera din laddning. Vilken av bilarna som är snabbast har därmed inte varit med i MIN diskussion.
Så nu släpper vi det här…
Det jag försökt säga är om tex etron laddar med 1mil/minut oavsett SOC, så laddar Y också med minst 1mil/minut oavsett SOC(pga att den är så mkt snålare). Men vill du optimera så kan du ladda Y med 2mil/minut.
Dvs Y laddar aldrig långsammare än etron hur du än gör.
Ditt svar på mitt. Att om en bil stannar och segladdar 80-100% under 20 min så ger det kortare räckvidd/min än om den ridit på laddkurvans topp och ladda oftare och kortare.
Dvs SOC har betydelse för räckvidd/minut.
Om du läser mina svar så har inget av dem egentligen handlat om bil A mot B. Utan att räckvidd/minut är inte allt. Och är det bara det som gäller måste laddningen optimeras!
Men om man jämför bil A mot B är det precis som du säger en aspekt som vissa värderar mer än andra. Men det har aldrig varit en del av min diskussion eller svar. Hade jag påtalat det här tidigare så kanske vi sluppit några svar fram och tillbaka!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Är det enbart dessa det står i mellan så är valet givet. Men verkligheten är en annan vid val av bil…taliz skrev:Men nu var det inte det som var frågan. Frågan var vilken laddkurva du väljer. Den som alltid ger 1mil/minut, eller den som alltid ger 1-2mil/minut.
På samma sätt kan följande fråga ställas:
Där svaret blir lika irrelevant utan flera parametrar eller hur?
Du kan ta en bil, en med rakladdkurva eller en med en spetsig kurva, vilken tar du?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Nect skrev:Är det enbart dessa det står i mellan så är valet givet. Men verkligheten är en annan vid val av bil…taliz skrev:Men nu var det inte det som var frågan. Frågan var vilken laddkurva du väljer. Den som alltid ger 1mil/minut, eller den som alltid ger 1-2mil/minut.
På samma sätt kan följande fråga ställas:
Där svaret blir lika irrelevant utan flera parametrar eller hur?
Du kan ta en bil, en med rakladdkurva eller en med en spetsig kurva, vilken tar du?
Vad gäller Li-Ion batterier så finns det inget som heter rak laddkurva. En E-Tron borde kunna ladda betydligt snabbare än 150kW vid låg SOC.
Re: Audi e-tron
Så är det men rent tekniskt så går det att få en rakladdkurva om man cappar den till tex 20 kW som maxeffekt. Allt är relativt utan fler uppgifter/parametrar!MWall skrev:Nect skrev:Är det enbart dessa det står i mellan så är valet givet. Men verkligheten är en annan vid val av bil…taliz skrev:Men nu var det inte det som var frågan. Frågan var vilken laddkurva du väljer. Den som alltid ger 1mil/minut, eller den som alltid ger 1-2mil/minut.
På samma sätt kan följande fråga ställas:
Där svaret blir lika irrelevant utan flera parametrar eller hur?
Du kan ta en bil, en med rakladdkurva eller en med en spetsig kurva, vilken tar du?
Vad gäller Li-Ion batterier så finns det inget som heter rak laddkurva. En E-Tron borde kunna ladda betydligt snabbare än 150kW vid låg SOC.
Förresten nån som har koll på kommande batteritekniker som SSD etc? Hur långt bort det är till produktion t ex.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Diskussionen har fortsatt ser jag, kul!! Synd att den glider iväg ngt bara till att handla om att vissa bilar laddar mer km/min än andra snarare än hur en laddkurva kan ha en form som föredras öven en annan. Om vi håller oss till laddning och skippar skillnad mellan bilars effektivitet så är det arean under kurvan som styr. Där är e-tron fortsatt svårslagen (0-100) och det uppskattas uppenbarligen av dess ägare. Så om en annan bil ger mer km/min är helt off topic här @taliz.
Jag vill fortsatt ha en plattare kurva snarare än en spetsig och för att göra det riktigt tydligt för de som har väldigt svårt att förstå så gäller det mellan en och samma bil och med samma area under kurvan.
Jag vill fortsatt ha en plattare kurva snarare än en spetsig och för att göra det riktigt tydligt för de som har väldigt svårt att förstå så gäller det mellan en och samma bil och med samma area under kurvan.
Re: Audi e-tron
Det är faktiskt exakt samma celler i Taycan och etron GT, LG NCM622, som fat etron. Samma kapacitet på paketet också.MWall skrev:Nect skrev:Är det enbart dessa det står i mellan så är valet givet. Men verkligheten är en annan vid val av bil…taliz skrev:Men nu var det inte det som var frågan. Frågan var vilken laddkurva du väljer. Den som alltid ger 1mil/minut, eller den som alltid ger 1-2mil/minut.
På samma sätt kan följande fråga ställas:
Där svaret blir lika irrelevant utan flera parametrar eller hur?
Du kan ta en bil, en med rakladdkurva eller en med en spetsig kurva, vilken tar du?
Vad gäller Li-Ion batterier så finns det inget som heter rak laddkurva. En E-Tron borde kunna ladda betydligt snabbare än 150kW vid låg SOC.
De har av en händelse en laddkurva som liknar Teslas. Dvs det visar klart och tydligt hur olika man kan optimera.
Det är nog få som skulle hävda att fat etron laddar bättre än Taycan eller etron GT.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Bra celler ändå. Förmodligen bättre än Teslas.taliz skrev:Det är faktiskt exakt samma celler i Taycan och etron GT, LG NCM622, som fat etron. Samma kapacitet på paketet också.MWall skrev:Nect skrev:Är det enbart dessa det står i mellan så är valet givet. Men verkligheten är en annan vid val av bil…taliz skrev:Men nu var det inte det som var frågan. Frågan var vilken laddkurva du väljer. Den som alltid ger 1mil/minut, eller den som alltid ger 1-2mil/minut.
På samma sätt kan följande fråga ställas:
Där svaret blir lika irrelevant utan flera parametrar eller hur?
Du kan ta en bil, en med rakladdkurva eller en med en spetsig kurva, vilken tar du?
Vad gäller Li-Ion batterier så finns det inget som heter rak laddkurva. En E-Tron borde kunna ladda betydligt snabbare än 150kW vid låg SOC.
De har av en händelse en laddkurva som liknar Teslas. Dvs det visar klart och tydligt hur olika man kan optimera.
Det är nog få som skulle hävda att fat etron laddar bättre än Taycan eller etron GT.
Re: Audi e-tron
Tesla använder också LGs NCM-celler. Mer specifikt en nyare variant kallad NCMA.MWall skrev:Bra celler ändå. Förmodligen bättre än Teslas.taliz skrev:Det är faktiskt exakt samma celler i Taycan och etron GT, LG NCM622, som fat etron. Samma kapacitet på paketet också.MWall skrev:Nect skrev:Är det enbart dessa det står i mellan så är valet givet. Men verkligheten är en annan vid val av bil…taliz skrev:Men nu var det inte det som var frågan. Frågan var vilken laddkurva du väljer. Den som alltid ger 1mil/minut, eller den som alltid ger 1-2mil/minut.
På samma sätt kan följande fråga ställas:
Där svaret blir lika irrelevant utan flera parametrar eller hur?
Du kan ta en bil, en med rakladdkurva eller en med en spetsig kurva, vilken tar du?
Vad gäller Li-Ion batterier så finns det inget som heter rak laddkurva. En E-Tron borde kunna ladda betydligt snabbare än 150kW vid låg SOC.
De har av en händelse en laddkurva som liknar Teslas. Dvs det visar klart och tydligt hur olika man kan optimera.
Det är nog få som skulle hävda att fat etron laddar bättre än Taycan eller etron GT.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Sonen smygfotade tydligen lite...
Det var totalt tre testbilar vi såg med lite olika fälgar osv.
Det var totalt tre testbilar vi såg med lite olika fälgar osv.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2266
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Till det yttre verkar det ju mest vara lite nya plastdetaljer.Legato skrev:Sonen smygfotade tydligen lite...
Det var totalt tre testbilar vi såg med lite olika fälgar osv.
Ska bli intressant hur de lyckats med förbrukning och batterikapacitet.
Undrar om de fått ned vikten något?
Lär väl knappast vara några större förändringar på mjukvaran till infoteiment. Det bygger ju på Audi A8 i grunden.
Re: Audi e-tron
Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…taliz skrev:Det är faktiskt exakt samma celler i Taycan och etron GT, LG NCM622, som fat etron. Samma kapacitet på paketet också.MWall skrev:Nect skrev:Är det enbart dessa det står i mellan så är valet givet. Men verkligheten är en annan vid val av bil…taliz skrev:Men nu var det inte det som var frågan. Frågan var vilken laddkurva du väljer. Den som alltid ger 1mil/minut, eller den som alltid ger 1-2mil/minut.
På samma sätt kan följande fråga ställas:
Där svaret blir lika irrelevant utan flera parametrar eller hur?
Du kan ta en bil, en med rakladdkurva eller en med en spetsig kurva, vilken tar du?
Vad gäller Li-Ion batterier så finns det inget som heter rak laddkurva. En E-Tron borde kunna ladda betydligt snabbare än 150kW vid låg SOC.
De har av en händelse en laddkurva som liknar Teslas. Dvs det visar klart och tydligt hur olika man kan optimera.
Det är nog få som skulle hävda att fat etron laddar bättre än Taycan eller etron GT.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Det spelar väl ingen roll för cellen?Nect skrev:Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…taliz skrev:Det är faktiskt exakt samma celler i Taycan och etron GT, LG NCM622, som fat etron. Samma kapacitet på paketet också.MWall skrev:Nect skrev:Är det enbart dessa det står i mellan så är valet givet. Men verkligheten är en annan vid val av bil…taliz skrev:Men nu var det inte det som var frågan. Frågan var vilken laddkurva du väljer. Den som alltid ger 1mil/minut, eller den som alltid ger 1-2mil/minut.
På samma sätt kan följande fråga ställas:
Där svaret blir lika irrelevant utan flera parametrar eller hur?
Du kan ta en bil, en med rakladdkurva eller en med en spetsig kurva, vilken tar du?
Vad gäller Li-Ion batterier så finns det inget som heter rak laddkurva. En E-Tron borde kunna ladda betydligt snabbare än 150kW vid låg SOC.
De har av en händelse en laddkurva som liknar Teslas. Dvs det visar klart och tydligt hur olika man kan optimera.
Det är nog få som skulle hävda att fat etron laddar bättre än Taycan eller etron GT.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2266
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Vad gäller Li-Ion batterier så finns det inget som heter rak laddkurva. En E-Tron borde kunna ladda betydligt snabbare än 150kW vid låg SOC.[/quote]
Det är faktiskt exakt samma celler i Taycan och etron GT, LG NCM622, som fat etron. Samma kapacitet på paketet också.
De har av en händelse en laddkurva som liknar Teslas. Dvs det visar klart och tydligt hur olika man kan optimera.
Det är nog få som skulle hävda att fat etron laddar bättre än Taycan eller etron GT.[/quote]
Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…[/quote]
Det spelar väl ingen roll för cellen?[/quote]
Inte för den enskilda cellen, men transporten av elektronerna hela vägen fram till den blir ju effektivare med 800 volt.
Det är faktiskt exakt samma celler i Taycan och etron GT, LG NCM622, som fat etron. Samma kapacitet på paketet också.
De har av en händelse en laddkurva som liknar Teslas. Dvs det visar klart och tydligt hur olika man kan optimera.
Det är nog få som skulle hävda att fat etron laddar bättre än Taycan eller etron GT.[/quote]
Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…[/quote]
Det spelar väl ingen roll för cellen?[/quote]
Inte för den enskilda cellen, men transporten av elektronerna hela vägen fram till den blir ju effektivare med 800 volt.
Re: Audi e-tron
Det vet jag faktiskt inte, men jag antar att det borde vara någon skillnad på uppbyggnaden på modulerna? Men det påverkar effektuttaget och laddhastigheten (enligt Audi själva iaf)MWall skrev:Det spelar väl ingen roll för cellen?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Känns spontant som en väldigt blygsam facelift om även modellbeteckningen skulle ändras. Men skulle vara roligt om de får till drivlinan! Men har en känsla av att prisnivån blir för hög för min del.Legato skrev:Sonen smygfotade tydligen lite...
Det var totalt tre testbilar vi såg med lite olika fälgar osv.
Tog ut min just för att kampanjen som var då var för bra att säga nej till!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Såg ngn som gissade på att 50 försvinner och 55 är kvar (men med nya motorer?) och på det kommer en 60 som också har 105kWh batteri och nya motorer. Blir ju lite positionering mot iX isf. De brukar ju snegla lite på varandra de där två så låter väl inte helt omöjligt. Men ska de följa sin namnstandard så betyder ju 60 att effekten ska vara lite högre (typ 450hk) vilket kanske kunde behövas beaktat konkurrensen.
Apropå laddning av Taycan och GT så tar de ju ungefär samma tid till 100% som e-tron men förstås rejält snabbare till 80%. Såg för övrigt att TeslaBjørnen använde den lite lugnare laddningen i Taycan som tillkommit för att spara batteriet. Det gav just den effekten att total tillförd energi var nästan lika hög vid långstopp. Så återigen handlar det om hur man använder bilen.
Apropå laddning av Taycan och GT så tar de ju ungefär samma tid till 100% som e-tron men förstås rejält snabbare till 80%. Såg för övrigt att TeslaBjørnen använde den lite lugnare laddningen i Taycan som tillkommit för att spara batteriet. Det gav just den effekten att total tillförd energi var nästan lika hög vid långstopp. Så återigen handlar det om hur man använder bilen.
Re: Audi e-tron
Laddade fullt nu inför resa till stugan, 355 vid 100% känns väl tyvärr inte imponerande men eftersom övriga i familjen ändå vill stanna och äta så gör ju inte 12 min i Ulricehamn så mycket. Hade nog inte röckt med 40 mil i räckvidd idag ändå då det blåser 6-10 m/S och att det alltid regnar i Borås….Off Grid Byggaren skrev:Jag har nog fått upp till 20-30 km mer räckvidd. Kanske mitt batteri hade mer obalans än vad du hade.Dafro skrev:Har fått min uppdatering och nog ev fått någon mil till. En undran jag har ör om någon kan bidra med en rimlig förbrukning sommartid vid 110 att mata in i abrp? För den känns ganska off. Enligt abrp så skulle vår leaf idag komma fram med 17% men hade 43% kvar, krävdes att jag sänkte hastigheten i inställningarna till 50% för att få dessa siffror. Då hade jag önda lagt in 27 grader och 2 m/S i medvind vilket var det SMHI sa.
Min sommarförbrukning på motorväg, med 19 tums energisnåla fälgar, är i genomsnitt på 25,6 kWh/100 km
Minskar lite vid medvind eller vindstilla.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
355 km säger ju väldigt lite eftersom den är helt beroende av hur du kört tidigare.Dafro skrev:Laddade fullt nu inför resa till stugan, 355 vid 100% känns väl tyvärr inte imponerande men eftersom övriga i familjen ändå vill stanna och äta så gör ju inte 12 min i Ulricehamn så mycket. Hade nog inte röckt med 40 mil i räckvidd idag ändå då det blåser 6-10 m/S och att det alltid regnar i Borås….Off Grid Byggaren skrev:Jag har nog fått upp till 20-30 km mer räckvidd. Kanske mitt batteri hade mer obalans än vad du hade.Dafro skrev:Har fått min uppdatering och nog ev fått någon mil till. En undran jag har ör om någon kan bidra med en rimlig förbrukning sommartid vid 110 att mata in i abrp? För den känns ganska off. Enligt abrp så skulle vår leaf idag komma fram med 17% men hade 43% kvar, krävdes att jag sänkte hastigheten i inställningarna till 50% för att få dessa siffror. Då hade jag önda lagt in 27 grader och 2 m/S i medvind vilket var det SMHI sa.
Min sommarförbrukning på motorväg, med 19 tums energisnåla fälgar, är i genomsnitt på 25,6 kWh/100 km
Minskar lite vid medvind eller vindstilla.
När vi lämnade Sverige visade min 370 km. Väl nere i Spanien så visade den 280 km efter att ha haft farthållaren mestadels på 145 km/h.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
E-trons GOM blir ganska precis om man anger en destination i navigationen. Då beräknas GOM om efter förutsättningarna till resmålet (hastighet, höjdmeter och väder). Annars är det rena gissningsleken beroende på hur/vart du tidigare körtLegato skrev:355 km säger ju väldigt lite eftersom den är helt beroende av hur du kört tidigare.Dafro skrev:Laddade fullt nu inför resa till stugan, 355 vid 100% känns väl tyvärr inte imponerande men eftersom övriga i familjen ändå vill stanna och äta så gör ju inte 12 min i Ulricehamn så mycket. Hade nog inte röckt med 40 mil i räckvidd idag ändå då det blåser 6-10 m/S och att det alltid regnar i Borås….Off Grid Byggaren skrev:Jag har nog fått upp till 20-30 km mer räckvidd. Kanske mitt batteri hade mer obalans än vad du hade.Dafro skrev:Har fått min uppdatering och nog ev fått någon mil till. En undran jag har ör om någon kan bidra med en rimlig förbrukning sommartid vid 110 att mata in i abrp? För den känns ganska off. Enligt abrp så skulle vår leaf idag komma fram med 17% men hade 43% kvar, krävdes att jag sänkte hastigheten i inställningarna till 50% för att få dessa siffror. Då hade jag önda lagt in 27 grader och 2 m/S i medvind vilket var det SMHI sa.
Min sommarförbrukning på motorväg, med 19 tums energisnåla fälgar, är i genomsnitt på 25,6 kWh/100 km
Minskar lite vid medvind eller vindstilla.
När vi lämnade Sverige visade min 370 km. Väl nere i Spanien så visade den 280 km efter att ha haft farthållaren mestadels på 145 km/h.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Precis, men lite lurigt på autobahn om man drar på lite.Nect skrev:E-trons GOM blir ganska precis om man anger en destination i navigationen. Då beräknas GOM om efter förutsättningarna till resmålet (hastighet, höjdmeter och väder). Annars är det rena gissningsleken beroende på hur/vart du tidigare körtLegato skrev:355 km säger ju väldigt lite eftersom den är helt beroende av hur du kört tidigare.Dafro skrev:Laddade fullt nu inför resa till stugan, 355 vid 100% känns väl tyvärr inte imponerande men eftersom övriga i familjen ändå vill stanna och äta så gör ju inte 12 min i Ulricehamn så mycket. Hade nog inte röckt med 40 mil i räckvidd idag ändå då det blåser 6-10 m/S och att det alltid regnar i Borås….Off Grid Byggaren skrev:Jag har nog fått upp till 20-30 km mer räckvidd. Kanske mitt batteri hade mer obalans än vad du hade.Dafro skrev:Har fått min uppdatering och nog ev fått någon mil till. En undran jag har ör om någon kan bidra med en rimlig förbrukning sommartid vid 110 att mata in i abrp? För den känns ganska off. Enligt abrp så skulle vår leaf idag komma fram med 17% men hade 43% kvar, krävdes att jag sänkte hastigheten i inställningarna till 50% för att få dessa siffror. Då hade jag önda lagt in 27 grader och 2 m/S i medvind vilket var det SMHI sa.
Min sommarförbrukning på motorväg, med 19 tums energisnåla fälgar, är i genomsnitt på 25,6 kWh/100 km
Minskar lite vid medvind eller vindstilla.
När vi lämnade Sverige visade min 370 km. Väl nere i Spanien så visade den 280 km efter att ha haft farthållaren mestadels på 145 km/h.
Re: Audi e-tron
Som andra påpekat så spelar det ingen roll för själva battericellen.Nect skrev:Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…
Tesla visar också att det går utmärkt att trycka i lika mkt effekt även med 400V.
Dvs fat etron skulle kunnat haft en laddkurva ala Taycan, och det hade nog inte många tackat nej till.
Blir intressant att se hur de gör med refresh. Klarar den inte åtminstone 200kw blir jag besviken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Jag kan tyvärr batteritekniken för dåligt. Men för enskilda cellen är det nog ingen skillnad. Men sen slutar likheterna vilket gör att alla jämförelser blir missvisande om man börjar blanda in laddhastigheter/kurvor mm för olika bilar som har olika arkitekturer och uppbyggnader av batterierna trots att det är samma cell i grunden.taliz skrev:Som andra påpekat så spelar det ingen roll för själva battericellen.Nect skrev:Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…
Tesla visar också att det går utmärkt att trycka i lika mkt effekt även med 400V.
Dvs fat etron skulle kunnat haft en laddkurva ala Taycan, och det hade nog inte många tackat nej till.
Blir intressant att se hur de gör med refresh. Klarar den inte åtminstone 200kw blir jag besviken.
Stoppar man in fatboy’s batterimodul i en E-tron GT så tvivlar jag på att du får samma laddhastighet som med GTn’s batteri trots att det är samma celler.
Audis pressinfo om den ”nya” 800V tekniken var att det möjliggör högre effektuttag och laddhastighet än tidigare. Därav min kommentar om 800V
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Fick ut 27 mil med plus 10 km/h och lite regn bitvis, blåste nog en del. Låg på 310 w/ kmLegato skrev:355 km säger ju väldigt lite eftersom den är helt beroende av hur du kört tidigare.Dafro skrev:Laddade fullt nu inför resa till stugan, 355 vid 100% känns väl tyvärr inte imponerande men eftersom övriga i familjen ändå vill stanna och äta så gör ju inte 12 min i Ulricehamn så mycket. Hade nog inte röckt med 40 mil i räckvidd idag ändå då det blåser 6-10 m/S och att det alltid regnar i Borås….Off Grid Byggaren skrev:Jag har nog fått upp till 20-30 km mer räckvidd. Kanske mitt batteri hade mer obalans än vad du hade.Dafro skrev:Har fått min uppdatering och nog ev fått någon mil till. En undran jag har ör om någon kan bidra med en rimlig förbrukning sommartid vid 110 att mata in i abrp? För den känns ganska off. Enligt abrp så skulle vår leaf idag komma fram med 17% men hade 43% kvar, krävdes att jag sänkte hastigheten i inställningarna till 50% för att få dessa siffror. Då hade jag önda lagt in 27 grader och 2 m/S i medvind vilket var det SMHI sa.
Min sommarförbrukning på motorväg, med 19 tums energisnåla fälgar, är i genomsnitt på 25,6 kWh/100 km
Minskar lite vid medvind eller vindstilla.
När vi lämnade Sverige visade min 370 km. Väl nere i Spanien så visade den 280 km efter att ha haft farthållaren mestadels på 145 km/h.
27,8 kWp solceller