Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 17 jan 2021 17:59

Off Grid Byggaren skrev:
taliz skrev:
Off Grid Byggaren skrev:Det är ju inte lätt att sälja begagnade bilar i dag, så får du ett skapligt inbytespris är väl det smidigast. Då kan du lägga tiden på dina kunder istället.

Det är väl snarare lättare än någonsin?
Bara lägga på kvd, netbil, klaravik eller annan valfri auktionssite. Eller så ringer man någon handlare som betalar i förskott och hämtar i hela landet, som tex fordonsbolaget.
Man får ju dessutom väldigt bra betalt nu när alla vill ha beggad bil pga covid.

Är det verkligen så just nu?

Beror väl på vad det är för bil. Min åf berättade samma sak. Begagnade bilar liksom bara vänder på parkeringen. De säljs direkt. Det är helt galet, sa han.
Min fråga var då såklart varför de inte kan sälja min e-tron lika lätt. Men det är väl en typ av bil som inte alls är lika lättsåld. Export till Norge är enda lösningen enligt honom. Det som verkar gå bra att sälja är nyare fossilbilar utan malus.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare MWall » 17 jan 2021 18:42

mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
taliz skrev:
Off Grid Byggaren skrev:Det är ju inte lätt att sälja begagnade bilar i dag, så får du ett skapligt inbytespris är väl det smidigast. Då kan du lägga tiden på dina kunder istället.

Det är väl snarare lättare än någonsin?
Bara lägga på kvd, netbil, klaravik eller annan valfri auktionssite. Eller så ringer man någon handlare som betalar i förskott och hämtar i hela landet, som tex fordonsbolaget.
Man får ju dessutom väldigt bra betalt nu när alla vill ha beggad bil pga covid.

Är det verkligen så just nu?

Beror väl på vad det är för bil. Min åf berättade samma sak. Begagnade bilar liksom bara vänder på parkeringen. De säljs direkt. Det är helt galet, sa han.
Min fråga var då såklart varför de inte kan sälja min e-tron lika lätt. Men det är väl en typ av bil som inte alls är lika lättsåld. Export till Norge är enda lösningen enligt honom. Det som verkar gå bra att sälja är nyare fossilbilar utan malus.

Är väl malus som gör begagnade fossilbilar så populära. Begagnade elbilar lider väl av det omvända.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav Off Grid Byggaren » 17 jan 2021 18:48

Är det inte så att begagnat marknaden är väldigt begränsad för prisnivån över 350 000:- om det inte är extrema sportbilar?

Det har väl alltid varit svårt att sälja en nyare lågmilad miljonbil till ett vettigt pris?

En e-tron för 350 000:- skulle nog vara snabbt såld.
Off Grid Byggaren

Inläggav Nect » 18 jan 2021 19:51

Ni som har e-tron 55, laddar ni alltid till 100% ?
Borde inte göra så mycket eftersom det egentligen bara är ca 91% av den totala kapaciteten?
Nect

Inläggav elbilist Nilp » 18 jan 2021 20:00

Nect skrev:Ni som har e-tron 55, laddar ni alltid till 100% ?
Borde inte göra så mycket eftersom det egentligen bara är ca 91% av den totala kapaciteten?

Nej. För att jag inte behöver. Uppskattad räckvidd för 55:an så här års (några minusgrader och våt vägbana) är ca 250 - 300km beroende på hastighet. Så långt kör jag inte till vardags. Brukar ladda till 70 eller 80%.
Nilp
elbilist

Inläggav macky » 18 jan 2021 20:28

Nej, 80 till vardags. 100 endast när jag ska på långresa och när jag snabbladdar under långresa. Vet inte var gränserna går men är ju framförallt inte bra att låta bilen stå med 100% SoC.
macky

Inläggav Off Grid Byggaren » 18 jan 2021 20:45

Jag brukar ha 70% då det normalt inte blir så långa sträckor för mig.

Och så är det bra med lite utrymme kvar i batteriet, då jag av någon underlig anledning ofta hamnar på gratis laddplatser när jag är ute och jobbar. Då åker reglaget upp förstås!
Off Grid Byggaren

Inläggav Teslaägare Credde » 18 jan 2021 21:03

Off Grid Byggaren skrev:Är det inte så att begagnat marknaden är väldigt begränsad för prisnivån över 350 000:- om det inte är extrema sportbilar?

Det har väl alltid varit svårt att sälja en nyare lågmilad miljonbil till ett vettigt pris?

En e-tron för 350 000:- skulle nog vara snabbt såld.

Håller med, ser t.ex ut till att vara ganska många Model S och X ute på blocket och många har varit ute länge.
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare

Inläggav elbilist mati » 18 jan 2021 21:36

Nej, varför plåga batteriet i onödan? Bilen rekommenderar max 80% för vardagsladdning.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Nect » 18 jan 2021 21:45

mati skrev:

Nej, varför plåga batteriet i onödan? Bilen rekommenderar max 80% för vardagsladdning.

Mest en fundering då 100% inte är 100% laddning och bör inte skada batteriet så pass mycket. Men 80-90% enligt bilen borde nog som ni säger vara lämpligt :) 90% laddning enligt bilen är ca 80% av den faktiska kapaciteten av batteriet. Lutar nog åt att beställa en så lite därav min fråga 8-)

Fick en bra offert som är svår att tacka nej till. Så Audi måste köra rejäla rabatter centralt. Skiljer nästan 4K/mån i leasingavgift kontra offerten jag fick i våras.
Nect

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon