Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Off Grid Byggaren » 18 jan 2021 22:13

Audi har låst upp till 86.5 kWh av 95 som får användas från år 2021.

Buffert finns både i botten och toppen, troligen då 4,25 kWh.

Varje full laddcykel till 100% sliter aningen på Litium-batteriet.

Därför är det en god idé att dra ned lite på vardagsladdningen om inte räckvidden blir problem.

Alla verkar ha sin egen laddstratergi, viktigaste är ju att det funkar i praktiken. Batteriet ska väl ändå användas brukar jag tänka på Ionity, när laddaren visar 154 kW laddeffekt.

Vintertid brukar jag sätta i laddkabeln hemma i kallgaraget varje natt då förvärmningen då tar energin direkt från elnätet.

Sommartid laddar jag bara när det behövs, kan bli en gång i veckan.
Off Grid Byggaren
 
Inlägg: 1148
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inläggav Nect » 18 jan 2021 23:04

Off Grid Byggaren skrev:Audi har låst upp till 86.5 kWh av 95 som får användas från år 2021.

Buffert finns både i botten och toppen, troligen då 4,25 kWh.

Varje full laddcykel till 100% sliter aningen på Litium-batteriet.

Därför är det en god idé att dra ned lite på vardagsladdningen om inte räckvidden blir problem.

Alla verkar ha sin egen laddstratergi, viktigaste är ju att det funkar i praktiken. Batteriet ska väl ändå användas brukar jag tänka på Ionity, när laddaren visar 154 kW laddeffekt.

Vintertid brukar jag sätta i laddkabeln hemma i kallgaraget varje natt då förvärmningen då tar energin direkt från elnätet.

Sommartid laddar jag bara när det behövs, kan bli en gång i veckan.


Kanoners!
Nect
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 06 okt 2020 11:24
Ort: Bollnäs

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 19 jan 2021 07:00

Av gammal vana sätter jag in laddsladden varje gång jag kommer hem och så laddas bilen till 80%. Det är egentligen helt onödigt, det skulle gott räcka med 50% och påfyllning en eller två gånger i månaden. Men jag vill vara på den säkra sidan.
Golfen, som vi använder dagligen, laddas alltid till 80% så fort vi kommer hem. Jag har helt slutat med att ladda på natten. Elnätet har blivit så opålitligt på sistone. Rätt vad det är så går strömmen och så har man kanske en oladdad bil på morgonen. Problemet är då inte att strömmen är borta jättelänge, utan att alla förbrukare kickar igång samtidigt när den väl kommer tillbaka. Det finns alltid en stor risk att huvudsäkringen går. Och det är ju lite obra när det händer på natten.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 12767
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav spinx » 19 jan 2021 08:27

Nect skrev:
mati skrev:
Nect skrev:Ni som har e-tron 55, laddar ni alltid till 100% ?
Borde inte göra så mycket eftersom det egentligen bara är ca 91% av den totala kapaciteten?

Nej, varför plåga batteriet i onödan? Bilen rekommenderar max 80% för vardagsladdning.


Mest en fundering då 100% inte är 100% laddning och bör inte skada batteriet så pass mycket. Men 80-90% enligt bilen borde nog som ni säger vara lämpligt :) 90% laddning enligt bilen är ca 80% av den faktiska kapaciteten av batteriet. Lutar nog åt att beställa en så lite därav min fråga 8-)

Fick en bra offert som är svår att tacka nej till. Så Audi måste köra rejäla rabatter centralt. Skiljer nästan 4K/mån i leasingavgift kontra offerten jag fick i våras.


Jag fick en ny offert idag med, via Volkswagen finans (istället för Autoplan). En ganska basic e-tron 55 Proline 24 mån / 1500 mil inkl. serviceavtal för 4891 kr/mån exkl moms (inräknat miljöpremie) - Får man fråga hur din såg ut?
spinx
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 jan 2019 22:57

Re: Audi e-tron

Inläggav Nect » 19 jan 2021 10:36

spinx skrev:
Nect skrev:
mati skrev:
Nect skrev:Ni som har e-tron 55, laddar ni alltid till 100% ?
Borde inte göra så mycket eftersom det egentligen bara är ca 91% av den totala kapaciteten?

Nej, varför plåga batteriet i onödan? Bilen rekommenderar max 80% för vardagsladdning.


Mest en fundering då 100% inte är 100% laddning och bör inte skada batteriet så pass mycket. Men 80-90% enligt bilen borde nog som ni säger vara lämpligt :) 90% laddning enligt bilen är ca 80% av den faktiska kapaciteten av batteriet. Lutar nog åt att beställa en så lite därav min fråga 8-)

Fick en bra offert som är svår att tacka nej till. Så Audi måste köra rejäla rabatter centralt. Skiljer nästan 4K/mån i leasingavgift kontra offerten jag fick i våras.


Jag fick en ny offert idag med, via Volkswagen finans (istället för Autoplan). En ganska basic e-tron 55 Proline 24 mån / 1500 mil inkl. serviceavtal för 4891 kr/mån exkl moms (inräknat miljöpremie) - Får man fråga hur din såg ut?


Inga problem!
E-tron 55 S line, extra utrustning: 68 000:-.
24 mån / 1500 mil per år.

ca 6 400kr/mån exkl. moms inkl. service och försäkring (miljöbonus som första förhöjda hyra).
Nect
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 06 okt 2020 11:24
Ort: Bollnäs

Re: Audi e-tron

Inläggav spinx » 19 jan 2021 14:19

Nect skrev:
spinx skrev:
Nect skrev:
mati skrev:
Nect skrev:Ni som har e-tron 55, laddar ni alltid till 100% ?
Borde inte göra så mycket eftersom det egentligen bara är ca 91% av den totala kapaciteten?

Nej, varför plåga batteriet i onödan? Bilen rekommenderar max 80% för vardagsladdning.


Mest en fundering då 100% inte är 100% laddning och bör inte skada batteriet så pass mycket. Men 80-90% enligt bilen borde nog som ni säger vara lämpligt :) 90% laddning enligt bilen är ca 80% av den faktiska kapaciteten av batteriet. Lutar nog åt att beställa en så lite därav min fråga 8-)

Fick en bra offert som är svår att tacka nej till. Så Audi måste köra rejäla rabatter centralt. Skiljer nästan 4K/mån i leasingavgift kontra offerten jag fick i våras.


Jag fick en ny offert idag med, via Volkswagen finans (istället för Autoplan). En ganska basic e-tron 55 Proline 24 mån / 1500 mil inkl. serviceavtal för 4891 kr/mån exkl moms (inräknat miljöpremie) - Får man fråga hur din såg ut?


Inga problem!
E-tron 55 S line, extra utrustning: 68 000:-.
24 mån / 1500 mil per år.

ca 6 400kr/mån exkl. moms inkl. service och försäkring (miljöbonus som första förhöjda hyra).


Tack! Det var ju kanske lite bättre än min då. Direkt via Volkswagen finans antar jag? Jag sitter med Autoplan här och hur jag än vrider å vänder på det så blir det en sämre deal med dem.
spinx
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 jan 2019 22:57

Re: Audi e-tron

Inläggav Nect » 19 jan 2021 20:38

spinx skrev:
Nect skrev:
spinx skrev:[quote="Nect

Jag fick en ny offert idag med, via Volkswagen finans (istället för Autoplan). En ganska basic e-tron 55 Proline 24 mån / 1500 mil inkl. serviceavtal för 4891 kr/mån exkl moms (inräknat miljöpremie) - Får man fråga hur din såg ut?


Inga problem!
E-tron 55 S line, extra utrustning: 68 000:-.
24 mån / 1500 mil per år.

ca 6 400kr/mån exkl. moms inkl. service och försäkring (miljöbonus som första förhöjda hyra).


Tack! Det var ju kanske lite bättre än min då. Direkt via Volkswagen finans antar jag? Jag sitter med Autoplan här och hur jag än vrider å vänder på det så blir det en sämre deal med dem.


Stämmer bra! Direkt via Audi/volkswagen :)
Nect
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 06 okt 2020 11:24
Ort: Bollnäs

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 20 jan 2021 21:25

Jag har idag för första gången på mycket lång tid gjort en längre tur med min e-tron. Göteborg tur och retur, 306km. Jag startade med 100% SoC och trodde i min enfald att batteriet skulle räcka mer än tillräckligt, men det visade sig vara en grov missbedömning. Snittförbrukningen hamnade på 24,5kWh/100km, vilket med tanke på det extremt dåliga vädret inte är alltför dåligt. Jag är van från tidigare turer att e-tron är ganska pessimistisk i sin räckviddsberäkning, men idag sjönk den kvarstående räckvidden snabbare än jag kunde sänka hastigheten. Jag fick ligga bakom lastbilar hela tiden, förbrukningen sjönk som förväntat, ändå så tappade jag oupphörligt räckvidd. Jag klarade mig hem med enbart 12 km marginal, 4% SoC. Det ger en total batterikpacitet på endast 78kWh. Jag vet att jag hade 83kWh för ett år sedan. Skillnaden är inte direkt liten om man får säga så.
Antigen så var förbrukningen högre än redovisat eller så har mitt batteri tappat en hel del kapacitet och BMS:en fick lära sig detta under färden. Det var 3-4 plusgrader. Kan det ha med temperaturen att göra? Jag har kört i betydligt kallare väder tidigare och inte sett detta fenomen. Vad är det som har hänt tro? Inte kan ha batteriet tappat så mycket efter enbart 2600 mil?
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 12767
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav macky » 20 jan 2021 22:42

mati skrev:Jag har idag för första gången på mycket lång tid gjort en längre tur med min e-tron. Göteborg tur och retur, 306km. Jag startade med 100% SoC och trodde i min enfald att batteriet skulle räcka mer än tillräckligt, men det visade sig vara en grov missbedömning. Snittförbrukningen hamnade på 24,5kWh/100km, vilket med tanke på det extremt dåliga vädret inte är alltför dåligt. Jag är van från tidigare turer att e-tron är ganska pessimistisk i sin räckviddsberäkning, men idag sjönk den kvarstående räckvidden snabbare än jag kunde sänka hastigheten. Jag fick ligga bakom lastbilar hela tiden, förbrukningen sjönk som förväntat, ändå så tappade jag oupphörligt räckvidd. Jag klarade mig hem med enbart 12 km marginal, 4% SoC. Det ger en total batterikpacitet på endast 78kWh. Jag vet att jag hade 83kWh för ett år sedan. Skillnaden är inte direkt liten om man får säga så.
Antigen så var förbrukningen högre än redovisat eller så har mitt batteri tappat en hel del kapacitet och BMS:en fick lära sig detta under färden. Det var 3-4 plusgrader. Kan det ha med temperaturen att göra? Jag har kört i betydligt kallare väder tidigare och inte sett detta fenomen. Vad är det som har hänt tro? Inte kan ha batteriet tappat så mycket efter enbart 2600 mil?


Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)
macky
 
Inlägg: 420
Blev medlem: 27 maj 2019 07:13

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 21 jan 2021 06:56

macky skrev:Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)

Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 12767
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Franz, Haglund, kalleanka114, Kubi, Snotling och 12 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.