Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 27 jan 2021 22:01

Off Grid Byggaren skrev:Du får väl svänga in på HPC laddaren vid Nytorget i Göteborg så batteriet får sig en genomkörare.....

Ja, det är kanske ändå en bra idé trots allt. Det ska enligt navigatorn finnas nån HPC i Alingsås också. Prissättningen verkar dock lite otydlig.
Om det blir som de senaste två gångerna så är batteriet ändå bara tömt till knappt hälften när jag passerar Alingsås på hemvägen, och allt ser bra ut. Tappet börjar inte förrän man passerar omkring 25-30% SoC. Men då är det för sent för det finns inga laddare utmed vägen.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Klintan » 27 jan 2021 22:04

mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:Du får väl svänga in på HPC laddaren vid Nytorget i Göteborg så batteriet får sig en genomkörare.....

Ja, det är kanske ändå en bra idé trots allt. Det ska enligt navigatorn finnas nån HPC i Alingsås också. Prissättningen verkar dock lite otydlig.
Om det blir som de senaste två gångerna så är batteriet ändå bara tömt till knappt hälften när jag passerar Alingsås på hemvägen, och allt ser bra ut. Tappet börjar inte förrän man passerar omkring 25-30% SoC. Men då är det för sent för det finns inga laddare utmed vägen.

Finns ju en 50kW i Jung också...
Nissan Leaf | Model S 75 D
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Referralkod: martin66034

Inläggav elbilist Nilp » 27 jan 2021 22:07

jonasl skrev:Övermåttan sugen på att köra en e-Tron på leasing i ett par år tills Model Y-läget är stabilt. Närmaste VAG-handlaren erbjuder 24-mån-leasing väldigt förmånligt, landar på runt 50 kr milen inkl skatt, försäkring, el och leasing och separat köpta vinterdäck.

Kan inte komma på något annat rimligt alternativ idag om man vill ha in tre ungar. (2,4,7). Hela familjen är i praktiken bara med på långresor, vi kör rätt lite till vardags. Vanligaste resan är dock bara ca 30 mil med en väldigt strategiskt placerad laddare vid vårt vanliga fika/toaställe på hembygdsgården i Fagersta så det känns lugnt.

Ska kontakta dem närmaste dagarna, men när jag läser på lite så verkar inte backkamera och parkeringsradar f/b vara standard? Känns lite sniket på en bil för 800 kkr.

Vi har också 3 barn i liknande ålder, riktigt bra bil.

Inget är standard på en Audi, som du säkert läst innan i tråden så är inte tak rail standard heller om ni t.ex. ska ha takbox. Bara ett tips :)
Nilp
elbilist

Inläggav jonasl » 27 jan 2021 22:14

Det är en Proline 55 och har rails om jag tolkar informationen rätt.. men inte dragkrok. man kan ju tänka sig att leasingbilarna skulle vara utrustade med det mest basala för att hålla andrahandsvärdet rimligt men det verkar inte så.

Det är ju ganska surt att lägga till saker på leasingbilar eftersom de brukar slå ut hela kostnaden på de månaderna man leasar.

Körde Audi tidigare men köpte den begagnad, den var rimligt utrustad via några paket. Sen har det varit VW och där verkar de köra en annan linje med utrustningen :-)

Ska ringa min handlare imorgon och kolla läget. Om man får leverans efter 1 april borde ju ökade bonusen kunna påverka priset positivt.
jonasl

Referralkod: jonas44573

Inläggav macky » 28 jan 2021 06:25

jonasl skrev:Det är en Proline 55 och har rails om jag tolkar informationen rätt.. men inte dragkrok. man kan ju tänka sig att leasingbilarna skulle vara utrustade med det mest basala för att hålla andrahandsvärdet rimligt men det verkar inte så.

Det är ju ganska surt att lägga till saker på leasingbilar eftersom de brukar slå ut hela kostnaden på de månaderna man leasar.

Körde Audi tidigare men köpte den begagnad, den var rimligt utrustad via några paket. Sen har det varit VW och där verkar de köra en annan linje med utrustningen :-)

Ska ringa min handlare imorgon och kolla läget. Om man får leverans efter 1 april borde ju ökade bonusen kunna påverka priset positivt.

Parkeringsradar f/b ingår men inte backkamera på proline. Tar du en proline advanced ingår dock även runtom-kamera plus massa annat förstås.
macky

Inläggav jonasl » 28 jan 2021 13:24

Kampanjen för 5050 kr / mån hos Olofsson missade jag tyvärr. Den låg bara ute några dagar, kanske var för låg pris satt. Nu är det 9000 kr / mån.

Det verkar vara lev i Juni som gäller, det är beställningsbilar. Senaste laget för mig som blir av med nuvarande bil i Mars men det fungerar till nöds.

Nu har jag ringt runt lite. Det går att lösa fortfarande för ungefär samma peng..
jonasl

Inläggav AlfanumeriskaTecken » 28 jan 2021 23:09

När ni talar om pris per månad, hur mycket rabatt i % talar ni om då?
AlfanumeriskaTecken

Inläggav Teslaägare martinot » 28 jan 2021 23:15

jonasl skrev:Kampanjen för 5050 kr / mån hos Olofsson missade jag tyvärr. Den låg bara ute några dagar, kanske var för låg pris satt. Nu är det 9000 kr / mån.

Oj, det var ju verkligen extremt stora prissvängningar och fluktuationer (närmare 80% upp i pris plötsligt)! :shock:

På Teslasidan klagas det ju högljutt när folk missat en total prissänkning med 10 papp på en bil som kostar en mille, men dessa variationer är ju på en helt annan nivå.

Verkligen lurigt att vara kund med dessa enormt kraftiga prispendlingar (hade iaf. jag tyckt).

Nyfiken; skall du nu kika på en annan handlare, eller blir det någon annan bilmodell eller variant som är aktuell istället?
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav jonasl » 29 jan 2021 06:53

Ja, 9000 är helt utan kampanjer. Fast VAG verkar jobba på ett annat sett med ganska fast grundpris och sen stora rabatter kombinerat med garanterat restvärde som gör leasing otroligt förmånlig. Köpa och äga en e-Tron i 2-3 år är mycket dyrare än att privatleasa pga detta.

Fick offert från en annan firma igår, där framgår att det är en central rabatt på knappt 150 000 plus att de får ett högt garanterat restvärde. 970 000 är grundpriset på bilen, att kunna leasa den för under 6000 kr / mån känns väldigt billigt. Är sugen som tusan även om det är en mycket dyrare bil än jag någonsin haft så är det billigare än de erbjudanden jag fått på ID4 och Enyaq..
jonasl

Inläggav Emg » 29 jan 2021 08:23

jonasl skrev:Ja, 9000 är helt utan kampanjer. Fast VAG verkar jobba på ett annat sett med ganska fast grundpris och sen stora rabatter kombinerat med garanterat restvärde som gör leasing otroligt förmånlig. Köpa och äga en e-Tron i 2-3 år är mycket dyrare än att privatleasa pga detta.

Fick offert från en annan firma igår, där framgår att det är en central rabatt på knappt 150 000 plus att de får ett högt garanterat restvärde. 970 000 är grundpriset på bilen, att kunna leasa den för under 6000 kr / mån känns väldigt billigt. Är sugen som tusan även om det är en mycket dyrare bil än jag någonsin haft så är det billigare än de erbjudanden jag fått på ID4 och Enyaq..

Det är väl inte privatleasing under 6000kr/månad eller? I sådana fall, vart? Då måste man ju nästan slå till direkt...
Emg

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon