Tack! Synd med fartkamerorna något jag uppskattat i mina tidigare Volvo bilar.macky skrev:Snyggt med daytonagrå! Går att lägga in som POI men verkar vara lite meck:Nect skrev:Sådär då är bilen äntligen hemma!
Körde ca 20 mil hem från handlaren och det var en väldigt skön upplevelse, speciellt ljudmässigt att åka på motorväg och enbart höra däckljudet
En snabbfråga, går det få så att bilen varnar för fartkameror?
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
Re: Audi e-tron
Bästa lösningen såklart. Hjälper dessutom att hålla förbrukningen nere.Off Grid Byggaren skrev:Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7481
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Audi e-tron
Den var bra!Off Grid Byggaren skrev:Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
För det första ändras hastigheten först efter att skylten passerats, för det andra är det ofta fel hastighet som visas.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Audi e-tron
mikebike skrev:Den var bra!Off Grid Byggaren skrev:Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
För det första ändras hastigheten först efter att skylten passerats, för det andra är det ofta fel hastighet som visas.
E-Tron kanske beter sig bättre än en Tesla och har koll på gällande hastighet? Däremot är det väl ingen bil som saktar in före skyltar?
Re: Audi e-tron
Den nya hastigheten gäller ju från och med skylten. När man kommer till ett avsnitt med längre hastighet så bromsar bilen i god tid innan skylten passeras. Och när man passerar en skylt med högre hastighet så accelererar bilen vid skylten, eller strax innan. Jag tycker det fungerar klockrent. Att det är fel hastighet som visas händer inte mig så ofta. I så fall är kartmaterialet fel. Men bilen upptäcker ju misstaget så fort den ser hastighetsskylten.mikebike skrev:Den var bra!Off Grid Byggaren skrev:Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
För det första ändras hastigheten först efter att skylten passerats, för det andra är det ofta fel hastighet som visas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Åh fan. Jag har kört Tesla så länge att jag glömt bort hur andra bilar uppträder.mati skrev:Den nya hastigheten gäller ju från och med skylten. När man kommer till ett avsnitt med längre hastighet så bromsar bilen i god tid innan skylten passeras. Och när man passerar en skylt med högre hastighet så accelererar bilen vid skylten, eller strax innan. Jag tycker det fungerar klockrent. Att det är fel hastighet som visas händer inte mig så ofta. I så fall är kartmaterialet fel. Men bilen upptäcker ju misstaget så fort den ser hastighetsskylten.mikebike skrev:Den var bra!Off Grid Byggaren skrev:Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
För det första ändras hastigheten först efter att skylten passerats, för det andra är det ofta fel hastighet som visas.
Re: Audi e-tron
Det som är skönt med farthållaren är att den även saktar ner vid rondeller så man slipper aktivera den hela tiden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Farthållaren i e-tron fungerar faktiskt så bra att man i de flesta fallen kan strunta i att gasa och bromsa själv. När jag är riktigt lat sätter jag på farthållaren även på vår lilla krokiga 70-väg här hemma. Bilen håller i stort sett alltid rätt hastighet, även i snäva svängar och på mycket smala vägavsnitt. Även rondeller och korsningar fungerar bra. Det enda den inte klarar av är att stanna vid en stoppskylt. Den bromsar ju visserligen in, men den stannar inte. Det får man göra själv. Det där konstiga med spökinbromsningar eller att den tvekar, som som Teslas farthållare gör, har jag faktiskt aldrig upplevt med e-tron.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Instämmer om farthållaren. Det som kan vara lite irriterande i storstadstrafik utan navigationen på är att den verkar ta de säkra före det osäkra. Dvs passera över motorvägskorsning och den kan få för sig att du är på avfarten och ändrar till 50. Är ju ngn kombo om karta och skyltavläsning. Ibland filmar den ju fel hastighetsskylt av de dynamiska som hänger över essingeleden också. Men nu är jag gnällig. Kör man på en landsväg och kommer till ett samhälle så funkar det felfritt tycker jag.
Re: Audi e-tron
Kanon! Funkar iaf när hastigheterna ändras, lite jobbigare när kamerorna sitter efter en väg med samma hastighet. Men man får hålla lite extra koll efter skyltarnaOff Grid Byggaren skrev:Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
Btw vad menas med kupeövervakning som man kan aktivera när bilen stängs av?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Tror jag har att göra med larmet, dvs sensorer/kameror som känner av rörelse inne i kupén när det är låst och larmat.Nect skrev:Kanon! Funkar iaf när hastigheterna ändras, lite jobbigare när kamerorna sitter efter en väg med samma hastighet. Men man får hålla lite extra koll efter skyltarnaOff Grid Byggaren skrev:Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
Btw vad menas med kupeövervakning som man kan aktivera när bilen stängs av?
Re: Audi e-tron
Slog nytt rekord igår på lägsta förbrukningen vid en kortkörning på ca 1 mil. Brukar ligga strax över 30 på denna runda. Sommarvädret gör under för förbrukningen!
20” fälgar för övrigt.
Från landet till centrum. 50-60-80 väg.
20” fälgar för övrigt.
Från landet till centrum. 50-60-80 väg.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Ja temp och väglag gör stor skillnad. Runt 25 plus verkar vara optimalt, iaf då jag har nått lägst förbrukning. När du kör så kort går ju mycket annars åt till att värma upp kupé och batteri. Ska villigt erkänna att jag inte har många körningar under 20 i förbrukning. Men väl flera långkörningar runt 20-21 från förra sommaren och då har jag 21”.Nect skrev:Slog nytt rekord igår på lägsta förbrukningen vid en kortkörning på ca 1 mil. Brukar ligga strax över 30 på denna runda. Sommarvädret gör under för förbrukningen!
20” fälgar för övrigt.
Från landet till centrum. 50-60-80 väg.
Re: Audi e-tron
Jag tyckte också att jag hade kört extremt snålt när förbrukningen hamnade bara lite strax över 20 häromdagen. Så låg har den inte varit sen i somras. Sen körde jag samma sträcka med e-Golfen igår och hamnade på 9.8kWh/100km. Allt är relativt...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Alltså är det inte ironiskt. Alla tillverkare sliter sitt hår för att göra så snåla bilar som möjligt (ink. VW) och så konverterar dom om en vanlig golf och den går snålast av alla.mati skrev:Jag tyckte också att jag hade kört extremt snålt när förbrukningen hamnade bara lite strax över 20 häromdagen. Så låg har den inte varit sen i somras. Sen körde jag samma sträcka med e-Golfen igår och hamnade på 9.8kWh/100km. Allt är relativt...
Re: Audi e-tron
Ja, det är verkligen komiskt. Bara för att retas lite så lyckades jag igår att komma ner till 8,3 kWh/100km. Fast det var lite fusk eftersom det var en viss nivåskillnad involverad. Men ändå, det är sjukt låg förbrukning.Robertrimmevik skrev:Alltså är det inte ironiskt. Alla tillverkare sliter sitt hår för att göra så snåla bilar som möjligt (ink. VW) och så konverterar dom om en vanlig golf och den går snålast av alla.mati skrev:Jag tyckte också att jag hade kört extremt snålt när förbrukningen hamnade bara lite strax över 20 häromdagen. Så låg har den inte varit sen i somras. Sen körde jag samma sträcka med e-Golfen igår och hamnade på 9.8kWh/100km. Allt är relativt...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Bra att du väger upp min förbrukning, körde precis 1km på 41 kWh/100kmmati skrev:Ja, det är verkligen komiskt. Bara för att retas lite så lyckades jag igår att komma ner till 8,3 kWh/100km. Fast det var lite fusk eftersom det var en viss nivåskillnad involverad. Men ändå, det är sjukt låg förbrukning.Robertrimmevik skrev:Alltså är det inte ironiskt. Alla tillverkare sliter sitt hår för att göra så snåla bilar som möjligt (ink. VW) och så konverterar dom om en vanlig golf och den går snålast av alla.mati skrev:Jag tyckte också att jag hade kört extremt snålt när förbrukningen hamnade bara lite strax över 20 häromdagen. Så låg har den inte varit sen i somras. Sen körde jag samma sträcka med e-Golfen igår och hamnade på 9.8kWh/100km. Allt är relativt...
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Ja, min e-tron ligger också närmare 40 än 8kWh/100km får jag erkänna. Det beror såklart på att jag oftast kör med släp när jag använder den, och dessutom bara korta turer. Häromveckan drog jag hem ett lass stenar på 1.2 ton. Släpet är inte särskilt lättrullat och hade lite för dåligt med luft i däcken dessutom. Det gick nog tungt. Uppför dessutom. Jag körde inte mer än 50km/h, men förbrukningen var astronomisk. Sådana äventyr kvaddar såklart all min statistik.Nect skrev:Bra att du väger upp min förbrukning, körde precis 1km på 41 kWh/100km
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Det kan du behöva så du hamnar närmare oss i snittmati skrev:Ja, min e-tron ligger också närmare 40 än 8kWh/100km får jag erkänna. Det beror såklart på att jag oftast kör med släp när jag använder den, och dessutom bara korta turer. Häromveckan drog jag hem ett lass stenar på 1.2 ton. Släpet är inte särskilt lättrullat och hade lite för dåligt med luft i däcken dessutom. Det gick nog tungt. Uppför dessutom. Jag körde inte mer än 50km/h, men förbrukningen var astronomisk. Sådana äventyr kvaddar såklart all min statistik.Nect skrev:Bra att du väger upp min förbrukning, körde precis 1km på 41 kWh/100km
Jag har under mina två veckor upptäckt att det är svårt att hålla sig från att trycka ner accpedalen lite väl mycket... Blir förundrad hur en så stor och speciellt tungbil kan vara så rapp!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Sålde nyss en Artfex hundbur som suttit i dotterns Audi A4 2004 som knappt fick plats i E-Tron. Liten skuff i förhållande till stor bil. Fin bil, dock, om man gillar Audi. Men ägaren som hade bilen som förmånsbil, längtade tillbaka till sin gamla Touareg. Jaja, hoppas att laddinfrastrukturen blir mer utbyggd snabbt för alla nya elbilar i en snar framtid.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Audi e-tron
Det ligger nåt i det. E-tron är stor, men framförallt på utsidan. Den är ju byggd som en fossilbil, dvs mycket plats går till spillo. Jag hade samma problem när det gäller hundbur. Jag var säker på att det inte skulle vara nåt bekymmer att få plats med både hundbur och en del annat i bilen. Men jag gav till sist upp. Jag köpte istället ett lastgaller som man skruvar fast i nackstöden. En hundbur för vovvar modell större hade inte en chans att få plats. Då hade jag behövt köra med öppen baklucka, typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Kriper skrev:Sålde nyss en Artfex hundbur som suttit i dotterns Audi A4 2004 som knappt fick plats i E-Tron. Liten skuff i förhållande till stor bil. Fin bil, dock, om man gillar Audi. Men ägaren som hade bilen som förmånsbil, längtade tillbaka till sin gamla Touareg. Jaja, hoppas att laddinfrastrukturen blir mer utbyggd snabbt för alla nya elbilar i en snar framtid.
Kan inte måtten men i liter ska E-Tron (600 liter) vara klart större i bagaget. Klart större jämfört mot en A4 Avant (495 liter). Dessutom har E-Tron en frunk på 60 liter som A4:an definitivt inte har. Men där får bara riktigt små hundar plats.