Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

macky skrev:
Nect skrev:
Sådär då är bilen äntligen hemma!

Körde ca 20 mil hem från handlaren och det var en väldigt skön upplevelse, speciellt ljudmässigt att åka på motorväg och enbart höra däckljudet :)

En snabbfråga, går det få så att bilen varnar för fartkameror?
Snyggt med daytonagrå! Går att lägga in som POI men verkar vara lite meck:
Tack! Synd med fartkamerorna något jag uppskattat i mina tidigare Volvo bilar. :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
Bästa lösningen såklart. Hjälper dessutom att hålla förbrukningen nere.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Audi e-tron

Inlägg av mikebike »

Off Grid Byggaren skrev:
Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
Den var bra!
För det första ändras hastigheten först efter att skylten passerats, för det andra är det ofta fel hastighet som visas.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
Den var bra!
För det första ändras hastigheten först efter att skylten passerats, för det andra är det ofta fel hastighet som visas.

E-Tron kanske beter sig bättre än en Tesla och har koll på gällande hastighet? Däremot är det väl ingen bil som saktar in före skyltar?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

mikebike skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
Den var bra!
För det första ändras hastigheten först efter att skylten passerats, för det andra är det ofta fel hastighet som visas.
Den nya hastigheten gäller ju från och med skylten. När man kommer till ett avsnitt med längre hastighet så bromsar bilen i god tid innan skylten passeras. Och när man passerar en skylt med högre hastighet så accelererar bilen vid skylten, eller strax innan. Jag tycker det fungerar klockrent. Att det är fel hastighet som visas händer inte mig så ofta. I så fall är kartmaterialet fel. Men bilen upptäcker ju misstaget så fort den ser hastighetsskylten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

mati skrev:
mikebike skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
Den var bra!
För det första ändras hastigheten först efter att skylten passerats, för det andra är det ofta fel hastighet som visas.
Den nya hastigheten gäller ju från och med skylten. När man kommer till ett avsnitt med längre hastighet så bromsar bilen i god tid innan skylten passeras. Och när man passerar en skylt med högre hastighet så accelererar bilen vid skylten, eller strax innan. Jag tycker det fungerar klockrent. Att det är fel hastighet som visas händer inte mig så ofta. I så fall är kartmaterialet fel. Men bilen upptäcker ju misstaget så fort den ser hastighetsskylten.
Åh fan. Jag har kört Tesla så länge att jag glömt bort hur andra bilar uppträder.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Det som är skönt med farthållaren är att den även saktar ner vid rondeller så man slipper aktivera den hela tiden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Och även vid kökörning funkar farthållaren mycket bra.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Farthållaren i e-tron fungerar faktiskt så bra att man i de flesta fallen kan strunta i att gasa och bromsa själv. När jag är riktigt lat sätter jag på farthållaren även på vår lilla krokiga 70-väg här hemma. Bilen håller i stort sett alltid rätt hastighet, även i snäva svängar och på mycket smala vägavsnitt. Även rondeller och korsningar fungerar bra. Det enda den inte klarar av är att stanna vid en stoppskylt. Den bromsar ju visserligen in, men den stannar inte. Det får man göra själv. Det där konstiga med spökinbromsningar eller att den tvekar, som som Teslas farthållare gör, har jag faktiskt aldrig upplevt med e-tron.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Instämmer om farthållaren. Det som kan vara lite irriterande i storstadstrafik utan navigationen på är att den verkar ta de säkra före det osäkra. Dvs passera över motorvägskorsning och den kan få för sig att du är på avfarten och ändrar till 50. Är ju ngn kombo om karta och skyltavläsning. Ibland filmar den ju fel hastighetsskylt av de dynamiska som hänger över essingeleden också. Men nu är jag gnällig. Kör man på en landsväg och kommer till ett samhälle så funkar det felfritt tycker jag.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Off Grid Byggaren skrev:
Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
Kanon! Funkar iaf när hastigheterna ändras, lite jobbigare när kamerorna sitter efter en väg med samma hastighet. Men man får hålla lite extra koll efter skyltarna :)

Btw vad menas med kupeövervakning som man kan aktivera när bilen stängs av?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Nect skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Du kan ställa in att farthållaren rättar sig efter hastighetsgränsen så behöver du inte bekymra dig för böter.
Kanon! Funkar iaf när hastigheterna ändras, lite jobbigare när kamerorna sitter efter en väg med samma hastighet. Men man får hålla lite extra koll efter skyltarna :)

Btw vad menas med kupeövervakning som man kan aktivera när bilen stängs av?
Tror jag har att göra med larmet, dvs sensorer/kameror som känner av rörelse inne i kupén när det är låst och larmat.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Slog nytt rekord igår på lägsta förbrukningen vid en kortkörning på ca 1 mil. Brukar ligga strax över 30 på denna runda. Sommarvädret gör under för förbrukningen!

20” fälgar för övrigt.
Från landet till centrum. 50-60-80 väg.
8BDC56CD-6033-4802-91E9-87E5D44A8DF5.png
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Nect skrev:
Slog nytt rekord igår på lägsta förbrukningen vid en kortkörning på ca 1 mil. Brukar ligga strax över 30 på denna runda. Sommarvädret gör under för förbrukningen!

20” fälgar för övrigt.
Från landet till centrum. 50-60-80 väg.
Ja temp och väglag gör stor skillnad. Runt 25 plus verkar vara optimalt, iaf då jag har nått lägst förbrukning. När du kör så kort går ju mycket annars åt till att värma upp kupé och batteri. Ska villigt erkänna att jag inte har många körningar under 20 i förbrukning. Men väl flera långkörningar runt 20-21 från förra sommaren och då har jag 21”.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag tyckte också att jag hade kört extremt snålt när förbrukningen hamnade bara lite strax över 20 häromdagen. Så låg har den inte varit sen i somras. Sen körde jag samma sträcka med e-Golfen igår och hamnade på 9.8kWh/100km. :lol: Allt är relativt...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gargamel »

Och jag kommer inte ner under 23 i min EQC, än så länge.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Jag tyckte också att jag hade kört extremt snålt när förbrukningen hamnade bara lite strax över 20 häromdagen. Så låg har den inte varit sen i somras. Sen körde jag samma sträcka med e-Golfen igår och hamnade på 9.8kWh/100km. :lol: Allt är relativt...
Alltså är det inte ironiskt. Alla tillverkare sliter sitt hår för att göra så snåla bilar som möjligt (ink. VW) och så konverterar dom om en vanlig golf och den går snålast av alla. :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Jag tyckte också att jag hade kört extremt snålt när förbrukningen hamnade bara lite strax över 20 häromdagen. Så låg har den inte varit sen i somras. Sen körde jag samma sträcka med e-Golfen igår och hamnade på 9.8kWh/100km. :lol: Allt är relativt...
Alltså är det inte ironiskt. Alla tillverkare sliter sitt hår för att göra så snåla bilar som möjligt (ink. VW) och så konverterar dom om en vanlig golf och den går snålast av alla. :lol:
Ja, det är verkligen komiskt. Bara för att retas lite så lyckades jag igår att komma ner till 8,3 kWh/100km. Fast det var lite fusk eftersom det var en viss nivåskillnad involverad. Men ändå, det är sjukt låg förbrukning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Jag tyckte också att jag hade kört extremt snålt när förbrukningen hamnade bara lite strax över 20 häromdagen. Så låg har den inte varit sen i somras. Sen körde jag samma sträcka med e-Golfen igår och hamnade på 9.8kWh/100km. :lol: Allt är relativt...
Alltså är det inte ironiskt. Alla tillverkare sliter sitt hår för att göra så snåla bilar som möjligt (ink. VW) och så konverterar dom om en vanlig golf och den går snålast av alla. :lol:
Ja, det är verkligen komiskt. Bara för att retas lite så lyckades jag igår att komma ner till 8,3 kWh/100km. Fast det var lite fusk eftersom det var en viss nivåskillnad involverad. Men ändå, det är sjukt låg förbrukning.
Bra att du väger upp min förbrukning, körde precis 1km på 41 kWh/100km :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nect skrev:
Bra att du väger upp min förbrukning, körde precis 1km på 41 kWh/100km :lol:
Ja, min e-tron ligger också närmare 40 än 8kWh/100km får jag erkänna. Det beror såklart på att jag oftast kör med släp när jag använder den, och dessutom bara korta turer. Häromveckan drog jag hem ett lass stenar på 1.2 ton. Släpet är inte särskilt lättrullat och hade lite för dåligt med luft i däcken dessutom. Det gick nog tungt. Uppför dessutom. Jag körde inte mer än 50km/h, men förbrukningen var astronomisk. Sådana äventyr kvaddar såklart all min statistik. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

mati skrev:
Nect skrev:
Bra att du väger upp min förbrukning, körde precis 1km på 41 kWh/100km :lol:
Ja, min e-tron ligger också närmare 40 än 8kWh/100km får jag erkänna. Det beror såklart på att jag oftast kör med släp när jag använder den, och dessutom bara korta turer. Häromveckan drog jag hem ett lass stenar på 1.2 ton. Släpet är inte särskilt lättrullat och hade lite för dåligt med luft i däcken dessutom. Det gick nog tungt. Uppför dessutom. Jag körde inte mer än 50km/h, men förbrukningen var astronomisk. Sådana äventyr kvaddar såklart all min statistik. :lol:
Det kan du behöva så du hamnar närmare oss i snitt :mrgreen:

Jag har under mina två veckor upptäckt att det är svårt att hålla sig från att trycka ner accpedalen lite väl mycket... Blir förundrad hur en så stor och speciellt tungbil kan vara så rapp!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Kriper »

Sålde nyss en Artfex hundbur som suttit i dotterns Audi A4 2004 som knappt fick plats i E-Tron. Liten skuff i förhållande till stor bil. Fin bil, dock, om man gillar Audi. Men ägaren som hade bilen som förmånsbil, längtade tillbaka till sin gamla Touareg. Jaja, hoppas att laddinfrastrukturen blir mer utbyggd snabbt för alla nya elbilar i en snar framtid.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Det ligger nåt i det. E-tron är stor, men framförallt på utsidan. Den är ju byggd som en fossilbil, dvs mycket plats går till spillo. Jag hade samma problem när det gäller hundbur. Jag var säker på att det inte skulle vara nåt bekymmer att få plats med både hundbur och en del annat i bilen. Men jag gav till sist upp. Jag köpte istället ett lastgaller som man skruvar fast i nackstöden. En hundbur för vovvar modell större hade inte en chans att få plats. Då hade jag behövt köra med öppen baklucka, typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Kriper skrev:
Sålde nyss en Artfex hundbur som suttit i dotterns Audi A4 2004 som knappt fick plats i E-Tron. Liten skuff i förhållande till stor bil. Fin bil, dock, om man gillar Audi. Men ägaren som hade bilen som förmånsbil, längtade tillbaka till sin gamla Touareg. Jaja, hoppas att laddinfrastrukturen blir mer utbyggd snabbt för alla nya elbilar i en snar framtid.


Kan inte måtten men i liter ska E-Tron (600 liter) vara klart större i bagaget. Klart större jämfört mot en A4 Avant (495 liter). Dessutom har E-Tron en frunk på 60 liter som A4:an definitivt inte har. Men där får bara riktigt små hundar plats. :lol:
Skriv svar