Hade ju strul med appen ett tag efter uppdateringen. Men tipset om att skicka en destination via appen till bilen kickade igång det.
Rattvärme är saknat. Fanns inte när jag beställde om man ville ha förarassistans. Var tydligen pga då ny kapacitiv ratt som de då inte hade i kombo med rattvärme. Kom väl ngt år senare som extrautrustning för en liten peng.
Minns även första vintern då jag var på ett uppdrag där jag parkerade några hundra meter bort. Appen var notoriskt dålig då och besvikelsen stor de gånger man satte sig i en iskall bil med en ännu kallare ratt. Bilen blir varm ganska snabbt men inte ratten. Så förvärmning är ett måste tycker jag för att undvika stela fingrar. Sällan dock som jag inte har bilen parkerad nära.
"Destinationsskickandet" fungerar för mig också i den mån att jag då får en uppdatering av batteri-SOC.
Klimatiseringen fungerar tyvärr fortfarande inte (varken via app, nyckel eller schemaläggning). Att resetta systemet gjorde ingen skillnad. Har kontaktat supporten och lagt felbeskrivning så hoppas de kan lösa på distans.
Tyvärr var leasingupplägget extremt förmånligt för enbart Proline. All extrautrustning var löjligt dyr, så det blev enbart backkamera för min del.
Tillförlitlig app, rattvärme och fyrhjulsdrift är numera måste-krav för min del för framtida bilar
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ett litet inlägg om inbytespris brukar ju uppskattas på TCS, känns inte som något ras direkt för E-tron men inte heller några fantasipriser. Min -19 är ganska välutrustad och jag tror nypris var ca 1070. Den blir 4 år i feb/ mars någongång och har gått 5700 mil. Audihandlaren hör i stan gav mig ett inbytespris på ca 570 med 6000 mil till våren/ sommaren, detta var osedd så det kan väl justeras vid en översyn. Så om inget dramatiskt händer på marknaden så borde jag kanske kunna få 600 på kvd, men vem vet. Jag är nöjd med detta värde iallafall, har inga fantasier om att jag ska få mer än jag gav som en del har.
Undrar varför Audi endast vill att personal på bilverkstaden laddar 12 volts batteriet?
Jag kan ju förstå att det inte ska användas som starthjälp till en dieselbil. Men att ladda lite försiktigt?
Unlike other Audi vehicles, the 12 Volt charging terminal on the Audi e-tron is only intended for charging/buffering the 12 Volt battery in the workshop. Under no circumstances must this connection be used to jump-start another vehicle or maintain that vehicle’s battery power.
Undrar varför Audi endast vill att personal på bilverkstaden laddar 12 volts batteriet?
Jag kan ju förstå att det inte ska användas som starthjälp till en dieselbil. Men att ladda lite försiktigt?
Unlike other Audi vehicles, the 12 Volt charging terminal on the Audi e-tron is only intended for charging/buffering the 12 Volt battery in the workshop. Under no circumstances must this connection be used to jump-start another vehicle or maintain that vehicle’s battery power.
12_volt_bild_2.JPG
12_volt_bild_1.JPG
Fick faktiskt svar på det när jag frågade verkstan när jag hade haft bilen ett tag. De är rädd att någon kopplar plus och minus fel som gör kortis som kan orsaka stora skador på bilens elsystem. Vet du hur man gör var det inga problem att ladda själv hemma sa man till mig iaf
Men jag har på ca 2 år inte behövt ladda batteriet trots uppvärmning av bilen varje dag vintertid.
Vet inte hur/när den laddar batteriet från HV-batteriet.
Fattar inte varför man skulle behöva ladda 12v?
På en avgasbil har man ju problemet att den inte bara kan starta motorn hursomhelst för att ladda upp det. Det problemet finns ju inte på en elbil.
Fattar inte varför man skulle behöva ladda 12v?
På en avgasbil har man ju problemet att den inte bara kan starta motorn hursomhelst för att ladda upp det. Det problemet finns ju inte på en elbil.
Normalt ska det aldrig behöva laddas.
Men 12 volts batteriet kan ju gå sönder eller laddats ur, om elbil en stått avställd under vinterhalvåret till exempel.
Då kan inte elbilen startas upp eftersom det krävs 12 volt till den elektriska huvudströmbrytaren för 400 volts batteriet.
Vanligaste felen hos elbilar som gjort att de behöver vägassistans:
Defekt 12 volts batteri - 54%
Fel på elektronik, belysning etc - 15,1%
Däck/punktering - 14,2%
Jag ladda mitt för ett år sedan och nu var det nere på 3 på c-tek laddaren, det drar mycket 12v när man förvärmer kupén och jag kör en hel del korta resor, har 8 km till jobbet och på något sätt så laddas det ju bara nör man kör, som det står i E-trons inlägg läste jag nu och verkar behöva långa sträckor som med fossilbil. Min ör strax 4 år så inte ny längre. Det var samma på vår leaf som larmade i höstas efter knappt 9 månader och efter laddning så funkar det bra. Den går ännu kortare sträckor och nästan aldrig längre. Jag laddar alla bilar jag har en gång per år i förebyggande syfte.
Taliz: du har väl aldrig haft en bil så länge eller kör kanske längre sträckor.
kia och Hyundai verkar vara ändå värre.
Min kompis som har en passat dör det stod likadant i manualen frågade också och fick också till svar att det gick bra.
Jag ladda mitt för ett år sedan och nu var det nere på 3 på c-tek laddaren, det drar mycket 12v när man förvärmer kupén och jag kör en hel del korta resor, har 8 km till jobbet och på något sätt så laddas det ju bara nör man kör, som det står i E-trons inlägg läste jag nu och verkar behöva långa sträckor som med fossilbil. Min ör strax 4 år så inte ny längre. Det var samma på vår leaf som larmade i höstas efter knappt 9 månader och efter laddning så funkar det bra. Den går ännu kortare sträckor och nästan aldrig längre. Jag laddar alla bilar jag har en gång per år i förebyggande syfte.
Taliz: du har väl aldrig haft en bil så länge eller kör kanske längre sträckor.
kia och Hyundai verkar vara ändå värre.
Min kompis som har en passat dör det stod likadant i manualen frågade också och fick också till svar att det gick bra.
Fast du kanske inte hade behövt ladda alls. Vi vet ju inte hur Audi har gjort med laddcykeln på 12 volts batteriet.
Det är ju ett förhållandevis stort 12 volts
batteri på E-tron med 68 Ah.
Tror inte någon annan elbil har så stort.
VW bytte ju ut alla batterier i iD4 till ett större än originalet på garantin.
Jag ladda mitt för ett år sedan och nu var det nere på 3 på c-tek laddaren, det drar mycket 12v när man förvärmer kupén och jag kör en hel del korta resor, har 8 km till jobbet och på något sätt så laddas det ju bara nör man kör, som det står i E-trons inlägg läste jag nu och verkar behöva långa sträckor som med fossilbil. Min ör strax 4 år så inte ny längre. Det var samma på vår leaf som larmade i höstas efter knappt 9 månader och efter laddning så funkar det bra. Den går ännu kortare sträckor och nästan aldrig längre. Jag laddar alla bilar jag har en gång per år i förebyggande syfte.
Taliz: du har väl aldrig haft en bil så länge eller kör kanske längre sträckor.
kia och Hyundai verkar vara ändå värre.
Min kompis som har en passat dör det stod likadant i manualen frågade också och fick också till svar att det gick bra.
Fast du kanske inte hade behövt ladda alls. Vi vet ju inte hur Audi har gjort med laddcykeln på 12 volts batteriet.
Det är ju ett förhållandevis stort 12 volts
batteri på E-tron med 68 Ah.
Tror inte någon annan elbil har så stort.
VW bytte ju ut alla batterier i iD4 till ett större än originalet på garantin.
Den vägrade sätta på förvärmningen nör den stått några dagar förra veckan men kommer inte riktigt ihåg vad den klaga på men tror det var något om att spara på batteriet. Och det står ju att det bara laddas när man kör och med fossilare med värmare så rekommenderade man att man körde bilen lika länge som man förvärmde. Men jag skulle vara glad om det var som du säger att det klarar sig men MIT batteri var nere väldigt lågt.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
Japp c-tek är grym synd bara att det inte finns en sådan monterad i bilen som kopplas in när man laddar det stora batteriet när man står hemma, men en gång per år ser jag inte som något större problem. Jag kör ju ac lika mycket på sommaren om inte mer för då kör jag öven när jag är parkerad med hunden i bilen.
Fattar inte varför man skulle behöva ladda 12v?
På en avgasbil har man ju problemet att den inte bara kan starta motorn hursomhelst för att ladda upp det. Det problemet finns ju inte på en elbil.
Normalt ska det aldrig behöva laddas.
Men 12 volts batteriet kan ju gå sönder eller laddats ur, om elbil en stått avställd under vinterhalvåret till exempel.
Då kan inte elbilen startas upp eftersom det krävs 12 volt till den elektriska huvudströmbrytaren för 400 volts batteriet.
Vanligaste felen hos elbilar som gjort att de behöver vägassistans:
Defekt 12 volts batteri - 54%
Fel på elektronik, belysning etc - 15,1%
Däck/punktering - 14,2%
Rimligen bör bilens mjukvara övervaka spänningen på 12v och aktivera huvudströmbrytaren till det stora batteriet och helt enkelt ladda upp vid behov.
Är rätt säker på att tex Tesla gör just detta.
Men på konverterade avgasbilar kanske man använder samma gamla mjukvara som i avgasbilen(att etron varnar för oljebyte är väl ett tecken kanske…)
Min ID4 stod stilla och frånkopplad i 3 mån förra vintern btw, inga problem.
Den laddar enligt tidigare inlägg bara underbklrnig. Tror att jag löst någonstans att det finns krav på att 12v ska aktivera det stora batteriet och annars ej spänning ut.
Din bil var väl nästan ny och batteriet var väl inte delvis urladdat antar jag, för dubbade väl den knappt ett år. Nu när mitt är laddat kan det troligen också stå flera månader, som en bensinbil med friskt 12v. Vore intressant att få reda på hur tesla löst det om det är som du säger.
Edit: hittade nu tråden från 2020 där även du skrev men var visst även hörsägen då också ang krav på avstängt när ej i drift och att tesla ladda ner till 20% på stora. Om så är fallet kan det kininet finnas något krav. Får leta vidare.
Fattar inte varför man skulle behöva ladda 12v?
På en avgasbil har man ju problemet att den inte bara kan starta motorn hursomhelst för att ladda upp det. Det problemet finns ju inte på en elbil.
Normalt ska det aldrig behöva laddas.
Men 12 volts batteriet kan ju gå sönder eller laddats ur, om elbil en stått avställd under vinterhalvåret till exempel.
Då kan inte elbilen startas upp eftersom det krävs 12 volt till den elektriska huvudströmbrytaren för 400 volts batteriet.
Vanligaste felen hos elbilar som gjort att de behöver vägassistans:
Defekt 12 volts batteri - 54%
Fel på elektronik, belysning etc - 15,1%
Däck/punktering - 14,2%
På min Leaf så gav lilla batteriet upp efter några år, dock hemma som tur var… men där var nog inte
problemet hur det laddas eller inte om bilen står länge för vi körde rätt intensivt med den…
Den laddar enligt tidigare inlägg bara underbklrnig. Tror att jag löst någonstans att det finns krav på att 12v ska aktivera det stora batteriet och annars ej spänning ut.
Din bil var väl nästan ny och batteriet var väl inte delvis urladdat antar jag, för dubbade väl den knappt ett år. Nu när mitt är laddat kan det troligen också stå flera månader, som en bensinbil med friskt 12v. Vore intressant att få reda på hur tesla löst det om det är som du säger.
Edit: hittade nu tråden från 2020 där även du skrev men var visst även hörsägen då också ang krav på avstängt när ej i drift och att tesla ladda ner till 20% på stora. Om så är fallet kan det kininet finnas något krav. Får leta vidare.
Går inte riktigt att förstå vad du skriver.
Vad menar du med "krav"?
12v-systemet är det som all kontrollelektronik drivs av, dvs för att öppna kontaktorerna till HV-batteriet måste 12v funka.
Den laddar enligt tidigare inlägg bara underbklrnig. Tror att jag löst någonstans att det finns krav på att 12v ska aktivera det stora batteriet och annars ej spänning ut.
Din bil var väl nästan ny och batteriet var väl inte delvis urladdat antar jag, för dubbade väl den knappt ett år. Nu när mitt är laddat kan det troligen också stå flera månader, som en bensinbil med friskt 12v. Vore intressant att få reda på hur tesla löst det om det är som du säger.
Edit: hittade nu tråden från 2020 där även du skrev men var visst även hörsägen då också ang krav på avstängt när ej i drift och att tesla ladda ner till 20% på stora. Om så är fallet kan det kininet finnas något krav. Får leta vidare.
Går inte riktigt att förstå vad du skriver.
Vad menar du med "krav"?
12v-systemet är det som all kontrollelektronik drivs av, dvs för att öppna kontaktorerna till HV-batteriet måste 12v funka.
Jag skrev en Edit ang krav att det nog inte säkert var ett krav eftersom Tesla kan ladda 12v även när man står still.
Så då är det väl även det en design som byggare på legacy fossilbil tillverkare.
Riktig mardröm köpa en Audi men väldigt fin bil. Dom borde börja med fasta priser och konkurrera med service och kundrelationer.
Kan enbart instämma. Denna snårskog av dribblande med nästan oöversiktliga rabatter gynnar inte oss kunder eller marknaden i slutändan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Vad är det som är livsviktigt med appen? Självklart bör den funka och det är bra när den gör det, men vilka funktioner får en att vilja kvitta sig med bilen pga appen? Är det förvärmning? Alla elbilar jag haft blir varma på extremt kort tid så fort jag sätter mig i bilen. Känns inte som en show stopper bara för att en app är kass.
För mig är det en total showstopper. Vid hämtning och lämning vid barnens skola blir inte bilen varm åt något håll.
Att sätta sig i en varm bil vintertid är guld värt för mig. Att skrapa rutor och frysa i bilen är för mig något man gör i fossiler och inget jag någonsin vill tillbaka till.
Med Hondan, vars app aldrig funkade, fanns iaf nödlösningen att starta värmen med nyckel. När inte ens det funkar är det totalt värdelöst.
Håller med. Kul med en massa olika finesser i olika bilappar, men det absolut viktigaste är att kunna fjärrstarta klimatisering av bilen. I andra hand att kunna se aktuell SoC. Detta är baskrav på en bil att kunna göra. Fungerar inte detta så väljer jag en annan bil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fattar inte varför man skulle behöva ladda 12v?
På en avgasbil har man ju problemet att den inte bara kan starta motorn hursomhelst för att ladda upp det. Det problemet finns ju inte på en elbil.
Normalt ska det aldrig behöva laddas.
Men 12 volts batteriet kan ju gå sönder eller laddats ur, om elbil en stått avställd under vinterhalvåret till exempel.
Då kan inte elbilen startas upp eftersom det krävs 12 volt till den elektriska huvudströmbrytaren för 400 volts batteriet.
Vanligaste felen hos elbilar som gjort att de behöver vägassistans:
Defekt 12 volts batteri - 54%
Fel på elektronik, belysning etc - 15,1%
Däck/punktering - 14,2%
Rimligen bör bilens mjukvara övervaka spänningen på 12v och aktivera huvudströmbrytaren till det stora batteriet och helt enkelt ladda upp vid behov.
Är rätt säker på att tex Tesla gör just detta.
Men på konverterade avgasbilar kanske man använder samma gamla mjukvara som i avgasbilen(att etron varnar för oljebyte är väl ett tecken kanske…)
Min ID4 stod stilla och frånkopplad i 3 mån förra vintern btw, inga problem.
Nu bygger jag inte mjukvaran i bilarn, men jag bygger funktioner i backend som håller koll på exakt batterianvändningen av 12v där man budgeterar per dag och annat. På äldre ID-bilar, tror det är innan ME3, så måste man godkänna (vet ej hur det ser ut för användaren), att HV ska ladda LV. Tesla har ju att det alltid tillåts över 20% på HV, tror även ID-bilar (alla i MOD4) med mjukvara ME3 och över också gör det.
12-voltsbatteriet står ju för typ all användning av app och säkerligen mycket av kontrollen av förvärmning.
Jag hade ju sett att VAG tvångsuppgraderade alla äldre bilar med någon sorts ”mobile service tech” som åker runt och löser detta då det skapar så mycket frustration och legacykod..
/mina tankar
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022