Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Ja, alltså tiderna förändras ju...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Audi e-tron
Finns isofix fram även på e-tron. Ser det som ett bra komplement. Har själv två framåtvända stolar bak och då blir mittplatsen bak rätt trång. Flyttar man tillfälligt fram ena stolen får man bra plats för två vuxna bak. Bra då med isofix fram när svärmor ska åka med.Johan B skrev:Kan meddela att Audi har Isofix fram som standard, har i alla fall varit på alla de vi haft.
Om det ändrats till E-tron vet jag inte.
Oavsett har vi alltid haft dem bak, känns bäst så just pga att man ser så sjukt dåligt om den sitter framme samt att barnet tar massa uppmärksamhet från körningen. Snart dags att vända vår yngsta nu vilket skall bli sjukt skönt!
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Det är väl en rätt Svensk tradition med början från 70-talet att använda bakåtvänd bilbarnstol för de minsta barnen.
Nu har det väl börjat sprida sig en del inom EU och andra länder också.
Vid en frontalkrock gör det mycket nytta förstås, men om risken är större att bli påkörd bakifrån kanske det till och med är sämre.
Om bilbarnstolen även placeras i framsätet, och bilföraren ägnar mycket av sin uppmärksamhet åt leksaker, nappar, matar barnet med nappflaska, torkar bort spyor etc. så kanske den Tyska varianten att ha barnen i baksätet kan vara säkrare?
Den Svenska rätt omfattande föräldrar ledigheten i kombination med långa avstånd till släkt & vänner kanske gör att vi kör längre sträckor med små barn än andra länder.
Nu har det väl börjat sprida sig en del inom EU och andra länder också.
Vid en frontalkrock gör det mycket nytta förstås, men om risken är större att bli påkörd bakifrån kanske det till och med är sämre.
Om bilbarnstolen även placeras i framsätet, och bilföraren ägnar mycket av sin uppmärksamhet åt leksaker, nappar, matar barnet med nappflaska, torkar bort spyor etc. så kanske den Tyska varianten att ha barnen i baksätet kan vara säkrare?
Den Svenska rätt omfattande föräldrar ledigheten i kombination med långa avstånd till släkt & vänner kanske gör att vi kör längre sträckor med små barn än andra länder.
Re: Audi e-tron
[OFF-TOPIC]
Nu måste jag ju ta tillfället i akt att berätta något som jag blev vittne till för många år sedan. Det var nog på 90-talet.
På motorvägen blev vi omkörda av en bil och i ögonvrån såg jag något som jag först inte trodde var sant, så jag var tvungen att köra i kapp och kontrollera att jag hade sett rätt: Ett barn satt bakåtvänt i passagerarsätet fram. I baksätet står mamman upp, lutar sig förbi ryggstödet och ger barnet bröstet!
Då kände jag att nu har jag sett allt!
[/OFF-TOPIC]
Nu måste jag ju ta tillfället i akt att berätta något som jag blev vittne till för många år sedan. Det var nog på 90-talet.
På motorvägen blev vi omkörda av en bil och i ögonvrån såg jag något som jag först inte trodde var sant, så jag var tvungen att köra i kapp och kontrollera att jag hade sett rätt: Ett barn satt bakåtvänt i passagerarsätet fram. I baksätet står mamman upp, lutar sig förbi ryggstödet och ger barnet bröstet!
Då kände jag att nu har jag sett allt!
[/OFF-TOPIC]
Re: Audi e-tron
Trafikverket:Off Grid Byggaren skrev:Det är väl en rätt Svensk tradition med början från 70-talet att använda bakåtvänd bilbarnstol för de minsta barnen.
Nu har det väl börjat sprida sig en del inom EU och andra länder också.
Vid en frontalkrock gör det mycket nytta förstås, men om risken är större att bli påkörd bakifrån kanske det till och med är sämre.
Om bilbarnstolen även placeras i framsätet, och bilföraren ägnar mycket av sin uppmärksamhet åt leksaker, nappar, matar barnet med nappflaska, torkar bort spyor etc. så kanske den Tyska varianten att ha barnen i baksätet kan vara säkrare?
Den Svenska rätt omfattande föräldrar ledigheten i kombination med långa avstånd till släkt & vänner kanske gör att vi kör längre sträckor med små barn än andra länder.
https://www.trafikverket.se/contentasse ... dation.pdf
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Audi e-tron
Jerker skrev:[OFF-TOPIC]
Nu måste jag ju ta tillfället i akt att berätta något som jag blev vittne till för många år sedan. Det var nog på 90-talet.
På motorvägen blev vi omkörda av en bil och i ögonvrån såg jag något som jag först inte trodde var sant, så jag var tvungen att köra i kapp och kontrollera att jag hade sett rätt: Ett barn satt bakåtvänt i passagerarsätet fram. I baksätet står mamman upp, lutar sig förbi ryggstödet och ger barnet bröstet!
Då kände jag att nu har jag sett allt!
[/OFF-TOPIC]
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Ja jo, rätt iofs, och vi vet ju att klockorna tickar ganska mycket långsammare i Tyskland i rätt många avseenden.Leo skrev:Ja, alltså tiderna förändras ju...
Betalning med nåt annat än kontanter, mobiltäckning, internethastighet, digitala brevlådor, uppvärmning av hus med kol och olja, elbilar.... you name it.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Säkraste är bakåtvänd barnstol vilket vi har i sverige. Anledningen är att påfrestningen på nacken blir mindre vid olycka. Blir man dock påkörd balifrån blir situationen den omvända.mati skrev:Jag vet inte hur och var barn ska sitta. Men jag har alltid förundrats över att svenska barn brukar sitta i framsätet. Jag kände inte till detta från Tyskland. Så länge jag bodde där hade man barn alltid i baksätet och framåtvända. Och det rekommenderas tydligen fortfarande som det säkraste sättet att transportera barn på. Jag har inga åsiker om vad som är rätt eller fel, men det verkar finnas olika skolor där. Fram till 1993 var det till och med förbjudet i Tyskland att ha barn under 12 år i framsätet. Därefter blev det tillåtet även för yngre barn, men bara om barnet är längre än 150 cm, alternativt om det sitter i en passande barnstol.Legato skrev:Nej små barn i baksätet ska absolut inte sitta framåtvända. Det börjar man med som tidigast vid 3-4 år, men rekommendationen brukar vara att man ska ha dem bakåtvända så länge som möjligt.mati skrev:I baksätet sitter barnen med ansiktet i framåt, de ser alltså föräldrarna, samtidigt som föraren ser barnet i backspegeln.taliz skrev:Samtidigt vill man ju kunna se sitt barn och ha ögonkontakt. Se så de inte kvävs av något osv.
Små barn mår inte bra av ensamheten när de inte kan se andra människor heller. Därför barnvagnar också är "bakåtvända".
När det gäller momentan bristande uppmärksamhet så har vi ju autopilot numera.
Argumentet med autopiloten kan du glömma. Med samma argument skulle man ju kunna hävda att det är okej att fippla med mobiltelefonen eller göra annat olämpligt medan man kör. Om du verkligen tycker att autopiloten är till för sådana situationer så vill jag helst inte möta dig i trafiken.
Re: Audi e-tron
Blir man påkörd bakifrån är krockvåldet bra mycket mindre än om man frontal krocka.Fredrik j skrev:Säkraste är bakåtvänd barnstol vilket vi har i sverige. Anledningen är att påfrestningen på nacken blir mindre vid olycka. Blir man dock påkörd balifrån blir situationen den omvända.mati skrev:Jag vet inte hur och var barn ska sitta. Men jag har alltid förundrats över att svenska barn brukar sitta i framsätet. Jag kände inte till detta från Tyskland. Så länge jag bodde där hade man barn alltid i baksätet och framåtvända. Och det rekommenderas tydligen fortfarande som det säkraste sättet att transportera barn på. Jag har inga åsiker om vad som är rätt eller fel, men det verkar finnas olika skolor där. Fram till 1993 var det till och med förbjudet i Tyskland att ha barn under 12 år i framsätet. Därefter blev det tillåtet även för yngre barn, men bara om barnet är längre än 150 cm, alternativt om det sitter i en passande barnstol.Legato skrev:Nej små barn i baksätet ska absolut inte sitta framåtvända. Det börjar man med som tidigast vid 3-4 år, men rekommendationen brukar vara att man ska ha dem bakåtvända så länge som möjligt.mati skrev:I baksätet sitter barnen med ansiktet i framåt, de ser alltså föräldrarna, samtidigt som föraren ser barnet i backspegeln.taliz skrev:Samtidigt vill man ju kunna se sitt barn och ha ögonkontakt. Se så de inte kvävs av något osv.
Små barn mår inte bra av ensamheten när de inte kan se andra människor heller. Därför barnvagnar också är "bakåtvända".
När det gäller momentan bristande uppmärksamhet så har vi ju autopilot numera.
Argumentet med autopiloten kan du glömma. Med samma argument skulle man ju kunna hävda att det är okej att fippla med mobiltelefonen eller göra annat olämpligt medan man kör. Om du verkligen tycker att autopiloten är till för sådana situationer så vill jag helst inte möta dig i trafiken.
Re: Audi e-tron
Det beror naturligtvis helt på hastigheten med vilken du blir påkörd. Eller hur menar du?nek0 skrev:Blir man påkörd bakifrån är krockvåldet bra mycket mindre än om man frontal krocka.Fredrik j skrev:Säkraste är bakåtvänd barnstol vilket vi har i sverige. Anledningen är att påfrestningen på nacken blir mindre vid olycka. Blir man dock påkörd balifrån blir situationen den omvända.
I moderna bilar med autobroms har ju risken att köra på någon minskat. Risken att bli påkörd bakifrån styr man inte själv över.
Möjligen har risken t.o.m. ökat med självbromsade bilar blandat med bilar utan autobroms.
Re: Audi e-tron
Hur ska jag förklara?Fredrik j skrev:Det beror naturligtvis helt på hastigheten med vilken du blir påkörd. Eller hur menar du?nek0 skrev:Blir man påkörd bakifrån är krockvåldet bra mycket mindre än om man frontal krocka.Fredrik j skrev:Säkraste är bakåtvänd barnstol vilket vi har i sverige. Anledningen är att påfrestningen på nacken blir mindre vid olycka. Blir man dock påkörd balifrån blir situationen den omvända.
I moderna bilar med autobroms har ju risken att köra på någon minskat. Risken att bli påkörd bakifrån styr man inte själv över.
Möjligen har risken t.o.m. ökat med självbromsade bilar blandat med bilar utan autobroms.
Oftast inträffar påkörningar bakifrån i lägre hastigheter och då blir inte krockvåldet lika stor som vid frontkrockar.
Re: Audi e-tron
Mötesfria vägar i kombination med autobroms ger en betydande minskning av risken för olyckor generellt men risken för att dom olyckor som inträffar är bakifrån ökar. Uppstår ett hinder bromsar moderna bilar kraftigt och med så kort reaktionssträcka att en förare i en gammal bil har svårt att hinna med. Jag har själv blivit påkörd vid ett rödljus av en förare som somnade bakom mig. Glad att jag inte hade dottern i bakåtvänd med mig där.nek0 skrev:Hur ska jag förklara?Fredrik j skrev:Det beror naturligtvis helt på hastigheten med vilken du blir påkörd. Eller hur menar du?nek0 skrev:Blir man påkörd bakifrån är krockvåldet bra mycket mindre än om man frontal krocka.Fredrik j skrev:Säkraste är bakåtvänd barnstol vilket vi har i sverige. Anledningen är att påfrestningen på nacken blir mindre vid olycka. Blir man dock påkörd balifrån blir situationen den omvända.
I moderna bilar med autobroms har ju risken att köra på någon minskat. Risken att bli påkörd bakifrån styr man inte själv över.
Möjligen har risken t.o.m. ökat med självbromsade bilar blandat med bilar utan autobroms.
Oftast inträffar påkörningar bakifrån i lägre hastigheter och då blir inte krockvåldet lika stor som vid frontkrockar.
Jag vill helst ha en bil med autobroms bakom mig på motorvägen. En nyare volvo t.ex.
Re: Audi e-tron
Själv blev jag påkörd vid ett rödljus av en förare som skrev sms. Var sjukskriven i nästan ett år och är inte helt ok i nacken de senaste tre åren .Tror att det är bra mycket fler vägar som inte är mötesfria än mötesfria i världen och att det skadas många fler i frontal krockar än i påkörningar bakifrån. Det är vad jag tror, kan ha fel.Fredrik j skrev:Mötesfria vägar i kombination med autobroms ger en betydande minskning av risken för olyckor generellt men risken för att dom olyckor som inträffar är bakifrån ökar. Uppstår ett hinder bromsar moderna bilar kraftigt och med så kort reaktionssträcka att en förare i en gammal bil har svårt att hinna med. Jag har själv blivit påkörd vid ett rödljus av en förare som somnade bakom mig. Glad att jag inte hade dottern i bakåtvänd med mig där.nek0 skrev:Hur ska jag förklara?Fredrik j skrev:Det beror naturligtvis helt på hastigheten med vilken du blir påkörd. Eller hur menar du?nek0 skrev:Blir man påkörd bakifrån är krockvåldet bra mycket mindre än om man frontal krocka.Fredrik j skrev:Säkraste är bakåtvänd barnstol vilket vi har i sverige. Anledningen är att påfrestningen på nacken blir mindre vid olycka. Blir man dock påkörd balifrån blir situationen den omvända.
I moderna bilar med autobroms har ju risken att köra på någon minskat. Risken att bli påkörd bakifrån styr man inte själv över.
Möjligen har risken t.o.m. ökat med självbromsade bilar blandat med bilar utan autobroms.
Oftast inträffar påkörningar bakifrån i lägre hastigheter och då blir inte krockvåldet lika stor som vid frontkrockar.
Jag vill helst ha en bil med autobroms bakom mig på motorvägen. En nyare volvo t.ex.
Re: Audi e-tron
Med döda och svårt skadade?Fredrik j skrev:Tror också du har fel. En majoritet av alla trafikolyckor inträffar i tätort.
Re: Audi e-tron
Ja. Troligtvis är dom döda fotgängare och cyklister men betydligt fler nackar förstörs i tätortstrafik.nek0 skrev:Med döda och svårt skadade?Fredrik j skrev:Tror också du har fel. En majoritet av alla trafikolyckor inträffar i tätort.
Skulle jag tro.
Re: Audi e-tron
Vänta lite går fotgängare och cyklister med bakåt eller framåt vända barnstolar?Fredrik j skrev:Ja. Troligtvis är dom döda fotgängare och cyklister men betydligt fler nackar förstörs i tätortstrafik.nek0 skrev:Med döda och svårt skadade?Fredrik j skrev:Tror också du har fel. En majoritet av alla trafikolyckor inträffar i tätort.
Skulle jag tro.
Trodde att vi seriöst pratade om barsäkerheten i bilen.
Re: Audi e-tron
Nej, jag pratar om vilken typ av bilolycka du kan påverka själv om du ska vara inblandad i.nek0 skrev:Vänta lite går fotgängare och cyklister med bakåt eller framåt vända barnstolar?Fredrik j skrev:Ja. Troligtvis är dom döda fotgängare och cyklister men betydligt fler nackar förstörs i tätortstrafik.nek0 skrev:Med döda och svårt skadade?Fredrik j skrev:Tror också du har fel. En majoritet av alla trafikolyckor inträffar i tätort.
Skulle jag tro.
Trodde att vi seriöst pratade om barsäkerheten i bilen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Det trodde jag också...?nek0 skrev:Vänta lite går fotgängare och cyklister med bakåt eller framåt vända barnstolar?Fredrik j skrev:Ja. Troligtvis är dom döda fotgängare och cyklister men betydligt fler nackar förstörs i tätortstrafik.nek0 skrev:Med döda och svårt skadade?Fredrik j skrev:Tror också du har fel. En majoritet av alla trafikolyckor inträffar i tätort.
Skulle jag tro.
Trodde att vi seriöst pratade om barsäkerheten i bilen.
Och ja, dom värsta olyckorna sker väl i högre hastigheter, om vi pratar om skadorna på passagerare I bilen...? Värst är väl frontalkrock och singelolycka med tvärstopp mot träd och dylikt, dvs krockar i färdriktningen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Hmm ..... Nu har det slutat regna och jag går och fiskar .... Det fanns en lek som hette "döva telefoner" när jag var liten och det här påminner mig om den. Ha en fin kväll.Bjelke skrev:Det trodde jag också...?nek0 skrev:Vänta lite går fotgängare och cyklister med bakåt eller framåt vända barnstolar?Fredrik j skrev:Ja. Troligtvis är dom döda fotgängare och cyklister men betydligt fler nackar förstörs i tätortstrafik.nek0 skrev:Med döda och svårt skadade?Fredrik j skrev:Tror också du har fel. En majoritet av alla trafikolyckor inträffar i tätort.
Skulle jag tro.
Trodde att vi seriöst pratade om barsäkerheten i bilen.
Och ja, dom värsta olyckorna sker väl i högre hastigheter, om vi pratar om skadorna på passagerare I bilen...? Värst är väl frontalkrock och singelolycka med tvärstopp mot träd och dylikt, dvs krockar i färdriktningen...
Re: Audi e-tron
Relativt få olyckor sker i högre hastigheter. Motorvägar är ju dom säkraste av alla vägar. Frontalkrock kan man ju undvika genom att så ofta som möjligt köra på mötesfria vägar. Men att bli påkörd bakifrån riskerar man i alla situationer och man har liten möjligher att påverka det själv.Bjelke skrev:Det trodde jag också...?nek0 skrev:Vänta lite går fotgängare och cyklister med bakåt eller framåt vända barnstolar?Fredrik j skrev:Ja. Troligtvis är dom döda fotgängare och cyklister men betydligt fler nackar förstörs i tätortstrafik.nek0 skrev:Med döda och svårt skadade?Fredrik j skrev:Tror också du har fel. En majoritet av alla trafikolyckor inträffar i tätort.
Skulle jag tro.
Trodde att vi seriöst pratade om barsäkerheten i bilen.
Och ja, dom värsta olyckorna sker väl i högre hastigheter, om vi pratar om skadorna på passagerare I bilen...? Värst är väl frontalkrock och singelolycka med tvärstopp mot träd och dylikt, dvs krockar i färdriktningen...
Re: Audi e-tron
Fast du blandar ju och ger här.Fredrik j skrev:Relativt få olyckor sker i högre hastigheter. Motorvägar är ju dom säkraste av alla vägar. Frontalkrock kan man ju undvika genom att så ofta som möjligt köra på mötesfria vägar. Men att bli påkörd bakifrån riskerar man i alla situationer och man har liten möjligher att påverka det själv.Bjelke skrev:Det trodde jag också...?nek0 skrev:Vänta lite går fotgängare och cyklister med bakåt eller framåt vända barnstolar?Fredrik j skrev:
Ja. Troligtvis är dom döda fotgängare och cyklister men betydligt fler nackar förstörs i tätortstrafik.
Skulle jag tro.
Trodde att vi seriöst pratade om barsäkerheten i bilen.
Och ja, dom värsta olyckorna sker väl i högre hastigheter, om vi pratar om skadorna på passagerare I bilen...? Värst är väl frontalkrock och singelolycka med tvärstopp mot träd och dylikt, dvs krockar i färdriktningen...
Det är sant som du skriver att dödliga olyckor sker frekvent i tätort med gångtrafikanter och cyklister. Det har ju dock exakt noll relevans när vi diskuterar hur man placerar ett barn säkrast i bilen.
Då är det den allvarligaste typen av bilolyckor som är relevanta och då är det just högfartsolyckor. I den kategorin är det långt fler frontalkrockar än påkörningar bakifrån. Vanligaste är iofs seriekrockar där man har båda delar...
Oavsett vilket så är ju det hela en ickefråga. Små barn sitter säkrast bakåtvända i baksätet. Det är ju säkerhetsorganisationer, biltillverkare och barnstols-tillverkare rörande eniga om.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Som jag skrev håller jag med. Min barn sitter bakåtvända. Försöker bara förklara att det finns krockfall där framåtvänt är bättre och att det inte är helt galet.
Det var nek0 som undrade var flest döda och svårt skadade förolyckas i trafiken och det är inte på landsväg i frontalkrock.
Det var nek0 som undrade var flest döda och svårt skadade förolyckas i trafiken och det är inte på landsväg i frontalkrock.
Re: Audi e-tron
Nej det undrar jag inte alls över. Efter snart 35 år bakom ratten vet man ett och annat. Du har glidit från diskussionen och vi pratar inte ens om samma sakFredrik j skrev:Som jag skrev håller jag med. Min barn sitter bakåtvända. Försöker bara förklara att det finns krockfall där framåtvänt är bättre och att det inte är helt galet.
Det var nek0 som undrade var flest döda och svårt skadade förolyckas i trafiken och det är inte på landsväg i frontalkrock.
Re: Audi e-tron
Diskuterar ni här vilka olyckor som är vanligare? Det väl väl ganska uppenbart att frontalkrock är en mycket vanligare olycksform än att bli påkörd bakifrån. Enkel logik.
Kom ihåg att den som kör in i en annan bil, oavsett från vilket håll, alltid upplever en frontalkrock.
En olycka mellan två bilar är alltså antingen en frontalkrock för den ena och en påkörning bakifrån (eller från sidan) för den andra, eller så är det en frontalkrock för båda. För minst 50% av de inblandade är det alltså en frontalkrock, oavsett vilken typ av väg man kör på. Sen tillkommer såklart singelolyckorna, dvs krock med ett träd eller annat fast föremål. Och det brukar också vara frontalkrockar.
Det är lite förenklat såklart. I masskrockar och andra konstiga situationer kan det bli en annan bild.
Kom ihåg att den som kör in i en annan bil, oavsett från vilket håll, alltid upplever en frontalkrock.
En olycka mellan två bilar är alltså antingen en frontalkrock för den ena och en påkörning bakifrån (eller från sidan) för den andra, eller så är det en frontalkrock för båda. För minst 50% av de inblandade är det alltså en frontalkrock, oavsett vilken typ av väg man kör på. Sen tillkommer såklart singelolyckorna, dvs krock med ett träd eller annat fast föremål. Och det brukar också vara frontalkrockar.
Det är lite förenklat såklart. I masskrockar och andra konstiga situationer kan det bli en annan bild.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14