Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
Det du beskriver är den automatiska regenereringen. Den fungerar så att bilen bromsar (regenererar) själv, beroende på körsituation. Jag har aldrig blivit kompis med detta. Det funkar säkert jättebra i vissa situationer, men för mig är det inget jag använder. Tack och lov kan man ställa regenereringen i manuellt läge och då kan man välja om man vill rulla eller regenerera i två olika lägen. Det ställer man in med rattpaddlarna.
Om man tycker att det är jobbigt så kör man alltid i rull-läge och använder bromspedalen så som i en vanlig bil. Även det är regenerering. Bilen använder inte bromsarna förrän det är absolut nödvändigt.

För övrigt håller jag med. E-tron är en jättefin bil, men ingen bil man blir direkt kär i. Den väcker liksom inte samma känslor som en Model S gör eller så. Och det kan man nästan inte förvänta sig heller.
Men den är otroligt komfortabel, supertyst och skön att åka i. Den ultimativa långfärdsbilen helt enkelt.
Jo jag använde mig utav minus paddeln ofta men kan man ställa in så den blir fast ?

Ja komfortabel är den och man är extremt lugn när man åker den. Riktigt fin bil med härliga detaljer och touchen är sådär lagom och hänger med fint. Tycker Audi lyckats jäkligt bra med bilen men man blir inte kär. Eller så är det för att man förväntar sig vad man får. Jag vet inte. Extremt tyst var den och märktes på motorvägen !!!
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

Just ja, en liten detalj bara. Om man sparkar upp bakluckan, går det att ställa in så även dörrarna låser upp sig ?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Stevvee skrev:
Jo jag använde mig utav minus paddeln ofta men kan man ställa in så den blir fast ?
Ja, det kan man.
Stevvee skrev:
Just ja, en liten detalj bara. Om man sparkar upp bakluckan, går det att ställa in så även dörrarna låser upp sig ?
Nej, inte vad jag vet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

mati skrev:
Stevvee skrev:
Jo jag använde mig utav minus paddeln ofta men kan man ställa in så den blir fast ?
Ja, det kan man.
Stevvee skrev:
Just ja, en liten detalj bara. Om man sparkar upp bakluckan, går det att ställa in så även dörrarna låser upp sig ?
Nej, inte vad jag vet.
Jo lite kär har jag allt börjat bliBild Har ju iof gratis laddning på jobbet så är lite miljöbov och har den väldigt ofta i Dynamic och S=läge. Inte bra för förbrukningen man ack så roligtBild

Ang upplåsningen, vilket use case tänkte du på? Keyless entry gör det iaf för mig till en icke-fråga. Tar aldrig upp nyckeln ur fickan och vad jag kan komma ihåg så brukar nog lillgrabben få upp dörren om jag är tillräckligt nära bilen.




Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Berätta för bara inte för någon att du har gratis laddning på jobbet. Det är nämligen en skattepliktig bränsleförmån som inte alls är så förmånlig längre när SKV får reda på det. Bara som ett tips.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

Moelito skrev:
mati skrev:
Stevvee skrev:
Jo jag använde mig utav minus paddeln ofta men kan man ställa in så den blir fast ?
Ja, det kan man.
Stevvee skrev:
Just ja, en liten detalj bara. Om man sparkar upp bakluckan, går det att ställa in så även dörrarna låser upp sig ?
Nej, inte vad jag vet.
Jo lite kär har jag allt börjat bliBild Har ju iof gratis laddning på jobbet så är lite miljöbov och har den väldigt ofta i Dynamic och S=läge. Inte bra för förbrukningen man ack så roligtBild

Ang upplåsningen, vilket use case tänkte du på? Keyless entry gör det iaf för mig till en icke-fråga. Tar aldrig upp nyckeln ur fickan och vad jag kan komma ihåg så brukar nog lillgrabben få upp dörren om jag är tillräckligt nära bilen.




Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

På denna bil gjorde den inte det trots keyless entry. Rätt störande för min grabb kunde inte hoppa in i bilen som han brukar göra på nuvarande och dom senaste 4 bilarna. Var därför jag tänkte om det fanns någon inställning att benspark under bakluckan antingen låser upp bara bakluckan eller hela bilen.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Stör mig med på att inte bilen kan bli upplåst vid benspark, Audi påstår att det är en säkerhetsfråga.

Gällande filassistent så kan man på Audis andra bilar ställa känsligheten, borde funka på samma sätt i E-Tron.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

mati skrev:
Berätta för bara inte för någon att du har gratis laddning på jobbet. Det är nämligen en skattepliktig bränsleförmån som inte alls är så förmånlig längre när SKV får reda på det. Bara som ett tips.
Jo jag vet och i vårt fall en gråzon. Företaget betalar parkering för sina bilar i publikt parkeringsgarage utan reserverade platser (centralt beläget välkänt garage i gbgBild) . Där råkar det finnas möjlighet till laddning i mån av plats utan extra avgift. Dvs företaget betalar inte explicit för laddplats, utan bara för parkering i parkeringsgaraget

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Moelito skrev:
mati skrev:
Berätta för bara inte för någon att du har gratis laddning på jobbet. Det är nämligen en skattepliktig bränsleförmån som inte alls är så förmånlig längre när SKV får reda på det. Bara som ett tips.
Jo jag vet och i vårt fall en gråzon. Företaget betalar parkering för sina bilar i publikt parkeringsgarage utan reserverade platser (centralt beläget välkänt garage i gbgBild) . Där råkar det finnas möjlighet till laddning i mån av plats utan extra avgift. Dvs företaget betalar inte explicit för laddplats, utan bara för parkering i parkeringsgaraget

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Ganska solklart fall där det bara är att ladda på utan risk, när det är ledigt på dom platserna alltså :)
Däremot lär det väl vara en förmån med plaster i garaget oavsett, men det kanske ni redan betalar för?
Eller är dom platserna också så att man inte vet om man får en plast eller inte? För isf blir det nog inte en förmån det heller :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Moelito skrev:
mati skrev:
Berätta för bara inte för någon att du har gratis laddning på jobbet. Det är nämligen en skattepliktig bränsleförmån som inte alls är så förmånlig längre när SKV får reda på det. Bara som ett tips.
Jo jag vet och i vårt fall en gråzon. Företaget betalar parkering för sina bilar i publikt parkeringsgarage utan reserverade platser (centralt beläget välkänt garage i gbgBild) . Där råkar det finnas möjlighet till laddning i mån av plats utan extra avgift. Dvs företaget betalar inte explicit för laddplats, utan bara för parkering i parkeringsgaraget

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Ganska solklart fall där det bara är att ladda på utan risk, när det är ledigt på dom platserna alltså :)
Däremot lär det väl vara en förmån med plaster i garaget oavsett, men det kanske ni redan betalar för?
Eller är dom platserna också så att man inte vet om man får en plast eller inte? För isf blir det nog inte en förmån det heller :)
För mig var det också en gråzon. Företaget där jag var anställd hyrde lokalerna nämligen utav en av våra kunder och elen ingick i hyran. Det var alltså i praktiken kunden som betalade för min laddning och inte min arbetsgivare. Dessutom laddade jag genom fönstret med UMC:n från trefasuttaget, det fanns alltså ingen laddbox eller så. Jäkligt svårt att bevisa för SKV att en del av elen, som min arbetsgivare dessutom aldrig betalade för, gick till min bil. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Bjelke skrev:
Moelito skrev:
mati skrev:
Berätta för bara inte för någon att du har gratis laddning på jobbet. Det är nämligen en skattepliktig bränsleförmån som inte alls är så förmånlig längre när SKV får reda på det. Bara som ett tips.
Jo jag vet och i vårt fall en gråzon. Företaget betalar parkering för sina bilar i publikt parkeringsgarage utan reserverade platser (centralt beläget välkänt garage i gbgBild) . Där råkar det finnas möjlighet till laddning i mån av plats utan extra avgift. Dvs företaget betalar inte explicit för laddplats, utan bara för parkering i parkeringsgaraget

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Ganska solklart fall där det bara är att ladda på utan risk, när det är ledigt på dom platserna alltså :)
Däremot lär det väl vara en förmån med plaster i garaget oavsett, men det kanske ni redan betalar för?
Eller är dom platserna också så att man inte vet om man får en plast eller inte? För isf blir det nog inte en förmån det heller :)
Är väl ingen förmån på parkering av tjänstebil?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Audi e-tron

Inlägg av ChristerSjo »

M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Erxon »

Fråga som kanske vart uppe tidigare, men ber då om ursäkt över min bristande sökning.

Vad ligger servicekostnaderna på för en E-tron?
VAG är väl inte direkt kända för att ha de för kunden bästa servicepriserna...
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Erxon skrev:
Fråga som kanske vart uppe tidigare, men ber då om ursäkt över min bristande sökning.

Vad ligger servicekostnaderna på för en E-tron?
VAG är väl inte direkt kända för att ha de för kunden bästa servicepriserna...
Service ingår upp till 4500 mil och 3 år om jag minns rätt. Finns annars serviceavtal för 100/mån om man kör längre.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Audi e-tron

Inlägg av Macki »

Jo men precis 99:- i månaden om du kör längre sträckor, jag har beräknat att jag kommer köra 9000mil på tre år och tecknade detta serviceavtal.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Erxon skrev:
Fråga som kanske vart uppe tidigare, men ber då om ursäkt över min bristande sökning.

Vad ligger servicekostnaderna på för en E-tron?
VAG är väl inte direkt kända för att ha de för kunden bästa servicepriserna...
Som sagt, service ingår i priset. För övrigt blev jag positivt överraskad när vi servade e-Golfen i våras. Det var nog den billigaste servicen jag har varit med om. Omkring 2000kr kostade den. Det var enbart arbetstiden på tre timmar eller så, noll kronor i materialkostnad. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Erxon skrev:
Fråga som kanske vart uppe tidigare, men ber då om ursäkt över min bristande sökning.

Vad ligger servicekostnaderna på för en E-tron?
VAG är väl inte direkt kända för att ha de för kunden bästa servicepriserna...
Som sagt, service ingår i priset. För övrigt blev jag positivt överraskad när vi servade e-Golfen i våras. Det var nog den billigaste servicen jag har varit med om. Omkring 2000kr kostade den. Det var enbart arbetstiden på tre timmar eller så, noll kronor i materialkostnad. :)
De servicar jag hann med på min Zoe kostade bara 1200:-. 1 g/år eller var 3000:e mil. När jag frågade vad han gjort så sa han att det knappt var nåt att göra. Det enda konkreta var att byta luftfilter. Annars så hade han tittat på starkströmskablarna så att isoleringen var intakt och så hade han sparkat lite på däcken.

Nissa Leaf var ju mycket dyrare på den tiden, och serviceprogrammen för Kia e-Niro ska vi bara inte tala om! Jag såg ett sånt protokoll och de hade verkligen ansträngt sig för att hitta på en massa punkter som var totalt onödiga bara för att kunna debitera över 4000 för att ta in en elbil efter bara 2000 mil. Det är t.ex. skitlöjligt att kolla bromsvätskan på en bil som bara gått 2000 mil och dessutom knappt använder bromsarna.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
De servicar jag hann med på min Zoe kostade bara 1200:-. 1 g/år eller var 3000:e mil. När jag frågade vad han gjort så sa han att det knappt var nåt att göra. Det enda konkreta var att byta luftfilter. Annars så hade han tittat på starkströmskablarna så att isoleringen var intakt och så hade han sparkat lite på däcken.

Nissa Leaf var ju mycket dyrare på den tiden, och serviceprogrammen för Kia e-Niro ska vi bara inte tala om! Jag såg ett sånt protokoll och de hade verkligen ansträngt sig för att hitta på en massa punkter som var totalt onödiga bara för att kunna debitera över 4000 för att ta in en elbil efter bara 2000 mil. Det är t.ex. skitlöjligt att kolla bromsvätskan på en bil som bara gått 2000 mil och dessutom knappt använder bromsarna.
Jag kommer inte ihåg exakt vad de gjorde på Golfen, men det var kanske en del som jag inte riktigt vet om det verkligen behövdes. Å andra sidan justerade de t.ex. strålkastarna, gjorde en diagnos på battertiet och lite annat jox som man inte kan eller vill göra själv. Det kändes för mig inte som att de försökte hitta på en massa punkter, bara för att debitera tid. Jag menar, tre timmars arbete är egentligen inte så mycket. Tycker inte jag i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Erxon »

Låter positivt med servicekostnaden på DKW'n.
Hoppas bara att det är kvar när man har möjlighet att beställa en sådan...

Har idag en Zoe där det ingick fri service i 3 år, men serviceavtalet är med på räkningen med 100% i rabatt (99:-/mån) och det är en OK siffra.
Vad servicen kostar på den Leaf jag också har vet jag inte, har denna som en personalbil och kommer inte fortsätta med Nissan när tiden är ute att byta denna.

Tack för informationen om servicekostnaden i alla fall.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Erxon skrev:
Har idag en Zoe där det ingick fri service i 3 år, men serviceavtalet är med på räkningen med 100% i rabatt (99:-/mån) och det är en OK siffra.
Det är ju bra att de anpassat serviceavtalet till en nivå som motsvarar vad man får betala om man gör som jag gjorde, att betala varje service separat. Det var säljaren som hade kollat vad servicen kostade och jämfört med vad de då (2016) hade för månadskostnad om man skulle betala den så istället och det skulle motsvarat mer än det dubbla än den faktiska kostnaden. Så han rådde mig att inte tecka ett serviceavtal.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Råkade se att audi nu tagit bort advanced-versionen och ersatt med ett tillvalspaket kallat advanced för 85000. Innehåller allt jag hade velat ha men som fick stryka på foten pga för högt förmånsvärde. Tex, panorama, omgivningskamera, b&o, matrix, assistans city och 4-zons klimat. Att man alltid ska vara så tidigt ute... :cry: :D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Ni som kört med etron ett tag nu. Hur funkar den på långresor ? Blir laddningshastigheten lika plågsam som jag befarar ?
Nästa blir nog antingen X eller någon annan i samma nisch
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
NiclasS
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 sep 2019 19:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiclasS »

Gustafsson skrev:
Ni som kört med etron ett tag nu. Hur funkar den på långresor ? Blir laddningshastigheten lika plågsam som jag befarar ?
Nästa blir nog antingen X eller någon annan i samma nisch
Audin laddar i 150 kW och jag har mest laddat på ionity så laddhastigheten har hittills inte varit ett bekymmer.

Vad tänker du är bättre med en modell X ur laddningsperspektiv? Teslas laddningsnätverk?
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

NiclasS skrev:
Gustafsson skrev:
Ni som kört med etron ett tag nu. Hur funkar den på långresor ? Blir laddningshastigheten lika plågsam som jag befarar ?
Nästa blir nog antingen X eller någon annan i samma nisch
Audin laddar i 150 kW och jag har mest laddat på ionity så laddhastigheten har hittills inte varit ett bekymmer.

Vad tänker du är bättre med en modell X ur laddningsperspektiv? Teslas laddningsnätverk?
Håller med, håller man sig i mellan- och sydsverige så planerar man 25-30 mils stinter. En matpaus mellan och du har fullt batteri på 30 min. Så mellan 50-60 mil med ett stopp funkar bra för mig särskilt nu när ionity byggts ut såpass snabbt. Återstår fjällresa med box att testa men kan leva med att den blir lite bökigare 1 gång om året. Sen kör jag ngt lugnare nu märker jag, kanske 10 över istället för 20-25 med bensinare. Gör en del för räckvidden.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

macky skrev:
Råkade se att audi nu tagit bort advanced-versionen och ersatt med ett tillvalspaket kallat advanced för 85000. Innehåller allt jag hade velat ha men som fick stryka på foten pga för högt förmånsvärde. Tex, panorama, omgivningskamera, b&o, matrix, assistans city och 4-zons klimat. Att man alltid ska vara så tidigt ute... :cry: :D
Fast tillval för 85000 extra genererar ju också en hel del extra i förmånsvärde. Eller menar du att ADVANCED paketet är billigare än vad ADVANCED version var?
Skriv svar