Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
macky skrev:
Denna handlare (Norrbil i Norrtälje) har iaf sett till att säkerställa, och nämnt det för mig, att det finns en e-tron hemma till lånebil när de tagit emot min bil tidigare. De sa inget när jag bokade nu så vi får se om det fortsatt gäller. Säkert inte ngt som Audi kör på centralt. Tidigare audis jag haft av lite bättre sort sort har ju inte renderat motsvarande lånebilar men då har det varit Audi Sthlm. Har varit Q2 istället för A6 och ngn A3 istället för A5 SB men även en och annan A4 och A6. Om man påpekat att man behöver få in barnen osv så har det fixat större bil.
Jag tror ärligt talat inte att min åf har någon e-tron som lånebil. Även om de hade velat ge mig en så hade de nog inte kunnat. De har säkert nån demo e-tron nånstans, men dessa brukar ju inte kunna användas som lånebilar för kunder som har sin bil inne på verkstan. Demobilar disponeras ju av säljarna och lånebilar hanteras av servicepersonalen.
Jag har dessutom aldrig ställt några krav på typ av lånebil. De brukar fråga om jag behöver en lånebil. Och så brukar jag svara att jag måste ju komma hem på något sätt. Och då får jag nånting med fyra hjul. Typ. Det duger gott eftersom det är bara 3 mil hem. Hade de kunnat erbjuda mig en elmoppe eller liknande så hade jag nog tagit den också. :)
Jag skulle nog faktiskt hellre testa ngn ny modell än samma som man har när man ändå har chansen oavsett el eller inte. Är ju inte ngn hardcore elbilist så ställde de fram en RS6 skulle jag heller inte klaga. Elmoppe kunde vara ngt men jag har en bit att åka till ÅF nu för tiden. :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

macky skrev:
Jag skulle nog faktiskt hellre testa ngn ny modell än samma som man har när man ändå har chansen oavsett el eller inte. Är ju inte ngn hardcore elbilist så ställde de fram en RS6 skulle jag heller inte klaga. Elmoppe kunde vara ngt men jag har en bit att åka till ÅF nu för tiden. :D
Jag har ju varit ganska hardcore elbilist en gång i tiden. Men det släppte ungefär samtidigt som jag gjorde mig av med min Model S. Fram tills dess hade jag varken kört eller åkt fossilbil på över två år och trodde då att jag aldrig skulle behöva göra det mer. Men verkligheten kom ikapp när jag skaffade e-tron. Jag har kört massor med bensin- och diesel(låne)bilar sedan dess. Och man överlever det faktiskt. Även om jag fortfarande tycker att elbilar är trevligare så har jag numera ingenting emot längre att sätta mig i en fossilbil.
Det är väl ungefär som med internetuppkopplingen här hemma. När vi grävde fiber för 12 år sedan tyckte jag att allt under 100Mbit var typ oanvändbart. Idag har jag sedan flera år tillbaka sagt upp fibern och kör med mobilt bredband istället. Ingen skillnad i upplevd hastighet men priset är betydligt lägre. Jag kanske börjar bli vuxen eller nåt. :shock: :roll:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Blev en e-tron som lånebil och en ny laddlucka med en liten ful stiliserad kontaktsymbol som sticker ut på öppningsknappen. Hade nog hellre haft kvar min gamla knapp som var platt och fin. ;)

Hann även med att klämma på GT och Q4 e-tron. GT fantastiskt ha-begär för mig, skulle varit som halvkombi bara. Q4 fin men det känns att det är en enklare produkt längre ned i hierarkin än vanliga e-tron. Dryga 800k för demobilen (quattro 300hk) är väl saftigt jmf vanliga e-tron IMO.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Facelift på gång för e-tron.
Rejält längre räckvidd får den.
Audi plans to upgrade its E-tron and E-tron Sportback electric SUVs with a new-generation battery, affording them longer ranges, as part of their facelifts during the latter half of 2022.

Autocar has been told by sources inside Audi that the upgrades to the powertrain will boost range to more than 373 miles for both variants. By comparison, the 95kWh battery currently used delivers a maximum range of 249 miles.
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... or-upgrade
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

600km? Med samma batteristorlek? Det skulle innebära att den får en förbrukning runt 1,4kWh/mil om man räknar med en nettokapacitet på 85kWh. Knappast.
Jag gissar att de måste knöla in minst 120kWh netto för det ska fungera.
Jag är skeptisk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
600km? Med samma batteristorlek? Det skulle innebära att den får en förbrukning runt 1,4kWh/mil om man räknar med en nettokapacitet på 85kWh. Knappast.
Jag gissar att de måste knöla in minst 120kWh netto för det ska fungera.
Jag är skeptisk.
Man byter till en ny generation av NCM helt enkelt. Så man gjort i många andra bilar.
Se tex Zoe och i3 här:
https://pushevs.com/2020/04/04/comparis ... s-in-2020/

Med samma antal celler och så gott som samma vikt etc så fick dom uppåt 30% mer kapacitet när de gick från NCM622 till NCM712.
Etron nyttjar just NCM622 nu, så det finns alltså potential för uppåt 30% mer kapacitet bara genom att byta till NCM712.
MEN, kan vara så att de går direkt till NCMA istället. Det skulle göra det möjligt att inte bara få betydligt mer kapacitet, utan också göra packet mindre och lättare - vilket borde öka effektiviteten. LG, som levererar cellerna till Audi(och väldigt många andra), håller på och ställer om produktionen till NCMA nu i sommar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Facelift på gång för e-tron.
Rejält längre räckvidd får den.
Audi plans to upgrade its E-tron and E-tron Sportback electric SUVs with a new-generation battery, affording them longer ranges, as part of their facelifts during the latter half of 2022.

Autocar has been told by sources inside Audi that the upgrades to the powertrain will boost range to more than 373 miles for both variants. By comparison, the 95kWh battery currently used delivers a maximum range of 249 miles.
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... or-upgrade
Härligt! En i grunden enormt bra (men lite törstig) elbil blir ännu bättre och mer användbar med ny effektivare batterikemi. Mycket bra nyhet! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Facelift på gång för e-tron.
Rejält längre räckvidd får den.
Audi plans to upgrade its E-tron and E-tron Sportback electric SUVs with a new-generation battery, affording them longer ranges, as part of their facelifts during the latter half of 2022.

Autocar has been told by sources inside Audi that the upgrades to the powertrain will boost range to more than 373 miles for both variants. By comparison, the 95kWh battery currently used delivers a maximum range of 249 miles.
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... or-upgrade
Härligt! En i grunden enormt bra (men lite törstig) elbil blir ännu bättre och mer användbar med ny effektivare batterikemi. Mycket bra nyhet! :)
Tror även att de ska byta ut hela drivlinan med.
Ökar de räckvidden och byter ut drivlinan med bibehållen laddkurva så snackar vi om en ypperlig långfärdsbil!

Jag är väldigt nöjd med min 55:a. Törstig men kompenseras till stordel av den snabba laddningen. Men 10 mil till i räckvidd hade gjort under vintertid :D
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nect skrev:
Jag är väldigt nöjd med min 55:a. Törstig men kompenseras till stordel av den snabba laddningen. Men 10 mil till i räckvidd hade gjort under vintertid :D
Ja, sommarräckvidden är inget fel på. Men på vintern är det tyvärr lite klent om man vill köra hyfsat normalt. Man klarar ju kanske 30 mil även på vintern, men då behöver man starka nerver och en högerfot lätt som en fjäder. 25 mil är ju egentligen mer realistiskt med tanke på att vägförhållandena kan ändras snabbt på vintern.
Hade e-tron haft en vinterräckvidd så som nu på sommarn, dvs runt 35 mil, så hade det varit super.
Visst laddar den snabbt, men det förutsätter ju att den finns en 150kW-laddare på rätt ställe.
Lyckas Audi med att klämma ur några extra mil ur e-tron så är det bara gratulera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Nect skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Facelift på gång för e-tron.
Rejält längre räckvidd får den.
Audi plans to upgrade its E-tron and E-tron Sportback electric SUVs with a new-generation battery, affording them longer ranges, as part of their facelifts during the latter half of 2022.

Autocar has been told by sources inside Audi that the upgrades to the powertrain will boost range to more than 373 miles for both variants. By comparison, the 95kWh battery currently used delivers a maximum range of 249 miles.
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... or-upgrade
Härligt! En i grunden enormt bra (men lite törstig) elbil blir ännu bättre och mer användbar med ny effektivare batterikemi. Mycket bra nyhet! :)
Tror även att de ska byta ut hela drivlinan med.
Ökar de räckvidden och byter ut drivlinan med bibehållen laddkurva så snackar vi om en ypperlig långfärdsbil!

Jag är väldigt nöjd med min 55:a. Törstig men kompenseras till stordel av den snabba laddningen. Men 10 mil till i räckvidd hade gjort under vintertid :D
Ännu bättre om de, förutom ny batterikemi, även får till en mer optimerad drivlina. Kan troligen bli en rejäl uppdatering av en redan i grunden bra elbil i grunden.

Kommer nog till bra nytta speciellt på vintern, som både du och mati är inne på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
Kan troligen bli en rejäl uppdatering av en redan i grunden bra elbil i grunden.
Vad är det som är så bra med etron ”i grunden”?
Jag skulle vilja påstå att det är just ”grunden” som är största problemet med den. Den är byggd på MLB Evo, en avgasbilsplatta.

Blir intressant att se hur de skall positionera den framöver. Uppdateringen skall tydligen släppas andra halvan 2022.
Av en händelse så kommer nya Q6 byggd på PPE ungefär samtidigt.
Då har dom plötsligt två bilar med typ samma storlek och användningsområde. Den ena byggd på en avgasbilsplatta med 400V, den andra på en helt ny elbilsplatta med 800V.
Varför skulle man då välja den förstnämnda?
De kan inte dumpa priset på den hur mkt som helst heller, de har ju Q4 som inropare nu…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
martinot skrev:
Kan troligen bli en rejäl uppdatering av en redan i grunden bra elbil i grunden.
Vad är det som är så bra med etron ”i grunden”?
Jag skulle vilja påstå att det är just ”grunden” som är största problemet med den. Den är byggd på MLB Evo, en avgasbilsplatta.

Blir intressant att se hur de skall positionera den framöver. Uppdateringen skall tydligen släppas andra halvan 2022.
Av en händelse så kommer nya Q6 byggd på PPE ungefär samtidigt.
Då har dom plötsligt två bilar med typ samma storlek och användningsområde. Den ena byggd på en avgasbilsplatta med 400V, den andra på en helt ny elbilsplatta med 800V.
Varför skulle man då välja den förstnämnda?
De kan inte dumpa priset på den hur mkt som helst heller, de har ju Q4 som inropare nu…
Den har bra lastutrymmen, hög dragvikt, och till skillnad från den vanliga (el) MEB så är laddeffekten inte handikappad. Den är något törstig, men det är ju ofta gemensamt för alla stora och tunga SUV:ar. Men tack vare den effektiva laddningen så väger det upp mycket. Så totalt sätt så blir det ändå en hyfsat effektiv kombo om man har tillgång på snabbladdare längs vägen.

Jo, PPE ser jag fram emot! Verkar bli klart bättre än MEB (som jag tycker var en stor besvikelse). Tror den kommer ersätta denna e-tron-plattformen även i nya kommande e-tron-SUV:ar. Men fram tills att PPE e-tron är ute, så är det ju utmärkt att VAG uppdaterar batterikemi och drivlina på sina existerande modeller.

Ser det som potentiellt väldigt positivt! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

taliz skrev:
martinot skrev:
Kan troligen bli en rejäl uppdatering av en redan i grunden bra elbil i grunden.
Vad är det som är så bra med etron ”i grunden”?
Jag skulle vilja påstå att det är just ”grunden” som är största problemet med den. Den är byggd på MLB Evo, en avgasbilsplatta.

Blir intressant att se hur de skall positionera den framöver. Uppdateringen skall tydligen släppas andra halvan 2022.
Av en händelse så kommer nya Q6 byggd på PPE ungefär samtidigt.
Då har dom plötsligt två bilar med typ samma storlek och användningsområde. Den ena byggd på en avgasbilsplatta med 400V, den andra på en helt ny elbilsplatta med 800V.
Varför skulle man då välja den förstnämnda?
De kan inte dumpa priset på den hur mkt som helst heller, de har ju Q4 som inropare nu…
Just att det är en av de bästa bilplattformarna som tagits fram so far är anledningen till att det är en bra bil i grunden. Simple as that. Finns så mycket viktiga egenskaper som inte är elbilsspecifik. Duger den till en Bentayga, Cayenne, Q7 mfl så duger den till elbilskonvertering vilken även fanns i planen när den togs fram. 400v men den laddar fortfarande extremt snabbt, lika snabbt som en GT/Taycan om du vill fylla hela batteriet.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

macky skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
Kan troligen bli en rejäl uppdatering av en redan i grunden bra elbil i grunden.
Vad är det som är så bra med etron ”i grunden”?
Jag skulle vilja påstå att det är just ”grunden” som är största problemet med den. Den är byggd på MLB Evo, en avgasbilsplatta.

Blir intressant att se hur de skall positionera den framöver. Uppdateringen skall tydligen släppas andra halvan 2022.
Av en händelse så kommer nya Q6 byggd på PPE ungefär samtidigt.
Då har dom plötsligt två bilar med typ samma storlek och användningsområde. Den ena byggd på en avgasbilsplatta med 400V, den andra på en helt ny elbilsplatta med 800V.
Varför skulle man då välja den förstnämnda?
De kan inte dumpa priset på den hur mkt som helst heller, de har ju Q4 som inropare nu…
Just att det är en av de bästa bilplattformarna som tagits fram so far är anledningen till att det är en bra bil i grunden. Simple as that. Finns så mycket viktiga egenskaper som inte är elbilsspecifik. Duger den till en Bentayga, Cayenne, Q7 mfl så duger den till elbilskonvertering vilken även fanns i planen när den togs fram. 400v men den laddar fortfarande extremt snabbt, lika snabbt som en GT/Taycan om du vill fylla hela batteriet.
Precis. Märklig åsikt att det inte finns en enda egenskap som duger bara för att en bil drivs med fossila bränslen. Lika dumt som att elbilens samtliga egenskaper skulle vara överlägsna tack vare bränslet.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

I övrigt håller jag dock med om att en Q6 med modernare grundteknik och kanske liknande räckvidd (som uppgraderad e-tron) fast med ett mindre batteri som dessutom har lika stora eller större utrymmen låter som en mer lockande produkt. Ska den positioneras under e-tron behöver den ju också vara lite billigare.

Hade gärna haft den nya drivlinan idag i min e-tron men skulle inte byta till det om ett år när Macan/Q6 väntar runt hörnet. Audi/Porsche produkterna verkar lyfta audis kvalitetskänsla tillbaka till vad den var innan dieselgate medan VW varianterna går åt andra håller med skrapig hårdplast överallt, Q4 tyvärr inräknad.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

macky skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
Kan troligen bli en rejäl uppdatering av en redan i grunden bra elbil i grunden.
Vad är det som är så bra med etron ”i grunden”?
Jag skulle vilja påstå att det är just ”grunden” som är största problemet med den. Den är byggd på MLB Evo, en avgasbilsplatta.

Blir intressant att se hur de skall positionera den framöver. Uppdateringen skall tydligen släppas andra halvan 2022.
Av en händelse så kommer nya Q6 byggd på PPE ungefär samtidigt.
Då har dom plötsligt två bilar med typ samma storlek och användningsområde. Den ena byggd på en avgasbilsplatta med 400V, den andra på en helt ny elbilsplatta med 800V.
Varför skulle man då välja den förstnämnda?
De kan inte dumpa priset på den hur mkt som helst heller, de har ju Q4 som inropare nu…
Just att det är en av de bästa bilplattformarna som tagits fram so far är anledningen till att det är en bra bil i grunden. Simple as that. Finns så mycket viktiga egenskaper som inte är elbilsspecifik. Duger den till en Bentayga, Cayenne, Q7 mfl så duger den till elbilskonvertering vilken även fanns i planen när den togs fram. 400v men den laddar fortfarande extremt snabbt, lika snabbt som en GT/Taycan om du vill fylla hela batteriet.
Nu pratar du om sådant som inte har någon koppling till drivlinan. Martinot pratade om "bra elbil i grunden". Du pratar snarare om "bra bil i grunden"(enligt dina värderingar).

En bra avgasbil blir inte en bra elbil bara för att man stoppar in en elmotor och batteri i den. Det blir en kompromiss, vilket etron är ett tydligt bevis på.
Rent krasst, om den var så bra hade det ju inte funnits någon anledning att utveckla PPE. Det hade varit mycket billigare att fortsätta utveckla MLB Evo.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Men det som är relativt dåligt med e-tron idag är ju just dess ganska ineffektiva drivlina och den jämförelsevis dåliga räckvidden. Jag skulle vilja påstå att det är största svagheten. Får de till en effektivare drivlina och bättre räckvidd, men med bibehållen laddkurva, samma dragvikt, samma (eller bättre) prestanda osv, så ser jag inte varför e-tron skulle vara en dålig bil. Visst, det är en kompromiss. Alla bilar är kompromisser. En bil som bygger på MEB plattformen är också en kompromiss, och i mitt tycke till och med en ganska dålig sådan, trots att det är en elbilsplattform från grunden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Men det som är relativt dåligt med e-tron idag är ju just dess ganska ineffektiva drivlina och den jämförelsevis dåliga räckvidden. Jag skulle vilja påstå att det är största svagheten. Får de till en effektivare drivlina och bättre räckvidd, men med bibehållen laddkurva, samma dragvikt, samma (eller bättre) prestanda osv, så ser jag inte varför e-tron skulle vara en dålig bil. Visst, det är en kompromiss. Alla bilar är kompromisser. En bil som bygger på MEB plattformen är också en kompromiss, och i mitt tycke till och med en ganska dålig sådan, trots att det är en elbilsplattform från grunden.
Poängen var att det skulle varit en bättre elbil om den var byggd som det från grunden. Det är ju just därför man tar fram PPE.

Det är ingen kompromiss mellan avgasbil och elbil. Alla MEB-bilar har tex kort motorhuv och istället rejält med innerutrymme. Det hade varit omöjligt om de tvingats designa plats för en avgasmotor och växellåda.
Det du ogillar har väl återigen ingen koppling till drivlinan, utan precis som macky är det snarare att du vill ha en mer traditionellt exklusivare känsla interiört. MEB är ju inte tänkt att vara exklusiva bilar, utan ersättare till MQB, dvs Golf & Tiguan mfl.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
macky skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
Kan troligen bli en rejäl uppdatering av en redan i grunden bra elbil i grunden.
Vad är det som är så bra med etron ”i grunden”?
Jag skulle vilja påstå att det är just ”grunden” som är största problemet med den. Den är byggd på MLB Evo, en avgasbilsplatta.

Blir intressant att se hur de skall positionera den framöver. Uppdateringen skall tydligen släppas andra halvan 2022.
Av en händelse så kommer nya Q6 byggd på PPE ungefär samtidigt.
Då har dom plötsligt två bilar med typ samma storlek och användningsområde. Den ena byggd på en avgasbilsplatta med 400V, den andra på en helt ny elbilsplatta med 800V.
Varför skulle man då välja den förstnämnda?
De kan inte dumpa priset på den hur mkt som helst heller, de har ju Q4 som inropare nu…
Just att det är en av de bästa bilplattformarna som tagits fram so far är anledningen till att det är en bra bil i grunden. Simple as that. Finns så mycket viktiga egenskaper som inte är elbilsspecifik. Duger den till en Bentayga, Cayenne, Q7 mfl så duger den till elbilskonvertering vilken även fanns i planen när den togs fram. 400v men den laddar fortfarande extremt snabbt, lika snabbt som en GT/Taycan om du vill fylla hela batteriet.
Nu pratar du om sådant som inte har någon koppling till drivlinan. Martinot pratade om "bra elbil i grunden". Du pratar snarare om "bra bil i grunden"(enligt dina värderingar).

En bra avgasbil blir inte en bra elbil bara för att man stoppar in en elmotor och batteri i den. Det blir en kompromiss, vilket etron är ett tydligt bevis på.
Rent krasst, om den var så bra hade det ju inte funnits någon anledning att utveckla PPE. Det hade varit mycket billigare att fortsätta utveckla MLB Evo.
Tror han menar att bilen i grunden är bra dvs oberoende om det sitter ett sotlok i den eller elmotorer med batteri. Bilen i grunden är bra. Chassit, upphängningen, dämpningen, körkomfort. Allt vilket är oberoende av vilken typ av motor som för bilen framåt.

Bilen blir inte dålig per automatik bara för att den utvecklas för att fungera för olika typer av drivlinor. Med det sagt så är det en kompromiss eftersom bilen inte har kunnat utvecklas för enbart ett syfte/modell. Vilket gäller för alla bilar som delar bottenplatta. Q4, ID4, Enyaq är alla utvecklade som elbilar men är trots det en kompromiss i grunden.

Edit; mitt personliga tycke är att den korta huven på ID4, Q4, Enyaq inte är något positivt utan en kompromiss för att få större utrymme i kupén. Elbilar ska ha en frunk! Att behöva ta ur all packning i skuffen för att komma åt kablarna under lastgolvet känns sådär... Men smaken är som baken, delad! :mrgreen:
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

taliz skrev:
macky skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
Kan troligen bli en rejäl uppdatering av en redan i grunden bra elbil i grunden.
Vad är det som är så bra med etron ”i grunden”?
Jag skulle vilja påstå att det är just ”grunden” som är största problemet med den. Den är byggd på MLB Evo, en avgasbilsplatta.

Blir intressant att se hur de skall positionera den framöver. Uppdateringen skall tydligen släppas andra halvan 2022.
Av en händelse så kommer nya Q6 byggd på PPE ungefär samtidigt.
Då har dom plötsligt två bilar med typ samma storlek och användningsområde. Den ena byggd på en avgasbilsplatta med 400V, den andra på en helt ny elbilsplatta med 800V.
Varför skulle man då välja den förstnämnda?
De kan inte dumpa priset på den hur mkt som helst heller, de har ju Q4 som inropare nu…
Just att det är en av de bästa bilplattformarna som tagits fram so far är anledningen till att det är en bra bil i grunden. Simple as that. Finns så mycket viktiga egenskaper som inte är elbilsspecifik. Duger den till en Bentayga, Cayenne, Q7 mfl så duger den till elbilskonvertering vilken även fanns i planen när den togs fram. 400v men den laddar fortfarande extremt snabbt, lika snabbt som en GT/Taycan om du vill fylla hela batteriet.
Nu pratar du om sådant som inte har någon koppling till drivlinan. Martinot pratade om "bra elbil i grunden". Du pratar snarare om "bra bil i grunden"(enligt dina värderingar).

En bra avgasbil blir inte en bra elbil bara för att man stoppar in en elmotor och batteri i den. Det blir en kompromiss, vilket etron är ett tydligt bevis på.
Rent krasst, om den var så bra hade det ju inte funnits någon anledning att utveckla PPE. Det hade varit mycket billigare att fortsätta utveckla MLB Evo.
En lek med ord bara som du håller på med. Enligt dina värderingar är inte e-tron en bra elbil. Det är din åsikt. MLB-plattformen är en bra bilplattform som bevisligen även funkat för att göra en i grunden bra elbil. Jag väljer en bil som har en helhet som tilltalar mig. Att något är bra innebär inte att man slutar utveckla saker vidare. Har inte sett att jag hävdat att man inte kan göra saker bättre med en specifik elbilsplattform. Men e-tron funkar uppenbarligen tillräckligt bra ett tag till. Varför utvecklade de MLB evo tror du, MLB var ju bra. Vilket nonsens.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gargamel »

På vägen hem, i värnamo vid ionity, så kom en e-tron. Mannen typ hängde och tryckte på kontakthandsken in i ladduttaget på bilen.
Och det är inte första gången jag sett e-tron-ägare göra så, verkar vara svårt att få kontakt med laddaren och starta laddningen / låsa handsken i e-tronen. Andra som haft detta problem? Jag skulle nog reklamera min bil om jag hade haft sådant problem.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av TobbeTesla »

Gargamel skrev:
På vägen hem, i värnamo vid ionity, så kom en e-tron. Mannen typ hängde och tryckte på kontakthandsken in i ladduttaget på bilen.
Och det är inte första gången jag sett e-tron-ägare göra så, verkar vara svårt att få kontakt med laddaren och starta laddningen / låsa handsken i e-tronen. Andra som haft detta problem? Jag skulle nog reklamera min bil om jag hade haft sådant problem.
Verkar vara ett problem på flera bilmodeller faktiskt, vet att en i familjen ibland måste göra så med sin Hyundai Kona. Vet inte om problemet är hos bilarna eller Ionity?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

TobbeTesla skrev:
Gargamel skrev:
På vägen hem, i värnamo vid ionity, så kom en e-tron. Mannen typ hängde och tryckte på kontakthandsken in i ladduttaget på bilen.
Och det är inte första gången jag sett e-tron-ägare göra så, verkar vara svårt att få kontakt med laddaren och starta laddningen / låsa handsken i e-tronen. Andra som haft detta problem? Jag skulle nog reklamera min bil om jag hade haft sådant problem.
Verkar vara ett problem på flera bilmodeller faktiskt, vet att en i familjen ibland måste göra så med sin Hyundai Kona. Vet inte om problemet är hos bilarna eller Ionity?
Verkar vara en hel del problem med detta med flera bilar och flera olika laddnäts laddpunkter, men after att sett en hel del videos på YT så verkar just kombinationen e-tron + Ionity tillsammans vara extra besvärlig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Gargamel skrev:
På vägen hem, i värnamo vid ionity, så kom en e-tron. Mannen typ hängde och tryckte på kontakthandsken in i ladduttaget på bilen.
Och det är inte första gången jag sett e-tron-ägare göra så, verkar vara svårt att få kontakt med laddaren och starta laddningen / låsa handsken i e-tronen. Andra som haft detta problem? Jag skulle nog reklamera min bil om jag hade haft sådant problem.
Jodå. Det är ett e-tron problem. Man får trycka in laddhandsken och ta i för kung och fosterland tills man känner att sladden börjar vibrera, dvs laddaren börjar pumpa kylvätska. Sen kan man släppa. Gör man inte det så finns risk att laddningen avbryts. Detta har hänt mig många gånger tills jag råkade stå vid samma laddstation som Björn Nyland och han visade knepet för mig.
Nu har jag förvisso fått två nya ladduttag på min bil sedan dess, ingen aning om problemet kvarstår. Har inte laddat hos Ionity sedan januari 2020.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Den grova vattenkylda Ionity laddkabeln är väldigt tung och otymplig.

Att hålla laddkontakten intryckt de 30 första sekunderna är en bra metod för att vara säker på att det funkar.

Men i Sundsvall hade de ett nytt upphäng för laddkabeln, då behövde jag inte hålla den intryckt alls.
Kaffebar.jpg
Skriv svar