Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nu har jag kört exakt samma sträcka på 30,6 mil igen. Och bilen visade exakt samma beteende. Vid 50% SoC såg det fortfarande bra ut. Men sen föll kvarvarande räckvidd snabbare och snabbare. Under 25% SoC tappade jag ungefär 2km per körd kilometer. Tack och lov var vädret bättre idag vilket gjorde att förbrukningen blev något lägre än förra gången. Anlände hemma med 25 km räckvidd kvar i batteriet. 77kWh tillgänglig kapacitet om man får tro bilens siffror. Det är ju nåt som är skumt alltså. Var är resten av kapaciteten?
Jag märkte också att bilen har noll regen när man laddar till 100%. Jag måste komma ner till ~90% för att få någorlunda användbar regen. Så var det absolut inte förr. Då regenererade den hyfsat kraftigt även vid fulladdat batteri. Jag är rädd att nånting inte stämmer. Dags att boka servicetid är det ändå snart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Ja lite skumt verkar det allt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Johan B
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 okt 2019 19:19

Re: Audi e-tron

Inlägg av Johan B »

Snittfart 88km/h, ca 120 på motorväg sedan varierande hastighet på landsvägarna.

Hade tydligen bara 2,5bar i däcken så ökade till 3,1 innan vi körde. Vet ej hur mycket det påverkar, men kändes bra att göra det i alla fall.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Okay, nu ledsnar jag, appen fungerar inte o det e jävligt kallt ute..

Kan man reseta bilen såsom Tesla?

Om ja ringer Audi kommer ja inte få hjälp, "nä men kom in med bilen,,"

Nej tack
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Martin E-tron skrev:
Okay, nu ledsnar jag, appen fungerar inte o det e jävligt kallt ute..

Kan man reseta bilen såsom Tesla?

Om ja ringer Audi kommer ja inte få hjälp, "nä men kom in med bilen,,"

Nej tack
Jag har använt appen för att komma åt bilen (förvärma) flitigt de senaste dagarna inga problem för mig. Funkar bättre och snabbare än någonsin skulle jag vilja påstå.

MAn kan reseta Buetooth, wifi etc under inställningar (minns inte exakt path). MMI kan du starta om genom att hålla nere volymknappen 10 sek, du märker när det startar om. :)
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Topp, ska kolla det.

Den enes bröd är en annans död..
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Min bil har fått totalfnatt nu. Jag hade ställt timern på kl 12 idag och den skulle ladda till 80%. Och det gjorde den. Men några timmar senare stod den plötsligt på bara 75% med en uppskattad räckvidd på 258km. Jag har inte kört en meter.
Vad är det som händer? Har den plötsligt hittat de 5% som fattades igår och räknat ut att det inte alls var 80% när den slutade ladda utan bara 75%? Jag ska köra 30 mil imorgon igen. Få se vad som händer för skumt då. Det börjar kännas lite olustigt att det inte går att lita på bilens räckviddssiffror längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Du får väl svänga in på HPC laddaren vid Nytorget i Göteborg så batteriet får sig en genomkörare.....
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Min bil har fått totalfnatt nu. Jag hade ställt timern på kl 12 idag och den skulle ladda till 80%. Och det gjorde den. Men några timmar senare stod den plötsligt på bara 75% med en uppskattad räckvidd på 258km. Jag har inte kört en meter.
Vad är det som händer? Har den plötsligt hittat de 5% som fattades igår och räknat ut att det inte alls var 80% när den slutade ladda utan bara 75%? Jag ska köra 30 mil imorgon igen. Få se vad som händer för skumt då. Det börjar kännas lite olustigt att det inte går att lita på bilens räckviddssiffror längre.
:lol: Ja du är ju luttrad när det gäller sånt här ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Audi e-tron

Inlägg av jonasl »

Övermåttan sugen på att köra en e-Tron på leasing i ett par år tills Model Y-läget är stabilt. Närmaste VAG-handlaren erbjuder 24-mån-leasing väldigt förmånligt, landar på runt 50 kr milen inkl skatt, försäkring, el och leasing och separat köpta vinterdäck.

Kan inte komma på något annat rimligt alternativ idag om man vill ha in tre ungar. (2,4,7). Hela familjen är i praktiken bara med på långresor, vi kör rätt lite till vardags. Vanligaste resan är dock bara ca 30 mil med en väldigt strategiskt placerad laddare vid vårt vanliga fika/toaställe på hembygdsgården i Fagersta så det känns lugnt.

Ska kontakta dem närmaste dagarna, men när jag läser på lite så verkar inte backkamera och parkeringsradar f/b vara standard? Känns lite sniket på en bil för 800 kkr.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Du får väl svänga in på HPC laddaren vid Nytorget i Göteborg så batteriet får sig en genomkörare.....
Ja, det är kanske ändå en bra idé trots allt. Det ska enligt navigatorn finnas nån HPC i Alingsås också. Prissättningen verkar dock lite otydlig.
Om det blir som de senaste två gångerna så är batteriet ändå bara tömt till knappt hälften när jag passerar Alingsås på hemvägen, och allt ser bra ut. Tappet börjar inte förrän man passerar omkring 25-30% SoC. Men då är det för sent för det finns inga laddare utmed vägen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Du får väl svänga in på HPC laddaren vid Nytorget i Göteborg så batteriet får sig en genomkörare.....
Ja, det är kanske ändå en bra idé trots allt. Det ska enligt navigatorn finnas nån HPC i Alingsås också. Prissättningen verkar dock lite otydlig.
Om det blir som de senaste två gångerna så är batteriet ändå bara tömt till knappt hälften när jag passerar Alingsås på hemvägen, och allt ser bra ut. Tappet börjar inte förrän man passerar omkring 25-30% SoC. Men då är det för sent för det finns inga laddare utmed vägen.
Finns ju en 50kW i Jung också...
Elbilist sedan 2014
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

jonasl skrev:
Övermåttan sugen på att köra en e-Tron på leasing i ett par år tills Model Y-läget är stabilt. Närmaste VAG-handlaren erbjuder 24-mån-leasing väldigt förmånligt, landar på runt 50 kr milen inkl skatt, försäkring, el och leasing och separat köpta vinterdäck.

Kan inte komma på något annat rimligt alternativ idag om man vill ha in tre ungar. (2,4,7). Hela familjen är i praktiken bara med på långresor, vi kör rätt lite till vardags. Vanligaste resan är dock bara ca 30 mil med en väldigt strategiskt placerad laddare vid vårt vanliga fika/toaställe på hembygdsgården i Fagersta så det känns lugnt.

Ska kontakta dem närmaste dagarna, men när jag läser på lite så verkar inte backkamera och parkeringsradar f/b vara standard? Känns lite sniket på en bil för 800 kkr.
Vi har också 3 barn i liknande ålder, riktigt bra bil.

Inget är standard på en Audi, som du säkert läst innan i tråden så är inte tak rail standard heller om ni t.ex. ska ha takbox. Bara ett tips :)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Audi e-tron

Inlägg av jonasl »

Det är en Proline 55 och har rails om jag tolkar informationen rätt.. men inte dragkrok. man kan ju tänka sig att leasingbilarna skulle vara utrustade med det mest basala för att hålla andrahandsvärdet rimligt men det verkar inte så.

Det är ju ganska surt att lägga till saker på leasingbilar eftersom de brukar slå ut hela kostnaden på de månaderna man leasar.

Körde Audi tidigare men köpte den begagnad, den var rimligt utrustad via några paket. Sen har det varit VW och där verkar de köra en annan linje med utrustningen :-)

Ska ringa min handlare imorgon och kolla läget. Om man får leverans efter 1 april borde ju ökade bonusen kunna påverka priset positivt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

jonasl skrev:
Det är en Proline 55 och har rails om jag tolkar informationen rätt.. men inte dragkrok. man kan ju tänka sig att leasingbilarna skulle vara utrustade med det mest basala för att hålla andrahandsvärdet rimligt men det verkar inte så.

Det är ju ganska surt att lägga till saker på leasingbilar eftersom de brukar slå ut hela kostnaden på de månaderna man leasar.

Körde Audi tidigare men köpte den begagnad, den var rimligt utrustad via några paket. Sen har det varit VW och där verkar de köra en annan linje med utrustningen :-)

Ska ringa min handlare imorgon och kolla läget. Om man får leverans efter 1 april borde ju ökade bonusen kunna påverka priset positivt.
Parkeringsradar f/b ingår men inte backkamera på proline. Tar du en proline advanced ingår dock även runtom-kamera plus massa annat förstås.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Audi e-tron

Inlägg av jonasl »

Kampanjen för 5050 kr / mån hos Olofsson missade jag tyvärr. Den låg bara ute några dagar, kanske var för låg pris satt. Nu är det 9000 kr / mån.

Det verkar vara lev i Juni som gäller, det är beställningsbilar. Senaste laget för mig som blir av med nuvarande bil i Mars men det fungerar till nöds.

Nu har jag ringt runt lite. Det går att lösa fortfarande för ungefär samma peng..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
AlfanumeriskaTecken
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 jan 2021 23:05

Re: Audi e-tron

Inlägg av AlfanumeriskaTecken »

När ni talar om pris per månad, hur mycket rabatt i % talar ni om då?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

jonasl skrev:
Kampanjen för 5050 kr / mån hos Olofsson missade jag tyvärr. Den låg bara ute några dagar, kanske var för låg pris satt. Nu är det 9000 kr / mån.
Oj, det var ju verkligen extremt stora prissvängningar och fluktuationer (närmare 80% upp i pris plötsligt)! :shock:

På Teslasidan klagas det ju högljutt när folk missat en total prissänkning med 10 papp på en bil som kostar en mille, men dessa variationer är ju på en helt annan nivå.

Verkligen lurigt att vara kund med dessa enormt kraftiga prispendlingar (hade iaf. jag tyckt).

Nyfiken; skall du nu kika på en annan handlare, eller blir det någon annan bilmodell eller variant som är aktuell istället?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Audi e-tron

Inlägg av jonasl »

Ja, 9000 är helt utan kampanjer. Fast VAG verkar jobba på ett annat sett med ganska fast grundpris och sen stora rabatter kombinerat med garanterat restvärde som gör leasing otroligt förmånlig. Köpa och äga en e-Tron i 2-3 år är mycket dyrare än att privatleasa pga detta.

Fick offert från en annan firma igår, där framgår att det är en central rabatt på knappt 150 000 plus att de får ett högt garanterat restvärde. 970 000 är grundpriset på bilen, att kunna leasa den för under 6000 kr / mån känns väldigt billigt. Är sugen som tusan även om det är en mycket dyrare bil än jag någonsin haft så är det billigare än de erbjudanden jag fått på ID4 och Enyaq..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 09 aug 2017 10:28

Re: Audi e-tron

Inlägg av Emg »

jonasl skrev:
Ja, 9000 är helt utan kampanjer. Fast VAG verkar jobba på ett annat sett med ganska fast grundpris och sen stora rabatter kombinerat med garanterat restvärde som gör leasing otroligt förmånlig. Köpa och äga en e-Tron i 2-3 år är mycket dyrare än att privatleasa pga detta.

Fick offert från en annan firma igår, där framgår att det är en central rabatt på knappt 150 000 plus att de får ett högt garanterat restvärde. 970 000 är grundpriset på bilen, att kunna leasa den för under 6000 kr / mån känns väldigt billigt. Är sugen som tusan även om det är en mycket dyrare bil än jag någonsin haft så är det billigare än de erbjudanden jag fått på ID4 och Enyaq..
Det är väl inte privatleasing under 6000kr/månad eller? I sådana fall, vart? Då måste man ju nästan slå till direkt...
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Tenk »

Det här ska ju vara det enligt annonsen...
https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... e/93668159
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Köpa och äga en e-Tron i 2-3 år är mycket dyrare än att privatleasa pga detta.

Verkar ju vara en VAG strategi att tvinga folk till privatleasing.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Tenk skrev:
Det här ska ju vara det enligt annonsen...
https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... e/93668159
Är ju helt galet billigt när man tänker på det. Min, som jag har som tjänstebil, är ju bra mycket dyrare i nettokostnad. Iof advance med mer utrustning, men. Kostar att vara early adopter.


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Audi e-tron

Inlägg av jonasl »

Olofsson hade en kampanj för 5050 kr / mån. Proline 55.

Men det ingår ju inte vinterdäck och försäkring vilket gör att månadskostnaden ökar en del i slutänden. Vinterdäck kostar 30k att köpa från Audi-ÅF lät det som.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Audi e-tron

Inlägg av Hok »

Tenk skrev:
Det här ska ju vara det enligt annonsen...
https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... e/93668159
Annonsen bortplockad.

Var nog för bra pris eller en annons som var gammal och inte giltig längre. Eller så har de sålt så många som de ville till det priset.
Skriv svar