Visst är det så, men det beror ju på vem man säljer bilen till. Om jag bara lämnar tillbaka den till Audi lär de knappast bry sig om vilken mjukvara som är installerad i bilen.Bjelke skrev:Beror väl lite på vad det kostar isf för det kan nog påverka värdet ganska mycket vid försäljning om detmati skrev:Jag ska höra med dem. Kostar det nåt så får det vara. Jag ska ju ändå inte behålla den.Off Grid Byggaren skrev:Jag uppfattade det som goodwill, men det kan ju bli bli en rejäl faktura förstås.
är gjort (kontra att köparen ska göra det själv, om hen ens orkar sätta sig in i varför din bil har sämre
räckvidd än någon annan likvärdig bil osv)
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
https://alltomelbil.se/nu-far-aldre-aud ... pdatering/
Ägare till Audi e-tron från 2019 och 2020 kan se fram emot en räckviddsboost. Det skriver Audi i ett pressmeddelande. En mjukvaruppdatering ska ge en ökad räckvidd med upp till till 20 kilometer. Ungefär motsvarande fem procent längre räckvidd.
Uppdateringen förändrar flera faktorer i bilens som förlänger räckvidden och optimerar förbrukningen. En av delarna är Audi ökar den användbara kapaciteten i bilens 95 kWh-batteriet. Efter uppdateringen ökar nettokapaciteten till 86 kWh.
Audi har också optimerat styrningen av den främre elmotorn. Vid normal körning stänger bilen efter uppdateringen av den främre motorn som blir nära inpå helt strömlös utan någon förbrukning. När bilen väl behöver den extra kraften kan den aktivera den främre motorn utan fördröjning.
Avslutningsvis har Audi också gjort förbättringar till bilens kylsystem som nu kan arbeta mer energisnålt och därmed sänka energiförbrukningen.
Mjukvaruuppdateringen går att få till alla Audi e-tron 55 quattro som är byggda mellan september 2018 (modellår 2019) och slutet av november 2019 (modellår 2020). Den är helt kostnadsfri men kräver att besök hos en Audi servicepartner.
Ägare till Audi e-tron från 2019 och 2020 kan se fram emot en räckviddsboost. Det skriver Audi i ett pressmeddelande. En mjukvaruppdatering ska ge en ökad räckvidd med upp till till 20 kilometer. Ungefär motsvarande fem procent längre räckvidd.
Uppdateringen förändrar flera faktorer i bilens som förlänger räckvidden och optimerar förbrukningen. En av delarna är Audi ökar den användbara kapaciteten i bilens 95 kWh-batteriet. Efter uppdateringen ökar nettokapaciteten till 86 kWh.
Audi har också optimerat styrningen av den främre elmotorn. Vid normal körning stänger bilen efter uppdateringen av den främre motorn som blir nära inpå helt strömlös utan någon förbrukning. När bilen väl behöver den extra kraften kan den aktivera den främre motorn utan fördröjning.
Avslutningsvis har Audi också gjort förbättringar till bilens kylsystem som nu kan arbeta mer energisnålt och därmed sänka energiförbrukningen.
Mjukvaruuppdateringen går att få till alla Audi e-tron 55 quattro som är byggda mellan september 2018 (modellår 2019) och slutet av november 2019 (modellår 2020). Den är helt kostnadsfri men kräver att besök hos en Audi servicepartner.
Re: Audi e-tron
Låter bra. Ska boka tid på måndag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Min har tillverkningsmånad feb 2020. Men jag är säker på att mitt batteri ligger på 83kWh. Har läst det nånstans men minns inte var. Men det stämmer också med min förbrukning.Off Grid Byggaren skrev:https://alltomelbil.se/nu-far-aldre-aud ... pdatering/
Ägare till Audi e-tron från 2019 och 2020 kan se fram emot en räckviddsboost. Det skriver Audi i ett pressmeddelande. En mjukvaruppdatering ska ge en ökad räckvidd med upp till till 20 kilometer. Ungefär motsvarande fem procent längre räckvidd.
Uppdateringen förändrar flera faktorer i bilens som förlänger räckvidden och optimerar förbrukningen. En av delarna är Audi ökar den användbara kapaciteten i bilens 95 kWh-batteriet. Efter uppdateringen ökar nettokapaciteten till 86 kWh.
Audi har också optimerat styrningen av den främre elmotorn. Vid normal körning stänger bilen efter uppdateringen av den främre motorn som blir nära inpå helt strömlös utan någon förbrukning. När bilen väl behöver den extra kraften kan den aktivera den främre motorn utan fördröjning.
Avslutningsvis har Audi också gjort förbättringar till bilens kylsystem som nu kan arbeta mer energisnålt och därmed sänka energiförbrukningen.
Mjukvaruuppdateringen går att få till alla Audi e-tron 55 quattro som är byggda mellan september 2018 (modellår 2019) och slutet av november 2019 (modellår 2020). Den är helt kostnadsfri men kräver att besök hos en Audi servicepartner.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Där ser man!mati skrev:Låter bra. Ska boka tid på måndag.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Och priset blev ju gratis så… (annars hade du helt rätt förstås )mati skrev:Visst är det så, men det beror ju på vem man säljer bilen till. Om jag bara lämnar tillbaka den till Audi lär de knappast bry sig om vilken mjukvara som är installerad i bilen.Bjelke skrev:Beror väl lite på vad det kostar isf för det kan nog påverka värdet ganska mycket vid försäljning om detmati skrev:Jag ska höra med dem. Kostar det nåt så får det vara. Jag ska ju ändå inte behålla den.Off Grid Byggaren skrev:Jag uppfattade det som goodwill, men det kan ju bli bli en rejäl faktura förstås.
är gjort (kontra att köparen ska göra det själv, om hen ens orkar sätta sig in i varför din bil har sämre
räckvidd än någon annan likvärdig bil osv)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Nog för att man var lite sur när uppdateringen kom 2019 och man blev utan. Men ändå bra att se att de trots den kostnad de får ta nu erbjuder uppdatering. Man får tacka Tesla för det indirekt.
Re: Audi e-tron
Ja, Tesla har visar vägen på ett sätt som också gynnat oss som är kunder till andra märken. Stort tack till Tesla för detmacky skrev:Nog för att man var lite sur när uppdateringen kom 2019 och man blev utan. Men ändå bra att se att de trots den kostnad de får ta nu erbjuder uppdatering. Man får tacka Tesla för det indirekt.
Re: Audi e-tron
Vi får väl se. Kanske tänker de att Audi som premiummärke måste hänga med.macky skrev:Nog för att man var lite sur när uppdateringen kom 2019 och man blev utan. Men ändå bra att se att de trots den kostnad de får ta nu erbjuder uppdatering. Man får tacka Tesla för det indirekt.
Jag är inte så säker på att jag kommer få 170kw laddningskapacitet i min ID4…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Nej. Garanterat inte gratis. Förmodligen inte alls.taliz skrev:Jag är inte så säker på att jag kommer få 170kw laddningskapacitet i min ID4…
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Nu har audi öppnat den här dörren iaf. Menar ni att VW skulle bete sig annorlunda? Sen är det här för e-tron ändå rätt kass när det tar 2 år innan det kommer.mati skrev:Nej. Garanterat inte gratis. Förmodligen inte alls.taliz skrev:Jag är inte så säker på att jag kommer få 170kw laddningskapacitet i min ID4…
Re: Audi e-tron
Bör väl finnas högre förväntningar på ett premiummärke än ett budgetmärke?macky skrev:Nu har audi öppnat den här dörren iaf. Menar ni att VW skulle bete sig annorlunda? Sen är det här för e-tron ändå rätt kass när det tar 2 år innan det kommer.mati skrev:Nej. Garanterat inte gratis. Förmodligen inte alls.taliz skrev:Jag är inte så säker på att jag kommer få 170kw laddningskapacitet i min ID4…
Problemet med etron är väl att den inte har OTA, dvs det är en stor kostnad för dem att ta in alla bilar.
ID-bilarna har ju dock det, men frågan är hur många komponenter det faktiskt täcker. Sen finns ju alltid risken att det krävs någon ny hårdvara också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Fast det var ju ett aktivt beslut som togs av Audi, att 2019-årsmodellerna skulle undantas från just denna uppdatering. Det har ju kommit andra uppdateringar som innehöll buggfixar, infotainmentsystemet och navigatorn har fått ny och bättre mjukvara osv. Varför just uppdateringen av drivlinan skulle vara förbehållen 2020-modellerna och senare, är fortfarande en gåta för mig. Den här förbättringen kom ju ganska tidigt, vad jag minns så var min bil inte ens ett halvår gammal då. Jag förde en del diskussioner med min verkstad som höll med mig att Audi sviker sina early adopters.
Men Audi påstod bestämt att denna uppdatering inte kunde genomföras eftersom den skulle innebära en förbättring av bilens räckvidd och därmed påverka bilens typgodkännande. Det är såklart ren bullshit och kan inte varit nåt annat än ett extremt fantasilöst svepskäl, som uppenbarligen inte längre gäller nu.
Men Audi påstod bestämt att denna uppdatering inte kunde genomföras eftersom den skulle innebära en förbättring av bilens räckvidd och därmed påverka bilens typgodkännande. Det är såklart ren bullshit och kan inte varit nåt annat än ett extremt fantasilöst svepskäl, som uppenbarligen inte längre gäller nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Håller med att det låter som ett märkligt argument av Audi. Sedan går det ju uppenbarligen fint nu, utan att lagstiftningen ändrat sig på området.mati skrev:Fast det var ju ett aktivt beslut som togs av Audi, att 2019-årsmodellerna skulle undantas från just denna uppdatering. Det har ju kommit andra uppdateringar som innehöll buggfixar, infotainmentsystemet och navigatorn har fått ny och bättre mjukvara osv. Varför just uppdateringen av drivlinan skulle vara förbehållen 2020-modellerna och senare, är fortfarande en gåta för mig. Den här förbättringen kom ju ganska tidigt, vad jag minns så var min bil inte ens ett halvår gammal då. Jag förde en del diskussioner med min verkstad som höll med mig att Audi sviker sina early adopters.
Men Audi påstod bestämt att denna uppdatering inte kunde genomföras eftersom den skulle innebära en förbättring av bilens räckvidd och därmed påverka bilens typgodkännande. Det är såklart ren bullshit och kan inte varit nåt annat än ett extremt fantasilöst svepskäl, som uppenbarligen inte längre gäller nu.
Bra att det kommer nu, men tror Audi hade fått mer credd om de släppt detta tidigare till sina kunder (och nöjdare kunder).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Var inte argumentet också då att det inte bara var mjukvara som krävdes för att få den längre räckvidden och därför som 2019 inte fick den utan enbart bilar som var under produktion?mati skrev:Fast det var ju ett aktivt beslut som togs av Audi, att 2019-årsmodellerna skulle undantas från just denna uppdatering. Det har ju kommit andra uppdateringar som innehöll buggfixar, infotainmentsystemet och navigatorn har fått ny och bättre mjukvara osv. Varför just uppdateringen av drivlinan skulle vara förbehållen 2020-modellerna och senare, är fortfarande en gåta för mig. Den här förbättringen kom ju ganska tidigt, vad jag minns så var min bil inte ens ett halvår gammal då. Jag förde en del diskussioner med min verkstad som höll med mig att Audi sviker sina early adopters.
Men Audi påstod bestämt att denna uppdatering inte kunde genomföras eftersom den skulle innebära en förbättring av bilens räckvidd och därmed påverka bilens typgodkännande. Det är såklart ren bullshit och kan inte varit nåt annat än ett extremt fantasilöst svepskäl, som uppenbarligen inte längre gäller nu.
Men det var också skitsnack (om de inte gör något mer med bilarna nu än att uppdatera programvaran)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Nja, vet inte om det var argumentet. Nyare bilar fick väl någon form av hårdvaruförändring i batterivätskehanteringen eller så. Nån ny pump eller vad det nu var. Men att stänga av den främre motorn och låsa upp en större del av batteriet har ju ingenting med det att göra. Vet inte om Audi ändå påstod att det fanns ett samband där. I så fall har ju det sambandet nu plötsligt försvunnit.Nect skrev:Var inte argumentet också då att det inte bara var mjukvara som krävdes för att få den längre räckvidden och därför som 2019 inte fick den utan enbart bilar som var under produktion?
Men det var också skitsnack (om de inte gör något mer med bilarna nu än att uppdatera programvaran)
Helt klart. För min del kommer det faktiskt alldeles för sent. Nu kvittar det ju fullständigt när bilen är tre år gammal och ändå ska bort. Det enda som blir kvar är en besk eftersmak när Audi helt öppet sket i oss kunder som köpte en tidig e-tron. Det var egentligen redan då jag bestämde mig för att aldrig mer köpa en Audi, i synnerhet med tanke på att detta hände ungefär samtidigt som de inte brydde sig om att sätta en dragkrok på min bil fastän jag hade betalat den. Jag kan vara extremt oförlåtande i sådana sammanhang.martinot skrev:Bra att det kommer nu, men tror Audi hade fått mer credd om de släppt detta tidigare till sina kunder (och nöjdare kunder).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Är själv inte så långsint. Glad att jag får detta sista året (om jag nu inte behåller den längre). Det ger lite nyhetens behag (kul att se vad skillnaden blir) och iaf inte negativt för andrahandsvärdet. Tvivlar på att gemene man har ngn aning om detta dock. Positivt framåtblickande också att audi verkar ha bytt inställning.
Re: Audi e-tron
Oavsett så är jag glad för din skull, med all oflyt som du haft så får du något litet positivt iafmati skrev:Nja, vet inte om det var argumentet. Nyare bilar fick väl någon form av hårdvaruförändring i batterivätskehanteringen eller så. Nån ny pump eller vad det nu var. Men att stänga av den främre motorn och låsa upp en större del av batteriet har ju ingenting med det att göra. Vet inte om Audi ändå påstod att det fanns ett samband där. I så fall har ju det sambandet nu plötsligt försvunnit.Nect skrev:Var inte argumentet också då att det inte bara var mjukvara som krävdes för att få den längre räckvidden och därför som 2019 inte fick den utan enbart bilar som var under produktion?
Men det var också skitsnack (om de inte gör något mer med bilarna nu än att uppdatera programvaran)
Helt klart. För min del kommer det faktiskt alldeles för sent. Nu kvittar det ju fullständigt när bilen är tre år gammal och ändå ska bort. Det enda som blir kvar är en besk eftersmak när Audi helt öppet sket i oss kunder som köpte en tidig e-tron. Det var egentligen redan då jag bestämde mig för att aldrig mer köpa en Audi, i synnerhet med tanke på att detta hände ungefär samtidigt som de inte brydde sig om att sätta en dragkrok på min bil fastän jag hade betalat den. Jag kan vara extremt oförlåtande i sådana sammanhang.martinot skrev:Bra att det kommer nu, men tror Audi hade fått mer credd om de släppt detta tidigare till sina kunder (och nöjdare kunder).
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Nu har jag bilen inne för uppdateringen. Ska ner till södra Sverige på onsdag. Ska bli spännande och se om jag märker av någon skillnad i räckvidd.
Re: Audi e-tron
Jo, jag tycker ändå att det är väldigt bra att de inte tar betalt för uppgraderingen. Är ändå schysst att Audi tillhandahåller den kostnadsfritt (trots att det blir dyrt för de att ta in bilar på verkstad för det).Nect skrev:Oavsett så är jag glad för din skull, med all oflyt som du haft så får du något litet positivt iafmati skrev:Nja, vet inte om det var argumentet. Nyare bilar fick väl någon form av hårdvaruförändring i batterivätskehanteringen eller så. Nån ny pump eller vad det nu var. Men att stänga av den främre motorn och låsa upp en större del av batteriet har ju ingenting med det att göra. Vet inte om Audi ändå påstod att det fanns ett samband där. I så fall har ju det sambandet nu plötsligt försvunnit.Nect skrev:Var inte argumentet också då att det inte bara var mjukvara som krävdes för att få den längre räckvidden och därför som 2019 inte fick den utan enbart bilar som var under produktion?
Men det var också skitsnack (om de inte gör något mer med bilarna nu än att uppdatera programvaran)
Helt klart. För min del kommer det faktiskt alldeles för sent. Nu kvittar det ju fullständigt när bilen är tre år gammal och ändå ska bort. Det enda som blir kvar är en besk eftersmak när Audi helt öppet sket i oss kunder som köpte en tidig e-tron. Det var egentligen redan då jag bestämde mig för att aldrig mer köpa en Audi, i synnerhet med tanke på att detta hände ungefär samtidigt som de inte brydde sig om att sätta en dragkrok på min bil fastän jag hade betalat den. Jag kan vara extremt oförlåtande i sådana sammanhang.martinot skrev:Bra att det kommer nu, men tror Audi hade fått mer credd om de släppt detta tidigare till sina kunder (och nöjdare kunder).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Håller absolut med, fick idag reda på att uppdateringen redan är inplanerad för min bil innan leverans.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Dessutom fri lånebil tycker jag ändå är rätt generöst för en gratis mjukvaruuppdatering, som de inte hade behövt erbjuda. Måste ändå kosta en hel del för Audi om det är många bilar som vill uppdatera.macky skrev:Inbokad om ett tag. Fick lånebil under dagen så det får väl ses som ok.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Ja det här tar dom på badwill-kontot det lär dom tjäna på helt säkert…martinot skrev:Dessutom fri lånebil tycker jag ändå är rätt generöst för en gratis mjukvaruuppdatering, som de inte hade behövt erbjuda. Måste ändå kosta en hel del för Audi om det är många bilar som vill uppdatera.macky skrev:Inbokad om ett tag. Fick lånebil under dagen så det får väl ses som ok.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Nu får man ändå ta i beakt att Audi inte går ut med detta officiellt. Det är högst troligen inte många som vill ha uppdateringen, helt enkelt eftersom ingen vet att den finns. Jag gissar att den kommer installeras ändå vid ordinarie service, men då kostar det ingenting för Audi eftersom en uppdatering vanligtvis ändå ingår i servicen. Gratis lånebil har jag hittills alltid fått, oavsett ärende.martinot skrev:Dessutom fri lånebil tycker jag ändå är rätt generöst för en gratis mjukvaruuppdatering, som de inte hade behövt erbjuda. Måste ändå kosta en hel del för Audi om det är många bilar som vill uppdatera.macky skrev:Inbokad om ett tag. Fick lånebil under dagen så det får väl ses som ok.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14