Det har väl varit ganska uppenbart hittills också att dom som satsat på 800V naturligtvis gärna villtaliz skrev:Nej likheterna slutar inte vid cellen. Det är som sagt även samma kapacitet för hela paketet.Nect skrev:Jag kan tyvärr batteritekniken för dåligt. Men för enskilda cellen är det nog ingen skillnad. Men sen slutar likheterna vilket gör att alla jämförelser blir missvisande om man börjar blanda in laddhastigheter/kurvor mm för olika bilar som har olika arkitekturer och uppbyggnader av batterierna trots att det är samma cell i grunden.taliz skrev:Som andra påpekat så spelar det ingen roll för själva battericellen.Nect skrev:Du glömde den ”lilla” detaljen att Taycan och E-tron GT kör 800 V och inte 400 V…
Tesla visar också att det går utmärkt att trycka i lika mkt effekt även med 400V.
Dvs fat etron skulle kunnat haft en laddkurva ala Taycan, och det hade nog inte många tackat nej till.
Blir intressant att se hur de gör med refresh. Klarar den inte åtminstone 200kw blir jag besviken.
Stoppar man in fatboy’s batterimodul i en E-tron GT så tvivlar jag på att du får samma laddhastighet som med GTn’s batteri trots att det är samma celler.
Audis pressinfo om den ”nya” 800V tekniken var att det möjliggör högre effektuttag och laddhastighet än tidigare. Därav min kommentar om 800V
Dvs de har troligen återanvänt en hel del av designtänket från fat etron i Taycan(och etron gt).
Kan säkert vara liknande kylsystem etc också.
Det som skiljer är just att elektroniken ”utanför” är 800V.
800V eller 400V gör ingen skillnad för cellerna, det sliter inte mindre på dem med 800V.
Dvs Audi skulle kunnat göra som Tesla och skruva upp hastigheten även på 400V.
få ”massan” att tro att just detta är magiskt och gör så att man kan ladda snabbare, speciellt när
Tesla (och flera andra såklart) kör med 400V, man vill (nästan desperat) så gärna marknadsföra
detta som avgörande fördel…
Den nästan enda skillnaden är tjocklek på kablar till och från batteri-packet (och motorn med drivkretsar osv).
Jag tycker man kan jämföra med kraftledningar, hög spänning på dom stora sträckorna men fortfarande
230V hemma. Tvättmaskinen skulle mycket väl kunna gå på 1000V tex men varken tvätta snabbare eller
bättre för det (den haltar lite dock).