Du kör alltså Windows, på en tablet? Beklagar.Anonymous FTW skrev:Min Windowsplatta är från 2014...
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Audi e-tron
Du borde prova, slår allt.taliz skrev:Du kör alltså Windows, på en tablet? Beklagar.Anonymous FTW skrev:Min Windowsplatta är från 2014...
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Audi e-tron
Okej då ska vi mäta längd. Min köptes 2014 men lanserades 2013. För sju år sedan och kör senaste Windows. Eftersom vi är på ett batteriforum kan jag också nämna att batteriet är helt okej fortfarande för dem som undrar.Anderzzon skrev:Jag kör senaste iOS på min iPad från 2014. Men jag tror att det är sista modellen som stöds.Anonymous FTW skrev:På platta är Apple inte bäst vad gäller uppdateringar, där blir Windows svårslaget. Min Windowsplatta är från 2014 och den kör och får senaste Windowsuppdateringarna.
Re: Audi e-tron
Visst, så kan man göra, helt enig. Men då ligger de inte heller på tippen i en stor container så som jag beskrev ovan. Det verkar ändå som att många prylar slängs istället.TechNerd skrev:Tycker du ser det för smalt, bara för jag byter telefon - betyder inte det att jag slänger den gamla.
Oftast ärvs den av barn/föräldrar eller säljs - den lever vidare sitt liv, antagligen lika länge som dina.
Själv har jag heller aldrig ärvt vidare en gammal mobil. För det första har jag varken barn eller föräldrar eller liknande, och dessutom har jag alltid slitit ut mina mobiler tills de inte längre fungerade.
Totalt sett är jag inne på min fjärde mobil tror jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Laddningen och andra statusar kan man kolla via myAudi-webbsidan också. Det behöver man faktiskt ingen app för. Starta värme eller AC tror jag inte går den vägen. Men för att vara ärlig så gör jag detta ändå extremt sällan. Hade folk inte börjat klaga att appen inte funkar så hade jag troligen inte märkt det på ett bra tag. Jag kan leva utan app, det är inte det. Bilen funkar lika bra för mig. Jag tycker bara det är dåligt gjort att den gamla appen bara slutar fungera helt och hållet, den startar inte ens. Att det inte går att uppdatera den när mobilen är för gammal, köper jag. Men det hade ju varit ett bättre alternativ att låta mig och alla andra bakåtsträvare med lite äldre telefoner att behålla den gamla appen, fast utan möjlighet att uppdatera den. För jag betvivlar att den nya appen är så fantastiskt mycket bättre med så mycket mer funktionalitet, att det inte skulle varit möjligt att behålla kvar den gamla appen. Får jag gissa så är det ingen som helst skillnad i funktionalitet.Verdi skrev:Kolla att laddningen fungerar, starta värmare osv då? Räknar bilapparna som väsentliga.mati skrev:Nu är detta första gången en app slutar fungera för mig. Hittills har jag alltid klarat mig med en telefon som inte är av den senaste modellen. Och som sagt, får jag inte Audi-appen att funka så spelar det ingen roll egentligen. Jag tänker inte byta telefon för en så pass oviktig app som jag ändå sällan använder. Det hade varit värre om det inte längre hade fungerat att läsa mejl, eller ringa, eller nåt annat som jag brukar ha telefonen till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Audi är ju inte så generösa med nya funktioner i sålda bilar.
Att vi plötsligt skulle få Apple Carplay är väl tveksamt.
Att vi plötsligt skulle få Apple Carplay är väl tveksamt.
Re: Audi e-tron
Jo, både med sladd och trådlöst. Tror dock att det kostade en slant extra som sig bör . Gissar att bilderna är från senaste mmi som de rullar ut, ny hårdvara i botten så förmodligen inte ngt som kommer för redan sålda bilar.Fredrik j skrev:Har e-tron inte carplay?
Re: Audi e-tron
Ok. Har man valt att inte köpa carplay blir det ju märkligt att gnälla och förvänta sig en ”uppdatering”.macky skrev:Jo, både med sladd och trådlöst. Tror dock att det kostade en slant extra som sig bör . Gissar att bilderna är från senaste mmi som de rullar ut, ny hårdvara i botten så förmodligen inte ngt som kommer för redan sålda bilar.Fredrik j skrev:Har e-tron inte carplay?
Re: Audi e-tron
Är ganska konstigt att det inte är standard när det är det på en A1. Men borde ju vara ngt man kunde aktivera i efterhand med functions on demand om de någonsin får igång det.
Re: Audi e-tron
Det är ju trenden. Att sälja bilarna utan funktioner och sen ”bjuda” på uppgraderingar.macky skrev:Är ganska konstigt att det inte är standard när det är det på en A1. Men borde ju vara ngt man kunde aktivera i efterhand med functions on demand om de någonsin får igång det.
Re: Audi e-tron
E-Golfen har både Car Play och Android Auto. Jag har testat det ett par gånger och konstaterat att jag inte fattar vad man ska ha det till. När jag beställde min e-tron var det inget snack om saken att jag inte vill ha det. Jag tyckte inte att det ärr värt att lägga pengar på.macky skrev:Är ganska konstigt att det inte är standard när det är det på en A1. Men borde ju vara ngt man kunde aktivera i efterhand med functions on demand om de någonsin får igång det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Samma här, aldrig använt det i eGolfen. Provade en gång, men det gav ju inget mervärde alls!mati skrev:E-Golfen har både Car Play och Android Auto. Jag har testat det ett par gånger och konstaterat att jag inte fattar vad man ska ha det till. När jag beställde min e-tron var det inget snack om saken att jag inte vill ha det. Jag tyckte inte att det ärr värt att lägga pengar på.macky skrev:Är ganska konstigt att det inte är standard när det är det på en A1. Men borde ju vara ngt man kunde aktivera i efterhand med functions on demand om de någonsin får igång det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Jag tycker carplay är smidigt. 1. Slipper skicka färdväg till bilen utan kan ha det i telefonen.mati skrev:E-Golfen har både Car Play och Android Auto. Jag har testat det ett par gånger och konstaterat att jag inte fattar vad man ska ha det till. När jag beställde min e-tron var det inget snack om saken att jag inte vill ha det. Jag tyckte inte att det ärr värt att lägga pengar på.macky skrev:Är ganska konstigt att det inte är standard när det är det på en A1. Men borde ju vara ngt man kunde aktivera i efterhand med functions on demand om de någonsin får igång det.
2. Mitt telefonabonnemang har fri data för Spotify vilket även gäller bilen via carplay. Kör jag med den inbyggda appen/sim filtrerar Volvo så tre inte förstår att det är Spotify som drar data.
3. Jag kan köra ljudböcker via BookBeat.
4. Bättre telefonljud. Min iPhone XR krånglar när ljudet går via blåtand.
5. Min telefon blir alltid laddad i bilen.
Re: Audi e-tron
Jag har bara använt android auto o carplay i bilar utan navigering. I etronen så saknar jag inte android auto då navigeringen i etronen faktiskt är väldigt bra enligt mig (är det inte baserat på Google maps?).
För övrigt så är jag jäkligt nöjd med e-tronen som jag hämtade ut i tisdags. En runda där jag körde 10mil (ingen motorväg) kom jag ner i 19,9 i förbrukning och då har jag 21-tummarna.
Någon som vet när "funktion on demand" dyker upp?
För övrigt så är jag jäkligt nöjd med e-tronen som jag hämtade ut i tisdags. En runda där jag körde 10mil (ingen motorväg) kom jag ner i 19,9 i förbrukning och då har jag 21-tummarna.
Någon som vet när "funktion on demand" dyker upp?
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
e-tron 55 Proline
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Audi e-tron
Audi borde nog köra med Here som Volkswagen, BMW och Mercedes köpte av Nokia.Goblin skrev:Jag har bara använt android auto o carplay i bilar utan navigering. I etronen så saknar jag inte android auto då navigeringen i etronen faktiskt är väldigt bra enligt mig (är det inte baserat på Google maps?).
För övrigt så är jag jäkligt nöjd med e-tronen som jag hämtade ut i tisdags. En runda där jag körde 10mil (ingen motorväg) kom jag ner i 19,9 i förbrukning och då har jag 21-tummarna.
Någon som vet när "funktion on demand" dyker upp?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Punkt 5 är klart avgörande härFredrik j skrev:Jag tycker carplay är smidigt. 1. Slipper skicka färdväg till bilen utan kan ha det i telefonen.mati skrev:E-Golfen har både Car Play och Android Auto. Jag har testat det ett par gånger och konstaterat att jag inte fattar vad man ska ha det till. När jag beställde min e-tron var det inget snack om saken att jag inte vill ha det. Jag tyckte inte att det ärr värt att lägga pengar på.macky skrev:Är ganska konstigt att det inte är standard när det är det på en A1. Men borde ju vara ngt man kunde aktivera i efterhand med functions on demand om de någonsin får igång det.
2. Mitt telefonabonnemang har fri data för Spotify vilket även gäller bilen via carplay. Kör jag med den inbyggda appen/sim filtrerar Volvo så tre inte förstår att det är Spotify som drar data.
3. Jag kan köra ljudböcker via BookBeat.
4. Bättre telefonljud. Min iPhone XR krånglar när ljudet går via blåtand.
5. Min telefon blir alltid laddad i bilen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Skulle vilja påstå att CarPlay (och säkerligen Android Auto) är en game changer, extremt kraftfullt verktyg om man inte bara skrapar på ytan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
På vilket sätt menar du? Jag har ingen aning vad dessa appar klarar av eller vad de har för potential, men det jag har sett hittills var föga imponerande. Som sagt, jag fattar inte vitsen med detta och såg ingen som helst anledning att betala extra för det i e-tron.dd88 skrev:Skulle vilja påstå att CarPlay (och säkerligen Android Auto) är en game changer, extremt kraftfullt verktyg om man inte bara skrapar på ytan.
I Golfen kan man spela Spotify och så finns en navigator. Spotify har jag ju i mobilen via blåtand, vilket i själva verket funkar betydligt bättre. Och bilens inbyggda navigator är vida överlägsen det jag har sett i Android auto. Finns det fler och bättre funktioner i andra bilar, kanske sånt som inte redam finns inbyggt i bilen, så kan jag begripa att man kanske vill ha det. Men inte så som det är nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Om vi bortser från enklare funktioner som att lyssna på musik/ljudbok, styra nav, skicka meddelanden och ringa (saker som de flesta bilar klarar idag) så skulle jag definitivt lyfta kalenderassistenten (håller koll på när du behöver åka, meddela mötesdeltagare om du är sen osv), en helt ok röstassisten med allt vad det innebär, smart styrning av garageport, men framförallt möjligheten att automatisera funktioner för ”smarta hem”.mati skrev:På vilket sätt menar du? Jag har ingen aning vad dessa appar klarar av eller vad de har för potential, men det jag har sett hittills var föga imponerande. Som sagt, jag fattar inte vitsen med detta och såg ingen som helst anledning att betala extra för det i e-tron.dd88 skrev:Skulle vilja påstå att CarPlay (och säkerligen Android Auto) är en game changer, extremt kraftfullt verktyg om man inte bara skrapar på ytan.
I Golfen kan man spela Spotify och så finns en navigator. Spotify har jag ju i mobilen via blåtand, vilket i själva verket funkar betydligt bättre. Och bilens inbyggda navigator är vida överlägsen det jag har sett i Android auto. Finns det fler och bättre funktioner i andra bilar, kanske sånt som inte redam finns inbyggt i bilen, så kan jag begripa att man kanske vill ha det. Men inte så som det är nu.
I kommande uppdatering så kommer även ett gäng funktioner specifikt för elbilar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Ja. Tidigare blev den kvar i fickan och upptäcktes förblivit oladdad när jag kom fram.Bjelke skrev:Punkt 5 är klart avgörande härFredrik j skrev:Jag tycker carplay är smidigt. 1. Slipper skicka färdväg till bilen utan kan ha det i telefonen.mati skrev:E-Golfen har både Car Play och Android Auto. Jag har testat det ett par gånger och konstaterat att jag inte fattar vad man ska ha det till. När jag beställde min e-tron var det inget snack om saken att jag inte vill ha det. Jag tyckte inte att det ärr värt att lägga pengar på.macky skrev:Är ganska konstigt att det inte är standard när det är det på en A1. Men borde ju vara ngt man kunde aktivera i efterhand med functions on demand om de någonsin får igång det.
2. Mitt telefonabonnemang har fri data för Spotify vilket även gäller bilen via carplay. Kör jag med den inbyggda appen/sim filtrerar Volvo så tre inte förstår att det är Spotify som drar data.
3. Jag kan köra ljudböcker via BookBeat.
4. Bättre telefonljud. Min iPhone XR krånglar när ljudet går via blåtand.
5. Min telefon blir alltid laddad i bilen.
Nu märker jag direkt om jag glömt koppla in den. Det är t.o.m. så att jag numera har telefonen med mig vilket inte alltid var fallet innan.
Re: Audi e-tron
Sen ska vi nog inte klumpa ihop android auto med carplay som om det vore samma sak. Carplay tycker jag är bättre och anledningen till varför jag bytte till iPhone. Min bil har bägge.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Audi e-tron
Lite skoj, eller tråkigt om man vill det. Lite E-tron historia är det i alla fall.
Januari 2020
"Audi e-tron försäljningen backar – man tvingas varsla 145 personer"
https://www.motorworld.se/audi-e-tron-f ... -personer/
Den här nyheten kom tidigare men artikeln är daterad 2020-08
"Elbilen Audi E-tron är världsledande i sitt segment och Sveriges tredje mest sålda elbil i år"
https://alltomelbil.se/elbilen-audi-e-t ... lbil-i-ar/
Det jag vill komma fram till är att det verkar gå fort i denna bransch.
Januari 2020
"Audi e-tron försäljningen backar – man tvingas varsla 145 personer"
https://www.motorworld.se/audi-e-tron-f ... -personer/
Den här nyheten kom tidigare men artikeln är daterad 2020-08
"Elbilen Audi E-tron är världsledande i sitt segment och Sveriges tredje mest sålda elbil i år"
https://alltomelbil.se/elbilen-audi-e-t ... lbil-i-ar/
Det jag vill komma fram till är att det verkar gå fort i denna bransch.
Re: Audi e-tron
Intressant är att e-tron är en fossilbilsdödare av rang.
I Norge och Island säljs knappt några fossila Audis längre.
Audi e-trons andel av Audis försäljning h1 2020.
EDIT:
Audi skulle med lätthet kunna säga att de bara säljer elbilar i Norge och Island från 1 januari 2021.
I Norge och Island säljs knappt några fossila Audis längre.
Audi e-trons andel av Audis försäljning h1 2020.
https://insideevs.com/news/434576/audi- ... s-h1-2020/Iceland- 93%
Norway - 92%
EDIT:
Audi skulle med lätthet kunna säga att de bara säljer elbilar i Norge och Island från 1 januari 2021.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension