Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Audi e-tron

Inlägg av JGur »

M3apan skrev:
JGur skrev:
Är säker på att jag sett en skärmdump på aktuella kampanjer i denna tråd. Något med 150k i rabatt för 55 och 90k för 50.

Nu bläddrar jag bakåt men kan inte hitta det. Minns jag fel?
Denna länken kanske funkar? https://www.audi.se/se/web/sv/erbjudanden.html#
Nja, det var en skärmdump med rabatten utskriven i kronor.
// Mikael
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu har navigatorn och MMI-systemet uppdaterats. Det är fler onlinetjänster, och jag som kör mycket i Stockholmstrafiken uppskattar den snabba uppdateringen av trafikläget på alla stora genomfartslederna i navigatorn. Nu navigerar den också i första hand till Ionity i ruttplaneraren, tur att ABRP finns till mobilen.

Men vad betyder myInfo Erhebung anonymisierter und pseudonymisierter Daten?

Och vad är skillnaden mellan Kartuppdatering Offline-tjänst och den som är online?

Som jag förstår det ska offline kartuppdateringen som är på 25 Meg laddas ned på ett SD-kort och stoppas i bilen. Är det för dem som saknar 4G-anslutning?

My e-tron Carmanager

Fjärrstyrning laddning Sända data: på

Fjärrstyrning låsning/upplåsning Sända data: på

Fjärrstyrning temperaturreglering Sända data: på

Kördata Sända data: på

Meddelande för stöldvarningssystem Sända data: på

Parkeringsposition Sända data: på

Rapport fordonsstatus Sända data: på

Systemuppdatering online Sända data: på

myRoute e-tron-ruttplanerare Sända data: på

Google Points-of-Interest Sända data: på

Kartuppdatering Offline-tjänst: sänder inga data

Kartuppdatering online Sända data: på

myAudi Navigation Sända data: på

Parkera på gatan Sända data: på

Point-of-Interest-sökning (POI) med talstyrning Sända data: på

Riskinformation Sända data: på

Ruttplanering online Sända data: på

Satellitkarta i navigationsystemet Sända data: av | Avaktiverat i bilen

Trafikinformation online Sända data: på

Utökad 3D City-visning Sända data: på

Utökad visning för Point-of-Interest (POI) Sända data: på

myInfo Erhebung anonymisierter und pseudonymisierter Daten Sända data: på

Naturlig röststyrning Sända data: på

Nyheter online Sända data: på

Väder Sända data: på

myService Audi connect nödanrop Sända data: på | Säkerhetsrelaterat

Automatisk servicepåminnelse Avaktiverad

Larmning av vägassistans online Sända data: på

Online Car Care Sända data: på

SOS Alarm Sända data: på | Säkerhetsrelaterat

myRoadmusic Extra information online Sända data: på

Följning av kanaler online Sända data: på

Napster Sända data: på

Webbradio Sända data: på

myNetwork Datapaket Sända data: på

Insamling av data Sända data: på

Kalender Sända data: på

WiFi-hotspot Sända data: på
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Men vad betyder myInfo Erhebung anonymisierter und pseudonymisierter Daten?
Anonymiserad datainsamling
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Men vad betyder myInfo Erhebung anonymisierter und pseudonymisierter Daten?
Anonymiserad datainsamling
Blir en allt viktigare fråga.
Sälja bildata för 5000 dollar?
viewtopic.php?f=29&t=17069&p=347821&hil ... ar#p347821

Ska inte jag som äger bilen få välja vem jag vill sälja datat till?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Men vad betyder myInfo Erhebung anonymisierter und pseudonymisierter Daten?
Anonymiserad datainsamling
Blir en allt viktigare fråga.
Sälja bildata för 5000 dollar?
viewtopic.php?f=29&t=17069&p=347821&hil ... ar#p347821

Ska inte jag som äger bilen få välja vem jag vill sälja datat till?
Samlar du in datan för din bil och hittar köpare så kan du väl sälja datan? Om du i te samlar in datan och i te hittat någon köpare så blir det svårt att sälja den.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Snabb fråga till er som kört E-tron 50 under vintern, hur långt kom ni då/hur mycket förlust på räckvidd blev det?

Haft bilen i 2 månader snart, tycker att man kommer sina 29-30 mil om man kör snällt :)

Är dock lite orolig inför vintern ifall ryktet stämmer att man tappar nästan 10 mil..??
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Har kört E-Tron 55 (förvisso) sen oktober. I vintras var prognosen ca 30 mil vid snäll landsvägskörning, men det är mer en prognos då jag aldrig fått för mig att köra från 100-0%. Nu på sommaren skulle jag gissa att samma prognos ligger runt 37-38 mil om kör snällt på landsväg. kanske 34-35 mil på motorväg. tror inte du kommer tappa 10 mil mellan sommar och vinter såvida det inte är storm och snömodd.

Beroende på var du kör så är det strunt samma och inget problem Såvida du inte ska köra i Norrland. Har svårt att förlika mig med det då jag bor i södra Sverige och oavsett i vilket väderstreck jag kör så passerar man 10-15 sanbbladare (om man nu räknar 50kw som snabbt) på i en 20 mils radie.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Martin E-tron skrev:
Snabb fråga till er som kört E-tron 50 under vintern, hur långt kom ni då/hur mycket förlust på räckvidd blev det?

Haft bilen i 2 månader snart, tycker att man kommer sina 29-30 mil om man kör snällt :)

Är dock lite orolig inför vintern ifall ryktet stämmer att man tappar nästan 10 mil..??
Vinter kan betyda så många olika saker.

Pratar vi om 28 minusgrader, bilen startas utan att vara förvärmd, snöstorm med hård motvind, väglaget oplogat och över en 1 decimeter nysnö så stämmer det säkert. Och kanske ännu kortare räckvidd i det fallet.

En torr solig februaridag med 5 minusgrader, medvind och med elnätsansluten förvärmd bil är det nog inte så stor skillnad.

E-tron kräver mycket energi vid kallstart, Audi har prioriterat högt att pyssla om batteriena, så de ska ha det varmt och skönt.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Off Grid Byggaren skrev:
Martin E-tron skrev:
Snabb fråga till er som kört E-tron 50 under vintern, hur långt kom ni då/hur mycket förlust på räckvidd blev det?

Haft bilen i 2 månader snart, tycker att man kommer sina 29-30 mil om man kör snällt :)

Är dock lite orolig inför vintern ifall ryktet stämmer att man tappar nästan 10 mil..??
Vinter kan betyda så många olika saker.

Pratar vi om 28 minusgrader, bilen startas utan att vara förvärmd, snöstorm med hård motvind, väglaget oplogat och över en 1 decimeter nysnö så stämmer det säkert. Och kanske ännu kortare räckvidd i det fallet.

En torr solig februaridag med 5 minusgrader, medvind och med elnätsansluten förvärmd bil är det nog inte så stor skillnad.

E-tron kräver mycket energi vid kallstart, Audi har prioriterat högt att pyssla om batteriena, så de ska ha det varmt och skönt.
Bra poäng och håller med. Är det tort väglag och lite vind OCH förvärmd bil upplevde jag ungefär samma räckvidd i vintras (skånevinter dvs ett par plusgrader) som nu i sommar. Så fort man kör iväg börjar bilen värma batteriet och det har stor påverkan vid korta turer och kallt väder då det går åt mycket energi att värma batteri i jämförelse att flytta bilen. Jag upplever 15-16 grader som en gräns då man märker att förbrukningen påverkas av att bilen också behöver värma batteriet.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Det låter lovande :)

Vi åker alltid till fjällen varje vinter, dock ofta i mitten av Mars då det varit säg -5 till -10.

Utgår ifrån Stockholm, har cirka 55 mil, det är egentligen den resan som jag tänker kommer ta tid/dra mer el än vanligt.

Den som lever får se!

Tack för feedback!
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Nilp skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Martin E-tron skrev:
Snabb fråga till er som kört E-tron 50 under vintern, hur långt kom ni då/hur mycket förlust på räckvidd blev det?

Haft bilen i 2 månader snart, tycker att man kommer sina 29-30 mil om man kör snällt :)

Är dock lite orolig inför vintern ifall ryktet stämmer att man tappar nästan 10 mil..??
Vinter kan betyda så många olika saker.

Pratar vi om 28 minusgrader, bilen startas utan att vara förvärmd, snöstorm med hård motvind, väglaget oplogat och över en 1 decimeter nysnö så stämmer det säkert. Och kanske ännu kortare räckvidd i det fallet.

En torr solig februaridag med 5 minusgrader, medvind och med elnätsansluten förvärmd bil är det nog inte så stor skillnad.

E-tron kräver mycket energi vid kallstart, Audi har prioriterat högt att pyssla om batteriena, så de ska ha det varmt och skönt.
Bra poäng och håller med. Är det tort väglag och lite vind OCH förvärmd bil upplevde jag ungefär samma räckvidd i vintras (skånevinter dvs ett par plusgrader) som nu i sommar. Så fort man kör iväg börjar bilen värma batteriet och det har stor påverkan vid korta turer och kallt väder då det går åt mycket energi att värma batteri i jämförelse att flytta bilen. Jag upplever 15-16 grader som en gräns då man märker att förbrukningen påverkas av att bilen också behöver värma batteriet.

Luftens temperatur påverkar luftmotståndet också. Kall luft har högre densitet.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Får hålla med föregående, korta turer på vintern utan förvärmning ger höga siffror. När man väl värmt upp allt blir det inte så farligt. Om du sen har en fälgstorlek mindre på vintern kommer du kompensera en del för kylan. Fjällresa med takbox och packning med några minus och blött/moddigt gav ganska precis 30 mils räckvidd i vintras med 90% landsväg. Körde då 100-5%. Var på hemvägen så jag hade bra koll på slutkilometrarna.
Utan takbox och med 25 grader skulle det blivit 40 mils räckvidd. Har aldrig testat i minus 25 dock.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag var nere i Tyskland i januari. Allmänt halvpissigt slaskväder runt nollan gav ungefär 30 mils räckvidd på motorvägen. Det var faktiskt bättre än förväntat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ovanstående gäller e-tron 55 med stora batterier.

För e-tron 50 får laddkabeln stoppas i lite oftare.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Vad är haken?

"Ny" 55 Proline för 725' https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/91991535

Begagnad 55 Proline för 799' https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... e/92001966
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Vad är haken?

"Ny" 55 Proline för 725' https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/91991535

Begagnad 55 Proline för 799' https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... e/92001966
Utrustning? Det ena är ett fast pris och det andra är förhandlingsbart?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Verkar som Audi gort en Tesla.

De rear ut några nya e-tron lagerbilar med 200 000:- rabatt.

Kanske dags för 2021 års modell inom kort?
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Vad är haken?

"Ny" 55 Proline för 725' https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/91991535

Begagnad 55 Proline för 799' https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... e/92001966
Utrustning? Det ena är ett fast pris och det andra är förhandlingsbart?

Så du kan pruta 300' på den begagnade? Upp till bevis!!! :)
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Off Grid Byggaren skrev:
Verkar som Audi gort en Tesla.

De rear ut några nya e-tron lagerbilar med 200 000:- rabatt.

Kanske dags för 2021 års modell inom kort?

Ja, det där är ju 100' under erbjudandet på en ny för 825'. Och erbjudandet är väl också rätt bra?

Är lite småsugen. Men bilbyte får nog vänta 1-2 år till.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Vad är haken?

"Ny" 55 Proline för 725' https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/91991535

Begagnad 55 Proline för 799' https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... e/92001966
Utrustning? Det ena är ett fast pris och det andra är förhandlingsbart?

Så du kan pruta 300' på den begagnade? Upp till bevis!!! :)
300'? Är det inte 75'+bonus? Men största skillnaden är nog utrustningen...
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Vad är haken?

"Ny" 55 Proline för 725' https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/91991535

Begagnad 55 Proline för 799' https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... e/92001966
Utrustning? Det ena är ett fast pris och det andra är förhandlingsbart?

Så du kan pruta 300' på den begagnade? Upp till bevis!!! :)
300'? Är det inte 75'+bonus? Men största skillnaden är nog utrustningen...

Oj, måste ha tänkt på nån annan bil. :) Sorry.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag ska be om ett inbytespris för min e-tron om 2-3 veckor så fort ID4 går att beställa. Blir intressant vad de säger. De vill kanske inte ens ta den som inbytesbil.
Den kostade 1,1 mille, är snart 18 månader gammal och har gått 2400 mil. Jag gissar att jag får ett löjligt lågt skambud runt 650k. Kanske vill de bara ta den som försäljningsuppdrag, så som de gjorde med Teslan. Då står jag för hela risken och får ta det jag får. Men det gör jag inte denna gången. Då behåller jag den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Vad är haken?

"Ny" 55 Proline för 725' https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/91991535

Begagnad 55 Proline för 799' https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... e/92001966
Det ena är en Proline Advanced med en massa extra utrustning, det andra är en vanlig Proline utan extra utrustning. Det ligger några 100k mellan dessa två.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Jag ska be om ett inbytespris för min e-tron om 2-3 veckor så fort ID4 går att beställa. Blir intressant vad de säger. De vill kanske inte ens ta den som inbytesbil.
Den kostade 1,1 mille, är snart 18 månader gammal och har gått 2400 mil. Jag gissar att jag får ett löjligt lågt skambud runt 650k. Kanske vill de bara ta den som försäljningsuppdrag, så som de gjorde med Teslan. Då står jag för hela risken och får ta det jag får. Men det gör jag inte denna gången. Då behåller jag den.
Tror det kommer bli svårt att värdera bilar dom närmaste åren. Utvecklingen rusar på och jag skulle inte bli förvånad om en elbil från 2019 har tappat mer i värde om den ska säljas 2025 än en fossilbil från 2015 har tappat idag.

En fossilbil från 2019 kommer naturligtvis ha tappat ännu mer till 2025. Men sällan har man ju andra bilar än sin egen i kalkylen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Jag ska be om ett inbytespris för min e-tron om 2-3 veckor så fort ID4 går att beställa. Blir intressant vad de säger. De vill kanske inte ens ta den som inbytesbil.
Den kostade 1,1 mille, är snart 18 månader gammal och har gått 2400 mil. Jag gissar att jag får ett löjligt lågt skambud runt 650k. Kanske vill de bara ta den som försäljningsuppdrag, så som de gjorde med Teslan. Då står jag för hela risken och får ta det jag får. Men det gör jag inte denna gången. Då behåller jag den.
Tror det kommer bli svårt att värdera bilar dom närmaste åren. Utvecklingen rusar på och jag skulle inte bli förvånad om en elbil från 2019 har tappat mer i värde om den ska säljas 2025 än en fossilbil från 2015 har tappat idag.

En fossilbil från 2019 kommer naturligtvis ha tappat ännu mer till 2025. Men sällan har man ju andra bilar än sin egen i kalkylen.
Ja, det är lite lotteri över det hela. En del har ju uppenbarligen fått väldigt bra betalt för sina gamla bilar. Själv har jag fått knappt 58% av nypriset för en två år gammal Model S som hade gått 4000 mil. Teslan jag hade innan hade en jämförbar värdeminskning. Runt 18-20k i månaden. Ett högt andrahandsvärde är alltså definitivt inte garanterat. Bilhandlarna vet ju om detta. Den där myten om att man kan sälja en elbil för nästan nypris efter tre år håller sig kvar bland en del innanför den här bubblan. Men verkligheten är ju inte riktigt så rosa och fluffig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar