Nej små barn i baksätet ska absolut inte sitta framåtvända. Det börjar man med som tidigast vid 3-4 år, men rekommendationen brukar vara att man ska ha dem bakåtvända så länge som möjligt.mati skrev:I baksätet sitter barnen med ansiktet i framåt, de ser alltså föräldrarna, samtidigt som föraren ser barnet i backspegeln.taliz skrev:Samtidigt vill man ju kunna se sitt barn och ha ögonkontakt. Se så de inte kvävs av något osv.
Små barn mår inte bra av ensamheten när de inte kan se andra människor heller. Därför barnvagnar också är "bakåtvända".
När det gäller momentan bristande uppmärksamhet så har vi ju autopilot numera.
Argumentet med autopiloten kan du glömma. Med samma argument skulle man ju kunna hävda att det är okej att fippla med mobiltelefonen eller göra annat olämpligt medan man kör. Om du verkligen tycker att autopiloten är till för sådana situationer så vill jag helst inte möta dig i trafiken.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Audi e-tron
Det rekommenderas inte att små barn sitter med ansiktet framåt i bil av säkerhetsskäl. Av just den orsak har jag kört runt med kidsen i passagersätet fram till typ 3-4 års ålder till de började sparka i sätet.mati skrev:I baksätet sitter barnen med ansiktet i framåt, de ser alltså föräldrarna, samtidigt som föraren ser barnet i backspegeln.taliz skrev:Samtidigt vill man ju kunna se sitt barn och ha ögonkontakt. Se så de inte kvävs av något osv.
Små barn mår inte bra av ensamheten när de inte kan se andra människor heller. Därför barnvagnar också är "bakåtvända".
När det gäller momentan bristande uppmärksamhet så har vi ju autopilot numera.
Argumentet med autopiloten kan du glömma. Med samma argument skulle man ju kunna hävda att det är okej att fippla med mobiltelefonen eller göra annat olämpligt medan man kör. Om du verkligen tycker att autopiloten är till för sådana situationer så vill jag helst inte möta dig i trafiken.
Edit:tvåa på bollen
Re: Audi e-tron
Man får nog vara lite pragmatisk också. Absolut säkrast är ju att inte köra alls så alla som kör med barnen i bilen tar mer eller mindre onödiga risker hela tiden.
Vi vände vår stora ett par månader innan han fyllde fyra och hade vår minsta i babyskydd fram i Volvon.
Nu vill jag egentligen vända lilla ungen också. Hon fyller fyra i mars. Det är så krångligt med vinterkläder och bakåtvända stolar... Men det får anstå ett tag. Hon är rätt späd för sin ålder så hon bör nog sitta bakvänd ett tag till.
Stora åker helt utan kudde nu. Han är 138 cm. Gränsen går vid 135 cm.
Vi vände vår stora ett par månader innan han fyllde fyra och hade vår minsta i babyskydd fram i Volvon.
Nu vill jag egentligen vända lilla ungen också. Hon fyller fyra i mars. Det är så krångligt med vinterkläder och bakåtvända stolar... Men det får anstå ett tag. Hon är rätt späd för sin ålder så hon bör nog sitta bakvänd ett tag till.
Stora åker helt utan kudde nu. Han är 138 cm. Gränsen går vid 135 cm.
Re: Audi e-tron
Som andra påpekat är det inte OK att ha små barn framåtvända.mati skrev:I baksätet sitter barnen med ansiktet i framåt, de ser alltså föräldrarna, samtidigt som föraren ser barnet i backspegeln.taliz skrev:Samtidigt vill man ju kunna se sitt barn och ha ögonkontakt. Se så de inte kvävs av något osv.
Små barn mår inte bra av ensamheten när de inte kan se andra människor heller. Därför barnvagnar också är "bakåtvända".
När det gäller momentan bristande uppmärksamhet så har vi ju autopilot numera.
Argumentet med autopiloten kan du glömma. Med samma argument skulle man ju kunna hävda att det är okej att fippla med mobiltelefonen eller göra annat olämpligt medan man kör. Om du verkligen tycker att autopiloten är till för sådana situationer så vill jag helst inte möta dig i trafiken.
Varför tror du moderna bilar har hjälpmedel som ABS, antisladd, antispinn, autobroms, filhållare etc etc?
För att människor inte är ofelbara, misstag är ofrånkomliga. Då är det bra med system som minskar effekterna av dessa misstag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Huvudet är alldeles för stort i förhållande till nacken på spädbarn. Vid en krock kan det bli nackskador, därför ska det alltid vara bakåtvänd barnstol de första åren.heldiggrisen skrev:Det rekommenderas inte att små barn sitter med ansiktet framåt i bil av säkerhetsskäl. Av just den orsak har jag kört runt med kidsen i passagersätet fram till typ 3-4 års ålder till de började sparka i sätet.mati skrev:I baksätet sitter barnen med ansiktet i framåt, de ser alltså föräldrarna, samtidigt som föraren ser barnet i backspegeln.taliz skrev:Samtidigt vill man ju kunna se sitt barn och ha ögonkontakt. Se så de inte kvävs av något osv.
Små barn mår inte bra av ensamheten när de inte kan se andra människor heller. Därför barnvagnar också är "bakåtvända".
När det gäller momentan bristande uppmärksamhet så har vi ju autopilot numera.
Argumentet med autopiloten kan du glömma. Med samma argument skulle man ju kunna hävda att det är okej att fippla med mobiltelefonen eller göra annat olämpligt medan man kör. Om du verkligen tycker att autopiloten är till för sådana situationer så vill jag helst inte möta dig i trafiken.
Edit:tvåa på bollen
Och det funkar ju perfekt i baksätet på en sån rymlig bil som e-tron. Det måste istället bli lite tätare pauser med mat och lek.
Ögonkontakten har varierat genom åren:
Re: Audi e-tron
Vill man ha ögonkontakt med barnet i en bakåtvänd bilstol så finns det ju allt från speglar till kameror som man kan koppla in till skärmen.
Eventuella läsplattor ska enbart användas med krocktestade fästen, sjukt att det inte är reglerat än.
Eventuella läsplattor ska enbart användas med krocktestade fästen, sjukt att det inte är reglerat än.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
BTW, den bakåtvända stolen hamnade direkt bak i e-tronen, delvis pga "speglarna".
Men poängen var ju att nu när man har kameror istället för speglar, varför då inte erbjuda en lösning då man har den tekniska möjligheten?
Sen så är det kul att se diskussionen ovan Misstänker att några ovan inte själva har småbarn. Kan ju enkelt erkänna att jag hade själv en uppsjö åsikter om det här med barn innan jag själv blev förälder. Har nog reviderat de flesta av de åsikterna nu när man har lite hands on erfarenhet (med fler än en unge)
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Men poängen var ju att nu när man har kameror istället för speglar, varför då inte erbjuda en lösning då man har den tekniska möjligheten?
Sen så är det kul att se diskussionen ovan Misstänker att några ovan inte själva har småbarn. Kan ju enkelt erkänna att jag hade själv en uppsjö åsikter om det här med barn innan jag själv blev förälder. Har nog reviderat de flesta av de åsikterna nu när man har lite hands on erfarenhet (med fler än en unge)
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Audi specade ju så klart men tier-1an är faktiskt spanskmati skrev:I Tyskland är det för det första vanligt att ha barnstolar i baksätet. Dessutom är det jättemånga som inte skaffar barn överhuvudtaget, framförallt akademiker. Man är nästan lite udda när man har barn. Det är fullt möjligt att det var ett ungt team av ingenjörer som har tagit fram e-tron och få eller ingen av dem hade barn. Det är troligen med andra ord helt enkelt ingenting de har tänkt på. Det hade jag inte heller gjort om jag hade varit med.taliz skrev:Det gick nog lite för snabbt när dom tog fram det där.Moelito skrev:Ett bra use case är när man har bakåtvänd barnstol fram. Nu ser man inte "höger spegel" öht.
https://www.ficosa.com/news/ficosa-deve ... echnology/
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Kan meddela att Audi har Isofix fram som standard, har i alla fall varit på alla de vi haft.
Om det ändrats till E-tron vet jag inte.
Oavsett har vi alltid haft dem bak, känns bäst så just pga att man ser så sjukt dåligt om den sitter framme samt att barnet tar massa uppmärksamhet från körningen. Snart dags att vända vår yngsta nu vilket skall bli sjukt skönt!
Om det ändrats till E-tron vet jag inte.
Oavsett har vi alltid haft dem bak, känns bäst så just pga att man ser så sjukt dåligt om den sitter framme samt att barnet tar massa uppmärksamhet från körningen. Snart dags att vända vår yngsta nu vilket skall bli sjukt skönt!
Re: Audi e-tron
Jag vet inte hur och var barn ska sitta. Men jag har alltid förundrats över att svenska barn brukar sitta i framsätet. Jag kände inte till detta från Tyskland. Så länge jag bodde där hade man barn alltid i baksätet och framåtvända. Och det rekommenderas tydligen fortfarande som det säkraste sättet att transportera barn på. Jag har inga åsiker om vad som är rätt eller fel, men det verkar finnas olika skolor där. Fram till 1993 var det till och med förbjudet i Tyskland att ha barn under 12 år i framsätet. Därefter blev det tillåtet även för yngre barn, men bara om barnet är längre än 150 cm, alternativt om det sitter i en passande barnstol.Legato skrev:Nej små barn i baksätet ska absolut inte sitta framåtvända. Det börjar man med som tidigast vid 3-4 år, men rekommendationen brukar vara att man ska ha dem bakåtvända så länge som möjligt.mati skrev:I baksätet sitter barnen med ansiktet i framåt, de ser alltså föräldrarna, samtidigt som föraren ser barnet i backspegeln.taliz skrev:Samtidigt vill man ju kunna se sitt barn och ha ögonkontakt. Se så de inte kvävs av något osv.
Små barn mår inte bra av ensamheten när de inte kan se andra människor heller. Därför barnvagnar också är "bakåtvända".
När det gäller momentan bristande uppmärksamhet så har vi ju autopilot numera.
Argumentet med autopiloten kan du glömma. Med samma argument skulle man ju kunna hävda att det är okej att fippla med mobiltelefonen eller göra annat olämpligt medan man kör. Om du verkligen tycker att autopiloten är till för sådana situationer så vill jag helst inte möta dig i trafiken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ja, alltså tiderna förändras ju...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Audi e-tron
Finns isofix fram även på e-tron. Ser det som ett bra komplement. Har själv två framåtvända stolar bak och då blir mittplatsen bak rätt trång. Flyttar man tillfälligt fram ena stolen får man bra plats för två vuxna bak. Bra då med isofix fram när svärmor ska åka med.Johan B skrev:Kan meddela att Audi har Isofix fram som standard, har i alla fall varit på alla de vi haft.
Om det ändrats till E-tron vet jag inte.
Oavsett har vi alltid haft dem bak, känns bäst så just pga att man ser så sjukt dåligt om den sitter framme samt att barnet tar massa uppmärksamhet från körningen. Snart dags att vända vår yngsta nu vilket skall bli sjukt skönt!
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Det är väl en rätt Svensk tradition med början från 70-talet att använda bakåtvänd bilbarnstol för de minsta barnen.
Nu har det väl börjat sprida sig en del inom EU och andra länder också.
Vid en frontalkrock gör det mycket nytta förstås, men om risken är större att bli påkörd bakifrån kanske det till och med är sämre.
Om bilbarnstolen även placeras i framsätet, och bilföraren ägnar mycket av sin uppmärksamhet åt leksaker, nappar, matar barnet med nappflaska, torkar bort spyor etc. så kanske den Tyska varianten att ha barnen i baksätet kan vara säkrare?
Den Svenska rätt omfattande föräldrar ledigheten i kombination med långa avstånd till släkt & vänner kanske gör att vi kör längre sträckor med små barn än andra länder.
Nu har det väl börjat sprida sig en del inom EU och andra länder också.
Vid en frontalkrock gör det mycket nytta förstås, men om risken är större att bli påkörd bakifrån kanske det till och med är sämre.
Om bilbarnstolen även placeras i framsätet, och bilföraren ägnar mycket av sin uppmärksamhet åt leksaker, nappar, matar barnet med nappflaska, torkar bort spyor etc. så kanske den Tyska varianten att ha barnen i baksätet kan vara säkrare?
Den Svenska rätt omfattande föräldrar ledigheten i kombination med långa avstånd till släkt & vänner kanske gör att vi kör längre sträckor med små barn än andra länder.
Re: Audi e-tron
[OFF-TOPIC]
Nu måste jag ju ta tillfället i akt att berätta något som jag blev vittne till för många år sedan. Det var nog på 90-talet.
På motorvägen blev vi omkörda av en bil och i ögonvrån såg jag något som jag först inte trodde var sant, så jag var tvungen att köra i kapp och kontrollera att jag hade sett rätt: Ett barn satt bakåtvänt i passagerarsätet fram. I baksätet står mamman upp, lutar sig förbi ryggstödet och ger barnet bröstet!
Då kände jag att nu har jag sett allt!
[/OFF-TOPIC]
Nu måste jag ju ta tillfället i akt att berätta något som jag blev vittne till för många år sedan. Det var nog på 90-talet.
På motorvägen blev vi omkörda av en bil och i ögonvrån såg jag något som jag först inte trodde var sant, så jag var tvungen att köra i kapp och kontrollera att jag hade sett rätt: Ett barn satt bakåtvänt i passagerarsätet fram. I baksätet står mamman upp, lutar sig förbi ryggstödet och ger barnet bröstet!
Då kände jag att nu har jag sett allt!
[/OFF-TOPIC]
Re: Audi e-tron
Trafikverket:Off Grid Byggaren skrev:Det är väl en rätt Svensk tradition med början från 70-talet att använda bakåtvänd bilbarnstol för de minsta barnen.
Nu har det väl börjat sprida sig en del inom EU och andra länder också.
Vid en frontalkrock gör det mycket nytta förstås, men om risken är större att bli påkörd bakifrån kanske det till och med är sämre.
Om bilbarnstolen även placeras i framsätet, och bilföraren ägnar mycket av sin uppmärksamhet åt leksaker, nappar, matar barnet med nappflaska, torkar bort spyor etc. så kanske den Tyska varianten att ha barnen i baksätet kan vara säkrare?
Den Svenska rätt omfattande föräldrar ledigheten i kombination med långa avstånd till släkt & vänner kanske gör att vi kör längre sträckor med små barn än andra länder.
https://www.trafikverket.se/contentasse ... dation.pdf
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Audi e-tron
Jerker skrev:[OFF-TOPIC]
Nu måste jag ju ta tillfället i akt att berätta något som jag blev vittne till för många år sedan. Det var nog på 90-talet.
På motorvägen blev vi omkörda av en bil och i ögonvrån såg jag något som jag först inte trodde var sant, så jag var tvungen att köra i kapp och kontrollera att jag hade sett rätt: Ett barn satt bakåtvänt i passagerarsätet fram. I baksätet står mamman upp, lutar sig förbi ryggstödet och ger barnet bröstet!
Då kände jag att nu har jag sett allt!
[/OFF-TOPIC]
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Ja jo, rätt iofs, och vi vet ju att klockorna tickar ganska mycket långsammare i Tyskland i rätt många avseenden.Leo skrev:Ja, alltså tiderna förändras ju...
Betalning med nåt annat än kontanter, mobiltäckning, internethastighet, digitala brevlådor, uppvärmning av hus med kol och olja, elbilar.... you name it.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Säkraste är bakåtvänd barnstol vilket vi har i sverige. Anledningen är att påfrestningen på nacken blir mindre vid olycka. Blir man dock påkörd balifrån blir situationen den omvända.mati skrev:Jag vet inte hur och var barn ska sitta. Men jag har alltid förundrats över att svenska barn brukar sitta i framsätet. Jag kände inte till detta från Tyskland. Så länge jag bodde där hade man barn alltid i baksätet och framåtvända. Och det rekommenderas tydligen fortfarande som det säkraste sättet att transportera barn på. Jag har inga åsiker om vad som är rätt eller fel, men det verkar finnas olika skolor där. Fram till 1993 var det till och med förbjudet i Tyskland att ha barn under 12 år i framsätet. Därefter blev det tillåtet även för yngre barn, men bara om barnet är längre än 150 cm, alternativt om det sitter i en passande barnstol.Legato skrev:Nej små barn i baksätet ska absolut inte sitta framåtvända. Det börjar man med som tidigast vid 3-4 år, men rekommendationen brukar vara att man ska ha dem bakåtvända så länge som möjligt.mati skrev:I baksätet sitter barnen med ansiktet i framåt, de ser alltså föräldrarna, samtidigt som föraren ser barnet i backspegeln.taliz skrev:Samtidigt vill man ju kunna se sitt barn och ha ögonkontakt. Se så de inte kvävs av något osv.
Små barn mår inte bra av ensamheten när de inte kan se andra människor heller. Därför barnvagnar också är "bakåtvända".
När det gäller momentan bristande uppmärksamhet så har vi ju autopilot numera.
Argumentet med autopiloten kan du glömma. Med samma argument skulle man ju kunna hävda att det är okej att fippla med mobiltelefonen eller göra annat olämpligt medan man kör. Om du verkligen tycker att autopiloten är till för sådana situationer så vill jag helst inte möta dig i trafiken.
Re: Audi e-tron
Blir man påkörd bakifrån är krockvåldet bra mycket mindre än om man frontal krocka.Fredrik j skrev:Säkraste är bakåtvänd barnstol vilket vi har i sverige. Anledningen är att påfrestningen på nacken blir mindre vid olycka. Blir man dock påkörd balifrån blir situationen den omvända.mati skrev:Jag vet inte hur och var barn ska sitta. Men jag har alltid förundrats över att svenska barn brukar sitta i framsätet. Jag kände inte till detta från Tyskland. Så länge jag bodde där hade man barn alltid i baksätet och framåtvända. Och det rekommenderas tydligen fortfarande som det säkraste sättet att transportera barn på. Jag har inga åsiker om vad som är rätt eller fel, men det verkar finnas olika skolor där. Fram till 1993 var det till och med förbjudet i Tyskland att ha barn under 12 år i framsätet. Därefter blev det tillåtet även för yngre barn, men bara om barnet är längre än 150 cm, alternativt om det sitter i en passande barnstol.Legato skrev:Nej små barn i baksätet ska absolut inte sitta framåtvända. Det börjar man med som tidigast vid 3-4 år, men rekommendationen brukar vara att man ska ha dem bakåtvända så länge som möjligt.mati skrev:I baksätet sitter barnen med ansiktet i framåt, de ser alltså föräldrarna, samtidigt som föraren ser barnet i backspegeln.taliz skrev:Samtidigt vill man ju kunna se sitt barn och ha ögonkontakt. Se så de inte kvävs av något osv.
Små barn mår inte bra av ensamheten när de inte kan se andra människor heller. Därför barnvagnar också är "bakåtvända".
När det gäller momentan bristande uppmärksamhet så har vi ju autopilot numera.
Argumentet med autopiloten kan du glömma. Med samma argument skulle man ju kunna hävda att det är okej att fippla med mobiltelefonen eller göra annat olämpligt medan man kör. Om du verkligen tycker att autopiloten är till för sådana situationer så vill jag helst inte möta dig i trafiken.
Re: Audi e-tron
Det beror naturligtvis helt på hastigheten med vilken du blir påkörd. Eller hur menar du?nek0 skrev:Blir man påkörd bakifrån är krockvåldet bra mycket mindre än om man frontal krocka.Fredrik j skrev:Säkraste är bakåtvänd barnstol vilket vi har i sverige. Anledningen är att påfrestningen på nacken blir mindre vid olycka. Blir man dock påkörd balifrån blir situationen den omvända.
I moderna bilar med autobroms har ju risken att köra på någon minskat. Risken att bli påkörd bakifrån styr man inte själv över.
Möjligen har risken t.o.m. ökat med självbromsade bilar blandat med bilar utan autobroms.
Re: Audi e-tron
Hur ska jag förklara?Fredrik j skrev:Det beror naturligtvis helt på hastigheten med vilken du blir påkörd. Eller hur menar du?nek0 skrev:Blir man påkörd bakifrån är krockvåldet bra mycket mindre än om man frontal krocka.Fredrik j skrev:Säkraste är bakåtvänd barnstol vilket vi har i sverige. Anledningen är att påfrestningen på nacken blir mindre vid olycka. Blir man dock påkörd balifrån blir situationen den omvända.
I moderna bilar med autobroms har ju risken att köra på någon minskat. Risken att bli påkörd bakifrån styr man inte själv över.
Möjligen har risken t.o.m. ökat med självbromsade bilar blandat med bilar utan autobroms.
Oftast inträffar påkörningar bakifrån i lägre hastigheter och då blir inte krockvåldet lika stor som vid frontkrockar.
Re: Audi e-tron
Mötesfria vägar i kombination med autobroms ger en betydande minskning av risken för olyckor generellt men risken för att dom olyckor som inträffar är bakifrån ökar. Uppstår ett hinder bromsar moderna bilar kraftigt och med så kort reaktionssträcka att en förare i en gammal bil har svårt att hinna med. Jag har själv blivit påkörd vid ett rödljus av en förare som somnade bakom mig. Glad att jag inte hade dottern i bakåtvänd med mig där.nek0 skrev:Hur ska jag förklara?Fredrik j skrev:Det beror naturligtvis helt på hastigheten med vilken du blir påkörd. Eller hur menar du?nek0 skrev:Blir man påkörd bakifrån är krockvåldet bra mycket mindre än om man frontal krocka.Fredrik j skrev:Säkraste är bakåtvänd barnstol vilket vi har i sverige. Anledningen är att påfrestningen på nacken blir mindre vid olycka. Blir man dock påkörd balifrån blir situationen den omvända.
I moderna bilar med autobroms har ju risken att köra på någon minskat. Risken att bli påkörd bakifrån styr man inte själv över.
Möjligen har risken t.o.m. ökat med självbromsade bilar blandat med bilar utan autobroms.
Oftast inträffar påkörningar bakifrån i lägre hastigheter och då blir inte krockvåldet lika stor som vid frontkrockar.
Jag vill helst ha en bil med autobroms bakom mig på motorvägen. En nyare volvo t.ex.
Re: Audi e-tron
Själv blev jag påkörd vid ett rödljus av en förare som skrev sms. Var sjukskriven i nästan ett år och är inte helt ok i nacken de senaste tre åren .Tror att det är bra mycket fler vägar som inte är mötesfria än mötesfria i världen och att det skadas många fler i frontal krockar än i påkörningar bakifrån. Det är vad jag tror, kan ha fel.Fredrik j skrev:Mötesfria vägar i kombination med autobroms ger en betydande minskning av risken för olyckor generellt men risken för att dom olyckor som inträffar är bakifrån ökar. Uppstår ett hinder bromsar moderna bilar kraftigt och med så kort reaktionssträcka att en förare i en gammal bil har svårt att hinna med. Jag har själv blivit påkörd vid ett rödljus av en förare som somnade bakom mig. Glad att jag inte hade dottern i bakåtvänd med mig där.nek0 skrev:Hur ska jag förklara?Fredrik j skrev:Det beror naturligtvis helt på hastigheten med vilken du blir påkörd. Eller hur menar du?nek0 skrev:Blir man påkörd bakifrån är krockvåldet bra mycket mindre än om man frontal krocka.Fredrik j skrev:Säkraste är bakåtvänd barnstol vilket vi har i sverige. Anledningen är att påfrestningen på nacken blir mindre vid olycka. Blir man dock påkörd balifrån blir situationen den omvända.
I moderna bilar med autobroms har ju risken att köra på någon minskat. Risken att bli påkörd bakifrån styr man inte själv över.
Möjligen har risken t.o.m. ökat med självbromsade bilar blandat med bilar utan autobroms.
Oftast inträffar påkörningar bakifrån i lägre hastigheter och då blir inte krockvåldet lika stor som vid frontkrockar.
Jag vill helst ha en bil med autobroms bakom mig på motorvägen. En nyare volvo t.ex.
Re: Audi e-tron
Med döda och svårt skadade?Fredrik j skrev:Tror också du har fel. En majoritet av alla trafikolyckor inträffar i tätort.